MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
pretfrit schreef:
je meent het...nou dan klets ik maar wat

vooral geen buizenversterker kopen mensen....troep is het, altijd kapot en kost handen vol geld, wollig warm geluid en je kunt er niet eens een grote woonkamer mee vullen (qua geluid dan) daarnaast is de kans dat je je bloedjes van kinderen levend roostert zeer zeker aanwezig. ook zult u nooit het ideale geluid vinden en met kabeltjes aan de gang blijven.

.

Ik ben blij dat u het nu ook inziet!

pretfrit
Woefdram schreef:
(quote)

Ik ben blij dat u het nu ook inziet!

mocht u er nog eentje op zolder hebben staan stuur mij maar een pmtje dan kom ik u voor een klein prijsje van dat onding verlossen.

Jammer, ik heb mijn laatste buizenversterker reeds enige tijd geleden reeds verkocht....was trouwens ook een gitaarversterker dus toch al niet geschikt voor hifi.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik op de laatse VAD show zo,n McIntosh versterker vrij goed heb kunnen beluisteren( Op KEF reference207 speakers meen ik) en dat klonk fabelachtig mooi...maar dat deden de Transistorverserkers die ik die dag kon beluisteren over het algemeen ook wel aardig.

Maar weet u wat het is? Mijn afkeer van buizenversterkers komt toch redelijk voort uit de gitaarwereld.....ja, een buizenversterker kan fantastisch klinken.....maar een dag later kan het weer heel anders zijn.....die buizen zijn zo labiel als wat....transistors zijn met een mooie stroomvoorziening zoveel stabieler.

Ace
McIntosh Mooi spul, beetje log qua formaat, maar met het geluid is niets mis... Overigens zei ik eerder dat ik KEF niet meer vind wat het geweest is, maar dat geldt zeker niet voor de Reference-serie, geweldige speaker. Net zo duur als een B&W 803, maar zoveel mooier.

Overigens vandaag met een vriend op pad geweest voor een nieuwe set. Heb hem alles voorgesteld, maar hij is zo eigenwijs dat hij niets anders wil dan Denon. Nu zou ik niet snel Japanse spullen kopen, maar de set die hij gekocht heeft klinkt geweldig. Een Denon PMA-2000 met een multispeler BD-3800. Daarop een paar Monitor Audio GS20 en wat Audioquest-touwtjes. Geweldige set! Met mijn bedrijfje ben ik dealer van vele merken, maar niet van Denon. Toch wel een aangename verrassing dus... Veel muziek geluisterd vanmorgen en dat dan ook met hem vergeleken met mijn eigen set. Grote verschillen, in stereobeeld en detail, maar in de basis kwam het aardig overeen.

Oh ja, dat verhaal over buizenversterkers... Het is gewoon smaakgebonden. Het een is niet slechter dan het ander, maar gewoon anders. Alles is smaak gebonden, behalve vermogen. Ik had hiervoor een klasse A versterker met 2x35 watt (niet te vergelijken met het vermogen van klasse AB-versterkers, want zo'n ding kan dus echt wel hard). Nu heb ik een versterker die op mijn 6 ohm luidsprekers 2x250watt vermoge levert. Het gaat dan niet om hoe hard je kan spelen, maar de controle over de speaker is gewoon fantastisch. Dat merk je bij elk volume.

Wat is het verschil tussen 2.1 en 5.1 en wat raad men aan?

Ace
2.1 staat voor twee luidsprekers (linksvoor en rechtsvoor) en een sufwoofer... 5.1 staat voor vijf luidsprekers (links- en rechtsvoor, middenvoor en links- en rechtsachter) en een subwoofer. 5.1 is dus surround, 2.1 is stereo met bij sommige modellen (zoals bose 3-2-1) wat getructe surround. Wat aan te raden is hangt van je wensen af. Voor film is 5.1 leuk, voor stereomuziek zou ik voor 2.1 gaan (hoewel 2.0 -> speakers die ook laag weergeven en dus een subwoofer niet nodig is mijn absolute voorkeur geniet).

Waarom niet voor 7.1 gaan als je toch wat anders wil - twee 'invul-speakers' links en rechts op ca. 1 meter van je zitplaats er nog bij, op oorhoogte - kost wel wat meer. Weinig albums zijn maar te pruimen in 5.1 mix - Pink Floyd is één van de (voordehandliggende) uitzonderingen - d'r zijn er nog enkele, maar dat moet ik nagaan bij een vriend van me - die draait wel zo.

Vandaag een Logitech X-230 (2.1) voor mijn computer gekocht, en wat is het dan heerlijk om van die elektronische herrie te draaien.

Het is wel even wennen om te zien:

(afbeelding)

http://www.missingtrack.nl/...

Absolute Sound:"I have to say I'm blown away by the neutrality and lack of coloration I'm hearing-and by the absence of any apparent downside. The high frequencies are open and clear with no tizziness; the midrange has exceptional clarity, transparency, and detail; and the bass is extended, with remarkable articulation. Miraculously, the cost is only $80 for an 8-foot pair with spades."

Ze zien er niet uit. eenmaal afgerold is het een kreukelig dun rood glanzend stuk 'draad' , en het laat veel van die andere luidspreker kabels er uit zien als lompe en vooral ook onnodig dure dingen.

Heb deze bijna als 'non-kabel' uitziende draadjes gisteren gehoord op een Super Nait met zowel Acapella als Xavian speakers, it's all you need.
€ 80, - voor 2 x drie meter.
Maakt heel veel van die veel en veel duurdere speakerkabels een lachertje.
En heel veel van die bla bla die bij dat soort dure kabels hoort tot absolute flauwekul.

Ik vond het resultaat verbijsterend, in positieve zin dan.

Maakt heel veel van die veel en veel duurdere speakerkabels een lachertje.
En heel veel van die bla bla die bij dat soort dure kabels hoort tot absolute flauwekul.

Dat is wel een heel aparte opmerking oldfart. 80 euro voor speakerkabel is voor veel mensen niet bepaald een koopje. En of je een kabel duur vindt of niet heeft met je eigen budget te maken.
Ik denk dat als je die in jouw ogen veels te dure kabels op een set hoort die vele malen jouw eigen budget overtreft, dat je dan ook weer hoort hoe verschrikkelijk mooi dat is. Je installatie klinkt zo mooi als de zwakste schakel. En als je een set hebt staan van 100.000 euro, dan kan het best zijn dat je daar luidsprekerkabels van 10.000 euro tussen hebt hangen, en dat is dan waarschijnlijk omdat je dat mooi vindt klinken.

Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, want de prijs zegt niet alles over hoe het klinkt natuurlijk.
En het is altijd fijn als je je installatie hebt weten op te waarderen, zodat je nog meer van je favoriete muziek kunt genieten. Maar om nu de duurdere kabels af te serveren als onnodig is niet helemaal juist vind ik.

Oldfart schreef:

Heb deze bijna als 'non-kabel' uitziende draadjes gisteren gehoord op een Super Nait met zowel Acapella als Xavian speakers, it's all you need.
Maakt heel veel van die veel en veel duurdere speakerkabels een lachertje. En heel veel van die bla bla die bij dat soort dure kabels hoort tot absolute flauwekul.

Ben het eens met Platedraaier; bovendien: de geschiedenis herhaalt zich! Zelf een aantal jaren geleden ingegaan op een advies van HIFI Choice om voor een vergelijkbare prijs solid core kabels aan te schaffen bij DNM (value for money)meer info (voor de nieuwsgierigen): http://www.dnm.co.uk/cables.html

Kabels zagen er een beetje iel en lullig uit, moest zelf op maat knippen en de bananenpluggen eraan solderen; leek value for money.

Totdat mij smaak veranderde en ik deel voor deel ging vervangen; inmiddels draai ik al zeker 8 jaar zeer tevreden met MIT-kabels (met een netwerk erin). Die worden ooit nog weer eens vervangen door een nieuw type MIT. De moraal: goed is relatief; dus goed hoeft niet duur te zijn, je smaak verandert en tussen kwaiteit en prijs bestaat (helaas) vaak wel een relatie.

Ace
In huize Ace is de kogel door de kerk, met als resultaat een blije vrouw... De Leema set is naar boven en daar wordt gewerkt aan een dedicated akoestisch verantwoorde luisterkamer. In de huiskamer prijkt een opgevoerde wekkerradio met een groots volwaardig geluid:

(afbeelding)

tjee, wat een lelijk ding zeg. Ik had mijn set nooit weggedaan. Ik zeg dit niet om je voor het hoofd te stoten hoor, maar voor mij zou dat niks zijn.

Shangri-la schreef:
tjee, wat een lelijk ding zeg. Ik had mijn set nooit weggedaan. Ik zeg dit niet om je voor het hoofd te stoten hoor, maar voor mij zou dat niks zijn.

Helemaal mee eens - klinkt mij ook een beetje als een pantoffelheld: nederlaag als overwinning presenteren. Wat kost nou een scheiding en een beetje boedeldeling vandaag de dag - mits je alles (boeken, cd's en lp's en pannen - want mjuman kookt graag) gestickerd hebt?

Optie2 was geweest: vrouw naar boven met wekkerradio en lcd-tv - had mij ook een optie geleken.

Ik denk zelfs dat je binnen de kortste keren weer een volledige set in de kamer hebt staan. Als je zo een enthousiaste audio fanatiekeling bent neem je met minder geen genoegen.

pretfrit
Echt mooi vind ik hem ook niet..hoe groot is zoiets want op de foto lijkt het idd een wekkerradio.

en waarom staat er zo'n ferrari paardje op...oh nee he! toch niet "design by Ferrari"?

pretfrit
Heb zelf dit als huiskamer radio..klinkt best volwaardig en mijn vriendin klaagt ook niet

(afbeelding)

Ace
Niemand stoot mij voor het hoofd Allereerst klinkt dit erg volwaardig, je zou het eens moeten horen. Volwaardig hifi-geluid, voldoende laag, zelfs een redelijk stereobeeld. Daarbij is mijn set niet weg, maar naar een lekker kamertje met vloerbedekking, gordijnen, een degelijk audiorack, een fijne bank en stapels cd's... Daarbij moest er van de vrouw helemaal niets Ennuh, ik vind het er mooi uitzien, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten!

Dat Ferrari-paard staat erop omdat het in samenwerking met Ferrari gemaakt is. Zij leveren de materialen voor een akoestisch dode kast en de lak voor die boog.

@pretfrit: is dat een Tivoli?

Ace
Om even aan te geven dat het niet echt behelpen is qua geluid: http://www.stereophile.com/accessoryreviews/408mer/

pretfrit
The F80 is billed as "portable," which, at just over 14 lbs, it is—you can pick it up by its molded-in handle and take it somewhere else. It isn't battery-powered or all that easy to schlep, but you could carry it with you if you wanted to. And I nearly forgot—the F80 is a clock radio, too

handig als je komende zomer met je tentje op de veluwe staat Ace

tenminste...dat lijkt me het gevolg met zo'n prijs.

en..ja dat is een Tivoli. Een van de weinige dingen die ik ooit in een opwelling heb gekocht. Ik had achteraf liever een mooie oude radio gehad...zo'n "hout en ijzer" jaren 70 bak met van die "vliegtuig" schakelknoppen (ff een afbeelding zoeken)

@PF - ik heb een maat die daarin hobby't - die zweert ook bij een CD100 van Flipse!

pretfrit
die Flipse zegt me niet zoveel..ik bedoel eigenlijk zoiets Luxman

(afbeelding)

maar dan met tuner los of ingebouwd.

ach en dat het niet zo geweldig klinkt als het laatste uit engeland of zo, zal me een zorg zijn...vind het gewoon mooi spul en klinkt goed genoeg voor een tuner

Ace
Luxman is een mooi merk... Ziet er gaaf uit, dat ding. Die Meridian is ook een CD en DVD speler, maar die DVD gebruik ik niet. Daar heb ik een ps3 voor.

Tivoli wordt veel verkocht, mooie radiootjes. Kennis van me heeft er ook een. Wij zijn dealer van Vita Audio, ook leuk. Mooi afgewerkt, goed geluid en 'betaalbaar'.

ik luister met MIJN oren, maar ik luister ook niet met mijn portemonnaie.
En natuurlijk is € 80,- nog altijd precies dat: 80 euro.
Ik heb ook niet gezegd dat 'alle' duurdere kabels door die antikabel overbodig worden; maar wel heel veel.

En natuurlijk herhaalt de geschiedenis zich.
Maar ik vond het gewoon opvallend dat een paar van die dunne kreukelige draadjes zo mooi kunnen klinken.

pretfrit
Ace schreef:
Wij zijn dealer van Vita Audio, ook leuk. Mooi afgewerkt, goed geluid en 'betaalbaar'.

oh ja ..prachtig! als ik nu weer een huiskamer radiootje moest hebben zou ik waarschijnlijk ook voor zo'n Vita gaan (met mp3, dab en heel de ratteplan)

Maar goed, 3 jaar geleden ben ik die Vita niet tegengekomen en vond toen de mogelijkheid om een boxje verder weg te plaatsen (stereo) wel aantrekkelijk...

Maar de werkelijke reden van aanschaf is dat het goed in en bij de boekenkast past....en dat is het domein van mijn vriendin...dus

Ace
Over DAB gesproken, dat zit ook in de Meridian, maar ik ontvang het thuis helaas voor geen meter...

Vooral de grootste Vita klinkt opmerkelijk goed voor een 'radiootje'. Het ding kost ook aardig geld, maar dat prijs en kwaliteit nog vaak met elkaar mee gaan, geldt ook hier weer. Volwaardig geluid, subwoofertje erin en gaan!

Ik zit nu naar Bob Dylan te luisteren op de Meridian. Af en toe kan ik nog niet geloven hoe het geluid uit dat ene apparaat kan komen... Deze week is de inrichting van mijn luisterkamer af. Kijk er wel naar uit, want ik ga natuurlijk mezelf niet wijs maken dat die Meridian beter klinkt dan de volwaardige set die daar dan staat.

Ben toch wel benieuwd hoe zo,n ding klinkt hoor....de testen die ik ervan gelezen heb waren ook al zo positief...kan ie zonder problemen dicht bij de muur staan of klinkt ie ,,vrij "beter?

Ace
Kom een keer luisteren, zou ik zeggen Het is ook een bijzonder apparaat! Sommige mensen zijn geneigd het snobisme te noemen, maar het is gewoon een hifi-intallatie met zeer beperkte afmetingen. Door de dsp die erin gebouwd zit, kan je 'm overal plaatsen. Je kan hadmatig de bas en tilt wat instellen, maar er zitten ook allerlei prima werkende presets in als table, corner, shelf, floor en free. Staat bij mij op een dressoir met instelling shelf, verder niets veranderd en het klinkt als een klok!

Sheplays
Ace schreef:
Over DAB gesproken, dat zit ook in de Meridian, maar ik ontvang het thuis helaas voor geen meter...

Ik snap niets van dat gedab...
Mijn tuner ontvangt dat ook via de upc kabel maar dan alleen als ik een antennedraad naar buiten hang.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Overigens is het wel erg fraai!

Ace
Voor dab heb je een dab-tuner nodig en die heb je dus waarschijnlijk? DAB komt alleen via de lucht binnen, dus dat verklaart die draad Bij mij is de ontvangst drama...

Gast
geplaatst: vandaag om 12:43 uur

geplaatst: vandaag om 12:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.