Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 22 september 2020, 12:57 uur
harm1985 schreef:
Leptop, zo sta ik er ook in. Ik heb nu een set van 1500 euro die primair gebruikt wordt voor film/series. Voor muziek is hij wellicht niet optimaal, maar een significante verbetering ten opzichte van mijn jongenskamer-set die ik jaren in gebruik heb gehad. Als mijn kinderen het huis uit zijn ben ik pas in de gelegenheid een deftige luisterkamer in te richten, want op termijn wil ik de muziek wel de woonkamer uit.
Leptop, zo sta ik er ook in. Ik heb nu een set van 1500 euro die primair gebruikt wordt voor film/series. Voor muziek is hij wellicht niet optimaal, maar een significante verbetering ten opzichte van mijn jongenskamer-set die ik jaren in gebruik heb gehad. Als mijn kinderen het huis uit zijn ben ik pas in de gelegenheid een deftige luisterkamer in te richten, want op termijn wil ik de muziek wel de woonkamer uit.
Ik ben dan ook 13 jaar ouder en rond jouw leeftijd begon het te kriebelen qua geluidsbeleving. Toen is het sparen begonnen, zeg maar. Omdat ik geen kinderen heb en een begripsvolle vrouw, ben ik aardig op streek geraakt. Echter speel ik wel alles af via de woonkamer, niet ideaal qua akoestiek, maar wel gezelliger. Mijn vrouw luistert regelmatig mee
.
1
geplaatst: 23 september 2020, 20:53 uur
Leptop schreef:
Ik ben dan ook 13 jaar ouder en rond jouw leeftijd begon het te kriebelen qua geluidsbeleving. Toen is het sparen begonnen, zeg maar. Omdat ik geen kinderen heb en een begripsvolle vrouw, ben ik aardig op streek geraakt. Echter speel ik wel alles af via de woonkamer, niet ideaal qua akoestiek, maar wel gezelliger. Mijn vrouw luistert regelmatig mee
.
(quote)
. Ik ben weer ouder en bij mij begon het te kriebelen qua geluidsbeleving toen ik verhuisde naar een studentenflat - eigen geluid was daar een conditio sine qua non; studeren in een bibliotheek is voor mij nooit een succes geweest - werd er altijd uitgestuurd

Eerste set - o.m. een Pioneer Pl-12D - deels opgebouwd door strips - ik was stripverzamelaar - te ruilen

Als ik me goed herinner - van het streaming-topic - is jouw set gaandeweg ook doorgegroeid

0
ohmusica
geplaatst: 24 september 2020, 11:11 uur
het audioleven dat ik leidt of lijdt of heb geleden, geluid heeft altijd wel een belangrijke rol gespeeld ik vermoed meer dan gemiddeld, maar dat geldt bij mij ook wel voor beeld, ik weet wel dat kwaliteit van geluid vroeger bijna geen rol speelde, ik was tevreden met mijn zelfgemaakte speakers, of daarvoor de koffer-pick-up van mijn ouders, het was allemaal even prachtig
de hang naar meer kwaliteit is er gaandeweg ingeslopen, je hoort bij anderen, je gaat naar concerten, je ziet apparatuur, een doos met knoppen, technische snufjes waar je het wonder van verwacht en zo wordt het een deel van je identiteit die elke levensfase bij je blijft, dan weer met liefde of met ergernis, zo heb ik periode apparatuur gehad die mij niet beviel als een relatie die je maar niet wilt uitmaken, nu gaat het weer goed hoor, durf te wisselen maar ik zoek het niet in de perfectie
de hang naar meer kwaliteit is er gaandeweg ingeslopen, je hoort bij anderen, je gaat naar concerten, je ziet apparatuur, een doos met knoppen, technische snufjes waar je het wonder van verwacht en zo wordt het een deel van je identiteit die elke levensfase bij je blijft, dan weer met liefde of met ergernis, zo heb ik periode apparatuur gehad die mij niet beviel als een relatie die je maar niet wilt uitmaken, nu gaat het weer goed hoor, durf te wisselen maar ik zoek het niet in de perfectie
2
geplaatst: 24 september 2020, 11:27 uur
Haak wat later aan maar leuk om de laatste posts terug te lezen. Het is en blijft een virus waar ik op jonge leeftijd mee besmet ben geraakt en me nooit meer heeft verlaten. Heb het geluk dat ik een aantal vrienden/collega’s rond mij heen heb die deze passie delen. Dat maakt het extra leuk. We komen al meer dan 25 jaar geregeld bij elkaar voor luisteravonden, bezoeken beurzen en concerten en helpen elkaar. Veel apparatuur wordt onder elkaar weer doorverkocht. Weet ook nog precies waar ik mee begonnen ben als 16 jarige en kan alle apparaten die door de jaren in huis hebben gestaan zo opdreunen (en dat waren er nogal wat) Kortom, leuk om te lezen, veel wijze adviezen en ik probeer altijd mijn oren mijn portemonnee te laten overtuigen (en mevr. Broem te bedanken voor haar altruïstische inslag
)
)
0
ohmusica
geplaatst: 26 september 2020, 13:21 uur
De 10e Alpha-Audio live stream multi-test waar de streamingsdiensten Qobus, Tidal en Spotify vergeleken worden, en ook vinyl en tapeopnames.
Live Multitest - Qobuz - Tidal - Spotify - NAS-drive - Tape - Vinyl - YouTube
Op hun €50.000 set vonden ze Qobuz veruit het best w.b. streaming.
Vinyl en tape doen het ook heel goed.
4
geplaatst: 29 september 2020, 20:50 uur
Vandaag mijzelf getrakteerd op nieuwe geluidsinstallatie. De Marantz PM7000n (versterker met heos streaming ingebouwd), Marantz CD6007 en B&W 706S2. Heb er thuis nog niet naar geluisterd, alles zit nog in de doos. Morgen eerst maar ruimte maken in de huiskamer en de benodigde lundia ervoor opstellen, TV aan de muur ophangen en dan de installatie gaan installeren.
1
geplaatst: 29 september 2020, 21:30 uur
AbleMable schreef:
Vandaag mijzelf getrakteerd op nieuwe geluidsinstallatie. De Marantz PM7000n (versterker met heos streaming ingebouwd), Marantz CD6007 en B&W 706S2. Heb er thuis nog niet naar geluisterd, alles zit nog in de doos. Morgen eerst maar ruimte maken in de huiskamer en de benodigde lundia ervoor opstellen, TV aan de muur ophangen en dan de installatie gaan installeren.
Dan is nu vast je zakgeld op. Stuurt de winkel niet een Sjonnie langs om alles voor je op te stellen (plaats van speakers en zo) en installeren? Lijkt me wel een wenselijke service als je zoveel uitgeeft. Zou echt wel zorgen dat je kast goed verankerd is (en waterpas staat - al heb je geen draaitafel).
Of was het een zgn 'inpakken en wegwezen prijs'?
1
geplaatst: 29 september 2020, 22:08 uur
Dat kon wel Mjuman maar ik heb geen behoefte aan een Sjonnie, vind het zelf te leuk werkie om alles te installeren. Er komt wel een bouwmaatje even helpen met de Vogel ophangen aan de muur voor de TV en de kast vast te zetten aan de muur. Boren en pluggen is niet echt mijn ding...
0
geplaatst: 30 september 2020, 09:42 uur
Is er al iemand die de overstap heeft gemaakt naar ( wireless) aktieve hifi luidsprekers? ( behalve Sonos, b&o, heos, bose) De keuze is niet reuze maar ik snap wel dat als je toch overgaat naar class-D versterking deze net zo goed in de luidspreker in kunt bouwen.
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 18:40 uur
Neen, en geen plannen. Maar ik heb recent wel de nodige innovatieve pareltjes zien langskomen. Ook in dit segment wordt de kwaliteit mettertijd beter.
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 19:05 uur
gigage schreef:
Is er al iemand die de overstap heeft gemaakt naar ( wireless) aktieve hifi luidsprekers? ( behalve Sonos, b&o, heos, bose) De keuze is niet reuze maar ik snap wel dat als je toch overgaat naar class-D versterking deze net zo goed in de luidspreker in kunt bouwen.
Als de versterker kaduuk gaat ben je aan de beurt.https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,17373.0.html
1
geplaatst: 3 oktober 2020, 19:15 uur
harm1985 schreef:
Mjuman,
Vooropgesteld, als jij 1000 euro aan een stekkerblok en wat kabels wil besteden omdat je naar jouw perceptie betere geluidskwaliteit krijgt, dan is dat jouw goed recht. Ik denk dat je meer kunt halen uit goede apparatuur dan uit kabels en ook daar zit een grens aan. Uiteindelijk, als je er maar genoeg aan uitgeeft, zul je het verschil best horen, al was het maar om de uitgave te rechtvaardigen. Ik koop liever voor 1000 euro aan CD's.
Mijn bezwaar bij websites als Alpha Audio is de volgende:
Ik ben geen ict-er of audio technicus, echter heb wel een technische achtergrond. Zonder dubbel blind test kun je nooit objectief vast stellen of de ene kabel beter is dan de andere, ik ben echter nog nooit een test tegengekomen waar dit het geval is. Meestal is een geval van, wij denken dat deze interlink/kabel het beste klinkt in combinatie van deze aparatuur om vervolgens een andere kabel in een complet andere set-up te testen of met andere muziek. Het lijkt me pas echt fair als je een stuk of 3-5 test set-ups (varierend in budget), met verschillende combinaties audio-bron, DAC, speakers en dan ook 3-5 te testen kabels blind test in alle set-ups. Als de recencent weet dat er een duurdere kabel in gaat, dan gaat hij op zeker ook het verschil horen. En dan komen de standard kreten als voller laag, helderder hoog en meer detail naar voren.
Dan punt twee; blijkbaar komt er NAAST het digitale signaal ook nog ruis de kabel in bij goedkope kabels. Van deze ruis heeft de uiterst gevoelige, peperdure apparatuur blijkbaar last. Nu lijkt me dat sterk met het oog op het feit dat streaming audio gebufferd word, maar dat terzijde, zou de ruis dan ook meetbaar moeten zijn. Dus je stuurt aan de ene kant het signal weg, dan moet je aan de andere kant signal + ruis kunnen meten. Het verschil in ruis die aankomt met dure kabels t.o.v. goedkope kabels moet je dan ook kunnen meten. Ook dit lees ik nooit terug in de recensies.
Mij lijkt dat er sprake is van een zeer sterke confirmation bias. Daarbij ga je over peperdure gesponsorde kabels natuurlijk niet zeggen dat je het verschil niet hoort. Dan mag je ze niet meer testen natuurlijk.
http://www.breem.nl/TechThemas/Bekabeling.htmMjuman,
Vooropgesteld, als jij 1000 euro aan een stekkerblok en wat kabels wil besteden omdat je naar jouw perceptie betere geluidskwaliteit krijgt, dan is dat jouw goed recht. Ik denk dat je meer kunt halen uit goede apparatuur dan uit kabels en ook daar zit een grens aan. Uiteindelijk, als je er maar genoeg aan uitgeeft, zul je het verschil best horen, al was het maar om de uitgave te rechtvaardigen. Ik koop liever voor 1000 euro aan CD's.
Mijn bezwaar bij websites als Alpha Audio is de volgende:
Ik ben geen ict-er of audio technicus, echter heb wel een technische achtergrond. Zonder dubbel blind test kun je nooit objectief vast stellen of de ene kabel beter is dan de andere, ik ben echter nog nooit een test tegengekomen waar dit het geval is. Meestal is een geval van, wij denken dat deze interlink/kabel het beste klinkt in combinatie van deze aparatuur om vervolgens een andere kabel in een complet andere set-up te testen of met andere muziek. Het lijkt me pas echt fair als je een stuk of 3-5 test set-ups (varierend in budget), met verschillende combinaties audio-bron, DAC, speakers en dan ook 3-5 te testen kabels blind test in alle set-ups. Als de recencent weet dat er een duurdere kabel in gaat, dan gaat hij op zeker ook het verschil horen. En dan komen de standard kreten als voller laag, helderder hoog en meer detail naar voren.
Dan punt twee; blijkbaar komt er NAAST het digitale signaal ook nog ruis de kabel in bij goedkope kabels. Van deze ruis heeft de uiterst gevoelige, peperdure apparatuur blijkbaar last. Nu lijkt me dat sterk met het oog op het feit dat streaming audio gebufferd word, maar dat terzijde, zou de ruis dan ook meetbaar moeten zijn. Dus je stuurt aan de ene kant het signal weg, dan moet je aan de andere kant signal + ruis kunnen meten. Het verschil in ruis die aankomt met dure kabels t.o.v. goedkope kabels moet je dan ook kunnen meten. Ook dit lees ik nooit terug in de recensies.
Mij lijkt dat er sprake is van een zeer sterke confirmation bias. Daarbij ga je over peperdure gesponsorde kabels natuurlijk niet zeggen dat je het verschil niet hoort. Dan mag je ze niet meer testen natuurlijk.
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 19:34 uur
We konden erop wachten, Linking Mike - a.k.a. linke Michiel -heeft weer een link in de aanbieding, nimmer een eigen relaas - altijd een link; ditmaal naar een site die sinds 2016 niet meer is geactualiseerd.
Goed gedoan jochie, zou Rijk zeggen, maar - en nu Vader Abraham fff Vader Abraham - Nee, daar trappen wij niet in - Op Volle Toeren - YouTube
Discussie al eens eerder gevoerd, 10 jaar oid. Let your ears be your guide - prettige wedstrijd

1
geplaatst: 3 oktober 2020, 19:35 uur
ohmusica schreef:
het audioleven dat ik leidt of lijdt of heb geleden, geluid heeft altijd wel een belangrijke rol gespeeld ik vermoed meer dan gemiddeld, maar dat geldt bij mij ook wel voor beeld, ik weet wel dat kwaliteit van geluid vroeger bijna geen rol speelde, ik was tevreden met mijn zelfgemaakte speakers, of daarvoor de koffer-pick-up van mijn ouders, het was allemaal even prachtig
Voor de zelfbouwer.
forum.zelfbouwaudio.nl - Forumoverzicht
DIY-Loudspeakers - troelsgravesen.dk
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 19:38 uur
Mjuman schreef:
We konden erop wachten, Linking Mike - a.k.a. linke Michiel -heeft weer een link in de aanbieding, nimmer een eigen relaas - altijd een link; ditmaal naar een site die sinds 2016 niet meer is geactualiseerd.
Goed gedoan jochie, zou Rijk zeggen, maar - en nu Vader Abraham fff Vader Abraham - Nee, daar trappen wij niet in - Op Volle Toeren - YouTube
Discussie al eens eerder gevoerd, 10 jaar oid. Let your ears be your guide - prettige wedstrijd
(quote)
Kunt u hem mooi aanvullen vanaf 2016 inclusief technische onderbouwing.
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 20:11 uur
ohmusica schreef:
De 10e Alpha-Audio live stream multi-test waar de streamingsdiensten Qobus, Tidal en Spotify vergeleken worden, en ook vinyl en tapeopnames.
Ja, en via mijn Naim kan ik alleen Tidal makkelijk luisteren. Dus om te gaan vergelijken, moet ik het nodige aanpassen. Daar heb ik eigenlijk geen zin in. Laat ik echter wel meer gelezen hebben dat Qobuz beter klinkt via flac... nog maar eens even over nadenken.
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 20:14 uur
Er zijn wel meer sites door rastechneuten geschreven die zo erg geloven in de basisrekenregels (en hun eigen gelijk), dat ze vergeten zijn om naar hun eigen oren te luisteren.
0
geplaatst: 3 oktober 2020, 23:38 uur
Michiel Cohen schreef:
(quote)
jij was toch degene die een punt wilde maken

0
geplaatst: 4 oktober 2020, 00:13 uur
Nee hoor dat is uw perceptie. Heb gewoon een adres gegeven van een website waar technische zaken duidelijk worden uitgelegd. U kunt de inhoud gewoon lezen net zoals de andere gebruikers van Musicmeter.
0
geplaatst: 4 oktober 2020, 00:23 uur
Leptop schreef:
Er zijn wel meer sites door rastechneuten geschreven die zo erg geloven in de basisrekenregels (en hun eigen gelijk), dat ze vergeten zijn om naar hun eigen oren te luisteren.
(quote)
Ik zou maar oppassen met die eigen oren. Bij sommige personen zijn die nogal onbetrouwbaar. Heb in de loop der jaren sterke staaltjes meegemaakt met geluidstechnici, muzikanten en experts, waarvan sommige stokdoof waren. Ook word ouderdomsslechthorendheid vaak hardnekkig ontkend.
1
ohmusica
geplaatst: 4 oktober 2020, 08:17 uur
Michiel Cohen schreef:
Ik zou maar oppassen met die eigen oren. Bij sommige personen zijn die nogal onbetrouwbaar. Heb in de loop der jaren sterke staaltjes meegemaakt met geluidstechnici, muzikanten en experts, waarvan sommige stokdoof waren. Ook word ouderdomsslechthorendheid vaak hardnekkig ontkend.
Er loopt nogal wat gehoorschade rond.
Het ligt niet aan uw toestel, zeiden ze bij Specsavers.
0
geplaatst: 4 oktober 2020, 09:08 uur
Michiel Cohen schreef:
(quote)
Mee eens, maar dat is natuurlijk een ander onderwerp.
0
geplaatst: 4 oktober 2020, 14:38 uur
Michiel Cohen schreef:
Als de versterker kaduuk gaat ben je aan de beurt.https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,17373.0.html
(quote)
Ik heb al een streamer DAC versterker en luidspreker in één net als miljarden andere mensen, ook wel telefoon genoemd, dus één defecte subwoofer haalt de techniek niet onderuit. Daar ben ik niet zo bang voor in ieder geval.
0
geplaatst: 19 oktober 2020, 23:59 uur
Ik heb de knoop maar doorgehakt na alle plussen en minnen opgeteld te hebben en overstag gegaan voor een aktief setje Dali's met hub en bluos. Alle versterkers en speakers (bijna) verkocht maar wat moet ik nou met al die kabels 

1
geplaatst: 20 oktober 2020, 08:28 uur
Ook verkopen. Je zal niet de eerste zijn die daar op marktplaats succes mee heeft!
0
geplaatst: 14 november 2020, 12:53 uur
Ik ben al heel lang dol op muziek en een grote fan van oude draaitafels. Gevoelens uit oude platen, alsof ze je terugvoeren naar die tijd, en je voelt je nostalgisch, of stel je voor hoe mensen leefden en wat ze toen deden.
0
geplaatst: 14 november 2020, 15:05 uur
[email protected] schreef:
of stel je voor hoe mensen leefden en wat ze toen deden.
of stel je voor hoe mensen leefden en wat ze toen deden.
Nou, uh, dat kan ik je wel vertellen

1
geplaatst: 14 november 2020, 15:54 uur
In november deed een schietgebedje bij je schoen en zei hardop: O beste Sint ik wil graag platen, graag voor de deur, da's mijne voorkeur, niet door de schoorsteen, dat leidt tot spleen en dan moet ik u haten!
En op het schoolplein wisselde je Maxell UDXL cassettes uit (C90) met aan elke kant 1 album

0
geplaatst: 14 november 2020, 15:56 uur
Mjuman schreef:
In november deed een schietgebedje bij je schoen en zei hardop: O beste Sint ik wil graag platen, graag voor de deur, da's mijne voorkeur, niet door de schoorsteen, dat leidt tot spleen en dan moet ik u haten!
En op het schoolplein wisselde je Maxell UDXL cassettes uit (C90) met aan elke kant 1 album
(quote)
Precies generatiegenoot

* denotes required fields.