menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
avatar van m@rcel_a
He, dank je voor de reactie.
Ik stream al heel lang, maar via een ander systeem. Ik wil eigenlijk weer terug naar stereo. Via de powernode kan dit. Welke muziekdienst gebruik je?

ohmusica
een voordracht over audio zonder gelul door A.J. van den Hul (van de kabels)

https://youtu.be/TGDENcyH_wc


over cartridges, akoestiek en de kabels

avatar van Michiel Cohen
ohmusica schreef:
een voordracht over audio zonder gelul door A.J. van den Hul (van de kabels)

https://youtu.be/TGDENcyH_wc


over cartridges, akoestiek en de kabels

Een oude man die kleuring in het geluid hoort en het probleem oplost met een stel Teddyberen? Laat maar.

ohmusica
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Een oude man die kleuring in het geluid hoort en het probleem oplost met een stel Teddyberen? Laat maar.

A.J. van den Hul is een Nederlandse audio-ingenieur en uitvinder die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van audiotechnologie. Een van de opmerkelijke ontwikkelingen waaraan hij heeft bijgedragen: zijn de bekende van den Hull audiokabel die een combinatie van glasvezel en koperdraad gebruiken om audiosignalen over te brengen. Het staat bekend om zijn hoogwaardige geluid en lage signaalverlies.
In de video wordt daarover het een en ander uitgelegd.

Ook interessant in deze video zijn zijn opvattingen over akoestiek, en dat je in dit verband soms beter je geld kan investeren in een live-concert dan in prijzige audio.

Van den Hul heeft ook een groot aantal andere audioproducten ontwikkeld, waaronder speakers, versterkers, cartridges.
De nodige technologie is terug te vinden in een aantal bekende audiomerken, zoals B&W.
Zijn werk is bekroond met talloze prijzen en onderscheidingen, en hij wordt alom gerespecteerd in de audio-industrie vanwege zijn bijdragen aan het veld.

avatar van gigage
Een andere Nederlandse innovater is Bruno Putzeys. Tegenwoordig brengt hij het verhaal wat duidelijker over dan een aantal jaren geleden maar het zal geen youtube ster worden haha
Bruno Putzeys Class D amp verhaal
Hypex, Purify, Kii

avatar van Michiel Cohen
gigage schreef:
Een andere Nederlandse innovater is Bruno Putzeys. Tegenwoordig brengt hij het verhaal wat duidelijker over dan een aantal jaren geleden maar het zal geen youtube ster worden haha
Bruno Putzeys Class D amp verhaal
Hypex, Purify, Kii

Is een Belg.
Bruno Putzeys - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van gigage
Ok, de innovaties zijn in ieder geval van Nederlandsche bodem.


avatar van Michiel Cohen
Kwam deze review tegen. Mooi dat er nog steeds klassieke 3 weg gesloten speakers gemaakt.
[embed]https://klhaudio.eu/nl/klh-model-five-loudspeaker-review/[/embed]

avatar van Leptop
Michiel Cohen schreef:
Kwam deze review tegen. Mooi dat er nog steeds klassieke 3 weg gesloten speakers gemaakt.
(embed)


En het schijnt een heel goed klinkende speaker te zijn. Uiterlijk is niet voor iedereen, voor als je dat tenminste belangrijk vind. Retro.

avatar van m@rcel_a
Eerder vroeg ik naar ervaringen met de powernode . . .
Ondertussen draait er een Powernode n330 in combinatie met een paar dynaudio emit 10.
Klinkt behoorlijk goed. Zeker als je in ogenschouw neemt dat die speakers niet heel erg groot zijn!

avatar van gigage
De ultieme budget streamer is nu ook in Europa te verkrijgen. Ik heb deze van amazonpunktde laten komen.
https://www.audiophonics.fr/49583-thickbox_default_2x/wiim-pro-audio-streamer-bit-perfect-wifi-airplay-2-dlna-chromecast-multiroom-bluetooth-51-24bit-192khz.jpg
De wiim pro bit perfect apple airplay, tidal en spotify connect, chromecast, radio paradise in flac, ethernet dlna, wifi , Bluetooth, 2x dig uit , 1xanaloog uit, 1x dig in, 1x dig uit, eq, tune-in, netwerk player / streamer en nog veel meer voor 180 euro

In Overig > Apparatuur > titel in venster van mijn muziekinstallatie:

Op mijn Marantz stereo installatie speel ik mp3's af.
Het display van de installatie laat niet altijd de titel en artiest zien, terwijl deze wel in de bestandsnaam en bij de details staan.
Hoe en waar kan ik de titel en artiest wijzigen zodat mijn installatie de juiste titel en artiest in het display geeft?

avatar van crosskip
Michiel Cohen schreef:

Een oude man die kleuring in het geluid hoort en het probleem oplost met een stel Teddyberen? Laat maar.

Dat hele akoestische verhaal klinkt wel een beetje als iemand die wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt, Al heeft hij natuurlijk wel gelijk dat het weinig zin heeft om een peperdure installatie aan te schaffen als je geen aandacht besteedt aan de akoestiek van de ruimte. En een ladingen teddyberen ergens neerzetten kan de akoestiek inderdaad verbeteren!

Ik wil graag 2 klavieren (Roland en Yamaha) aansturen met 1 volumepedaal. Zomaar beide verbinden op de ingang van de pedaal met een splitter en 1 voetpedaal is geen optie. Is er een manier om dit deftig te doen,eventueel via het uitgangssignaal alvorens naar premixing of FOH te gaan. (meeste optredens zonder premixing)

ohmusica
schimmeltje schreef:
In Overig > Apparatuur > titel in venster van mijn muziekinstallatie:

Op mijn Marantz stereo installatie speel ik mp3's af.
Het display van de installatie laat niet altijd de titel en artiest zien, terwijl deze wel in de bestandsnaam en bij de details staan.
Hoe en waar kan ik de titel en artiest wijzigen zodat mijn installatie de juiste titel en artiest in het display geeft?


Vraag eens in het Marantzforum.nl - Forumindex forum. Overigens mp3’s en display of volgorde afspelen altijd ellende. Blij dat ik daarvan af ben.

avatar van harm1985
Ik heb een Sony STRDN1080 versterker, met daarop aangesloten een Teufel Consono 35 Mk3 5.1 speaker set.

Echter vanaf vanmorgen komt er geen geluid meer uit de subwoofer (ook geen test signaal), ongeacht welke van de twee uitgangen op mijm versterker ik de kabel in stop, er komt wel geluid uit de andere speakers. Bij het aanzetten van de versterker gaat de subwoofer wel aan, dus voeding/signaal vanuit de versterker via de coax subwoofer kabel lijkt wel te werken. Voor de zekerheid wel een nieuwe kabel gekocht, deze komt morgen binnen.

Mocht de kabel het euvel niet zijn, wat kan het dan zijn? Hoe controleer je of het defect in de subwoofer zit of de versterker? Bij het omschakelen van de ene uitgang naar de andere, of het uitpluggen hoor ik geen brom of gekraak in ieder geval.

EDIT: als ik de kabel uitplug, terwijl mijn subwoofer aan staat en op het pinnetje tik, dan hoor ik niks (de subwoofer zou normaliter moeten reageren).

avatar van harm1985
Subwoofer kabel vervangen zonder resultaat. Daarna de subwoofer open geschroefd, maar zie niks raars, geen zwart geblakerde elektronica of zo.

Aangezien de SONY wel succesvol een signaal naar de subwoofer stuurt, die gaat immers automatisch aan bij een input signaal, lijkt het verdacht veel op een kapotte subwoofer. Ik heb alleen geen reserve staan om mijn theorie te verifiëren.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik denk een kapotte subwoover inderdaad. Kan de overbrengt van het signaal naar het vel zijn. Alleen een tweede subwoover kan dit inderdaad verifiëren, maar eerlijk gezegd, ik zie geen andere oorzaak.

In Overig > Apparatuur > Combinatie versterker/speakers:

Dag mede muziekfans!

Met dit berichtje wil ik graag even een additionele opinie verkrijgen betreffende de huidige set-up die ik sinds kort heb opgezet, gezien ik hieromtrent mogelijks mijn twijfels heb of mijn huidige AV-Receiver voldoende krachtig is.

Om een korte situatieschets te geven heb ik sinds kort beslist om een oudere installatie te upgraden door het aankopen van een nieuw paar speakers. Na hier tijdens het weekend enkele intensieve luistersessie te houden, heb ik hierbij het gevoel dat het geluid op enkele 'intensievere' momenten schel kan klinken, wat de luisterervaring best aantast. Naar mijn eerste gevoel zijnde klinkt het hierbij dat de luidsprekers an sich onvoldoende kracht binnenkrijgen, en dat deze bijgevolg het geluid zelf aantasten, met dus de schelle klank ten gevolge. Hierdoor heb ik momenteel dus vragen omtrent het al dan niet krachtig genoeg zijn van mijn versterker, waardoor ik dus graag even jullie mening wou hebben.

Om de situatie gedetailleerder te schetsen, ziet mijn huidige installatie er als volg uit:
- 2x B&W 603 S2 Anniversary Edition speakers
- AV receiver Marantz NR1504
- 1x B&W ASW610 Subwoofer (eventueel de ASW608 versie)

Kunnen jullie op basis hiervan enige input geven? De speakers zelf staan circa 2,5m - 3m van elkaar verwijderd en ongeveer 20cm van de muur af. Ik weet dat dit laatste optimaal gezien wat meer mag zijn, maar ik zou vermoeden dat dit eerder een impact heeft op de bas ipv de hogere klanken.

Tot slot wil ik ook nog even meedelen dat de speakers net nieuw zijn, en dat deze dus zeker nog niet voldoende tijd hebben gehad om zich volledig in te spelen. Echter wou ik hieromtrent al tijdig even extra input navragen, om zo alvast te vermijden dat de eventuele lage input van de versterker schade zou aanbrengen aan de speakers.

Alvast hartelijk bedankt voor enige reactie!

Groetjes,
Yannick

avatar van Joshua68
Hoi Yannick,
Heb je speakers online gekocht? In een winkel zullen ze vragen welke versterker je hebt en advies geven.
Wat info over deze: Review Bowers Wilkins 603 S2 Anniversary Edition - hifi.nl

Gr. Jos

Joshua68 schreef:
Hoi Yannick,
Heb je speakers online gekocht? In een winkel zullen ze vragen welke versterker je hebt en advies geven.
Wat info over deze: Review Bowers Wilkins 603 S2 Anniversary Edition - hifi.nl

Gr. Jos


Hey Jos,

Bedankt voor de reactie! Luidsprekers heb ik inderdaad online gekocht gehad, na wat onderliggend zoekwerk. Aanbevolen input was toen een gegeven van 30-200 Watt input, terwijl mijn huidige versterker een output heeft van 50 Watt. Op papier dus geen probleem, al lijkt de opgegeven range van input vermogen voor de luidsprekers wel erg groot te zijn.

Ook bedankt voor de link naar een review. Deze was ikzelf tijdens mijn zoektocht ook al even tegengekomen

avatar van Mjuman
patenpac schreef:

Om de situatie gedetailleerder te schetsen, ziet mijn huidige installatie er als volg uit:
- 2x B&W 603 S2 Anniversary Edition speakers
- AV receiver Marantz NR1504
- 1x B&W ASW610 Subwoofer (eventueel de ASW608 versie)

Tot slot wil ik ook nog even meedelen dat de speakers net nieuw zijn, en dat deze dus zeker nog niet voldoende tijd hebben gehad om zich volledig in te spelen. Echter wou ik hieromtrent al tijdig even extra input navragen, om zo alvast te vermijden dat de eventuele lage input van de versterker schade zou aanbrengen aan de speakers.

Alvast hartelijk bedankt voor enige reactie!

Groetjes,
Yannick


Niet om 't een of 't ander - maar als ik kijk naar de Marantz (en de prijs ervan) en de speakers idem, ben ik geneigd te zeggen dat het niet een ideale match is. En opgaven in watts door de fabrikant zeggen niet alles - ik heb meegemaakt dat op dezelfde Scansonic speakers een NAD met 2* 80 watt beduidend slechter klonk dan een Moon Neo Ace van 2* 50 watt. De meeste serieuze hifi-zaken verkopen al een hele tijd geen Marantz meer.

Ik zou even google'n op review van je speakers en de versterkers die daarbij zijn gebruikt. Bedenk ook dat een receiver is gebouwd om meer kanalen aan te sturen dan alleen stereo en daarbij dus zijn vermogen over al die kanalen moet verdelen. Een 'leeglopende' versterker is eigenlijk een teken dat er te weinig vermogen (stroom) wordt geleverd. Zelf ooit meegemaakt en toen ben ik van een Arcam Delta standaard (2 * 60 watt) geswitcht naar een Arcam Delta.90 (2* 90 watt).

Misschien even kijken bij Cambridge Audio, Nad of een tweedehands ander merk?

avatar van Michiel Cohen
patenpac schreef:
In Overig > Apparatuur > Combinatie versterker/speakers:

Dag mede muziekfans!

Met dit berichtje wil ik graag even een additionele opinie verkrijgen betreffende de huidige set-up die ik sinds kort heb opgezet, gezien ik hieromtrent mogelijks mijn twijfels heb of mijn huidige AV-Receiver voldoende krachtig is.

Om een korte situatieschets te geven heb ik sinds kort beslist om een oudere installatie te upgraden door het aankopen van een nieuw paar speakers. Na hier tijdens het weekend enkele intensieve luistersessie te houden, heb ik hierbij het gevoel dat het geluid op enkele 'intensievere' momenten schel kan klinken, wat de luisterervaring best aantast. Naar mijn eerste gevoel zijnde klinkt het hierbij dat de luidsprekers an sich onvoldoende kracht binnenkrijgen, en dat deze bijgevolg het geluid zelf aantasten, met dus de schelle klank ten gevolge. Hierdoor heb ik momenteel dus vragen omtrent het al dan niet krachtig genoeg zijn van mijn versterker, waardoor ik dus graag even jullie mening wou hebben.

Om de situatie gedetailleerder te schetsen, ziet mijn huidige installatie er als volg uit:
- 2x B&W 603 S2 Anniversary Edition speakers
- AV receiver Marantz NR1504
- 1x B&W ASW610 Subwoofer (eventueel de ASW608 versie)

Kunnen jullie op basis hiervan enige input geven? De speakers zelf staan circa 2,5m - 3m van elkaar verwijderd en ongeveer 20cm van de muur af. Ik weet dat dit laatste optimaal gezien wat meer mag zijn, maar ik zou vermoeden dat dit eerder een impact heeft op de bas ipv de hogere klanken.

Tot slot wil ik ook nog even meedelen dat de speakers net nieuw zijn, en dat deze dus zeker nog niet voldoende tijd hebben gehad om zich volledig in te spelen. Echter wou ik hieromtrent al tijdig even extra input navragen, om zo alvast te vermijden dat de eventuele lage input van de versterker schade zou aanbrengen aan de speakers.

Alvast hartelijk bedankt voor enige reactie!

Groetjes,
Yannick

Kom reviews tegen van de AV receiver Marantz NR1504 uit 2013,
Marantz lanceert slanke NR1504 en NR1604 A/V receivers | FWD
Nieuw: NR1604 en NR1504 - marantzforum.nl
Het vermogen zal wel ok zijn maar vermoed dat het apparaat/elco
s gewoon op zijn einde loopt.

Thanks for the updates!

Algemene conclusie lijkt hier wel wat neer te komen op het feit dat de versterker stilaan aan vervanging toe is

Na enig zoekwerk hierbij terechtgekomen bij de NAD C 388 als eventuele kanshebber. Mensen die hieromtrent meer ervaring hebben en eventueel hier hun input van kunnen geven?

Ik vermoed alvast ook dat de switch van een A/V Receiver naar een Stereo versterker het geluid ook enkel ten goede zal komen (versterker is niet aangesloten aan een video input signaal)

avatar van Mjuman
patenpac schreef:
Thanks for the updates!

Algemene conclusie lijkt hier wel wat neer te komen op het feit dat de versterker stilaan aan vervanging toe is

Na enig zoekwerk hierbij terechtgekomen bij de NAD C 388 als eventuele kanshebber. Mensen die hieromtrent meer ervaring hebben en eventueel hier hun input van kunnen geven?

Ik vermoed alvast ook dat de switch van een A/V Receiver naar een Stereo versterker het geluid ook enkel ten goede zal komen (versterker is niet aangesloten aan een video input signaal)


D'r staat er 1 op Marktplaats thans, mét de Blu-Os sound module (om te kunnen streamen) dat lijkt me geen verkeerde optie. ≥ NAD 388 met BluOS 2i module — Versterkers en Receivers — Marktplaats

Heb je meteen een all-in-one apparaat. Beter is wel mogelijk maar dan ben je meer geld kwijt. Check dan ook hifishark en audio-markt.de

Mjuman schreef:
(quote)


D'r staat er 1 op Marktplaats thans, mét de Blu-Os sound module (om te kunnen streamen) dat lijkt me geen verkeerde optie. ≥ NAD 388 met BluOS 2i module — Versterkers en Receivers — Marktplaats

Heb je meteen een all-in-one apparaat. Beter is wel mogelijk maar dan ben je meer geld kwijt. Check dan ook hifishark en audio-markt.de

Bedankt voor de tip!

Ik heb zelf ook al wat zoekwerk verricht, en raar maar waar kom ik hierbij op het volgende uit:
NAD C 388 - Audiomix - audiomixonline.be
Origineel lijkt me dit 'too good to be true', maar de winkel in kwestie is wel degelijk betrouwbaar (heb er zelf mijn platenspeler gaan kopen). Misschien daar eens wat verder gaan informeren, gezien dit voor die prijs wel een koopje is (tenzij ik hier iets over het hoofd zie?)

avatar van EttaJamesBrown
BluOS bevalt mij prima, voor wat mijn mening waard is

avatar van Michiel Cohen
patenpac schreef:
Thanks for the updates!

Algemene conclusie lijkt hier wel wat neer te komen op het feit dat de versterker stilaan aan vervanging toe is

Na enig zoekwerk hierbij terechtgekomen bij de NAD C 388 als eventuele kanshebber. Mensen die hieromtrent meer ervaring hebben en eventueel hier hun input van kunnen geven?

Ik vermoed alvast ook dat de switch van een A/V Receiver naar een Stereo versterker het geluid ook enkel ten goede zal komen (versterker is niet aangesloten aan een video input signaal)

Is geen al in one apparaat. Je hebt een aparte voorversterker en DAC nodig. https://www.hifiklubben.nl/nad-c268-eindversterker/nadc268gr/
Ook geen al in one aparaten. Zelfbouwspul voor de handige Harry.
DIY versterker kits kopen - SoundImports

Gast
geplaatst: vandaag om 14:44 uur

geplaatst: vandaag om 14:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.