MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Oelieda
Volgens mij wel. (stoorzenders)
Gaan we het nu over stoorzenders hebben ? Zou ook een leuke topic zijn.

Ik kan er zo een rijtje opnoemen.
Heb ik er weer een die boos word.

De humor op deze site is zo wie zo al ver te zoeken.

Sorry Oelieda, maar je beweert eerst heel stellig dat het omzeilen van de aardlekschakelaar een beter geluid geeft, en als ik heel normaal vraag dat feit uit te leggen geef je niet thuis.....dan begin je over bananen

Je bedoelt dit apparaat Mjuman:

(afbeelding)...maar waarom zitten er cinch aansluitingen op, en nog meer anderssoortige aansluitingen?

Oelieda
Sorry Oldfart.

Dat was als een grapje bedoeld. Die bananen.

Als je de aardlek omzeilt krijg je directe stroom. Dat betekend een snellere response van de muziek.
Je moet natuurlijk wel de normale aarde aansluiten. Alles wat je kan doen is het eens proberen.
Want het scheelt echt aanmerkelijk! Vind ik.
Uit je berichten hier maak ik op dat je een serieuze luisteraar bent.

Als ik onweer verwacht of met vakantie ben gaan de stekkers er uit + de stop.

Dus het is niet onfatsoenlijk bedoelt of zo. Als dat zo is bied ik je hierbij mijn nederige excuses aan.

Dat zijn 2 sets coax (in en uit) - voor tv, recorder en/of decoder; linksvoor zitten ethernetaansluitingen. Ik heb een iets ander type, 2e-hands overgenomen van een vriend die een zwaardere heeft gekocht.

Het grote voordeel: gestabiliseerde, gezuiverde stroom en een doos waar alle audiostekkers etc ingaan (minder rotzooi in het audiorack - snoeren verder opgerold met tie-raps). Bliksembeveiliging was een bijkomend iets - dat heb ik nog niet nodig gehad. Vriend heeft ooit blikseminslag gehad en dat koste hem zijn dvd-recorder. Geen idee of inboedelverzekering de schade dekte.

Oelieda schreef:
Als je de aardlek omzeilt krijg je directe stroom. Dat betekend een snellere response van de muziek.

Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Een "snellere response" van de muziek door "directe stroom"?

Oelieda
Dat kan ik je ook niet uitleggen. Geen zin in, word het veel te technisch.
Proberen en luisteren.

Het scheelt in ieder geval meer dan een stekkerdoosje van 200 Eurie.
Echt de moeite waard.

Bliksembeveiliging ...................dat heb ik nog niet nodig gehad. Vriend heeft ooit blikseminslag gehad en dat koste hem zijn dvd-recorder. Geen idee of inboedelverzekering de schade dekte.

ik dus wel; twee keer. Eerst 16 jaar geleden in Utrecht; de bliksem sloeg in 8 huizen verderop, gevolg het hele blok huizen ( 14 stuks) alle apparaten kapot waarvan de stekker in het stopcontact zat. Bij mij de tv en de videorecorder. Ik kreeg niets vergoed.

De tweede keer een paar jaar geleden; kostte me toen mijn hifi versterker.

Ik kreeg toen wel een deel van de verzekering vergoed (andere maatschappij) ; een bedrag ergens tussen de nieuw- en dagwaarde in ( 75% van de nieuwwaarde voor een vergelijkbare versterker).

Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Een "snellere response" van de muziek door "directe stroom"?
...ik begrijp je vraag Chameleon. Probeer ook te begrijpen hoe dat kwa geluid verschil uit kan maken.

Een vroegere collega liet een nieuw huis bouwen en liet toen in de betonnen vloer een speciale goot aanleggen voor zijn hifi, met ook een speciale netaansluiting, zoiets als Oelieda zegt, maar dan nieuw.
Lullig was alleen dat toen het huis bijna klaar was zijn vrouw andere plannen had voor de inrichting van de woonkamer, het beton en de nieuw gelegde marmeren vloer open gebroken moest worden om de schreeuwend dure kabel te redden, er een nieuwe sleuf gefreesd moest worden om de kabel opnieuw te leggen.
Sommigen gaan zo ver....

Ik weet dat o.a. de firma waar ik mijn Naim versterker heb gekocht ,aanbiedt bij haar klanten een nieuwe speciale groep aan te leggen, speciaal voor de hifi....eh..freak, sorry liefhebber .

En blijkbaar is er meer aan de hand met de 220/230 V, want bijvoorbeeld Burmester heeft een apparaat wat "gewone" stroom behandelt: zij noemen dat een Power Conditioner.

(afbeelding)

(afbeelding)

Wellicht dat dat een dure versie is van het stekkerblok van Mjuman?

Geen idee

Diezelfde collega gebruikte ook "cable elevators" om de rest van de bekabeling van de vloer te krijgen....

(afbeelding)
The same was true for lifting only the network boxes that are part of Transparent Cables. Putting them (and only them, not even the cable itself) on rubber feet instead of straight on the floor makes the sound appear less forceful in the bass with less detail and less speed. Somewhat comparable to the Cable Elevators but (probably due to the use of soft sorbothane) somehow softer in effect.
....zoals te lezen op Hifi Advice.com

't is maar hoe ver je wilt gaan.

Oelieda
Nou begin je toch echt een beetje te overdrijven en door te draven.
Betweterig antwoord ook.

Kom ik met een fatsoenlijk antwoord op je vraag, bied zelfs mijn verontschuldiging aan.
+ een goedkope manier om je geluid beter te krijgen.

Haha, zeg ook niet dat ik dat zou doen, maar de lieve heer heeft bijzondere hifi kostgangers.

Ik constateer alleen dat het allemaal kan, maar ik snap niet hoe het effect op het geluid kan hebben, laat staan dat mijn, door ruim 40 jaar live concerten en hard muziek draaien, aangetaste gehoor , dat soort nuances nog hoort.

edit: Toen ik mijn versterker kocht vroeg de verkoper hoe ik verder muziek draaide.
Toen ik vertelde dat mijn boxen op spikes op een houten vloer stonden, met een kruipruimte daaronder; keek hij me een beetje meewarig aan.

Ik zou heel veel verbeteren door van die grote betontegels van 50 x 50 cm. onder de boxen te leggen.
Thuis gekomen dat gedaan.
Ze hebben er twee uur onder gelegen; toen heb ik ze snel weer weggehaald ; het klonk, in mijn oren, voor geen meter.

Oelieda
Ok, dus dat was een grapje

Succes verder dan maar.

Je hebt een russisch gevoel voor humor wellicht.....

Oelieda

een plaatje zegt niks.

Ik heb nu al jaren dit topic doorgelezen en me vaak genoeg bijna dood gelachen... maar de laatst is de volgende vraag bij me opgekomen... een hoop van de ruis, weerstand en noem maar op is het gevolg van thermische instabiliteit... is iemand van jullie er ooit aan begonnen zijn stereo te koelen met vloeibaar stikstof? (toch voor een schijntje te krijgen, en gaat lang genoeg mee)... dit zou volgens mij behoorlijke verschillen in helderheid en ruisniveau kunnen geven...

Ook is gezien de reacties hier er genoeg te verdienen met het verkopen van supergeleidende kabels voor audio-apparatuur... geen secundaire stroompaden meer, geen weerstand in draden... en naar de temperatuur van vloeibaar helium hoef je al niet meer, met stikstof is het te doen.

Laatste paar berichten rondom Oelieda (die zichzelf heeft uitgeschreven) verwijderd.

The Scientist schreef:
Ik heb nu al jaren dit topic doorgelezen en me vaak genoeg bijna dood gelachen... maar de laatst is de volgende vraag bij me opgekomen... een hoop van de ruis, weerstand en noem maar op is het gevolg van thermische instabiliteit... is iemand van jullie er ooit aan begonnen zijn stereo te koelen met vloeibaar stikstof? (toch voor een schijntje te krijgen, en gaat lang genoeg mee)... dit zou volgens mij behoorlijke verschillen in helderheid en ruisniveau kunnen geven...

Het nadeel van dit topic is er dat er (voor mij) zulke vreemde dingen instaan dat ik niet eens meer weet of deze vraag serieus bedoeld is

Het is semi-serieus bedoeld, ik vind het zelf een totaal lukraak idee, maar feitelijk gezien klopt het wel, in ieder geval grotendeels... zeker het tweede deel over supergeleidende kabels..

Het zou mij ook niks verbazen als dit soort dingen over 20 jaar te krijgen zijn, en als mensen over 40/50 jaar ook een vloeibaar-stikstof-aansluiting hebben in hun huis....

Maar ik was met name benieuwd naar of mensen dit daadwerkelijk zouden doen voor een (puur theoretisch gezien) iets beter signaal... waarbij het maar de vraag is of je dat hoort, en zo ja, of dat een vooruitgang is.

The Scientist schreef:
Het is semi-serieus bedoeld, ik vind het zelf een totaal lukraak idee, maar feitelijk gezien klopt het wel, in ieder geval grotendeels... zeker het tweede deel over supergeleidende kabels..

Het zou mij ook niks verbazen als dit soort dingen over 20 jaar te krijgen zijn, en als mensen over 40/50 jaar ook een vloeibaar-stikstof-aansluiting hebben in hun huis....

Maar ik was met name benieuwd naar of mensen dit daadwerkelijk zouden doen voor een (puur theoretisch gezien) iets beter signaal... waarbij het maar de vraag is of je dat hoort, en zo ja, of dat een vooruitgang is.

Zonder beledigend of belerend te willen zijn, met jouw user-id leek het mij ook eerder een puur hypothetisch-deductieve aanpak dan een serieuze gooi om je naam alhier als audiofiel te willen vestigen

Overigens heeft één van de serieuze Britse audiomerken (Quad, Meridian of Mission) ooit bij wijze van proef een aantal nieuwe hi-tech huizen een complete bekabeling (vooraf) aangebracht in wanden - met als optie integreren speakers. Het idee: je kon op een willekeurige plaats in het huis naar muziek luisteren. Ik dacht Mission - maar het is vast geen succes geworden.

Ik dacht eigenlijk dat vloeibaar stikstof bedoeld was voor zware (lokale) koeltoepassingen, dus ben wel benieuwd waarom we dat standaard in huis zouden willen hebben. Behalve zwaar overgeclockte computers zijn er volgens mij toch weinig apparaten waar een normale actieve of passieve koeling niet afdoende is?

nog wel ja.... maar het zou me dus ook niets verbazen als supergeleidende elektronica over zoveel jaar standaard is geworden... maar ik vraag me dus af of mensen dat speciaal voor muziekkwaliteit zouden doen.

Sommigen hebben blijkbaar heel veel over voor een betere geluidskwaliteit.
Dus als er zoiets komt zal het ook in die kringen worden opgepikt.

Maar Jelle, misschien kun jij eens voor me uit de doeken doen hoe dat nou zit met "schone" stroom.
Hoe kan dat nou de geluidskwaliteit beinvloeden?
En kabels van de vloer? Gaat dat wat uitmaken?

Iedereen zegt op zo'n vraag, tja dat is een technisch verhaal, en daar blijft het dan altijd bij.
Ik heb zoiets van: okee, kom maar op met dat technische verhaal dan...

Ik ken het precieze technische verhaal erachter niet... ik kan vertellen hoe ik het interpreteer en wat ik ervan denk, maar ik kan je niet garanderen dat dat precies de feiten zijn...

Schone stroom had ik ook nog nooit van gehoord, maar voor wat ik ervan lees gaat het erom dat je wilt dat je apparaten een mooie spanningsvorm krijgen van 230V rms (een soort gemiddelde) (dus pieken met een amplitude van 330V), met een frequentie van 50Hz. Dit is echter niet exact wat er uit je stopcontact komt... (en schone stroom is dus wel exact 230V rms)

Met de frequentie zit het wel goed, die ligt gegarandeerd tussen de 49,99Hz en 50,01Hz.. Indien je apparaten deze frequentie als een soort referentie gebruiken zou je een afwijking van 1 op 5000Hz krijgen... je gaat mij niet vertellen dat je het verschil tussen 5000 en 5001Hz hoort..

In de spanning willen echter nog wel eens pieken en dalen zitten, dit kan een aantal oorzaken hebben... De belangrijkste, waar je zelf het meest aan kunt doen, is dat de stroom die getrokken wordt een invloed heeft op de spanning. Zodra je veel stroom gaat trekken zakt de spanning in... als je 30 lampen tegelijk aanzet aanzet op de groep van je stereo zul je dit merken. Daarin zit dus duidelijk een opletpuntje (maar dit zal niemand verbazen)... hier gaan netfilters o.i.d. ook niks aan veranderen. Dit ligt puur aan de eindgebruiker.

Maar ook zitten er onregelmatige pieken en dalen in door allerlei storingen buiten je huis. Wanneer je deze met een zgn. Fourieranalyse ontleedt krijg je een beeld van het spectrum aan frequenties dat er in zo'n verstoring zit, en bijna al deze storingen zijn hoogfrequent. Een netfilter is weinig anders dan een serietje spoeltjes en condensatoren dat deze hoge frequenties (en wellicht de veel lagere) enigszins uit je signaal haalt. Ik heb er zelf nog nooit naar geluisterd, maar ik zou me voor kunnen stellen dat hierdoor verschil te horen is (ik kan het dus niet garanderen).... Je filtert pulsen uit je signaal die anders ook door je boxen zouden kunnen gaan. Al geldt dat met name voor de versterker, voor een cd- of platenspeler zelf lijkt me deze correctie verwaarloosbaar...

Aan de andere kant zou het me licht verbazen als dit daadwerkelijk een groot verschil zou maken. Zo'n netfiltertje is in principe een doodsimpel elementje, waarom zouden fabrikanten van een oneindig veel ingewikkeldere versterker hem dan niet gewoon inbouwen?

En dan is er nog zoiets als een power-conditioner die op langere termijn je spanning iets constanter houdt dmv een transformator met meerdere uitgangen, deze lijkt me overbodig in audio-opstellingen. (dit zou kunnen betekenen dat soms je signaal heel iets meer versterkt wordt dan anders, maar het verschil tussen een (bijvoorbeeld) 5 en 5,03 keer versterking hoor je niet) Het is heel handig als je supergevoelige meetapparatuur hebt, maar dan ben je meer met natuurkundig onderzoek bezig dan met muziek luisteren.

Wat het idee achter kabels van de grond houden is snap ik zelf niet. Het enige dat ik kan bedenken is dat je aardlussen krijgt als je ze op de grond legt (een stroompad naar aarde, naast de 'standaard' aarde)... de weerstand over deze paden is echter zo absurd hoog (de geleiding door pvc (isolatormateriaal rond veel kabels) is zo ontzettend veel hoger dan dat van koper) dat toch alle stroom door je koperen draad gaat. (Zilver geleidt nog iets beter, goud geleidt minder goed dan koper)

Wat echter veel belangrijker en makkelijker is dan al deze effecten (maar dat zul je ook wel weten, maar even voor de anderen die een tip willen) is dat je je kabels zo kort mogelijk houdt (je kunt beter een koperen kabel van 1m dan een zilveren van 1.20m hebben) en dat je er geen lussen in gaat leggen (die kunnen als antenne werken).. Of je dan simpele twisted-pair kabels, coax-kabels of weet ik veel wat gebruikt (zolang het geen directe draden zijn) maakt dan ook niet zoveel uit.

(ik heb een lange dag gehad en kan dus niet garanderen dat alles wat hier staat 100% waar is, maar het lijkt me sterk dat er grote fouten in staan).

/edit...

nog even een puntje waar ik het gisteren met Korenbloem over had, een beter signaal hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het ook mooier klinkt, het uitproberen is de gouden regel! Tenslotte kun je je ook nog afvragen of er niet een grens is aan het erfectionisme aangezien er een grens is aan de kwaliteit waarmee al die platen geproduceerd worden. (je gaat een Mondriaan ook niet met een microscoop bestuderen om te kijken of een zwart lijntje wel recht is)

en @ Mjuman, ik ben ook zeker geen echter audiofiel, maar zeker de theorie erachter heeft mijn interesse wel, en tot op zekere hoogte wil ik toch wel een goed geluid hebben (nee, ik luister niet via mijn computerboxjes)

Wellicht even als mosterd na de maaltijd: instabiele voeding heeft wel degelijk effect op prestaties: in sommige landen (India bijv) is de voeding zo instabiel dat mission critical/fault tolerant systemen veelal draaien op eigen generatoren (of accu's). Verder is het aan- en uitschakelen van apparatuur (ook lampen) van invloed: je hoort een 'glitch'.

Zuivere stroom en het effect daarvan - moeilijk te beoordelen; heb wel de demo van Monster cables gezien en gehoord, maar die kan pre-cooked zijn.

Beter signaal door betere draden heeft natuurlijk alleen zin als de rest van spul erbij past. Veelal vormen kabels zo'n 15 - 20 % van het kostenbudget. In mijn geval gebruik ik bijv een 'oude' Audioquest Ruby interlink tussen draaitafel en pre-amp - anders zou ik die inruilen (voor 20 - 30 euro of zo).

Enne kabels van de vloer - dat is werkt het duidelijkst bij dance
u weet wel: voetjes van de vloer

Qua kabels ben ik het daar niet helemaal mee eens... Tot op zekere hoogte klopt het wel, maar de impedantie (/weerstand) van je kabels moet gewoon niet te hoog zijn in verhouding met de rest van je apparatuur, anders zijn de verliezen in en de beinvloeding door je kabels te groot... Maar qua uitgangsimpedantie zit tussen een versterker van 1000 euro en een van 5000 denk ik niet veel verschil... en idem voor de impedantie in je boxen.... dus hoef je ook niet per se betere kabels te hebben.. Een degelijke koperkabel in een configuratie die de antennewerking onderdrukt (bijv. twisted pair, maar er zijn betere) zal in bijna alle gevallen toereikend zijn... afhankelijk van de lengte van je kabels natuurlijk.

En ja... instabiele voeding heeft wel invloed ja, maar ik denk dat de voeding hier stabiel genoeg is om vrijwel verwaarloosbaar te zijn. Zonder netfilter zul je af en toe wellicht een klikje of iets in die richting horen, maar het zal niet de algehele kwaliteit van je muziek bepalen.

En wat ik me altijd afvraag, leven jullie in een hutje op de hei of hebben jullie andere manieren gevonden om het geluid van voorbijrijdende auto's/spelende kinderen/etc. te isoleren?

Bedankt Jelle,
in ieder geval al enige raadsels opgelost.

En
En wat ik me altijd afvraag, leven jullie in een hutje op de hei of hebben jullie andere manieren gevonden om het geluid van voorbijrijdende auto's/spelende kinderen/etc. te isoleren?
.....eh , ja bijna; de heide is hier 200 meter vandaan. Maar een goed geisoleerd huis helpt ook

The Scientist schreef:
Qua kabels ben ik het daar niet helemaal mee eens... Tot op zekere hoogte klopt het wel, maar de impedantie (/weerstand) van je kabels moet gewoon niet te hoog zijn in verhouding met de rest van je apparatuur, anders zijn de verliezen in en de beinvloeding door je kabels te groot... (technobabbel).

Kijk ik ben dus een alfa die technisch (qua hard- en software) heeft bijgeleerd en die net snapt wat het product van volt en stroomsterkte oplevert, dus voor een groot deel ga ik af op de adviezen van mijn hifi-leverancier(s) en mijn eigen oren. En die laatste laten me zelden in de steek.

Als je ergens een versterker en een set speakers koopt, zullen ze je altijd kabels aanraden (en die op proef ter besschikking stellen). Ik heb veelal gekozen voor MIT-kabels (en da's niet toevallig).
In het verleden heb ik al eerder een discussie over kabels (en inspelen) gevoerd - die is met een beetje zoekwerk echt wel te vinden - en die ga ik niet hier herhalen. Ik hoor verschil en daar stopt het voor mij. En ik ben goed bekend met de wet van de afnemende meeropbrengsten. Mensen die zich willen verkneukelen over hifi-freaks kunnen hun hart ophalen bij de prijslijst van MIT - m.n. de wat duurdere series (Oracle bijv).

http://www.moremusic.nl/prijslijsten/mit_ic.pdf
(dit is een voorbeeldlijst - andere zijn te vinden via de url zonder toevoeging)

Ik woon op een woonerf waar weinig verkeer is - de dichtstbijzijnde heide zal ca 20 km zijn.

The Scientist schreef:

Wat echter veel belangrijker en makkelijker is dan al deze effecten (maar dat zul je ook wel weten, maar even voor de anderen die een tip willen) is dat je je kabels zo kort mogelijk houdt (je kunt beter een koperen kabel van 1m dan een zilveren van 1.20m hebben) en dat je er geen lussen in gaat leggen (die kunnen als antenne werken).. Of je dan simpele twisted-pair kabels, coax-kabels of weet ik veel wat gebruikt (zolang het geen directe draden zijn) maakt dan ook niet zoveel uit.

Interessant verhaal, Jelle!

Ben bepaald geen audiofiel en vind mijn setje verder prima klinken hoor, maar wat zijn directe draden (=normale speakerkabel?) en wat is daar slecht aan?

Met een directe draad bedoel ik een draad die uit 1 geleider bestaat die op geen enkele manier in elkaar gevlochten is oid... zo'n draad werkt, zeker als ie langs is, als antenne... maar vrijwel elke audiokabel is wel iets mee gedaan om dat te voorkomen... alleen die dingen die je in je pc stopt twijfel ik aan... maar vaak zijn die niet heel lang.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:36 uur

geplaatst: vandaag om 14:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.