MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Luidsprekers

zoeken in:
Frenz schreef:
Gents, don't start an argument over me.

Ik snap de argumenten (vind ik al heel wat). De man van die tweedehandswinkel ken ik, hij verzekerde me dat ze werkten. Vanwege de reputatie van JK vond ik de investering van €10 wel verantwoord

De NAD optie lijkt me wijsheid in dit geval, enig idee waar die "voor een paar tientjes" te koop zijn? Verder nog gangbare merken types die ik op marktplaats in de gaten kan houden?

(ik zou graag de Yarland kopen, maar tussen droom en daad staan wetten en......een echtgenoot)

? NAD 314 versterker - Versterkers en Receivers - Marktplaats.nl

Deze bijvoorbeeld. Kijk voor een geïntegreerde of reciever. Er staan er genoeg op MP. Ik diskwalificeer met mijn post overigens Yarland niet. Ik ken het merk niet maar weet wel dat speakers met zo'n laag db moeilijk aan te sturen zijn met een buizenversterker. Mocht Yarland die uitzondering zijn..prima. Voor de rest laat ik mijn oren altijd oordelen en m'n portemonnaie beslissen.

inderdaad, moet lukken over deze lees ik lovende kritieken

Nou nog eentje in de buurt, opsturen lijkt me niet handig

Maar nogmaals, out of curiosity: hoezo specifiek NAD? Zijn er geen andere geschikte versterkers/merken?

buizen
Leondutch schreef:
(quote)
ook een Yarland, whatever that is, zal minstens 93 dB nodig hebben en dat lukt, jammer voor Johan, met de Optima's beslist niet....

(quote)

.. alhoewel je met 4 stuks 2 A 3 buizen in geval van van vervanging duurder uit bent dan de volledige prijs van de versterker.... . .

Daar heb ik mij vantevoren naar laten verstaan en vervanging van een complete 5 buizen set kost slechts 30,-. (!) Heb hier nog steeds de oorspronkelijke buizen en het klinkt fantastisch en speel toch iedere dag elpees af.

Frenz schreef:
inderdaad, moet lukken over deze lees ik lovende kritieken

Nou nog eentje in de buurt, opsturen lijkt me niet handig

Maar nogmaals, out of curiosity: hoezo specifiek NAD? Zijn er geen andere geschikte versterkers/merken?

Je kunt ook rustig naar Rotel of Marantz kijken. Voor Max 100 euro moet je een nette 2e hands kunnen vinden.

Beetje vreemde aanpak - uitgaan van je versterker Ik zou altijd beginnen met je muziekvoorkeur, kijken welke bron daar het beste bij aansluit en welke weergevers (speakers), vervolgens kies je daarbij je versterker, afgaand op de vermogensbehoefte.

In de tijd dat ik veel klassieke en akoestische muziek beluisterde, leerde ik magnetostaten en elektrostaten waarderen - die zijn onovertroffen in hoog en weergave van de menselijke stem. Dingen hebben een laag rendement, dus power was een absolute noodzaak - mijn Delta60 van Arcam was te krap bemeten en een Delta90 redde het maar net.

Kortom, kijk eerste naar wat en hoe je draait en wat daarbij aansluit - metal, Magnat en Bryston is bijv geen fijne combi - veel te hard (en direct), maar goed smaken verschillen

buizen
Mjuman schreef:
Beetje vreemde aanpak - uitgaan van je versterker Ik zou altijd beginnen met je muziekvoorkeur, kijken welke bron daar het beste bij aansluit en welke weergevers (speakers), vervolgens kies je daarbij je versterker, afgaand op de vermogensbehoefte.

Waar lees jij dat, die aanpak? Hier speelt juist een veel vreemdere aanpak: er zijn bepaalde luidsprekers voor 5,- op de kop getikt, door Frenz, en daar moet met alle geweld een 'geschikte versterker' bij gezocht. Over een muzieksmaak worden wij niets gewaar.
De Yarland die ik adviseerde wordt in de gelinkte review uitgebreid getest, met muziek van Lisa Stansfiel en veel (o.a. barokke) klassieke muziek. De resultaten kun je lezen.

Ik hoop dat Frenz ons nog laat weten wat het geworden is.

Oh van mij mag je je evangelie preken hier gerust hoor, maar het snijdt geen hout om laagrendementspeakers aan te willen sturen met een buizenversterker. En - ik zeg het bij voorbaat - smaak is persoonlijk, ik vind zo'n Yarland er affreus uit zien.

Ik hou veel meer van spullen met een minimalistische look, zoals

http://densen.dk/images/overview_b175.jpg

of:

http://densen.dk/images/overview_b440.jpg

Sterker nog, ik ben uitgegaan van een paar luidsprekers, die ik niet kon laten liggen.....(en met alle geweld een versterker, het is toch zonde dat die JK's niet meer doen waar ze met liefde voor gemaakt zijn)

soort reversed engeneering, hihi

Nu ikzelf eigenlijk volledig overgegaan ben op concessies doen aan geluidskwaliteit (ik zei eerder al dat 90% van de muziek die ik luister via koptelefoon of B&W Zeppelin gaat), dacht ik hier een mooie gelegenheid te zien om voor echt heel weinig enorm te verbeteren qua geluid.

Klassiek draai ik niet, is me nog nooit gelukt daardoor geboeid/geraakt te worden (wel geprobeerd), Jazz al helemaal niet, US3 red ik nog net. Maar qua popmuziek dek ik het scala wel redelijk af, ja (Zie mijn top 10 bijv). Metal is wel een "bovengrens", Rage Against The Machine, Tool, Soundgarden, Kjuus, via Placebo, Radiohead naar Massive Attack, Fat Boy Slim om even met zevenmijlslaarzen door mijn voorkeuren te gaan. Maar van NeilYoung en van heel veel hip hop ben ik ook niet vies om de diversiteit aan stijlen maar aan te geven en dus de "lastigheid" qua weergavevoorkeur.

En ik laat zeker weten wat het geworden is, maar heb geduld, ik heb geen auto en kan niet zomaar ff een versterkertje ophalen in relatief verweggistan

Frenz schreef:
En ik laat zeker weten wat het geworden is, maar heb geduld, ik heb geen auto en kan niet zomaar ff een versterkertje ophalen in relatief verweggistan

Nergens voor nodig - PostNL bezorgt pakketten (tot 10 kg) aan huis voor ca 7 euro - tenzij, je thema natuurlijk 'goedkoop' is (voor 7 euro koop je ook heel weinig benzine trouwens) en/of je dat ding natuurlijk vooraf wilt horen

Zoals Broem al aangaf: voor onder de 100 euro moet je een goede versterker kunnen vinden (misschien nog wel 1 met phono-ingang - immers regeren is vooruitzien) - en die dingen gaan lang mee; zij het niet zo lang als speakers

Mjuman schreef:

Ik hou veel meer van spullen met een minimalistische look, zoals

Je kan van NAD nou niet bepaald zeggen dat het overdadig vormgegeven is. Marantz met gouden krulletters, oké

Toen Staffhorst nog bestond, niet dat hoekpand bij het Vredenburgplein, maar daarvoor. Daar was een soort van high end afdeling en daar viel me Van Medevoort op, qua minimalistisch

Tja, verzenden van een el cheapo versterker is wellicht wel pragmatisch. Ach ik heb niet zo'n haast, ik ga het heel "zen" doen; vandaag of morgen kom ik wel wat tegen in de buurt. Het zoeken en oriënteren op iets passend is ook wel leuk. Laag en hoog rendement luidsprekers was al nieuw voor me. Hier meer over leren is al winst

Mjuman schreef:
Zoals Broem al aangaf: voor onder de 100 euro moet je een goede versterker kunnen vinden (misschien nog wel 1 met phono-ingang - immers regeren is vooruitzien) - en die dingen gaan lang mee; zij het niet zo lang als speakers

Bedoel je echt 100 Euro of 1000 Euro?

If I may, New Class A, zoals op deze Technics, wat wil dat zeggen (froegah dacht ik altijd dat dat al aardig richting high-end ging of is het een marketing term?)

DIe gast heeft sowieso veel vintage spul, allemaal "waanzinnig" klinkend, hij heeft ook een Rotel, maar de beschrijving klopt niet met het plaatje

Wel allemaal in mijn budgetrange

Oh ja en nog wat, ik las ergens dat na begin jaren tachtig het qua geluid allemaal minder werd, meer knoppen en features, maar mindere kwaliteit, klopt dat? En betekent dat dat je dus eigenlijk beter af bent met een gereviseerde vintage versterker?

Running On Empty schreef:
(quote)

echt honderd, een versterker zoeken van €1000 bij luidsprekers van een tientje (per twee!), klinkt dat redelijk?

buizen
Frenz schreef:

DIe gast heeft sowieso veel vintage spul, allemaal "waanzinnig" klinkend, hij heeft ook een Rotel,

Wel allemaal in mijn budgetrange

Pas maar op met die Rotel, dat je niet per ongeluk een 'radio' koopt ipv een versterker.

Running On Empty schreef:
(quote)

Ik dacht in aangepaste termen - nee eerlijk als je nog wat losse flappen hebt, hieronder (zowel die versterker met speakers als die netwerkspeler) een paar mooie aanbiedingen:

More Music aanbiedingen - moremusic.nl

whahaha, yeah right

Nee, met twee opgroeiende zoons en geen inkomen (al veel te lang) ligt mijn prioriteit toch ff anders

Mjuman schreef:
Ik dacht in aangepaste termen - nee eerlijk als je nog wat losse flappen hebt, hieronder (zowel die versterker met speakers als die netwerkspeler) een paar mooie aanbiedingen:
More Music aanbiedingen - moremusic.nl

Haha dank je. Inmiddels staat hier een heerlijke NAD 356BEE versterker met phono module te blazen op 2 Monitor Audio speakers. De nieuwe CD speler wordt een Marantz, de nieuwe draaitafel wordt vrijwel zeker een Takumi TT Level2. Even de tijd vinden om alles bij elkaar te halen. Een netwerkspeler zie ik hier in huis eerlijk gezegd het nut niet van in. Daarna wellicht nog een keer een leuke Blu ray speler.

Frenz schreef:
whahaha, yeah right

Nee, met twee opgroeiende zoons en geen inkomen (al veel te lang) ligt mijn prioriteit toch ff anders

Mooi hoe zo'n discussie alle kanten op kan vliegen. Kan altijd weer genieten van al die meningen. Bottom line ben je tegen een paar nette speakers aangelopen voor een prijs waar je nog geen cd meer voor kunt kopen. Je hebt geen geld voor een fikse investering en zoekt een leuke versterker in de buurt van je huis om de speakers te laten klinken. Je hebt zelfs geduld. Hanteer het KISS principe en zoek een leuke versterker voor Max 100 euro op MP of aanverwante sites en geniet. Neem van mij aan dat je met een leuke NAD, Rotel, Yamaha of Marantz lekkere muziek uit je JK's kunt halen. Paar tientjes voor nette speakerkabel, goed nadenken hoe je monitors plaatst (geen stands neem ik aan) en je bent een gelukkig man (denk ik) laat het ons weten, ben altijd benieuwd.

Broem schreef:
(quote)

Mooi hoe zo'n discussie alle kanten op kan vliegen. Kan altijd weer genieten van al die meningen. Bottom line ben je tegen een paar nette speakers aangelopen voor een prijs waar je nog geen cd meer voor kunt kopen. Je hebt geen geld voor een fikse investering en zoekt een leuke versterker in de buurt van je huis om de speakers te laten klinken. Je hebt zelfs geduld. Hanteer het KISS principe en zoek een leuke versterker voor Max 100 euro op MP of aanverwante sites en geniet. Neem van mij aan dat je met een leuke NAD, Rotel, Yamaha of Marantz lekkere muziek uit je JK's kunt halen. Paar tientjes voor nette speakerkabel, goed nadenken hoe je monitors plaatst (geen stands neem ik aan) en je bent een gelukkig man (denk ik) laat het ons weten, ben altijd benieuwd.

Zoals gebruikelijk wijze woorden van Broem, doet mijn eten dubbel zo goed smaken..

Ik ga jullie laten weten wat het uiteindelijk geworden is...

Ik heb voorlopig mijn set compleet, uitbreiding is voor de later, B&W speakers 683 en de Cambridge Azur 851 A & C.
Ben nu enige weken aan het uitproberen. Ben op moment dik tevreden.

Frenz schreef:
Ik ga jullie laten weten wat het uiteindelijk geworden is...
Zonder je een kant op te willen sturen, Sansui is ook een prima idee, Frenz.

Neem ik mee,

Maar die Technics die ik hierboven noem (met de (onbeantwoorde) New Class A vraag) lijkt me ook wel wat, op het wereld wijde web zijn daar ook wel fans van...

Die Led metertjes zijn wel heul erg '80-chique

Frenz schreef:
Neem ik mee,

Maar die Technics die ik hierboven noem (met de (onbeantwoorde) New Class A vraag) lijkt me ook wel wat, op het wereld wijde web zijn daar ook wel fans van...

Inderdaad leuk vintage die metertjes...

Wat "new class A" betreft zou ik me niet te zeer vermoeien, alhoewel het idee goed is, is het toch vooral een marketing zaak. In het kort komt het er op neer dat class A versterkers een lage vervorming hebben maar vrij veel stroom verbruiken. Class B versterkers zijn zuiniger maar hebben een hogere vervorming. New Class A combineert de goede dingen van beide systemen. De praktijk is een stuk ingewikkelder maar daar zou ik me niet over moe maken. De Technics lijkt leuk, Google eens of je een recensie kunt vinden. Succes.

Overigens, en als afsluiter voor vandaag: weet niet hoe je met elpee's bent, maar de ERA platenspeler van dezelfde verkoper voor 80 Euro is een absolute toptip en een grandioos snoepje voor de prijs. ERA (niet dit model) werd in de Franse radiostudio's gebruikt indertijd. Als ik niet al een goede platenspeler had zou ik hem ongezien kopen.

Frenz schreef:
Neem ik mee,

Klasse A: zie hier een uitleg http://www.stage-vision.nl/classes.php

het duizelt een beetje....

Aan het aanbod ligt het iig niet, NAD C320 klinkt niet verkeerd, ontbrekend AB klepje, who cares

Alleen opsturen vanuit Grun, hmm

Dan is elpees verkopen bijna makkelijker, vraag zat

Frenz schreef:

Aan het aanbod ligt het iig niet, NAD C320 klinkt niet verkeerd, ontbrekend AB klepje, who cares

Alleen opsturen vanuit Grun, hmm

Dan is elpees verkopen bijna makkelijker, vraag zat

Ik zeg 'doen'. Let THE music play

Frenz schreef:
Alleen opsturen vanuit Grun, hmm. Dan is elpees verkopen bijna makkelijker, vraag zat

De NAD C320 heeft hier gestaan. Een prima apparaat, naast het feit dat het een werkpaard is die heel wat luidsprekers aan kan, is de weergave van wat hij afspeelt mooi helder, maar dat hangt uiteraard ook van de speakers af (Speelde hier op Driade speakers). Prima apparaat wat mij betreft.

Oké, korte follow up

De Optima's bij iemand anders getest, weliswaar op een brakke Sony versterker, maar ze doen het, zonder kraken of hoorbare vervorming. Durfde de versterker niet echt open te gooien, maar hoopgevend

Kan een Rotel RA-413 scoren voor echt (heel) weinig, volgens de verkoper met werkende VU meters, maar wel gekraak. Met schoonmaken moet dat te verhelpen zijn, toch?

Klopt het dat die NAD C320 geen phono uitgang heeft?

Gaaf, kom mijn eigen eerst gekochte receiver tegen op MP, de Philips speakers die ik erbij kocht waren fantastisch en hebben heel lang, heel veel muziek gemaakt, toen ik ze meenam op een trip naar het Gardameer (met een in elkaar geknutselde versterker) zijn de door vochtproblemen overleden, good memories

Gast
geplaatst: vandaag om 02:58 uur

geplaatst: vandaag om 02:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.