MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
No Limit

Werd toch tijd dat één van Nederlands grootste export producten een plekje in de lijst kreeg.

De mini-documentaires uit het tv-programma zijn wel geweldig. Ik snap niet dat we niet meer programma's over muziek hebben in Nederland. Die documentaires kan je ook over hedendaagse muzikanten maken of zonder dat het iets te maken moet hebben met de Top2000.

Nu Hazes met "Zeg Maar Niets Meer" waarbij zo'n beetje het hele Top 2000 café uit volle borst meezingt. Volledig terecht overigens, wat een nummer

Misschien hier al eens eerder gepost (heb het niet terug gezocht):
allerlei statistiekjes top 2000

Obscure Thing schreef:
De mini-documentaires uit het tv-programma zijn wel geweldig. Ik snap niet dat we niet meer programma's over muziek hebben in Nederland. Die documentaires kan je ook over hedendaagse muzikanten maken of zonder dat het iets te maken moet hebben met de Top2000.

Goed punt. Mag best wel eens meer ruimte voor gemaakt worden.
Wordt ook duidelijk met liefde gemaakt.

Fake plastic Trees nu, blij dat die platen er nu gewoon instaan te laag, dat dan weer wel

Zeker een paar honderd positie te laag ja. Ik blijf het stom vinden dat Creep al sinds jaar en dag het best scorende Radiohead-nummer is. En het is eigenlijk ook maar raar dat er van de Radiohead na 1997 geen enkel nummer meer terug te vinden is.

Gretz schreef:
Zeker een paar honderd positie te laag ja. Ik blijf het stom vinden dat Creep al sinds jaar en dag het best scorende Radiohead-nummer is.

Fake Plastic Trees moet ook helemaal niet in de top 2000 staan. Nou misschien bottom 200. Creep is ook gewoonweg een van de beste tracks van Radiohead, gelukkig sta ik daar vrijwel alleen in op MuMe

Poeha schreef:
(quote)

Fake Plastic Trees moet ook helemaal niet in de top 2000 staan. Nou misschien bottom 200. Creep is ook gewoonweg een van de beste tracks van Radiohead, gelukkig sta ik daar vrijwel alleen in op MuMe

Jij bent gelukkig dat je vrijwel alleen staat, maar ik ben blij dat er dus hier blijkbaar wel meer zijn Creep is het beste puntige en krachtige nummer wat Radiohead ooit gemaakt heeft. Stukken beter dan een aantal geregeld zeurderige nummers van hen

Vanochtend bij Ekdom Layla van Derek & the Dominoes. Heerlijk man, Gerard kapt die nummertjes tenminste niet voortijdig af (zoals het hier eerder genoemde Move On Up).

Poeha schreef:
Creep is ook gewoonweg een van de beste tracks van Radiohead, gelukkig sta ik daar vrijwel alleen in op MuMe

Nee hoor!

Ik ben vooral bedroefd dat een hele hoop topartiesten (voornamelijk uit de jaren '70) sterk achteruit gaan. Ook Pink Floyd doet het minder goed dit jaar.
Langs de ene kant zou je denken dat dit begrijpelijk is gezien het feit dat het stempubliek ook verjongd, anderzijds blijken heel wat jongeren op "oude" muziek te stemmen. Zeker als ik naar de lijstjes kijk van mijn leeftijdsgenoten (25-30 jaar oud) zie ik toch echte pareltjes.
Helaas is dit niet aan de algemene evolutie van de lijst te zien. Mijn haar komt recht als ik "A Sky Full Of Stars" zo hoog zie staan, ten koste van zoveel mooie en tijdloze platen.

RebelINS schreef:
Vanochtend bij Ekdom Layla van Derek & the Dominoes. Heerlijk man, Gerard kapt die nummertjes tenminste niet voortijdig af (zoals het hier eerder genoemde Move On Up).

Het einde van dat nummer, geweldig gewoon! Stond ook in mijn stemlijst

Ik ben er juist niet rouwig om dat de jaren 70 de laatste jaren aan het inleveren zijn. Het grootste deel van de bestaansgeschiedenis van de Top 2000 heeft die periode zwaar gedomineerd, en dat ging vaak ten koste van een hoop mooie recente muziek. Uit de jaren 90 zijn de laatste paar jaar een hoop alternatieve klassiekers binnengestroomd. Mede dankzij een verjongend stempubliek. De jaren 00 blijven helaas nog wat achter, maar uiteindelijk gaat dat percentage ook verder toenemen en dat lijkt me alleen maar goed voor de ontwikkeling van de lijst.

Dat er relatief veel hits uit 2015 nieuw binnenkomen zie ik ook niet echt als een probleem. De ervaring leert dat deze nummers in de daaropvolgende jaren snel weer zakken/uit de lijst verdwijnen als ze niet relevant/tijdloos genoeg blijken te zijn.

Gretz schreef:
Ik ben er juist niet rouwig om dat de jaren 70 de laatste jaren aan het inleveren zijn. Het grootste deel van de bestaansgeschiedenis van de Top 2000 heeft die periode zwaar gedomineerd, en dat ging vaak ten koste van een hoop mooie recente muziek. Uit de jaren 90 zijn de laatste paar jaar een hoop alternatieve klassiekers binnengestroomd. Mede dankzij een verjongend stempubliek. De jaren 00 blijven helaas nog wat achter, maar uiteindelijk gaat dat percentage ook verder toenemen en dat lijkt me alleen maar goed voor de ontwikkeling van de lijst.

Dat er relatief veel hits uit 2015 nieuw binnenkomen zie ik ook niet echt als een probleem. De ervaring leert dat deze nummers in de daaropvolgende jaren snel weer zakken/uit de lijst verdwijnen als ze niet relevant/tijdloos genoeg blijken te zijn.

Dat zouden ze natuurlijk kunnen voorkomen door nummers van pakweg de laatste drie jaar niet toe te laten in de lijst. Zou voor een beter beeld zorgen.

Ik kan deels akkoord gaan met je mening, al verdwijnen er wel veel nummers en zelfs artiesten (Nat King Cole vind ik bijvoorbeeld altijd thuishoren in deze lijst) terwijl veel modernere nummers zwaar overrated worden.

Wat is de reden dat er soms liveversies worden gedraaid? Nu Jungeland, maar ook elk jaar weer Just Can't Get Enough van Depeche Mode. Zijn die ooit alleen als live single uitgebracht? Hoor zelf liever de studioversie.

Tricolores schreef:
(quote)

Dat zouden ze natuurlijk kunnen voorkomen door nummers van pakweg de laatste drie jaar niet toe te laten in de lijst. Zou voor een beter beeld zorgen.

Dat vind ik onzin. Als nummer uit 2015 en 2014 nu extreem populair zijn horen ze nu ook gewoon hoog te staan. Het is immers een populariteitslijst die Radio 2 naar mijn mening zo min mogelijk naar hun eigen hand behoort te zetten (daarom ben ik ook fervent voorstander van volledige vrije keuze). Als je nummers van de laatste 3 jaar niet zou toelaten zouden bijvoorbeeld Dotan - Home, Stromae - Formidable en Paolo Nutini - Iron Sky er nog niet in kunnen staan. Terwijl veel luisteraars juist nu geraakt worden door die nummers.

Tricolores schreef:

Ik kan deels akkoord gaan met je mening, al verdwijnen er wel veel nummers en zelfs artiesten (Nat King Cole vind ik bijvoorbeeld altijd thuishoren in deze lijst) terwijl veel modernere nummers zwaar overrated worden.

Ik vind dat er ongeveer net zoveel oude nummers als moderne nummers overrated worden. Het is niet dat vroeger alles beter was.
En voor jazz zijn denk ik gewoon te weinig liefhebbers. Het is al heel wat dat er tegenwoordig wat meer dance en hiphop in de lijst terug te vinden zijn.

mjk87 schreef:
Wat is de reden dat er soms liveversies worden gedraaid? Nu Jungeland, maar ook elk jaar weer Just Can't Get Enough van Depeche Mode. Zijn die ooit alleen als live single uitgebracht? Hoor zelf liever de studioversie.

Jungleland is nooit een single geweest bij mijn weten, dus dat geeft ze wat vrijheid om zelf een versie te kiezen. Maar ik werd er juist erg blij van dat ze de geweldige live-versie draaiden (hoewel er even iets mis ging) en dat gewoon ook tien minuten lang doen. Bruce is voor mij één van die artiesten die live zelfs nog meer lading en intensiteit weet mee te geven aan zijn nummers. En zoals Rob Stenders al zei, op dat soort momenten mis je Clarence Clemons nog wat meer.

mjk87 schreef:

De live versie van DM was de hitversie

Hendrik68
Tricolores schreef:
Ik ben vooral bedroefd dat een hele hoop topartiesten (voornamelijk uit de jaren '70) sterk achteruit gaan. Ook Pink Floyd doet het minder goed dit jaar.
.
Pink Floyd kom je 3 keer tegen bij de eerste 14. Dan mag die achteruitgang nog wel even een tikkie harder wat mij betreft.

Ik heb er geen problemen mee dat bepaalde artiesten heel vaak in de lijst voorkomen, maar je zou een maximum van 10 aan kunnen houden zodat andere artiesten en genres wat meer kans krijgen. Wordt het direct weer wat gevarieerder en dus interessanter. De Beatles en de Stones (en OK ook Pink Floyd) zijn absolute toppers en verdienen meer noteringen dan wie dan ook, maar moeten we nou echt meer dan 30 keer naar de Beatles en de Stones luisteren? En 17 keer Blof en 13 keer Borsato gaat in mijn ogen nergens meer over. Beide 5 keer is meer dan genoeg. Doe dan 1 keer Ede Staal erbij, om maar een zijstraat te noemen.

Was het trouwens ooit niet zo dat nummers minimaal een jaar oud moesten zijn? Wanneer hebben ze dat afgeschaft. Wat Gretz zegt dat nummers uit dit jaar volgend jaar later al een stuk zakken klopt natuurlijk. Maar nummers die je de hele dag al hoort hoeven wat mij betreft in deze week niet nog een keer terug te komen. Maar dat zal wel gedaan zijn om de jeugd in de lijst te betrekken. Dat is dan wel weer goed op zich.

Nummers in de keuzelijst zijn ten minste 1 jaar oud. Voor de vrije keuzes zijn er geen beperkingen.

Hendrik68 schreef:
Ik heb er geen problemen mee dat bepaalde artiesten heel vaak in de lijst voorkomen, maar je zou een maximum van 10 aan kunnen houden zodat andere artiesten en genres wat meer kans krijgen.

In ieder geval een maximum aanhouden in de keuzelijst, dat gaat denk ik al heel goed werken.

Zeuren dat er te weinig 70s/ Pink Floyd in deze lijst staat..

orbit schreef:

Ik heb enkel gezegd dat ik het jammer vind dat de 70s platen (en ook Pink Floyd, maar die zijn nog goed vertegenwoordigd uiteraard) over het algemeen sterk achteruit gaan In mijn ogen vaak ten koste van hedendaagse muziek die te hoog staat, ik haalde "Sky Full Of Stars" aan als voorbeeld.

The Black Eyed Keys staan er in ieder geval wel in

orbit schreef:

12 x Pink Floyd eigg veel te weinig voor zo,n briljante band

Bonk schreef:
ik werd er juist erg blij van dat ze de geweldige live-versie draaiden

Echt wel! De versie die ze draaiden vind ik de ultieme Jungleland versie. Komt van Live in NYC. En live legt Bruce nog zóveel meer emotie in dit nummer, fantastisch!! Volgend jaar nog maar weer een zooi plaatsen omhoog. Nummer hoort wat mij betreft zeker in de top 50!

Pink Floyd staat 3x bij de eerste 15, geen enkele andere artiest is zo ruim vertegenwoordigd in de hoogste regionen.

Zou de Nederlandse fanclub elk jaar een mailtje laten rondgaan?

En terecht!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.