MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Luidsprekers

zoeken in:
Ziegler
NAD maakt prima spul. Ik heb hem net weg gedaan, maar een NAD versterkertje heeft hier jaren dienst gedaan. Wat betreft duurzaamheid kan het nog wel beter. Na een aantal jaren ga je toch de onvermijdelijke storingen krijgen. Ik heb nog een tijdje een mooie AMC versterker en CD-speler gehad. Komt van dezelfde ontwikkelaar als ik me niet vergis. Die CD-speler gaf overigens ook problemen na een vrij korte periode.

Hifi.nl is toch niet meer dan een veredelde reclamefolder?

Assurancetourix
Stalin schreef:

Kan een Rus niet zwart zijn dan ?

Een echte Rus is blauw (van de vodka en de kou)

Stalin die kop boven het artikel trekt natuurlijk wel lezers = banners = eyeballs (=CPM).

Overigens is er niets mis mee in kijken naar de zgn "best buy" in een bepaald prijssegment. Dat zijn veelal aanbevelingen van What Hifi en Hifi Choice in div prijsklassen Best stereo amplifiers 2016 | Best buys | What Hi-Fi? - whathifi.com

Zo heb ik ooit obv zo'n aanbeveling zgn solid core speaker-kabels gekocht van DNM; lang mee gedraaid.

Assurancetourix

Eliane Elias

Door de opleving van dit topic, jullie wel dan niet bedoelde tips, discussies en meningen (met name dank aan Mjuman,Broem Ziegler) eind januari) , wat research op met name youtube en wat fora heb ik mijn hardware ook maar even onder handen genomen. Ik denk dat ik de laatste wijziging 5 jaar geleden had gedaan. Bleek dat mijn werkeloze DAC-je na het stof af te hebben afgeblazen ook een usb ingang had. Dus nu kan ik vanaf mijn laptop muziek afspelen (samsung tablet lukt niet en vliegt spontaan in de stress, haha). Daarvoor heb ik dan spotify en foobar2000 (free-ware) geinstalleerd. Spotify (gratis versie) geeft niet zo'n hele geweldige resultaten, prima om wat te leren kennen en daardoor wel erg handig. Ook wat interlinkjes via internet besteld (netjes afgeschermde merkloze kabels) en de subwoofer aangesloten op de stereo versterker (ipv de surround receiver) ter ondersteuning van spotify, mp3, youtube en omdat het kan. Dus ik heb de middeleeuwen verlaten, bij de tijd wil ik het nog niet noemen

Tja wat moet je met dit verhaal, vraag je je af, maar wilde het niet onvermeld laten.

Ziegler
@Assurancerourix
Hebben ze die speaker alleen in medium? Ik zoek eigenlijk Large.

Mooi zo gigage Installeer op je laptop ook eens TuneIn en 22 Tracks. Het stikt de moord van de goeie stations op het www. Gratis versie van spotify is de laagste compressie (dacht 156 kb/s) Dat hoor je snel. Vooral ook eens luisteren naar de stations van audiofanaat Pau Hattink hi-on-radio-paul-hattink - Hi On Line Radio - hionline.eu Kwalitiatief (zowel muziek als geluidskwaliteit) uiterst genietbaar. Njoy

buizen
Wou eigenlijk vandaag nog even op pad voor een Eingespielte Kabeln Hörtest maar vanochtend zat het potdicht van de mist. En dan die 'intensieve' controles bij de grens nog natuurlijk #proest#..
Wil er morgen maar eens heen, ben serieus razendbenieuwd naar die knochentrocken bass en andere superklanken. Ik bevind me in goed gezelschap: David B. , Ritchie B. en nog wat kornuiten gaan gewoon mee.

Ziegler
Die B staat voor Buizen, daar hoef je niet geheimzinnig over te doen.

buizen
Ziegler schreef:
Die B staat voor Buizen, daar hoef je niet geheimzinnig over te doen.

Bowie en Blackmore, Ziegler.

En AAC - weet ik nu - staat voor Aperte Audio Clown

buizen: let goed op de pijltjes op de kabels - die geven aan in welke richting de muziek (naar de speaker toe) gaat. Je zou niet willen dat de muziek terug gaat de versterker - zeker bij metal lijkt me dat funest

buizen
Een sneer over metal kon niet uitblijven maar ik neem aan dat ze daar zelf natuurlijk meerdere ultieme hifi-fielmuziekcd's hebben waar een hi hat touch of het schuiven van vingers over een Spaanse gitaar prima hoorbaar zijn via de ingespeelde kabels, en via de nieuwe kabels niet. Maar er gaan enkele eenvoudige rockelpees mee, want dat is m'n luistersituatie. Ben gigabenieuwd, Mjuman.

Dat van die pijlrichtingen klopt.

buizen schreef:
Een sneer over metal kon niet uitblijven maar ik neem aan dat ze daar zelf natuurlijk meerdere ultieme hifi-fielmuziekcd's hebben waar een hi hat touch of het schuiven van vingers over een Spaanse gitaar prima hoorbaar zijn via de ingespeelde kabels, en via de nieuwe kabels niet. Maar er gaan enkele eenvoudige rockelpees mee, want dat is m'n luistersituatie. Ben gigabenieuwd, Mjuman.

Dat van die pijlrichtingen klopt.

Je zou niet de eerste zijn - die dat niet in de gaten had Het wordt nl altijd verteld als je kabels meekrijgt. Ik heb nooit geprobeerd wat het effect is. Met speakerkabels hoor je senl genoeg dat het niet in fase is. Het handigste bij testluisteren is gewoon uit te gaan van wat je kent. Ik kan wel zeggen dat bepaalde albums van Dead Can Dance heel fijn zijn daarvoor of Peter Gabriel Live, maar als je die albums niet kent, heb je er weinig aan.

Ben onlangs van speakerkabels geswitcht, kocht een demoset (die waren dus ingespeeld) en het resultaat stelt me zeer tevreden

Over inspelen vond ik aardig wat, maar dit is vrij beknopt: Break-In: Real or Imagined? - gcaudio.com

buizen
Die pijltjesrichting heeft m'n 'vaste' (proest, heb er maar 3x wat gekocht, maar hang altijd wel minstens een uur aan zijn lippen als ie bevlogen vertelt) hifizaakmannetje al meermalen benoemd.
Ken ook wel kabels van 'm met die pijlen.
Goede tip van Gabriel Live, die heb ik onlangs toevallig gescoord in een kringloop, juist zo'n elpee moet mee.
Over de zin en onzin van ingespeelde kabels inmiddels wel wat gelezen. Het wachten is op het ultieme antwoord: de beleving van een luistertest.

Assurancetourix
Ingespeelde kabels zijn bullshit, ik heb ook interlinks met pijltjes, maar merk weinig verschil als ik ze omdraai, wat wel helpt is een goed opgewarmde versterker

buizen
Hij heeft twee exacte dezelfde superkabels liggen. Een retour van een klant gekomen 100uren ingespeelde en een 'nieuwe' (maar die zal af en toe wel voor luistertesten worden gebruikt).
Zelfde type, zelfde lengte.
Verschil moet absoluut hoorbaar zijn. Ik zeg absoluut niet bij voorbaat "bullshit".

Assurancetourix
Koeienstront dan voor mijn part, een kabel is gewoon een stukje koper(zilver)draad, alleen de temperatuur is van invloed, meer warmte geleid de stroom(het geluid) beter

Assurancetourix schreef:
Koeienstront dan voor mijn part, een kabel is gewoon een stukje koper(zilver)draad, alleen de temperatuur is van invloed, meer warmte geleid de stroom(het geluid) beter

Tja en een Daffodil rijdt net zo goed als een Ferrari. BTW: bij The big arches kan je net zo lekker eten als bij Jonnie Boer. En de Bouqetreeks is net zo literatuur als James Joyce.

Poepen koeien en stieren trouwens wel dezelfde stront? Zo niet, is het stierenpoep. Bij dezen ontvangt ge trouwens een authentiek AAC-certificaat

Begin nu door te krijgen waarom die asserancetourix altijd werd vastgebonden als er geluid uitkwam Dat hadden die Galliërs goed door

buizen
Ik heb het eens meegemaakt (jaaaren geleden) dat m'n auto op een parkeerplaats in Duitsland niet meer wilde starten. Accu leeg. Lichten laat branden. Uren de stad in geweest. Dom.
Ik hield iemand aan met de vraag of diegene startkabels bij zich had. Had ie niet. Een tweede persoon die ik aanhield had ze ook niet. Maar dat was een installateur met een Caddy en die zei "Moment bitte".
Precies goed uitmikkend (accuposities) plaatste hij zijn auto t.o.v. de mijne (motorkappen 'los'), haalde twee koperen buizen van zo'n 1,5 a 2 meter uit zijn laadruimte en plaatste deze in een soepele boog precies met de uiteinden tussen onze accupolen. Plus en Min. Echt wonderlijk om te zien, met die gebogen buizen tussen de auto's (m'n vriendin en hij hielden ieder zo'n boog vast, met een rubber handschoen o.i.d., '..passiert bestimmt nichts' bleef hij maar tegen m'n vriendin zeggen). Passanten hielden hun adem in. Sleutel omdraaien -starten - lopen. Geweldig.
En daarom heet ik hier buizen.
Grapje, dat laatste.

Geleiding door luidsprekerkabels is een heel ander verhaal (klankbeeld), nogmaals: morgen luistertest.

Ziegler
Mjuman schreef:

Tja en een Daffodil rijdt net zo goed als een Ferrari. BTW: bij The big arches kan je net zo lekker eten als bij Jonnie Boer. En de Bouqetreeks is net zo literatuur als James Joyce

Tsja. Niet om op je 'tail' te zitten 'dude', maar het zijn allemaal van die onzinnige vergelijkingen. Ik heb het plezier gehad te eten bij Jonnie Boer en kan je vertellen dat ik ook met een blinddoek het verschil had geweten tussen de Librije en de plaatselijke snackbar. Ik heb een prachtige Renealt, maar zet mij (liever zonder blinddoek) in een Rolls en ik merk het verschil. En dat is het verschil: met een blinddoek heb jij geen enkel idee welke kabels aan je speakers hangen.

Ziegler
buizen schreef:

Geleiding door luidsprekerkabels is een heel ander verhaal, nogmaals: morgen luistertest.

Blijft interessant dat je voor de luisterbeurt al weet dat het een heel ander verhaal is.
Je hebt wel gelijk overigens, het is een verhaal, als in een sprookje.
Slaap lekker.

Assurancetourix
Alles is relatief, iemand met peperdure interlinks zal nooit toegeven, dat er alleen een nuance verschil hoorbaar is en iemand met een Royce Rolls denkt misschien met weemoed terug aan het plezier dat hij had met zijn eerste Fiatje 500, waar je trouwens wel significant beter geluid van krijgt is een weergave zonder faseverschuiving, een luidsprekersysteem zonder wisselfilter dus.

Ziegler schreef:
(quote)

Tsja. Niet om op je 'tail' te zitten 'dude', maar het zijn allemaal van die onzinnige vergelijkingen. Ik heb het plezier gehad te eten bij Jonnie Boer en kan je vertellen dat ik ook met een blinddoek het verschil had geweten tussen de Librije en de plaatselijke snackbar. Ik heb een prachtige Renealt, maar zet mij (liever zonder blinddoek) in een Rolls en ik merk het verschil. En dat is het verschil: met een blinddoek heb jij geen enkel idee welke kabels aan je speakers hangen.

Niet voor niets beschouw ik jou als een AAC

Renault: tweemaal gereden, Laguna's - zeldzame dweilbakken met een hopeloze zijwaartse stabiliteit; dat kan je blind nog voelen en dan laat ik alle elektronische storingen onvermeld Je kunt jezelf ermee verplaatsen, maar Freude am Fahren geeft het niet en je krijgt ook geen Vorsprung durch Technik. Vroeger was Renault "createur d'automobiles" nu hebben ze "a passion for life" - te treurig voor woorden.

Verder is het net als met wijn: blind proeven (=luisteren) en benoemen onthult veel. Vooraf geef je de constraints van je budget aan en dan zul je altijd zien - net als met vrouwen en kleding kopen - dat ze daar iets overheen willen gaan: "deze wil ik je nog even laten horen".

Budget is de allesbepalende term, i.c.m. de wet van de afnemende meeropbrengst.

Toch fijn dat je bij de Librije hebt gegeten. Dat is vast ten koste van je hifi-budget gegaan

Ziegler
Veel letters, maar wat weerlegt nu concreet mijn bewering?

Ziegler schreef:
Veel letters, maar wat weerlegt nu concreet mijn bewering?

Moet ik je weer rechtleggen? Je moet niet iedere keer je lakens lostrappen. En na dit B-weer van de afgelopen week zou ik graag willen a-weren en het liefst morgen al. Regel dat maar.

Renault: Passion for Life - waar is de rolsmiley ...

Ziegler
Ik denk dat we langzamerhand tot de slotsom moeten komen dat Mjuman eigenlijk geen enkel idee heeft waarom en of zijn kabeltjes die al 100 speeluren hadden (dat ze dat bijhouden geeft toch een vorm van gekte aan die je maar zelden tegenkomt, hooguit in een monthy python sketch) beter klinken dan gamma-draad.

buizen
Ziegler schreef:
(quote)

Blijft interessant dat je voor de luisterbeurt al weet dat het een heel ander verhaal is.

Assumption is the Mother of ...
Je leest echt niet goed en projecteert je rigide rotsvastovertuiging op de ander.
Je legt me woorden in de mond die ik niet heb gesproken.
Ik schrijf iedere keer dat ik (juist) zeer benieuwd ben naar de luisterervaring, dat ik al een en ander heb gelezen over wel of niet ingespeelde kabels maar enorm uit zie naar de ultieme uitslag: een luistertest.

Dus ik ben helemaal niet vooraf ingenomen, zie juist uit naar iets waardoor ik (wel of niet) overtuigd raak.
Erg flauw om maar blijven te smijten met termen als 'bullshit' of 'koeienstront' ipv bijv even af te wachten.

Het zou mij ook goed uitkomen als ik bij de Onderdelenwinkel of de Action snoertjes kon kopen voor € 0,79 per meter en dat die net zo goed zijn als de kabels van 239,- per meter die ik morgen ingespeeld en ganz neu zal gaan meemaken.
Zin in!

Ziegler schreef:
Ik denk dat we langzamerhand tot de slotsom moeten komen dat Mjuman eigenlijk geen enkel idee heeft waarom en of zijn kabeltjes die al 100 speeluren hadden (dat ze dat bijhouden geeft toch een vorm van gekte aan die je maar zelden tegenkomt, hooguit in een monthy python sketch) beter klinken dan gamma-draad.

Zou maar niet in de wetenschap gaan werken, beste Watson, of bij Human Inference in Arnhem - lijkt me geen strak plan. Was je wel handig in redactiesommen of kreeg je dan wel tips van de leraar?

Ziegler
Buizen
Ik lees prima. Je roept nu al dat het een heel ander verhaal is. Terwijl je daar nog helemaal geen weet van hebt. Je moet nog gaan luisteren.
Ik heb geen overtuiging. Ik heb het geconstateerd. Dat is wat anders.

Mjuman,
We horen het wel als je weer eens een inhoudelijke reactie hebt . . . . .

Gast
geplaatst: vandaag om 03:40 uur

geplaatst: vandaag om 03:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.