MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)

zoeken in:
Nog beter dan die vier voorgaande zelfs wat mij betreft, op misschien Say You Will na. Prachtnummer!

ArthurDZ schreef:
Nog beter dan die vier voorgaande zelfs wat mij betreft, op misschien Say You Will na.

Voor mij zeker niet beter. Verre van zelfs. Wel 'gewoon' goed.

Eeej geweldig topic. Waarom ken ik dit niet.

Ik ga ook een keer Ye ranken

jordidj1 schreef:
70. The New Workout Plan

(afbeelding)

That's right, put in work, move your ass, go berserk
Eat your salad, no dessert, get that man you deserve

Yes, weer een track van The College Dropout! Feest! Deze keer is het gezellige The New Workout Plan, een echte partystarter. Ware het niet dat ik dit altijd een vrij irritant nummer vond in het begin, echt een standaard skipper geweest in het begin.

Nu kan ik daar zeker op terugkomen, luister met een big smile als ik het opzet. Heerlijk catchy begin, waarna het uitmondt in een waar feestje. Een heuse work-out. Kanye wilde eigenlijk dat dit de eerste single zou worden van het album, maar Mikkey Halsted, een vriend van Kanye die ook aan de wieg stond van zijn succes, adviseerde dat niet. Goede keuze, want er waren veel betere opties.

Dankzij deze track vind ik CD minste Kanye album tot dat Gospel geneuzel.

47. New Slaves

https://www.musicmeter.nl/images/cover/365000/365268.300.jpg

You see it's leaders and it's followers
But I'd rather be a dick than a swallower

Ja, ik weet nog wel dat deze insloeg als een bom destijds, ik volgde hip-hop maar op een grote afstand, maar de buzz die ye creëerde rondom dit nummer zorgde er zelfs voor dat ík uit mijn EDM-grot kroop. Heel eerlijk, met zo'n onderwerp lukt dat ook gemakkelijk. Kanye weet stuk voor stuk memorabele lines te droppen, met een heerlijk dreigende beat.

die haalt bij mij top 5 gok ik

jordidj1 schreef:
47. New Slaves

(afbeelding)

You see it's leaders and it's followers
But I'd rather be a dick than a swallower

Ja, ik weet nog wel dat deze insloeg als een bom destijds, ik volgde hip-hop maar op een grote afstand, maar de buzz die ye creëerde rondom dit nummer zorgde er zelfs voor dat ík uit mijn EDM-grot kroop. Heel eerlijk, met zo'n onderwerp lukt dat ook gemakkelijk. Kanye weet stuk voor stuk memorabele lines te droppen, met een heerlijk dreigende beat.

Waaaat?? Nu al??

En het ging nog zo goed.

46. On Sight

https://www.musicmeter.nl/images/cover/365000/365268.300.jpg

Yeezy season approachin'

Nou, hopelijk is de schrik er beetje af na de schijnbaar tegenvallende notering van New Slaves. Door met weer een klapper van Yeezus, eentje met de vetste openingslines in een West-song. De toon is direct gezet, en dan met die flippende en industriële beat word je direct het album ingeharkt. Geen adempauze, het circus wat Yeezus heet begint.

45. Bring Me Down

https://www.musicmeter.nl/images/cover/27000/27827.300.jpg?cb=1580521920

Your girl don't like me, how long has she been gay?

Dit is al een meer een ye-nummer met een flinke scheut R&B, hoe kan het ook anders met Brandy. Fantastische zangeres, ze zingt hier erg mooi. Mijn zwakke plek voor R&B-liedjes wordt hier flink geraakt, vandaar dat deze ook flink hoger staat dan bij mijn voorgangers. Mooiste blijft aan het nummer is dat stiekem blijft opbouwen... erg subtiel geproduceerd door ye.

44. Ultralight Beam

https://www.musicmeter.nl/images/cover/530000/530292.300.jpg

This is a God dream

Hoop niet dat ik weer flink de fout in ga met deze notering, maaar,123poetertjes vindt dit vast leuk, omdat Naaaaz deze gecoverd heeft. Zij (Naaz dan, niet Niek) had - net als ik - een poster (zij wellicht meer) ook een poster van ye op de slaapkamer.

Al dat gezeik van Kanye van geloven in God begint pas echt met Ultralight Beam. Een zeer geslaagde kickstart, als je het mij vraagt. Met name Chance the Rapper valt hier echt op, hij brak ook door hierna dacht ik. Wat valt er nog meer te zeggen? Prachtig gezongen, mooie slepende productie; echter vind ik hem een tikkeltje te lang duren. Beetje skip-neigingen soms gehad, haha, maar als ik er goed voor ga zetten is het ook schuimbekkend mooi.

Naaaaaaaaaaz

Tag me maar wat vaker hier biatch, ik vergeet dit topic telkens uit het oog #slechtevriendbenikhe

Ultralight

MBDTF gisteren tien jaar oud

jordidj1 schreef:
MBDTF gisteren tien jaar oud

Tijd voor een re-issue gedrukt op gouden vinyl met 2+ uur aan bonusmateriaal. Wat jij Jordi?

43. All Day

https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2015/3/2/1425298803751/4f940fb7-ec6a-4158-99b1-2f0456fedcac-620x372.jpeg?width=300&quality=85&auto=format&fit=max&s=50a9c06a3fcdfeb86b69464097277792

how you n**** bow

Bam! Even weer een flink opgefokte track erin klappen, die lekker opgehyped is zoals het alleen maar kan bij Kanye. Je kan niet zeggen dat je niet onder de indruk raakt van de videoclip. Ja, toen ik deze voor het eerst hoorde was ik gelijk verkocht. Volume vol omhoog, lekker bangen. Echt een one-of-a-kind-single, want echt op een album past 'ie niet. Ja, Yeezus misschien, maar dat had niet gepast in de flow van het album.

42. Amazing

https://www.musicmeter.nl/images/cover/143000/143172.300.jpg

No matter what, you'll never take that from me
My reign is as far as your eyes can see, it's amazing

Eén van de eerste tracks waar ik pas echt begon te merken dat Kanye productioneel enorm gevarieerd is, was bij het horen van Amazing. Geweldig, ik was gelijk verkocht. Weet nog dat ik deze track erg vaak afspeelde op mijn mp3-tje, lekker in de jungle-sferen komen. Heerlijke productie wel: tribale drums, subtiele piano en nét dat beetje extra diepgang met de toevoeging van Young Jeezy. Van laatstgenoemde ging ik direct meer opzoeken weet ik nog, waardoor ik ook op namen stootte als Jim Jones en Juelz Santana. Mijn liefde voor Gangsta Hip-Hop werd bij dit nummer wel geboren, denk ik zo.

41. I'm In It

https://b.rgbimg.com/users/z/ze/zela/300/mgVeB5W.jpg

Damn, your lips very soft
As I turn my Blackberry off

Haha, dit is weer zo'n lekker diepgaand nummer zoals alleen West het kan ifyouknowwhatimsayin. Hoewel, Cardi B lanceerde ook zo'n hit dit jaar, die wel enigszins vergelijkbaar is. Maar goed, daar gaat het helemaal niet over. Laten we het gewoon over deze klapper hebben, die ook weer veel elementen bevat; de escalerende beat, de schreeuwende Assassin en de ogenschijnlijke misplaatste Justin Vernon, waardoor het toch weer een mooi geheel is. 5 minuten lang de voet op het gaspedaaltje.

Huh. All Day was echt even uit mijn gedachten geglipt. Volgens mij sinds 2015 niet meer gehoord. Oops.

40. Two Words

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1203.300.jpg

Two words, United States, no love, no breaks

We enteren de beste veertig en met niet zomaar eentje: één van de hardste klappers op The College Dropout. Onderdeel van mijn favoriete tweeluik van het album, samen met een andere track die we verderop de lijst nog gaan tegenkomen. Jullie weten wel welke.

Eerst deze, lekker fel nummer waar Mos Def en Kanye zoveel mogelijk punchlines proberen te droppen d.m.v. twee woorden. De intro direct al: je bent direct bij de les en blijft er lekker inzitten, dankzij de heerlijke flow van het nummer. Mos Def doet mee zoals je al weet, wat altijd een pluspunt is. Fantastische rapper, vette stem ook, versterkt echt de nijdigheid van de song.

39. Waves

https://www.musicmeter.nl/images/cover/530000/530292.300.jpg

Step up in this bitch like
I'm the one your bitch like

Fun fact: TLOP bevat featurings van Chris Brown én Rihanna. Hoewel dat waarschijnlijk niet he-le-maal bedoeld was, is het wel weer typisch dat West het zo uitplant. Al zal het gros van de mensen dat niet eens doorhebben.

Over Chris Brown gesproken: ik hoor eigenlijk heel weinig van die kerel (op een positieve manier dan), maar hij doet het wel prima op deze feature. Mooi in het dienst van het nummer, maar ik vooral op bij het begin van het nummer (net als Two Words ja!), hij knalt er zo lekker in. Kanye direct met zo'n grofgebekte openingsverse en de dromerige sound die de song doorzet, ja, Beach House à la ye kan ik wel zeggen

38. Black Skinhead

https://zumic.com/wp-content/uploads/2013/07/black-skinhead-official-video-2.jpg

I keep it 300, like the Romans
300 bitches, where the Trojans?

Nu al, zullen jullie denken. Eén van zijn meest impactrijke singles, zonder twijfel. Echter heeft deze topsingle nooit tot mijn echte topfavorieten behoort; al is echter alles wat in de top 50 staat een 9+ waard. Zo ben ik ook wel weer.

Black Skinhead, ook wel BLKKK SKKKN HEAD genoemd, een duidelijke verwijzing naar die triple K-club. Eigenlijk is deze song relevanter dan ooit, maar goed, ik ga niet teveel in racistische tonen praten. Daarvoor laat ik Kanye het werk doen heerlijke productie, lekker aansluitend op de venijnigheid van de tekst. Ook wel bizar dat Daft Punk aan deze productie meewerkte, totaal niet iets voor hen, zoiets namelijk..

I can't handle no liquor

toch ni slecht dat Black Skinhead hè

jordidj1 schreef:
I can't handle no liquor

toch ni slecht dat Black Skinhead hè

Ik heb hier nog geen username zien passeren die dat nummer in zijn volmaaktheid kan beschrijven.

37. POWER

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/81/Kanye_West_-_Power.png

I'm living in that 21st century, doing something mean to it
Do it better than anybody you ever seen do it

Weet je wat, we gooien gelijk nog zo'n knaller erin! Naar verluid spendeerde West ruim 5000 uur aan het maken van dit nummer, maar heel MBDTF was een groots project. Dat wisten jullie allang, natuurlijk.

POWER kan ik misschien wel in de categorie 'te vaak gehoord' plaatsen, maar als ik de plaat weer opzet dan is het gewoon weer genieten geblazen. Ook al hoor ik 'm keivaak in de reclames, ik raak hem gewoon niet beu. Echt zo'n track die een generatie bij de hand kan nemen.

jordidj1 schreef:
39. Waves

(afbeelding)

Step up in this bitch like
I'm the one your bitch like

Fun fact: TLOP bevat featurings van Chris Brown én Rihanna. Hoewel dat waarschijnlijk niet he-le-maal bedoeld was, is het wel weer typisch dat West het zo uitplant. Al zal het gros van de mensen dat niet eens doorhebben.

Over Chris Brown gesproken: ik hoor eigenlijk heel weinig van die kerel (op een positieve manier dan), maar hij doet het wel prima op deze feature. Mooi in het dienst van het nummer, maar ik vooral op bij het begin van het nummer (net als Two Words ja!), hij knalt er zo lekker in. Kanye direct met zo'n grofgebekte openingsverse en de dromerige sound die de song doorzet, ja, Beach House à la ye kan ik wel zeggen

Je vergeet het belangrijkste van de track; humming van Kid Cudi. Kippenvel!

Nobody hums like Cudi

36. Clique

https://img.discogs.com/W-kJj0mvebHhetzQpbS6wdUNZt0=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-10280422-1562269888-9158.jpeg.jpg

Break records at Louis, ate breakfast at Gucci
My girl a superstar all from a home movie

Jullie wisten het al: Cruel Summer was nog niet uitgespeeld. Allesbehalve verwonderlijk, want ik heb een groot zwak voor die release. De keren dat ik die tracks heb opgezet op feestjes is ontelbaar en de meesten gingen het natuurlijk het hardst op deze banger! Nou ja, samen met een andere CS-song, maar die komt nog

Fantastische productie van Hit-Boy, het tempo ligt niet al te hoog in het nummer, maar houd je goed bij de les; een vrij intimiderende beat, kan ik wel stellen. De rappers maken daar dan ook goed gebruik van: met name Kanye komt belachelijk hard in zijn verse.

35. Slow Jamz

https://img.discogs.com/OJKGKt9shF4Aq8ISCz_z8iiAvLE=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-11651846-1520069914-3357.jpeg.jpg

She got a light-skinned friend look like Michael Jackson
Got a dark-skinned friend look like Michael Jackson

Door met iets van geheel andere order, het supergezellige deuntje Slow Jamz. Zowel als single uitgebracht door Twista, als Kanye zelfs.

Eén van de ultieme Kanye-faffies van mijn voorganger, Johnny Marr. Hij zei dat 'ie als soulliefhebber enorm goed gaat op dit nummer en dat kan ik begrijpen. Zo smooth en laidback, enkel good vibes met nummer. Doet je verlengen naar ongedwongen, relaxte feestjes. Wie wil dat momenteel nou niet?!?!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:05 uur

geplaatst: vandaag om 22:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.