MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Luidsprekers

zoeken in:
Oh, ik heb het misschien niet erg duidelijk omschreven. Maar wat Mjuman schrijft:
Aan de hand van de beoordeling van afzonderlijke instrumenten kan je veel meer zeggen over juiste klankweergave (hi-hat, bepaalde percussie, bastonen van contrabas of fretless, aanraken van snaren op Spaanse gitaar)
zo worden veelal ook de verschillen van de intelinks en luidspreker bedrading beoordeeld. Dus dan openbaart zich de muziekale eigenschap van dat snoertje. Naar het schijnt want zelf ben ik daar onvoldoende deskundig in.

Ziegler
De muzikale eigenschappen van een snoertje weet ik niet. De muzikale eigenschappen van de luisteraar zijn wel van belang. Als je niet weet waar je op moet letten kan je er net zo goed geen geld aan uitgeven.

Dat klopt. Je komt met elke auto van A naar B. In die ene is het reisgemak en plezier wat groter dan in een andere. Kan me voorstellen dat iemand daar niets omgeeft als hij maar B komt. In deze discussie gaat het om luisteraars die daar wel op letten en dus belang aan hechten. That's all. Muziekbeleving en plezier kan onder elke omstandigheid en met elk 'device'. Het gaat om de hobby. Nou stop ik ermee.

Ziegler
Broem schreef:
In deze discussie gaat het om luisteraars die daar wel op letten en dus belang aan hechten. That's all.

Ik denk dat je het volgende niet bedoeld, maar even voor de zekerheid.
Het lijkt er op dat je zegt dat er twee kampen aan deze discussie zijn. Het kamp dat goed geluid belangrijk vindt en het kamp dat dit onbelangrijk vindt. En dan zou ik in het tweede kamp zou zitten. Dat is niet zo. Ik vind goed geluid erg belangrijk en kan vrij goed beoordelen of een set goed of minder goed klinkt. Er is wat discussie over welke onderdelen een serieuze bijdrage leveren aan de kwaliteit van het geluid.

Assurancetourix

Volgens mij worden gewoon ervaringen gedeeld en eventueel hulp geboden. Maar het lijkt erop dat ieder woord verantwoordt moet worden omdat iemand een andere ervaring en dus mening heeft. Ik vind het verder best leuk om hier wat te delen en te lezen. Maar zulke zinnen: Als je niet weet waar je op moet letten kan je er net zo goed geen geld aan uitgeven. kan ik missen als kiespijn. Wat verwacht je daar nou voor een antwoord op? Of bedoel je: Case closed?

De discussie ging over nieuwe luidsprekers en welke muziek je daar op zou testen. Dat is ondertussen uit de doeken gedaan.

Er is wat discussie over welke onderdelen een serieuze bijdrage leveren aan de kwaliteit van het geluid.

Ik vind zelf dat 500 euro uitgeven aan luidsprekerbekabeling aangesloten op een versterker van 500 euro wat veel, maar kan me voorstellen dat je dat wel doet bij een versterker van 5000 euro. Dus het het gaat om de proporties.

Wat zijn volgens jou Ziegler dan de bijdrages in percentages? Let's say, stereo:
Bron, DA conversie, voor en eindversterking, luidsprekers, bekabeling

Ziegler
Heb ik al een paar keer uit de doeken gedaan. Het zijn de speakers die er toe doen. En de acoustiek van de ruimte waarin de speakers staan. De rest moet gewoon oké zijn. Goede speakers die goed opgesteld staan doen meer voor je geluid dan wat dan ook.
Dus luister ongelofelijk kritisch naar je speakers en koop daar gewoon een adequate versterker, wat gamma-draad van voldoende dikte, een platenspeler, cd-speler of computer als bron en klaar. Er zijn tegenwoordig prima versterkers met een ingebouwde DAC met USB aansluiting, dus over een losse DAC zou ik me persoonlijk geen zorgen maken.

Wat gelezen over Pied Piper en zijn wat mensen die klagen over (tekort aan) lage tonen. Morgen aan den lijve ondervinden, want dan gaan we de boel aanschouwen en beluisteren.

buizen
Stalin schreef:
Wat gelezen over Pied Piper en zijn wat mensen die klagen over (tekort aan) lage tonen. Morgen aan den lijve ondervinden, want dan gaan we de boel aanschouwen en beluisteren.

Heb je wel genoeg ruimte in je wagen om de Pipers evt. direct mee te nemen, Stalin?
Succes op de luisterexpeditie naar Noord Holland.
Beknibbel niet op kabels.

buizen schreef:
(quote)

Mss leuk om daar eens een discussie over te starten

buizen schreef:
(quote)

Heb je wel genoeg ruimte in je wagen om de Pipers evt. direct mee te nemen, Stalin?
Succes op de luisterexpeditie naar Noord Holland.

Ik heb een oude Twingo, maar met achterbank naar beneden en stoel van bijrijder naar voren/beneden, moet het passen.
Afgelopen weekend kameraad helpen met verhuizen en er gaat verbazingwekkend veel in zo'n klein wagentje

buizen
Benieuwd of er vandaag nog een man met bolhoed in een Twingo over de Afsluitdijk heeft gereden, op expeditie naar Noord Holland. En of de expeditie geslaagd is..

buizen schreef:
Benieuwd of er vandaag nog een man met bolhoed in een Twingo over de Afsluitdijk heeft gereden, op expeditie naar Noord Holland. En of de expeditie geslaagd is..

Bedankt voor de bezorgdheid, maar heb op laatste moment besloten er maar van af te zien.
Las toch behoorlijk wat negatieve recensies over Pied Piper en had weinig zin halve dag onderweg te zijn voor iets wat wellicht ging tegenvallen.

Blijft natuurlijk lastig, want voor elk merk lijken er evenveel lyrische als compleet negatieve recensies te zijn.
Wellicht was gewoon kopen het beste geweest, had het een en ander eventueel altijd door kunnen verkopen voor mooie prijs en zo de kosten er weer uit kunnen halen.

Maar niet getreurd, we gaan gewoon door met de missie om in huize Stalin betere audio-apparatuur te krijgen.
Kan voor wederom een zeer scherpe prijs een NAD versterker plus NAD cd-speler op de kop tikken...in de eigen provincie dit keer.
Daarnaast mag ik van kameraad zijn Mission speakers proberen.
Als die bevallen, dan mag ik ook die voor vriendenprijs kopen.

Wordt vervolgd...

Assurancetourix
Ik zeg Kappa!

Vreselijk. Wat 'n bak ellende. Heb carnaval gevierd afgelopen weekend, de meeste speakers aan lantaarnpalen op 't plein klonken beter. Zelfde bagger 'muziek', dat dan weer wel. Geen reclame die link, Assurancetourix.

Jammer Stalin, zag eruit als een mooi setje hoor, die NAD en Pied Piper speakers.

Assurancetourix
Tony schreef:
Geen reclame die link, Assurancetourix.

Reageer je op de kwaliteit van het filmpje?
Ik weet uit eigen ervaring dat Infinity Kappa met de juiste versterker geweldig klinkt!

Hoe kun je nou een filmpje op een computer afspelen waarin je moet kunnen horen hoe goed die grote speakers zijn?

Klinkt prima over mijn PC speakers.
Ik ben nu in Aranjuez

niels94 schreef:
Hoe kun je nou een filmpje op een computer afspelen waarin je moet kunnen horen hoe goed die grote speakers zijn?

De grap Niels lijkt mij niet alleen dat laptopspeakers niet echt geslaagd zijn om te laten horen hoe goed die grote klappers zijn, maar ook dat de betere speakers om die akoestische klanken (gitaar) te laten horen op de achtergrond staan en niet aangesloten zijn: magnetostaten (Magnepans).

Assurancetourix
Mjuman schreef:
(quote)

De grap Niels lijkt mij niet alleen dat laptopspeakers niet echt geslaagd zijn om te laten horen hoe goed die grote klappers zijn, maar ook dat de betere speakers om die akoestische klanken (gitaar) te laten horen op de achtergrond staan en niet aangesloten zijn: magnetostaten (Magnepans).

Effe wakker worden; dat zijn geen magnetostaten maar stofkappen

Assurancetourix schreef:
(quote)

Effe wakker worden; dat zijn geen magnetostaten maar stofkappen

Ach zo'n heldere die alleen zijn eigen humor begrijpt. Zo zien Magnapans SMga's eruit - ook leverbaar met houten frame en zwart afgelakt;
http://usr.audioasylum.com/images/6/62672/magneplanarSMGa1.jpg

Infinity's zijn notoire boempieboxen - ik heb Qb's gehad; zeer geliefd bij de Magnat- en Wharfedale-folks

Assurancetourix
Mjuman schreef:
(quote)

Ach zo'n heldere die alleen zijn eigen humor begrijpt.
(afbeelding)

Ik begrijp je heel goed, je wil magnetostaten promoten en ik weet hoe ze klinken: fragiel zonder basfundament, je moet er van houden... not

Assurancetourix schreef:
(quote)

Ik begrijp je heel goed, je wil magnetostaten promoten en ik weet hoe ze klinken, fragiel zonder basfundament, je moet er van houden, not...

Heb al jaren andere speakers, maar qua hoog, middentonen en stemmen zijn Magnepans onovertroffen. De SMGa's zijn overigens maar kleintjes - de grotere zijn 2 meter hoog, moeten minimaal een meter uit de muur staan, zijn dus een enorme sta-in-de-weg, en vergen een subwoofer (REL oid). Daarbij komt dat Magnepans een tijd moeilijk te servicen waren, omdat er geen importeur was; het membraam waarop de magneetjes verlijmd zijn wil wel eens loslaten. Martin Logans zijn hybride (elektrostaat + basspeaker) en dus te beschouwen als "the best of both worlds":

http://hometheaterhifi.com/wp-content/uploads/2008/05/martin-logan-spire-speakers-front-main-large.jpg

Assurancetourix
Ik ken ze, op normaal volume klinkt het wel aardig, ga je voluit spelen, dan heb je drie dagen later nog hoofdpijn, het hoog overheerst het laag... snapje?

Voluit spelen - hoe vaak doe je dat? Kwam er op een gegeven moment achter hoe hard ik gaandeweg was gaan draaien toen de buurman 2 deuren verder op een gegeven moment - bij het buiten zetten van de vuilnisbak - zei: "best leuk, dat Carmen af en toe".

In een stedelijke omgeving kan en wil je niet vaak voluit draaien. Bovendien kan dat helemaal niet bij heel veel rock en pop. Muziek die veel richting hoog en midden is geproduceerd, word ik op een gegeven moment moe. Voorbeeld daarvan: Islands van Mary Onettes; ook de laatste Diiv heeft voor mij te weinig bas.

Ik zou - met wat ik ken van jouw muzieksmaak (veelal "wereld") - niet snel kiezen voor die Kappa's.
Geluid blijft natuurlijk een smaakzaak

Assurancetourix
Ik heb zelf B&W boxen met een Harman/Kardon cdspeler en
als dit redelijk te genieten uit je speakers komt, zit je goed

Er komt een mega (lees 7) luistertest (NL). Zo te zien in het filmpje hebben ze gemakshalve de speakers op 3 meter van elkaar en van iedere wand gezet zo ongeveer (0:46). Dat zou betekenen dat in de meeste huiskamers je in de keuken moet gaan zitten. Leuk spul wel. B&W, Dali, Focal etc
Luidspreker megatest 9 kilo-euro

Komt dat fff goed uit, want art's excellence webwinkel - artsexcellence.com gaat binnenkort een kabeltest - o.m. Audioquest - o.a. op die nieuwe B&W's

Opvallende afwezigen in die lijst met testkandidaten: Audio Physic, Avalon en Thiel - merken die ik ken van mijn hifi-dealers.

Dan zal jouw hifi-winkel niet tot de sponsoren horen, lijkt me.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:40 uur

geplaatst: vandaag om 05:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.