MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Monieur Renard's musicmeter logboek

zoeken in:
Mssr Renard
Ik denk dat ik deze week mij weer eens stort op de wondere wereld van de scandifunk en -fusion, te beginnen bij Häxmjölk:

Mssr Renard
Chance of plans: ik ga vandaag weer verder met mijn tocht door de Impulse!-albums.

Volgens deze zoekopdracht moet ik er nog 211: MusicMeter.nl
(alleen studio- en liveplaten uiteraard)

Volgens deze zoekopdracht zijn er totaal 286 album geregistreerd op Musicmeter, dus heb ik er inmiddels wel al 75 geluisterd en beoordeeld. Ik vind het het lastigst om er een goed stukje bij te schrijven, omdat ik meer de plaat beschrijf dan mijn gevoel en dat lezen mensen niet graag, dus in veel gevallen blijft het bij een score.

Vandaag ga ik op Soundcloud te volgende platen zoeken en beluisteren:

Oliver Nelson - The Blues and the Abstract Truth (1961) - MusicMeter.nl

Ray Charles - Genius + Soul = Jazz (1961) - MusicMeter.nl

Coleman Hawkins - Desafinado (1962) - MusicMeter.nl

Count Basie and The Kansas City 7 - Count Basie and the Kansas City 7 (1962) - MusicMeter.nl

Oscar Brand - Morality (1962) - MusicMeter.nl

Quincy Jones and His Orchestra - The Quintessence (1962) - MusicMeter.nl

Nota bene: ik heb er meer geluisterd dan 75 stuks, alleen nog allemaal van een stem voorzien zoals die van Oliver Nelson maar ook bijvoorbeeld Coltrane uit 1962

Ik ben wel benieuwd naar de platen die ik nog niet ken uit bovenstaande lijst, zoals die van Hawkins en Basie.

Mssr Renard
Na een flinke periode enorm veel naar Queen en zijprojecten te hebben geluisterd, merk ik dat ik weer erg met Scandi-jazz bezig ben. Een bijzondere vorm van jazz, waarin veel Europese elementen voorkomen (klassiek en volksmuziek).

Te beginnen met Emil Brandqvist Trio waarvan ik een aantal LP's heb (niet te beluisteren via streaming-kanalen).

Van daaruit ga ik weer eens fijn op speurtocht. Ik weet dat anderen het saai en gelickt vinden, maar die mening ben ik niet aangedaan. Ik vind het atmosferisch en dromerig.

Tip Scandi jazz: Ik vermoed dat je hem wel kent.

Mssr Renard
Michiel Cohen schreef:
Tip Scandi jazz: Ik vermoed dat je hem wel kent.
(embed)

Helaas, te electronisch. Niet waar ik naar op zoek ben. Ik zie ook dat het Future Jazz is. Geen problemen mee, maar niet waar ik nu mee bezig ben.

Dit dus bijvoorbeeld:

Maar dat is ter illustratie, want ik luister geen muziek via youtube. Ik koop het officieel via bandcamp of op lp, of ik stream het via Soundcloud. Live-video's wil ik weleens via Youtube bekijken, maar er is vaak teveel reclame, en daar heb ik weerstand tegen.

Mssr Renard
Vandaag ontdekt. Ik vind het al direct erg gaaf. Onthouden dus:

Sws altijd fijn om het geluid van een staande bas te horen. Heeft zo'n lekkere textuur.

Mssr Renard
voskat schreef:
Sws altijd fijn om het geluid van een staande bas te horen. Heeft zo'n lekkere textuur.

Dat is binnen jazz en akoestische muziek in het algemeen meestal standaard. Maar ik houd ook van electrische en electronische bas. Ligt aam het genre. Ik vind electrische bas in jazz niet zo mooi.

Kaisa heeft trouwens een erg fijne, vloeiende en melodieuze stijl. Haar laatste plaat met Kaisa's Machine draait hier non-stop.

Ja, terecht dat het de standaard is.
Dat lichte "geklik" doet het 'm.

Zou ook in drum&bass vaker gebruikt moeten worden.
Check:

(Geluid is bagger de eerste 5 minuten, dus skip maar ff als ge wilt..)

Mssr Renard
Ik ken Roni Size wel, en Brown Paper Bag (zijn grote hit). Nochtans klik ik het niet aan.

In drum&bass wordt overigens enorm veel gebruik gemaakt van de contrabas (4Hero, Goldie, LTJ Bukem, om maar wat te noemen). Een leuke jazz/drum&bass crossover-artiest is trouwens Erik Truffaz.

Squarepusher is een oude goude drum&bass/jungle/glitch producer en bassist. Hij deed ook erg gave dingen.

Maar dit leidt wel even af, met waar ik nu naar aan het luisteren ben, en dat is geen drum&bass.

Ja snap ik helemaal. Laat je niet uit je zone rukken.

Ik zal die Truffaz eens kijken. Die naam ken ik nog niet.. en ikzelf ben nu juist wel op die d&b vibe, dus..

Mssr Renard
voskat schreef:
Ja snap ik helemaal. Laat je niet uit je zone rukken.

Ik zal die Truffaz eens kijken. Die naam ken ik nog niet.. en ikzelf ben nu juist wel op die d&b vibe, dus..

Zoekopdracht: "Bending Corners"

Mssr Renard
Deze artiest (uit Litouwen) vandaag ontdekt. Gelijk omvergeblazen

Ook direct via bandcamp de hele discografie gekocht en een extraatje voor de artiest erbij gegeven.

In deze video (toevallig ook het nummer dat me direct greep) speelt de melodica van Remis een hoofdrol. Een ondergewaardeerd masr fantastisch instrument welke qua geluid wat lijkt op de accordeon.

Mssr Renard
Ik ga me weer eens volledig storten op een favoriet van mij: Steve Turre.

Een virtuoos op de trombone maar ook de seashells (zeeschelpen), wat een fantastische sound produceert.

Gelijk de discografie van deze artiest op Musicmeter schonen en updaten, alsmede al die lelijke kleine hoesjes vervangen door correcte (grotere), zoals het hoort.

Steve Turre - MusicMeter.nl

Mssr Renard
1. Copernicus-bestuurder Samantha Burgess wijst in een reactie op de cijfers nog eens op het "overweldigende wetenschappelijke bewijs" voor klimaatverandering. "We zullen klimaatrecords en een toename van extreme weersverschijnselen blijven zien, die een impact hebben op de samenleving en op ecosystemen, totdat we stoppen met het uitstoten van broeikasgassen

2. Ook klimaatexpert Peter Siegmund van het KNMI is bezorgd over de nieuwste cijfers. "Deze drie maanden steken er met kop en schouders bovenuit. Ook zonder het effect van El Niño stijgt de gemiddelde temperatuur wereldwijd. Opmerkelijk is ook dat de warmste maand ooit gemeten afgelopen juli was. En augustus was de op een na warmste maand.

3. Mensen die ondanks alle alermerende klimaatrampen, overstromingen en hittrecords toch maar dat vliegtuig in blijven stappen. Ik snap echt helemaal niks van de wereld. Ik snap al niks van mensen, maar dit bewijst maar al te meer dat ik en mensen niet goed samengaat.

Om nog maar te zwijgen van de mensen die een 'cruise' boeken. What the hell? En dan al die electrische fietsen, steps en weet ik wat. Ik las dat de meerderheid van de mensen het verkeer alleen maar gevaarlijker vindt worden. Als je het dan niet voor het klimaat doet, en ook niet voor je medemens, wat voor rotzak ben je dan?

Ik ben blij dat mijn team nu elders werkt, want ik kan echt niet meer samenwerken met mensen die willens en wetens het klimaat blijven belasten. Ik wil niks te maken hebben met mensen die vliegen of een auto rijden naar werk terwijl je het gemakkelijk kunt fietsen. Hetzelfde geldt voor gezonde jonge mensen die op een e-bike stappen. En dan vooral die korte afstanden. Ik heb er geen moeite mee niks met mensen te maken hebben. Daar voel ik me sowieso fijn bij, maar het wordt steeds moeilijker voor mij om het te overbruggen.

Gelukkig heb ik de Partij voor de Dieren, Lubach en nog wat anderen die hetzelfde denken en vinden als ik.

Dit moest ik even van mij afschrijven. Als je dit lees, en denkt: 'waarom praat Mssr. Renard niet met mij', dan weet je waarom.

Mssr Renard
Het is ook veel te heet deze wek. Het is echt vreselijk weer en dat mensen hiervan genieten bewijst maar al te meer hoe ontzettend dom en onwetend mensen zijn. We gaan eraan. Ik heb geen hoop meer op verandering.

Ik verstop me binnen met thuiswerken en studeren (wat maakt het eigenlijk nog uit?) en hoop snel dat de temperatuur weer 10 graden is en het goed en hard regent en hagelt en waait. Dan ben ik in mijn element en lach ik iedereen (zachtjes van binnen) uit dat ze er niet tegen kunnen.

Mssr Renard
Op positieve noot: ik ben nu het (omvangrijke) oeuvre van Renee Rosnes (https://www.musicmeter.nl/artist/23865) aan het luisteren. Ik leerde haar kennen middels de super-group Artemis (https://www.musicmeter.nl/artist/401652).

In feite kende ik alleen Melissa Aldana, Allison Miller en Alexa Tarentino van dit ensemble, maar ben alle platen van alle leden aan het terugluisteren (een flinke maar erg fijne klus).

Het valt me nu echt op hoe ontzettend goed Renee Rosness is. Ze begon bij Blue Note, zwenkte toen af naar Smoking Sessions en zit nu via Artemis weer bij Blue Note.

Ik zal (tegen beter weten in) eens zoeken op youtube of ik een goede live-uitvoering van haar kan vinden. Mensen houden van youtube.

Mssr Renard
Dit wist ik niet, maar Renee is dus begonnen in de band van Wayne Shorter. En wie zien we op drums? Niemand minder dan Terri Lyne Carrington.

Hier een latter-day Wayne Shorter die helemaal los gaat op eigties funk/fusion:

Mssr Renard
Hier het stuk Galapagos van Renee, maar dan met Artemis (hier nog met Anat Cohen op klarinet, maar wel al met Nicole Glover):

Mssr Renard
Even wat minder jazz de komende tijd. Ik ga eens die (goede) oude progressive metalplaten luisteren die ik ooit zo veel draaide, te beginnen met Vanden Plas, een band die ik zo vaak draaide, dat ik de teksten uit mijn hoofd kan zingen, en elke drumpartij kan mee drummen inmiddels. In elk geval geldt dat voor Colour Temple, The God Thing en Far Off Grace.

Ik merkte dat ik moderne progressive metal helemaal niet zo goed of verrassend vind, terwijl ik een hoop oudere bands (Vanden Plas, Threshold, Shadow Gallery) veel beter vind.

Ik twijfel of ik stemmen uitdeel, want ik wilde zo min mogelijk metal reviewen en van een stem voorzien, omdat dat nu éénmaal mijn genre niet meer is, en mijn statistieken daardoor verrommellen.

Vandaag op het programma: Vanden Plas en Shadow Gallery dus (beiden niet op Bandcamp).

Mssr Renard
Kogel is door de kerk. Ik heb besloten toch mijn oude metal-platen van een stem te voorzien. Zodoende komen mijn favorieten ook bovendrijven. Als ik dan een queery draai op metal en stem = tussen 4,5* en 5*, dan hoef ik het niet te onthouden.

Ik heb de volgende bands al nagelopen:

Savatage
Shadow Gallery
Vanden Plas
Threshold

Misschien later ook eens de thrash- en deathmetal-platen nalopen, maar ik weet het niet.

Mssr Renard
Na de afgelopen week veel naar progressive rock te hebbem geluisterd, en ook nog een hele dag naar Fish, ben ik voorlopig wel weer even genezen van moderne muziek. Ik heb weer dringende behoefte aan ruimtelijke, geiïmproviseerde en voornamelijk akoestische muziek.

Het voordeel aan moderne (rock-)muziek is natuurlijk meezingen (of playbacken), dat geef ik grif toe. Ook airdrummen is leuker bij rock (en metal), maar mijn grootste bezwaar is toch voornamelijk dat het zo vermoeiend is voor de oren.

Jaren 60 en 70 pop en rock hebben dat toch minder. Daarvan kan ik veel meer luisteren zonder dat het me energie kost. Maar eerst weer eens mijn ontdekkingstocht langs de werken van McCoy Tyner hervatten. Zijn platen kunnen trouwens ook vermoeiend zijn.

Mssr Renard
Deze artiest (Sasha Berliner) pas geleden ontdekt, en moet ik in de gaten houden. Ze speelt inmiddels al op veel platen van anderen mee (een soort nieuwe Bobby Hutcherson) en met haar eigen band maakt ze een soort kruising tussen fusion en futurejazz.

Die solo op de malletstation is in elk geval erg sick.

Mssr Renard
Ben weer een beetje bezig door mijn Soundcloud-lijst van opgeslagen albums te gaan (+1000 albums). Ik vind meer dan 1000 albums veel te veel, dus is het zaak er veel te beluisteren en alles lager dan een 3,5* eruit te doen. Eens zien wat voor lijst ik dan overhoud. Tevens zie ik heel veel platen ertussen staan die ik nog niet eens heb geluisterd (wat een hebberigheid).

Ik ben nu aanbeland bij Ricky Ford, en oh wat zijn zijn platen toch fantastisch. Een crimineel ondergewaardeerde tenorist, als je het mij vraagt. In mijn stille uurtjes toch maar eens op youtube spieken of er leuke live-optredens van hem zijn te vinden. Hij heeft altijd met ontzettend interessante sideman gewerkt waaronder Jaki Byard en Steve Turre.

Mssr Renard
Vandaag kwam ik deze 'Blog'? tegen op Bandcamp: The Best Jazz on Bandcamp, September 2023 | Bandcamp Daily - daily.bandcamp.com

Leek mij wel leuk om eens uit te proberen. Maar het meerendeel is avantgarde. Ik houd wel van free jazz en volledig wilde freejazz, maar die tamme avantgarde waar het alleen maar om sombere sferen en naargeestige akkoorden gaat, is absoluut niet aan mij besteed. Met avantgarde kun je dus echt alle kanten op.

Maar goed, er zijn wel twee platen die mijn aandacht trokken:
Beyond Dragons | Angelika Niescier - Tomeka Reid - Savannah Harris | Angelika Niescier - angelikaniescierintakt.bandcamp.com

en

Cascades | Christian Dillingham - christiandillingham.bandcamp.com

Ik blijf geld uitgeven op Bandcamp, want bijna niet staat tegenwoordig op Soundcloud, maar ik probeer wel echt even mijn geld in de zak te houden. Dus dat die plaat Beyond Dragons maar 1 song heeft vrijgegeven is hun probleem.

Dat doet mij er ook aan denken, dat ik eens een alternatief voor Soundcloud ga zoeken. Soundcloud is gericht op songs en niet albums, en ik ben geen songs-luisteraar. Spotify valt direct af, want zij bieden ruimte aan racisten, verkrachters en andere nare podcasters. Die heeft voorgoed afgedaan.

Ik zou eens willen dat er (naast Bandcamp) een alternatief is voor die streamingdiensten waar je iets meer voor kan betalen. Want 10 euro per maand is gewoon diefstal en de ariesten uitmelken. Is er niet gewoon ergens een download-site (betaald) waar je ook meer mainstream-muziek kunt vinden? Want nieuwe muziek op lp of cd kopen wil ik eigenlijk ook niet, want daar heb je weer grondstoffen voor nodig, en dat is niet goed voor de planeet.

Op dit moment heb ik zo'n 1.000 albums 'opgeslagen' in soundcloud (voornamelijk oude jazz). Maar zo vaak dat mijn vrouw en ik iets horen op FIB of de Concertzender en het niet op Soundcloud kunnen vinden. Soundcloud heeft een ernstig tekort aan albums die bij anderen wel wordt aangeboden.

Ik zal wel weer eens op zoek. Het moet Europees zijn, geen onderdak bieden aan rechts-extremisten niet gericht zijn op songs en playlists en de artiest moet ook goed betaald krijgen. Sowieso vallen Deezer en Youtube ook af, want die zijn ook fout.

Mssr Renard
Omdat ik nu ben overgestapt op Tidal, merk ik dat ik weer wat luister-hebberig wordt. Ik heb binnen een paar dagen alweer tientallen albums gedownload om te luisteren.

Ik merk ook dat ik lekker gek wil doen, en ben dan ook bezig met wat meer mainstream-rock en progrock. Het is dan toch makkelijk om die platen die ik vroeger zo vaak draaide weer eens terug te horen.

Dat was niet mogelijk toen ik mij beperkte tot Soundcloud en Bandcamp, welke zich alleen richt op moderne en nieuwe muziek.

Vandaag even een dag met veel mainstream 80's rock zoals Haywire, Triumph, Honeymoon Suite, Night Ranger, Boulevard, Alien, Strangeways, dat soort dingen. Veel air-gitaar, tijdens het archiveren. past prima bij elkaar. Niemand kijkt toch.

Mssr Renard
Dankzij Tidal heb ik ook toegang tot een enorm arsenaal aan progressive rock, en neo-prog in het bijzonder. Muziek waarvan ik erg veel en vaak van heb genoten. Ik heb mijzelf ten doel gesteld om alles de revue te laten passeren en eens te zien wat nu hedentendage voor mij de laaghangende krenten zijn uit de pap.

Op het menu voor vandaag staan:

Different Light
Twelfth Night
Pendragon
Marillion
Jaren 80 Mike Oldfield (Discovery en Crises)

Eventueel wat IQ en Saga tussendoor. Eens zien hoe ver ik kom en wanneer het me teveel is. Er is ook maar zoveel synthesizer, gitaarriffs en electronische drumpads dat een mens kan verdragen.
Het is allemaal zo vol, die muziek en de producties.

Mssr Renard
Via de progrock en progmetal in de new-wave gerold. Dat zat zo; ik luisterde wat platen van Rush en kwam op het nummer Time Stand Still, waarop Aimee Mann meezingt. Ze heeft een bijzondere stem, lieflijk en krachtig tegelijk.

Daarom luister ik nu naar haar band 'til tuesday, en ben gelijk maar wat van Lisa Dal Bello in de wachtrij aan het zetten. Lang leve Tidal!

Ik ben benieuwd of ik in de new-wave blijf hangen, of weer overstap naar een ander genre.

Hier trouwens een leuke live-video uit 1984 van 'till tuesday:

Mssr Renard
Ben ongeveer twee weken in de ban geweest van metal, en dat met name Savatage, Nevermore en wat daar op lijkt. Plotseling vandaag na twee platen Sanctuary werd het me allemaal even te veel. Het gebrek aan dynamiek, rustpunten en warme productie maakte dat ik er veel te somber van werd.

Ik heb echt enorm en verschrikkelijk veel behoefte aan rustigere en warmere producties. Nu is het zo dat Camel net bezig hun oude platen in een 2023-remix/remaster heruit te brengen. In elk geval staan Snow Goose en Mirage nu in hun nieuwe jasjes op Tidal, inclusief een groot aantal bonustracks uit die periodes. Dus ik heb een hoop te luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.