MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi Talk About the Passion, de R.E.M. Top 200

zoeken in:
Oh, daar was ik uiteraard ook al van op de hoogte. De helft van m'n FB-feed bestaat volgens mij uit muzieknieuws

Maps and Legends veel te laag. Top 3 zeker. Prachtig die 'slepende' zang.
(ander woord heb ik niet)

Ik vind m zelf ook mooi maar je leest vaak dat veel mensen van andere bands/artiesten dit soort liedjes maar saai en kabbelend vinden, dat er te weinig gebeurt in een song. Ben ik zelf niet mee eens hoor, deze is ziemlich mooi!

Fables Was lang één van mijn minst favoriete IRS albums. Nu is het één van mijn favorieten. Nummers als Maps and Legends zijn de reden.

Top 3 niet. Maar top 25 zeker. Ik wacht nog op persoonlijke favorieten als Fall on Me, Cuyahoga, Follow the River, Country Feedback, Leave en Drive.

Leave ligt achter ons en Follow The River ben ik ook benieuwd naar .

Leave heb ik dan gemist. Jammer, had wat hoger kunnen staan. Maar E Bow the Letter is ook niet verkeerd en die hebben we nog niet gehad.

20. Perfect Circle (Johan 3, Luigi 49)

Het is wel bijltjesdag voor me vandaag, want na mijn nummer 8 verlies ik hier ook mijn nummer 3. Perfect Circle is misschien wel hun mooiste nummer. Een juweel van een nummer. Die heerlijke piano, dat prachtige drumwerk en de melancholische en poetische lyrics. Heaven assumed, shoulders high in the room. Eigenlijk een ultiem begrafenisnummer als ik het zo hoor, maar naast het verstilde karakter van de muziek zit er ook veel hoop en schoonheid in de muziek. Dit komt vooral ook door het subtiele drumwerk. Ik begreep later dat Bill Berry dit nummer geschreven heeft (zoals Michael ook in de video aankondigt), dus dat is dan niet zo gek. Volgens Peter Buck was dit het eerste nummer waarbij hij het gevoel had dat ze een echte band waren en 'het' konden gaan maken, in de long run. Een prachtige melodie, en dus een van mijn absolute R.E.M-topfavorieten. Nog niet het laatste nummer van Murmur in onze lijst overigens

Put your hair back we get to leave
Eleven gallows on your sleeve
Shallow figured winner's paid
Eleven shadows way out of place

Standing too soon, shoulders high in the room

Pull your dress on and stay real close
Who might leave you where I left off?
A perfect circle of acquaintances and friends
Drink another, coin a phrase

Heaven assumed, shoulders high in the room

Try to win and suit your needs
Speak out sometimes but try to win

Had zeker top 25 bij mij moeten staan..

luigifort schreef:
Had zeker top 25 bij mij moeten staan..

Pas dat dan snel even aan, dan beginnen we gewoon ook even opnieuw vanaf 200
Perfect Circle nu al in de lijst... ik ga niet zeggen 'veel te laag', maar wel 'veel te vroeg'. Prachtig verstild nummer, zo breekbaar ook.

Nou, misschien is het een idee om over een jaar onze duolijst, naar voort of achterschrijdend inzicht aan te passen en m te posten, zonder dat we die hele bups weer gaan presenteren, dat wel

Wie weet wat voor wonderen dat voor Chance (dub) gaat doen

luigifort schreef:
Nou, misschien is het een idee om over een jaar onze duolijst, naar voort of achterschrijdend inzicht aan te passen en m te posten

Doe maar, jullie hebben vast veel van ons opgestoken

Nou, dat zeker

Zeer mooi nummer ja. Het probleem dat ik met deze band ervaar (net als bij The Smiths bijvoorbeeld) is dat alles zo dicht bij elkaar zit dat er nauwelijks enorme uitschieters tussen zitten, zowel naar boven als naar beneden.

Het klopt helemaal dat het gemiddelde niveau van hun nummers al erg hoog ligt. Maar Perfect Circle hoort voor mij in de categorie bloedmooi. Is bij mij ook wel top 10-materiaal.

19. Cuyahoga (Johan 7, Luigi 42)

Zoals Luigi al aangaf zijn de eerste vier songs van Lifes van uitzonderlijk niveau, misschien wel de beste 4 op een rij in de R.E.M.-discografie, en dat zien we hier terug. Alle vier de songs in de top 25 met Cuyahoga dus op 19. Het nummer gaat over de Cuyahoga-rivier in Ohio, die zo vervuild geraakte dat hij rood uitsloeg. De naam Cuyahoga stamt uit het Indiaans en Stipe maakt een mooi bruggetje naar het verleden toen de rivier nog schoon was en de indianen er 'hunted, danced and sang'. Een prachtig nummer, met een heerlijk basintro, een mooie opbouw en wederom een geweldige bridge, het hoogtepunt van het nummer wat mij betreft. Rewrite the book and rule the pages, saving face, secured in faith, bury, burn the waste behind you. Begon hij het album met Let's begin again, begin the begin, hier begint hij met Let's put our heads together and start a new country up. Het is niet te laat, we kunnen de fouten uit het verleden nog rechtzetten.
Een mooie positieve boodschap en een geweldig nummer. Wat mij betreft was dit de tweede single geweest na Fall On Me. Het lied had zeker meer bekendheid verdiend.

Let's put our heads together and start a new country up
Our father's father's father tried erased the parts he didn't like
Let's try to fill it in bank the quarry river swim
We knee skinned it you and me we knee skinned that river red

This is where we walked this is where we swam
Take a picture here take a souvenir

This land is the land of ours this river runs red over it
We knee skinned it you and me, we knee-skinned that river red
And we gathered up our friends, bank the quarry river, swim
We knee-skinned it you and me, underneath the river bed

This is where we walked, this is where we swam
Take a picture here, take a souvenir
Cuyahoga
Cuyahoga, gone

Let's put our heads together, start a new country up,
Underneath the river bed we burned the river down.
This is where they walked, swam, hunted, danced and sang,
Cuyahoga
Cuyahoga, gone

Rewrite the book and rule the pages, saving face, secured in faith
Bury, burn the waste behind you

This land is the land of ours, this river runs red over it
We are not your allies, we can not defend
This is where they walked, this is where they swam

Cuyahoga
Cuyahoga, gone
Cuyahoga
Cuyahoga, gone

Zo laag bij Luigi... Zo'n prachtig nummer dit!

Ja te laag bij mij..net als Maps...maar door al dat luisteren schoten juist net een aantal andere nummers omhoog..

Je hoeft je als groter liefhebber van de zeg maar extreem goed verkopende albums echt niet steeds te verantwoorden hoor

fall on me en daarna Cuyahoga 2 van hun beste nummers achter elkaar. Punt . een goed tweede duo is nightswimming en find the river . Cuyahoga en Fall on me zouden beide mijn top 10 halen, Pageant is ook mijn favoriete REM album

18. Disturbance At The Heron House (Johan 23, Luigi 24)

Deze hebben we dan weer zij aan zij staan Een van de mooiste liedjes van Document.
Michael noemde dit lied ooit zijn 'meest politieke song'. En toch blijft de boodschap, ook naar zijn maatstaven, fijn vaag. Try to tell us something we don't know . Een prachtige riff van Peter, mooie drums en bovenal een hele fijne melodie maken dit een van de beste nummers van Document. Hoewel de eerste vier van Lifes Rich Pageant nog fraaier zijn, mag de opening van Document met Finest Worksong, Welcome to the Occupation, Exhuming McCarthy en Heron House er ook zijn!
Dit nummer was een staple op de Work- en Green-tour, en ook sindsdien is het nog vaak op de setlist verschenen. Ik heb gekozen voor de de Unplugged-versie, die goed laat horen dat het in essentie een prachtige folk-ballad is.

"They're going wild" the call came in
At early morning predawn then
"The followers of chaos out of control
They're numbering the monkeys
The monkeys and the monkeys "
The followers of chaos out of control

"They're meeting at the monument"
The call came in the monument
To liberty and honor under the honor roll
"They've gathered up the cages the cages and courageous"
The followers of chaos out of control

The call came in to Party Central
"Meeting of the green and simple"
Try to tell us something we don't know

"Disturbance at the Heron House"
A stampede at the monument
To liberty and honor under the honor roll
The gathering of grunts and greens
Cogs and grunts and hirelings
A meeting of a mean idea to hold
"When feeding time has come and gone
They'll lose the heart and head for home
Try to tell us something we don't know"

Everyone allowed, everyone allowed

Fantastisch nummer! Het is zo moeilijk de lijst te bepalen..deze vind ik zo goed dat ie eigenlijk in mijn top 10 moet..ik denk sowieso wel het beste nummer van Document

Vind ik ook, maar we hebben er (allebei) nog 'een' hoger

Ja apart he..volgens mij hadden we dat wel ns eerder hier..dat de een of de ander zei: beste nummer van het album,.en er dan toch nog 1 hoger hebben staan

Ik neem aan dat jullie deze discussies in PM al een aantal keer gevoerd hebben

Was jij daar ook bij toevallig?

Everyone allowed, everyone allowed

luigifort schreef:
Was jij daar ook bij toevallig?

Nee deze keer niet, volgende keer ben ik weer van de partij

Ook één van mijn favorieten van Document. Meer nog dan One I Love en It's the End...

Cuyahoga kan ook niet stuk natuurlijk.

harm1985 schreef:
Meer nog dan One I Love en It's the End...

Die 2 heb ik aangevinkt met McCarthy , Disturbance At The Heron House is natuurlijk ook fraai.

'Heron House' is echt fantastisch, stond in mijn eigen lijstje op 10 en volgens mij zelfs het hoogst genoteerde R.E.M.-nummer in mijn 'de top 100 van...' bijdrage. Ergens gewoon het ultieme R.E.M.-nummer, al zou je dat ook kunnen zeggen van 'So. Central Rain' en 'Driver 8' en 'Losing My Religion' en...en...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.