MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Luidsprekers

zoeken in:
gigage schreef:
Dan zal jouw hifi-winkel niet tot de sponsoren horen, lijkt me.

Nee, bij hen is het gehoor normaal ontwikkeld - geen spons-oren

Overigens hebben zij wel goede banden met twee importeurs: Audiac en More Music

Het assortiment dat winkels voeren spreekt wat dat betreft soms boekdelen, maar dat zal je gauw genoeg merken als je sommige speakers in de praktijk zelf wilt vergelijken.

Geen idee hoe actueel deze STEREO.de: Lautsprecher nog is

Het loont de moeite te google'n op andere (Duitse, Engelse) vergelijkingstests - soms moet je een paar euro ervoor betalen.

Aan de merken te zien is de inboedel van het Tilburgse iEar er neergezet (op 1 na) dus indeed geen sponge-ear.

Dat probleem - het in de praktijk niet na kunnen bootsen - van een test, is nou eenmaal eigen aan zo'n test: ze vragen een aantal importeurs spullen te leveren en alleen de geleverde merken kunnen worden getest door de redactie. Dat heb je ook met de testen van buitensport spullen door Op Pad. Zal je net zien wil je dagrugzak 1 en 2 uit de test naast elkaar zetten, worden die geleverd door totaal verschillende importeurs en kun je ze niet in één winkel bekijken.

Robertus

Informatief filmpje Maar zonder gekheid; heb al een paar jaar een paar Infinty Reference 51 mk2 in de huiskamer staan. En een paar Kef Carina II op de overloop, in Multi Zone functie, zodat ik ook op het toilet en in de keuken de muziek nog goed kan horen. Meestal draaien ze allevier tegelijk; mijn woonsituatie laat dat toe.

Maar die Infinitys staan niet voor niks op de sweet spot; qua boempie valt het goed mee, hangt er vanaf waar je ze plaatst en of je de bass-reflex poort niet te dicht tegen de muur zet. Ik heb ook wel een keer die bassreflex gedempt, maar dan had ik voor mijn gevoel wat te weinig lage tonen. Hoe goed de speakers precies zijn weet ik niet, maar ze zijn wel heel precies, vooral in het hoog. Slechte opname of slechte bron = slecht geluid en vice versa. Veel verschil afhankelijk van de bron, volgens mij is dat een goed teken.

Vroeger echter, toen ik nog bij mijn vader inwoonde en een grotere ruimte had, had ik de Infinity SM 155's staan. Met terugwerkende kracht kan ik zeggen dat dat wel degelijk boempie-boxen waren met veel te lawaaïige middentonen (heb me altijd afgevraagd waarom dat 2 drivers moesten zijn) en slecht gedefinieerd hoog. En vanwege het überhoge rendement (101 d/b bij 1 watt op één meter afstand) kreeg je bij wijze van spreken al koppijn met de versterker op 1. Wat een zenuwlijers van speakers waren dat, die persé alleen maar hard leken te willen gaan.

Moraal van het verhaal: De ene infinity is de andere niet. Het hoge rendement is wel een overeenkomst, maar bij die Reference in elk geval niet zo hyper overdreven (volgens mij 95 db/w/m) als bij die Studio Monitor series.

Assurancetourix
Robertus schreef:
Wat een zenuwlijers van speakers waren dat, die persé alleen maar hard leken te willen gaan.

Hang er dan eens echte zware eindversteker aan

Robertus
Assurancetourix schreef:
(quote)

Hang er dan eens echte zware eindversteker aan

Ik heb die speakers al lang verkocht...maar draaide destijds met een Denon PMA 750. 2 maal 80 watt RMS. Dat is wellicht wat karig, maar die References die ik nu heb krijgen 150 watt geleverd en zijn belastbaar t/m 120 watt. Dat is wel beter volgens mij, althans de keten klinkt stukken beter dan vroeger..

Assurancetourix
Dat bedoel ik: Infinity's moet je met een hoog vermogen aansturen, anders klinkt het niet

Robertus
Assurancetourix schreef:
Dat bedoel ik, Infinity's moet je met een hoog vermogen aansturen, anders klinkt het niet

Maar waarom dat hoge rendement dan? Dat zou suggereren dat je niet veel versterkervermogen nodig hebt om ze te laten klinken. Waarschijnlijk trappen veel mensen daar in..

Ik maar gedeeltelijk overigens, mijn intuïtie zei me al dat ik op zoek moest naar meer vermogen in de eindtrap. Infinity's of niet, beter te veel dan te weinig.

Edit: Ben qua versterking ook bij Denon gebleven, maar heb nu de AVR 3802. Surround receiver mét phono trap én multi zone. Ook prima stereo-weergave en qua vermogen ook een stuk krachtiger.

Assurancetourix
Robertus schreef:

Waarschijnlijk trappen veel mensen daar in..

Dat zie je goed, dat zijn verkooppraatjes

Zelf nooit echt dolk geweest op Denon-versterkers. Mij veel te veel knoppies; cd-spelers en cassette-decks is ander spul, maar ook dat dateert alweer uit de vorige eeuw.

Op een echt goede versterker zitten vaak maar drie knoppen. Assurancetourix: je hebt zelf in de hand in hoeverre je audio/hifi-junk wilt worden.

Heb er eens naar gekeken en gemiddeld gaat bij mij een stel speakers 10 - 12 jaar mee, een versterker 6 -7 jaar, waarbij met name de 'goedkopere' merken (Sony, Denon, HK) het gemiddelde omlaag halen. Duurdere versterkers leveren meer echt vermogen en zijn steviger gebouwd. Kijk maar eens naar een Einstein bijv.
Voor een cd-speler geldt in hoofdlijnen hetzelfde; daarbij de aantekening dat het niet loont om bij een 'goedkopere' cd-speler het loopwerk te vervangen - dat is een reparatie die ca 250,- kost en na 4-5 jaar is dat niet zo verantwoord bij een speler va 500,-

Momenteel is nauwelijks te verantwoorden om een cd-speler van goede kwaliteit te vervangen: cd-spelers worden amper verkocht.

Assurancetourix
Mjuman schreef:

Op een echt goede versterker zitten vaak maar drie knoppen.

Bijna correct, een goede (EIND)versterker heeft maar één knop: de aan/uit knop

Assurancetourix schreef:
(quote)

Bijna correct, een goede (EIND)versterker heeft maar één knop: de aan/uit knop

Ik had het over de knoppen in het zicht, op een geintegreerde versterker. Bij een eindversterker mag ik hopen dat die ene knop niet in het zicht zit. Maar misschien heb jij wel een goedkope smaak en dan is er veelal geen geld voor design

gigage schreef:
Er komt een mega (lees 7) luistertest (NL). Zo te zien in het filmpje hebben ze gemakshalve de speakers op 3 meter van elkaar en van iedere wand gezet zo ongeveer (0:46). Dat zou betekenen dat in de meeste huiskamers je in de keuken moet gaan zitten. Leuk spul wel. B&W, Dali, Focal etc
Luidspreker megatest 9 kilo-euro

Leuke reacties ook...
Leuke test voor de audiofiel niet een prijsklasse waarvan er op twee handen te tellen aantallen per jaar verkocht worden, kortom; leuk voor jezelf, nutteloos voor de gemiddelde audioot, ik blijf zeggen het wordt de hoogste tijd dat deze markt zichzelf ook opblaast in een tijd waarin steeds meer mensen steeds minder te besteden hebben aan “das war einmal” spullen uit een Hedonisch tijdperk, ff weer met de voetjes op de vloer en normale prijscategorieën pakken&#-48178138;

Laatst nog hifi-evenement in Leeuwarden.
Hartstikke mooi en veelal ontzettend duur spul wat daar staat.
Prijzen van 10.000 euro of meer was geen uitzondering.
Stonden zelfs speakers van 100.000 euro.
Ellende is dat het eigenlijk allemaal gewoon goed klinkt, dus dan is de vraag wat je er qua budget voor over hebt.
Ik heb er geen duizenden euro's voor over, daar kan deze neger ook mooi voor op reis.

Robertus
Mjuman schreef:
Zelf nooit echt dolk geweest op Denon-versterkers. Mij veel te veel knoppies; cd-spelers en cassette-decks is ander spul, maar ook dat dateert alweer uit de vorige eeuw.

Op een echt goede versterker zitten vaak maar drie knoppen.

Klopt. Die Denon is ook niet de meest gebruiksvriendelijke die er is. Maar bij stereo bronnen luister ik altijd in Direct-mode. Dan fungeert de Denon eigenlijk alleen als eindversterker mét volumeknop. Al het andere, DSP en toonregeling, wordt dan omzeild.

Verder over de opmerking dat je het zelf in de hand hebt in hoeverre je al dan niet HiFi-junk bent/wordt:

Klopt deels. Ik word door 2 zaken beperkt: De luisteromgeving (akoestiek) is zodanig dat het weinig zin heeft om te upgraden. Ten tweede mijn eigen portemonnee, die chronisch slecht gevuld is. Desalniettemin ben ik zeer tevreden met mijn set, dat ik geheel met gezond verstand van zaken via Marktplaats bij elkaar gesprokkeld heb.

Ik heb het dus eigenlijk niet helemaal zelf in de hand, maar word beperkt door omstandigheden die vooral buiten mij om liggen..

Robertus schreef:
(quote)

Klopt. Die Denon is ook niet de meest gebruiksvriendelijke die er is. Maar bij stereo bronnen luister ik altijd in Direct-mode. Dan fungeert de Denon eigenlijk alleen als eindversterker mét volumeknop. Al het andere, DSP en toonregeling, wordt dan omzeild.

Verder over de opmerking dat je het zelf in de hand hebt in hoeverre je al dan niet HiFi-junk bent/wordt:

Klopt deels. Ik word door 2 zaken beperkt: De luisteromgeving (akoestiek) is zodanig dat het weinig zin heeft om te upgraden. Ten tweede mijn eigen portemonnee, die chronisch slecht gevuld is. Desalniettemin ben ik zeer tevreden met mijn set, dat ik geheel met gezond verstand van zaken via Marktplaats bij elkaar gesprokkeld heb.

Ik heb het dus eigenlijk niet helemaal zelf in de hand, maar word beperkt door omstandigheden die vooral buiten mij om liggen..

Dat ken ik wel en dat begrijp ik ook. Bij mij ging de knop op een gegeven moment om toen ik zag dat "the road goes on forever, you got no more silver dollars..." Nee, geintje, op een gegeven moment ging het gelijk op met een maat van me tot ik hoorde dat hij een (klein) maandsalaris had uitgegeven aan voedingsstabilisatie. Vervolgens ging hij steeds meer audiofiele opnames kopen, van vrij boring muziek op topkwaliteitlabels, Sarah Kay, Toto. En dat bracht me aan het denken dat je een set hebt om daarop goede muziek te draaien, en niet andersom: ndat je muziek moet zoeken die goed genoeg is om de kwaliteiten van je set te laten horen. Toen deed mijn toenmalige hifi-dealer ook nog eens raar bij inruilen van mijn speakers, tja toen was ik er wel uit en heb ik de grens getrokken.

Die maat heeft inmiddels een set van zo'n slordige 45K en ik vraag me af of ie wel de tijd heeft om ervan te genieten

Robertus
Mjuman schreef:

Die maat heeft inmiddels een set van zo'n slordige 45K en ik vraag me af of ie wel de tijd heeft om ervan te genieten

Ik denk het wel, maar dan vooral Toto.

Ja, dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, je smaak aanpassen aan je set. Curieus, maar het bestaat...

Phil Collins, Genesis - nu betreed ik gevaarlijk terrein - en heel veel ongevaarlijke (same again) jazz. Genoeg om je biezen te pakken

Mjuman schreef:
Phil Collins, Genesis - nu betreed ik gevaarlijk terrein - en heel veel ongevaarlijke (same again) jazz. Genoeg om je biezen te pakken

Niet zo haten op Phil Collins en Genesis, die hebben best mooie dingen gedaan.
Beetje door het soms nogal gladgestreken geheel heen luisteren en er zitten heus prachtige composities tussen.

Mjuman schreef:

Genesis Mjuman toch! Ban for life door de mume cops

Stalin schreef:
(afbeelding)

Zou ie meelezen die Phil? Dadelijk staat ie met z'n trommelstokkies bij Mjuman voor de deur. Het hangt in de lucht vanavond

Phil is al blij als hij met een wandelstok kan lopen.

Stalin schreef:
(afbeelding)

Jij weet vast wel waar je die vinger kan laten met die nefaste muzieksmaak van je

A propos Phil Collins, the man to be proud to be Joe Ordinary - zelden zo'n hypokriet mensch mitgemacht. De mond vol hebben over vaute mannen en zelf op een gegeven moment spontaan aan huppelk*springerij gaan doen, op het moment dat Abraham gepasseerd is.

Niet voor niets heeft die man een tamboerijn in zijn broek - zit er toch nog iets in om mee te rammelen. Een echte percussionist heeft tenminste sambaballen

Phil mag langskomen met zijn stokkies zal ik hem een potje mikado laten doen, driemaal raden op welke manier

Mjuman schreef:
(quote)

Jij weet vast wel waar je die vinger kan laten met die nefaste muzieksmaak van je

A propos Phil Collins, the man to be proud to be Joe Ordinary - zelden zo'n hypokriet mensch mitgemacht. De mond vol hebben over vaute mannen en zelf op een gegeven moment spontaan aan huppelk*springerij gaan doen, op het moment dat Abraham gepasseerd is.

Niet voor niets heeft die man een tamboerijn in zijn broek - zit er toch nog iets in om mee te rammelen. Een echte percussionist heeft tenminste sambaballen

Phil mag langskomen met zijn stokkies zal ik hem een potje mikado laten doen, driemaal raden op welke manier

Zo verderfelijk is mijn muzieksmaak nou ook weer niet
En door die koe elke keer weer uit de sloot te sleuren val je zo langzamerhand vaker in herhaling dan ik bij het in de hemel prijzen van muziek van Zappa

Over de sambaballen van Joe Ordinary, daar zijn wel 5 kinderen uit gekomen, dus vroeger rammelaars genoeg in huize Collins.

En wat betreft de zogenoemde hypocrisie, niks menselijks is onze beroemde mede-mensch nou eenmaal vreemd.
Beroemde mensen en hypocrisie lijken hand in hand te gaan, wellicht nog eens versterkt door alle aandacht die er voor dit soort mensen nou eenmaal is.

Als de doodgewone huisMju-man zich schuldig maakt aan dit soort voorwendselen, dan staat het niet in chocolade-letters op de voorpagina van de een of de andere kattenbakvulling-tabloid.

Dus, koester vooral de anonimiteit der digitale snelweg en online forums zou ik zeggen.

Assurancetourix
Mjuman schreef:

Ik had het over de knoppen in het zicht, op een geintegreerde versterker.

Dat weet ik ook wel, ik ben alleen van mening dat een goede geluidsversterking bestaat uit een losse voorversterker met aparte (liefst twee) eindversterker(s) en die bouw ik zelf, dat is inderdaad goedkoper

Assurancetourix
Stalin schreef:
daar kan deze neger ook mooi voor op reis.

Altijd gedacht dat je een Rus was by the way: voor een paar duizend euro kan je al een goed klinkende installatie kopen, vaak hebben die lui met een peperdure installatie een neus voor "zeik" muziek, ik bedoel je gaat toch ook geen Hepie & Hepie draaien op een installatie van een paar ton of zo?

Assurancetourix schreef:
(quote)

Altijd gedacht dat je een Rus was voor een paar duizend euro kan je al een goed klinkende installatie kopen, vaak hebben die lui met een peperdure installatie een neus voor "zeik" muziek, je gaat toch ook geen Hepie & Hepie draaien op een installatie van een paar ton of zo?

Wie weet wat je dan allemaal in die muziek ontdekt. Eerlijk gezegd ik heb op een installatie van 350.000 tijdens een demo bij Rhapsody oude folk-opnames uit eind jaren 70 gehoord en ik vond het verrassend, ook stukken Pink Floyd (Dark Side - en ik ben géén echte PF-fan) vond ik zeer fraai, maar een regelrechte openbaring op die set was The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991) - ik hoorde dingen die ik nog niet eerder op dat album had gehoord

Overigens toen ik Lulu Rouge - Bless You (2008) eens meenam naar die maat om het op zijn set te horen - hele diepe bas zit daarin - werd dat al na ca 1,5 min afgezet: "da's toch geen muziek"

Assurancetourix
Mjuman schreef:
"da's toch geen muziek"

Dat is gewoon een hele lekkere vette bas ik vind de muziek verder wel vrij monotoon en de zang wat lijzig; wat bedoel je bij de Orb met dingen die je nog niet gehoord had, toch zeker niet die haan aan het begin? Hier heb je trouwens ook zo'n eikel met een werkelijk te gekke installatie die al na 5 seconden de muziek uitzet, wat een hork

Op de IFA in Berlijn eens een set van $ 1.000.000 gehoord, geafficheerd als de duuste set ter wereld destijds, de Ceasaro Acoustics. Ze draaiden toen o.a. nummers van When Hell Freezes Over van de Eagles (die was toen net uit geloof ik) en het nummer Jah Work van Ben Harper. Vooral die laatste klonk adembenemend. Maar om nou te zeggen 200x beter dan mijn eigen setje van Hfl. 5.000, nee hoor.

Assurancetourix schreef:
(quote)

Altijd gedacht dat je een Rus was

Kan een Rus niet zwart zijn dan ?
Alhoewel in het huidige klimaat in Rusland tov minderheden dat zeer vermoedelijk niet is aan te raden, maar dat is weer een ander verhaal

Gisteravond voor €165 een mooi setje van NAD gescoord hier in de provincie.
Betreft een NAD C300 versterker plus NAD C5211 cd speler.
Kameraad kwam gisteravond meteen langs met zijn Mission 761i speakers.
Deze mag ik de komende tijd proberen en als het wat is, dan voor schappelijke prijs overnemen.

We hebben de hele bende gisteravond meteen aangesloten en stapel vinyl en cd's beluisterd.
Moet zeggen dat het erg fijn klonk allemaal, met name bij het debuut van Leonard Cohen leek het wel alsof de ouwe bard bij ons in de woonkamer stond.

Helaas hele weekend weer aan de arbeit, dus pas maandag weer de tijd om er even goed van te genieten.
Komende tijd dus die Mission speakers in bruikleen, maar wellicht dat ik nog besluit iets anders er bij te kopen.

Tips en suggesties zijn dus welkom

En dan nog even dit artikel.
Al jaren maak ik me sterk voor de stelling dat High End in de hifi niet louter een kwestie is van een enorm prijskaartje. Ik durf zelfs te beweren dat je binnen elk budget apparatuur kunt vinden die bovenmatig goed presteert en daarmee boven zijn klasse-genoten uitsteekt. Waardoor het eigenlijk óók High End genoemd mag worden. Daaruit volgt dat je dus ook voor minder dan 1000 euro een complete set moet kunnen samenstellen die presteert op een niveau waar ik als verwende hifi recensent goed mee zou kunnen leven. Die uitdaging durfde AND Benelux wel aan...

Gast
geplaatst: vandaag om 03:42 uur

geplaatst: vandaag om 03:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.