MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek

zoeken in:
Ik denk dat het niet zoveel met leeftijd te maken heeft. Wel met interesse. Als je geinteresseerd bent in muziek, ontwikkel je dat vanzelf.
Ik ken jongens en meisjes van 18 die een zeer ontwikkelde smaak in muziek hebben. (en dan bedoel ik niet per se wat ik goed vind.)
En ik ken ook mensen van 80 die nog steeds naar Louis van Dijk luisteren.
Desalniettemin is het voordeel van ouder worden wel dat je meer tijdt hebt om je muzikale ontwikkeling te ontwikkelen dus.......... verandert je smaak.

Maar ik vind de Dead kennedys en Exploited nog steeds leuk. (net als toen ik 15 was) Er is alleen een heleboel bij gekomen.

Mee eens. De leeftijd maakt niet zoveel uit. Als in VI voetballers geïnterviewd worden komen ze in 95% van de gevallen niet verder dan rap, top 40, Tiesto enzovoort. Op deze site kennen sommige users van 16/17 honderden albums terwijl dat bij hun (+/- 26) niet zo is. Bovendien ligt het er ook aan wat je koop. Als je van 15 bands 1 of 2 albums heb is je smaak/kennis een stuk gevariërder dan als je van één artiest alles koop.

Ik heb opzich altijd wel van andere muziek gehouden dan van m 'n leeftijdsgenoten, hoewel ik nog maar 3 jaar echt luister. Vroeger kocht ik dan ook nooit cd's en downloaden doe ik nu denk ik zo 'n 3 jaar. Ik kan me nog wel herinneren dat toen ik een jaar of 6 was, dat ik als ik Paranoid Android van Radiohead op tv zag, dat ik hem altijd wou afzien, wat nog steeds één van m'n favoriete nummers is. (zal deels ook wel door de tekenfilmclip komen maar goed) Ik kan wel merken dat ik me nog erg ontwikkel. Zo vond ik een half jaar terug Muse erg goed en vervolgens na een week niet meer. Ik weet wel dat ik in ieder geval nooit top 40-shit ga luisteren, maar het zal me niks verbazen dat als ik over 10 jaar iets totaal anders luister dan dat ik nu doe. Van wat ik een paar jaar terug luisterde vind ik nogal beschamend, toen had ik een beetje zo'n periode dat ik alleen rock en metal interessant vond, maar dat heeft gelukkig niet al te lang geduurd.

Niks mis met rock en metal hoor. Goede rock en metal dan...

Ik bedoelde dus Nirvana, Metallica, dat soort spul, terwijl ik het eigenlijk alleen maar luisterde omdat ik dat wel 'cool' vond tegenover andere mensen.

Metallica is goede metal hoor.

Nirvana is ook gewoon goed, veel pakkende songs gemaakt die gasten.

Ok, zo strontlelijke muziek vind ik 't niet, maar ik luisterde het onder invloed van anderen, dat is hetgene wat ik beschamend vind.

Dat is inderdaad niet helemaal juist, maar beschamend is wel een groot woord hoor.

Leuk topic dit.....muzieksmaak kan idd zo switchen, merk bij mezelf dat bepaalde fases in mijn leven daar ook invloed op hebben gehad.....en andersom natuurlijk, dat bepaalde muziek heel erg tekenend is voor dingen die in mijn leven hebben plaatsgevonden. Mijn smaak is ieg altijd heel breed geweest...van klassiek tot rock. Momenteel erg onder de indruk van het nieuwe abum van Bløf...

Judith schreef:
Ok, zo strontlelijke muziek vind ik 't niet, maar ik luisterde het onder invloed van anderen, dat is hetgene wat ik beschamend vind.

Het is juist niet beschamend om muziek te luisteren onder invloed van anderen. Dat doe ik eigenlijk elke dag. Dat is ook een grote reden waarom ik deze site bezoek.
Als ik lees wat anderen goed vinden word ik daar ook nieuwsgierig naar en luister ik er naar.
De ene keer met meer succes dan de andere keer.

Nirvana en Metallica zijn beiden toppers in hun genre, maar het ontneemt je niet de mogelijkheid om ook eens naar Thelonious Monk te luisteren. Ook een topper in zijn genre

Ik geef et op..

Ik had het geluk om als achjarige knaap een broer te hebben die tien jaar ouder was en naar vrij 'alternatieve' muziek luisterde. Mijn iets oudere broertje en ik gaven hem af en toe een lege casette, die hij dan moest vullen met 'zijn' muziek. Dat ging van De Kreuners en Bryan Adams tot Alice in Chains en The Smiths, muziek die erg populair was aan het eind van de jaren '80/begin jaren '90 dus.

Die casettes draaide ik de volgende jaren grijs, zodat ik als kleine uk steevast meezong met dingen als You Suck van de Yeastie Girls en Bigmouth Strikes Again van The Smiths. Ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn favoriete artiesten op die casettes Bryan Adams (Everything I Do), R.E.M. (Man on the Moon) en Europe (Final Countdown) waren, maar ook Nirvana en consoorten kregen mijn goedkeuring.

Op de één of andere manier is dat in m'n tienerjaren wat vervaagd en begon ik naar Top 40-muziek te luisteren (Steps, Spice Girls, je kent het wel). Ik vraag God nog elk uur van de dag vergiffenis voor deze misdaad, maar ik zal er naar alle waarschijnlijkheid nooit volledig van verlost worden. En dat is eigenlijk niet meer dan terecht. Soit, ik luisterde dus naar absolute rubbish terwijl die prachtige casettes ergens in de hoek van een kast verkommerden.

Tot ik op een dag Self Esteem van The Offspring hoorde. Ik herkende het nummer van vroeger en werd me plots weer bewust van het feit dat de muziek uit m'n kleuterjaren toch een stuk beter was dan een stel playbackende bakvissen. Ik ging weer op zoek naar m'n casettes en het was meteen alsof ze nooit weggeweest waren. Doordat er meestal maar één, maximum twee liedjes van dezelfde artiest op stonden, had ik in die tijd niet echt een favoriete groep.

Langzaam maar zeker begon ik albums te beluisteren van die casette-artiesten, en tot m'n grote verbazing hadden de meeste onder hen (niet allemaal) meer dan één goeie song gemaakt. De afgelopen jaren heb ik daarnaast ook andere artiesten uit die tijd (en vroeger) leren ontdekken. Ook nu nog probeer ik nog elke dag nieuwe dingen (jazz, klassieke muziek, hiphop,...), maar m'n favoriete groepen staan waarschijnlijk toch voor eventjes vast: The Smiths (m'n absolute nummer één), Pixies, Joy Division,...

Nicolas Frutos schreef:
Ik had het geluk om als achjarige knaap een broer te hebben die tien jaar ouder was.....
laat me raden......
nog steeds?

Niet echt, hij had wat emotionele problemen en is nu mijn grote zus geworden.

dutch2
Kijk, dat soort newbies kunnen we gebruiken! Welkom Nicolas.

Nicolas Frutos schreef:
Niet echt, hij had wat emotionele problemen en is nu mijn grote zus geworden.
wat de Kreuners zoal niet voor elkaar krijgen

Ik denk ook niet dat het met je leeftijd te maken heeft wat je luisterd, want ik wordt op mijn 15'de al aangezien voor "Old Rocker", Het gaat er denk ik om wat je belangrijke vind in nummers, bijvoorbeeld de tekst met diepgaande lyrics (Pink Floyd, Jethro Tull en andere prog. rock groepen) of simple teksten die je snel kunt meebrullen (Top 40 muziek)

Sommige mensen (zoals ik) vind het leuk als er een muzikaal hoogtsnadje staat, ik vind bijvoorbeeld ingewikkelde partijen en melodien, maatsoortwisselingen, invloeden van andere soorten muziek erg leuk om naar te luisteren, hier ben je namelijk niet snel uitgeluisterd aan omdat steeds wat anders je opvalt.

Leeftijd verandert niet de smaak
Ik luister sinds mn 5e al naar de smurfenhouse..

Je leeftijd zal sowieso je smaak beïnvloeden. Hoe ouder je wordt, hoe meer muzikale bagage je verzamelt waaruit je 'je smaak' kan kiezen.

Nicolas Frutos schreef:
Je leeftijd zal sowieso je smaak beïnvloeden. Hoe ouder je wordt, hoe meer muzikale bagage je verzamelt waaruit je 'je smaak' kan kiezen.
ik denk dat je smaak niet wordt beinvloed, wel uitgebreid.
je zult toch ook altijd terugkomen op je oude/eerste liefde.

Ik weet wel dat ik eerst pop luisterde, toen nu-metal, toen 'gewone' metal en nu progmetal en progressive rock...Dus ik denk dat muzieksmaak wel degelijk leeftijdsafhankelijk is

Ik denk (en hoop) dat mijn muzieksmaak lang hetzelfde blijft, nouja wel uitgebreider, ik moet nog veel ontdekken;D

Meestal blijven bepaalde liedjes uit je jeugd toch leuk omdat je er mooie herinneringen aan hebt. Mijn muzieksmaak is nogal divers. Ik vond de top 40 leuk tot een jaar of 15. Daarna is er veel veranderd, ook door mijn vriendenkring en alles wat ik zelf heb ontdekt.

tot 2000: top40: hitzone 8tm12, backstreet boys etc
2001-2002: hiphop: eminem, dr, dre, d12
2003-2004: rock: greenday, guano apes, linkin park
2005-2006: sufjan, belle+sebastian, soulwax, patrick wolf en pixies

Tot m'n 12e : Top40, Spice Girls enzo

12e tot 14e : Nirvana, Korn, HIM, Greenday, Linkin Park, Guano Apes, Blink 182, enzo

vanaf mijn 14e : Elbow, Snow Patrol, Death Cab For Cutie, Muse, Patrick Wolf, Regina Spektor, Nada Surf, Sigur Rós, Belle&Sebastian, etc.

lambf
tot mijn 12 de: five , top 40 muziek,

vanaf 14 de : metal, punk, en dan niet Nu-Metal en Pop-Punk.
vanaf 15de: Grindcore, Noise, Meshuggah
(en het bovenstaande)

Tot en met mijn 16e luisterde ik vooral top 40. En ja, de Spice Girls, Backstreet Boys en al die andere zooi behoren ook tot mijn verleden.

Maar op mijn 17e Dead Can Dance en The Gathering leerde kennen. Sindsdien ben ik steeds meer op zoek onbekende bands met hun eigen sound. Op die manier ben ik ook op MuMe beland

Tot 14 : Alles eigenlijk wel als het maar een beetje klonk
Tot 15 : Vooral Hip-Hop/Rap/R&B
Nu : Vooral Soul, maar ook nog R&B

Gast
geplaatst: vandaag om 18:23 uur

geplaatst: vandaag om 18:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.