menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Ik ken dat model zelf niet, maar in die prijsklasse maakt het ook niet zo gek veel uit. Je moet daar niet al te veel van verwachten. Ook is Denon allang niet meer wat het ooit geweest is, al heb ik verschillende topmodellen gehoord die nog wel rijk en gedetailleerd klinken.

Streaming is verder wel leuk, maar gaat i.c.m. MP3's of Spotify wel ten koste van je geluidskwaliteit. Dan kun je beter FLAC's via een hoogwaardige oplossing streamen.

Als dat je budget is kun je beter naar een leuke tweedehands versterker kijken. Speakers hoeven dan ook niet zo veel te kosten, terwijl je wel kwaliteit binnen kunt halen. Speakers als de Zensor 1 zijn doorgaans niet overtuigend in het laag en vaak kun je midden, hoog en laag ook niet echt van elkaar onderscheiden. Ik zou er nooit aan beginnen. Voor een paar tientjes kun je met een klein beetje geduld en zoekwerk al veel betere luidsprekers kopen op Marktplaats.

buizen
Als je per sé voor dat hoogglans witgelakte valt wordt het misschien moeilijk maar klopt dat je voor een bepaald budget beter eens goed rond kunt kijken naar tweedehands.
Maar Zwammer zegt het al, dat ie valt voor het uiterlijk (eerste punt).
Zag gister in een Media Markt ook een platenspeler met twee van die kekke hoogglanswitte boxen (met een supergoed geluid, je mag daar gewoon aan de volumeknop zitten) erbij opgesteld. Hadden ze bij een nieuwe stelling met vinyl geplaatst, de slimmerikken.
Mensen willen een mooi uiterlijk en gemak, een minder 'audiofiel' gehalte dan veel MuMe'ers.

Dus jij mag bij de Mediamarkt in Duitsland op de afdeling waar 2 dames werken gewoon aan de knoppen draaien? Vandaar dat je er graag komt

Fedde
IK vind het toch weer knap buizen dat je in een drukke winkel als mediamarkt zo goed de geluidskwaliteit van een set kunt beoordelen door even aan een knop te draaien. Dat lukt mij niet.

Anyway, wat ik je altijd al eens wilde vragen, gezien je username, of je ervaring hebt met buizentechniek, zelf bouwen eventueel. Vanuit mijn zenderverleden heb ik ervaring met buizenversterkers el84 en el34 eindbuizen en hoogohmige speakers (800 ohm). Ik heb dat spul niet meer, maar weet jij of dat nog bestaat? Voordeel was in ieder geval de trafoloze en verliesloze uitgang van de buizen naar de speakers en de enorme gevoeligheid in het hoog van de speakers. Speakers waren echter stokoud, nieuw niet te betalen en vrij gevaarlijk met die hoogspanning op de kabels.

Met de zenders wel veel plezier gehad op middengolf 242 meter. Prachtig, die gloeiende buizen.

buizen
Fedde, ik heb inderdaad een buizenversterker. In combinatie met vinyl klinkt dat heerlijk 'warm'. Maar zoveel verstand als zelf bouwen etc. heb ik er niet van. Weet wel dat ook die buizen die jij noemt nog wel te koop zijn. Google maar eens en je kunt zelfs hele schema's voor zelfbouw van versterkers vinden. GrooveTubes.nl levert ook die el84's nog.
De geheime-zender-wereld is er idd bekend mee.

De MediaMarkt (die afdeling) is niet altijd superdruk hoor, je luistert echt niet tussen een horde klanten. Het is ook (geen huiskameropstelling) geen geschikte plek voor een echt goede luistersessie maar als 'eerste indruk' kun je echt wel horen of het een beetje goed klinkt of bagger is. Ging me vooral om dat hoogglans witgelakte uiterlijk waar de vraagsteller het over heeft.

Fedde
Ja, het oog wil ook wat en wat goed klinkt mag er ook leuk uit zien. Buizenversterkers zien er vaak ook fraai uit met de buizen glimmend bovenop. Alsof je kunt zien wat er gebeurt. Ik hou daar wel van. Met luistersessies in winkels heb ik geen goede ervaring. Je mist in zo' n omgeving de referentie van de audio thuis. Ik vraag me dan altijd af: hoe klinkt dat dan in mijn doorzonkamer met tegelvloer en is dat beter dan waar ik nu aan gewend ben. Wat mijn zelfbouwervaring betreft: 30 jaar geleden voor het laatst zo' n middengolfkast gebouwd, met kathodemodulator en erg mooi geluid op de radio. Buizen hebben een oneindige ingangsimpedantie en reageren toch wat sneller dan transistors en klinken daardoor heel transparant. De moderne mosfettechniek zal dat ook wel kunnen, denk ik, maar die waren er in die tijd nog niet.

In Overigen / Apparatuur / Aanraders voor een Stereoset of een Dolby Surround voor maximaal 200 euro?

Beste medeleden!
Ten eerste, als dit topic verkeerd staat dan is dat niet met opzet gedaan.
Maar nu de vraag, ik ben op zoek naar een stereoset of een dolby surround(ligt eraan wat beter is) het is vooral bedoeld om aan te sluiten aan mijn platenspeler en aan de computer.
Ik kan hier maximaal 200 euro aan uitgeven, daar moet je vast wel een degelijke stereoset of een dolby surround set voor hebben?

Ja ik weet het, ik verwacht niet het aller beste omdat ik niet bereid ben er 1000 euro aan uit te geven, maar ben wel benieuwd wat het beste is in mijn prijsrange.

buizen
Dus een versterker + boxen?
Of moet er ook nog een tuner en een CD-speler in die stereoset.
Of heb je de boxen al?
Wat is 'een stereoset'?

Liefst wel met cdspeler inderdaad, en geheel nieuw dus boksen en versterker met cd dus. (Dat heb ik nu ook, koste mij toen de tijd 129 euro) Dus ik dacht dat er voor 200 wel wat te vinden moest zijn?

buizen
Je moet het zelf weten en bent vast eigenwijs want je wilt per se '(geheel) nieuw' maar voor dat budget is het veel beter om tweedehands wat te zoeken. En dan nog zal het niet meevallen. Maar op Marktplaats kun je soms toch leuk scoren.
Een goede versterker èn loudspeakers.. voor 200,-..

"Dolby Surround" klinkt me als erg jaren '80 in de oren.

buizen schreef:
"Dolby Surround" klinkt me als erg jaren '80 in de oren.
Een LP niet dan?
Maar ik ben inderdaad best eigenwijs omdat dit mij tot nu toe altijd goed is bevallen haha! maar ik snap wel waarom je dit advies geeft natuurlijk.

Het lastige is dat je 4 luidsprekers wilt en een phonoingang op de versterker. Dus een aparte voorversterker nog?
Mijn advies is tweedehands. Wanneer je de bas nog een beetje wilt horen.
Hoeveel tijd besteed je aan het luisteren naar muziek?
Voor 129 euro heb je al een philips htd3510/12 5.1 set. Of een sony. Maar moet je wel een aparte voorversteker voor de platenspeler hebben.

Maar ik raad het af. Kan je beter doorsparen of tweedehands!

Bij used products hebt je prachtige versterkers met garantie.

De vraag is vast eerder al gesteld, maar ik wil graag snel een antwoord.

Stel: ik koop zo'n platenspeler met USB uitgang en ik koppel het toestel aan mijn PC.

1. Kan ik mijn muziek dan beluisteren via de speakers van mijn PC zonder dat ik nog extra versterking of boxen nodig heb? Ik vermoed van wel.

2. Hoe ga ik aan de slag met het geluidssignaal dat digitaal mijn PC binnenkomt?
Is er de nodige software standaard bijgeleverd, zoekt het apparaat die software meteen op het net op of moet ik zelf ergens het juiste programmaatje scoren om met de muziek aan de slag te kunnen gaan?

Vindt u dit vragen van een wel erg grote dummy? Tja, daarom stel ik ze ook.

dazzler - vanachter de cappucino even kort:

1. Je plugt hem in via een usb-ingang en dan wordt - Windows eigen - het apparaat herkend, immers plug 'n play, en in staat gesteld zijn functie uit te voeren - al kan het zijn dat je wellicht een specifieke driver moet installeren (en die zal dan meegeleverd zijn - of eenvoudig te downloaden), maar dat geeft Windows wel aan - net zoals wanneer je een nieuwe printer aansluit.

2. Zie hierboven: het geluid zou dan ook gewoon via je pc-speakers moeten worden weergegeven, al kan het zijn dat je iets moet tweaken (instellingen).

De meeste mensen gebruiken nl een platenspeler met usb-uitgang om hun vinyl om te zetten naar digitaal (bijv mp3) en dat vergt wel speciale software, zoals Audacity, shareware dacht ik, voor correctie van het signaal etc.

buizen
dazzler, vanachter een (dubbele) espresso (wel met melk en suiker, gaat me om de sterkte):

Hopelijk ben ik nog op tijd maar zag wellicht iets heel interessants voor je. Toevallig (?) raakte ik in die zaak verzeild en zag er het staan.
Het zijn geen antwoorden op je vragen maar aangezien jij (nog) zoekende (?) bent naar een USB-draaitafel, deze zag ik te koop voor € 250,-. Die kost normaliter bij goedkoopste webwinkel 750,- naar verluidt. Volgens mij kun je er van alles mee.
Als je belangstelling hebt hoor ik het wel, ik wil 'm wel voor je kopen en opsturen of langsbrengen.
Als je concrete vragen hebt over het object wil ik die wel voor je vragen aan de winkel. Kan bijv. nu al vragen of er programma's bij zitten zoals jij vraagt, maar heb je interesse?
Nieuw. Met garantie.
US Blaster - Products - DJ - usblaster.com

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=VVPtAhqpcmo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Ik vind dit dus écht te gek. Of de sound ook goed is moet nog blijken, de productie begint volgend jaar.

Bizar hoor. Zweven zal door een magnetisch veld komen maar hoe kan dat ding dan het juiste toerental draaien? Erg bijzonder. Ben benieuwd wat er gebeurt als de stroom uitvalt. Toedeledokie

Broem schreef:
Bizar hoor. Zweven zal door een magnetisch veld komen maar hoe kan dat ding dan het juiste toerental draaien? Erg bijzonder. Ben benieuwd wat er gebeurt als de stroom uitvalt. Toedeledokie
Er zit een batterij in.

jurado schreef:
(quote)
Er zit een batterij in.

Techniek was nooit m'n sterkste kant Wel gaaf, ben benieuwd of ie ergens in NL opduikt.

Broem schreef:
(quote)

Techniek was nooit m'n sterkste kant Wel gaaf, ben benieuwd of ie ergens in NL opduikt.

Ze zijn bezig op kickstarter, doel is bereikt inmiddels. Augustus 2017 gaan de bestellingen de deur uit, duurste variant kost een kleine 1000$. Ik ben zeer benieuwd naar de reviews, het design vind ik al erg mooi.

Ik heb het ook gezien - en de diverse combinatie eveneens. Opvallend dat er een Ortofon-element is gebruikt dat ook in de op-een-na-goedkoopste Pro-Ject platenspeler is te vinden.

Benieuwd of ze het gaan redden. De combinatie toerental/stabiliteit lijkt me een essentiële te kraken noot. Vind nog steeds dat de platenspeler met tangentiale arm - zoals de B&O destijds en de Bergman nu - de meer interessante optie lijkt.

Magnetisme en aandrijving komt elders wel voor, maar wordt toch als exotisch beschouwd.

In: Overigen / Apparatuur / Nieuwe vinylplaten

Hallo,

Ik heb een nieuwe platenspeler.
Daarbij heb ik ook een collectie aan platen.
Dit varieert van oude platen (gekregen van mijn vader) en nieuwe platen (Adele's 19 bijvoorbeeld).
Nu is het vreemde dat de oude platen prima gedraaid worden.
Bij de nieuwe platen slaat de speler echter vaak over.
Hoe kan dit?
Zit er een verschil in persing?
Moet ik de naald verzwaren, of iets dergelijks?

Ik hoor het graag!

Audio van films zijn gemaakt met veel dynamiek in tegenstelling tot de huidige audio van CD's/spotify die vaak volledig voluit worden ingemixt (Loudness war). Voor de eerste gebruik ik een Blu Ray (multi) speler (BDP) + AVR en voor de tweede oa een CD speler, heos link aan externe DAC +amp. Als ik nu een nieuwe AV receiver wil aanschaffen dan zie ik slechts (1 a 2) enkele digitale HDMI uitgangen op dat ding. Indien ik mijn CD speler de deur zou wijzen tbv een BDP dan dien ik dus nog een hdmi audio extractor toe te voegen aan deze Frankenstein opstelling. Mijn vraag is eigenlijk: waarom werken betaalbare DACs nog met optische en coaxiale digitale ingangen en niet met HDMI om HD audio af te spelen?

Ik snap je vraag; maar ben tegelijk benieuwd waarom je je cd-speler weg zou doen en dan een BDP (multiplayer) als cd- én BR-speler te gebruiken, je hebt dan dubbele slijtage Tenzij je minder cd's wilt gaan draaien in de toekomst.

Bedenk nl dat door intensiever gebruik het loopwerk eerder aan vervanging toe is en dat is een relatief dure geschiedenis (ca. 250,-), waarbij vaak een generiek loopwerk (transport is de Engelse term) wordt gebruikt, dat via firmware geschikt wordt gemaakt (in cd-spelers en dvd/BR-spelers gaat dan vaak hetzelfde loopwerk).

Tegenwoordig zie je dat vanaf een bepaald niveau (Cambridge Audio doet het ook) de DAC in de versterker wordt ondergebracht, zodat die DAC ook door andere apparaten kan worden benut en daar zitten idd geen HDMI-ingangen op. Soms heb je dan wel 3 soorten digitale ingangen tot je beschikking.

De mogelijkheid heb je ook wanneer je de DAC in een Netwerkspeler kunt gebruiken.

Misschien kan je eens een wensen/behoeftenanalyse maken met een kosten/baten-plaatje daarbij. Wanneer je BR's en cd's ript naar een schijvensysteem en voor afspelen een mediaspeler/DAC gebruikt en er een WDTV aan hangt, biedt dat wellicht een goede oplossing, ook voor de langere termijn, tegen een goede prijs.

Zie deze link To HDMI or not to HDMI - hifi.nl gigage Volgens mij best duidelijk uitgelegd waarom HDMI poorten niet (alleen) voor audio worden gebruikt. Veel moderne 'renderers' (streamers) gebruiken tegenwoordig een a synchrone USB aansluiting voor het geluid. Vooral geschikt om de vele verschillende formats af te kunnen spelen. Dat zal met een cd speler niet geval zijn (er zijn cd spelers die worden geüpgraded met een externe DAC - vaak via een analoge coaxiale verbinding - beperkt tot 16 bit 44.1 kHz) Uiteraard levert ook dat veel audiofiele discussie op. Kortom, antwoord op je vraag is volgens mij terug te lezen in het artikel op hifi.nl.

Dank heren voor de bijdrages. Een DAC kan dus niet omgaan met meerkanaals informatie over HDMI. Duidelijk. (een AV receiver van een paar 100 euro wel, maar ala)
De bedoeling is dat ik dit schijfje http://images4.static-bluray.com/movies/covers/123918_large.jpg
5.1 + Hi-Res stereo mix of each track (DTS 96/24 5.1 & 96/24 Stereo LPCM) kan afspelen. Hifi.nl stelt voor om deze dan te rippen en via usb af te spelen (met PC of Streamer) als ik het goed lees.

(met de kanttekening dat een AVR in de prijsklasse die ik voor ogen heb niet voldoende equipped is voor stereo weergave)

Mjuman schreef:
Ik snap je vraag; maar ben tegelijk benieuwd waarom je je cd-speler weg zou doen en dan een BDP (multiplayer) als cd- én BR-speler te gebruiken, je hebt dan dubbele slijtage Tenzij je minder cd's wilt gaan draaien in de toekomst.

De CD speler moet niet weg maar als ik een vergelijkbaar of beter resultaat kan halen met een alles in 1 speler dan istie het haasje.

Bedenk nl dat door intensiever gebruik het loopwerk eerder aan vervanging toe is en dat is een relatief dure geschiedenis (ca. 250,-), waarbij vaak een generiek loopwerk (transport is de Engelse term) wordt gebruikt, dat via firmware geschikt wordt gemaakt (in cd-spelers en dvd/BR-spelers gaat dan vaak hetzelfde loopwerk).
Ja, daar heb je een punt.

Tegenwoordig zie je dat vanaf een bepaald niveau (Cambridge Audio doet het ook) de DAC in de versterker wordt ondergebracht, zodat die DAC ook door andere apparaten kan worden benut en daar zitten idd geen HDMI-ingangen op. Soms heb je dan wel 3 soorten digitale ingangen tot je beschikking.
Hoewel elegant vind ik de vrijheid van een externe DAC ook wel prettig. Zodoende wissel ik nog wel eens van versterker (omdat het kan).

De mogelijkheid heb je ook wanneer je de DAC in een Netwerkspeler kunt gebruiken.
Die van de Heos Link is helaas niet beter dan wat ik had. Maar streamer icm DAC zie ik wel zitten.

Misschien kan je eens een wensen/behoeftenanalyse maken met een kosten/baten-plaatje daarbij. Wanneer je BR's en cd's ript naar een schijvensysteem en voor afspelen een mediaspeler/DAC gebruikt en er een WDTV aan hangt, biedt dat wellicht een goede oplossing, ook voor de langere termijn, tegen een goede prijs.

Tegenwoordig heeft een BDP (of een PS4) ook al streaming opties, netflix, usb ingang en die zut. Dan naar AVR (samen met tv ontvanger en andere digitale bronnen) en om de (HD) audio goed weer te geven naar een DAC. Dat is/was mijn gedachtengang. Veel nieuwe AVR's hebben geen digitale uitgang anders dan HDMI. Vandaar mijn vraag.
Maar je hebt gelijk, back to the drawing board.

In het Deutsche HiFiTest Magazine komt dieser Monat prompt een antwoord op mijn vraag waarom AV receivers geen digitale uitgang (anders dan hdmi) meer hebben. De toslink (of coax) werd namelijk voorheen gebruikt om een Minidisk speler te voorzien van input. Deze kon dan fijn je eigen aangeschafte digitale bestandjes op een schijfje plaatsen. Maar nu alle streaming diensten het signaal al digitaal in de AVR pompen zijn de bouwers wat terughoudend met het uitsturen en opnemen van dat signaal op eigen geschreven schijfjes. Wist niet dat dat nog een dingetje was. Afijn, nu weet u het ook.

Een vraag hier, ik wil misschien een wat duurdere optical audiokabel aanschaffen, maar weet iemand of de geluidskwaliteit van je audio-installatie echt dan vooruit gaat? Of zijn alle (in dit geval optical-) kabels hetzelfde, ongeacht hoe duur het is?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:12 uur

geplaatst: vandaag om 03:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.