MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Luidsprekers

zoeken in:
Frenz schreef:
Klopt het dat die NAD C320 geen phono uitgang heeft?

Ja dat klopt. Toen de C320 op de markt kwam was vinyl nog niet aan zijn opmars begonnen.

buizen
Wat heb je aan een versterker waar je geen grammafoonplatenspeler op kunt aansluiten?
Zo'n ding komt hier de deur niet in.

Maar als Frenz er blij mee is; go for it. (hoop dat ie eindelijk een knoop doorhakt).

buizen schreef:
Wat heb je aan een versterker waar je geen grammafoonplatenspeler op kunt aansluiten?

Maar als Frenz er blij mee is; go for it. (hoop dat ie eindelijk een knoop doorhakt).

Kom op, de platenspeler is in de ogen van veel versterkerbouwers een zachte dood gestorven in de jaren 90 - i.p.v. de ingang voor een platenspeler kwam een ingang voor een dvd-speler en andere features die meer in lijn met de wensen van (het merendeel van de consumenten) destijds waren. Momenteel zit er in vinyl weer groei - zeker in de US - en dus hoef je geen helderziende zijn om te durven voorspellen dat versterkers binnenkort weer een phono-ingang zullen hebben. Tenzij diezelfde versterkerbouwers daarmee denken de verkoop van hun eigen phono-trap te kannibaliseren. Overigens heb je al een phonoversterker voor 30 euro (Vivanco). Als je uit bent op een relatief 'koopje' is de Furutech GT40, DAC, phono-trap, koptelefoonversterker cum usb-ingang ineen voor ca 400 euro.

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Kom op, de platenspeler is in de ogen van veel versterkerbouwers een zachte dood gestorven in de jaren 90 - i.p.v. de ingang voor een platenspeler kwam een ingang voor een dvd-speler en andere features die meer in lijn met de wensen van (het merendeel van de consumenten) destijds waren. Momenteel zit er in vinyl weer groei - zeker in de US - en dus hoef je geen helderziende zijn om te durven voorspellen dat versterkers binnenkort weer een phono-ingang zullen hebben. Tenzij diezelfde versterkerbouwers daarmee denken de verkoop van hun eigen phono-trap te kannibaliseren. Overigens heb je al een phonoversterker voor 30 euro (Vivanco). Als je uit bent op een relatief 'koopje' is de Furutech GT40, DAC, phono-trap, koptelefoonversterker cum usb-ingang ineen voor ca 400 euro.

Jouw beschrijving van trends kan ik wel volgen (de domme versterkerbouwers in de jaren '90 wat minder) maar wat heeft dat van doen met mijn mening dat een versterker zonder ingang voor een platenspeler - de NAD C320 - er hier niet in komt? Zo is het.

Alsof er in 30 jaar versterkers bouwen - en platenspelers idem - geen technische vooruitgang geboekt zou zijn. Ik hoef maar naar m'n oude Thorens TD 160 MK II te luisteren en naar een hedendaagse Project Debut om dat te ervaren.

Die Thorens speelt nog steeds - bij een kennis - en heeft in de loop der tijd veel modificaties ondergaan ('dood' maken, ander plateau), maar klinkt veel donkerder ('bruiner') dan een Debut, terwijl die Thorens destijds gewoon een topspeler was. Ik kan een vergelijkbaar verhaal afsteken voor versterkers. Maar alles begint met gehoor en ervaring van geluid. En als je eenmaal gewend bent aan een bepaald geluid, is het moeilijk daarvan afstand te doen, tenzij ...

Ooit bij Rhapsody op een set van een slordige 3 ton The Orb (Adventures) gehoord en dat was een fikse ervaring, mindblowing - ook de akoestische jazz op dezelfde set. Voor mij wel het moment om audiofiel af te haken - gewoon te veel geld. Bij veel audiofielen draait het om de eindeloze queeste naar het perfecte geluid - en de hifidealer kijkt, in de rol van de rattenvanger van Hamelen, daarbij lachend toe en leent af en toe wat 'skull candy' uit, om de verslaving aan die queeste op gang te houden.

Toch is en blijft het een heerlijke hobby. Sinds mijn eerste setje begin 70's ben ik er mee bezig. Uiteraard binnen de grenzen van mijn portemonnaie. Het blijft betaalbaar als je de 2e hands markt induikt en met gezond verstand zaken doet. Uiteraard doet de jarenlange ervaring een duit in het zakje. Als het dan toch fout gaat, tja een hobby mag wat kosten. Daarnaast is de audiofiele vriendenkring aardig groot en gaan er spullen van de een naar de ander. Vooral kabels en accessoires. De kick is om het maximale uit de set te halen. Daar mee blijven tweaken en frobelen is een mooie hobby.

Voor versterkers zonder phonotrap zijn er ook prima betaalbare alternatieven. Je ziet in midden klasse versterkers wel weer phono aansluitingen opduiken. De high end merken hebben allemaal hen eigen seperate phono versterkers.

buizen
Mijn allereerste versterker, een Philips, heb ik nog steeds en doe ik ook nooit weg.
De platenspeler die ik er toen bij had, een Technics, heb ik allang niet meer, kapot en zou tegenwoordig ook niet meer mee kunnen komen.

Mooi om te zien dat jullie helemaal los gaan op mijn zoektocht naar een simpel versterkertje (sorry buizen, ik heb niet echt haast).

Voor mij is nog steeds (al vanaf m'n twaalfde, 37 jaar!) veel en vaak luisteren naar heel veel verschillende soorten muziek belangrijk. Muziek is voor mij vertaalde emotie, niet specificaties van de set of de ultieme audio ervaring. Wel werkend achter mijn laptop streamend naar de Zeppelin, met oordopjes in "eenzaam fietserend", onder de douche met een bagger bluetooth speakertje. Als ik maar geraakt word door de muziek.

Ik hoop simpelweg dat ik sommige muziek beter kan ervaren met deze toevallig gevonden luidsprekers en een vintage versterker (want die vind ik mooier qua design dan die NAD blijkt nu ik aan het rondvlooien ben)

buizen schreef:

Er zijn genoeg mensen die geen platen draaien. Ik heb een platenspeler maar gebruik hem haast nooit. De reden is dat ik meer met de muziek bezig ben dan het proces eromheen. Ik baal ervan als ik na een paar nummers de plaat moet omdraaien...

Nu komt er waarschijnlijk een uitgebreid verslag over wat echte muziekbeleving is en eerste persingen etc.

buizen
Mohr schreef:
(quote)

Er zijn genoeg mensen die geen platen draaien....

Ik heb een platenspeler maar gebruik hem haast nooit.....

De reden is dat ik meer met de muziek bezig ben dan het proces eromheen......

Ik baal ervan als ik na een paar nummers de plaat moet omdraaien...

Ja, kijk maar uit dat je niet moe wordt.

Patenspelen ga ik op zeker weinig doen, maar ik wil het wel kunnen

Mijn CD collectie ligt nu ook stof te happen en ik wil daarnaast via of AD2P of Wifi mijn digitale collectie kunnen streamen (en dan eventueel 100% omzetten naar lossless/flac) naar de luidsprekers. Eindelijk weer eens echt volume en warmte in woonkamer (zullen de buren blij mee zijn)

Sinds ik een Sony Z1 heb (die speelt itt de iPhones daarvoor wel Flac) ben ik steeds meer muziek aan het omzetten, Radiohead bijvoorbeeld

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik uitgebreid Flac vergeleken heb met MP3 320 Kbit, op verschillende spelers en via verschillende koptelefoons en de Zeppelin, maar ik heb blijkbaar geen heel erg bijzondere oren ). Ging zover dat ik twee identieke platen (Flac en MP3) op Virtual DJ8 instartte: geen (voor mij) hoorbaar verschil

Of ben ik nu een barbaar?

Wellicht is het via de vintage set dadelijk wel goed te horen

buizen
Frenz schreef:

Of ben ik nu een barbaar?

Wellicht is het via de vintage set dadelijk wel goed te horen

Schiet jij nu gewoon maar eens op met die aanschaf van een versterker.

durf het bijna niet te vragen maar uhhh, bij de specs van de JK's staat dat de aansluiting geschikt is voor 6mm2 koper. Dat lijkt me wat overkill, ze komen vrij dicht bij de versterker te staan, op ongeveer 2 meter elk

1,5 of 2,5 is toch zat?

Op een ouwe fiets moet je het leren? (deze opmerking sloeg op een bericht dat er nu niet meer staat)

ok, ok, ik provoceer misschien een beetje, maar ik had gewoon verwacht op een setje redelijke goede oortjes en/of een B&W Zeppelin verschil te kunnen horen.

Kan best aan de speler gelegen hebben, ik weet het niet, de ene digitale afspeler is de andere niet

Om je gerust te stellen, ik hoorde het wel duidelijk tussen wav & mp3 (als je een cd via de laptop afspeelt)

Neemt niet weg dat ik heel veel kwaliteitsdiscussies over bij wijze van spreken de laatste 0,000004% vind gaan (en waar het in mijn 'oren' om gaat, vergeten wordt)

Oh ja, heb ik een deal voor Luxman LV-90, wil een afspraak maken om hem op te halen: Oh nee, hou 'm toch liever zelf

(misschien iets te maken dat ik 'm graag spelend hoorde)

buizen
Oei, Frenz. Vette clifhanger weer..
The story continues. Laat je geen knollen voor citroenen verkopen!

Frenz schreef:
Oh ja, heb ik een deal voor Luxman LV-90, wil een afspraak maken om hem op te halen: Oh nee, hou 'm toch liever zelf

(misschien iets te maken dat ik 'm graag spelend hoorde)

Ah, ik heb nog zo'n Luxman LV -103 met buisjes .
Speakers al sinds jaar en dag de "BBC" speakers destijds van Rogers LS3a

Oké

Technics SU-V2A uit 1980 of SU-VX620 uit 1992?

De 620 (2 x 65W bij 8 ohm) is misschien wat te zwaar? Staat tegenover dat het een middelklasse versterker was (MOS New Class AA), maar de V2A heeft de eerder genoemde retro blauwe ledmeters (een echte audiofiele opmerking )

Frenz schreef:
Oké

Technics SU-V2A uit 1980 of SU-VX620 uit 1992?

De 620 (2 x 65W bij 8 ohm) is misschien wat te zwaar? Staat tegenover dat het een middelklasse versterker was (MOS New Class AA), maar de V2A heeft de eerder genoemde retro blauwe ledmeters (een echte audiofiele opmerking )

Zou toch voor die blauwe ledmeters gaan, schoffelen ieder audiofiel argument van vrienden / kennissen voor iets anders diep onder de grond. Onverslaanbaar....

buizen
Blauwe ledmeters is misschien best leuk en ik kan me die dingen ook nog wel herinneren, tegenwoordig idd wel retro-cool waarschijnlijk, maar er gaat natuurlijk niets boven de warmte en gloed van de buizen in een tube-amplifier. Vinylmensen weten dat vaak wel..

buizen schreef:
Blauwe ledmeters is misschien best leuk en ik kan me die dingen ook nog wel herinneren, tegenwoordig idd wel retro-cool waarschijnlijk, maar er gaat natuurlijk niets boven de warmte en gloed van de buizen in een tube-amplifier. Vinylmensen weten dat vaak wel..

Don't worry, zowel mijn voorversterker (Hay End Audio Artephonos), mijn eindversterker (Rik Stoet Heart Beat SET met 300B eindtriodes) als mijn CD speler (Cayin) zijn met buizen. Mijn draaitafel (Micro Seiki DD40) natuurlijk niet, maar wel van het juiste merk...

Dat is een prachtige set Leondutch Wat voor speakers stuur je er mee aan?

Broem schreef:
Dat is een prachtige set Leondutch Wat voor speakers stuur je er mee aan?

Cabasse Altura Riva Monitors (op stand), klinken perfect met de Rik Stoet, ik zal een van deze dagen foto's maken. De Cayin CD 10 i is overigens ook getweakt en verbeterd door Hay van www.hayendaudio.nl waar mijn voorversterker vandaan komt. De man weet verdomde goed waar hij mee bezig is.....

En daarbij woont hij op 2 km afstand, altijd gemakkelijk...

Leondutch schreef:
(quote)

Cabasse Altura Riva Monitors (op stand), klinken perfect met de Rik Stoet, ik zal een van deze dagen foto's maken. De Cayin CD 10 i is overigens ook getweakt en verbeterd door Hay van www.hayendaudio.nl waar mijn voorversterker vandaan komt. De man weet verdomde goed waar hij mee bezig is.....

Dat is prachtig spul. Heb de nodige artikelen gelezen over Hay. De Cayin ken ik van beurzen. Als je zo'n set hebt zul je nodige audio avonturen hebben beleefd de afgelopen jaren. Gaaf. Ben zelf al 30 jaar actief met m'n audio hobby. Naast de muziek een niet onbelangrijk deel van m'n leven. Een passie.

Verder nog een vintage Marantz tuner, een Ultrasone hoofdtelefoon, het nodige kabelwerk en een Denon DL103 LC en een Benz Micro cartridge.

Broem schreef:
(quote)

Dat is prachtig spul. Heb de nodige artikelen gelezen over Hay. De Cayin ken ik van beurzen. Als je zo'n set hebt zul je nodige audio avonturen hebben beleefd de afgelopen jaren. Gaaf. Ben zelf al 30 jaar actief met m'n audio hobby. Naast de muziek een niet onbelangrijk deel van m'n leven. Een passie.

Ja inderdaad, ben begonnen toen ik begon te werken ('74). Tegenover het hoofdkantoor van ABN (Vijzelstraat 32, "De Basel", tegenwoordig stadsarchief van Amsterdam) waar ik zat was een klein maar zeer goed HiFi winkeltje. Ik was een goede klant.....

Dat klinkt bekend. Van m'n zuur verdiende vakantie centjes de eerste stappen op hifi gebied gezet midden 70's. Iedereen kocht in die tijd een Zundapp, Yamaha of Tomos en ik een zware Technics set. Virus is nooit meer uit m'n bloed gegaan. Speel nu met de B&W 803D speakers, Classe Audio CAP 2100 versterker, Linn Majik cd speler, Linn Axis draaitafel met een Ortofon MC 30 element, Clearaudio MC phono trap, Squeezebox streamer met alle upgrades, Musical Fidelity DAC (NAD M51 op komst) Sennheiser HD 650 koptelefoon met een ADL GT 40 versterker. Alle kabels van Nordost en de stroomkabels van Furutech.

Nu op plaat: War of the Worlds van Jeff Wayne, met, onder andere Richard Burton als verteller. (CBS 960000) . Hopelijk geen omen.....

Gast
geplaatst: vandaag om 04:38 uur

geplaatst: vandaag om 04:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.