MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Sir Spamalot (crew)
Maxell

Neeee, TDK SA-90

Sony Metal-XR 90 !

perrospicados schreef:
Neeee, TDK SA-90

Ajacied! TDK was lang sponsor van Ajax.

Joshua68 schreef:
Sony Metal-XR 90 !

Die klonken altijd wat scherp.

Haha.. Dat zou best kunnen. Te lang geleden. Volgens mij kocht ik ze vooral omdat ik ze mooier vond. Mooi glad, zwart, gouden opdruk. Het plastic doosje had een wat donkere schijn, en afgeronde hoekjes meen ik. Tja..

Trick was om de bias van je deck goed af te (laten) regelen. Magistraal goed hoe mijn Nakamichi toen klonk. Ding staat al jaren niks te doen op zolder met een hele berg TDK SA-X metaltapes. Kan me nog herinneren dat de Rotterdamse importeur op beurzen stond en je gratis je Nak kon laten afregelen op de diverse tapes. Tijdje in de rij en je liep de rest van de beurs met dat ding te zeulen (niet in ‘n locker - je weet maar nooit) Geinig.

Toen was ik nog niet zo bezig met apparatuur. In ieder geval had ik niet de centen voor een Nak .

Leptop schreef:
Toen was ik nog niet zo bezig met apparatuur. In ieder geval had ik niet de centen voor een Nak .

Je bent ook nog ‘n broekie he

Broem schreef:
(quote)

Je bent ook nog ‘n broekie he

Niet iedereen heeft een Oom Harry (Nak)

Joshua68 schreef:
Haha.. Dat zou best kunnen. Te lang geleden. Volgens mij kocht ik ze vooral omdat ik ze mooier vond.

Steekhoudend argument in die tijd, ook voor mij

Na jaren TDK SA-X overgestapt naar That's EM-X. Waren een stukje duurder en voor m'n gevoel ook beter, maar of dat daadwerkelijk ook het geval was durf ik nu niet meer met droge ogen te beweren.

Dank je Outlaw104. Heel het weekend lopen nadenken over dat andere populaire merk cassette uit die tijd: That's! Ik kwam er maar niet op. Dit geeft rust, dank.

Na er een paar jaar omheen gedraaid te hebben, ga ik binnenkort thuis een paar nieuwe elementen testen: ik heb nu mijn oude NAD320BEE versterker verbonden met mijn Rega P3 draaitafel, een NAD C T515 DVD-speler en mijn Paradigm monitor 9 speakers, en heb de afgelopen tijd mijn dropveters vervangen door RU Connected snoeren (echt een WERELD van verschil) en zoals eerder gemeld, mijn Elys 2 naald door de Exact.

Ik ga de volgende zaken thuis uitproberen:
- De Rega Elex-R versterker met de Apollo-R CD-speler
- De Rega Elicit-R versterker
- De NAIM CD5-si CD-speler

Ik heb de Rega versterkers al bij mijn hifi-dealer beluisterd samen met de Arcam SA20 en de SA30, en vond de Rega's er daar met kop en schouders bovenuit steken. Nu dus thuis proberen. Omdat ik thuis muziek noet echt hard zet, wil ik er ok nog de Exposure 2510 bij uitproberen, maar daar loop ik ook weer over te twijfelen. Wel komt een vriend nog langs met zijn Cyrus-bak.

Ik ga o.m. luisteren naar:
- CD van Portishead - Dummy (want vind die nogal breiig worden bij mijn huidige stereo)
- Een CD van FGTH (want die blijft steken in mijn dvd-speler)
- Plaat van J Zuns (elektronisch), L.F.T. (dance-achtig)
En verder waar ik zin in heb.

m@rcus schreef:
Na er een paar jaar omheen gedraaid te hebben, ga ik binnenkort thuis een paar nieuwe elementen testen: ik heb nu mijn oude NAD320BEE versterker verbonden met mijn Rega P3 draaitafel, een NAD C T515 DVD-speler en mijn Paradigm monitor 9 speakers, en heb de afgelopen tijd mijn dropveters vervangen door RU Connected snoeren (echt een WERELD van verschil) en zoals eerder gemeld, mijn Elys 2 naald door de Exact.

Ik ga de volgende zaken thuis uitproberen:
- De Rega Elex-R versterker met de Apollo-R CD-speler
- De Rega Elicit-R versterker
- De NAIM CD5-si CD-speler

Ik heb de Rega versterkers al bij mijn hifi-dealer beluisterd samen met de Arcam SA20 en de SA30, en vond de Rega's er daar met kop en schouders bovenuit steken. Nu dus thuis proberen. Omdat ik thuis muziek noet echt hard zet, wil ik er ok nog de Exposure 2510 bij uitproberen, maar daar loop ik ook weer over te twijfelen. Wel komt een vriend nog langs met zijn Cyrus-bak.

Ik ga o.m. luisteren naar:
- CD van Portishead - Dummy (want vind die nogal breiig worden bij mijn huidige stereo)
- Een CD van FGTH (want die blijft steken in mijn dvd-speler)
- Plaat van J Zuns (elektronisch), L.F.T. (dance-achtig)
En verder waar ik zin in heb.

Tip.
NAD C 368 versterker | HOBO hifi | HOBO hifi
NAD D 3020 V2 versterker | HOBO hifi
NAD D3045 - Audioexpert / HiFi winkel van het jaar

Dank. Hebben die niet hetzelfde nadeel van mijn 'oude' NAD? Dat ze zo warm/wollig kunnen klinken? Dat is namelijk de reden dat ik die Rega's wil proberen... Als ik 'Dummy' draai, lijkt het net alsof de muziek in een deken zit. Zo warm.

m@rcus schreef:
(quote)

Dank. Hebben die niet hetzelfde nadeel van mijn 'oude' NAD? Dat ze zo warm/wollig kunnen klinken? Dat is namelijk de reden dat ik die Rega's wil proberen... Als ik 'Dummy' draai, lijkt het net alsof de muziek in een deken zit. Zo warm.

Misschien toch even deze post eerst lezen:
Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019)

De "N" staat voor de NAD C368 met Bluos-module; de "M" staat voor Moon Neo Ace (soms kan je die tweedehands of als demo vinden).

m@rcus schreef:
(quote)

Ik weet niet hou je oude NAD klinkt. Dit zijn versterkers van een nieuwe generatie. Volgens mij allemaal met Hypex modules.

Mijn NAD klinkt warm. Over alles zit een sausje van warm. Voor mijn NAD had ik een Harman Kardon en daarvoor een Marantz-bak. Allemaal WARM. En dat ben ik een beetje zat. 'Mijn' dealer heeft die Moon ook staan. Beide versterkers zijn, zo lees ik, van die 'alles in 1'-dingen, en dan krijg je altijd de vraag: 'Wat wil je eigenlijk met je versterker? '

Ik ben eind jaren 70 begonnen met platen draaien, halverwege de jaren 80 overgeschakeld naar cd' s, en rond 2010 naar 'alles digitaal'. omdat mijn toenmalige cd-speler irritant ging doen. Vervolgens beviel dat digitale ook weer niet, want zielloos en kreeg ook ruzie met de verbinding squeezebox en het duurt tijden voordat je gewoon kunt luisteren, dus toen vanaf 2014 maar weer platen gaan draaien (want eenvoudig, bovendien kwam veel nieuw werk 'enkel' op vinyl uit). inmiddels 600 platen verder wil ik een nieuwe versterker kopen en heb daarvoor maar weer mijn DVD-speler uit de berging gevist, en een grote flightcase met CD-schijfjes (hoesjes en zo staan apart). Zolang de CD-speler die dingen gewoon afspeelt best leuk! Digitale dingen (paar duizend albums toch) die nog steeds op mijn NAS staan, speel ik nu (zelden) af via een appje en een dropveter die met mijn mobiel of tablet verbonden is.

Dus: mijn versterker hoeft niet te kunnen streamen. Te veel gedoe, te weinig binding.

Ik wil wel een echt goeie MM phono-ingang, met de mogelijkheid om te kunnen groeien naar MC (wellicht). Heb nu een Rega-phono amp. Mooi dingetje, maar wel weer een apparaat er bij.

Wat ik wel wil, is CONTROLE. Als ik mijn huidige NAD op 'kwart voor 9' zet, (wat voor mij al aan de harde kant is. Ben voorzichtig met de buren) hoor ik de versterker al over alles een sausje gooien. Het wordt 'papperig'. Ik heb mijn speakers en mijn pickup bij de dealer aangesloten op de Elicit-R en was verbaasd over hoe de versterker de boxen controleert. zelfs als je die bak open gooit, hoorde je nauwelijks vervorming. Zoiets zoek ik dus...

Heb over de Rega's wel gelezen dat er mogelijk clipping-problemen zijn i.v.m warmte, en dat zou voor mij een reden zijn om ze niet te nemen, want wil de versterker eigenlijk gewoon aan laten staan, maar we gaan gewoon testen.

CD-spelers ga ik testen om te kijken of er nou echt verschil is tussen die dingen, want veel van die 'verschillen' zouden best wel eens subjectief kunnen zijn...

Heel verhaal maar goed.

m@rcus schreef:
Mijn NAD klinkt warm. (...) En dat ben ik een beetje zat. 'Mijn' dealer heeft die Moon ook staan. Beide versterkers zijn, zo lees ik, van die 'alles in 1'-dingen, en dan krijg je altijd de vraag: 'Wat wil je eigenlijk met je versterker? '

Dus: mijn versterker hoeft niet te kunnen streamen. Te veel gedoe, te weinig binding.

Ik wil wel een echt goeie MM phono-ingang, met de mogelijkheid om te kunnen groeien naar MC (wellicht). Heb nu een Rega-phono amp. Mooi dingetje, maar wel weer een apparaat er bij.

Wat ik wel wil, is CONTROLE. Als ik mijn huidige NAD op 'kwart voor 9' zet, (wat voor mij al aan de harde kant is. Ben voorzichtig met de buren) hoor ik de versterker al over alles een sausje gooien. Het wordt 'papperig'. Ik heb mijn speakers en mijn pickup bij de dealer aangesloten op de Elicit-R en was verbaasd over hoe de versterker de boxen controleert. zelfs als je die bak open gooit, hoorde je nauwelijks vervorming. Zoiets zoek ik dus...

CD-spelers ga ik testen om te kijken of er nou echt verschil is tussen die dingen, want veel van die 'verschillen' zouden best wel eens subjectief kunnen zijn...

Om met dat laatste te beginnen: vraag eens aan je dealer hoeveel cd-spelers hij nog verkoopt (de mijne vertelt me in alle eerlijkheid 1-2 per maand. Daarentegen zijn ze aardig wat keren bezig met de inrichting van een all-in-one systeem of streamer; dat vergt idd wat werk, zoals het thuis zijn in internetaansluitingen (ip-adressen, dingen herkenbaar maken in Windows-netwerk, of ander OS) en dat is voor veel mensen lastig. Bovendien: cd-spelers - en dat heb je al eens gemerkt - hebben gewoon *niet* het eeuwige leven: na bepaalde tijd geeft het loopwerk (transport) de geest en de vervanging daarvan kost ca 200 - 250,- Mijn laatste cd-speler was een Primare cd21 en die vertoonde op een gegeven moment kuren. Omdat Primare geen importeur meer heeft in NL, nam ik contact op met Primare in Zweden. Het loopwerk dat ze me konden leveren was een generiek (DVD)-loopwerk (uit taiwan, bleek uit het typenummer) en dat moest ik zelf voorzien van de juiste firmware (via pc) en dan vervolgens inbouwen in mijn cd-speler.

De Primare heb ik verkocht. Wilde aanvankelijk alleen cd's vanaf mijn NAS draaien, maar dat is lastig met klassieke en mix-cd's zoals Fabric en Balance en daar heb ik er ca 350 van (geeft een enorme hoop vervuiling in je artiestenlijst en dat is lastig als je vanuit dat uitgangspunt muziek wilt beluisteren).
Inmiddels heb ik een Audiolab CDT 6000 (alleen loopwerk) - die ik heb aangesloten op mijn streamer.

Als je (ooit) wilt overstappen naar een MC-element moet je wel nagaan of de phonotrap in de beoogde versterker MC aankan - een MC-signaal is nl beduidend zwakker dan dat van een MM-element; bij een separate phonotrap kan je dan mbv "jumpers" de juiste impedantie instellen.

Die Moon Neo Ace heeft de Moon 240i versterker als uitgangspunt; en die klonk met 2 * 50W beter dan de NAD met 2* 80W, tenminste op die Deense speakers van 1500 - 2000 per set. En een versterker is iets dat je goed tweedehands kunt kopen, beter dan een cd-speler iig. Ik neem aan dat je bekend bent met de internationale sites voor tweedehands hifi. Verzending vanuit Duitsland kost bijv slechts ca 30,-

m@rcus schreef:
Mijn NAD klinkt warm. Over alles zit een sausje van warm. Voor mijn NAD had ik een Harman Kardon en daarvoor een Marantz-bak. Allemaal WARM. En dat ben ik een beetje zat. 'Mijn' dealer heeft die Moon ook staan. Beide versterkers zijn, zo lees ik, van die 'alles in 1'-dingen, en dan krijg je altijd de vraag: 'Wat wil je eigenlijk met je versterker? '

Ik ben eind jaren 70 begonnen met platen draaien, halverwege de jaren 80 overgeschakeld naar cd' s, en rond 2010 naar 'alles digitaal'. omdat mijn toenmalige cd-speler irritant ging doen. Vervolgens beviel dat digitale ook weer niet, want zielloos en kreeg ook ruzie met de verbinding squeezebox en het duurt tijden voordat je gewoon kunt luisteren, dus toen vanaf 2014 maar weer platen gaan draaien (want eenvoudig, bovendien kwam veel nieuw werk 'enkel' op vinyl uit). inmiddels 600 platen verder wil ik een nieuwe versterker kopen en heb daarvoor maar weer mijn DVD-speler uit de berging gevist, en een grote flightcase met CD-schijfjes (hoesjes en zo staan apart). Zolang de CD-speler die dingen gewoon afspeelt best leuk! Digitale dingen (paar duizend albums toch) die nog steeds op mijn NAS staan, speel ik nu (zelden) af via een appje en een dropveter die met mijn mobiel of tablet verbonden is.

Heb over de Rega's wel gelezen dat er mogelijk clipping-problemen zijn i.v.m warmte, en dat zou voor mij een reden zijn om ze niet te nemen, want wil de versterker eigenlijk gewoon aan laten staan, maar we gaan gewoon testen.

Heel verhaal maar goed.

Het kan zijn dat de versterker gewoon op is. Ik weet niet uit welk jaar die komt. In het verleden heb ik een paar Marantz en Denon versterkers voorzien van nieuwe elco's. Er zaten vrij veel lekkende exemplaren tussen.

Dat is ook zo. Daarom kan ik hem niet uit doen, want dan kan het best een uur duren totdat het lampje van standby is, de balans regeling is brak en de tone defeat is ook brak. En dat is niet erg. Hij komt uit 2003 of zo.

Heb vandaag de streamservice maar weer eens aangezet. Werkt wel, maar langzaam. Veel gedoe ook met een app en zo. Maar beter dan Spotify, want heb nu al een paar keer gehad dat opnames opeens verdwenen (vast iets met rechten) terwijl ik ze echt gedownload had

Een nieuwe versterker is een mooie upgrade. Daarna nieuwe draden naar de luidsprekers en over een paar jaar wellicht nieuwe luidsprekers. en zo blijven we tweaken. Morgen komen mijn superspikes. Dan kan ik mijn speakers verplaatsen zonder gedoe.

m@rcus schreef:
Een nieuwe versterker is een mooie upgrade. Daarna nieuwe draden naar de luidsprekers en over een paar jaar wellicht nieuwe luidsprekers. en zo blijven we tweaken. Morgen komen mijn superspikes. Dan kan ik mijn speakers verplaatsen zonder gedoe.

Een tip van mijn kant: voor spikes zijn een soort voetjes (schoteltjes) leverbaar en daarmee voorkom je krassen in een houten vloer (of linoleum). Een ander optie is te kijken welke schroefdraad die spikes hebben (zeg bijv M8) en dan kan je bij Hornbach M8--bouten (inbus) kopen met een ronde, vlakke onderkant en daarop plak je dan zelfklevend dik vilt of kurk (dat die je normaal onder stoelpoten zou plakken om beschadiging van je parket te voorkomen, ben je klaar voor nog geen 10 euro. Merkgerelateerde voetjes met een vergelijkbare functie kosten vaak 150 - 300,- voor een set van 2 speakers

En een versterker van 17 jaar is idd wel toe aan pensionering. Toen mijn vorige versterker 10 jaar oud was heb ik hem laten nazien en bepaalde onderdelen laten vervangen, kostte ca 250, maar daarna speelde ie weer als een zonnetje.

m@rcus schreef:
Dat is ook zo. Daarom kan ik hem niet uit doen, want dan kan het best een uur duren totdat het lampje van standby is, de balans regeling is brak en de tone defeat is ook brak. En dat is niet erg. Hij komt uit 2003 of zo.

Heb vandaag de streamservice maar weer eens aangezet. Werkt wel, maar langzaam. Veel gedoe ook met een app en zo. Maar beter dan Spotify, want heb nu al een paar keer gehad dat opnames opeens verdwenen (vast iets met rechten) terwijl ik ze echt gedownload had

Die versterker loopt dan inderdaad op zijn laatste benen. Rijp voor de kringloop. Wat betreft luidsprekers. Probeer eens een klassieke 3 weg te bemachtigen. Gesloten systeem. Op marktplaats staan de nodige vintagemodellen. Eind 2019 ben ik overgestapt van een 2 weg basreflexsysteem naar een 3 weg gesloten systeem. Een duidelijke verbetering.

We zullen zien. Eerst checken wat een andere versterker doet met mijn huidige zuilen. Het voordeel van de superspikes is dat de voetjes en de spikes niet los van elkaar zijn waardoor je je speakers zonder probleem kunt verschuiven. Door de inrichting van mijn woonkamer kan ik mijn speakers niet continu in de 'luisterstand' houden, maar schuif ik ze elke keer na het luisteren voorzichtig weer uit de weg. Ze zijn 1 meter hoog, en ze staan nogal in de weg als ik ze in luisterpositie opstel (keurig op 3/4 x mijn luisterpositie en een stuk de kamer in) en het is irritant als ze - wat regelmatig gebeurt - bij het verschuiven van die voetjes af schuiven. Die Paradigm monitor 9 zuilen zijn trouwens echt heel fijne luidsprekers. Een beetje groot, maar wel fijn.

Ik heb mijn speakers op rolbare plateaus staan. Werkt goed. De speakers zelf hebben overigens ook nog spikes met daaronder een bedje waar de spikes invallen. Enfin, tip: rolbaar plateau.

Gaaf. Zelf gemaakt?

Had gekund, maar zijn onderdeel van een grote wandkast die we ooit hebben laten maken. Daarmee kun je de speakers naar binnen en naar buiten rollen.

Bij mijn speakers zou zoiets niet werken, maar ook hier is een cheapskate optie: gewoon twee 'hondjes' (ook wel meubelrollers genoemd) kopen bij een DHZ-zaak - zijn er in meerdere maten - en daar evt een dikke laag vilt op aanbrengen. Of anders zelf maken mbv mdf en rolwieltjes eronder.

Leptop schreef:
Ik heb mijn speakers op rolbare plateaus staan. Werkt goed. De speakers zelf hebben overigens ook nog spikes met daaronder een bedje waar de spikes invallen. Enfin, tip: rolbaar plateau.

Trek je ze dan naar voren als je gaat luisteren? Ervaring is dat (open/basreflex) speakers gebaat zijn bij aardig wat vrije ruimte rondom. Duwtje naar voren bij luisteren en weer naar achter als de pret voorbij draagt bij aan de WAF

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.