MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Gebruikerstips

zoeken in:
Best Albums of 1960 : Best Ever Albums - besteveralbums.com

Deze website is daar wel praktisch voor, mits je voor de klassiekers gaat natuurlijk. Maar als je de eerste tien albums uit 1960 en 1961 bekijkt zie je inderdaad dat het vrijwel alleen maar jazz en soul is. Maar 1960 heeft in ieder geval een album van Elvis, z'n tiende studioalbum

Mijn smaak begint eigenlijk pas in 1962 met Bob Dylan en vanaf 1963 is het elk jaar wel raak met de opkomst van The Beatles en andere tijdloze rock/pop groepen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik zit bijna aan dezelfde mijlpaal, alleen 1960 en 1961 ontbreken hier nog. Nog tips voor die jaren voor iemand die niet van jazz houdt? (met uitzondering dan van wat "vocal jazz" op z'n tijd).

Op het Atlantic-label is in die tijd voldoende moois verschenen: Drifters, Ray Charles, Coasters, Ben E. King, LaVern Baker, Solomon Burke.

En btw: dateringen van albums hier op de site hebben alleen betrekking op de release-data; iemand als Django Reinhardt - probeer dat eens als non-jazzo - kan in principe zelf al > 50 jaar uitsluitend 'from the vault' releasen. Birth of the Cool zag zijn release ook pas jaren na de opnames.

Heb maar eens even van alle aspecten van de zoekmachine gebruik gemaakt om zelf wat te zoeken.

Voor 1960 ga ik eens kijken of ik deze ergens kan beluisteren:
The Abyssinian Baptist Gospel Choir - Shakin' the Rafters (1960)

Voor 1961 vertrouw ik op het kundige oordeel van Rob VdG en ga ik deze eens checken:
Frankie Laine - Hell Bent for Leather! (1961)

GrafGantz schreef:
Ik zit bijna aan dezelfde mijlpaal, alleen 1960 en 1961 ontbreken hier nog. Nog tips voor die jaren voor iemand die niet van jazz houdt? (met uitzondering dan van wat "vocal jazz" op z'n tijd).

Misschien kun je hier wat mee, de toplijsten van Rateyourmusic van 1960 en 1961. Ik heb de jazz en klassiek eruit gefilterd.

Custom chart 1960 - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Custom chart 1961 - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Paap_Floyd schreef:
Die plaat had je natuurlijk veel eerder moeten beluisteren

Eerlijk gezegd kon Giant Steps me niet zo bekoren. Ik merk steeds meer dat dat type jazz niet zo aan me besteed is... Je mag de cd wel van me hebben als je hem zelf nog niet hebt.
My Favorite Things uit 1961 vind ik een stuk leuker om te draaien...

Mjuman schreef:
En btw: dateringen van albums hier op de site hebben alleen betrekking op de release-data; iemand als Django Reinhardt - probeer dat eens als non-jazzo - kan in principe zelf al > 50 jaar uitsluitend 'from the vault' releasen. Birth of the Cool zag zijn release ook pas jaren na de opnames.

Klopt inderdaad. Ik heb een cd van Dizzy Gillespie liggen van een concert uit 1953, maar die is pas decennia later als dusdanig uitgebracht volgens mij.

@Graf: misschien het debuutalbum van Joan Baez, wat betreft 1960? Al ben ik er niet heel zeker van of je haar stem trekt, aangezien je ook niks met Joni Mitchell kan (niet helemaal hetzelfde, maar toch...).

Je redenering is juist.

herman schreef:

(quote)

Eerlijk gezegd kon Giant Steps me niet zo bekoren. Ik merk steeds meer dat dat type jazz niet zo aan me besteed is... Je mag de cd wel van me hebben als je hem zelf nog niet hebt.
My Favorite Things uit 1961 vind ik een stuk leuker om te draaien...

Ik heb hem (natuurlijk ) al, maar bedankt

schizodeclown schreef:
In Genres > Rock > Donkere oosterse rockalbum?:

Hallo een vraagje, wie kent hier een donkere rockalbum met oosterse invloeden?
Dat lijkt mij de coolste plaat ooit te zijn mits goed uitgewerkt.

En dan kom ik opeens The Tea Party tegen

Ja, die Sarah Palin is me er eentje...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:48 uur

geplaatst: vandaag om 19:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.