Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
ohmusica
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:32 uur
Outlaw104 schreef:
Na dertig jaar CD vind ik het weer eens tijd om m'n oude liefde op te pakken. Volgende week krijg ik een nieuwe draaitafel op proef te luisteren:
Reloop Turn 5
Ben benieuwd hoe dit gaat klinken i.c.m. de Denon PMA-1510AE versterker.
Na dertig jaar CD vind ik het weer eens tijd om m'n oude liefde op te pakken. Volgende week krijg ik een nieuwe draaitafel op proef te luisteren:
Reloop Turn 5
Een draaitafel op proef! Via de importeur? Kwetsbaar product...
1
geplaatst: 1 september 2020, 16:17 uur
Outlaw104 schreef:
Reloop Turn 5
Reloop Turn 5
Niet om 't of of 't ander, maar voor zijn prijs zou ik dat niet echt een koopje noemen. Bovendien direct aangedreven, motorgeluid: rumble
Snaaraangedreven platenspelers (Pro-ject of Rega bijv) zijn er voor een beduidend lager bedrag, met (belangrijk) hetzelfde Ortofon 2M-element).
Meer info over platenspelers vind je op de div vinyl-topics

0
geplaatst: 17 september 2020, 19:21 uur
Ik heb interesse in de NAIM DAC V1, maar ik vroeg me af of je daar ook via iphone met spotify kunt streamen, weet iemand dat?
0
geplaatst: 17 september 2020, 21:59 uur
De NAIM manual geeft de volgende inputs aan:
Input Type Socket
USB Asynchronous USB USB Type B
dig. 1 S/PDIF Digital Coaxial (BNC)
dig. 2 S/PDIF Digital Coaxial (RCA phono)
dig. 3 S/PDIF Digital Optical (TosLink)
dig. 4 S/PDIF Digital Coaxial (RCA phono)
dig. 5 S/PDIF Digital Optical (TosLink)
Er is geen wifi mogelijkheid of bluetooth. Kun je koppelen met USB? Zo niet, zou je een andere bron moeten kiezen.
Input Type Socket
USB Asynchronous USB USB Type B
dig. 1 S/PDIF Digital Coaxial (BNC)
dig. 2 S/PDIF Digital Coaxial (RCA phono)
dig. 3 S/PDIF Digital Optical (TosLink)
dig. 4 S/PDIF Digital Coaxial (RCA phono)
dig. 5 S/PDIF Digital Optical (TosLink)
Er is geen wifi mogelijkheid of bluetooth. Kun je koppelen met USB? Zo niet, zou je een andere bron moeten kiezen.
0
geplaatst: 17 september 2020, 22:07 uur
Of wellicht kun je ook koppelen naar RCA?
Al met al denk ik wel dat je meer en beter geluid uit deze mooie voorversterker/dac kunt krijgen met een passende bron.
Al met al denk ik wel dat je meer en beter geluid uit deze mooie voorversterker/dac kunt krijgen met een passende bron.
0
ohmusica
geplaatst: 17 september 2020, 23:46 uur
Koop gewoon een goeie streamer, er komen er steeds meer op de markt. Naim, Arcam nu ook.
Streaming Audio Naim - wilbert.nl
Arcam ST60 de eerste fullsize streamer van het merk - hifi.nl
Streaming Audio Naim - wilbert.nl
Arcam ST60 de eerste fullsize streamer van het merk - hifi.nl
0
geplaatst: 17 september 2020, 23:46 uur
Wat een verwarring weer - de Naim DAC V1 is *uitsluitend* een digital-analogue converter, met aardig wat aansluitmogelijkheden. Bevat dus *geen* mediaplayer en hoe wil je geluidsbestanden afspelen zonder apparaat die de bestanden traceert en aanslingert? Op een DAC zit geen start-knop, ook geen fast forward/fast backward knop.
Als je een separaat loopwerk - in 't Engels transport genoemd - hebt, sluit je dat loopwerk aan op een DAC en die DAC sluit je dan weer aan op een versterker. De afstandsbediening van je loopwerk regelt de besturing van de cd, niet de DAC.
Je hebt dus vóór die DAC een unit nodig (met software) voor de besturing/controle van je geluidsbestanden. Naim heeft meerdere apparaten waarin mediaplayer én DAC zijn verenigd. Dergelijke apparaten worden ook wel "netwerkspeler"genoemd; prijzen verschillen. Cambridge Audio CXN zit bijv net rond de 1200,- Naim zit daarboven.
Naim biedt ook een app voor de besturing, die werkt mbv wifi en een antenne achterop het apparaat: downloaden op tablet of smartfoon, instellen en presto.
Apparaat aansluiten op je router, zorgen dat in je OS (windows) het apparaat wordt herkend; account nemen voor Spotify en/of Tidal en dan dat account bekend maken in je app.
Voordat ik de app had gedownload heb ik - toen ik een Spotify-account had - mijn netwerkspeler laten traceren en dan zie je behalve je pc een tweede ikoontje (dat van je netwerkspeler) en wanneer je dat aanklikt wordt de muziek op die netwerkspeler afgespeeld. Da's niet handig als je pc in een andere ruimte staat.
De meeste Naim apparaten hebben overigens meerdere uitgangen en ingangen, die via het instelmenu moeten worden geconfigureerd. Zo'n Naim DAC V1 kan dus gebruikt worden door een cd-speler, een dvd/blueray-speler of een mediaplayer.
De goedkoopste mediaplayer is vermoedelijk de Raspberry Pi, maar het vergt wel enige handigheid om dat ding aan de praat te krijgen.
Als je een separaat loopwerk - in 't Engels transport genoemd - hebt, sluit je dat loopwerk aan op een DAC en die DAC sluit je dan weer aan op een versterker. De afstandsbediening van je loopwerk regelt de besturing van de cd, niet de DAC.
Je hebt dus vóór die DAC een unit nodig (met software) voor de besturing/controle van je geluidsbestanden. Naim heeft meerdere apparaten waarin mediaplayer én DAC zijn verenigd. Dergelijke apparaten worden ook wel "netwerkspeler"genoemd; prijzen verschillen. Cambridge Audio CXN zit bijv net rond de 1200,- Naim zit daarboven.
Naim biedt ook een app voor de besturing, die werkt mbv wifi en een antenne achterop het apparaat: downloaden op tablet of smartfoon, instellen en presto.
Apparaat aansluiten op je router, zorgen dat in je OS (windows) het apparaat wordt herkend; account nemen voor Spotify en/of Tidal en dan dat account bekend maken in je app.
Voordat ik de app had gedownload heb ik - toen ik een Spotify-account had - mijn netwerkspeler laten traceren en dan zie je behalve je pc een tweede ikoontje (dat van je netwerkspeler) en wanneer je dat aanklikt wordt de muziek op die netwerkspeler afgespeeld. Da's niet handig als je pc in een andere ruimte staat.
De meeste Naim apparaten hebben overigens meerdere uitgangen en ingangen, die via het instelmenu moeten worden geconfigureerd. Zo'n Naim DAC V1 kan dus gebruikt worden door een cd-speler, een dvd/blueray-speler of een mediaplayer.
De goedkoopste mediaplayer is vermoedelijk de Raspberry Pi, maar het vergt wel enige handigheid om dat ding aan de praat te krijgen.
0
geplaatst: 18 september 2020, 17:01 uur
schizodeclown Lang verhaal kort: met deze voorversterker/dac kun je niet streamen.
Maar volgens mij bedoel je iets anders?
0
geplaatst: 18 september 2020, 17:15 uur
Leptop schreef:
schizodeclown Lang verhaal kort: met deze voorversterker/dac kun je niet streamen.
Ik dacht dat het aangesloten kon worden op de labtop/desktop, maar maakt ook niet uit meer, ik zoek wel wat anders, het moet in ieder geval een koptelefoon versterker zijn die ik op me cd-speler kan aansluiten maar waar ik tevens ook me i-phone op kan aansluiten en dan spotify gebruiken.
Budget is €2400-€3200 als iemand tips heeft ik sta er open voor

1
geplaatst: 20 september 2020, 20:56 uur
Na lang twijfelen heb ik een koptelefoonversterker gekocht: een gebruikte (hybride) Cavalli Liquid Fire (google maar).
Mijn twijfel zat erin dat ik mijn koptelefoon (een Audeze LCD-X) al een tijdje heb ingeplugd in een McIntosh CD/SACD-speler, en dat klinkt toch ook goed.. Ik wil niettemin toch eens een echte, zeer goed aangeslagen, koptelefoonversterker gebruiken om te ervaren of er duidelijke verschillen zijn te horen.
Hij is onderweg, maar ik zal hem na aankomst toch even moeten verbergen tot het juiste moment van thuis vertellen...
Mijn twijfel zat erin dat ik mijn koptelefoon (een Audeze LCD-X) al een tijdje heb ingeplugd in een McIntosh CD/SACD-speler, en dat klinkt toch ook goed.. Ik wil niettemin toch eens een echte, zeer goed aangeslagen, koptelefoonversterker gebruiken om te ervaren of er duidelijke verschillen zijn te horen.
Hij is onderweg, maar ik zal hem na aankomst toch even moeten verbergen tot het juiste moment van thuis vertellen...

0
geplaatst: 20 september 2020, 21:57 uur
Echo01 schreef:
Na lang twijfelen heb ik een koptelefoonversterker gekocht: een gebruikte (hybride) Cavalli Liquid Fire (google maar).
Mooi spul! En, ai....je neemt wel een risico thuis. Deze Cavalli valt echt wel op en heeft niet perse een hoge WAF
.
0
geplaatst: 20 september 2020, 22:07 uur
Leptop schreef:
Mooi spul! En, ai....je neemt wel een risico thuis. Deze Cavalli valt echt wel op en heeft niet perse een hoge WAF
.
(quote)
. Tja een paar Audioquest Vodka of Diamond ethernet-kabels zijn eenvoudiger binnen te sneaken, maar wel een fikse aanslag.
Gezien het feit dat ik slechts 5 - 10% van de luistertijd met hoofdtelefoon op luister, zou ik never nooit daarvoor een justificatie kunnen vinden. De (fysieke) belemmering en het (psychische) gevoel afgesloten te zijn zullen daarin een belangrijke rol spelen. Ooit de aanschaf overwogen van een Stax-set, maar toen ik een - op zich interessante - combi aangeboden kreeg, haakte ik toch af ogv die geringe luistertijd.
0
geplaatst: 20 september 2020, 22:16 uur
Mjuman schreef:
Tja een paar Audioquest Vodka of Diamond ethernet-kabels zijn eenvoudiger binnen te sneaken, maar wel een fikse aanslag.
Gezien het feit dat ik slechts 5 - 10% van de luistertijd met hoofdtelefoon op luister, zou ik never nooit daarvoor een justificatie kunnen vinden. De (fysieke) belemmering en het (psychische) gevoel afgesloten te zijn zullen daarin een belangrijke rol spelen. Ooit de aanschaf overwogen van een Stax-set, maar toen ik een - op zich interessante - combi aangeboden kreeg, haakte ik toch af ogv die geringe luistertijd.
(quote)
Tja een paar Audioquest Vodka of Diamond ethernet-kabels zijn eenvoudiger binnen te sneaken, maar wel een fikse aanslag.
Oh, ik heb zeker een justificatie: door die corona-toestand werkt mijn vrouw bijna elke dag thuis. En daar ik al jaren vanuit huis werk, eenmaal raden wie thuis zijn muziek overdag niet meer kan spelen en dus sowieso moet uitwijken naar zijn koptelefoon....

Ik denk dat ik in de pre-coronatijden ook rond de 5 procent vd tijd een koptelefoon gebruikte, maar dat is nu bijna 80 procent geworden. Alleen in de weekenden kan ik - min of meer - nog mijn grote speakers eindelijk eens schoonblazen.
0
geplaatst: 20 september 2020, 22:22 uur
Leptop schreef:
.
(quote)
. Kwestie van wachten op de kerstdagen. Vallen die mooie brandende buisjes vast niet meer op tussen de kerstverlichting...

Als mijn vrouw tegen die tijd zegt dat zij die lichtjes in mijn audiokast zo gezellig vindt, meld ik wel eerlijk dat deze aan een koptelefoonversterker vast zitten.
0
geplaatst: 20 september 2020, 22:27 uur
Mee eens. Ik zeg altijd tegen mijn vrouw (en anderen) dat een hobby geld mag kosten. En eerlijk... het kost mij ook altijd de nodige tijd om dergelijke investeringen in te leiden...
Ondertussen heb ik het voordeel dat mijn vrouw ook het verschil daadwerkelijk hoort. Recent nog bij de nieuwe Transparant interconnect.
Ondertussen heb ik het voordeel dat mijn vrouw ook het verschil daadwerkelijk hoort. Recent nog bij de nieuwe Transparant interconnect.
0
geplaatst: 20 september 2020, 22:30 uur
Mjuman schreef:
Tja een paar Audioquest Vodka of Diamond ethernet-kabels zijn eenvoudiger binnen te sneaken, maar wel een fikse aanslag.....
Tja een paar Audioquest Vodka of Diamond ethernet-kabels zijn eenvoudiger binnen te sneaken, maar wel een fikse aanslag.....
En onzichtbaar weg te werken
. Maar ja, stel dat je vrouw daarna toch hoort dat je stiekem aan het investeren bent geweest...
0
geplaatst: 20 september 2020, 22:52 uur
Leptop schreef:
Mee eens. Ik zeg altijd tegen mijn vrouw (en anderen) dat een hobby geld mag kosten. En eerlijk... het kost mij ook altijd de nodige tijd om dergelijke investeringen in te leiden...
Je kunt beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan. De Cavalli Liquid Fire is een ' match made in heaven' voor mijn Audeze koptelefoon, maar is vrij zeldzaam geworden. Moest hem ook importeren...
0
geplaatst: 21 september 2020, 00:07 uur
Leptop schreef:
. Maar ja, stel dat je vrouw daarna toch hoort dat je stiekem aan het investeren bent geweest...
(quote)
. Maar ja, stel dat je vrouw daarna toch hoort dat je stiekem aan het investeren bent geweest... Dat kunnen waarnemen dat het beter klinkt - ergo dat je aan 't investeren bent geweest - is juist het ideale kantelpunt
de rest is communicatie 
Netwerkkabels... maken ze een verschil? - Alpha-Audio was het begin, zeg maar.
Ben rond de jaarwisseling begonnen alle doodgewone utp-kabels waar audio-bestanden doorheen gingen te vervangen door Audioquest-kabels (van verschillende lengtes en types, afhankelijk van plaats in de 'keten') en een extra audiofiele switch dichtbij mijn streamer en dat leverde een zeer goed resultaat resultaat. Het idee van "een utp-kabel transporteert data en data blijft data, ongeacht de kabel" ging dus niet helemaal op.
En misschien helpt 't om wat begrip/instemming te tonen als je partnerkleding gaat winkelen - sla gewoon meteen de 2-3 goedkopere zaken over en ga gewoon meteen naar de betere/duurdere, krijg je meestal meteen een stoel aangeboden en een espresso

1
geplaatst: 21 september 2020, 07:35 uur
Haha, is ook een optie.
Dat van de kabels kan ik bevestigen. De belangrijkste stap bleek de interconnect tussen mijn voor- en naversterker. Zeer goed hoorbaar. Ik was echter eigenwijs en wilde een Chord interconnect want die matcht veel beter met Naim, aldus de bladen en dealers. Niet in mijn setup dus. Het werd een Transparant.
Ook nog een Silent Angel en AQ Vodka erbij geprobeerd, maar dat was ook teveel hoog en scherpte.
Op termijn is een geschikte ethernetkabel zeker nog nodig. En ook de stroomvoorziening zal ik nog eens nader bekijken. Ben wel benieuwd naar het effect van een AQ Niagara.
Leuke hobby...
Dat van de kabels kan ik bevestigen. De belangrijkste stap bleek de interconnect tussen mijn voor- en naversterker. Zeer goed hoorbaar. Ik was echter eigenwijs en wilde een Chord interconnect want die matcht veel beter met Naim, aldus de bladen en dealers. Niet in mijn setup dus. Het werd een Transparant.
Ook nog een Silent Angel en AQ Vodka erbij geprobeerd, maar dat was ook teveel hoog en scherpte.
Op termijn is een geschikte ethernetkabel zeker nog nodig. En ook de stroomvoorziening zal ik nog eens nader bekijken. Ben wel benieuwd naar het effect van een AQ Niagara.
Leuke hobby...
0
geplaatst: 21 september 2020, 10:34 uur
Van de WAF heb ik geen last; na aftrek van de naar rato bepaalde bijdrage voor de vaste lasten is de rest van ons inkomen in principe vrij besteedbaar. De meeste apparaatuur die ik heb staan is dan ook weer niet van het prijsniveau waar het hierboven over gaat, maar het oog wil, zeker bij mijn vrouw, ook wat. Desalniettemin heft ze zich neergelegd bij de 55" TV de speakers aan de muur. De apparatuur staat verder niet in het zicht (deur met kast). Grote zuilenspeaker ben ik met jonge kinderen voorlopig maar niet aan begonnen.
Wat betreft UTP/HDMI kabels; De HDMI-standaard laat een error rate van 1 op 1 miljard toe, het lijkt me zeer sterk dat je dat kunt horen of zien (1 foute pixel per second, die pixel is 1/24e seconde te zien).
Vergelijkbaar worden de meeste UTP kabels met en Bit-error-rate van 10^-12 ontworpen (IEEE 802.3), Wederom, ik vind het knap dat jullie dat horen
Wat betreft UTP/HDMI kabels; De HDMI-standaard laat een error rate van 1 op 1 miljard toe, het lijkt me zeer sterk dat je dat kunt horen of zien (1 foute pixel per second, die pixel is 1/24e seconde te zien).
Vergelijkbaar worden de meeste UTP kabels met en Bit-error-rate van 10^-12 ontworpen (IEEE 802.3), Wederom, ik vind het knap dat jullie dat horen

0
geplaatst: 21 september 2020, 12:26 uur
harm1985 schreef:
Net als met interlinks - inmiddels een no-brainer, maar daarover is hier ook lang en heftig gediscussieerd - is er maar één echte oplossing: testen, luisteren en ervaren.
Ik geef even een link met info:
Netwerkkabels... maken ze een verschil? - Alpha-Audio
Bij een verbouwing 2 jaar geleden heb ik een extra stroomgroep laten aanleggen voor de hifi-set. De tweede stap was vervanging van utp-kabels door AQ-kabels en optimalisatie van de configuratie - dwz aantal switches en bepaling van de ideale lengte van de kabels (met het oog op prijs), de derde stap evt aanschaf stekkerblok en voedingskabel. Prijstechnisch maakt het nogal wat uit of je alles mbv 25 m utp-kabel op 1 standaard-switch hebt zitten én op de Ziggo-router of dat je 3 extra AQ-kabels, een audiofiele switch erbij, de standaard-switch en nog 15 m utp kabel handhaaft.
Essentieel in mijn situatie was om de beste kabel tussen audiofiele switch (die staat in mijn rack, omwille van de korte afstand) en streamer te leggen, een customized kabel met Telegartner pluggen; tussen de switch en de Ziggo-router (tevens modem) ligt een iets mindere AQ(standaard)kabel en tussen switch en NAS ligt een customized AQ-kabel (Telegartner pluggen), vergelijkbaar in kwaliteit. Met de audiofiele switch (Bonn Silent Angel), het stekkerblok en de voedingskabel erbij tik je net 1000,- aan.
Als je heel handig bent, kan je customized kabels ook zelf maken; ik heb ze via dienadel.de - Ihr Partner für HiFi HomeCinema Plattenspieler in NRW | dienadel.de
zij rekenen slechts een zeer geringe vergoeding voor het maken van die kabels, hebben ruime keuze en geven goed advies.
1
geplaatst: 21 september 2020, 14:41 uur
Mjuman,
Vooropgesteld, als jij 1000 euro aan een stekkerblok en wat kabels wil besteden omdat je naar jouw perceptie betere geluidskwaliteit krijgt, dan is dat jouw goed recht. Ik denk dat je meer kunt halen uit goede apparatuur dan uit kabels en ook daar zit een grens aan. Uiteindelijk, als je er maar genoeg aan uitgeeft, zul je het verschil best horen, al was het maar om de uitgave te rechtvaardigen. Ik koop liever voor 1000 euro aan CD's.
Mijn bezwaar bij websites als Alpha Audio is de volgende:
Ik ben geen ict-er of audio technicus, echter heb wel een technische achtergrond. Zonder dubbel blind test kun je nooit objectief vast stellen of de ene kabel beter is dan de andere, ik ben echter nog nooit een test tegengekomen waar dit het geval is. Meestal is een geval van, wij denken dat deze interlink/kabel het beste klinkt in combinatie van deze aparatuur om vervolgens een andere kabel in een complet andere set-up te testen of met andere muziek. Het lijkt me pas echt fair als je een stuk of 3-5 test set-ups (varierend in budget), met verschillende combinaties audio-bron, DAC, speakers en dan ook 3-5 te testen kabels blind test in alle set-ups. Als de recencent weet dat er een duurdere kabel in gaat, dan gaat hij op zeker ook het verschil horen. En dan komen de standard kreten als voller laag, helderder hoog en meer detail naar voren.
Dan punt twee; blijkbaar komt er NAAST het digitale signaal ook nog ruis de kabel in bij goedkope kabels. Van deze ruis heeft de uiterst gevoelige, peperdure apparatuur blijkbaar last. Nu lijkt me dat sterk met het oog op het feit dat streaming audio gebufferd word, maar dat terzijde, zou de ruis dan ook meetbaar moeten zijn. Dus je stuurt aan de ene kant het signal weg, dan moet je aan de andere kant signal + ruis kunnen meten. Het verschil in ruis die aankomt met dure kabels t.o.v. goedkope kabels moet je dan ook kunnen meten. Ook dit lees ik nooit terug in de recensies.
Mij lijkt dat er sprake is van een zeer sterke confirmation bias. Daarbij ga je over peperdure gesponsorde kabels natuurlijk niet zeggen dat je het verschil niet hoort. Dan mag je ze niet meer testen natuurlijk.
Vooropgesteld, als jij 1000 euro aan een stekkerblok en wat kabels wil besteden omdat je naar jouw perceptie betere geluidskwaliteit krijgt, dan is dat jouw goed recht. Ik denk dat je meer kunt halen uit goede apparatuur dan uit kabels en ook daar zit een grens aan. Uiteindelijk, als je er maar genoeg aan uitgeeft, zul je het verschil best horen, al was het maar om de uitgave te rechtvaardigen. Ik koop liever voor 1000 euro aan CD's.
Mijn bezwaar bij websites als Alpha Audio is de volgende:
Ik ben geen ict-er of audio technicus, echter heb wel een technische achtergrond. Zonder dubbel blind test kun je nooit objectief vast stellen of de ene kabel beter is dan de andere, ik ben echter nog nooit een test tegengekomen waar dit het geval is. Meestal is een geval van, wij denken dat deze interlink/kabel het beste klinkt in combinatie van deze aparatuur om vervolgens een andere kabel in een complet andere set-up te testen of met andere muziek. Het lijkt me pas echt fair als je een stuk of 3-5 test set-ups (varierend in budget), met verschillende combinaties audio-bron, DAC, speakers en dan ook 3-5 te testen kabels blind test in alle set-ups. Als de recencent weet dat er een duurdere kabel in gaat, dan gaat hij op zeker ook het verschil horen. En dan komen de standard kreten als voller laag, helderder hoog en meer detail naar voren.
Dan punt twee; blijkbaar komt er NAAST het digitale signaal ook nog ruis de kabel in bij goedkope kabels. Van deze ruis heeft de uiterst gevoelige, peperdure apparatuur blijkbaar last. Nu lijkt me dat sterk met het oog op het feit dat streaming audio gebufferd word, maar dat terzijde, zou de ruis dan ook meetbaar moeten zijn. Dus je stuurt aan de ene kant het signal weg, dan moet je aan de andere kant signal + ruis kunnen meten. Het verschil in ruis die aankomt met dure kabels t.o.v. goedkope kabels moet je dan ook kunnen meten. Ook dit lees ik nooit terug in de recensies.
Mij lijkt dat er sprake is van een zeer sterke confirmation bias. Daarbij ga je over peperdure gesponsorde kabels natuurlijk niet zeggen dat je het verschil niet hoort. Dan mag je ze niet meer testen natuurlijk.
1
geplaatst: 21 september 2020, 15:23 uur
harm1985 schreef:
Mjuman,
Mjuman,
Dat laatste doe ik nou nl zeker *niet* - lees ook mijn bijdragen op de div. topics over streaming en vinyl. Heb onlangs - nadat ik een aantal users hier een llijst met ca 300 cd's had gestuurd - het restant weggebracht naar Plato; cd's brachten ca 0,80 per stuk op - nogal een verschil met wat mensen hier vragen bij verkoop.
Overigens plaatste ik mijn bericht niet alleen voor jou - al was dat wel de aanleiding - omdat gewoon meer mensen met hetzelfde bijltje hakken (welke ethernetkabels etc) en ik dacht dat delen van mijn ervaringen wel handig zou kunnen zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat de cd aan het einde van zijn levenscyclus zit; incidenteel koop er nog een enkele bij - bijv om een series bij te houden, of wanneer het album niet op Tidal staat en de download bijna net zo duur is als de cd.
Humorist - "goede apparatuur" - je hebt echt geen idee waarover je het hebt. Ben al muziekliefhebber vanaf de late 60s en vanaf het moment dat ik een beetje budget had, kocht of ruilde ik spullen. Audiofilie is een kostbare verslaving en ik was een tijdje 'clean', maar het bloed kruipt nou eenmaal ...
En als je dan ook nog eens een voorliefde hebt voor nieuwe technologie en bijv ook een DCC-speler aanschafte of een MusicCast MCX-1000 van Yamaha, begrijp je dat het (financiële) pad niet altijd over rozen ging.
Verder doet je reactie me sterk denken aan een vergelijkbare discussie die ik lang (8? jaar) geleden ooit eens voerde over interlinks.
Het merkwaardige is evenwel dat menigeen in het geval van audio iedereen aan komt zetten met zaken als een dubbel-blindtest om hun standpunt kracht bij te zetten, terwijl ze dat bijv bij wijnproeven helemaal niet eisen en ook dat is een kwestie van zintuigelijke waarneming. Een enkele maal heb ik trouwens wel meegemaakt dat de - in prijs (40% goedkoper) - tweede wijn net iets meer voorkeurstemmen kreeg. Cognitieve dissonantie (heb ik de juiste keuze gemaakt) is inderdaad een bekend fenomeen, net als de behoefte om dat te willen vermijden.
Het wordt ook altijd aangeraden te testen (met leenspullen) in de eigen omgeving en dan gedurende een langere periode en dan op een bepaald punt alles weer terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie en dan te luisteren en ervaren.
Je tong c.q. je oren zijn je gids: en proeft of luistert het niet goed - heel simpel niet kopen. Het voordeel van hifi-spul is dat je het mee naar huis mag nemen om daar te testen in alle rust en dat kun je met de - op vakantie veel gedronken - witte wijn niet doen; en als ie dan thuis toch tegen valt (zonder het uitzicht op de rivier, of het terras in de zon) heb je die doos nou eenmaal al gekocht en meegenomen

1
geplaatst: 21 september 2020, 16:15 uur
Bij een goede wijnproeverij weet je vooraf niet wat je gaat proeven en ook niet hoe duur hetgeen is dat je proeft. Bij een programma als Kassa worden producten als chocolade, erwtensoep en pesto wél dubbel blind getest, daar komt de duurste ook niet altijd als beste uit de bus. Evengoed zijn twee zintuigen niet met elkaar te vergelijken.
Voorts lijkt het me dat goede kabels/interlinks de klankkleur niet zouden moeten beïnvloeden, maar dat ze het signaal beter (met minder verstoring/vervorming) moeten overbrengen.
Maar goed, ik vraag me af of je als audiofiel echt tevreden bent over je set of altijd tekortkomingen hoort en naar verbetering zoekt. Ik ben thans veroordeeld tot het beluisteren in de woonkamer, waardoor het serieus investeren in een set niet loont, heb nu voor rond de 1500 euro aan spullen staan waar ik evengoed tevreden mee ben. Sowieso luister ik voornamelijk naar Spotify via mijn koptelefoon tijdens het werk. Bij mij ligt de focus op het waarderen/ontdekken van de muziek zelf, ik heb nog niet vaak meegemaakt dat ik muziek die ik niet mooi vond op de koptelefoon wel kon waarderen op mijn woonkamer set.
Als laatste vraag ik me af hoe vaak je na een test periode een duurder, veel beter verondersteld product terug hebt gebracht?
Voorts lijkt het me dat goede kabels/interlinks de klankkleur niet zouden moeten beïnvloeden, maar dat ze het signaal beter (met minder verstoring/vervorming) moeten overbrengen.
Maar goed, ik vraag me af of je als audiofiel echt tevreden bent over je set of altijd tekortkomingen hoort en naar verbetering zoekt. Ik ben thans veroordeeld tot het beluisteren in de woonkamer, waardoor het serieus investeren in een set niet loont, heb nu voor rond de 1500 euro aan spullen staan waar ik evengoed tevreden mee ben. Sowieso luister ik voornamelijk naar Spotify via mijn koptelefoon tijdens het werk. Bij mij ligt de focus op het waarderen/ontdekken van de muziek zelf, ik heb nog niet vaak meegemaakt dat ik muziek die ik niet mooi vond op de koptelefoon wel kon waarderen op mijn woonkamer set.
Als laatste vraag ik me af hoe vaak je na een test periode een duurder, veel beter verondersteld product terug hebt gebracht?
1
geplaatst: 21 september 2020, 18:12 uur
Even stapsgewijs, omdat je een aantal niet-onbetwiste zaken poneert:
Dat is niet helemaal waar, hangt af van de proeverij; sowieso weet je of je rood of wit proeft, en ook dat het om wijnen uit verschillende landen of werelddelen gaat. Tegenwoordig is een zgn "thematische proeverij" heel normaal je proeft dan wijnen van één soort druif, bijv de sauvignon blanc óf de chardonnay uit verschillende landen/werelddelen. Bij de proeverij waar ik op doelde kwam een Libanese wijn van 15,50 als 'beter' uit de bus dan een Amarone van 31,- - maar dat kan ook te maken hebben met de smaak(verwachting) van de GGD, al zul je dat laatste ongetwijfeld willen bestrijden.
Dat zijn nou net testen die mij heel weinig zeggen: erwtensoep vind ik smerig, pesto maak ik veelal zelf (dan weet ik wat erin gaat) en met chocolade ben ik heel kieskeurig omdat ik vaak vind dat er in chocolade allerlei toevoegingen worden gedaan die er niet in horen (en tot puistjes leiden). Veel vergelijkingstests in bijv Op Pad (rugzakken, hybride fietsen etc) hebben in de praktijk weinig nut, omdat je zelden in staat bent de fysieke producten in één winkel met elkaar te vergelijken.
Onjuist! Technisch gezien zijn zowel tong als oren de "input devices" die de signalen opvangen die naar de hersens worden gestuurd voor verwerking en 'beeldvorming'.
Goede - lees om mijn part high-end - apparatuur heeft om die reden ook een gering aantal knoppen - geen tonenregeling, equalizer settings e.d - omdat ze ervan uitgaan dat het geluid dat de versterker weergeeft goed is (as it is). Wel dienen de componenten op elkaar te worden afgestemd, omdat de karakteristieken nou eenmaal kunnen verschillen, en ook de kabels horen daarbij. Ook hier is het een kwestie van uitproberen, testen en smaak. Maar dat is het met veel dingen: ooit getipt over 2 leuke dorpen in de Algarve toen we door Zuid-Portugal rondreden en daar tijd voor vrijgemaakt, maar dat bleek een fikse mispeer (enorm toeristisch).
Dat eerste is precies de reden waarom ik er een tijdje mee ben gestopt: de stijgende uitgaven, het constante tweaken, the search for the holy grail of sound zeg maar. Heb ooit bij een hifi-studio, tijdens een demo-sessie een set van zo'n 300.000 horen spelen en ja dat was - bijv bij Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) en The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991) echt wel een echte geluidsbeleving, maar met dat prijskaartje ...
Je moet gewoon grenzen stellen en een budget vaststellen - je wilt ook nog op vakantie, al hoeft dat niet Portugal te zijn.
In elke commerciële opleiding, ook tbv ICT-producten en -diensten, leer je dat een verkoopproces een aantal fasen beslaat, waarvan de testfase een van de latere is - niet helemaal de laatste dat is nl de afronding (prijsonderhandeling etc). Beide partijen zullen risico (van een miskleun) willen beperken omdat er tijd en geld mee gemoeid is. De dealer geeft het spul over het algemeen pas mee als ie een redelijke kans op succes heeft en hij weet wat je zoekt (ik mag aannemen dat je daar duidelijk in bent geweest), wat je hebt (als je vaker bij 'em koopt) en jij weet wat je zoekt en wat je ervoor wilt betalen.
Ik heb wel eens dingen terug gebracht omdat ze me net niet bevielen of omdat ze gewoon toch net te prijzig waren - je moet wel je eigen budget durven bewaken
Onlangs bijv niet ingegaan op een voorstel om een (ingeruilde) kabel mee te nemen (voor test) omdat ie gewoon niet paste in mijn budget.
Verder, in het verleden: iedere keer als ik een album dat ik digitaal had, op mp3, verving door de cd, hoorde ik een fiks verschil. Spotify heeft nog géén hi-res, Tidal wél en zo kun je voor 20,-/mnd luisteren naar bijv The Apartments - In and Out of the Light (2020) of Kelly Lee Owens - Inner Song (2020) zonder dat je de cd koopt. Echt fijne albums koop ik dan op vinyl - the art and peace of slow listening.
Een streamer van nette kwaliteit heb je al vanaf zo'n 500,- en dan zijn Tidal en Spotify vaak standaardopties; naar keuze via wifi of bedraad.
Ter illustratie wil ik deze (waar gebeurde) anekdote met je delen:
Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019)
harm1985 schreef:
Bij een goede wijnproeverij weet je vooraf niet wat je gaat proeven en ook niet hoe duur hetgeen is dat je proeft.
Bij een goede wijnproeverij weet je vooraf niet wat je gaat proeven en ook niet hoe duur hetgeen is dat je proeft.
Dat is niet helemaal waar, hangt af van de proeverij; sowieso weet je of je rood of wit proeft, en ook dat het om wijnen uit verschillende landen of werelddelen gaat. Tegenwoordig is een zgn "thematische proeverij" heel normaal je proeft dan wijnen van één soort druif, bijv de sauvignon blanc óf de chardonnay uit verschillende landen/werelddelen. Bij de proeverij waar ik op doelde kwam een Libanese wijn van 15,50 als 'beter' uit de bus dan een Amarone van 31,- - maar dat kan ook te maken hebben met de smaak(verwachting) van de GGD, al zul je dat laatste ongetwijfeld willen bestrijden.
harm1985 schreef:
Bij een programma als Kassa worden producten als chocolade, erwtensoep en pesto wél dubbel blind getest, daar komt de duurste ook niet altijd als beste uit de bus.
Bij een programma als Kassa worden producten als chocolade, erwtensoep en pesto wél dubbel blind getest, daar komt de duurste ook niet altijd als beste uit de bus.
Dat zijn nou net testen die mij heel weinig zeggen: erwtensoep vind ik smerig, pesto maak ik veelal zelf (dan weet ik wat erin gaat) en met chocolade ben ik heel kieskeurig omdat ik vaak vind dat er in chocolade allerlei toevoegingen worden gedaan die er niet in horen (en tot puistjes leiden). Veel vergelijkingstests in bijv Op Pad (rugzakken, hybride fietsen etc) hebben in de praktijk weinig nut, omdat je zelden in staat bent de fysieke producten in één winkel met elkaar te vergelijken.
harm1985 schreef:
Evengoed zijn twee zintuigen niet met elkaar te vergelijken.
Evengoed zijn twee zintuigen niet met elkaar te vergelijken.
Onjuist! Technisch gezien zijn zowel tong als oren de "input devices" die de signalen opvangen die naar de hersens worden gestuurd voor verwerking en 'beeldvorming'.
harm1985 schreef:
Goede - lees om mijn part high-end - apparatuur heeft om die reden ook een gering aantal knoppen - geen tonenregeling, equalizer settings e.d - omdat ze ervan uitgaan dat het geluid dat de versterker weergeeft goed is (as it is). Wel dienen de componenten op elkaar te worden afgestemd, omdat de karakteristieken nou eenmaal kunnen verschillen, en ook de kabels horen daarbij. Ook hier is het een kwestie van uitproberen, testen en smaak. Maar dat is het met veel dingen: ooit getipt over 2 leuke dorpen in de Algarve toen we door Zuid-Portugal rondreden en daar tijd voor vrijgemaakt, maar dat bleek een fikse mispeer (enorm toeristisch).
harm1985 schreef:
Maar goed, ik vraag me af of je als audiofiel echt tevreden bent over je set of altijd tekortkomingen hoort en naar verbetering zoekt. Ik ben thans veroordeeld tot het beluisteren in de woonkamer, waardoor het serieus investeren in een set niet loont, heb nu voor rond de 1500 euro aan spullen staan waar ik evengoed tevreden mee ben.
Maar goed, ik vraag me af of je als audiofiel echt tevreden bent over je set of altijd tekortkomingen hoort en naar verbetering zoekt. Ik ben thans veroordeeld tot het beluisteren in de woonkamer, waardoor het serieus investeren in een set niet loont, heb nu voor rond de 1500 euro aan spullen staan waar ik evengoed tevreden mee ben.
Dat eerste is precies de reden waarom ik er een tijdje mee ben gestopt: de stijgende uitgaven, het constante tweaken, the search for the holy grail of sound zeg maar. Heb ooit bij een hifi-studio, tijdens een demo-sessie een set van zo'n 300.000 horen spelen en ja dat was - bijv bij Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) en The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991) echt wel een echte geluidsbeleving, maar met dat prijskaartje ...
Je moet gewoon grenzen stellen en een budget vaststellen - je wilt ook nog op vakantie, al hoeft dat niet Portugal te zijn.
harm1985 schreef:
Als laatste vraag ik me af hoe vaak je na een testperiode een duurder, veel beter verondersteld product terug hebt gebracht?
Als laatste vraag ik me af hoe vaak je na een testperiode een duurder, veel beter verondersteld product terug hebt gebracht?
In elke commerciële opleiding, ook tbv ICT-producten en -diensten, leer je dat een verkoopproces een aantal fasen beslaat, waarvan de testfase een van de latere is - niet helemaal de laatste dat is nl de afronding (prijsonderhandeling etc). Beide partijen zullen risico (van een miskleun) willen beperken omdat er tijd en geld mee gemoeid is. De dealer geeft het spul over het algemeen pas mee als ie een redelijke kans op succes heeft en hij weet wat je zoekt (ik mag aannemen dat je daar duidelijk in bent geweest), wat je hebt (als je vaker bij 'em koopt) en jij weet wat je zoekt en wat je ervoor wilt betalen.
Ik heb wel eens dingen terug gebracht omdat ze me net niet bevielen of omdat ze gewoon toch net te prijzig waren - je moet wel je eigen budget durven bewaken
Onlangs bijv niet ingegaan op een voorstel om een (ingeruilde) kabel mee te nemen (voor test) omdat ie gewoon niet paste in mijn budget.Verder, in het verleden: iedere keer als ik een album dat ik digitaal had, op mp3, verving door de cd, hoorde ik een fiks verschil. Spotify heeft nog géén hi-res, Tidal wél en zo kun je voor 20,-/mnd luisteren naar bijv The Apartments - In and Out of the Light (2020) of Kelly Lee Owens - Inner Song (2020) zonder dat je de cd koopt. Echt fijne albums koop ik dan op vinyl - the art and peace of slow listening.
Een streamer van nette kwaliteit heb je al vanaf zo'n 500,- en dan zijn Tidal en Spotify vaak standaardopties; naar keuze via wifi of bedraad.
Ter illustratie wil ik deze (waar gebeurde) anekdote met je delen:
Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019)
0
ohmusica
geplaatst: 21 september 2020, 18:44 uur
Mjuman heeft het een aantal keren over testen, testen , testen. Hij neemt de spullen mee naar huis probeert ze uit, uitvoerig en als het niet bevalt weer mee terug. Dat is mooi.... Uit eigen ervaring is dat ook bij de betere handel nog lang geen usance is. je moet een dealer al een beetje kennen of bevriend of hij ruikt geld dan wil deze zijn demotoestellen wel eens uitlenen (graag de volgende dag om 10 uur terug!). De praktijk is voor velen meestal luisteren in de luisterruimte van de zaak en de handelaar doet dan voorkomen dat de koper daar zijn keuze kan maken. Nou dat is me een hels karwei kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Je kan van geluk spreken als de verkoper, niet in je nek hijgt maar daarvoor moet je wel eerst stad en platteland afreizen. Nu hebben we de webshops, ik heb eens een redelijk dure AVM versterker laten bezorgen en binnen 14 dagen teruggestuurd, ik had gekozen voor Amazon, want de 'arme' dealer bij mij in de buurt wilde ik dit niet aandoen, misschien had ik hem nog eens nodig.
1
geplaatst: 21 september 2020, 19:17 uur
Testen, testen, testen... Een hele wijze term dat op ander vlak al veel opgeld doet. In de praktijk vd audio, is testen echter helaas beperkt mogelijk. Je kan naar een dealer gaan en dan kan je binnen door jou bepaald budget enige verschillende versterkers of kabels horen. Maar dan? Je hebt op internet al lang gezien dat er wel honderd andere merken versterker bestaan. En misschien wel vijf keer zoveel merken kabels. Die alle ook nog verschillende subsoorten kennen. Je zal ze dus NOOIT alle kunnen beluisteren en vergelijken.
Wat nou? Voor mij was het eenvoudig. Je kan slechts beperkt luisteren en testen, dus zocht ik vooral internet op ideale combinaties van merken. Welk merk voorversterker werkt met welke merk speaker samen op bijv. audiobeurzen? Dat kan die jaarlijkse in Alkmaar zijn, maar ook die in Hong Kong, Las Vegas, Munchen of Tokio.
En zo kwam ik op verschillende merken (Octave, Dynaudio,...) terecht die bij mij thuis inderdaad fantastisch (synergetisch, zoals het zo mooi heet) samenwerkten.
Dit deed ik ook met bijv. speakerkabels (OCOS, had nb een partnerschap met Dynaudio gehad, heette officieel ook 'OCOS by Dynaudio') en interlinks (Cardas). Van de laatste merk kocht ik weer de Golden Reference die alom werd genoemd als geluidsneutraal, dus niet een mogelijke tekortkoming van je audiosysteem wilt compenseren. En klaar was ik. Nooit zal ik meer omkijken naar andere onderdelen.
Nou ja, totdat ik (zie boven) begon om te kijken naar een koptelefoonversterker, maar ook zo'n doos kent al dan niet synergetische combinaties met bepaalde merken koptelefoon. Op internet las ik bijv. vele keren terug dat de Audeze koptelefoon goed samen gaat met de Cavalli-versterker. Dus na een paar dagen inlezen was de keuze voor mij duidelijk. Scheelde me - kortom - maanden van beperkt (!) vergelijken van een paar verschillende merken in mijn lokale omgeving. Of nog erger: vergelijken van merken op een audiobeurs waar bijna alles onder weinig ideale omstandigheden (de akoestiek ve voetbalkantine of ve tentoonstellingsruimte) opgesteld staat voor arme langslopende belangstellenden.
Enige van nut is daar dus het noteren vd verschillende merken die terplekke een geintegreerde audioset vormen. En met behulp van andere ingredienten als je budget en smaak (voor mij graag alles in het donkerste zwart, dank u) kiezen en aanschaffen.
.
Wat nou? Voor mij was het eenvoudig. Je kan slechts beperkt luisteren en testen, dus zocht ik vooral internet op ideale combinaties van merken. Welk merk voorversterker werkt met welke merk speaker samen op bijv. audiobeurzen? Dat kan die jaarlijkse in Alkmaar zijn, maar ook die in Hong Kong, Las Vegas, Munchen of Tokio.
En zo kwam ik op verschillende merken (Octave, Dynaudio,...) terecht die bij mij thuis inderdaad fantastisch (synergetisch, zoals het zo mooi heet) samenwerkten.
Dit deed ik ook met bijv. speakerkabels (OCOS, had nb een partnerschap met Dynaudio gehad, heette officieel ook 'OCOS by Dynaudio') en interlinks (Cardas). Van de laatste merk kocht ik weer de Golden Reference die alom werd genoemd als geluidsneutraal, dus niet een mogelijke tekortkoming van je audiosysteem wilt compenseren. En klaar was ik. Nooit zal ik meer omkijken naar andere onderdelen.
Nou ja, totdat ik (zie boven) begon om te kijken naar een koptelefoonversterker, maar ook zo'n doos kent al dan niet synergetische combinaties met bepaalde merken koptelefoon. Op internet las ik bijv. vele keren terug dat de Audeze koptelefoon goed samen gaat met de Cavalli-versterker. Dus na een paar dagen inlezen was de keuze voor mij duidelijk. Scheelde me - kortom - maanden van beperkt (!) vergelijken van een paar verschillende merken in mijn lokale omgeving. Of nog erger: vergelijken van merken op een audiobeurs waar bijna alles onder weinig ideale omstandigheden (de akoestiek ve voetbalkantine of ve tentoonstellingsruimte) opgesteld staat voor arme langslopende belangstellenden.
Enige van nut is daar dus het noteren vd verschillende merken die terplekke een geintegreerde audioset vormen. En met behulp van andere ingredienten als je budget en smaak (voor mij graag alles in het donkerste zwart, dank u) kiezen en aanschaffen.
.
2
geplaatst: 21 september 2020, 21:21 uur
Ik lees en luister heel veel. Ik snap ook niet alles. Maar heb ondertussen wel veel geleerd, door er bewust mee bezig te zijn. Mijn advies:
1. Bepaal je budget
2. Houd je daaraan
3. Ben eerlijk over wat je hoort
4. Heb geduld
Ik ben al jaren aan het opbouwen. Het hoeft en kan niet in 1 keer "perfect" zijn.
Zo weet ik dus ook:
1. Duurder is niet perse beter, meestal wel (denkend vanuit prijsklassen tenminste).
2. Er is altijd een zwakke schakel in je set. Of je die wilt aanpakken, bepaal je zelf
3. Wat geschreven of geadviseerd wordt, blijft persoonlijk. Niemand kent jouw oren (biologisch, fysiek) of akoestiek thuis (maakt veel uit).
ALLE componenten zijn onderdeel van een set en ze hebben allemaal invloed. Even over de kabels, ook ethernet. Ik hoorde dus precies volledig anders dan men mij voorspelde en het verschil was enorm. Echt enorm. Het is kul dat het beleving is, want dit overkwam mij niet 1 keer, maar herhaaldelijk. Ook bij de keuzes in het verleden mbt versterkers, cd-spelers en speakers.
Tenslotte. Je kunt beter tevreden zijn met een set van 1000 euro, dan ontevreden met eentje van 10k....
1. Bepaal je budget
2. Houd je daaraan
3. Ben eerlijk over wat je hoort
4. Heb geduld
Ik ben al jaren aan het opbouwen. Het hoeft en kan niet in 1 keer "perfect" zijn.
Zo weet ik dus ook:
1. Duurder is niet perse beter, meestal wel (denkend vanuit prijsklassen tenminste).
2. Er is altijd een zwakke schakel in je set. Of je die wilt aanpakken, bepaal je zelf
3. Wat geschreven of geadviseerd wordt, blijft persoonlijk. Niemand kent jouw oren (biologisch, fysiek) of akoestiek thuis (maakt veel uit).
ALLE componenten zijn onderdeel van een set en ze hebben allemaal invloed. Even over de kabels, ook ethernet. Ik hoorde dus precies volledig anders dan men mij voorspelde en het verschil was enorm. Echt enorm. Het is kul dat het beleving is, want dit overkwam mij niet 1 keer, maar herhaaldelijk. Ook bij de keuzes in het verleden mbt versterkers, cd-spelers en speakers.
Tenslotte. Je kunt beter tevreden zijn met een set van 1000 euro, dan ontevreden met eentje van 10k....
0
geplaatst: 22 september 2020, 11:45 uur
Leptop, zo sta ik er ook in. Ik heb nu een set van 1500 euro die primair gebruikt wordt voor film/series. Voor muziek is hij wellicht niet optimaal, maar een significante verbetering ten opzichte van mijn jongenskamer-set die ik jaren in gebruik heb gehad. Als mijn kinderen het huis uit zijn ben ik pas in de gelegenheid een deftige luisterkamer in te richten, want op termijn wil ik de muziek wel de woonkamer uit.
Mijn nieuwe dilemma is als volgt; Neil Young brengt zijn muziek steeds meer uit via zijn online archives in 24bit/192KHz. Hoe krijg ik deze nu het beste naar mijn versterker? Ik zie voornamelijk koptelefoon DAC's die via USB werken, daarvoor raadt Neil de AudioQuest Dragonfly aan, die ik nog schappelijk geprijst vind. Voor Home Audio Systems raadt hij bijvoorbeeld de Ayre Codex aan. Het probleem is dat dat Neil Young Archives Web Based is.
Mijn nieuwe dilemma is als volgt; Neil Young brengt zijn muziek steeds meer uit via zijn online archives in 24bit/192KHz. Hoe krijg ik deze nu het beste naar mijn versterker? Ik zie voornamelijk koptelefoon DAC's die via USB werken, daarvoor raadt Neil de AudioQuest Dragonfly aan, die ik nog schappelijk geprijst vind. Voor Home Audio Systems raadt hij bijvoorbeeld de Ayre Codex aan. Het probleem is dat dat Neil Young Archives Web Based is.
* denotes required fields.