De Site / Gebruikers / Monieur Renard's musicmeter logboek
zoeken in:
2
Mssr Renard
geplaatst: 12 april 2023, 09:23 uur
Hier houd ik voor mezelf bij waar ik mee bezig ben. Vaak ben ik met meerdere zaken tegelijk bezig, en zo houd ik overzicht.
Zowel het completeren van de site (bandpagina's, album-discografieëen, uploaden van betere hoezen, aanvullen van albuminformatie) als het echte muziekluisteren.
Zowel het completeren van de site (bandpagina's, album-discografieëen, uploaden van betere hoezen, aanvullen van albuminformatie) als het echte muziekluisteren.
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 april 2023, 09:31 uur
De afgelopen tijd, ben ik de gehele Impulse! catalogus aan het beluisteren. Zowel op Lp als via Soundcloud. Nadeel van Soundcloud is dat de tracklisting vaak die van de cd is, en daarom vaak de volgorde niet klopt.
Via discogs ben ik een uitgebreide lijst aan het samenstellen met de platen, gerangschikt op catalogusnummer. Het zijn er nogal wat. Het label is eerst overgenomen door ABC en later MCA, dus de catalogusnummers verschillen nogal en er zijn veel reissues, Impulse! gaf ik ook platen uit die eerder op andere labels verschenen. Ik twijfel of ik die ook moet luisteren aanschaffen.
Terwijl ik luister vul ik hier op de site de gegevens aan, en zoek de juiste hoes (met origineel logo) erbij, zodat het er allemaal wat strakker uitziet.
Ik heb een aantal erg gave ontdekkingen al gedaan, naast wat ik al kende:
Johnny Hodges - Everybody Knows Johnny Hodges
JJ Johnson - Proof Positive
Chico Hamilton (meerdere platen)
Gabor Szabo (meerdere platen)
Shelly Manne -2-3-4
Coleman Hawkins Quartet - Today and Now
Duke Ellington - Duke Ellington Meets Coleman Hawkins
Sonny Stitt - Now!
Elvin Jones/Jimmy Garrison Sextet featuring McCoy Tyner - Illumination!
Sonny Stitt & Paul Gonsalves - Salt and Pepper
Elvin Jones - Dear John C.
Er is nog een lange weg te gaan, met ook wat bijzondere artiesten zoals Ray Charles en John Lee Hooker.
Via discogs ben ik een uitgebreide lijst aan het samenstellen met de platen, gerangschikt op catalogusnummer. Het zijn er nogal wat. Het label is eerst overgenomen door ABC en later MCA, dus de catalogusnummers verschillen nogal en er zijn veel reissues, Impulse! gaf ik ook platen uit die eerder op andere labels verschenen. Ik twijfel of ik die ook moet luisteren aanschaffen.
Terwijl ik luister vul ik hier op de site de gegevens aan, en zoek de juiste hoes (met origineel logo) erbij, zodat het er allemaal wat strakker uitziet.
Ik heb een aantal erg gave ontdekkingen al gedaan, naast wat ik al kende:
Johnny Hodges - Everybody Knows Johnny Hodges
JJ Johnson - Proof Positive
Chico Hamilton (meerdere platen)
Gabor Szabo (meerdere platen)
Shelly Manne -2-3-4
Coleman Hawkins Quartet - Today and Now
Duke Ellington - Duke Ellington Meets Coleman Hawkins
Sonny Stitt - Now!
Elvin Jones/Jimmy Garrison Sextet featuring McCoy Tyner - Illumination!
Sonny Stitt & Paul Gonsalves - Salt and Pepper
Elvin Jones - Dear John C.
Er is nog een lange weg te gaan, met ook wat bijzondere artiesten zoals Ray Charles en John Lee Hooker.
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 april 2023, 09:38 uur
Vandaag in de planning:
De artiestenpagina van Tony Williams (jazzdrummer) schonen: Tony Williams - MusicMeter.nl
Gelijk de platen proberen toe te voegen die er niet bij staan.
Ik twijfel om Tony Williams' Lifetime als aparte entry neer te zetten. Het was toch echt een muziekgroep.
Wat mij betreft mogen Tony Williams' Lifetime en New Lifetime wel een gezamenlijk entry.
Discogs heeft ze apart staan maar JazzMusicArchives (niet de meeste nette site) zet alles door elkaar: TONY WILLIAMS discography (top albums) and reviews - jazzmusicarchives.com
Nu maar eerst de waanzinnig gave Civilization toevoegen, een eind jaren 80 hardbop/postbop plaat op het Blue Note label.
De artiestenpagina van Tony Williams (jazzdrummer) schonen: Tony Williams - MusicMeter.nl
Gelijk de platen proberen toe te voegen die er niet bij staan.
Ik twijfel om Tony Williams' Lifetime als aparte entry neer te zetten. Het was toch echt een muziekgroep.
Wat mij betreft mogen Tony Williams' Lifetime en New Lifetime wel een gezamenlijk entry.
Discogs heeft ze apart staan maar JazzMusicArchives (niet de meeste nette site) zet alles door elkaar: TONY WILLIAMS discography (top albums) and reviews - jazzmusicarchives.com
Nu maar eerst de waanzinnig gave Civilization toevoegen, een eind jaren 80 hardbop/postbop plaat op het Blue Note label.
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 april 2023, 09:45 uur
Intussen vul ik ook de discografie van Ricky Ford aan. Meerendeel van zijn werk is verschenen via het befaamde Muse-label. Omdat het nooit is heruitgegeven, is het alleen op lp te verkrijgen. In feite geen probleem, want zo duur is het niet. En tweedehands is ook weer fijn duurzaam.
Het probleem met lp's is, dat het zoeken naar een goede hoes lastig is. Er komt veel foto-bewerking aan te pas. Maar tot nog toe, is het me gelukt. Met dank aan de crew, voor het goedkeuren.
Ricky Ford - MusicMeter.nl
Ricky Ford is een geweldige saxofonist die goed kan componeren en arrangeren, vaak een star-cast heeft op zijn platen (Jaki Byard, Larry Coryell, James Spaulding, etc.), en soms wat doet denken aan de Blue Notes van Wayne Shorter. ZIJn debuutplaat kan ik echt van harte aanbevelen.
Intussen spaar ik zijn collectie op lp bij elkaar, wat in feite een leuke bezigheid is.
Het probleem met lp's is, dat het zoeken naar een goede hoes lastig is. Er komt veel foto-bewerking aan te pas. Maar tot nog toe, is het me gelukt. Met dank aan de crew, voor het goedkeuren.
Ricky Ford - MusicMeter.nl
Ricky Ford is een geweldige saxofonist die goed kan componeren en arrangeren, vaak een star-cast heeft op zijn platen (Jaki Byard, Larry Coryell, James Spaulding, etc.), en soms wat doet denken aan de Blue Notes van Wayne Shorter. ZIJn debuutplaat kan ik echt van harte aanbevelen.
Intussen spaar ik zijn collectie op lp bij elkaar, wat in feite een leuke bezigheid is.
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 april 2023, 10:49 uur
De artiest Bill Hardman (bekend van Art Blakey's Jazz Messengers en Jackie McLean) heeft ook een grote groep geleid (The Brass Company), heb die artiestenpagina aangevuld. Er is nog een kleine groep waar Bill Hardman deel van uitmaakt (Vibration Society). Ik heb hun enige plaat toegevoegd. Wanneer die is goedgekeurd, zal ik de artiestenpagina van die groep aanpassen. Dan is Bill Hardman in elk geval klaar.
Op de te-doen-lijst: Yusef Lateef heeft (posthuum) via YAL records (door Yusef zelf in 1992 opgericht) 22 albums onder zijn eigen naam of samen met andere uitgegeven. Het betreft hier voornamelijk re-issues. Dus even goed opletten op het uitgavejaar. Music | Yusef Lateef - yuseflateef1.bandcamp.com
Het is even een klus, maar dan is Yusef Lateef ook completer. Al ontbreekt er sowieso nog heel veel, uit zijn minder bekende periodes. Het was een drukke man, met een veelzijdig en rijk oeuvre.
Op de te-doen-lijst: Yusef Lateef heeft (posthuum) via YAL records (door Yusef zelf in 1992 opgericht) 22 albums onder zijn eigen naam of samen met andere uitgegeven. Het betreft hier voornamelijk re-issues. Dus even goed opletten op het uitgavejaar. Music | Yusef Lateef - yuseflateef1.bandcamp.com
Het is even een klus, maar dan is Yusef Lateef ook completer. Al ontbreekt er sowieso nog heel veel, uit zijn minder bekende periodes. Het was een drukke man, met een veelzijdig en rijk oeuvre.
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 april 2023, 14:09 uur
Volgens mij ben ik wel klaar met
Tony Williams - MusicMeter.nl
en
Ricky Ford - MusicMeter.nl (al moet ik nog wel wat lp's toevoegen)
en
Bill Hardman - MusicMeter.nl
Tony Williams - MusicMeter.nl
en
Ricky Ford - MusicMeter.nl (al moet ik nog wel wat lp's toevoegen)
en
Bill Hardman - MusicMeter.nl
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 april 2023, 09:49 uur
Vandaag door het regenachtige weer, een ietwat sombere bui uit pure nostalgie wat platen luisteren uit mijn tienertijd. Dit zijn Behaviour en Heads or Tales van Saga. Ik draaide ze nonstop op mijn walkman rond mijn 13e toen ik mijn krantenwijken liep. Ik ken ze helemaal uit mijn hoofd.
Maar ik realiseer me wel, dat nostalgie alleen, een plaat niet goed maakt. Ik begin me dat de laatste steeds vaker te realiseren. Ik ben muzikaal een heel andere kant opgegaan, meer richting akoestische muziek, ook wel electrische, maar meer in de jam/improvisatie-realmen.
De pop-gerichte progrock van Saga doet mij een beetje te afgebakend aan. Ik voel me al sonisch claustrofobisch. Ik mis rustpunten, dynamiek en 4 to the floor ritmes staan me erg tegen. Evenals de multitracked vocalen, overmatig gebruik van studio-foefjes als reverb.
Leuk om weer eens te draaien, maar ben blij als ik zo weer een wat opener en ruimtelijkere plaat kan opzetten.
Ik denk trouwens ook niet dat ik dat soort muziek van een stem ga voorzien hier op Musicmeter. Ik wil vanaf nu eigenlijk meer een database gaan bijhouden van wat ik heb gehoord als nieuwere ontdekkingen, zodat ik daar op kan teruggrijpen. De rock/pop/metal etc. ken ik nu wel en ik weet wat ik ervan vind. Geen nut en noodzaak dus voor mij om dat bij te houden.
Maar ik realiseer me wel, dat nostalgie alleen, een plaat niet goed maakt. Ik begin me dat de laatste steeds vaker te realiseren. Ik ben muzikaal een heel andere kant opgegaan, meer richting akoestische muziek, ook wel electrische, maar meer in de jam/improvisatie-realmen.
De pop-gerichte progrock van Saga doet mij een beetje te afgebakend aan. Ik voel me al sonisch claustrofobisch. Ik mis rustpunten, dynamiek en 4 to the floor ritmes staan me erg tegen. Evenals de multitracked vocalen, overmatig gebruik van studio-foefjes als reverb.
Leuk om weer eens te draaien, maar ben blij als ik zo weer een wat opener en ruimtelijkere plaat kan opzetten.
Ik denk trouwens ook niet dat ik dat soort muziek van een stem ga voorzien hier op Musicmeter. Ik wil vanaf nu eigenlijk meer een database gaan bijhouden van wat ik heb gehoord als nieuwere ontdekkingen, zodat ik daar op kan teruggrijpen. De rock/pop/metal etc. ken ik nu wel en ik weet wat ik ervan vind. Geen nut en noodzaak dus voor mij om dat bij te houden.
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 april 2023, 10:03 uur
Overigens had ik dit gevoel laatst al een keer.
Al jaren hoop ik dat de progrock-band IQ, of tenminste hun indie-label Giant Electric Pea hun weg zouden vinden naar Bandcamp, zodat ik op legale wijze de platen digitaal kan hebben, de band kan steunen, en ook nog eens naar hoge geluidskwaliteit kan luisteren.
Die wens kwam een maand terug in vervulling: Music | IQ - iq-gep.bandcamp.com
Alle platen (zelfs de twee die verschenen op een major label (Mercury)) staan integraal op Bandcamp.
Ik luisterde mijn favoriet Are You Sitting Comfortably, en alhoewel het heerlijk was om weer terug te zijn in mijn tienertijd, stond de volgepropte en veel te harde en kille sound mij tegen.
Ik ben de progressive rock meer ontgroeid dan ik dacht. Alhoewel ik bands als Moody Blues en Barclay James Harvest en uiteraard Jethro Tull, wel nog steed erg waardeer. Tull komt volgende week met een nieuwe plaat, dus ik ben echt erg benieuwd: Jethro Tull - RökFlöte (2023) - MusicMeter.nl
Al jaren hoop ik dat de progrock-band IQ, of tenminste hun indie-label Giant Electric Pea hun weg zouden vinden naar Bandcamp, zodat ik op legale wijze de platen digitaal kan hebben, de band kan steunen, en ook nog eens naar hoge geluidskwaliteit kan luisteren.
Die wens kwam een maand terug in vervulling: Music | IQ - iq-gep.bandcamp.com
Alle platen (zelfs de twee die verschenen op een major label (Mercury)) staan integraal op Bandcamp.
Ik luisterde mijn favoriet Are You Sitting Comfortably, en alhoewel het heerlijk was om weer terug te zijn in mijn tienertijd, stond de volgepropte en veel te harde en kille sound mij tegen.
Ik ben de progressive rock meer ontgroeid dan ik dacht. Alhoewel ik bands als Moody Blues en Barclay James Harvest en uiteraard Jethro Tull, wel nog steed erg waardeer. Tull komt volgende week met een nieuwe plaat, dus ik ben echt erg benieuwd: Jethro Tull - RökFlöte (2023) - MusicMeter.nl
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 april 2023, 10:19 uur
Al een tijdje via het kwintet van Tony Williams de geweldige trompettist Wallace Roney in de smiezen gekregen.
Vandaag via Soundcloud laat ik wat platen van hem de revu passeren. Niet alles staat op Musicmeter, dus ik voeg ze dan ook gelijk toe. De plaat van hem die ik nu luister, doet qua trompetspel erg denken aan Miles Davis. Weinig, spaarzame noten die meer gericht zijn op spanning dan op virtuositeit en mooie arrangementen met strijkers en fluiten. Interessante trompettist, maar misschien een beetje teveel als Miles Davis klinkend? Ik ben benieuwd wat anderen van hem vinden: Stream Wallace Roney | Listen to Misterios playlist online for free on SoundCloud
Vandaag via Soundcloud laat ik wat platen van hem de revu passeren. Niet alles staat op Musicmeter, dus ik voeg ze dan ook gelijk toe. De plaat van hem die ik nu luister, doet qua trompetspel erg denken aan Miles Davis. Weinig, spaarzame noten die meer gericht zijn op spanning dan op virtuositeit en mooie arrangementen met strijkers en fluiten. Interessante trompettist, maar misschien een beetje teveel als Miles Davis klinkend? Ik ben benieuwd wat anderen van hem vinden: Stream Wallace Roney | Listen to Misterios playlist online for free on SoundCloud
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 april 2023, 12:03 uur
Ik kwam er achter dat het officiele Asia-youtube kanaal nu hun muziekvideo's hebben geremastered en geupload. Toevoegen is een eitje van een cent, zie hier voor de geïnteresseerden:
Asia - MusicMeter.nl (naar beneden scrollen)
Asia - MusicMeter.nl (naar beneden scrollen)
1
Mssr Renard
geplaatst: 13 april 2023, 13:13 uur
Ik heb ook weer een nieuwe moderne jazz-artieste ontdekt, via The Brooklyn Funk Essentials.
Ze heet Ebba Åsman, speelt prachtig trombone. Eens zien of ik de site kan aanvullen met haar werk.
Hier een live-optreden:
Ze heet Ebba Åsman, speelt prachtig trombone. Eens zien of ik de site kan aanvullen met haar werk.
Hier een live-optreden:
0
Mssr Renard
geplaatst: 14 april 2023, 08:43 uur
Komende tijd zal ik van Wallace Roney - MusicMeter.nl proberen de discografie hier op de site te completeren.
Ik merkte dat zijn eerste platen op Muse zijn uitgekomen. Die misschien eens opzoeken/kopen. Vaak is dat op vinyl en van goede kwaliteit. Pp die eerste platen doet ook Tony Williamd mee.
Ik merkte dat zijn eerste platen op Muse zijn uitgekomen. Die misschien eens opzoeken/kopen. Vaak is dat op vinyl en van goede kwaliteit. Pp die eerste platen doet ook Tony Williamd mee.
1
Mssr Renard
geplaatst: 15 april 2023, 17:06 uur
Door AOVV geïnspireerd geraakt, maar ook een beetje door mijzelf, om weer eens seventies prog/jazzrock te gaan luisteren.
Vandaag al Pekka Pohjola en Jukka Tolonen (Fins), Ragnarök (Zweeds) en nu ook gelijk Soft Machine Legacy erachteraan.
Van de week draaide ik al de nieuwere platen van Eero Koivistoinen, dus ergens is er wel een lijn in te ontdekken.
Mij kennende kan ik mij dan weer helemaal verliezen in een bepaalde artiest of genre. Zal ik een Soft Machine-fase komen? Of ik ga ik mijn op discogs gestarte lijst met klassieke suomiprogbands uitbreiden?
Zie: Finnish progrock/jazzrock from the Seventies by Monsieur_Renard | Discogs Lists
Ik moet dan ook gelijk aan deze fantastische serie denken: Jazz-Liisa 15 | Jazz-Liisa Sessions - jazzliisa.bandcamp.com
Ik heb al deze platen wel via Soundcloud gehoord, maar niet integraal bij Bandcamp gekocht, omdat ik per ongeluk de gehele Pop Liisa serie had gekocht, welke erg wisselvallig is. Zo'n een hele serie kopen is wel kostbaar, maar je steunt er wel artiesten en labels mee. Ik twijfel.
Vandaag al Pekka Pohjola en Jukka Tolonen (Fins), Ragnarök (Zweeds) en nu ook gelijk Soft Machine Legacy erachteraan.
Van de week draaide ik al de nieuwere platen van Eero Koivistoinen, dus ergens is er wel een lijn in te ontdekken.
Mij kennende kan ik mij dan weer helemaal verliezen in een bepaalde artiest of genre. Zal ik een Soft Machine-fase komen? Of ik ga ik mijn op discogs gestarte lijst met klassieke suomiprogbands uitbreiden?
Zie: Finnish progrock/jazzrock from the Seventies by Monsieur_Renard | Discogs Lists
Ik moet dan ook gelijk aan deze fantastische serie denken: Jazz-Liisa 15 | Jazz-Liisa Sessions - jazzliisa.bandcamp.com
Ik heb al deze platen wel via Soundcloud gehoord, maar niet integraal bij Bandcamp gekocht, omdat ik per ongeluk de gehele Pop Liisa serie had gekocht, welke erg wisselvallig is. Zo'n een hele serie kopen is wel kostbaar, maar je steunt er wel artiesten en labels mee. Ik twijfel.
0
Mssr Renard
geplaatst: 16 april 2023, 10:21 uur
Dd komende tijd neem ik de vollefige Soft Machkne en Nucleus discografieën (en sideprojects) onder handen. Er zijn veel doublures, verkeerde metadata, geen goede hoezen, labels, jaar van uitgave, etc.
Ook moet ik de artiestenpagina's waarschijnlijk schonen, updaten etc.
Vua Cuneiform en MoonJune is ook veel nieuw verschenen materiaal dat kam worden toegevoegd.
Vandaag van Soft Machine twee platen (Virtually en Facelift France and Holland) en van Nucleus één plaat (Live in Bremen) digitaal aangeschaft bij Bandcamp.
Ik twijfel of ik Dutch Lesson pre-order:
The Dutch Lesson | Soft Machine | Cuneiform Records - cuneiformrecords.bandcamp.com
Ook moet ik de artiestenpagina's waarschijnlijk schonen, updaten etc.
Vua Cuneiform en MoonJune is ook veel nieuw verschenen materiaal dat kam worden toegevoegd.
Vandaag van Soft Machine twee platen (Virtually en Facelift France and Holland) en van Nucleus één plaat (Live in Bremen) digitaal aangeschaft bij Bandcamp.
Ik twijfel of ik Dutch Lesson pre-order:
The Dutch Lesson | Soft Machine | Cuneiform Records - cuneiformrecords.bandcamp.com
0
Mssr Renard
geplaatst: 17 april 2023, 16:12 uur
Al een tijdje volg ik dit fantastische platenlabel: Music | Jazz In Britain - jazzinbritain.co.uk
Veel platen die een beetje laveren tussen de pure jazz en de jazzrock en ook flink wat overlappingen kent met de Canterbury Scene.
Het label is een keurig label dat óf samen met de artiesten óf samen met de nabestaanden van de artiesten oud werk heruitgeeft, hetzij in de studio, hetzij live opgenomen.
Een ware schatkist met de meest prachtige muziek, dat nooit eerder is verschenen en je teleporteert naar die jaren 60 en 70 waarin geïmproviseerde muziek op zijn retour was (de majors zagen er geen geld in). Fantastisch dus dat het Jazz in Britain lukt om het toch uit te brengen.
Dit is hun eigen statement:
De kwaliteit is fantastisch trouwens. De personen die werken aan de opnamen die weten wel hoe ze iets moeten op poetsen. Op die moment probeer ik alle platen hier toe te voegen. Ik zal zo nu en dan ook een stukje tikken. Uiteraard is het de bedoeling dat de platen worden gekocht en niet alleen maar gestreamd. Het label biedt wel de mogelijkheid om de gehele platen integraal te beluisteren, want ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen elke plaat volledig goed vindt. En je betaalt natuurlijk niet graag voor iets wat je niet goed vindt.
Veel platen die een beetje laveren tussen de pure jazz en de jazzrock en ook flink wat overlappingen kent met de Canterbury Scene.
Het label is een keurig label dat óf samen met de artiesten óf samen met de nabestaanden van de artiesten oud werk heruitgeeft, hetzij in de studio, hetzij live opgenomen.
Een ware schatkist met de meest prachtige muziek, dat nooit eerder is verschenen en je teleporteert naar die jaren 60 en 70 waarin geïmproviseerde muziek op zijn retour was (de majors zagen er geen geld in). Fantastisch dus dat het Jazz in Britain lukt om het toch uit te brengen.
Dit is hun eigen statement:
A not-for-profit organisation, whose aim is to collect, curate, preserve, celebrate and promote the legacy of British jazz musicians. The archive collects, curates and preserves off-air and other recordings of British jazz performances.
The organisation will publish books, release vinyl, CDs and downloads, working in partnership with musicians and their families
The organisation will publish books, release vinyl, CDs and downloads, working in partnership with musicians and their families
De kwaliteit is fantastisch trouwens. De personen die werken aan de opnamen die weten wel hoe ze iets moeten op poetsen. Op die moment probeer ik alle platen hier toe te voegen. Ik zal zo nu en dan ook een stukje tikken. Uiteraard is het de bedoeling dat de platen worden gekocht en niet alleen maar gestreamd. Het label biedt wel de mogelijkheid om de gehele platen integraal te beluisteren, want ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen elke plaat volledig goed vindt. En je betaalt natuurlijk niet graag voor iets wat je niet goed vindt.
0
Mssr Renard
geplaatst: 17 april 2023, 16:47 uur
Een ander label dat ik ook volg met archival releases is British Progressive Jazz:
Music | British Progressive Jazz - britishprogressivejazz.com
BPJ heeft dan weer de mogelijkheid om te abonneren en zo vooraf te betalen en een jaar lang alle releases te krijgen. Maar dat is wel een gok, want je weet maar nooit wat er uitkomt. Doet denken aan de oude platenclubs van weleer.
Er is een pay-what-you-like-sampler om een idee te geven van de kwaliteit van de opnamen:
Sampler #1 | British Progressive Jazz - britishprogressivejazz.com
Ik heb wel het idee dat BPJ meer een label is dat oude bootlegs op poetst en er geld mee wilt verdienen. Ik weet het nier, ik vertrouw het niet echt. Niet alle releases krijgen op discogs goede reviews.
Music | British Progressive Jazz - britishprogressivejazz.com
BPJ heeft dan weer de mogelijkheid om te abonneren en zo vooraf te betalen en een jaar lang alle releases te krijgen. Maar dat is wel een gok, want je weet maar nooit wat er uitkomt. Doet denken aan de oude platenclubs van weleer.
Er is een pay-what-you-like-sampler om een idee te geven van de kwaliteit van de opnamen:
Sampler #1 | British Progressive Jazz - britishprogressivejazz.com
Ik heb wel het idee dat BPJ meer een label is dat oude bootlegs op poetst en er geld mee wilt verdienen. Ik weet het nier, ik vertrouw het niet echt. Niet alle releases krijgen op discogs goede reviews.
2
Mssr Renard
geplaatst: 19 april 2023, 07:32 uur
Ik kwam er achter dat Richard Sinclair alle platen waarop hij meespeelt (Caravan, Camel, Hatfield, atc.) inclusief bootlegs aanbiedt op xijn bandcamppagina.
Die bootlegs zijn met name interessant, ook omdat Richard er nog een officiele cent aan wil en kan verdienen. Verder ook veel spel dat gewoonweg niet bij streamingdiensten te verkrijgen is.
Music | Richard Sinclair - richardsinclairsongs.bandcamp.com
echoes, BoyOnHeavenHill, Brunniepoo, liefkleinhertje, AOVV, Tonio
wellicht interessant?
Die bootlegs zijn met name interessant, ook omdat Richard er nog een officiele cent aan wil en kan verdienen. Verder ook veel spel dat gewoonweg niet bij streamingdiensten te verkrijgen is.
Music | Richard Sinclair - richardsinclairsongs.bandcamp.com
echoes, BoyOnHeavenHill, Brunniepoo, liefkleinhertje, AOVV, Tonio
wellicht interessant?
0
Mssr Renard
geplaatst: 19 april 2023, 08:32 uur
Momenteel de artiestenpagina van britse avantgarde/jazz saxofonist Joe Harriott aan het updaten en completeren. Gelijk ook wat platen toevoegen.
Zelf ken ik (het) nog niet, maar ik zal er eens naar luisteren. Niet alle avant garde vind ik gaaf, maar ik zie wel dat bijvoorbeeld Kenny Wheeler en Tubby Hayes met hem hebben samengewerkt Altijd interessant die britse 60's jazz-scene.
Tip; Chronology: Live 1968-69 | Joe Harriott | Jazz In Britain - jazzinbritain1.bandcamp.com
Zelf ken ik (het) nog niet, maar ik zal er eens naar luisteren. Niet alle avant garde vind ik gaaf, maar ik zie wel dat bijvoorbeeld Kenny Wheeler en Tubby Hayes met hem hebben samengewerkt Altijd interessant die britse 60's jazz-scene.
Tip; Chronology: Live 1968-69 | Joe Harriott | Jazz In Britain - jazzinbritain1.bandcamp.com
2
Mssr Renard
geplaatst: 19 april 2023, 19:23 uur
Even een ingewikkelde kwestie. Voor progheads en jazzcats only:
Tony Levin is een bekende bassist, wie kent hem niet? Hij speelt prog, jazzrock en bij Peter Gabriel
Maar Tony Levin is ook een drummer, eentje die jazz speelt en jazzrock, hij hoort een beetje bij de Canterbury Scene.
Hier op Musicmeter is dat onderscheid nooit gemaakt. Ik ben nu aan het proberen dat onderscheid wel te maken. Dat kost een hoop werk, maar dat is gewoon netter en beter voor iedereen.
Tony Levin de bassist: Tony Levin | Discography | Discogs
https://i.discogs.com/uC7NG-e9bUAwzkOS8JUtaiSEaoeV_veKifQcLmTNyII/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTI1NjIy/NS0xNjM5ODM0NTYy/LTM0MTYuanBlZw.jpeg
Tony Levin de drummer: Tony Levin | Discography | Discogs
https://i.discogs.com/iyKa6ZzAwpQCMPFWJNn8joEiPBXj1C6kaYjhvI_c9jw/rs:fit/g:sm/q:90/h:596/w:460/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTMyODQ0/NC0xNTE4Nzg3NDcy/LTM3NDIuanBlZw.jpeg
Tony Levin op Musicmeter: Tony Levin - MusicMeter.nl
Nieuwe Tony Levin (I) op Musicmeter: Tony Levin (I) - MusicMeter.nl
Tony Levin is een bekende bassist, wie kent hem niet? Hij speelt prog, jazzrock en bij Peter Gabriel
Maar Tony Levin is ook een drummer, eentje die jazz speelt en jazzrock, hij hoort een beetje bij de Canterbury Scene.
Hier op Musicmeter is dat onderscheid nooit gemaakt. Ik ben nu aan het proberen dat onderscheid wel te maken. Dat kost een hoop werk, maar dat is gewoon netter en beter voor iedereen.
Tony Levin de bassist: Tony Levin | Discography | Discogs
https://i.discogs.com/uC7NG-e9bUAwzkOS8JUtaiSEaoeV_veKifQcLmTNyII/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTI1NjIy/NS0xNjM5ODM0NTYy/LTM0MTYuanBlZw.jpeg
Tony Levin de drummer: Tony Levin | Discography | Discogs
https://i.discogs.com/iyKa6ZzAwpQCMPFWJNn8joEiPBXj1C6kaYjhvI_c9jw/rs:fit/g:sm/q:90/h:596/w:460/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTMyODQ0/NC0xNTE4Nzg3NDcy/LTM3NDIuanBlZw.jpeg
Tony Levin op Musicmeter: Tony Levin - MusicMeter.nl
Nieuwe Tony Levin (I) op Musicmeter: Tony Levin (I) - MusicMeter.nl
0
Mssr Renard
geplaatst: 22 april 2023, 16:27 uur
Twee weken verlof, waarvan we 10 dagen naar Duitsland gaan (mooiste land dat ik ken), en gaan hiken in de bergen ergens.
12 uur met de trein om er te komen, dus tijd genoeg om de Jazz in Britainreleases goed tot me te laten doordringen.
In geval deze drie hebben mijn volste aandacht:
- Trevor Tomkins' Sextant - For Future Reference (2023)
- Henry Lowther's Quarternity - Never Never Land (2022)
- Turning Point - Vanishing Dream (2022)
Met name die laatste is meer een Canterbury-plaat, en de eerste twee meer bop/jazzrock-crossovers.
12 uur met de trein om er te komen, dus tijd genoeg om de Jazz in Britainreleases goed tot me te laten doordringen.
In geval deze drie hebben mijn volste aandacht:
- Trevor Tomkins' Sextant - For Future Reference (2023)
- Henry Lowther's Quarternity - Never Never Land (2022)
- Turning Point - Vanishing Dream (2022)
Met name die laatste is meer een Canterbury-plaat, en de eerste twee meer bop/jazzrock-crossovers.
0
Mssr Renard
geplaatst: 24 april 2023, 08:48 uur
Op de erste dag van een tweeweekse vankantie krijg ik het gave nieuws dat Soft Machine dit jaar met een nieuwe studioplaat komt. Deze komt in juni uit: Other Doors | Soft Machine - softmachine-moonjune.bandcamp.com
Totaal hebben dus al mijn favoriete bands de volgende nieuwe studioplaten afgeleverd:
- Uriah Heep - Chaos and Colour
- Jethro Tull - Rökflöte
- Gov't Mule - Peace...Like a River
- Soft Machine - Other Doors
Ik wacht nog steeds op een nieuwe Barclay James Harvest en zal er ooit nog een nieuwe Camel komen?
Dit zijn (gek genoeg) de enige oude bands die ik nog enigszins volg. Miscchien vergeet ik er nog een paar, maar ik kan er even niet meer op komen. Uiteraard volg ik Martin Barre ook op de voet: Music | Martin Barre - martinbarremusic.bandcamp.com
Totaal hebben dus al mijn favoriete bands de volgende nieuwe studioplaten afgeleverd:
- Uriah Heep - Chaos and Colour
- Jethro Tull - Rökflöte
- Gov't Mule - Peace...Like a River
- Soft Machine - Other Doors
Ik wacht nog steeds op een nieuwe Barclay James Harvest en zal er ooit nog een nieuwe Camel komen?
Dit zijn (gek genoeg) de enige oude bands die ik nog enigszins volg. Miscchien vergeet ik er nog een paar, maar ik kan er even niet meer op komen. Uiteraard volg ik Martin Barre ook op de voet: Music | Martin Barre - martinbarremusic.bandcamp.com
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 april 2023, 20:52 uur
Door de nieuwe plaat van Jethro Tull, nu ook weer die platen van Martin Barre aan het terugluisteren. Zijn eerste soloplaat dateert van 1993. Daarna maakt hij best wel veel soloplaten, naast Jethro Tull, totdat hij niet meer bij Tull speelt en zijn eigen Martin Barre Band heeft. Hij maakt vaker platen en tourt ook regelmatig.
Via Purple Pyramid worden al zijn soloplaten remastered heruitgegeven, met nieuw artwork en bonustracks:
Music | Martin Barre - martinbarremusic.bandcamp.com
Ik spaar nu langzaam zij hele discografie digitaal bij elkaar.
De volgende platen heb ik nu al:
- Roads Less Travelled
- Away with Words
- Back to Steel
- Live in NY
- Order of Play
Via Purple Pyramid worden al zijn soloplaten remastered heruitgegeven, met nieuw artwork en bonustracks:
Music | Martin Barre - martinbarremusic.bandcamp.com
Ik spaar nu langzaam zij hele discografie digitaal bij elkaar.
De volgende platen heb ik nu al:
- Roads Less Travelled
- Away with Words
- Back to Steel
- Live in NY
- Order of Play
0
Mssr Renard
geplaatst: 10 mei 2023, 10:22 uur
Momenteel het Duitse label Tonzonen aan het exploreren. Tonzonen en High Quality Independent Label - tonzonen.de
Er is een aantal bands die direct positief opvallen: Automatism en Spacelords.
Maar aan de andere kant is er ook een aantal bands die ik kwalitatief nog niet volwassen genoeg vind. Hoedanook zijn er veel releases. Allemaal binnen de genres progrock, krautrock, postrock, progmetal, postmetal, spacerock en avantrock.
Meerendeel is instrumentaal wat in mijn geval een flinke plus is. Er zijn twee samplers (pay what you like) die ik heb aangeschaft die ik de laatste tijd vaak luister en als ijkpunt gebruik:
Tonzonen Records Compilation Vol. 1 (2018) en Tonzonen Records Compilation Vol. 2 (2018)
Er is een aantal bands die direct positief opvallen: Automatism en Spacelords.
Maar aan de andere kant is er ook een aantal bands die ik kwalitatief nog niet volwassen genoeg vind. Hoedanook zijn er veel releases. Allemaal binnen de genres progrock, krautrock, postrock, progmetal, postmetal, spacerock en avantrock.
Meerendeel is instrumentaal wat in mijn geval een flinke plus is. Er zijn twee samplers (pay what you like) die ik heb aangeschaft die ik de laatste tijd vaak luister en als ijkpunt gebruik:
Tonzonen Records Compilation Vol. 1 (2018) en Tonzonen Records Compilation Vol. 2 (2018)
1
Mssr Renard
geplaatst: 10 mei 2023, 13:37 uur
Nu bezig een lijst op te stellen met alle Jethro Tull-gerelateerde bands en acts. Uiteraard is Black Sabbath (bijvoorbeeld) ook gerelateerd, om Tony Iommi in Tull heeft gespeeld, maar dat soort relaties laat ik buiten beschouwing.
Het gaat mij meer om de solo-escapades van Martin Barre, Ian Anderson en Mick Abrahams. Ook de bands Carmen, Wild Turkey, Blodwyn Pig en John Evans Band heb ik toegevoegd, en wat vage collectieven die ik ook eens wil uitzoeken:
Jethro Tull - Friends and family by Monsieur_Renard | Discogs Lists
Het gaat mij meer om de solo-escapades van Martin Barre, Ian Anderson en Mick Abrahams. Ook de bands Carmen, Wild Turkey, Blodwyn Pig en John Evans Band heb ik toegevoegd, en wat vage collectieven die ik ook eens wil uitzoeken:
Jethro Tull - Friends and family by Monsieur_Renard | Discogs Lists
1
Mssr Renard
geplaatst: 16 mei 2023, 13:28 uur
Momenteel in de ban van de band Artemis (met oa Allison Miller) en daardoor (omdat ik nogal completist ben) voeg ik alle soloplaten van de afzonderlijke leden toe. Nieuwste ontdekking is Nicole Glover (ik ben benieuwd).
Ook gelijk Allison Miller's Boom Tic Boom aan het herontdekken. Ik had eerder een matige review geschreven, maar misschien vind ik het nu gaver dan toen.
Music | Allison Miller - allisonmiller.bandcamp.com
Dit klinkt toch gewoon fantastisch?
Via House of Hard Bop trouwens Doug Webb ontdekt, waarvan ik ook gelijk alle platen maar heb toegevoegd.
Hij zit bij het label Posi-Tone en daardoor is het allemaal gemakkelijk te beluisteren via Bandcamp:
Music | Doug Webb - dougwebb.bandcamp.com
Ook gelijk Allison Miller's Boom Tic Boom aan het herontdekken. Ik had eerder een matige review geschreven, maar misschien vind ik het nu gaver dan toen.
Music | Allison Miller - allisonmiller.bandcamp.com
Dit klinkt toch gewoon fantastisch?
Via House of Hard Bop trouwens Doug Webb ontdekt, waarvan ik ook gelijk alle platen maar heb toegevoegd.
Hij zit bij het label Posi-Tone en daardoor is het allemaal gemakkelijk te beluisteren via Bandcamp:
Music | Doug Webb - dougwebb.bandcamp.com
0
Mssr Renard
geplaatst: 16 mei 2023, 19:13 uur
Mijn wachtrij voor toevoegingen is vol, dus hier even wat albums, die ik nog wil toevoegen:
Invisible Sounds: For Kenny Wheeler | Ingrid Jensen & Steve Treseler - ingridjensenstevetreseler-whirlwind.bandcamp.com
Infinitude | The Jensen Sisters - jensensisters-whirlwind.bandcamp.com
Duo with Deer Isle | Nicole M Mitchell - nicolemitchell.bandcamp.com
Looking North (feat. Ingrid Jensen) | Amanda Tosoff - amandatosoff.bandcamp.com
Bliss | Lauren Sevian - laurensevian.bandcamp.com
Invisible Sounds: For Kenny Wheeler | Ingrid Jensen & Steve Treseler - ingridjensenstevetreseler-whirlwind.bandcamp.com
Infinitude | The Jensen Sisters - jensensisters-whirlwind.bandcamp.com
Duo with Deer Isle | Nicole M Mitchell - nicolemitchell.bandcamp.com
Looking North (feat. Ingrid Jensen) | Amanda Tosoff - amandatosoff.bandcamp.com
Bliss | Lauren Sevian - laurensevian.bandcamp.com
0
Mssr Renard
geplaatst: 17 mei 2023, 13:41 uur
Vandaag tussen neus en lippen door een fout ontdekt in het weergeven van het label Posi-Tone.
Bij het toevoegen van albums aan de website is ook abusievelijk Positone gebruikt:
Positone - MusicMeter.nl
Ik heb voor alle albums een correctieverzoek ingediend. Een hoop werk, maar ik houd er gewoon van als dingen netjes kloppen.
Hier de pagina van het label met de juiste spelling:
Posi-Tone - MusicMeter.nl
Bij het toevoegen van albums aan de website is ook abusievelijk Positone gebruikt:
Positone - MusicMeter.nl
Ik heb voor alle albums een correctieverzoek ingediend. Een hoop werk, maar ik houd er gewoon van als dingen netjes kloppen.
Hier de pagina van het label met de juiste spelling:
Posi-Tone - MusicMeter.nl
2
Mssr Renard
geplaatst: 24 mei 2023, 10:19 uur
Ik ben nu op een soort queeste om de vrouwelijk artiesten binnen de moderne jazz wat meer aandacht te geven. Soms suikerzoet en wat te mellow, soms intens experimenteel en borderline lelijk. Niet alles is mijn smaak, moge dat duidelijk zijn. Ik merk dat ik de combinatie electronica en jazz slecht trek. Ik denk dat jazz voor mij in eerste instantie gewoon akoestisch moet zijn, en anders op zijn minst analoog. Samples, drummachines, gehannes met effecten, het is niet aan mij besteed (vaak getagd als nujazz of future jazz).
Dan kom je toch gauw uit bij de meer bop-gerichte substromingen (hardbop, bebop, postbop en neobop), maar binnen het subgenre spiritual jazz, modal jazz en het veel te vaak gebruikte contemporary jazz is veel te ontdekken.
Enkele artiesten waar ik momenteel veel van draai:
- Melissa Aldana
- Roxy Coss
- Artemis
- Allison Miller
- Marta Sanchez
- Alexa Tarentino
- Ingrid Jensen
- Amanda Tosoff
Dan kom je toch gauw uit bij de meer bop-gerichte substromingen (hardbop, bebop, postbop en neobop), maar binnen het subgenre spiritual jazz, modal jazz en het veel te vaak gebruikte contemporary jazz is veel te ontdekken.
Enkele artiesten waar ik momenteel veel van draai:
- Melissa Aldana
- Roxy Coss
- Artemis
- Allison Miller
- Marta Sanchez
- Alexa Tarentino
- Ingrid Jensen
- Amanda Tosoff
3
Mssr Renard
geplaatst: 24 mei 2023, 11:59 uur
Ik ben op dit moment het Britse jazzlabel Whirlwind aan het uitpluizen, en toen kwam ik erachter dat op Musicmeter de labels (weer eens) door elkaar lopen.
Het gaat om het Duitse metal-label: Whirlwind Records Label | Releases | Discogs
en het Britse improvised music-label: Whirlwind Recordings Label | Releases | Discogs
Ik heb nu twee labels aangemaakt Whirlwind en Whirlwind (I), de tweede is voor de metal en de eerste voor de jazz.
Intussen ga ik langzaamaan de ontbrekende platen van Whirlwind toevoegen. Er is wel echt een aantal prachtige platen op uitgebracht: Music | Whirlwind Recordings - music.whirlwindrecordings.com
Het gaat om het Duitse metal-label: Whirlwind Records Label | Releases | Discogs
en het Britse improvised music-label: Whirlwind Recordings Label | Releases | Discogs
Ik heb nu twee labels aangemaakt Whirlwind en Whirlwind (I), de tweede is voor de metal en de eerste voor de jazz.
Intussen ga ik langzaamaan de ontbrekende platen van Whirlwind toevoegen. Er is wel echt een aantal prachtige platen op uitgebracht: Music | Whirlwind Recordings - music.whirlwindrecordings.com
2
Mssr Renard
geplaatst: 25 mei 2023, 16:12 uur
Ik heb de fantastische clarinettist en multiinstrumentalist Anat Cohen ontdekt. Ook zij speelde bij Artemis.
Vandaag de geweldig mooie plaat Quartetinho | Anat Cohen - anatcohen.bandcamp.com tot mij genomen.
In de tussentijd haar discografie en ook haar samenwerkingen aangevuld op Musicmeter. Ze heeft al een behoorlijk aantal platen op haar naam staan en speelt alle stijlen denkbaar. Een interessante artiest om eens flink in op te gaan.
https://f4.bcbits.com/img/0022090053_10.jpg
Vandaag de geweldig mooie plaat Quartetinho | Anat Cohen - anatcohen.bandcamp.com tot mij genomen.
In de tussentijd haar discografie en ook haar samenwerkingen aangevuld op Musicmeter. Ze heeft al een behoorlijk aantal platen op haar naam staan en speelt alle stijlen denkbaar. Een interessante artiest om eens flink in op te gaan.
https://f4.bcbits.com/img/0022090053_10.jpg
* denotes required fields.