MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Morrissey: That’s Entertainment!

zoeken in:
17. When Last I Spoke to Carol

When last I spoke to Carol I said:
"I can't pretend it gets easier."
she said:
"I've hung on, I have edged around this narrow ledge since the day I was born in 1975."

Bestaat er zoiets als Morrissey guilty pleasures? Niet echt denk ik. Toch is dit nummer er typisch eentje die maar weinigen in hun lijstjes zullen opnemen en al helemaal niet op deze positie. Maar ik ben er gewoon enorm verslaafd aan: die blazers, die Spaans-akoestische gitaar. Doet me een beetje denken aan de sfeer op Marc Almond's album Enchanted. Ook al zo'n torenhoge favoriet.

aERodynamIC schreef:
Toch is dit nummer er typisch eentje die maar weinigen in hun lijstjes zullen opnemen en al helemaal niet op deze positie

Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat dit voor het meerendeel van je lijst geldt
Carol vind ik zeker een van de prijsnummers van Refusal, maar dat vind ik dan weer zeker niet een van de beste albums van Morrissey.
Top 100 bij mij.

johan de witt schreef:
Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat dit voor het meerendeel van je lijst geldt

Die indruk wek je met je opmerkingen anders niet echt

Overigens heeft ie nogal wat nummers om uit te kiezen en ligt alles dicht bij elkaar. Ik wil ook wat variatie in de lijst en dat kost sommige nummers van mijn favo albums een plekje in de top 40 terwijl ze er eigenlijk wel in horen te staan.

Ik zou zelf altijd mijn meest favoriete nummers kiezen voor mn top 40, en niet voor variatie gaan. Anders zou het de varia top 40 worden

aERodynamIC schreef:
Die indruk wek je met je opmerkingen anders niet echt

Klopt, ik vind het meerendeel van zijn songs uitstekend tot geweldig, dus mij maak je sowieso met vrijwel elke song wel blij. Maar van mijn echte topfavorieten (top 50) zijn er nog maar enkelen voorbijgekomen.
Hoewel ik wel verwacht dat het goed komt

luigifort schreef:
Ik zou zelf altijd mijn meest favoriete nummers kiezen voor mn top 40, en niet voor variatie gaan. Anders zou het de varia top 40 worden
Maak je geen zorgen, dit zijn ook mijn favorieten, alleen zijn er zoveel gelijkwaardig (zeker zo de onderste helft) dat ik dan wel wat variatie zoek en niet ga voor alleen maar mijn favoriete albums, er kunnen er maar 40 in helaas

Pas bovenin gaan de nummers zich echt een beetje onderscheiden van de rest (en zelfs dat is nog redelijk minimaal). In die fase zijn wel nu wel een beetje aangekomen.

16. Irish Blood, English Heart

Irish blood, English heart
This I'm made of
There is no one on earth I'm afraid of
And no regime can buy or sell me

Afkomstig van het geweldige album You Are the Quarry. Morrissey terug in vorm en de spotlights weer op zichzelf gericht na wat jaartjes met minder succesvol werk. Het duurde 7 jaar en misschien droeg dat wel bij aan de euforie. Een wat ruiger nummer voor Morrissey begrippen vanwege de gitaren die op volle sterkte staan. Maar het nummer is pakkend en zorgde voor een uitstekende terugkeer.

15. Sunny

We're really missing you
We're really missing you
Oh, and you've only just gone

Een prachtige single uit 1995. Ook dit verscheen op geen regulier album (wel op o.a. de verzamelaar Suedehead). Dit nummer heeft bijna een hypnotiserende werking op me. Prachtig. Of had ik dat al gezegd?

Dit zijn inderdaad twee juweeltjes!
IBEH geweldige comebacksingle, zijn grootste hit destijds in de UK (top-3).
Top 40 bij mij.

Sunny komt van de Boxers-sessie en dat is te horen. Moz op zijn best wat mij betreft!
Top 30 bij mij.

Wat een geweldig nummer is Irish Blood, English Heart toch. Top 5 bij mij.

14. You’re the One for Me, Fatty

You're the One for me, fatty
You're the One I really, really love
And I will stay
Promise you'll say
If I'm in your way

De single die het album Your Arsenal voorging en daar ook op terechtkwam. Een typische Morrissey tekst natuurlijk, naar het schijnt een inside joke gericht aan Madness zanger Chas Smash.
Ondanks de glamrock tint die het nummer heeft, vind ik dit toch nog behoorlijk Smiths-achtig. Kort, bondig, uiterst pakkend en qua tekst zoals we Morrissey zo goed kennen. Je zingt het hard mee en toch voel je je er vaak wat ongemakkelijk bij. Of dat nu gaat over het ophangen van een dj of het toezingen van iemand met overgewicht

Hehe, vind ik ook een tof nummer. Inderdaad één van de meest Smiths-esque Mozzersongs.

Ook een tof nummer inderdaad, een van de (drie) wat gimmicky singles van YA.
Ik hoop dat we mijn twee topfavorieten van dat album nog gaan tegenkomen.
Chas Smash zong overigens ook mee op Morrissey's cover van The Jam's That's Entertainment.
Top 75 bij mij.

13. I Have Forgiven Jesus

I was a good kid
I wouldn't do you no harm
I was a nice kid
With a nice paper round

De vierde single van het magistrale You Are the Quarry. Het behaalde tevens voor de vierde keer de top 10 in de UK en daarmee was het echt een zeer geslaagde terugkeer. Logisch met een album als You Are the Quarry en nummers als deze (ik hoor het Marc Almond ook zo zingen trouwens, maar goed, laat ik die artiest er maar buiten laten want hij heeft niets met Morrissey te maken ook al voel ik toch telkens weer een soort link).

vigil schreef:

Wat hoop ik dat er allemaal voorbij komen behalve de logische keuzes. I Have Forgiven Jesus, Life Is a Pigsty en Boxers bijvoorbeeld

Een aantal weken geleden hoopte ik hier al op en met een 13de plek ben ik zeer tevreden

Prachtige tekst, prachtig nummer!

Inderdaad een prachtig, indringend nummer. Het maakt nog steeds indruk als ik het hoor, zowel muzikaal gezien, als qua tekst.

By Friday life has killed me
Ja, ook de vierde single van Quarry is een topper! En dat is niet alleen voor Moz een uniek gegeven. Ik ken weinig albums waar vier van zulke uitstekende singles van getrokken konden worden.
Top 30 bij mij.

12. Lifeguard Sleeping, Girl Drowning

Always looking for attention
always needs to be mentioned
who does she
think she should be?

Te vinden op Vauxhall and I. Categorie 'dromerigheid troef'. Ik vind dit een prachtig melancholiek nummer en op de één of andere manier ook een wat afwijkend nummer in zijn oeuvre. Ik merkte bij herbeluistering wel day het iets aan kracht heeft ingeboet t.o.v. toen het net uitkwam. Ik denk dat het toen mijn top 5 et gemak zou halen. Maar desalniettemin staat dit nog steeds hoog aangeschreven bij mij.

Prachtig nummer inderdaad, over een lifeguard die weigert een om aandacht vragend meisje te redden. Het thema werd een paar jaar eerder vanuit de andere invalshoek al aangeroerd op het al even hilarische Lifeguard on Duty (te vinden als bonus track op Bona Drag).
Top 75 bij mij.

Ik heb het nog niet gezegd geloof ik, maar ik vind jullie bijdragen met vaak extra info hier geweldig

11. The Ordinary Boys

Ordinary boys, happy knowing nothing
happy being no one, but themselves
Ordinary girls, supermarket clothes
who think it's very clever to be cruel to you
for you were so different
you stood all alone

Viva Hate...... pracht van een solo-debuut natuurlijk en al helemaal met dit soort juweeltjes. Hoe idioot dat het in een latere re-issue versie (2012) werd weggelaten en vervangen door 'Treat Me Like a Human Being'. Een absolute doodzonde. Shame on you Morrissey.

Ha ha, the story is old, but it goes on
Ook dit vind ik een fraai nummer, maar bij lange na niet mijn favoriet van VH. In feite een van de mindere nummers, hoewel inderdaad een doodzonde van Moz om hem bij de reissue te axen.
Met zo'n geweldige tracklist ga je niet lopen messen
Niet in de top 100 bij mij.

10. Piccadilly Palare

Off the rails I was and
off the rails
I was happy to stay
GET OUT OF MY WAY
on the rack I was "easy Meat"
but a reasonably good buy
a reasonably good buy

En zo start de top 10 met een single uit 1990. Een nummer dat nog best veel Smiths invloeden kent (Andy Rourke doet mee). Het onderwerp mannelijke prostitutie is controversieel, maar dan zitten we bij Morrissey toch wel goed. Lead zanger Suggs van Madness zingt mee op de achtergrond.
Deze single kwam terecht op verzamelaars als Bona Drag en Suedehead.

09. Nobody Loves Us

Nine times fined
Never mind
Things can only improve
We are just stood here
Waiting for the next great wound

Een mooi nummer dat te vinden was op de 2009 expanded version van Southpaw Grammar. Het was de b-kant van single Dagenham Dave. Eigenlijk veel te weinig eer voor wat ik persoonlijk tot de beste Morrissey nummers beschouw (ik vrees dat ik alleen sta in de mening).

Zeker niet, ik had deze ook al genoemd onder Dagenham Dave. Juist een zeer geliefde b-side onder Moz-fans, en ook Moz zelf zag zijn vergissing in door hem bij de reissue van Southpaw wel op te nemen, op een prominente plek.
Top 20 bij mij.

Prachtig sentiment! Voor mij zeker ook wel een mooie plek. Ergens tussen 15 en 20 ofzo

Ook helemaal uit mijn Moztijd

Piccadilly Palare vind ik ook prachtig, maar wel de minste van de eerste zeven singles die zijn verzameld op Bona Drag. Ik kan me overigens niet voorstellen dat de vier daarvan die we nog niet gehad hebben de lijst niet gehaald hebben
Top 75 bij mij.

08. First of the Gang to Die

You have never been in love
until you've seen the stars
reflect in the reservoirs

Studioversie: Morrissey - First of the gang to die - YouTube

Een nummer dat net even wat hoger scoort door de herinneringen die eraan vastzitten. Watt, Rotterdam 2009. Het concert waar dit nummer de afsluiter was. Ik heb de longen uit mijn lijf gezongen en gesprongen tot ik niet meer kon. Eigenlijk niet eens zo'n heel bijzonder nummer: de klok op rock en gaan met die banaan, niet echt Morrissey. Maar live werkte het en nog steeds heb ik goede herinneringen aan het optreden in zo'n kleine club.

Klopt, zijn ultieme live-nummer! Hij heeft het inmiddels vaker live gezongen dan welk ander nummer dan ook, hoewel het nog 'maar' 12 jaar oud is. En Watt was geweldig, ja! Ik denk wel mijn favoriete Moz-concert op Nederlandse bodem.
Top 20 ook bij mij.

Voor mij was (en is) Bremen dichterbij. In juni 2009 hem aldaar in Pier2 gezien. Heerlijk concert en een prima weekendje Duitsland.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:11 uur

geplaatst: vandaag om 19:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.