menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
avatar van Mjuman
Eigenlijk geef je hier te weinig info om hier iets specifieks over te kunnen zeggen, want:

* wat wil je waarop aansluiten - een cd-loopwerk op en DAC bijv?
* waarom kies je voor een optische kabel?

Zelf heb ik toen ik m'n loopwerk (transport in het Engels) bewust gekozen voor een coax (RCA)-kabel; prijs en beschikbare alternatieven speelden daarbij een belangrijke rol.

Kijk ook eens wat er over de diverse soorten kabels wordt gezegd op de diverse audiofora (zoals hifi.nl).
Upgrade van kabels leidt niet zelden tot een beter geluid; bedenk evenwel dat de wet van de afnemende meeropbrengst hier echt van kracht is - dwz: een tweemaal zo dure kabel is niet per se tweemaal zo goed. De beste tip: luisteren - vraag een aantal kabels mee (desnoods in meerdere stappen) en probeer ze gewoon uit; een goede hifi-leverancier is daartoe wel bereid.

avatar van schizodeclown
Mjuman schreef:

Upgrade van kabels leidt niet zelden tot een beter geluid; bedenk evenwel dat de wet van de afnemende meeropbrengst hier echt van kracht is - dwz: een tweemaal zo dure kabel is niet per se tweemaal zo goed.

Zulke informatie zocht ik, bedankt.

Mjuman schreef:
De beste tip: luisteren - vraag een aantal kabels mee (desnoods in meerdere stappen) en probeer ze gewoon uit; een goede hifi-leverancier is daartoe wel bereid

Ja dat is mij al eerder verteld, dan zal ik dat maar doen, maar ik dacht hier zijn er mensen die er ervaring mee hebben, die mij kunnen vertellen of het zin heeft of niet om duurdere aan te schaffen.

En het is voor verbinding tussen cd-speler en versterker, en optisch omdat ik dat gewend ben om aan te sluiten.

avatar van Mjuman
Geen idee wat je nu gebruikt, maar dan zou ik hetzelfde merk nemen en dan een hoger type. Als je zoekt naar Audioquest of Chord, vind je de prijzen per type gegeven. Je kunt ook meenemen in je overwegingen of je leverancier bereid is om je huidige kabel in te ruilen. Het wil idd wel verrassende resultaten opleveren.

MoreMusic Opruiming More Music producten - moremusic.nl is bijv MIT-kabels aan het opruimen en daar zit prima spul tussen; ik draai zelf grotendeels met MIT-kabels. Alleen bij hen kun je niet inruilen.

Je kunt ook even kijken op audio-markt.de - je vindt daar ook een NL handelaar die veel typen kabels (2ehands) levert en die ook wel wil inruilen.

avatar van schizodeclown
Mjuman schreef:
Geen idee wat je nu gebruikt, maar dan zou ik hetzelfde merk nemen en dan een hoger type.

Dat is een meegeleverde kabel in een doos van een versterker die ik kocht, dus ik neem aan dat dat niet superspul is.

avatar van Mjuman
schizodeclown schreef:
(quote)

Dat is een meegeleverde kabel in een doos van een versterker die ik kocht, dus ik neem aan dat dat niet superspul is.


In dat geval zou ik bijv de eerste twee Audioquest-kabels van 0,75 m (neem aan dat dat lang genoeg is) met elkaar vergelijken - de eerste zit rond de 35 euro; de tweede daar 30 boven.

Ik even op Audio-markt.de en hifi.nl en dan valt op dat er erg weinig optische kabels tweedehands worden aangeboden.

avatar van schizodeclown
Ik had inderdaad audioquest kabels op het oog, ik zal ze eens uitproberen.

avatar van gigage
Ik reken op gemiddeld 10% verbetering bij verdubbeling van het budget. Met digitale kabels heb ik echter nog niet gespeeld omdat er slechts 1 en 0 door gaat. Maar ja, uitproberen kan geen kwaad natuurlijk.

avatar van T8T
T8T
Dure kabels zijn meer in de High End gebruikelijk.

Zelf gebruik ik degelijke kabels van koper, en ik heb geen klachten dat mijn muziek slecht klinkt op mijn audioset.
Ik gebruik geen stroomcleaners.
Wel ben ik dol op spikes, al kan zonder spikes ook het geluid prima zijn.

Het geheim van goed geluid zit um in een set goede luidsprekers en een goede luisteruimte. Een goede luisteruimte heeft een hoog plafond, en plaats om luidsprekers vrij ver van een achterwand te plaatsen.
Heb je dat niet, dan kies altijd voor een luidspreker die de bass-reflex poort voor op de baffle heeft.

avatar van schizodeclown
Nou, ik heb de Audioquest Optical Vodka geprobeerd en gehaald, en om mijn eigen vraag te beantwoorden: ja, het scheelt best wel, het geluid is namelijk vloeiender( met mijn oude kabeltje klinkt het veel ruwer), meer natuurlijk, ik merk meer details op, en ik ben minder luistermoe, ik heb er minder snel genoeg van.
Qua volheid van tonen heb ik zelf niet veel verschil gemerkt, met de nieuwe kabel is het niet perse meer dynamisch naar wat ik heb opgemerkt.
Maar de echte kracht van deze kabel-upgrade zit hem erin (naar mijn mening), dat de muziek meer tot leven komt, het is veel meer genieten geblazen, luisterervaring is meer intens, de muziek komt meer tot zijn recht, en ik ga er helemaal in op.

Ik kan het dus zeker aanbevelen.

ohmusica
schizodeclown De Optical Vodka heeft wel een behoorlijk prijskaartje. (tegen de €200 zag ik) De toegevoegde waarde hangt ook af van de totale ‘keten’, wat heb je aan apparatuur, plaatsing en akoestiek.
Ik heb ook gehoord van een kenner, dat met coaxiaal meer te ‘winnen’ valt dan met een optische kabel (toslink).
Garanties op beter geluid zijn niet te geven, vraag altijd of je de kabel mag terugbrengen of sturen.

avatar van schizodeclown
OK ohmusica bedankt voor de info, voorlopig houd ik het hierbij, maar ik zal die coaxiaal wel eens een keer uitproberen dan.

avatar van gigage
Ik heb de knoop maar doorgehakt. Een multi disks speler met streaming opties vanaf oa usb en internet, netflix, youtube etc en een nieuwe AVR met HDMI ingangen , Heos, internet streaming en pre out voor de stereo amp. Dus geen chromecast, wd tv of Apple tv meer nodig. Je merkt dat de techniek niet heeft stil gestaan. Totnutoe speelt ie alles (incl dsd) wat ik m voer. Nou nog de appjes downloaden en verder spelen.

avatar van gigage
Opvallend: Op de audiobeurs in munchen worden de demo's steevast mbv streaming weergegeven. Vinyl als demo wordt gemeden als de pest terwijl het toch veel nieuwe liefhebbers heeft. Het resultaat is te onvoorspelbaar misschien? hifi.nl

avatar van Mjuman
gigage schreef:
Opvallend: Op de audiobeurs in munchen worden de demo's steevast mbv streaming weergegeven. Vinyl als demo wordt gemeden als de pest terwijl het toch veel nieuwe liefhebbers heeft. Het resultaat is te onvoorspelbaar misschien? hifi.nl


Ik denk het niet: dit is ook de trend bij de lokale hifi-boer, waar ook alleen op verzoek een platenspeler wordt opgesteld: een demo vind veelal plaats mbv van Qobuz of Tidal. Vraag maar eens rond. Het is veel eenvoudiger om vanuit de cloud of vanaf een 4 TB harddisk een album te demo'en dan om een heel groot volume aan lp's bij de hand te hebben dan wel mee te zeulen. En als je een platenspeler wilt horen, moet je dat gewoon even aangeven. En ook prijstechnisch is het lastiger om een platenspeler uit het topsegment beschikbaar te hebben staan dan een top-streamer als een Naim, Linn of Aurender.

avatar van gigage
Ja ok, maar het is toch een beurs om het spul aan de man te brengen neem ik aan? Dus ook platenspelers van een paar kiloeuro zou ik verwachten nu de platenzaken weer uitpuilen met Vinyl. Ik vond het wel opvallend eigenlijk.

avatar van Mjuman
Bij aanklikken van de door jou geplaatste link zie je overigens onderin 2 links over nieuwe draaitafels van AVM en Clearaudio.

Bij draaitafels speelt ook sterk de wet van de afnemende meeropbrengst: vanaf ca 300 - 350,- kun je nieuw instappen bij Pro-Ject of Rega, vanaf zeg 1200,- zit je dan een klasse hoger en vervolgens moet je echt boven de 2000,- gaan zitten; en dan heb je nog een aantal variabelen (arm, element, wel/geen stofkap). Denk eerlijk gezegd dat de markt voor de topspelers vrij smal is en dat er eerder en vaker een streamer cum DAC voor 3500 - 4000 wordt verkocht dan een platenspeler.

Het artikel kan natuurlijk ook symbolisch voor de focus/doelgroep van hifi.nl zijn. Al heeft het stream-denken heel breed postgevat: als je niets meer hoeft te kopen en je kunt voor een paar tienen in de maand beschikken over alle 'software' (=muziek) van je keuze, kan je gemakkelijker je vette flappen in 'hardware' (streaming-apparatuur etc) stoppen. De platenspeler is dan meer iets voor de liefhebber.

avatar van Bill Evans
Nog steeds gelukkig met mijn B&W DM602's + Denon PMA-1315R / DCD-735, beide meer dan twintig jaar oud. Ik heb ze een jaar of zes geleden, voor weinig, van twee verschillende verkopers afgenomen, via Marktplaats. Ik ben daar toen bewust naar op zoek gegaan, omdat ik er goede dingen over had gelezen en ik graag een wat oudere set wilde, uit nostalgische overwegingen, maar ook omdat ik de vormgeving en uitstraling mooier vind van de oudere modellen. Puur persoonlijke motieven.

Het geluid vind ik nog steeds erg mooi, al is dat natuurlijk ook behoorlijk subjectief. Wat jammer is, is dat door de afmetingen van mijn woonkamer en mijn zitpositie, de speakers niet ver genoeg uit elkaar kunnen staan (< 2 mtr), of ik moet heel erg met de balans gaan klooien, wat ik liever niet doe. Onlangs nog Norstone standaards gekocht voor de speakers, waardoor ze nu in ieder geval wel op een goede hoogte staan (daarvoor stonden ze op ikea kastjes).

avatar van Cocteau
Ik heb op dit moment een abonnement bij Apple Music, maar ik merk dat ik steeds vaker de behoefte heb om CD's te kopen. Dat loopt soms een beetje uit de hand, natuurlijk is het leuk om het artwork fysiek in handen te hebben, maar het gaat me vooral om de weergavekwaliteit. Als ik iets echt goed vind wil ik het gewoon op CD hebben, maar als ik iedere maand 2 of 3 CD's koop denk ik dat ik toch veel goedkoper uit kan zijn met een abonnement. Nu weet ik dat bijvoorbeeld Qobuz en Tidal muziek in CD-kwaliteit aanbieden (en zelfs hi-res, maar ik betwijfel of ik het verschil kan horen tussen CD en hi-res). Wat ik daarbij belangrijk vind is het aanbod. Ik houd vooral van alternatieve, soms zelfs obscure muziek, niet commerciële. Die kon ik bij Apple meer vinden dan bij Spotify, vandaar mijn keuze, maar beide bieden (nog) geen CD-kwaliteit. Welke keuze zou voor mij de beste zijn? En heeft het überhaupt zin, ik heb namelijk geen zuiver bedraad netwerk in huis, wel is mijn netwerkreceiver met een netwerkkabel aangesloten op een goede Powerline adapter van Devolo, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een echt bedraad netwerk.

avatar van Broem
Cocteau Tidal en Qobuz streamen beide in cd kwaliteit (16 bit - 44.1khz) en hebben ook hi-RES bestanden ter beschikking (incl MQA) Of je dit kunt afspelen is afhankelijk van je dac (welke formats kan die aan) en of je het kunt horen afhankelijk van de kwaliteit van je installatie. Laat je oren je portemonnaie overtuigen en ben kritisch.
Beide hebben een uitgebreide catalogus en vaak een mogelijkheid om gratis 1 maand uit te proberen (trial version) Ik heb zelf Tidal en ben uitermate tevreden. Als audioliefhebber en voorzien van een bovenmodale audioset hoor ik het verschil tussen Tidal en Spotify (Premium) wel degelijk. Qobuz staat bekend om zijn uitgebreide klassieke catalogus. Uitproberen en doorspitten zou ik zeggen.

Lukte het met Spotify en Apple Music wel om draadloos te streamen? Tidal bestanden zijn fiks groter en ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat je draadloos problemen gaat krijgen. Bufferen en dropouts zijn erg vervelend. Meest stabiel is een bedraadde aansluiting. Misschien wat meer uitleg over je bedraadde netwerkreciever en waar je de Powerline adapter precies voor gebruikt. Is mij niet helemaal duidelijk. In veel software om te streamen is Tidal en Qobuz al embedded. Dat is een groot voordeel zodat je bv niet via Airplay hoeft te spelen. Kwalitatief minder en instabieler.

Indien je je cd’s wil rippen in bv wav of flac (lossless cd kwaliteit) kom je weer op een ander vlak. Deze bestanden zijn ook te streamen. Dan moet ik meer weten over je set en wat je ermee wilt. The sky is the limit.

avatar van Holden
Probeer Tidal zes maanden gratis: TIDAL - Signup - go.tidal.com

Ben recent met Tidal begonnen nadat ze die dienst hebben geïntegreerd in Plex. Mijn eerste indruk is prima.

avatar van Cocteau
Bedankt Broem en Holden

Ik heb een Pioneer NC-50DAB receiver. Deze heeft in ieder geval Tidal en Deezer “ingebouwd”, Qobuz helaas niet (dat zie ik er tenminste niet tussen staan). Verder heeft hij ook Airplay en ondersteunt MQA.

Tot een jaar geleden was mijn wifi thuisnetwerk erg storingsgevoelig, daarnaast had ik een slechte provider. Ik ben nu over op Xs4all, het internet is een stuk stabieler, en daarnaast heb ik Powerline adapters van Devolo aangeschaft. Iedere adapter heeft wifi ingebouwd en versterkt dus het signaal. Sindsdien heb ik zo goed als geen streamingproblemen meer met Airplay (voorheen haperde het regelmatig). Echter, de receiver heb ik met een netwerkkabel aangesloten op de Powerline adapter, omdat ik denk dat het signaal dan nog stabieler is. Het is dus niet hetzelfde als een bedraad netwerk.

Dat is dan ook de twijfel die ik heb. Van de andere kant, ik heb nu al geen problemen met Airplay, en dat gaat dan nog via een omweg naar de receiver. Tidal en Deezer zitten ingebouwd. Misschien moet ik maar eens zo’n proefabonnement nemen, maar ik vraag me alleen af, als het signaal toch niet snel genoeg mocht zijn, gaat dat dan ten koste van de streamingkwaliteit (dus krijg je dan een lagere bitrate), of gaat het dan gewoon haperen in een hoge bitrate?

CD’s rippen doe ik wel eens. Maar eigenlijk geef ik teveel geld uit aan CD’s, vandaar dat ik op zoek ben naar dezelfde kwaliteit maar dan met een vast maandbedrag. Dat ik dan de album-art mis, daar kan ik wel mee leven. Hi-res is voor mij niet noodzakelijk, ik hoor wel verschil tussen MP3 van Spotify of Apple en een CD, maar ik denk niet dat ik in staat ben het verschil tussen CD en hi-res te horen. Ik betwijfel ook of het menselijk oor dat kan horen tenzij je muzikant of zo bent met een absoluut gehoor. Misschien wel op een heel erg goede installatie.

avatar van Broem
Cocteau Dat is een mooi all in apparaat maar vraag me af of je hiermee het verschil tussen mp3 en flac gaat horen. Uitproberen dus. Weet dat Tidal ook een mp3 versie heeft die net als spotify 10 euro p.m. Kost.

Airplay is echt inferieur en al helemaal niet geschikt om hi-RES mee af te spelen. Ik zou je adviseren om de ingebouwde software van Tidal eens te proberen en vooral kritisch te luisteren naar de verschillen tussen het goedkope en dure abonnement. Catalogus checken om te zien of er voldoende van je gading bijzit. Voila

Indien het signaal niet snel genoeg is dan gaat hij haperen en niet terug naar een lagere bitrate.

Ik speel hier (buiten mijn set) veel muziek draadloos af naar diverse Sonos producten. Dat gaat perfect maar is uiteraard kwalitatief van een andere orde.

avatar van Cocteau
Ik heb net een proefabonnement op Tidal genomen. Tot nu toe gaat streamen goed en zonder haperingen. Ik heb gekozen voor de hifi variant, dus FLAC in CD-kwaliteit, dat mag ik nu 3 maanden proberen. Verschil met MP3 hoor ik wel (MP3 had ik 6 maanden mogen proberen zoals Holden al zegt.

Tot voor kort had ik een NAD D7050 digitale versterker waar ik het verschil ook hoorde met MP3 maar die was ook duurder. Toch vind ik deze opener en helderder klinken. Maar ja, het is allemaal geen high -end en dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben tevreden met deze kwaliteit.

avatar van Broem
Goed om te horen. Daar gaat het om. Ben benieuwd of je aan je trekken komt met de catalogus van Tidal. Ben er ook erg tevreden mee en klinkt als een klok. Hier geïntegreerd met Roon software en werkelijk een feestje om mee te draaien. Njoy Cocteau

avatar van Cocteau
Iedere catalogus heeft zijn voor- en nadelen. Ik vond in Apple music een zeldzaam album van Ryuichi Sakamoto en dat stond niet op Tidal. Maar van Yellow Magic Orchestra had Tidal weer meer.

Wel blind testen lijkt me. Ik heb ook een tijdje Tidal geprobeerd. Het viel me op dat Tidal master luider was dan de hifi weergave die weer luider was dan de standaard gecomprimeerde weergave. Dat heb ik gecorrigeerd en na wat blinde tests hoorde ik geen verschil. Ik ben lekker bij Spotify gebleven.

avatar van Broem
v-nex schreef:
Wel blind testen lijkt me. Ik heb ook een tijdje Tidal geprobeerd. Het viel me op dat Tidal master luider was dan de hifi weergave die weer luider was dan de standaard gecomprimeerde weergave. Dat heb ik gecorrigeerd en na wat blinde tests hoorde ik geen verschil. Ik ben lekker bij Spotify gebleven.


Gouden regel v-nex...laat je oren je portemonnaie overtuigen. Heb zelf lang Spotify gehad maar na een mooie upgrade van mijn streamer is wel het verschil prima hoorbaar. Of ik die overtuiging overeind houd bij een blinde test...ik begin er maar niet aan

avatar van Mjuman
Broem schreef:
(quote)


Gouden regel v-nex...laat je oren je portemonnaie overtuigen. Heb zelf lang Spotify gehad maar na een mooie upgrade van mijn streamer is wel het verschil prima hoorbaar. Of ik die overtuiging overeind houd bij een blinde test...ik begin er maar niet aan


Blind proeven van wijn wil wel eens leiden tot verrassende resultaten: zoals een Libanese rode wijn (van 14 euro) die het wint van een Amarone (van 29,-); ik vrees dat zo'n blinde audiotest kan leiden tot een hoge mate van cognitieve dissonantie en daar bestaat geen pil voor

avatar van Broem
Mjuman schreef:
(quote)

ik vrees dat zo'n blinde audiotest kan leiden tot een hoge mate van cognitieve dissonantie en daar bestaat geen pil voor


You’re bloody well right. Val vreselijk door de mand ben ik bang. Heb ooit een blinde test gedaan met verfijnde audioapparatuur (no cost object) en ‘n nieuw merk uit Slowakije. Kostte een fractie van die dure set. Buiten de subjectiviteit, die je als luisteraar hebt, klonk die Slowaakse set gewoon echt beter. Enfin...ik Tidal lekker voort en houd mevr. Broem voor dat het echt (maar dan ook echt) de meerprijs waard is.

avatar van Rogyros
Ik hoop dat ze niet meeleest, Broem!
Straks moet je nog je high end apparatuur inruilen voor een shabby setje, omdat het toch allemaal niets uitmaakt!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:03 uur

geplaatst: vandaag om 21:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.