MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi Talk About the Passion, de R.E.M. Top 200

zoeken in:
23. Begin the Begin (Johan 17, Luigi 46)

En de one-two punch van Lifes Rich Pageant staat hier ook heel mooi zij aan zij, zij het in omgekeerde volgorde. Begin the Begin is ook zo'n beetje de titeltrack (life's rich demands...) en het kondigt een nieuw, activistischer en politieker R.E.M. aan, die we de rest van hun carrière zouden zien, maar vooral op de trilogie Lifes Rich Pageant/Document/Green. Een letterlijk nieuw begin dus. De titel is ook een pun op de jazz/bossanova standard Begin the Beguine. Maar in plaats van een loungenummer krijgen we een ware call to arms volgens het principe 'verander de wereld, begin bij jezelf', laat van je horen want silence means security, silence means approval.
Een ontzettend lekkere opener, dat er muzikaal meteen vol inknalt en goed de toon zet voor de rest van het album.

Birdie in the hand for life's rich demand
The insurgency began and you missed it
I looked for it and I found it
Miles Standish proud, congratulate me

A philanderer's tie, a murderer's shoe

Life's rich demand creates supply in the hand
Of the powers, the only vote that matters
Silence means security silence means approval
On Zenith on the TV tiger run around the tree
Follow the leader, run and turn into butter

Let's begin again, begin the begin
Let's begin again like Martin Luther Zen
The mythology begins the begin
Answer me a question I can't itemize
I can't think clear, you look to me for reason
It's not there, I can't even rhyme here in the begin

Example, the finest example is you

Birdie in the hand for life's rich demand
The insurgency began and you missed it
I looked for it and I found it
Miles Standish proud, congratulate me

Let's begin again begin the begin
Let's begin again

Kijk, weer zo'n mooie. Ook iets te laag

Johan heeft dat iets beter door dan Luigifort

Ja Johan is meer van het serieuze lied dan ik. Ik meer de vrolijke
Deze stond bij mij wel eerst top 25 ofzo..maar door blijven schuiven wat lager (dat krijg je met zoveel moois )

luigifort schreef:
Ja Johan is meer van het serieuze lied dan ik. Ik meer de vrolijke
Deze stond bij mij wel eerst top 25 ofzo..maar door blijven schuiven wat lager (dat krijg je met zoveel moois )

Zeg eens eerlijk: had je dan ook 'I'm gonna DJ' in je eigen lijst staan
Ter verduidelijking: zowat het enige nummer van REM waar ik echt een hekel aan heb, een beetje de zwarte evil twin van chance (dub)

Haha nee DJ vond ik eerst een gedrocht, maar die had ik bij nader inzien toch kunnen nemen, maar dan tussen 180-200.
Haha ja leuk gezegd Chance is id wel die topper ja

22. New Test Leper (Luigi 27, Johan 27)

Prachtige song van New Adventures In Hi-Fi, helaas geen single, wel een promo in Duitsland (die Duitsers weten wel wat goede muziek is ).
Volgens R.E.M. zelf is dit het nummer van het album dat het meest R.E.M.'y is, dat vind ik zelf ook wel eigenlijk.
Het nummer moet het vooral hebben van de prachtige lyrics vind ik en Michael's zachte, ingetogen en breekbare manier van zingen...bijzonder! Blijft de muziek dan achter? Zeker niet, bijpassende begeleidende muziek: subtiel acoustisch gitaarwerk, mooie baslijnen van Mike en orgelwerk, verfijnd drumwerk ook van Bill en halverwege verschijnt er nog een mooie huilende electrische gitaar in de echo om de lading van het nummer nog eens te benadrukken. In zijn geheel dus een heel mooi nummer (misschien niet opvallend genoeg voor sommigen, maar ach ).

Het is 1 van Michael's favoriete songs en hij heeft het solo nog enkele maanden geleden uitgevoerd. De tekst is gebaseerd op het kijken van tv shows als Oprah en Geraldo.

Peter zegt: Literally, Michael was watching one of those talk shows and I think the subject was ‘People judge me by the way I look’ or something. Whereas I, when I have the misfortune to look for two minutes at one of those Oprah, Geraldo things, I just get revolted at everyone concerned: the audience, me. Michael actually looked at it and felt like, ‘Gosh, what if someone’s actually trying to communicate something to these people and this person who’s in this awful, tacky, degrading situation?’ So it’s written from that perspective. And I think probably having done press conferences in the past and being in those kinds of situations, there might be a little empathy from experience that we’ve had.”

Verder leende Michael what a sad parade van Vic Chesnutt en wilde hij een song openen met een regel waar Jesus in voorkwam, omdat hij er verder maar 1 kende (Patti Smith's vertolking van Gloria). Verder een quote uit zijn favoriete film The Elephant Man I am not an animal, een film die trouwens ook een inspiratie was voor Carnival Of Sorts (Box Cars).
Zo weer flink wat wetenswaardigheden, maar het belangrijkste blijft dat dit een bijzonder ontroerende song is .

I can't say that I love Jesus
that would be a hollow claim.
He did make some observations
and I'm quoting them today.
"Judge not lest ye be judged."
what a beautiful refrain.
The studio audience disagrees.
Have his lambs all gone astray?

Call me a leper
Call me a leper
Call me a leper

"You are lost and disillusioned!"
what an awful thing to say.
I know this show doesn't flatter.
It means nothing to me.
I thought I might help them understand
but what an ugly thing to see.
"I am not an animal"
subtitled under the screen.

Call me a leper
Call me a leper
Call me a leper

When I tried to tell my story
They cut me off to take a break.
I sat silent 5 commercials
I had nothing left to say
The talk show host was index-carded
All organized and blank
The other guests were scared and hardened
What a sad parade.

What a sad parade

Call me a leper
Call me a leper
Call me a leper

Dit is een liedje dat ik, bij nader inzien, in mijn eigen lijstje hoger had willen plaatsen. Deze, en 'Kenneth', en 'Monty'. "What a sad parade..."

Welke top 5 voorspellen de mensen hier?

ik gok op : fall on me , world leader pretend, find the river, country feedback en man on the moon , zoiets

Top 5? we zijn nog niet eens bij de Top 20 aangekomen

Ik gok drie nummers van Automatic in de Top 5, Drive op 1. Try Not To Breathe zal ook wel hoog komen denk ik. Ik verwacht World Leader Pretend en Country Feedback in de Top 5. Verder verwacht ik ook Losing my Religion in de Top 10 (niet top 5).

Luigi is een minder grote fan van de IRS jaren dan Johan, dus ik vind het wel lastig te voorspellen. Ik denk wel dat Fall On Me en Cuyahoga de top 10 hebben gehaald, maar verder verwacht ik Losing My Religion wel in de top 3 aangezien deze in het 1991-topic extreem goed scoort bij beide. Verder ook Country Feedback en E-Bow the Letter in de top 5, denk ik.

De winnaar mag zijn eigen top 200 plaatsen

herman schreef:
Luigi is een minder grote fan van de IRS jaren dan Johan...

Goed gezien. Ik kan alvast verklappen:
Er volgen nog 7 IRS'ers vs 14 Warner's

Nou zit zat moois bij de IRS hoor maar mijn hart ligt id bij veel Warner's hoogtijdagen..

Ik vind eigenlijk dat Losing my religion uberhaupt niet in de top 200 van R.E.M. hoort. Maar ik vind ook Shiny Happy People een van de weinige goeie nummers van Out of Time, misschien heb ik een afwijkende smaak... of ben ik een snob qua R.E.M. (de eerste zes jaar was zoveel beter dan wat erna kwam....)

Misschien ook een klein generatiekloofje
Mijn favoriete R.E.M.-periode is 1982-1992, die van Luigi 1991-1998, dus de overlap heeft dan uiteraard de meeste kans op hoge klasseringen, maar uitzonderingen zijn er zeker

Poek schreef:
Iof ben ik een snob qua R.E.M.

Zolang je Shiny Happy goed blijft vinden zal je nooit een R.E.M. snob kunnen worden vrees ik

91-98 klopt wel n beetje..85-91 zit daar net achter..

mijn top 5-gok: country feedback (dub), fall on me (dub), sweetness follows (dub), world leader pretend (dub), perfect circle (dub).

Iedereen heeft er tot nu toe wel minimaal 1 goed
Zo eerst de nummer 21!

21. Maps And Legends (Johan 8, Luigi 44)

Is he to be reached?
He's not to be reached.

Het hoogst genoteerde nummer van Fables of the Reconstruction. Ik weet nog dat ik in 1987 of 1988 de single (op vinyl nog) kocht van The One I Love en daar stond dit nummer op als B-kant, in een akoestische live-versie. En hoewel ik destijds gek was op de A-kant draaide ik de b-side misschien nog wel vaker. Later toen ik Fables inmiddels had aangeschaft bleek de studioversie zowaar nog mooier, en werd het samen met Driver 8 en Green Grow the Rushes al snel mijn favoriet op het album.
Veel van de nummers op Fables gaan over oudere, excentrieke mannen ('R.E.M.'s NCRV Showroom' noemde Oor het album destijds ) en Maps and Legends is daarop geen uitzondering. Het gaat over Reverend Howard Finster, een (visuele) folk artiest, onder andere verantwoordelijk voor de hoes van Reckoning. Maar het mooie van de tekst is dat het net zo goed op Stipe zelf kan slaan, als niet begrepen zanger van een steeds populairder wordende rockgroep. He just sings whatever he's seen en maybe he's been misunderstood, been misunderstood. Zalige melancholische muziek erbij en Mike Mills' geweldige backing vocals in het refrein tillen dit nummer echt naar een hoger niveau. Nog maar een keer Rockpalast!

He's not to be reached he's to be reached.
He's not to be reached he's to be reached.

Called the fool and the company
On his own where he'd rather be.
Where he ought to be he sees
What you can't see can't you see that?

Maybe he's caught in the legend
Maybe he's caught in the mood.
Maybe these maps and legends
Have been misunderstood.

Down the way the road's divided
Paint me the places you have seen.
Those who know what I don't know
Refer to the yellow, red and green

Maybe he's caught in the legend,
Have been misunderstood.

He's not to be reached, he's to be reached.

The map that you painted didn't seem real.
He just sings whatever he's seen
Point to the legend, point to the east,
Point to the yellow, red and green

Maybe he's caught in the legend,
Have been misunderstood, been misunderstood.
(Maps and legends)

(Maps and legends) Is he to be reached?
He's not to be reached.
He's not to be reached.
He's not to be reached anymore

Minimaal 20 plaatsen te laag. En dan ben ik nog mild.

22 plaatsen te laag verdorie!! Minstens. Oh wacht...

Comeon guys..21 op 200

13 plaatsen te laag sowieso
En de hoogste Fables had sowieso wel wat hoger gemogen.

Maar de volgende vind ik nog pijnlijker

Uncut Magazine kwam zojuist op FB met dit afgestofte artikel aanzetten, over R.E.M. ten tijde van Out of Time. Waarschijnlijk vanwege het 25-jarige jubileum van het album

REM on Out Of Time: "This is a record of challenges" - Uncut - uncut.co.uk

johan de witt schreef:
13 plaatsen te laag sowieso
En de hoogste Fables had sowieso wel wat hoger gemogen.

Maar de volgende vind ik nog pijnlijker

Da's niet waar. Op die plek had Driver 8 moeten staan.

En 7 Chinese Bros zeker op 7
Driver 8 had ik overigens op 10.

GrafGantz schreef:
Waarschijnlijk vanwege het 25-jarige jubileum van het album

Klopt, er komt ook een luxe reissue later dit jaar, daar werd ik gisteren al op geattendeerd door een andere volger van dit topic
R.E.M. / Out of Time / 25th anniversary deluxe edition to be issued in Nov | superdeluxeedition

Mooi artikel trouwens! Ik heb die NME nog ergens op zolder liggen

johan de witt schreef:

Klopt, er komt ook een luxe reissue later dit jaar, daar werd ik gisteren al op geattendeerd door een andere volger

Echt? Wat een geluk heb jij met van die meedenkende volgers

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.