MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
1999, Purple Rain, When Doves Cry, The Cross

1999 staat op nummer 25

En Sign O The Times, Kiss, Raspberry Baret en Mountains?
Zijn die al geweest?

Poeha schreef:
Do Me, Baby....graag
Of is die al voorbij gekomen?

Staat op 172

Op 27.

De laatste unreleased nummers. Ik vind dat ik er genoeg gepost heb

Make It Through the Storm uit 1976 (kan zo op For You):

Shy, een alternatieve versie:

Dan kunnen we ons gaan opmaken voor mijn top 20 Prince nummers!

http://i66.tinypic.com/a3o47p.jpg

20. Little Red Corvette

I guess I should've known by the way
You parked your car sideways that it wouldn't last
See, you're the kinda person that believes in makin' out once
Love 'em and leave 'em fast

De single Little Red Corvette vind ik nóg beter dan de titeltrack van het album 1999. Een perfecte popsong met een klein rockrandje.
Zwoel, sexy en makkelijk meezingbaar. Prince schudde ze in die tijd blijkbaar uit zijn mouw. Dat Little Red Corvette een klassieker is in zijn oeuvre lijkt me gewoon een feit.

Hoe iedereen over dit nummer denkt kan ik niet inschatten. Voor mij een mooie opener van de top 20.

Live ook altijd weer een prachtig hoogtepunt (met het bekende 'Slow down'):

Goed begin van je top 20.

19. The Love We Make

Desperate is the day that is 2morrow
4 those who do not know the time has come
2 whip the dogs that beg, steal or borrow
From the table God set 4 His Son

Ik ga het gewoon heel eerlijk bekennen. Omdat ik Emancipation gewoon geen goed album vind (3 cd's is echt te veel, en zeker met zoveel zwakke broeders) was The Love We make me nooit echt opgevallen.
En toen was daar ineens één van mijn favoriete shows van Prince in Antwerpen in 2010. Na kwakkeljaren en mijn fan-zijn op het laagste pitje ooit laaide het vuur weer heel hoog op.
Ik denk dat dat concert ervoor gezorgd heeft dat ik weer een grotere liefhebber werd. Het kaarsje was bijna gedoofd, ik had hem bijna opgegeven.... bijna.... want live..... dat was wat anders en dit concert?! Ja, dit concert was zo ongelooflijk goed! Volgens mij was west hier ook bij.

Ineens kwam The Love We Make voorbij........ en het raakte............. het paste in de magie van die avond. Nog steeds kan dit nummer me ontroeren. Zo bloedmooi. Ik hou niet van al zijn ballads, maar dit is zo mooi. Geen woorden voor!

Het nummer, gespeeld in Antwerpen 2010 (en nee een clip weet de magie nooit te vangen). Dit concert staat bij op 3, na De Galgenwaard Utrecht in 1987 en De Kuip Rotterdam in 1988.

Als ik al zo ongelooflijk hoog opgeef van dit nummer.... dan moet de rest toch ook wel om te smullen zijn. En dat is het dus voor mij! we zijn nu echt aangekomen in de hoogste regionen.

Jazeker was ik daarbij aERodynamIC. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Hij deed het trouwens dunnetjes over in notabene de Gelredome. Vanwege Antwerpen ben ik daar ook nog naartoe gegaan.

Ik heb overigens weinig gereageerd vanwege wat persoonlijke omstandigheden, maar volg jouw fraaie Prince topic zeker. Complimenten!

aERodynamIC schreef:
(afbeelding)

20. Little Red Corvette

Hoe iedereen over dit nummer denkt kan ik niet inschatten. Voor mij een mooie opener van de top 20.

Dat is gewoon zo'n Prince topper die vast bij iedereen hoge ogen gooit. Geweldige opener van de beste 20.

18. The Ladder

Once upon a time in the land of Sinaplenty
There lived a king who didn't deserve 2 be
He knew not where he came from
Nor where he was going
He never once said thank U, never please

Een sprookje over de koning uit het land 'Sinaplenty'. In feite een spirituele zoektocht van Prince:

Everbody’s looking 4 the ladder
Everybody wants salvation of the soul
The steps U take are no easy road
But the reward is great
4 those who want to go

Een mooie tekst, ook voor mij als niet-gelovige. Prince en geloof zijn z'n hele carrière met elkaar verbonden geweest. Hij eindigde als Jehova's-getuige. Misschien dat dit geloof één van de redenen van zijn vroegtijdige dood is geweest? Dit geloof kent immers allerhande ge- en verboden. Prince had niet veel op met doktoren en geloofde in het gebed. Dat hij pijnstillers gebruikte is inmiddels geen geheim meer. Maar het gebeurde allemaal heel erg achter de schermen.
Zijn zoektocht naar het pure in dit leven komt mooi tot uiting in The Ladder. Prachtnummer natuurlijk.

Het nummer vormde ook de afsluiting van een documentaire (start op 8.14 min.) die me nog heel goed is bijgebleven juist door dit moment. Een rehearsal tijdens de Lovesexy tour

In de hoge posities van The love we make (North Sea Jazz versie 2011 is ook super) en The ladder kan ik me heel goed vinden. Prachtige nummers.
Die soundcheck van The Ladder is minstens zo mooi als de plaat versie.

17. Gold

There's a mountain & it's mighty high
You cannot see the top unless you fly
And there's a molehill of proven ground
There ain't no where 2 go if you hang around

Ook hier was het een concert dat er voor zorgde dat ik dit nummer enorm ben gaan waarderen. Gold was al een lieveling van The Gold Experience, maar het concert in Rotterdam (Ahoy 2011) begon heel onverwacht met Gold. Het publiek werd gek. Gold had hij heel lang niet meer gespeeld. Gouden snippers uit het plafond en het kon niet meer stuk. Doodleuk gooide meneer er gelijk Purple Rain achteraan als tweede nummer met een flinke paarse confetti regen. Achteraf vond ik dat hij al zijn kruit aan het begin van deze show verschoot. Er volgde nog flink wat hits, maar naarmate het concert vorderde werd het wat minder spannend allemaal. Al die covers van The Time ook en dan ook nog eens Michael Jackson en Make You Feel My Love. Waarom toch al die covers? All that glitters ain't gold blijkbaar.

Maar dat begin nemen ze me nooit meer af

Gold live in Zwitserland 2011 (toen was de verrassing van Gold op de setlist al minder groot):

Poeha schreef:
(quote)

Dat is gewoon zo'n Prince topper die vast bij iedereen hoge ogen gooit. Geweldige opener van de beste 20.

Om eerlijk te zijn: bij mij niet.

16. Alphabet St.

I'm going down 2 Alphabet Street
I'm gonna crown the first girl that I meet
I'm gonna talk so sexy
She'll want me from my head 2 my feet

Ik kon het bijna niet geloven toen Prince met Alphabet St. kwam. Dat er nog zo'n mooie single gemaakt kon worden na albums als Purple Rain, ATWIAD, Parade en SOTT. Het gedoe met The Black Album nog vers in het geheugen deed me toch wel snakken naar Lovesexy.
Prince met lang haar! Was ook al zo apart. Hij ging daarmee terug naar z'n tweede album.
Alphabet St. is en blijft een geweldig nummer, ook in de verschillende live-versies die er van bestaan.

This is not music, this is a trip.... 1988 Livesexy!

15. Sign O' the Times

In France a skinny man
Died of a big disease with a little name
By chance his girlfriend came across a needle
And soon she did the same
At home there are seventeen-year-old boys
And their idea of fun
Is being in a gang called The Disciples
High on crack, totin' a machine gun

De titelsong van het magistrale album Sign O' the Times. Een serieuze tekst en een voorbode van een album dat alle hooggespannen verwachten waar zou maken. Voo rmij is en blijft 1987 hét Prince jaar, door het album en het bijbehorende concert in Utrecht.

De film heb ik meerdere malen in de bioscoop gezien. Ik was er zelfs voor naar Amsterdam gegaan met m'n tienertoer kaartje. Ik moest en zou de film zien. Een zeer goede vriend ging mee en werd gelijk mega-fan waardoor hij de jaren erna ook meeging naar de optredens en baalde niet mee geweest te zijn naar de SOTT tour.

Wat valt er eigenlijk te zeggen over deze klassieker? Het zou mooi zijn als het nummer het eens tot de finale van de MuMe-ladder weet t schoppen, alleen is Prince daar net niet populair genoeg voor vrees ik. Dan maar in dit topic, eindigend op een 15e plaats.

De opname uit de film (voor een groot gedeelte in Ahoy opgenomen, in Utrecht keek ik ademloos toe hoe de band al drummend opkwam.....):

De top 10 begint in zicht te komen. Benieuwd of er al wat vermoedens ontstaan. Het kan alle kanten op bij mij want ik switch nogal veel tussen aardig wat nummers en heb niet echt een vaststaande top zoveel die al jaren vast staat Alleen deze top 200 staat vast sinds ik het heb opgesteld, zou er nu best wel weer wat aan veranderen)

Om eerlijk te zijn ben ik even de tel kwijt van welke nummers er al voorbij gekomen zijn. Zal ze eens in kaart brengen. Of jij moet de stand tot nu hier nog even plaatsen

Poeha schreef:
Om eerlijk te zijn ben ik even de tel kwijt van welke nummers er al voorbij gekomen zijn. Zal ze eens in kaart brengen. Of jij moet de stand tot nu hier nog even plaatsen

Vlak voor de top 10 van start gaat een update van 50 naar 10 en als de nummer 1 geweest is de hele lijst

Nog even die geweldige Kiss-moves (Prince was al de jongste niet meer en je vraagt je af of hij al veel pijn had toen):

14. I Could Never Take the Place of Your Man

It was only last June
When her old man ran away
She couldn't stop crying
Cause she knew he was gone to stay

Een hoogtepunt tijdens de SOTT tour toen de extra versterkers achter in het stadion ingezet werden wat een bijzonder effect gaf. Het is en blijft een energiek nummer dat ik nooit maar dan ook nooit zal skippen als ik het album draai.

Tijdens het optreden in Paradiso (eerste show) speelde hij het ook. Hij deed dat die jaren als een slow version.

Toevallig is daar een opname van (en als ik goed kijk zie ik mezelf staan).

Een bijzonder filmpje want de security was heel streng. Er werden ook echt mensen buiten gezet die filmden of foto's maakten.

Ik heb wel het gevoel dat steeds meer clips aan het verdwijnen zijn. Gisteren nog een mooi clipje van dit nummer gezien, nu al weer weg. Waarschijnlijk ben ik op het juiste moment begonnen aan dit topic.
Ook van de nog komende nummers mooie dingen gezien die er nu helaas vanaf zijn gehaald. We gaan terug naar de tijd waar je niets van Prince online kon vinden denk ik.

aERodynamIC schreef:

Ik heb wel het gevoel dat steeds meer clips aan het verdwijnen zijn. Gisteren nog een mooi clipje van dit nummer gezien, nu al weer weg. Waarschijnlijk ben ik op het juiste moment begonnen aan dit topic.
Ook van de nog komende nummers mooie dingen gezien die er nu helaas vanaf zijn gehaald. We gaan terug naar de tijd waar je niets van Prince online kon vinden denk ik.

Deze is ook zeker niet verkeerd:
with 3rdeyegirl - I could never take the place
Maar ik mis op Youtube nu een prachtige bijna 8 minuten durende live versie ook met de 3e oog dames die wat trager is. Gelukkig wel gebackupt.

Sign o' the times is onverslijtbaar. Ik vond die tekst video ook wat hebben.

13. Glam Slam

This thing we got - it's alive!
It seems 2 transcend the physical
One touch and I'm satisfied
Must be a dream it's so magical

Een nummer dat nog al eens overgeslagen wordt (staat niet op verzamelaars) en ook fans hoor ik er niet vaak over. Voor mij een nummer dat altijd net in de top 10 staat of er net buiten valt zoals nu.

Man, man, man wat vind ik dit toch goed. Ook die 12" versie knalt de speakers uit. Toen Lovesexy net uit was werd dit gelijk mijn leveling van het album. Of dat nog steeds zo is kunnen jullie concluderen als we bij nummer 1 zijn aanbeland

Overigens heb ik de strijkerssectie in de videoclip altijd wat belachelijk gevonden. Hoezo strijkers in dit nummer?!

Ik had nu graag de Livesexy versie in Dortmund geplaatst, maar ook die is inmiddels verwijderd. Hopelijk lukt het om de top 10 nog van clips te voorzien. We zijn er bijna!

Benieuwd of er nog verrassingen gaan komen voor jullie. Al enig idee wat er nog gaat komen?

Uit de tijd dat hij de "zwarte mozart" werd genoemd deze Glam Slam met die strijkertjes (al dan niet echt) en die typische tegendraadse Prince arrangementen. Ik was er ook gek van, en ik vind het nog steeds een leuk nummer.

Ik verwacht in elk geval nog When doves cry, Raspberry Beret, The cross, Let's go crazy, het hitje Purple rain en natuurlijk The most beautiful girl op één.
Maar aangezien er al zo veel favorieten geweest zijn vraag ik me wel af welke nummers nog meer..

Gelukkig wel gebackupt. [/quote]

Ik heb van veel van die unreleased nummers die Eric hier heeft geplaatst al netjes een mp3 kunnen maken Helaas niet allemaal, want was er wat laat aan begonnen.

Mijn grote favoriet Raspberry Beret kan nu niet meer ontbreken, lijkt me zo. When Doves Cry en Purple Rain kun je ook niet links laten liggen. En als
I Could Never Take the Place of Your Man zo hoog staat, zal Let's Go Crazy ook zeker nog volgen.

Ben blij om te zien dat er nog een medestander is voor Glam Slam. Dacht echt dat ik een van de weinigen was.

Heerlijke nummers, maar juist de afzonderlijke nummers van Lovesexy en SOTT scoren bij mij gek genoeg gemiddeld veel lager dan ik het album waardeer.
Ik heb het idee dat jouw beschrijving bij The Love We Make voor heeeeel veel Prince fans opgaat. Misschien niet voor het fan-zijn, maar zeker voor het specifieke nummer.

12. Crystal Ball

Expert lover, my baby
You ever had a Crystal Ball?
Expert lover, my baby
Ooh, expert lover, my baby
Ever had a Crystal Ball?
Expert lover, my baby

Een nummer dat ik al in de jaren '80 kende. Het was samen met Moonbeam Levels mijn favoriete niet uitgebrachte nummer van Prince. Sterker: ik denk dat het toen mijn nummer 1 Prince song was en dat terwijl het niet was uitgebracht.
Toen kende ik het onder de naam 'Expert Lover'.

Gelukkig werd het alsnog uitgebracht op het rariteitenkabinet Crystall Ball (de driedubbelaar) en konden we er allemaal in goede kwaliteit van genieten.

Het nummer zelf behoort tot zijn meest avontuurlijke. Grillig en spannend. Ik ben wel benieuwd hoe jullie het vinden. Ik denk een wat vreemde eend in de bijt. Nu net geen top 10, maar het staat er soms, net als Glam Slam, wel in. Het geeft dus aan hoe hoog ik over dit nummer opgeef.

Ai pijnlijk, nu al het titelnummer van Sign "O" the Times en I Could Never Take the Place of your Man. Voor mij toch wel dé twee nummers van dat album, al is alles natuurlijk prachtig.

11. When You Were Mine

When you were mine
I gave you all of my money
Time after time
You done me wrong
It was just like a dream
You let all my friends come over and meet
And you were so strange
You didn't have the decency
To change the sheets

Weer zo'n nummer dat soms net wel en dan net niet in mijn top 10 staat. In deze grote top 200 heeft ie het net niet gehaald. Maar dat dit Dirty Mind nummer me heel veel doet moge duidelijk zijn.
Ik was ook heel erg blij dat ie tijdens de Lovesexy tour live zong.

Cyndi Lauper maakte er ooit een cover van op haar hit-album She's so Unusual. Niet echt een sterke vind ik, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik dit zo'n ongelooflijk sterk nummer vind.

Morgen dan eindelijk de top 10. Iemand die het aandurft om een voorspelling te maken?

De nummers 11 t/m 50:

11. When You Were Mine
12. Crystal Ball
13. Glam Slam
14. I Could Never Take the Place of Your Man
15. Sign o’ the Times
16. Alphabet St.
17. Gold
18. The Ladder
19. The Love We Make
20. Little Red Corvette

21. Controversy
22. Dirty Mind
23. Anna Stesia
24. Baby I’m a Star
25. 1999
26. Anotherloverholenyohead
27. Kiss
28. Darling Nikki
29. Let’s Pretend We’re Married
30. Sometimes It Snows in April

31. Free
32. Joy in Repetition
33. Diamonds and Pearls
34. Take Me with U
35. I Would Die 4 U
36. Gett Off
37. Cream
38. D.M.S.R.
39. Girls & Boys
40. Hot Thing

41. Money Don’t Matter 2Night
42. Around the World in a Day
43. Sexy MF
44. Paisley Park
45. Forever in My Life
46. Automatic
47. Computer Blue
48. She’s Always in My Hair
49. If I Was Your Girlfriend
50. Still Would Stand All Time

Gast
geplaatst: vandaag om 12:42 uur

geplaatst: vandaag om 12:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.