MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Sheplays
Ace schreef:
Voor dab heb je een dab-tuner nodig en die heb je dus waarschijnlijk? DAB komt alleen via de lucht binnen, dus dat verklaart die draad Bij mij is de ontvangst drama...

Aha! Ik dacht dat het via de kabel ging Ik heb inderdaad een dab-tuner (Cambridge). Het staat wel raar, zo'n dun draadje!

Maar de ontvangst is super!

(afbeelding)

Hier draai ik mijn cd's mee:

Sony s350 Blu ray speler
Onkyo TX SR 706 receiver
JBL SCS 178 5.1 speakerset

Films klinken erg goed hiermee, maar voor de cd's ben ik van plan om twee b&w 685's te kopen als fronts, en de 2 fronts die nu op het plaatje staan naar achteren te halen zodat het 7.1 wordt.

Ace
Onkyo maakt mooi receivers, veel power! Ik zou wel uitkijken met de combinatie B&W en JBL. Dat is niet te vergelijken qua geluid... Het duffe B&W tegen het erg open en heldere JBL.

Misschien zijn er mensen die mij een beetje op weg kunnen helpen.

Ik wil op (onbepaalde) termijn een hifi set aanschaffen. Maar de set moet de volgende eigenschap hebben. Ik moet mijn pc/ htpc er op aan kunnen sluiten. inverband met mijn 'grote' collectie mp3's

Ik heb dus een set boxen nodig (ben nog niet uit of ik zal gaan voor een degelijke inverstering in een 2.0 set en een goedkope dvdspeler met surroundsetje ernaast of een goede inverstering in een 5.1 opstelling)

Een versterker (ook hierin geld dezelfde afweging, De dolbysurround reciever beschikken wel vaak over een pc-aansluiting en de 2.0 versterkers vaak niet of begrijp ik het gewoon verkeerd en is het wel mogelijk om je pc op een stereo versterker aan te sluiten)

Cd-speler

- platen speler.

Mijn budget zal ongeveer tussen de 1000 en 1500 euro zijn.

ALs ik op hifi.com kijk, dan zie ik een hoop versterkers en recievers. Alleen ben ik er nog niet echt overuit wat ik het beste kan doen. Ik verdwaal vaak een beetje in de prijs kwaliteit verhoudingen. Ik ben een pietlul in het kader van technische gegevens, hierdoor ben ik geneigd om heel erg af te gaan op technische gegevens alleen zegt het vaak helemaal niets. Met pc-onderdelen is het vaak wel duidelijk welke producten de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Dit is een vast onderdeel in de reviews en comentaren. In audio land lijkt het dat zowel de reviewers als de users allen vinden hoe duurder hoe beter.

Ik vraag mij verder af: waar moet je met meest in investeren: Versterker, boxen, speler? of moet het gelijk op gaan. Allemaal vragen waar ik vaak geen duidelijk antwoord op kan vinden

Wie kan mij een beetje verder helpen.

De combinatie versterker/luidsprekers bepalen voor het grootste gedeelte je geluid. Dus daar zal ook het grootste deel van je 1500 euro in gaan zitten. Verder is het gewoon een kwestie van luisteren. De technische specificaties zeggen niets over hoe het geluid zal klinken. Je zal echt zelf moeten luisteren en van je eigen oordeel uit moeten gaan vrees ik.
Ik ben wel van mening dat je het beste naar een speciaalzaak kunt gaan met een eigen luisterruimte.
Dan kom je er vanzelf wel achter naar welk geluid jij op zoek bent.
Een Denon versterker klinkt bijvoorbeeld heel anders dan een Marantz of een Naim. Ditzelfde geld voor B&W en b.v. Linn luidsprekers. Of welk ander merk dan ook. En dan heb je dus de combinatie van versterker en luidsprekers.
Natuurljik zijn kabels e.d. ook belangrijk, maar dat is van een latere zorg.
Ik denk dat jij het beste eerst kan gaan kijken naar welke versterkers in aansluitmogelijkheden aan jouw verwachting voldoen en dan die versterkers gaan vergelijken. gevolgd door luidsprekers en daarna pas de cd speler en draaitafel.

Misschien is dit wat voor je Korenbloem:

Naim Uniti

(afbeelding)
Een CD-speler
Een netwerkspeler voor muziek via de computer, draadloos
Een internetradio
Een stereoversterker
Digitale ingangen voor uw Flatscreen of digitale ontvanger
Een directe aansluiting voor je I-Pod
Een USB ingang
Een phono ingang

In één apparaat, met de kwaliteit van Naim.

Binnenkort leverbaar: de NaimUniti, een écht alles in één apparaat, completer en beter kennen wij hem nog niet.

De prijs is nog niet precies bekend maar zal ergens rond de 2500,- uitkomen, beetje afhankelijk van wat de pond doet

de versterker in de Uniti is op basis van de naim nait 5i, de cd speler is ook een verbeterde ( lade verstevigd) 5i.
Die twee apparaten kosten als losse onderdelen samen al rond de 2200 euro.
Nadeel blijft dat alles in één is, hoewel dat voor sommigen juist ook weer het voordeel is.

@Korenbloem: platendraaier geeft een heel bruikbaar advies. Je zou je vooraf kunnen oriënteren door bijv. een What Hifi of Hifi Choice te kopen en kijken wat in een bepaalde prijsklasse als value for money wordt getipt. Je kunt ook kijken naar reviews/ervaringstesten op Hear.nl of hifi.nl - daar vind je ook wel 2ehands aanbod; een deel van een set 2e hands kopen kan veel schelen. NAD, Cambridge Audio kan je wel zien als aardige merken.

Mijn ervaring is dat je verhoudingsgewijs het langste doet met de speakers; dus in de combi speakers/versterkers zou ik aardig wat tijd steken. Verder tot het bedrag dat jij neemt zou mijn advies zijn om niet voor 5.1 te gaan - loont niet de moeite en imo is 5.1 niet echt een goede manier om naar muziek te luisteren - uitzonderingen daargelaten. Draad tussen geluidskaart van pc (enkele kleien plug) en versterker (dubbel cinch) kost nog geen 10 euro en stelt je in ieder geval in staat om mp3's via de versterker af te spelen.

Neem vooral je eigen muziek mee om te luisteren - daarvan weet je hoe die klinkt; laat je niet opzadelen met een voorgebakken demo. Ga vooral af op je eigen oren.

Ace
Voor 1500 euro kan je een heel mooi setje kopen. Tests kan je gebruiken om een voorselectie te maken, maar ik zal me dan eerder in een site als whathifi verdiepen dan in hifi.nl. Hoewel ze leuke recensies hebben, heb ik op hifi.nl bijna nog nooit iets negatiefs gelezen. Alles is altijd het beste wat je voor dat geld kan krijgen. Whathifi is een stuk objectiever en eerlijker. Aan de hand van deze voorselectie moet je gaan luisteren. Zoals hier al eerder gezegd, er zit zoveel verschil tussen de diverse merken. Het een hoeft niet beter te zijn dan het ander, maar de klankkleur verschilt vaak sterk. Luister in ieder geval eens naar Cambridge, binnen dat budget toch wel de koploper als je het mij vraagt.

Pastichio Rocker
Weet iemand een goede interne of externe geluidskaart? Ik zoek er één die goed is voor muziekproductie, dus geen Creative X-Fi sound cards o.i.d., want die zijn alleen geschikt voor gamen en muziek luisteren. Liever extern trouwens, want ik heb geen zin om mijn pc open te schroeven.

@PR - Sietse is hier de expert - check even bij een ander topic: van digitaal naar analoog - heet het (geloof ik). Daar vind je een hele discussie en veel nuttige adviezen.

Ace
Ondertussen staat mijn set weer in de woonkamer. Dat boven luisteren in een dedicated kamer bleek in de praktijk toch niet zo gezellig... Die Meridian staat nu boven, ook weer opgelost.

Overigens wil ik mij binnenkort op het analoge pad gaan begeven. Momenteel orienteer ik me dus op een phono versterker en een platenspelert... Tips en aanbevelingen van harte welkom!

Sietse
Pastichio Rocker schreef:
Weet iemand een goede interne of externe geluidskaart? Ik zoek er één die goed is voor muziekproductie, dus geen Creative X-Fi sound cards o.i.d., want die zijn alleen geschikt voor gamen en muziek luisteren. Liever extern trouwens, want ik heb geen zin om mijn pc open te schroeven.

Als je ff het juiste topic op zoekt zal ik morgen avond een goed antwoord kunnen geven, maar nu moet ik slapen en dit vergeet ik 100% zeker te weten.
Dat andere topic check ik altijd en deze zo een keer in de maand ofzo

pretfrit
Ace schreef:

Overigens wil ik mij binnenkort op het analoge pad gaan begeven. Momenteel orienteer ik me dus op een phono versterker en een platenspelert... Tips en aanbevelingen van harte welkom!

(afbeelding)
Clearaudio Ambient

(afbeelding)
Linn Majik LP12

(afbeelding) Michell Gyrodec

Mooi spul he...

Ace
Nice! Dank je! Ik heb via pm ook al een aantal aanbevelingen van Mjuman gekregen en daar zat ook Clearaudio bij! Hoewel ik een aardige hifi-liefhebber ben, kan ik in de platenspeler-wereld nog veel leren. Een Linn is ook mooi, stiekem 1 van mijn favoriete merken qua klank (versterkers, spelers, speakers). Brits he...

Ook nog aanbevelingen voor een phonotrap? Die zit namelijk niet in mijn versterker...

pretfrit
volgens mij heeft Clearaudio ook phonoversterkertjes..die van Pro-ject en Cambridge staan ook goed aangeschreven.

Ik vind die Mitchell Gyrodeck een beaty om te zien..als ik nog eens een financieel meevallertje heb...ach je moet wat te dromen hebben in het leven

ziet er ook technisch interessant uit
http://www.michell-engineering.co.uk/

De gezochte grote vergelijkstest van Clearaudio niet kunnen vinden wel deze:

Phono-Vorverstärker von Clearaudio: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik

http://wijgaerts.com/reviews/Clearaudio/Smartphono-Balanced%20Reference.pdf

Audio, das Magazin für Hifi, High End, Surround und Musik -
Phono-Vorverstärker Clearaudio Nano

Let op de bijzondere Nano (onooglijk, zo klein als een pakje sigaretten - ik heb 'em gezien) ca 200 euri en heel goede kwaliteit. NB die Basic + is ca 500 euri.

Bij Talk Talk - Spirit of Eden (1988):

Gregson schreef:
Van 'Spirit Of Eden' schijnt ook een mooie SACD te zijn. Ik moet me daar toch eens meer in verdiepen. Ik hoor overal dat het bij sommige albums inderdaad mega schijnt te zijn.

Dat lijkt me bij SoE idd een sensatie. Heb alleen de apparatuur niet. Wa kost da?

Gregson
Dan heb je (correct me if I'm wrong) een surround set voor nodig en daar had iik het toevallig gisteren met een maat van me over. Het schijnt dat een beetje goede surround set al snel 1000 eurootjes kost. Maar ik ken zo'n muziekfreak die mij eens vertelde over de SACD van SoE, en dat was inderdaad een sensatie. Ik denk er hard over na om voor zo'n set te sparen.

Gregson schreef:
Dan heb je (correct me if I'm wrong) een surround set voor nodig en daar had iik het toevallig gisteren met een maat van me over. Het schijnt dat een beetje goede surround set al snel 1000 eurootjes kost. Maar ik ken zo'n muziekfreak die mij eens vertelde over de SACD van SoE, en dat was inderdaad een sensatie. Ik denk er hard over na om voor zo'n set te sparen.

Heeft helemaal niets met Surround te maken - SACD = super-audio cd en 1000 euro is niente in high-end termen; daar koop je net een draadje voor om de spelerd aan te sluiten op de versterker.

SACD'szijn beter in staat om dynamiek weer te geven; ik heb dieSACD (uit de uitverkoop bij Van Leest, dat dan wel) gehoord op zo'n set van een slordige 40 k (40.000) - ja het klonk fantastisch. SACD is nooit een succes geworden voor pop en daarom vind je die doosjes met ronde hoeken regelmatig terug bij non-SACD's.

Overigens heb ik bij Rhapsody wel eens The Orb en The Prodigy en gehoord op een set van 300 k; en ja dat was een onaardse beleving.

Gregson
Oh oke, ja daarom zei ik al: correct me if I'm wrong . In ieder geval bedankt voor het corrigeren . De afkorting wist ik wel. Ik heb me nooit in SACD verdiept, maar als het ZO duur is denk ik dat ik niet eens aan sparen begin LOL .

Dus met de 'gewone' cd hebben we eigenlijk (naar verhouding) maar rommel in handen begrijp ik.... Geen succes geworden voor pop? Wat gek als een installatie maar 40.000 euries kost!

Gregson
Ja inderdaad, wat is nou 40.000 euro? . Ik ben niet zo heel erg thuis in Hi-Fi en dure audio. Mijn broer wel, en die nam wel eens folders met prijslijsten mee dat ik dacht: WTF!!??

Ach, je oren moeten ook niet te veel verwend raken, relativeerde reptile voor zichzelf....

Gregson
Dat is ook weer zo Reptile!

Bij Talk Talk - Spirit of Eden (1988):

Sorry guys - ik zal het even toelichten; 'k was even te lapidair.

Veel hangt af van je eigen referentiekader (wat je gewend bent, wat je mooi vindt) - een installatie heeft (minimaal) 3 componenten: bron, versterker, luidsprekers. Voor de laatste reken je 40 - 50 % van je budget; daar doe je naar verhouding het langst mee en voor de rest per component ongeveer de helft van wat resteert.

Stel je legt 700 euro neer voor speakers, 300 - 400 voor een versterker en een vergelijkbaar bedrag voor een cd-speler; dan zit je op entry level voor hifi (ongeveer).

Voor de meeste muziek is (imo) stereo te preferen boven surround (5.1) - uitzonderingen zijn o.m. Pink Floyd; voor hetzelfde geld krijg je dan gewoon meer kwaliteit (tenzij je veel vette flappen hebt en veel film wilt kijken) - dan ben je meer kwijt.

Tegenwoordig hebben de iets duurdere DVD-spelers (Denon, Marantz) ook de mogelijkheid om SACD's af te spelen - elke SACD is hybride (uitzonderingen daargelaten) - kan je dus die CD eerst in de gewone cd-speler draaien en daarna in die dvd-speler.

Zitten die in vergelijkbare prijscategorie zou die in die DVDspeler beter moeten/kunnen klinken.
Het vervelende bij audioapparatuur dat kwaliteitsverbetering niet naar rato van prijs gaat: een cd-speler van 1000 euro is niet vier keer zo goed als één van 250. Het verschil tussen een spler van 250 en 1000 euro is goed hoorbaar; net als tussen 1000 en 2000. Verwacht echter niet dat een SACD in een DVD-speler van 300 euro
beter klinkt dan in een CD-speler van 800.

Die 40.000 euro set had ik gehoord en die klonk erg mooi (alleen de snoeren en de voedingsstabilator, voor het vermijden van spanningsverschillen in stroom, kostten bij elkaar al zo'n 4000 euri - en ja die set bij Rhapsody was prachtig - maar afgezien van de prijs zou ook de omvang grote problemen geven met mjulady.

Je hoeft dus niet te investeren in een SACD-speler als je een goede DVD-speler hebt; en je eigen oren zijn de belangrijkste leidraad en je budget is de beperkende factor.

SACD is echt wel mooi, maar ik zou niet meer investeren in een SACD-speler, dan eerder een multiplayer - bijv. een goede Marantz of Denon (als bron) en daaromheen de rest.

Gregson
No problem hoor .

Mjuman schreef:
maar afgezien van de prijs zou ook de omvang grote problemen geven met mjulady.

Daar moet je ook rekening mee houden. Of je doet als die Heineken reclame, Mjulady een grote kledingkast en jij een kast volgebouwd met vette Hi-Fi . Idee? In ider geval bedankt voor je uitleg.

Je krijgt pas financiële problemen als Mjuladies zo'n kledingkast gaan vullen.

Gregson
Hahaha, ja dat is ook zo.

(verwijderd)
In Muziek > Algemeen > Moet ik speciale speakerkabels aanschaffen?:

Even een snel vraagje tussendoor; ik ben heel trots op mijn mooie versterker met staande boxen.

Maar ik heb de boxen gewoon aangesloten met standaard stroomkabels. Moeten dat eigenlijk speakerkabels zijn? En maakt dat veel verschil in geluidskwaliteit?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.