MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Bedankt, dat scheelt me dan alweer 4000 euro

Nicci
En ik zou die hoofdtelefoonuitgang even testen. Ze zijn niet allemaal even fijn.
Het lijkt me overigens niets. Altijd die koptelefoon.

MichelDumoulin schreef:
(quote)

Als je de cd's alleen via een koptelefoon wilt beluisteren dan heb je geen versterker nodig. Je moet er dan alleen wel op letten dat de cd-speler in kwestie een hoofdtelefoon uitgang heeft.

Waar baseer je dit op?

@ schizodeclown Een kopelefoon versterker zal zeker (een positieve) invloed hebben op het klank beeld van je koptelefoon.

maar goed, als je iets zegt over je budget, de koptelefoon die je op het oog hebt etc, dan kunnen mensen je hier gerichter verder helpen.

Nicci
Het lijkt me logisch waar hij dat op baseert. Een cd-speler met de benodigde uitgang en een koptelefoon behoeft geen versterker. Of het ook het 'beste' geluid levert is vraag 2.

Een cd-speler met de benodigde uitgang en een koptelefoon behoeft geen versterker.
...en hoe denk je dan het volume van de koptelefoon te regelen?

Nicci
Op een aantal CD-spelers die ik ken zit gewoon een volumeregelaar, maar ik geef toe: die had ik wel even over het hoofd gezien.

korenbloem schreef:

@ schizodeclown Een kopelefoon versterker zal zeker (een positieve) invloed hebben op het klank beeld van je koptelefoon.

maar goed, als je iets zegt over je budget, de koptelefoon die je op het oog hebt etc, dan kunnen mensen je hier gerichter verder helpen.

Ik wil een Marantz SA7s1 cd/sacd-speler halen en een Beyerdynamic T1 halen, stel dat ik een koptelefoonversterker van rond de 600 euro erbij haal, gaat dat dan ten koste van de kwaliteit, of word het dan juist beter?

Nicci
Wat heeft die €600 er mee te maken? Ik krijg de indruk dat je nogal met geld loopt te smijten zonder van (sorry) toeten nog blazen weten. Eerst scheelt het al €4000 voor een versterker . . . . En nu wil je zonder dat je enig idee hebt €600 uitgeven aan een koptelefoonversterker. . . . .
Persoonlijk zou ik eerst eens gaan luisteren.

Nicci schreef:
Ik krijg de indruk dat je nogal met geld loopt te smijten zonder van (sorry) toeten nog blazen weten.

Dat laatste klopt wel, vandaar dat ik het ook vraag hier. Maar ik heb al de betere geluidsinstallaties gehoord en dat klonk geweldig, en op andere fora en sites kreeg het door mij genoemde apparatuur geweldige reviews, ik ga die dus gewoon halen.
En ik vind zeker niet dat ik met geld loop te smijten, dit is een investering voor het leven!

Nicci
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je met je geld doet, maar erg veel apparatuur krijgt geweldige reviews. Speakers die ik niet om aan te horen vind (lichte overdrijving) krijgen doodleuk 5 sterren in één of andere review. Dat wil nog niet zeggen dat jij het ook goed vind klinken.
En toch nog eens: waarom alleen een koptelefoon? Als je zoveel geld te besteden hebt zou ik een paar mooie speakers kopen (en €4000 aan een versterker besteden zou ik sowieso uit m'n hoofd laten!) met een degelijke versterker die ook een prima koptelefoonuitgang kan hebben. Een koptelefoon is soms prettig, maar geluid komt aanzienlijk beter tot z'n recht door speakers.

Nicci schreef:
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je met je geld doet, maar erg veel apparatuur krijgt geweldige reviews. Speakers die ik niet om aan te horen vind (lichte overdrijving) krijgen doodleuk 5 sterren in één of andere review. Dat wil nog niet zeggen dat jij het ook goed vind klinken.
En toch nog eens: waarom alleen een koptelefoon? Als je zoveel geld te besteden hebt zou ik een paar mooie speakers kopen (en €4000 aan een versterker besteden zou ik sowieso uit m'n hoofd laten!) met een degelijke versterker die ook een prima koptelefoonuitgang kan hebben. Een koptelefoon is soms prettig, maar geluid komt aanzienlijk beter tot z'n recht door speakers.

Dat doe ik voor mijn huisgenoten, als ik luidsprekers heb kan dat overlast veroorzaken voor hun, en ik vind een koptelefoon toch wat prettiger, dan word ik door het geluid ''omringd''.
Misschien in de toekomst als ik op mezelf woon ga ik dan luidsprekers halen.

Fair enough, maar een goede reguliere versterker is altijd nuttig, lijkt me. Als je gewoon een goede Marantz CD speler/versterker combi koopt dan zit je voor een aantal jaar gebeiteld. Speakers kun je dan later aanschaffen, maar de basis heb je al. Die 600 euro aan een koptelefoon versterker uitgeven is zonde, want voor een relatief klein bedrag extra heb je een goede all-round versterker. Een leuke combi kan zijn de Marantz CD6003 icm de PM6003. Mooie Sennhauser erbij en je kunt vooruit.

Wat reviews op met name hi-fi.nl betreft: die mensen hebben er commercieel belang bij, dus ze zullen zich nooit echt negatief uitlaten, want dan mogen ze nooit meer wat uitproberen van die fabrikant. Moet ik wel bekennen dat dat vooral voor high-end spulletjes opgaat. Over de combi die ik noemde waren ze ook te spreken, voor 1400 euro heb je dan een mooie set: Recensie 1400 euro systeem - hifi.nl

Ace
Als je puur met een koptelefoon gaat luisteren en daarom een erg goede koptelefoon koopt dan heb je aan een goede koptelefoonversterker veel meer dan aan een gewone versterker. Dat is een wereld van verschil.

Casartelli (moderator)
L_T_B schreef:
(afbeelding)

Mijn Sinterklaascadeautje.

Harman Kardon HD 950 CD Player
Harman Kardon HK 3380 Stereo Reciever
JBL Northridge E80 Speakers

En dat geheel nu aansluiten op de rest van mijn rommel.

Philips DVDR3570H HDD & DVD Player/Recorder
Sony PS-LX250H Stereo Turntable System
Crosley CR711 Autorama Turntable

Paar jaar later... wat zijn de ervaringen met het Harman Kardon spul? Ik ben momenteel bezig me op iets chiquers dan mijn huidige minisetje te oriënteren en de verkoper van de BCC wilde me hieraan hebben. Ik had nog nooit van het merk gehoord en hier komt hij ook niet echt vaak terug.

Harman Kardon is een bekend merk, maar over HD 950 CD Player lees ik op het net diverse klachten over de cd-lade, die na verloop van tijd (al vrij snel) blijkbaar niet helemaal meer open gaat.
Met HiFi is het helaas zo dat goedkoop vaak duurkoop is, goede waar voor weinig geld is heel schaars.

Voor die €250,- voor de speler zou ik denk ik een goede occasion kopen.
Zo staat er op MarktPlaats een Marantz 63 SE voor rond de honderdtwintig euri. Diezelfde speler draait hier al 15 jaar probleemloos.

Casartelli (moderator)
Oldfart schreef:
Harman Kardon is een bekend merk, maar over HD 950 CD Player lees ik op het net diverse klachten over de cd-lade, die na verloop van tijd (al vrij snel) blijkbaar niet helemaal meer open gaat.
Met HiFi is het helaas zo dat goedkoop vaak duurkoop is, goede waar voor weinig geld is heel schaars.

Daar heb ik sindsdien dus ook een en ander van gelezen ja. De verkoper was er nogal lyrisch over, maar of hij er wellicht een provisie over kreeg, blijft dan toch wat in nevelen gehuld. Het ging wel over een iets nieuwere serie dan de HD 950 (namelijk de HD 980), maar toch. Er stonden ook een Denon cd-speler en versterker (waar je toch wat meer goede verhalen over hoort), maar het moest en zou een HK worden...

Dan zit daar vast een bonus op voor die jongen

Casartelli schreef:
Paar jaar later... wat zijn de ervaringen met het Harman Kardon spul?

Alles werkt nog naar behoren, met de kleine uitzondering van de cd-speler die heel af en toe een cd niet wil/kan lezen. Verder geen problemen.

Casartelli (moderator)
Oldfart schreef:

L_T_B schreef:
Alles werkt nog naar behoren, met de kleine uitzondering van de cd-speler die heel af en toe een cd niet wil/kan lezen.

Juist...

Bedankt voor de reacties in elk geval!

Waarom sowieso naar een winkel als BCC?
Geen kleine hifi winkel in de buurt met serieus advies, en een eigen reparatie/onderhoud mogelijkheid?

Casartelli (moderator)
De tips van de kleine hifi winkel en de eigen cd's mee zijn me bekend. Heb erover nagedacht, maar kwam tot de conclusie dat ik niet precies wist wat voor cd's dan mee te nemen, waarop te letten, etc.

Daarom eerst maar weer eens die kant op getogen. Ze hadden daar nog wel een cd'tje met wat gevarieerde popmuziek die verder als het erop aankomt niet zo in mijn straatje ligt, maar die toch wel goed dienst deed als illustratie hoe verschillend verschillende muziek op verschillende boxen al kon klinken.

Maar wie weet waar het schip nog eens strandt...

Die audiozaken gooien er cd's in die uberhaupt goed klinken en zouden op elk ander systeem ook goed klinken. Neem gewoon je eigen cd's mee dan kun je pas een goede vergelijking maken. En inderdaad, de betere audiozaak kan veel meer voor je betekenen dat een BCC of Mediamarkt of iets dergelijks.

De muziek die je meeneemt om apparatuur te kunnen beoordelen, moet in de eerste plaats muziek zijn die je door en door kent.

Het helpt als er cd's bij zitten met hele drukke passages; veel instrumenten, grote verschillen in dynamiek, en daarnaast cd's of nummers met hele rustige delen; bijvoorbeeld een klein jazz combo, een singer songwriter met slechts een gitaar en stem.
Je koopt muziek voor jou, en niet voor welke verkoper dan ook.
Jij moet er thuis van genieten.
Jouw oren met jouw muziek zijn de maatstaf.

Er zijn overigens ook nog steeds winkels waar je een paar dagen thuis proef mag draaien.
En neem er vooral ook de tijd voor !!

Het helpt ook als je weet welk budget je hebt, en je niet laat verlijden te luisteren naar iets wat je toch niet kunt of wilt betalen.

L_T_B schreef:
(quote)

Alles werkt nog naar behoren, met de kleine uitzondering van de cd-speler die heel af en toe een cd niet wil/kan lezen. Verder geen problemen.

M'n ouders hebben "alles" van HK (dvd, cd, versterker en tuner) en hebben dat probleem met het niet lezen van cd's behoorlijk vaak. Veel te vaak eigenlijk, al een aantal keren teruggebracht om na te laten kijken en dan gaat het weer een tijdje wat beter, maar na verloop van tijd komen de "no disc" meldingen gewoon weer fijn terug. Wellicht hebben ze gewoon pech, maar mij zal je het in elk geval nooit aan zien schaffen.

Misschien een tip voor casartelli: zitten ook in Amsterdam: opruiming

GrafGantz schreef:
(quote)

M'n ouders hebben "alles" van HK (dvd, cd, versterker en tuner) en hebben dat probleem met het niet lezen van cd's behoorlijk vaak. .

Dat ik heb nagevraagd bij iemand die met hi-fi werkt en de lens van HK is de "gevoeligste" lens die er zo'n beetje is. Dat is bij de cd-spelers maar ook bij de blu-ray spelers van dat merk zo heb ik me laten vertellen. Dan kan het wel prima spul zijn dan zou ik het toch laten staan.

Casartelli (moderator)
Oldfart schreef:
Misschien een tip voor casartelli: zitten ook in Amsterdam: opruiming

Dank voor de tip, dat ga ik eens even wat beter bekijken.

You're welcome

lambf
Soms lees je dat een label cd's gouden cd's heeft laten persen ipv "gewone" cd's, weet iemand wat er nu het verschil is tussen deze twee, en wat het nut ervan is ?

Voornaamste reden is geloof ik de langere levensduur.
Dus minder snel cd rot.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.