Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 11:38 uur
harm1985 schreef:
Ja, maar reken maar niet op Kendrick of Kanye in de top 2000. Hooguit Eminem met Dido.
Ja, maar reken maar niet op Kendrick of Kanye in de top 2000. Hooguit Eminem met Dido.
Dat komt door al die witmangen bij de radio

0
geplaatst: 17 oktober 2015, 12:08 uur
LucM schreef:
Ik sluit mij volledig aan bij mjk87. Er zijn wel verschillende populaire rockbands (Muse, The National, Editors ...) maar ze zullen nooit zo legendarisch worden als bv. The Beatles, Rolling Stones of David Bowie.
Ik sluit mij volledig aan bij mjk87. Er zijn wel verschillende populaire rockbands (Muse, The National, Editors ...) maar ze zullen nooit zo legendarisch worden als bv. The Beatles, Rolling Stones of David Bowie.
Dat zou ik nu ook zeggen... Maar over 30,40 jaar liggen die grootmachten uit het verleden nog veel verder achter ons, en waar zullen we dan naar terugkijken als we het over 'oude' muziek hebben? Dat zijn de huidige bands die jij aanhaalt dan inmiddels ook
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 12:50 uur
Ik ben het niet eens met LucM en MJk87. Ik denk dat bands als Arcade Fire,The National zich heden ten dage, in ieder geval qua kwaliteit, best in dat rijtje mogen scharen. Al voor een lange tijd populaire bands, die moderne klassiekers(Funeral/High Violet) gemaakt hebben.
Voor de rest klopt het uiteraard dat rock bij lange na niet meer het populairste genre is, maar dat wil niet zeggen dat er geen bands zijn die wel relevant zijn en tevens enigzins populair zijn onder jongeren. Wat ik zie in mijn vriendengroep is dat met name R&B(beyoncé), Dance en populaire hiphop(Stromae) het goed doen, maar dat Arcade Fire, Radiohead, Editors en dergelijke, net iets alternatievere rockbands, ook wel degelijk bekend zijn. Al is het maar enkel van naam.
Ten slotte moet ook opgemerkt worden dat zelfs in de jaren 60, 70 en 80 de grote bands niet per se de meest populaire waren. De meerderheid van de mensen luisterde ook in die tijd naar novelty-tunes en makkelijk in het gehoor liggende muziek. De Flavour of the Month muziek zeg maar. De legendarische status van veel bands is ook wat opgeklopt door de media.
Voor de rest klopt het uiteraard dat rock bij lange na niet meer het populairste genre is, maar dat wil niet zeggen dat er geen bands zijn die wel relevant zijn en tevens enigzins populair zijn onder jongeren. Wat ik zie in mijn vriendengroep is dat met name R&B(beyoncé), Dance en populaire hiphop(Stromae) het goed doen, maar dat Arcade Fire, Radiohead, Editors en dergelijke, net iets alternatievere rockbands, ook wel degelijk bekend zijn. Al is het maar enkel van naam.
Ten slotte moet ook opgemerkt worden dat zelfs in de jaren 60, 70 en 80 de grote bands niet per se de meest populaire waren. De meerderheid van de mensen luisterde ook in die tijd naar novelty-tunes en makkelijk in het gehoor liggende muziek. De Flavour of the Month muziek zeg maar. De legendarische status van veel bands is ook wat opgeklopt door de media.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 13:43 uur
Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die nog naar The Beatles luistert, een legendarische naam uit het verleden maar nu zijn andere bands veel bekender.
Toen ik zelf rond de achttien was moest ik dat gezeur ook steeds aanhoren dat er nooit meer zulke grote namen als The Rolling Stones en The Beatles kwamen, en dat was in de jaren negentig. Nou is dat toch best meegevallen want Nirvana, Pearl Jam en Radiohead zijn toch wel net zo legendarisch.
Wat dat betreft heeft Misterfool gewoon gelijk.
Toen ik zelf rond de achttien was moest ik dat gezeur ook steeds aanhoren dat er nooit meer zulke grote namen als The Rolling Stones en The Beatles kwamen, en dat was in de jaren negentig. Nou is dat toch best meegevallen want Nirvana, Pearl Jam en Radiohead zijn toch wel net zo legendarisch.
Wat dat betreft heeft Misterfool gewoon gelijk.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:02 uur
Kwalitatief zijn Radiohead en Arcade Fire wat mij betreft even goed als The Beatles en Rolling Stones, daar ben ik het wel mee eens. Al worden ze (onterecht) genegeerd door Radio 2 Top 2000.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:08 uur
Misterfool schreef:
In de jaren '60 stonden Beatles en Rolling Stones (de grootste in die tijd) vrijwel constant in de hitlijsten. Vanaf de jaren '70 kwamen grote bands minder in de hitparade voor omdat rock meer een albumgebeuren werd (Pink Floyd, Led Zeppelin, U2, Pearl Jam ...).
Heden ten dage worden nieuwe rockbands nog meer opgeklopt en gehyped door de media dan vroeger. Denk maar aan Arctic Monkeys, Kaiser Chiefs, The Vaccins ... ook in Nederland (Kensington) en België (Oscar & The Wolf).
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:10 uur
Misterfool schreef:
Ik ben het niet eens met LucM en MJk87. Ik denk dat bands als Arcade Fire,The National zich heden ten dage, in ieder geval qua kwaliteit, best in dat rijtje mogen scharen. Al een lange tijd populaire bands, die moderne klassiekers(Funeral/High Violet) gemaakt hebben.
Ik ben het niet eens met LucM en MJk87. Ik denk dat bands als Arcade Fire,The National zich heden ten dage, in ieder geval qua kwaliteit, best in dat rijtje mogen scharen. Al een lange tijd populaire bands, die moderne klassiekers(Funeral/High Violet) gemaakt hebben.
Kwaliteit allicht ja, al is dat subjectief. En persoonlijk is Arcade Fire voor mij belangrijker dan The Beatles - zo rond 2004/2005 toen ik mij meer in muziek begon te verdiepen was net Funeral uit met hoge waarderingen, en die zag ik vooral op websites en niet zozeer in kranten of meer mainstream media. En zo ben ik mij gaan verdiepen in de meer alternatieve kant.
Maar waar het mij om ging is het woord 'icoon' in de betekenis van een groot voorbeeld (zoals de schrijver dat ook heeft bedoeld). Dat zijn Arcade Fire en The National misschien wel in de wereld van de hedendaagse muziek, maar niet in de maatschappij, zoals The Beatles dat wel waren, of een Nirvana jaren later. Bands en artiesten die overal aanwezig zijn en naamsbekendheid hebben onder de grote meerderheid van de bevolking. Ik hoef mijn directe collega's maar te vragen naar die bands, en één zal ze kennen (iemand die ook een account heeft op deze site) en de rest absoluut niet. Nirvana? Ja. Beatles? Ja. Rihanna? ja. Arcade Fire? Nee.
Dan kan je nog zo goed zijn, iconisch ben je niet. Je hoeft alleen maar de Top 40-noteringen erbij te pakken. 0 noteringen voor AF of The National. The Beatles alleen al 22 keer op 1. Dan heb je het dus over bands die al meer dan 10 jaar bezig zijn na hun eerste album tegenover een band die slechts 7 jaar heeft bestaan. En een Nirvana had ook geen grote verkoopsuccessen, maar binnen 5 jaar was hun naam wel heel groot in de hele maatschappij. 11 jaar na Funeral of 8 jaar na Boxer zijn Arcade Fire en The National dat nog steeds niet.
Misschien over 20 jaar wel inderdaad, net als The Velvet Underground door de jaren heen meer status kreeg. Maar die laatste is ook vooral iconisch binnen de muziek. Lou Reed als persoon dan misschien al weer meer in de maatschappij. De enige bands die qua status en bekendheid misschien iconisch kunnen zijn/hadden kunnen worden zijn Coldplay en Muse (in mindere mate, want ook die hebben matige singleverkoop).
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:12 uur
Ik vind dat de auteur van het stuk wel gelijk heeft dat er tegenwoordig veel minder iconen zijn. Ja, Arcade Fire en The National zijn bands die een bij een breed publiek gehoor vinden en muzikaal absoluut niet minder relevant hoeven te zijn dan de grote namen uit de jaren '60, '70 en '80, maar iconen? Ik denk dat vrijwel iedereen Win Butler of Matt Berninger op straat voorbij loopt. Dat is ook logisch. Dit zijn gewoon mannen die graag goede muziek maken en helemaal niet de voorpagina willen halen door hun rock & roll-lifestyle. Die zelfde rock & roll-lifestyle is namelijk typisch iets waar en huidige groep bejaarde rockliefhebbers met nostalgie aan terug denken, die goede oude tijd toen men aan de radio gekluisterd alles aankon en het leven simpel was, en je niet in je doorzonwoning met veel te hoge hypotheek zat te piekeren hoe je de derde studie van je tweede zoon gaat betalen...
In het huidige multimediale landschap bestaan muzikale iconen slechts nog onder tienermeisjes. Iedereen boven de 18 gelooft het wel en gaat door met zijn leven, en als ze besluiten dat muziekliefhebberij daar bijhoort, luisteren ze muziek omdat ze de muziek goed vinden, niet omdat ze op zoek zijn naar iconen. Is dat dan erg? Ik vind zelf van niet, ik luister graag naar muziek omdat ik die goed vind en heb het altijd maar raar gevonden dat muzikanten als iconen werden gezien, juist door hun bekendheid of levensstijl...
In het huidige multimediale landschap bestaan muzikale iconen slechts nog onder tienermeisjes. Iedereen boven de 18 gelooft het wel en gaat door met zijn leven, en als ze besluiten dat muziekliefhebberij daar bijhoort, luisteren ze muziek omdat ze de muziek goed vinden, niet omdat ze op zoek zijn naar iconen. Is dat dan erg? Ik vind zelf van niet, ik luister graag naar muziek omdat ik die goed vind en heb het altijd maar raar gevonden dat muzikanten als iconen werden gezien, juist door hun bekendheid of levensstijl...
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:21 uur
Vergeet niet dat er nog steeds wel 'legendarische' rock bands bijkomen. Coldplay is hier m.i. het beste voorbeeld van. Over vijftig jaar wordt er echt nog wel over Coldplay gesproken als 'legendarische band van vroeger'.
Voor Arcade Fire en The National zal dat vrees ik niet gaan gelden. Het is soms lastig voor ons MuMe-volk maar de wereld buiten dit forum ziet er echt anders uit. Een band als Kings of Leon is wereldwijd simpelweg een stuk groter dan The National of Arcade Fire.
Voor Arcade Fire en The National zal dat vrees ik niet gaan gelden. Het is soms lastig voor ons MuMe-volk maar de wereld buiten dit forum ziet er echt anders uit. Een band als Kings of Leon is wereldwijd simpelweg een stuk groter dan The National of Arcade Fire.
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:31 uur
Grr. Ik heb eigenlijk niet de tijd om uitgebreid te reageren op dit soort interessante discussies. Kort gezegd, met name een band als Arcade Fire is mijn inziens ook bij het festivalgaande publiek, dus ook buiten Mume, wel degelijk bekend en ook bijzonder populair. Ik denk dat over een goede 10/20 jaar de band net zo goed een klassieke status heeft. De tijd zal het wel leren.
Iconisch, qua uiterlijk etc, heeft me nooit ene kloot gescheeld. Daar kan ik het op zich wel met de naysayers eens zijn, maar de overdreven canonisering van bands in het verleden. Nee, daarin volg ik jullie absoluut niet!
Iconisch, qua uiterlijk etc, heeft me nooit ene kloot gescheeld. Daar kan ik het op zich wel met de naysayers eens zijn, maar de overdreven canonisering van bands in het verleden. Nee, daarin volg ik jullie absoluut niet!
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 15:25 uur
LucM schreef:
Heden ten dage worden nieuwe rockbands nog meer opgeklopt en gehyped door de media dan vroeger. Denk maar aan Arctic Monkeys, Kaiser Chiefs, The Vaccins ... ook in Nederland (Kensington) en België (Oscar & The Wolf).
(quote)
Kom op zeg, dat was bij The Beatles en The Rolling Stones ook al zo. Goede bands hoor, maar het was ook een en al mediahype, dat weet jij ook wel.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 17:03 uur
O ja die tijd toen The Vaccines niet uit het 8 uur journaal te slaan waren en het Kurhaus kopot hadden gemaakt, m'n ouders praten er nog steeds over.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 19:31 uur
Ik hoop dat we over een jaar of tien toch gaan inzien hoe overschat Coldplay wel niet is 

0
geplaatst: 17 oktober 2015, 19:38 uur
Volgens mij zagen we dat 8 jaar geleden ook al in. Maar de massa komt meestal zo'n 15 jaar later.
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 20:07 uur
Coldplay vind ik vaak net iets te zeikerig en sentimenteel, zeker op X&Y. Het debuut en Viva La vida vind ik daarentegen best goed. Hun laatste album Ghost stories is, mits je de bonustracks meerekent, redelijk genietbaar. Het is niet zo'n indrukwekkende band als sommige fans zeggen, er zijn veel betere bands in het afgelopen decennium, maar een slechte band is het allerminst.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 20:14 uur
Parachutes en AROBTTH zijn prima albums, daarna is het echter rap bergafwaarts gegaan.
0
geplaatst: 18 oktober 2015, 16:56 uur
First Aid Kit zal er ook wel in staan dankzij de Renault reclame. Op zich terecht dat ze erin staan, maar wel jammer dat dat uitgerekend op deze manier gaat. De rest van hun oeuvre wordt genegeerd. Zelfde verhaal met Edward Sharpe and the Magnetic Zeros een paar jaar geleden.
Ik hoorde Silver lining net op Qmusic, was twee a drie jaar geleden ondenkbaar.
0
buizen
geplaatst: 18 oktober 2015, 17:07 uur
Dat wordt nog een probleem straks met die gezellige dagen in december, binnen bij de haard.
Altijd fijn om dan op de radio de top2000 op te hebben staan en al die goeie oude bekende krakers te horen, leuk ook om mee te leven naar de nr. 1.
Maarrrr... eigenlijk horen er hier ook nog heel wat albums te worden beluisterd. Meerdere malen. Inhaalslag. Dat is de ellende met musicmeter: er is werk aan de winkel met voorheen onbekende albums luisteren.
Nou ja, het zijn luxe-problemen.
Hopelijk staat Slayer er weer in
Altijd fijn om dan op de radio de top2000 op te hebben staan en al die goeie oude bekende krakers te horen, leuk ook om mee te leven naar de nr. 1.
Maarrrr... eigenlijk horen er hier ook nog heel wat albums te worden beluisterd. Meerdere malen. Inhaalslag. Dat is de ellende met musicmeter: er is werk aan de winkel met voorheen onbekende albums luisteren.
Nou ja, het zijn luxe-problemen.
Hopelijk staat Slayer er weer in

0
geplaatst: 26 oktober 2015, 17:55 uur
harm1985 schreef:
First Aid Kit zal er ook wel in staan dankzij de Renault reclame. Op zich terecht dat ze erin staan, maar wel jammer dat dat uitgerekend op deze manier gaat. De rest van hun oeuvre wordt genegeerd. Zelfde verhaal met Edward Sharpe and the Magnetic Zeros een paar jaar geleden.
Ja, ik gun de zusjes alle succes maar dat het in Nederland op deze manier zo moet gaan is ergerlijk. Nieuwe artiesten worden alleen opgepikt door de grote Nederlandse radiostations als ze enorm geplugd worden. First Aid Kit kon ten tijde van hun tweede album ook al prima op de radio, maar toen durfde blijkbaar niemand het aan (ook 3FM niet). Zo gaat het haast altijd in Nederland als er een folkgroep doorbreekt.
0
geplaatst: 13 november 2015, 12:06 uur
Ik lees net dat ze dit jaar al om 9.00 uur beginnen op 25 december (i.p.v. 12.00 uur). Wellicht meer nummers in volledige versie?
0
geplaatst: 13 november 2015, 12:11 uur
Mr. Rock schreef:
Ik lees net dat ze dit jaar al om 9.00 uur beginnen op 25 december (i.p.v. 12.00 uur). Wellicht meer nummers in volledige versie?
Dat zal waarschijnlijk wel de reden zijn inderdaad. Goed nieuws.Ik lees net dat ze dit jaar al om 9.00 uur beginnen op 25 december (i.p.v. 12.00 uur). Wellicht meer nummers in volledige versie?
0
Cured
geplaatst: 13 november 2015, 12:52 uur
Ben weer benieuwd of ik de bovenste 32 van deze lijst beter ga vinden dan onze MuMe Finale lijst (ook van 32 nummers dus). Ik ben niet iemand van de statistieken dus ik heb geen idee hoe dat voorgaande jaren was. Omdat in de Top 2000 eindlijst bij de bovenste 30 ook wel prut staat, durf ik dat van tevoren niet te zeggen ; ik weet dus ook niet welke nummers dat vorig jaar waren, ook niet geheel bij de MM lijst.
Nu zeg ik : ik denk dat ik de MuMe Finale lijst gemiddeld net wat beter vindt, maar we zullen zien.....
Nu zeg ik : ik denk dat ik de MuMe Finale lijst gemiddeld net wat beter vindt, maar we zullen zien.....
0
geplaatst: 17 november 2015, 14:51 uur
Hoewel ik geen enorm fan ben van Imagine zie ik dit nummer toch vele malen liever op 1 dan Bohemian Rhapsody, Hotel California of Avond. Denken jullie dat deze stemactie gaat lukken en dat Radio 2 niet moeilijk gaat doen?
'Stem Imagine naar nummer 1 in Top 2000'|Rtv| Telegraaf.nl
'Stem Imagine naar nummer 1 in Top 2000'|Rtv| Telegraaf.nl
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.