Muziek / Toplijsten en favorieten / De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers
zoeken in:
0
geplaatst: 10 november 2015, 21:22 uur
vigil schreef:
10 Het Goede Doel - Niemand Weet Dat Jij Bestaat.
10 Het Goede Doel - Niemand Weet Dat Jij Bestaat.
Alweer een liedje over de SInt, dacht ik. Maar dat zal door de tijd van het jaar komen.

Het Goede Doel heeft zijn naam niet gestolen.
Maatschappijkritisch en tegelijk ook sociaal bewogen.
Muzikaal behoorlijk onderbouwd, maar soms iets te weinig charmant.
Ik hou ervan dat men mij muzikaal een geweten schopt. Maar mochten hun liedjes
net iets gemakkelijker mee te zingen zijn, zou het niet bij die ene luisterbeurt blijven.
0
geplaatst: 10 november 2015, 23:08 uur
Tja, Birgit is een mooie meid maar knapper dan Katja/thera?.
.. (ik maak maar een geintje hoor) die komen we al zingend niet meer tegen in je top 10 neem ik aan haha
0
geplaatst: 11 november 2015, 01:39 uur
Andre Manuel met Kraaien?
Voor mij het mooiste Nederlandstalige lied ooit gemaakt.
Ik verwacht hier Frank Boeijen met Zeg Me Dat het Niet Zo Is op de 1e plek.
Voor mij het mooiste Nederlandstalige lied ooit gemaakt.
Ik verwacht hier Frank Boeijen met Zeg Me Dat het Niet Zo Is op de 1e plek.

0
geplaatst: 11 november 2015, 14:12 uur
9 Hans de Booy - De Kathedraal
Deze plaat Hans de Booij - Vlaamse Helden (1992) is een dierbare in mijn collectie. Commercieel gezien volledig geflopt maar voor mij een geslaagd album. Het op negen staande De Kathedraal staat daar dan weer niet op maar het idee is het zelfde. Liedjes van Belgische artiesten coveren. In het geval van De Kathedraal heeft De Booij een vertaling moeten maken en dat zal de reden zijn waarom die niet op die cd staat.
De Kathedraal is pijnlijk, zwaar aangezet en een beetje over de top. Typisch Brel zou je zeggen. De teksten passen vaak net niet en toch werkt het voor mij.
Dit is een kathedraal
Een stoer en stevig schip
Met zeilen en een mast
Maar vaak te zwaar belast
Dit is een kathedraal
Waar tegen de storm beukt
De klokken in de mast
Klinken dan vaak bombast
Dit schip is een kathedraal
Van Vlaanderen of Nederland
Ook deze wil ik u niet onthouden Hans de booij & Wannes van de Velde De lichtjes van de schelde - YouTube
Deze plaat Hans de Booij - Vlaamse Helden (1992) is een dierbare in mijn collectie. Commercieel gezien volledig geflopt maar voor mij een geslaagd album. Het op negen staande De Kathedraal staat daar dan weer niet op maar het idee is het zelfde. Liedjes van Belgische artiesten coveren. In het geval van De Kathedraal heeft De Booij een vertaling moeten maken en dat zal de reden zijn waarom die niet op die cd staat.
De Kathedraal is pijnlijk, zwaar aangezet en een beetje over de top. Typisch Brel zou je zeggen. De teksten passen vaak net niet en toch werkt het voor mij.
Dit is een kathedraal
Een stoer en stevig schip
Met zeilen en een mast
Maar vaak te zwaar belast
Dit is een kathedraal
Waar tegen de storm beukt
De klokken in de mast
Klinken dan vaak bombast
Dit schip is een kathedraal
Van Vlaanderen of Nederland
Ook deze wil ik u niet onthouden Hans de booij & Wannes van de Velde De lichtjes van de schelde - YouTube
0
geplaatst: 11 november 2015, 14:20 uur
8 Stef Bos - Is Dit Nu later?
Qua thematiek eerder voorbij gekomen in deze lijst. Blijkbaar spreekt mij dat aan. Een single die uitkwam voor Papa en toen niets deed maar vooral bekendheid kreeg nadat het in de zeer populaire film All Stars zeer prominent werd ingezet.
we speelden ooit verstoppertje, in de pauze op het plein
we hadden grote dromen, want we waren toen nog klein
de een werd een voetballer, de ander werd een held
we geloofden in de toekomst, want de meester had verteld
jullie kunnen alles worden, als je maar je huiswerk kent
maar je moet geduldig wachten, tot je later groter bent
is dit nu later, is dit nu later als je groot bent
een diploma vol met leugens, waarop staat dat je volwassen bent
ik snap geen donder van het leven, ik weet nog steeds niet wie ik ben
is dit nu later
we spelen nog verstoppertje, maar niet meer op het plein
en de meesten zijn geworden, wat ze toen niet wilden zijn
wij zijn allemaal volwassen, wie niet weg is is gezien
en ik zou die hele chaos, nu toch helder moeten zien
maar ik zie geen hand voor ogen, en het donker maakt mij bang
mama, mama!
kan het licht aan op de gang
een diploma vol met leugens, waarop staat dat je de waarheid kent
is dit nu later
Als je op youtube aan het zoeken bent kom je wel eens in bepaalde krochten en dan kom je ineens Frans Bauer tegen...
The Passion 2012 - Is dit nu later - Frans Bauer - YouTube
Qua thematiek eerder voorbij gekomen in deze lijst. Blijkbaar spreekt mij dat aan. Een single die uitkwam voor Papa en toen niets deed maar vooral bekendheid kreeg nadat het in de zeer populaire film All Stars zeer prominent werd ingezet.
we speelden ooit verstoppertje, in de pauze op het plein
we hadden grote dromen, want we waren toen nog klein
de een werd een voetballer, de ander werd een held
we geloofden in de toekomst, want de meester had verteld
jullie kunnen alles worden, als je maar je huiswerk kent
maar je moet geduldig wachten, tot je later groter bent
een diploma vol met leugens, waarop staat dat je volwassen bent
is dit nu later
we spelen nog verstoppertje, maar niet meer op het plein
en de meesten zijn geworden, wat ze toen niet wilden zijn
wij zijn allemaal volwassen, wie niet weg is is gezien
en ik zou die hele chaos, nu toch helder moeten zien
maar ik zie geen hand voor ogen, en het donker maakt mij bang
mama, mama!
kan het licht aan op de gang
een diploma vol met leugens, waarop staat dat je de waarheid kent
is dit nu later
Als je op youtube aan het zoeken bent kom je wel eens in bepaalde krochten en dan kom je ineens Frans Bauer tegen...
The Passion 2012 - Is dit nu later - Frans Bauer - YouTube
0
geplaatst: 11 november 2015, 14:35 uur
Heb ik het goed gezien en zijn zowel De Kift als De Raggende Manne nog niet voorbij gekomen? Dan moet dat wel potentie hebben voor de top 10. Toch?
0
geplaatst: 11 november 2015, 15:27 uur
Is dit nu later? 
Prachtig nummer en ook voor mij een bijna zekere top tien positie.

Prachtig nummer en ook voor mij een bijna zekere top tien positie.
0
geplaatst: 12 november 2015, 22:19 uur
7 Rowwen Heze - Auto, Vliegtuug…
Prachtig machtig fraai dit. Zeer fraaie melodien waarover Jack Poels met zijn woorden overheen danst. Walsende woorden, dansende woorden...
Als Ik mien oege sloet.
Zeen ik elke daag wat mier.
De wereld is groet in mien durp aan de rivier
Prachtig machtig fraai dit. Zeer fraaie melodien waarover Jack Poels met zijn woorden overheen danst. Walsende woorden, dansende woorden...
Als Ik mien oege sloet.
Zeen ik elke daag wat mier.
De wereld is groet in mien durp aan de rivier
0
geplaatst: 13 november 2015, 02:13 uur
Is Dit Nu Later? 
De enige echte klassieker van Stef Bos. Nooit begrepen waarom Papa zo'n enorme hit werd en dit nummer niet.

De enige echte klassieker van Stef Bos. Nooit begrepen waarom Papa zo'n enorme hit werd en dit nummer niet.
0
buizen
geplaatst: 13 november 2015, 18:18 uur
Teksten zijn altijd wel belangrijk, bij goede Nederlandstalige muziek.
Een gouden combi tussen goede tekst en fijne melodie of een riff; en Nederlandstalige muziek behoort tot de pareltjes van het luistergenot.
Is nog niet voorbij gekomen en dat maakt het alleen maar spannend(er) voor Rocky..

Een gouden combi tussen goede tekst en fijne melodie of een riff; en Nederlandstalige muziek behoort tot de pareltjes van het luistergenot.
"We zochten toen een kamer en bleven bij elkaar, we sliepen samen op de grond en zagen geen gevaar.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam."
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam."
Is nog niet voorbij gekomen en dat maakt het alleen maar spannend(er) voor Rocky..

0
geplaatst: 13 november 2015, 18:51 uur
Alles Geprobeerd en Mia komen beslist langs....... dus nog 4 kansen voor Rocky 

0
geplaatst: 13 november 2015, 20:24 uur
0
geplaatst: 13 november 2015, 20:41 uur
6 Noordkaap - Gigant
Die oerkreet in de vorm van het woord Gigant dat om de zoveel tijd langs komt tijdens dit fenomenale liedje gaat door merg en been en nog net iets verder. Wat een kracht, wat een passie en wat komt dat altijd weer binnen!
Het meisje is allang verdwenen op bevel van haar agenda
Plichtsgetrouw nam zij de benen, je kent dat, ik ken dat
Die oerkreet in de vorm van het woord Gigant dat om de zoveel tijd langs komt tijdens dit fenomenale liedje gaat door merg en been en nog net iets verder. Wat een kracht, wat een passie en wat komt dat altijd weer binnen!
Het meisje is allang verdwenen op bevel van haar agenda
Plichtsgetrouw nam zij de benen, je kent dat, ik ken dat
0
geplaatst: 14 november 2015, 22:44 uur
5 Stef Bos - Rue de Mouftard
Een chanson van Stef Bos trapt de Top 5 af. Dit lied is afkomstig van zijn beste album. Zien is de titel van het album, Rue de Mouftard het lied en 1999 het jaar van uitbrengen. Tekstueel is het zo mooi... Muzikaal zo emotioneel... Of was het nu andersom? De wals van de laatste drie minuten is vrijwel ongeevenaard.
Het is laat
Het is licht, het is morgen
En vandaag is gisteren geworden
Kom vriend
We heffen nog een glas
Op wat zal komen en wat was
Een chanson van Stef Bos trapt de Top 5 af. Dit lied is afkomstig van zijn beste album. Zien is de titel van het album, Rue de Mouftard het lied en 1999 het jaar van uitbrengen. Tekstueel is het zo mooi... Muzikaal zo emotioneel... Of was het nu andersom? De wals van de laatste drie minuten is vrijwel ongeevenaard.
Het is laat
Het is licht, het is morgen
En vandaag is gisteren geworden
Kom vriend
We heffen nog een glas
Op wat zal komen en wat was
0
geplaatst: 14 november 2015, 22:58 uur
4 Wim de Craene - Tim
Het lied is geschreven is voor zijn zoon. De zoon van De Craene heet Ramses (inderdaad vernoemd naar...) maar dat paste op een of andere manier niet waarna het de naam kreeg van de zoon van een goede vriend. Wim de Craene is een beetje een tragisch geval. Hunkerend naar roem maar die krijg hij maar mondjesmaat. Niets was hem te gek om te scoren. Platvloerse plaatjes (Enkel in een Broekje) en carnavalkrakers (Ik Kan Geen Kikker van de Kant Afduwen) bracht hij uit maar echt scoren deed hij maar weinig. Verbitterd maakte hij in 1990 een einde aan zijn leven. Zoals vaker kreeg hij toen (en later) wel de erkenning die hij verdiende. De toetsen op dit nummer worden gedaan door Jean Blaute, een man die als (sessie) muzikant en producer met vrijwel alle grote namen in Belgie heeft gewerkt. Van Urbanus tot Raymond van het Groenewoud en van Clouseau tot K's Choice.
Hier laat ik je los, Tim,
Van hieraf moet je gaan
Met vallen en opstaan
Van hieraf moet je gaan
Het lied is geschreven is voor zijn zoon. De zoon van De Craene heet Ramses (inderdaad vernoemd naar...) maar dat paste op een of andere manier niet waarna het de naam kreeg van de zoon van een goede vriend. Wim de Craene is een beetje een tragisch geval. Hunkerend naar roem maar die krijg hij maar mondjesmaat. Niets was hem te gek om te scoren. Platvloerse plaatjes (Enkel in een Broekje) en carnavalkrakers (Ik Kan Geen Kikker van de Kant Afduwen) bracht hij uit maar echt scoren deed hij maar weinig. Verbitterd maakte hij in 1990 een einde aan zijn leven. Zoals vaker kreeg hij toen (en later) wel de erkenning die hij verdiende. De toetsen op dit nummer worden gedaan door Jean Blaute, een man die als (sessie) muzikant en producer met vrijwel alle grote namen in Belgie heeft gewerkt. Van Urbanus tot Raymond van het Groenewoud en van Clouseau tot K's Choice.
Hier laat ik je los, Tim,
Van hieraf moet je gaan
Met vallen en opstaan
Van hieraf moet je gaan
0
geplaatst: 14 november 2015, 23:10 uur
Mooi geschreven over Wim.
Ik kom na de ontknoping met mijn definitieve top 20.
Ik kom na de ontknoping met mijn definitieve top 20.
0
geplaatst: 15 november 2015, 16:26 uur
Tim, prachtig 
Top-3 lastig te voorspellen. Goede Doel sowieso, verder hoop ik nog Frank Boeijen, Boudewijn of Ramses.

Top-3 lastig te voorspellen. Goede Doel sowieso, verder hoop ik nog Frank Boeijen, Boudewijn of Ramses.
0
geplaatst: 15 november 2015, 17:35 uur
Tim had ik nog nooit van gehoord, maar prachtige ontdekking. Dank vigil.
Stef Bos uiteraard ook prachtig. Ben benieuwd wat de top 5 gaat completeren...
Stef Bos uiteraard ook prachtig. Ben benieuwd wat de top 5 gaat completeren...
0
buizen
geplaatst: 15 november 2015, 18:52 uur
Ben heel benieuwd naar de top 5.
Indachtig de actualiteit, mede, misschien wel De Zotte Morgen, van Vanuytsel.
Over een stad die ontwaakt, en de zotte kadans van het dagelijks leven dat (gewoon weer) op gang komt.
Indachtig de actualiteit, mede, misschien wel De Zotte Morgen, van Vanuytsel.
Over een stad die ontwaakt, en de zotte kadans van het dagelijks leven dat (gewoon weer) op gang komt.
0
geplaatst: 15 november 2015, 19:54 uur
Ik kan bij deze wel verklappen (en gigage teleurstellen) dat de zangeressen inderdaad op zijn. Ik heb ook niet zo veel met Nederlandstalige zangeressen als ik eerlijk ben. Dus geen Corrie, Hanny of Bonnie in de Top 3 

0
geplaatst: 15 november 2015, 20:47 uur
Tja, de beste Nederlandse zangeres vind ik Nynke, maar formeel gezien zingt die natuurlijk niet in het Nederlands. Ben erg benieuwd...
0
geplaatst: 16 november 2015, 08:43 uur
0
geplaatst: 16 november 2015, 22:01 uur
3 Monza - Van God Los
De studioversie is niet te vinden op t net dus we moeten het doen met een live uitgevoerde akoestische versie. Geen straf kan ik bijdeze vertellen. Die echte drive mis ik wel een beetje en uiteraard ook de electronische klanken. Maar goed ook in deze setting is het nog steeds een waanzinnige track die voor God vrezend Nederland/Belgie tekstueel waarschijnlijk iets te ver gaat.
Van God los
Laat nu toch die God los
Er is niemand in de kosmos
't Is zonde van de tijd.
http://houbi.com/belpop/media/monza.jpg
De studioversie is niet te vinden op t net dus we moeten het doen met een live uitgevoerde akoestische versie. Geen straf kan ik bijdeze vertellen. Die echte drive mis ik wel een beetje en uiteraard ook de electronische klanken. Maar goed ook in deze setting is het nog steeds een waanzinnige track die voor God vrezend Nederland/Belgie tekstueel waarschijnlijk iets te ver gaat.
Van God los
Laat nu toch die God los
Er is niemand in de kosmos
't Is zonde van de tijd.
http://houbi.com/belpop/media/monza.jpg
0
geplaatst: 17 november 2015, 20:28 uur
2 Klein Orkest - Achter Elke Deur
Prachtige tekst! Prachtige muziek!
Dit meesterwerkje is afkomstig van het album Klein Orkest - Later Is Al Lang Begonnen (1984), een album dat bij mijn weten nooit op cd is verschenen dus ik moest mij na ontdekking van de band "behelpen" met de -verder overigens prima- verzamelaar Klein Orkest - Het Beste Van (1987). De band heeft slechts 3 albums uitgebracht en dat is jammer. Alle drie de albums zijn geweldig dus er is geen reden om aan te nemen dat het eventueel vierde album minder van kwaliteit zou zijn, maar goed wat er niet is is er niet en ik ben heel erg blij met het werk wat er wel is. Zeker met deze!
Opvallend feitje, Achter Elke Deur is de b kant van Over de Muur
Nooit meer dronken van geluk, de stations ze gaan en komen:
Zoveel mensen, kansen die ik mis.
En jij vertelt me dat de rails in de verte samenkomen,
Schijn bedriegt, je ziet wat er niet is.
En ik weet...als ik voor mijn dromen kies,
Niet precies, wat ik win, maar wel wat ik verlies!
http://home.arcor.de/enrico.frank/RARITIES/POLYDOR/POLYDOR_873_590-3.jpg
Prachtige tekst! Prachtige muziek!
Dit meesterwerkje is afkomstig van het album Klein Orkest - Later Is Al Lang Begonnen (1984), een album dat bij mijn weten nooit op cd is verschenen dus ik moest mij na ontdekking van de band "behelpen" met de -verder overigens prima- verzamelaar Klein Orkest - Het Beste Van (1987). De band heeft slechts 3 albums uitgebracht en dat is jammer. Alle drie de albums zijn geweldig dus er is geen reden om aan te nemen dat het eventueel vierde album minder van kwaliteit zou zijn, maar goed wat er niet is is er niet en ik ben heel erg blij met het werk wat er wel is. Zeker met deze!
Opvallend feitje, Achter Elke Deur is de b kant van Over de Muur
Nooit meer dronken van geluk, de stations ze gaan en komen:
Zoveel mensen, kansen die ik mis.
En jij vertelt me dat de rails in de verte samenkomen,
Schijn bedriegt, je ziet wat er niet is.
En ik weet...als ik voor mijn dromen kies,
Niet precies, wat ik win, maar wel wat ik verlies!
http://home.arcor.de/enrico.frank/RARITIES/POLYDOR/POLYDOR_873_590-3.jpg
0
geplaatst: 17 november 2015, 20:48 uur
Prachtig nummer, maar was nog onbekend bij mij. Ik heb namelijk een andere verzamelaar van Het Klein Orkest en daar staat deze dan weer niet op. Maar dit is wel weer tekstueel en qua melodie een prachtplaatje van Het Klein Orkest, dus bedankt voor deze kennismaking 

* denotes required fields.