Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 10:19 uur
Nicci schreef:
Dat éne voorbeeld is dan ook 30 a 40 jaar geleden.
Dat éne voorbeeld is dan ook 30 a 40 jaar geleden.
Voor een econoom ben je erg slecht in cijfers: tot in de jaren 80 gold de Quad 33/303 combi als dé norm - meer info op deze site; de opvolger de Quad 44/404 heeft die positie vervolgens een aantal jaren overgenomen.
0
Ssscht...
geplaatst: 19 oktober 2010, 10:32 uur
Iemand ervaring met de sub woofer BK xls200 BF? En wie die sub woofer kent misschien ook de Monolith van hetzelfde merk BK. Welke zou ik kiezen voor mijn tamelijk kleine slaapkamer?
Enkele posts terug heb ik hier de vraag gesteld of een een subwoofer toevoegen aan mijn monitor-speakers een goede manier is om het geluid te verbeteren. Wel het wordt één van de twee bovenvermelde woofers. Tenzij iemand mij nu dat ten stelligste afraad
Enkele posts terug heb ik hier de vraag gesteld of een een subwoofer toevoegen aan mijn monitor-speakers een goede manier is om het geluid te verbeteren. Wel het wordt één van de twee bovenvermelde woofers. Tenzij iemand mij nu dat ten stelligste afraad

0
Nicci
geplaatst: 19 oktober 2010, 11:43 uur
Mjuman schreef:
Voor een econoom ben je erg slecht in cijfers: tot in de jaren 80 gold de Quad 33/303 combi als dé norm
Voor een econoom ben je erg slecht in cijfers: tot in de jaren 80 gold de Quad 33/303 combi als dé norm
Niemand bestrijdt dat die Quads de (een) norm waren. Eind jaren 70 begin jaren 80 is ruim 30 jaar geleden. Vandaar 30 a 40 jaar. Met het rekenen is niets mis.
0
geplaatst: 20 oktober 2010, 20:40 uur
Nicci schreef:
Dat valt ook wel mee. Ik ken de versterker in kwestie niet, maar ze konden 20 jaar geleden fantastische versterkers maken en dat kunnen ze nog steeds. Misschien klinken ze nu wat anders, maar anders is niet perse beter.
Dat valt ook wel mee. Ik ken de versterker in kwestie niet, maar ze konden 20 jaar geleden fantastische versterkers maken en dat kunnen ze nog steeds. Misschien klinken ze nu wat anders, maar anders is niet perse beter.
Klopt,
vroeger had je AB versterkers die eind jaren "80 zijn overgegaan naar AA class en New Class A.
De oudere modellen AB versterkers gebruikte 4 Transistoren , 2 voor voorversterking ofwel insturing en 2 als eindtrap ofwel eindversterker en tussen deze twee stages trad vroeger harmonische vervorming op dat als prettig werd ervaren door warm vol geluid en een breed stereobeeld gaf wat eigelijk deels door vervorming kwam.
De latere Mosfets eindtrappen waren eigelijk niet anders dan AB maar de transistors hadden een betere BIAS regeling zodat in/.uit schakelen van deze mosfets minder vervorming gaf en een lager restruis had.
De nieuwe generatie versterker modules o.a van STK begon ook met AB class begin jaren "80 en hadden al een veel beter rendement en dynamiek en minder vervorming omdat voor en eindversterker in 1 module was gebakken en een electronische bias regeling had die altijd de juiste rustspanning gaf.
Class AA is ook een Module alleen hoe de versterker gevoed wordt gaat anders, een Class AA staat op volle voltage waardoor er sneller geschakeld kan worden door de module en er zeer weinig vervorming optreed en deze eindtrap kan ook meteen zijn volle vermogen leveren als dat gevraagd wordt, echter 1 nadeel ze zijn kwa rendement matig en worden relatief warm.
AB versterker daartegen niet, die gebruikt pas vermogen als het gevraagd wordt en wordt dan pas warm .
New Class A is net als een AB versterker, heeft de eigenschappen van Class AA maar neemt pas vermogen op als het gevraagd wordt en wordt dan pas ook warm dus een goede versterker met minimale vervorming en goed rendement door een verbeterde schakeling in het stroom circuit gebruikt hij amper vermogen in ruststand.
en deze types AA en New Class A klinken stukken beter als een oude AB versterker ook al lijkt een oude versterker warmer te klinken , de bandtbreedte van een oude AB ligt op 20Hz tot 20Khz terwijl de Class AA en New Class A op een bandbreedte van 5Hz tot 100Khz loopt en dus veel dynamischer,vlakker en schoner zal klinken als een oude AB versterker.
0
Ssscht...
geplaatst: 4 november 2010, 18:34 uur
Ssscht... schreef:
Iemand ervaring met de sub woofer BK xls200 BF? En wie die sub woofer kent misschien ook de Monolith van hetzelfde merk BK. Welke zou ik kiezen voor mijn tamelijk kleine slaapkamer?
Vandaag is ie toegekomen! Een erg mooi toestel, erg verfijnd afgewerkt.

Alleen... weet ik niet hoe je een subwoofer nu moet afregelen. Er staat wel wat uitleg in de handleiding, maar ik geraak er niet helemaal uit. Het volume is eerder een kwestie van smaak misschien, maar die kantel-frequentie... zo moeilijk dat ie te vinden is (of niet?).
Iemand tips? Mijn gewone speakertjes hebben een bereik van 60Hz-22kHz is de kantel-frequentie dan iets van 60 à 70Hz?
0
geplaatst: 27 december 2010, 17:46 uur
Vandaag een nieuwe set aangeschaft, mijn eerste feitelijk met losse componenten:
-Versterker/ontvanger: Yamaha R-S500
-cd speler : Yamaha CD-S300
-luidsprekers: Focal Chorus 706V
Hier ben ik heel tevreden van. Met de eerste luisterbeurten kreeg ik al meteen een waauw-beleving. Vooral details die ik daarvoor niet hoorde, zijn er nu wel en het klinkt allemaal niet meer als een vlakke muziekbrij. Dit is toch wel een van mijn beste investeringen die ik gedaan heb.
-Versterker/ontvanger: Yamaha R-S500
-cd speler : Yamaha CD-S300
-luidsprekers: Focal Chorus 706V
Hier ben ik heel tevreden van. Met de eerste luisterbeurten kreeg ik al meteen een waauw-beleving. Vooral details die ik daarvoor niet hoorde, zijn er nu wel en het klinkt allemaal niet meer als een vlakke muziekbrij. Dit is toch wel een van mijn beste investeringen die ik gedaan heb.

0
Nicci
geplaatst: 29 december 2010, 08:55 uur
Interessant voor mensen die doorlopend verbeteringen horen als ze nieuwe en 'betere' apparatuur hebben gekocht.
0
geplaatst: 29 december 2010, 10:23 uur
Ik zou de wereldberoemde Jacques Plafond willen aanhalen: verdomd interessant, maar gaat u verder ...
Als je nou van tevoren aan zou geven, waar het punt (dat je wilt maken) over gaat, kan ik zelf beoordelen of het me wat lijkt om naar EEN HEEL UUR praten op YouTube te luisteren. Ik heb wel een blauwgrijs vermoeden, maar om daar nou een heel uur voor te nemen...
Voorbeeldje: de witte wijn die in de Portugese zon zo ontzettend lekker smaakte op het terrasje in Coimbra, nou diezelfde witte wijn smaakt ook heel anders thuis in Nederland ("was dat nou die lekkere witte wijn?"). Dat soort mechanismen zijn ook benoemd (in de psychologie en van daaruit ook in marketing): selective exposure, selective rentention en selective distorsion.
Als je nou van tevoren aan zou geven, waar het punt (dat je wilt maken) over gaat, kan ik zelf beoordelen of het me wat lijkt om naar EEN HEEL UUR praten op YouTube te luisteren. Ik heb wel een blauwgrijs vermoeden, maar om daar nou een heel uur voor te nemen...
Voorbeeldje: de witte wijn die in de Portugese zon zo ontzettend lekker smaakte op het terrasje in Coimbra, nou diezelfde witte wijn smaakt ook heel anders thuis in Nederland ("was dat nou die lekkere witte wijn?"). Dat soort mechanismen zijn ook benoemd (in de psychologie en van daaruit ook in marketing): selective exposure, selective rentention en selective distorsion.
0
Nicci
geplaatst: 29 december 2010, 10:47 uur
Mjuman schreef:
Als je nou van tevoren aan zou geven, waar het punt (dat je wilt maken) over gaat, kan ik zelf beoordelen of het me wat lijkt om naar EEN HEEL UUR praten op YouTube te luisteren.
Als je nou van tevoren aan zou geven, waar het punt (dat je wilt maken) over gaat, kan ik zelf beoordelen of het me wat lijkt om naar EEN HEEL UUR praten op YouTube te luisteren.
Wat grappig. Dat kan je nu niet zelf beoordelen?
0
geplaatst: 29 december 2010, 11:14 uur
Nicci schreef:
(quote)
Het soort reactie dat ik wel verwachtte, maar probeer nou eens onbevooroordeeld te lezen.
Maak mij duidelijk, waarom het zo belangrijk is om er een uur van mijn tijd in te steken en wie weet kan je me overtuigen. Anders blijft het een beetje roepen met beweringen.
Ik gaf al een paar mogelijkheden aan waar ik vermoed dat het heen gaat en dat illustreerde ik ook met een eigen praktijkervaring (tav Portugese wijn). Probeer eens wat opener te zijn in je argumentatie. Hopelijk ben je het wel met mij eens dat ieder mens afgaat op zijn eigen zintuigelijke waareneming en op basis daarvan zijn beeld vormt (en daar heb ik geen uur theorieles voor nodig).
Overigens is er nog een term interessant in deze context: cognitieve dissconantie, het proces dat optreedt na het doen van een (dure) aankoop; het zoeken van de bevestiging/rechtvaardiging van de zojuist gedane aankoop.
0
geplaatst: 29 december 2010, 11:41 uur
Nicci schreef:
Kijk of kijk niet.
Kijk of kijk niet.
Je snapt het niet: een uur is veel tijd. Ik ontvang ook veel email nieuwsbrieven met interessante feiten en die bevatten naast de vemelding "interessant voor u (jou)" ook een tweeregelige verklaring waarom dat bericht dan interessant zou moeten zijn - zoiets motiveert/stimuleert lezing (aanhoren). Een boute bewering alleen niet - dat weet jij (wetenschappelijk opgeleid) ook.
0
geplaatst: 30 december 2010, 04:57 uur
Ik wil een goed geluid als ik muziek afspeel via de computer.
Wat moet ik doen ?
Een Behringer Ultramatch 2496 kopen ?
Volgens veel tests de best buy....
Of gooi ik het over een andere boeg en koop ik meteen een ( veel duurdere) Naim UnitiQute, met o.a de voordelen van streaming etc....?
Het verhaal van de bomen en het bos, iemand advies, ervaring met dit soort apparatuur, of goede raad?
edit: de muziek moet wel via mijn hifi installatie de ruimte in worden geslingerd.
Wat moet ik doen ?
Een Behringer Ultramatch 2496 kopen ?
Volgens veel tests de best buy....
Of gooi ik het over een andere boeg en koop ik meteen een ( veel duurdere) Naim UnitiQute, met o.a de voordelen van streaming etc....?
Het verhaal van de bomen en het bos, iemand advies, ervaring met dit soort apparatuur, of goede raad?
edit: de muziek moet wel via mijn hifi installatie de ruimte in worden geslingerd.
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:35 uur
Nicci schreef:
(embed)
Interessant voor mensen die doorlopend verbeteringen horen als ze nieuwe en 'betere' apparatuur hebben gekocht.
De moeite om eens te bekijken. Maar nu mag je dit niet te algemeen gaan bezien. Straks moet je dan nog gaan geloven dat alle apparatuur hetzelfde klinken en dat de rest maar het resultaat is van wat we willen horen. Verschil kan je horen, maar op een bepaald moment houdt het inderdaad op.(embed)
0
Nicci
geplaatst: 31 december 2010, 10:50 uur
Jammer. Ik neem aan dat je wel USB hebt. Ik heb daar minder ervaring mee, maar ik zou een DAC kopen met een USB aansluiting en deze tussen je versterker en computer plaatsen. Vervolgens wel even checken of de software/computer daadwerkelijk met een goede kwaliteit bestanden afspeelt. Dat er FLAC afgespeeld wordt, wil niet altijd zeggen dat deze kwaliteit ook de speakers bereikt. Een iPod kan ook lossless afspelen, maar de kwaliteit die de oordopjes bereikt zal (schatting) niet meer zijn dan 256 kbs.
0
geplaatst: 25 januari 2011, 14:23 uur
Nu eens iets anders. Ik had nog een paar ouwe speakers van Infinity die ik had aangesloten op een ouwe Marant 2226 receiver om in mijn bureauruimte te zetten . Omdat deze boekenplankluidsprekers op de grond stonden en ik een hekel heb aan boxen op te hangen , besloot ik een goedkope stand te kopen. Achteraf allemaal veel te duur voor de geboden kwaliteit: onstabiel en lelijk. , Tot ik een paar Partington Super Dreadnougts op de kop kon tikken. dus staan nu mijn Atacama Nexus 6 onder die Infinity's en mijn Dynaudio Focus 140 onder de Partingtons. Welnu, het verschil in klank tussen mijn Dynaudio's op de Atacama's (toch ook geen rommel) en op de Partingtons is enorm ! Betere basdefinitie, meer detail in het midden enzomeer. Mijn Dynaudio's klinken dubbel zo goed. Vroeger dacht ik dat luidspekerstands slechts een estetisch doel hadden, maar mijn mening is hierover erg veranderd. Zijn er nog forumleden die soortgelijke ervaringen hebben ?
0
geplaatst: 2 februari 2011, 14:38 uur
In Overigen > Apparatuur > Audiomodificatie: muzikaal wonder voor mijn apparatuur:
Ik ben liefhebber van klassieke en wereldmuziek, zowel live als thuis luisteren. Thuis vaak liggend op de grond. Favoriet zijn Bruch en Tjaikovsky en muziek van Madagaskar en Flamenco (Zuid-Spanje). Ik vind het ook van belang dat wat ik thuis hoor me doet denken aan het concert waar ik ben geweest, dus aan de sensatie van "live-muziek". Aanpassen van enkele zwakke onderdelen van mijn audio-apparatuur heeft de geluidskwaliteit sterk verbeterd. Deze modificatie draagt bij aan mijn luistergenot en heeft het gevoel erbij te zijn enorm vergroot. Mijn lievelingsconcert: Tjaikovsy's Vierde Symfonie in de uitvoering van Andre Previn en het Pittsburgh Symphonic Orchestra (1981) dat hij kan laten klinken als het London Philharmonic wordt een wonder van muzikale schoonheid. Een beperkte audiomodificatie kan ik iedereen aanraden die van muziek houdt.
Ik ben liefhebber van klassieke en wereldmuziek, zowel live als thuis luisteren. Thuis vaak liggend op de grond. Favoriet zijn Bruch en Tjaikovsky en muziek van Madagaskar en Flamenco (Zuid-Spanje). Ik vind het ook van belang dat wat ik thuis hoor me doet denken aan het concert waar ik ben geweest, dus aan de sensatie van "live-muziek". Aanpassen van enkele zwakke onderdelen van mijn audio-apparatuur heeft de geluidskwaliteit sterk verbeterd. Deze modificatie draagt bij aan mijn luistergenot en heeft het gevoel erbij te zijn enorm vergroot. Mijn lievelingsconcert: Tjaikovsy's Vierde Symfonie in de uitvoering van Andre Previn en het Pittsburgh Symphonic Orchestra (1981) dat hij kan laten klinken als het London Philharmonic wordt een wonder van muzikale schoonheid. Een beperkte audiomodificatie kan ik iedereen aanraden die van muziek houdt.
0
Ssscht...
geplaatst: 9 februari 2011, 18:45 uur
Iemand al gehoord van de Focal Chorus 806V? Een aanrader?
Ik heb ze vandaag gehoord en ik was erg onder de indruk van deze speakers, maar ik kon ze niet vergelijken met bv. de B&W 685 (die verkochten ze daar niet) en dat is toch wat jammer. Binnenkort wil ik ook nog die KEF Q100 eens gaan horen.
Ik heb ze vandaag gehoord en ik was erg onder de indruk van deze speakers, maar ik kon ze niet vergelijken met bv. de B&W 685 (die verkochten ze daar niet) en dat is toch wat jammer. Binnenkort wil ik ook nog die KEF Q100 eens gaan horen.

0
Nicci
geplaatst: 10 februari 2011, 09:28 uur
Toen ik mijn speakers afgelopen zomer kocht, waren die Focal Chorus de eerste die afvielen (snel gevolgd door B&W overigens . . ). Persoonlijk vind ik Dynaudio en Monitor Audio aanzienlijk sterker presteren.
0
geplaatst: 10 februari 2011, 12:35 uur
Ssscht... schreef:
Misschien moet je even kijken op de site van www.MoreMusic.nl die hebben nu twee demostes van AudioPhysic (Step en Spark) in de aanbieding; beide -/- 60% zodat je voor 600 of 800 euro dus hele mooie speakers kunt hebben. En van alle componenten in een set gaan speakers het langste mee en zijn ze verhoudingsgewijs het minst slijtgevoelig, onder normale omstandigheden dan.
Sowieso is het een tip om op hifi.nl of hear.nl ook naar tweedehands te kijken. En afgezien van het feit dat niet alle dealers alle merken voeren (zodat onderling vergelijken niet altijd mogelijk is) klinken sommige speakers nou eenmaal beter op bepaalde versterkers.
Je kunt daarbij ook vergelijkende test hanteren van Audio review, What Hifi, Hifi Choice en bepaalde Duitse bladen. Ik heb een aantal jaren geleden als pdf een vergelijkende test van speakers uit een bepaalde prijsklasse bij een Duits blad online gekocht voor een paar euro.
0
Nicci
geplaatst: 10 februari 2011, 15:02 uur
Ik ben bang dat die prijzen iemand die naar speakers van rond de €600 per set kijkt, aan het schrikken maken.
0
Ssscht...
geplaatst: 10 februari 2011, 18:03 uur
Nicci schreef:
Toen ik mijn speakers afgelopen zomer kocht, waren die Focal Chorus de eerste die afvielen (snel gevolgd door B&W overigens . . ). Persoonlijk vind ik Dynaudio en Monitor Audio aanzienlijk sterker presteren.
Bij een vergelijkende test op m'n eigen versterker tussen de Monitor Audio rx1 en de B&W 685, vond ik de B&W's vééééél beter. Maar in een andere winkel (op een andere versterker) vond ik die Focal's toch nog net iets beter presteren... Mja... Ik ga nog wat verder zoeken

Bedankt voor de reacties

0
Nicci
geplaatst: 11 februari 2011, 07:00 uur
Ik vond de B&W's goed met pop, rock e.d. Toen ik wat 'groot' klassieks opzette ging het mis.
0
Ssscht...
geplaatst: 11 februari 2011, 11:26 uur
Ik vond de Monitor Audio een veel minder goed middel hebben. Nouja, dat hangt ook wel erg af van de versterker misschien. Maarrrr ik heb nog niets beslist eh! Pfjew, 't is potverdikke wel niet eenvoudig met zo'n overaanbod aan keuzes
0
Nicci
geplaatst: 11 februari 2011, 11:37 uur
De versterker heeft invloed, maar minder dan mensen wel eens verwachten.
Smaak doet er wel toe. Ik vond de Monitor Audio juist de sterkste in die prijsklasse. Uiteindelijk twijfelde ik tussen de Dynaudio DM2/7 en de Monitor Audio RX1. Het is dus de laatste geworden.
Het blijft inderdaad lastig om speakers uit te zoeken. Ga vaker luisteren in ieder geval. En neem meer dan één, maar ook weer niet teveel verschillende CD's mee . . . . Anders kom je er helemaal nooit uit
Smaak doet er wel toe. Ik vond de Monitor Audio juist de sterkste in die prijsklasse. Uiteindelijk twijfelde ik tussen de Dynaudio DM2/7 en de Monitor Audio RX1. Het is dus de laatste geworden.
Het blijft inderdaad lastig om speakers uit te zoeken. Ga vaker luisteren in ieder geval. En neem meer dan één, maar ook weer niet teveel verschillende CD's mee . . . . Anders kom je er helemaal nooit uit

0
Lukk0
geplaatst: 11 februari 2011, 15:38 uur
Die Kef Q100 (en Q300) krijgen anders hele goede recensies. Nu moet je natuurlijk vooral zelf luisteren, maar zo lovend als ze over die speakertjes zijn is wel erg bijzonder. Zijn 500 euro per set voor de Q100, en 600 voor de Q300. Ik ga binnenkort zelf ook eens luisteren, ik ben ook al een poosje op zoek naar een leuk setje en als deze zo goed klinken als uit de recensies blijkt ga ik ze zeker meenemen. Ze schijnen wel wat minder te zijn met hardere rock en metal etc.
0
Ssscht...
geplaatst: 11 februari 2011, 16:25 uur
Lukk0 schreef:
Die Kef Q100 (en Q300) krijgen anders hele goede recensies. Nu moet je natuurlijk vooral zelf luisteren, maar zo lovend als ze over die speakertjes zijn is wel erg bijzonder. Zijn 500 euro per set voor de Q100, en 600 voor de Q300. Ik ga binnenkort zelf ook eens luisteren, ik ben ook al een poosje op zoek naar een leuk setje en als deze zo goed klinken als uit de recensies blijkt ga ik ze zeker meenemen. Ze schijnen wel wat minder te zijn met hardere rock en metal etc.
Ja, was ook mijn plan
Volgens hifi.nl is de Q100 neutraler, en aangezien ik toch een subwoofer heb is dat ideaal... Nu, eerst eens gaan luisteren!
0
geplaatst: 11 februari 2011, 16:40 uur
Als je toch overweegt om 500 euro uit te geven is de stap naar de 600 voor de Step (demo-set) niet zo groot meer Audio Physic Step monitor - moremusic.nl en da's echt een speaker van heel ander kaliber.
Review hier te vinden
Succes met je luistertest. Mijn advies zou juist zijn: neem cd's (die je goed kent) mee uit verschillende genres, zodat je je een breed beeld kunt vormen. Dus naast rock ook akoestisch (klassiek, jazz bijv.) - je muzieksmaak kan nl veranderen.
Review hier te vinden
Succes met je luistertest. Mijn advies zou juist zijn: neem cd's (die je goed kent) mee uit verschillende genres, zodat je je een breed beeld kunt vormen. Dus naast rock ook akoestisch (klassiek, jazz bijv.) - je muzieksmaak kan nl veranderen.
* denotes required fields.