MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Het grootste voordeel is, net als bij SACD eigenlijk, dat er meer aandacht aan de mastering is besteedt. De geluidskwaliteit zal daardoor beter zijn, daar heeft het goud eigenlijk niets mee te maken.

Casartelli (moderator)
Oldfart schreef:
Misschien een tip voor casartelli: zitten ook in Amsterdam: opruiming

En vanochtend arriveerden uit deze winkel een Denon 510AE cd-speler en dito versterker, benevens een paar Elac FS57.2-boxen uit deze winkel. Voor een echte audiofiel vermoedelijk een nogal doordeweeks setje, maar goed, het was in elk geval een prettige winkel om een en ander uit te proberen en uiteindelijk aan te schaffen.

Nogmaals dank voor de tip dus!

Vandaag stond een artikel in de NRC over 'het nieuwe luisteren'. Van Vinyl naar CD naar MP3 naar Cloud. Allemaal geweldig dat muziek zo gemakkelijk beschikbaar is maar ik vond de overgang van vinyl naar CD, qua art-work, al wennen en downloaden doe ik alleen als het prijstechnisch echt heel interessant is. Muziek uitzoeken, een plaat opzetten, de hoes lezen. Het hoort toch allemaal bij de muziekbeleving? Ik zie mezelf niet zo snel een Sonos aanschaffen. Wat is jullie mening?

Nogmaals dank voor de tip dus!
....graag gedaan Casartelli en veel luisterplezier.
Hoe is de eerste indruk?

@perrospicados: mijn mening is dat ik gewoon iets fysieks in handen wil hebben. Als ik een mp3 koop, heb ik niet echt het idee dat ik wat heb gekocht. Dit geldt voor mij trouwens niet alleen voor muziek, maar ook films, games (PSN Store) en software (Mac OS X Lion bijvoorbeeld).

Nee, ik zou nooit een mp3 kopen of Spotify oid nemen.

Casartelli (moderator)
Oldfart schreef:
Hoe is de eerste indruk?

In het algemeen prima... alleen merkte de lens van de Denon-speler bij één cd wel krassen op waar het minisetje van Philips(?) gewoon overheen walste. Toegegeven, het zijn ook gewoon zichtbare krassen.

Maar dat is een algemen fenomeen bij een wat duurdere speler, vermoed ik.

Ik heb het ook andersom meegemaakt, dus kan het niet bevestigen.

Weet iemand waar je degelijke dubbel cd jewel cases kunt kopen?

Je zou het eens bij tweedehands (platen) zaken kunnen proberen, die zijn soms erg goedkoop. Mijn gewone jewelcases koop ik voor 5ct/ps bij de kringloop.

Oldfart schreef:
Weet iemand waar je degelijke dubbel cd jewel cases kunt kopen?

Iig bij de mediamarkt - die hebben ook die zgn 2-in-1 doosjes met zo'n omklaphouder, waar aan elke kant 1 cd in past - meen 3 voor een euro of zo.

Engelstalige publicatie voor vinylofielen en review van audio is op te pikken via:

http://www.vinylphilemag.com/pdf/vinylphile-007.pdf

Leuk: op p. 8 de set van een hifi-freak (kek setje)

Reviews:
* platenspeler Rega P1 op p. 12 - ca 300 euro
* Dual platenspeler
* pre-amp van Cambridge Audio Azur 640P op p. 14 - goed en niet duur ca 60 GBP
* veel vinyl - o.a. laatste Arcade Fire, Dire Straits en veel jazz

Stijn_Slayer
Mediamarkt, inderdaad. Blokker heeft geloof ik alleen enkele jewel cases. Een Hema of zo'n gefuseerde 'boekwinkel/krantenwinkel/postkantoor' heeft ook wel jewel cases liggen, maar of ze ook dubbele hebben weet ik niet.

Als je in de buurt komt van de Zwarte Markt in Beverwijk die verkoopt ze ook, evenals Big Dennis.

Iemand hier ervaring met de Furutech GT 40?

(afbeelding)

Is dit het apparaat (je) waar ik al zo lang naar op zoek ben?

Het schijnt de enige DAC op de markt te zijn met een ingebouwde AD coverter, dus om van je "gewone" draaitafel een soort plug and play apparaat te maken. Maar het is ook een phono voorversterker.
Daarnaast is het ook tegelijk en hoofdtelefoon voorversterker, met volumeregeling, en ook nog een DAC.

Dus iemand die het kastje heeft beluisterd?

Was eigenlijk al aan het sparen voor een Naim Uniti, wat eigenlijk de rest van mijn apparatuur overbodig zou maken, maar ik heb een beetje een weerstand tegen een alles in 1 apparaat.
Daarnaast is de Uniti is toch 7x duurder dan een GT40. Dat is toch meer dan een slok op een borrel.
En...de Uniti heeft geen AD converter ingebouwd, daar moet dan weer een apart apparaat voor worden gekocht.

Kan ik nu met de Furutech eindelijk alles aan elkaar linken, en toch een goed genoeg geluid krijgen?
Wie?

T8T
Wat heb je te besteden? Daarna orienteren en als je jou sound gevonden heb kopen.

Ik zie veel ge-emmer met losse DAC's tegenwoordig. Ok, sluit ze aan terwijl in jou cd speler vaak al een redelijk goede DAC zit. Kassa!

Er wordt geopperd dat je cd speler, dvd speler en je computer maar een middelmatige DAC heeft.
Ik vind dat onzin want in reclame folders heeft jou cd speler de beste DAC met de mooiste overbemonsteringsfrequentie en opeens komt de markt met de losse DAC en word beweerd dat wat in je cd speler zit maar crap is en dat met deze DAC jou hele cd verzameling een nieuw elan krijgt.

Ik weet wel beter.

T8T schreef:
Wat heb je te besteden? Daarna orienteren en als je jou sound gevonden heb kopen.

Ik zie veel ge-emmer met losse DAC's tegenwoordig. Ok, sluit ze aan terwijl in jou cd speler vaak al een redelijk goede DAC zit. Kassa!

Er wordt geopperd dat je cd speler, dvd speler en je computer maar een middelmatige DAC heeft.
Ik vind dat onzin want in reclame folders heeft jou cd speler de beste DAC met de mooiste overbemonsteringsfrequentie en opeens komt de markt met de losse DAC en word beweerd dat wat in je cd speler zit maar crap is en dat met deze DAC jou hele cd verzameling een nieuw elan krijgt.

Ik weet wel beter.

Dit slaat m.i. nergens op. Het kan dus volgens jou dus niet zo zijn, dat er een betere dac is voor je bronspeler? Het probleem met audiofilie is, men denkt dat het uiteindelijk altijd beter kan. Soms worden astronomische bedragen betaald voor minimale verbeteringen. Maar dat een andere DAC een beter(ander geluidsbeleving kan geven) lijkt me niet zo onwaarschijnlijk.

Ik heb zelf ook nagedacht om een dac er bij te kopen voor mijn SB touch, echter spaar ik liever door voor een andere netwerkspeler.

Wellicht is het handig dat je een bericht eerst eens goed leest T8T.....alvorens allerlei niet ter zake doende ( en ook nog onjuiste) opmerkingen te plaatsen.

Een DAC, als door mij bedoeld, is er ondermeer om een goed klinkende verbinding te maken tussen bijvoorbeeld de computer en de (hifi) versterker, dat heeft met de cd speler dus helemaal niets te maken...daarnaast zijn het vooral ook de andere opties die het apparaat ( waar ik het over heb) bevat, die het zo aantrekkelijk maken.

korenbloem schreef:
(quote)

Dit slaat m.i. nergens op. Het kan dus volgens jou dus niet zo zijn, dat er een betere dac is voor je bronspeler? Het probleem met audiofilie is, men denkt dat het uiteindelijk altijd beter kan. Soms worden astronomische bedragen betaald voor minimale verbeteringen. Maar dat een andere DAC een beter(ander geluidsbeleving kan geven) lijkt me niet zo onwaarschijnlijk.

Ik heb zelf ook nagedacht om een dac er bij te kopen voor mijn SB touch, echter spaar ik liever door voor een andere netwerkspeler.

"Het probleem met audiofilie is, men denkt dat het uiteindelijk altijd beter kan. Soms worden astronomische bedragen betaald voor minimale verbeteringen. " Zeer juist. De ironie wil ook dat je oren het best zijn als je jong bent. Maar dan kan je je meestal geen dure installatie veroorloven. Pas als je huis (eindelijk) af is, de kinderen(eindelijk) het huis uit , kan je je de "betere hi-fi" kopen . Maar dan zijn je oren al achteruit gegaan in veel gevallen. Ik ga niet oordelen waar dat "omslagpunt" tussen een "merkbaar hoorbare verbetering" en "nutteloze extra uitgaven zit". Dat is voor iedereen verschillend. En ik weet dat mijn installatie op dit moment voor mij ruimschoots voldoet. (Of het zou misschien een wat versterker met meer power mogen zijn om die moeilijke luidspekers beter aan te sturen . Lap, daar gaan we weer )

Oelieda
Japsuh schreef:
Het grootste voordeel is, net als bij SACD eigenlijk, dat er meer aandacht aan de mastering is besteedt. De geluidskwaliteit zal daardoor beter zijn, daar heeft het goud eigenlijk niets mee te maken.

Klopt helemaal.

De bron, de plaat, de cd, hdcd, blue ray moet goed gemasterd zijn. Dat is gewoon een feit.
Als dat zo is dan heb je eigenlijk niet zo een dure installatie nodig. Dat is ook een feit.
De bron begint ook in je stoppenkast thuis. Pak de stroom voor je stereo-installatie buiten de aardlekschakelaar om. Dat is ook een feit.

Koop dan de stereo-installatie van je dromen die je goed vind klinken met goede kabels.
En dan ga je lekker muziek luisteren.

Hoef je de eerste 20 jaar niks nieuws meer te kopen !
Daar hoef je ook geen audiofiel voor te zijn. Je moet gewoon luisteren.

Versterker : Sonneteer Alabaster, Cd speler : Sonneteer Byron met een paar vloerstaande boxjes in de vorm van Penaudio serenade op 4 Ohm.
Daarbij een panasonic Blueray speler via een Sony Brava van 55 inch.

En echt, ik heb voorlopig niks anders nodig. Ja, misschien nog eens een nieuwe platenspeler.

Oelieda schreef:
(quote)

Koop dan de stereo-installatie van je dromen die je goed vind klinken met goede kabels.
En dan ga je lekker muziek luisteren.

. (en ff de staatsloterij winnen)

Nooit in een hifi-zaak geweest?

Verder ben ik het (natuurlijk) helemaal met je eens!

Oelieda
Nooit gewonnen
Wel eens geweest in Hifi zaak
Ik ook

delieda schreef:
De bron begint ook in je stoppenkast thuis. Pak de stroom voor je stereo-installatie buiten de aardlekschakelaar om. Dat is ook een feit.

Okee, kom op maar eens op met die feiten, vraag me dat al heel lang af waarom dat zo is....en oh ja; wat gebeurt er bij bliksem inslag?

Oelieda
Het feit is dat het beter klinkt.
Dus gewoon proberen en luisteren. anders kom je er nooit achter.

Waarom dat zo is ? Andre van Duin heeft het antwoord. Het beroemde wetenschappelijk onderlegde bananenlied.

En oh ja; Als je onweer verwacht, gewoon even de stekkers eruit, net zoals vroeger.
Probleem opgelost.

Oldfart schreef:
delieda schreef:
(quote)

Okee, kom op maar eens op met die feiten, vraag me dat al heel lang af waarom dat zo is....en oh ja; wat gebeurt er bij bliksem inslag?

Kennelijk is iets een feit als Oelieda zegt dat het een feit is. Om het te testen in moderne huizen moet je overigens aan je stoppenkast gaan kloten, niet noodzakelijk een verstandig advies.

Bij blikseminslag is het sowieso maar de vraag of je aardlekschakelaar alle ellende voorkomt, maar eigenlijk schijnt dat zelfs in mindere mate voor het uittrekken van alle kabels te gelden.

Oelieda
Dingen waar je niet om heen kunt zijn feiten, daar kan ik ook niks aan veranderen.
voor de rest moet iedereen zelf maar weten wat hij doet.

Dat zal mij een worst wezen.

Ik geef alleen maar een tip waar je echt wat aan hebt. Dit is toch het grote audiotopic ?
Of zit ik hier ook al verkeerd.

Trouwens, het kost ook nog eens bijna niks. 1 ouderwetse bakalieten stoppenkastje haal je gratis bij elke electronicashop.
Moet toch een gouden tip wezen voor elke serieuze muziekliefhebber.

Wat je er mee doet..............? Misschien toch de moeite nemen het te proberen.
Het maakt meer uit dan kabels voor honderden Euries !

Een heel eenvoudige oplossing - die geen pruts- en knustelwerk (in de meterkast) vereist, is Monster Cable HTS1000 POWER CENTER - oa bij BCC voor 199,- - zorgt voor stabiele voeding en beveiliging tegen blikseminslag (gebruik ik zelf al een aantal jaren).

Zou nl wel eens willen meemaken wat de verzekering doet als er wat gebeurt en het blijkt dat je zelf aan het werk bent geweest in de meterkast - mij dunkt dat je dan geen verhaal hebt.

En niet iedereen heeft een budget achter zich van de heer Poetin.

Oelieda
Budget ?

Daarom ook deze tip. Zeg maar tips. Als je de voorgaande verhaaltjes leest.
De tips kosten ten eerste al niks

Wedden dat er lui zijn die het uit gaan proberen?

De beste installatie begint bij de bron. En dat is de plaat, cd, dvd en dergelijke.
Dat kost dus ook al niks extra.
Zelfs lui met een budget minder als Poetin hebben er wat aan. Want het scheelt gewoon aanmerkelijk.

Succes, en voor de rest wurst

Oelieda schreef:

Trouwens, het kost ook nog eens bijna niks. 1 ouderwetse bakalieten stoppenkastje haal je gratis bij elke electronicashop.

Je kunt je ook afvragen waarom dat zo is...

Mjuman schreef:
Een heel eenvoudige oplossing - die geen pruts- en knustelwerk (in de meterkast) vereist, is Monster Cable HTS1000 POWER CENTER - oa bij BCC voor 199,- - zorgt voor stabiele voeding en beveiliging tegen blikseminslag (gebruik ik zelf al een aantal jaren).

Heb je toevallig zelf al wel eens gemerkt of het inderdaad werkt bij blikseminslag (en dan dus niet alleen het uitschakelen maar ook het voorkomen van schade)?

Oelieda
Dit gaat al weer nergens over.

Ja ik heb bijna elke dag een blikseminslag bij mij thuis.

En nee de verzekering dekt dit niet nee.
En daar komt nog eens bij dat tegen blikseminslag niks bestand is. Want elk kabeltje wat in je huis ligt geeft de spanning door bij een inslag.

En natuurlijk de rest van mijn huis zit netjes achter de aardlek-schakelaar.
zoals het als brave burger hoort.

Gaat het vanaf nu weer over audio ?
Waar ik misschien ook wat aan heb?

Hoeft ook niet, een keer is genoeg om te weten dat het fijn is dat je verzekering het dekt. (Bij mij was gelukkig alleen een deel van de cv-ketel stuk, dus dat was wel te overzien).

Vind overigens de bescherming van je (te) dure audio-apparatuur prima in dit topic passen...

Gast
geplaatst: vandaag om 12:49 uur

geplaatst: vandaag om 12:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.