De Site / Gebruikers / Mijn Vraag Aan.....
zoeken in:
0
aslan (crew)
geplaatst: 4 september 2005, 21:05 uur
de eerste keer goran bregovic: dat was bij de film "dom za vesanje" (time of the gypsies) van kusturica... daarna vond ik de muziek van "la reine margot" (ik had de film nog niet gezien) en de film "underground",... sezen aksu gaf nog een extra dimensie aan de muziek van underground met haar cd "dügün ve cenaze" (turks voor "een bruiloft en een begrafenis"),... op dit moment zou ik graag "arizona dream" opnieuw zien/horen.
neo, wat boeit jou in de muziek van bregovic?
0
geplaatst: 4 september 2005, 21:25 uur
Wat mij in zo boeit is zijn ontarming van Balkan in zijn muziek.Vaak een tweestrijd waarbij iets vrolijk kan klinken en tegelijk melancholiek of een hele sterke mengelmoes van de emoties der mensheid. Deze sterke tegenstelling met vaak ironische inslag, een gevoel naar vroeger, het straalt het pure leven uit. Dat onderscheid zijn werk van vele andere componisten. Als ik deze persoon in zou moeten delen naast andere 5 sterren scores bv. kan je het overgrote gedeelte dumpen; hij componeert op een hele andere manier. Niet dat een John Barry om maar eens iets van dichtbij te nemen per definitie slechter is; die schrijft met een hele andere visie, gedachtegang. Bregovic is een persoon die ingedeeld mag worden naast grote als Eleni Karaindrou (die eigenlijk de Griekse tegenhanger is van Bregovic) of bv. Zbigniew Preisner (de Poolse tegenhanger).
Mijn eerste was La Reine Margot denk ik, of het zou best ook Kalasnjikov geweest kunnen zijn
En weer een kaatsvraag terug:
Je bent zelf neem ik aan cultuur verwant met Bregovic?
Mijn eerste was La Reine Margot denk ik, of het zou best ook Kalasnjikov geweest kunnen zijn

En weer een kaatsvraag terug:
Je bent zelf neem ik aan cultuur verwant met Bregovic?
0
aslan (crew)
geplaatst: 4 september 2005, 21:48 uur
heel mooi gezegd neo, muziek is voor mij in de eerste plaats emotie, die ik heel moeilijk kan verwoorden, gelukkig is het anderen wel gegeven...
buiten het feit dat ik wat turks spreek - ik begon het ooit te studeren omdat ik het zo mooi vond klinken, als muziek zou ik zeggen - en oosterse invloeden reeds als kind erg apprecieerde in muziek en kunst in het algemeen, ben ik weinig verwant met het oosten
buiten het feit dat ik wat turks spreek - ik begon het ooit te studeren omdat ik het zo mooi vond klinken, als muziek zou ik zeggen - en oosterse invloeden reeds als kind erg apprecieerde in muziek en kunst in het algemeen, ben ik weinig verwant met het oosten
0
Sietse
geplaatst: 5 september 2005, 17:09 uur
maar Bregovic is helemaal niet Turks, maar Joegoslavisch (Servisch als ik me niet vergis) toch...
iig mooi soundtracks heeft ie gemaakt. Underground is erg tof.
iig mooi soundtracks heeft ie gemaakt. Underground is erg tof.
0
geplaatst: 5 september 2005, 17:56 uur
Sietse schreef:
maar Bregovic is helemaal niet Turks, maar Joegoslavisch (Servisch als ik me niet vergis) toch....
maar Bregovic is helemaal niet Turks, maar Joegoslavisch (Servisch als ik me niet vergis) toch....
Dat klopt

0
aslan (crew)
geplaatst: 5 september 2005, 20:05 uur
nee, bregovic is servisch, maar ik refereerde naar het turks i.v.m. de vraag naar oosterse invloeden of zo... en sezen aksu zingt in het turks op de muziek van underground
0
geplaatst: 8 september 2005, 17:01 uur
En nu dit weer een beetje in gang is gezet. Iemand anders een vraag voor iemand? 

0
aslan (crew)
geplaatst: 8 september 2005, 21:48 uur
wel ward, waarom ziggi stardust uit 1972 bovenaan je top 10 ? goeie muziek is uiteraard tijdloos, maar het gebeurt bij mijn weten zelden dat iemand die geboren is in de late jaren 80 dit bij zijn favorieten plaatst... wanneer is het beginnen fout gaan met je, ward?? 

0
geplaatst: 11 september 2005, 13:30 uur
Oei, een moeilijke vraag. Ik zal maar eerst vertellen hoe ik het heb leren kennen. Ik was denk ik ongeveer 13 jaar oud en ik was net begonnen met skateboarden. Ik keek voor het eerst een skatevideo. Daar zaten op het einde twee nummers van David Bowie in: 1984 en Rock & Roll Suicide. Ik vond e beide nummers meteen heel goed, maar vooral Rock & Roll Suicide raakte mij om een of andere reden heel erg.
Ik luisterde beide nummers erg veel op de computer. Toen kwam ik erachter dat wij de LP van Ziggy Stardust thuis hadden. Ik luisterde die regelmatig en toen besloot ik het album te kopen. In die tijd luisterde ik eigenlijk nooit echt naar oude muziek, maar dat album raakte mij op een of andere manier heel erg en dan maakt het natuurlijk niet uit wanneer het gemaakt is.
Ik heb gisteren heel de avond nagedacht waarom ik dat album zo goed vond, maar ik kwam erachter dat ik dat eigenlijk niet wist. Ik weet alleen dat ik het heel mooi vind. Ik kan dus helaas niet een prachtig verhaal schrijven waarom ik het album zo mooi, want ik heb helaas niet de talenten die sommige users hier wel hebben.
Het was voor mij de eerste kennismaking met een conceptalbum. Dat sprak mij wel heel erg aan en dat was dus ook wel bijzonder. Het spijt me dat ik niet echt een heel bevredigend antwoord heb kunnen geven.
Ik luisterde beide nummers erg veel op de computer. Toen kwam ik erachter dat wij de LP van Ziggy Stardust thuis hadden. Ik luisterde die regelmatig en toen besloot ik het album te kopen. In die tijd luisterde ik eigenlijk nooit echt naar oude muziek, maar dat album raakte mij op een of andere manier heel erg en dan maakt het natuurlijk niet uit wanneer het gemaakt is.
Ik heb gisteren heel de avond nagedacht waarom ik dat album zo goed vond, maar ik kwam erachter dat ik dat eigenlijk niet wist. Ik weet alleen dat ik het heel mooi vind. Ik kan dus helaas niet een prachtig verhaal schrijven waarom ik het album zo mooi, want ik heb helaas niet de talenten die sommige users hier wel hebben.
Het was voor mij de eerste kennismaking met een conceptalbum. Dat sprak mij wel heel erg aan en dat was dus ook wel bijzonder. Het spijt me dat ik niet echt een heel bevredigend antwoord heb kunnen geven.
0
geplaatst: 11 september 2005, 15:09 uur
Dit is een prima antwoord hoor. 
Leuk dat je Ziggy al zo snel kon waarderen. Ik heb het album zelf eens geleend bij de bieb toen ik een jaar of 16 was en toen pakte het me helemaal niet. Dat kwam een paar jaar later pas.

Leuk dat je Ziggy al zo snel kon waarderen. Ik heb het album zelf eens geleend bij de bieb toen ik een jaar of 16 was en toen pakte het me helemaal niet. Dat kwam een paar jaar later pas.
0
geplaatst: 11 september 2005, 16:08 uur
Ik vind het zelf niet zo'n goed antwoord omdat ik niet uit kan leggen waarom ik het goed vind omdat ik dat zelf niet zo goed weet.
Ik zal trouwens over een nieuwe vraag gaan nadenken.
Ik zal trouwens over een nieuwe vraag gaan nadenken.
0
geplaatst: 12 september 2005, 20:10 uur
Om de vaart er een beetje in te houden heb ik al weer een vraag verzonnen. Deze vraag is voor dionysos:
ik vroeg me af waarom jij geen stemmen uitbrengt, terwijl je toch heel actief hier bezig bent?
ik vroeg me af waarom jij geen stemmen uitbrengt, terwijl je toch heel actief hier bezig bent?
0
geplaatst: 12 september 2005, 20:12 uur
Vind ik een interessante vraag, dat vraag ik me bij meer mensen af.. 

0
Dionysos
geplaatst: 13 september 2005, 08:33 uur
De heer Zachary Glass stelde mij enige tijd geleden een vraag van dezelfde aard, dit is het antwoord dat ik destijds gaf:
Die heb ik een tijdje geleden met voorbedachte rade ter ziele laten gaan. Het is gewoon te moeilijk voor mij om muziekwaardering in sterren uit te drukken, nog moeilijker om fatsoenlijk verhaal bij een album op te hangen . Ik had op een gegeven moment geen flauw idee meer waarom ik het ene album 4 sterren gaf en het andere weer 4,5; en ja, dan verliest zo'n stem gauw zijn waarde IMO.
Vandaar. Ik ben gewoon een laf gevoelsmens
.
Vandaar. Ik ben gewoon een laf gevoelsmens
.
0
Dionysos
geplaatst: 14 september 2005, 09:07 uur
Ik kan geen vraag bedenken voor iemand anders, dus wie zich geroepen voelt: bij deze.
0
geplaatst: 14 september 2005, 10:41 uur
Ik heb een vraag aan obsessed.....je bent een fanatieke last.fm(audioscrobbler) gebruiker. Heeft het gebruik ook invloed op je luistergedrag.
0
geplaatst: 14 september 2005, 16:04 uur
Hmm dat is wel een interessante vraag. Ik weet het eigenlijk niet precies. Als het al gebeurd dan is het niet bewust denk ik. Maar wel in positieve zin.
Ik heb namelijk wel eens dat door last.fm me opvalt dat ik de afgelopen tijd (d.m.v. de weekly charts) wel heel erg veel naar 1 artiest/band heb geluisterd en verder niet zoveel. Dat brengt me dan al snel weer op het idee om weer eens wat meer af te wisselen wat natuurlijk alleen maar positief is. Vroeger wilde ik nog wel eens 3 weken alleen maar naar 1 cd luisteren. Allemaal leuk en aardig, maar na 3 weken heb je die cd dan vaak wel kapotgedraaid en al je andere muziek verwaarloost.
Bovendien vind ik het ook wel handig om af en toe door m'n eigen toplijst heen te scrollen en eens te kijken als ik weer eens niet weet waar ik naar moet gaan luisteren. Zeker sinds hij 300 artiesten laat zien ben ik dat steeds vaker gaan doen.
Een ander aspect waardoor last.fm mijn luistergedrag beinvloed is door neighbors/recommendations. Via audioscrobbler ben ik al veel jonge Britse bandjes op het spoor gekomen (Arctic Monkeys, The Paddingtons, Duels bijv.) waar ik normaal waarschijnlijk pas nadat ze echt bekend werden van zou hebben gehoord. Maar dit valt dan denk ik weer eerder onder indirecte verandering op het luistergedrag
Veel meer kan ik er niet over zeggen, zoals ik al zei zal het ongetwijfeld onbewust wel degelijk veel invloed hebben.
Ik ga even nadenken over een geheel nieuwe vraag, maar ondertussen zou ik het ook wel interessant vinden als de andere last.fm fanatiekelingen deze vraag ook beantwoorden
Ik heb namelijk wel eens dat door last.fm me opvalt dat ik de afgelopen tijd (d.m.v. de weekly charts) wel heel erg veel naar 1 artiest/band heb geluisterd en verder niet zoveel. Dat brengt me dan al snel weer op het idee om weer eens wat meer af te wisselen wat natuurlijk alleen maar positief is. Vroeger wilde ik nog wel eens 3 weken alleen maar naar 1 cd luisteren. Allemaal leuk en aardig, maar na 3 weken heb je die cd dan vaak wel kapotgedraaid en al je andere muziek verwaarloost.
Bovendien vind ik het ook wel handig om af en toe door m'n eigen toplijst heen te scrollen en eens te kijken als ik weer eens niet weet waar ik naar moet gaan luisteren. Zeker sinds hij 300 artiesten laat zien ben ik dat steeds vaker gaan doen.
Een ander aspect waardoor last.fm mijn luistergedrag beinvloed is door neighbors/recommendations. Via audioscrobbler ben ik al veel jonge Britse bandjes op het spoor gekomen (Arctic Monkeys, The Paddingtons, Duels bijv.) waar ik normaal waarschijnlijk pas nadat ze echt bekend werden van zou hebben gehoord. Maar dit valt dan denk ik weer eerder onder indirecte verandering op het luistergedrag
Veel meer kan ik er niet over zeggen, zoals ik al zei zal het ongetwijfeld onbewust wel degelijk veel invloed hebben.Ik ga even nadenken over een geheel nieuwe vraag, maar ondertussen zou ik het ook wel interessant vinden als de andere last.fm fanatiekelingen deze vraag ook beantwoorden

0
geplaatst: 14 september 2005, 16:09 uur
Okido
.
Dit...
...heb ik namelijk ook. Luister nu veel afwisselender naar muziek waar ik eerst ook weken achter elkaar dezelfde plaat draaide. Nadeel is nu alleen dat ik geen rotatielijst meer kan invullen
.
Overigens let ik niet echt op neighbours en recommendations. Meestal toch de mij bekende namen die daar langs komen.
.Dit...
Ik heb namelijk wel eens dat door last.fm me opvalt dat ik de afgelopen tijd (d.m.v. de weekly charts) wel heel erg veel naar 1 artiest/band heb geluisterd en verder niet zoveel. Dat brengt me dan al snel weer op het idee om weer eens wat meer af te wisselen wat natuurlijk alleen maar positief is.
...heb ik namelijk ook. Luister nu veel afwisselender naar muziek waar ik eerst ook weken achter elkaar dezelfde plaat draaide. Nadeel is nu alleen dat ik geen rotatielijst meer kan invullen
.Overigens let ik niet echt op neighbours en recommendations. Meestal toch de mij bekende namen die daar langs komen.
0
geplaatst: 23 september 2005, 16:26 uur
obsessed schreef:
Ik ga even nadenken over een geheel nieuwe vraag
Ik ga even nadenken over een geheel nieuwe vraag
Even?

0
geplaatst: 23 september 2005, 16:34 uur
Even is een ruim begrip 
Ok dan, ik heb wel een vraag voor gemaster:
Ik heb je wel eens ergens zien schrijven dat jij altijd een album door en door wil kennen voordat je een goede afgewegen stem plaatst. Waar ligt die grens, wanneer weet je dat je een album goed genoeg kent?

Ok dan, ik heb wel een vraag voor gemaster:
Ik heb je wel eens ergens zien schrijven dat jij altijd een album door en door wil kennen voordat je een goede afgewegen stem plaatst. Waar ligt die grens, wanneer weet je dat je een album goed genoeg kent?
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 18:49 uur
En toen was dit toch heel leuke topic toch niet zo populair en levend meer 

0
geplaatst: 25 oktober 2005, 19:03 uur
Ja, Gemaster! Je hebt al meer dan een maand om over het antwoord na te denken. 

0
geplaatst: 25 oktober 2005, 20:29 uur
Dionysos schreef:
Het is gewoon te moeilijk voor mij om muziekwaardering in sterren uit te drukken, nog moeilijker om fatsoenlijk verhaal bij een album op te hangen . Ik had op een gegeven moment geen flauw idee meer waarom ik het ene album 4 sterren gaf en het andere weer 4,5; en ja, dan verliest zo'n stem gauw zijn waarde IMO.
Het is gewoon te moeilijk voor mij om muziekwaardering in sterren uit te drukken, nog moeilijker om fatsoenlijk verhaal bij een album op te hangen . Ik had op een gegeven moment geen flauw idee meer waarom ik het ene album 4 sterren gaf en het andere weer 4,5; en ja, dan verliest zo'n stem gauw zijn waarde IMO.
idd, en om dat probleem, want ik ondervind het ook wel, op te lossen zou een schaal van bv. 10 sterren veel beter zijn vind ik,
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 20:46 uur
Een 10-sterren-systeem met halfjes of zonder halfjes? Zonder halfjes heb je in feite hetzelfde systeem als nu. Alles keer 2. Ik zie niet in waarom dat makkelijker zou zijn. En mét halfjes wordt het toch juist nog ingewikkelder en moeilijker te weten waarom je het één een 8 en het ander een 8,5 geeft?
Ik zou zelf trouwens zo'n systeem waarbij je preciezer kunt waarderen wel willen, ik zit vaak echt te twijfelen tussen 2 scores en wat is er dan makkelijker om er tussenin te kunnen gaan zitten?
Ik zou zelf trouwens zo'n systeem waarbij je preciezer kunt waarderen wel willen, ik zit vaak echt te twijfelen tussen 2 scores en wat is er dan makkelijker om er tussenin te kunnen gaan zitten?
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 21:45 uur
Huh? Wie? Wat? Waar?
Oh ik zie het al.Ik heb helemaal over dit topic heengelezen. Even PM-en is dan toch het beste.
Bij deze dan mijn antwoord:
Toen ik dat aangaf dat ik een album zeer goed wilde leren kennen was ik nog niet zo heel erg actief bezig met muziek. Ik had veel meer luisterbeurten nodig om dieper tot de kern te raken. Pas na een luisterbeurtje of 15 begon ik alle kleine nuances te horen. Tegenwoordig luister ik nog veel vaker muziek en gaat het allemaal een stukje sneller. Na een draaibeurt of 5 weet ik de meeste dingen er wel uit te halen. Op dit moment geef ik een stem aan albums als ik ze tussen de 7 en 10 heb beluisterd, afhankelijk van het album. Ik luister nu naar 'dEUS - Worst Case Scenario' en zo'n album heeft toch beduidend meer luisterbeurten nodig dan bijv. een White Stripes album. Dat heeft gewoon te maken met de gelaagdheid van de muziek. Bij een live album heb ik vaak maar 1 luisterbeurt nodig omdat ik dan meestal al bekend ben met de studioversies.
Hopelijk heeft dit je vraag beantwoord. Ik ga nu even zelf een vraag bedenken.....
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 22:00 uur
Prima antwoord
Pm-en was inderdaad het beste geweest, maar ik was dit topic zelf ook een beetje vergeten..
Pm-en was inderdaad het beste geweest, maar ik was dit topic zelf ook een beetje vergeten..
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 22:02 uur
Mijn Vraag Aan......... Zachary Glass
Jij hebt laatst je hele top 10 omgegooid. Komt dit door je ontdekkingen in de jazz wereld?
Jij hebt laatst je hele top 10 omgegooid. Komt dit door je ontdekkingen in de jazz wereld?
* denotes required fields.