MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Een leuke set, alleen hij is niet compleet

Wat er ontbreekt? Driemaal raden! Hint: http://www.musicmeter.nl/forum/20/2324/!

Mjuman schreef:
Een leuke set, alleen hij is niet compleet

Ik heb 7-8 jaar geleden mijn verzameling vinyl verkocht. Had zo'n 300 platen verzameld. Ik heb er niet echt spijt van, het geluid uit een buizenversterker is wat minder analytisch dan bij een "normale" versterker, zodat het in de buurt komt van de vinyl-sound. (met het gemak van digitale audio - FLAC, cd's)

Dat eerste heb ik in 88 gedaan - en ik had ca 14 meter vinyl, met een Thorens TD 166 MKII.
In 2007 was de vondst van een doos met 30 lp's (oa Depeche Mode) eigenlijk de aanleiding om weer analoog te gaan en een nieuwe draaitafel te kopen.

Ik ben nooit aan 'lampjes' toegekomen, omdat ik altijd lastig aan te sturen speakers had - magnetostaten, elektrostaten (onovertroffen in hoog en menselijke stem) en die vreten vermogen. Nu draai ik met Audio Physic Tempo5 en een Primare I31. Alle draadjes zijn van MIT.

Een Grado-element is zachter in geluid dan Ortofon - sommige albums koop ik bewust op vinyl.

Die Sonus faber speakers vind ik wel erg gaaf. Zowel kwa design als wat betreft geluid.
Heb ze ook een keer gehoord met een Naim set ( geen idee welke versterker eigenlijk, in ieder geval geen 5i); was behoorlijk indrukwekkend.
Ben ooit in een grijs verleden met buizen versterkers begonnen; 't geluid was mij vaak wat te wollig. Maar weet dat dat een smaak kwestie is.

Zijn er trouwens mensen die zelf hun hi-fi set in elkaar geknutseld hebben ? Ik ben namelijk van plan om zelf mijn subwoofer in elkaar te steken en ik ben weleens benieuwd naar de werkjes van anderen.

BobbieMarley
Mctijn schreef:
(quote)

Die B&O set van jou is inderdaad heel gebruiksvriendelijk en presteert ook nog eens heel aardig.
Veel mensen scheren Bose en B&O over 1 kam. Zwaar onterecht, want het eerstgenoemde merk is echt heel slecht qua prijs/kwaliteit-verhouding

Bose en B&O is ongeveer als het vergelijken van de huiswijn van AH en Bordeaux. Kan ook niet anders, kijk voor de aardigheid maar eens wat een set goede boxen van B&O kost en vergelijk die dan met de prijs van een complete set van Bose. Het is inderdaad een gebruikersvriendelijk systeem, ik vond het met cd's al een verschrikking en dan had ik nog een systeem, waar vijf cd's tegelijkertijd in konden en aan het lp-tijdperk moet ik helemaal niet meer denken wat dat betreft.

Ziegler
Wat is er zo goed aan B&O?

Ziegler schreef:
Wat is er zo goed aan B&O?

B&O had iig het recht om, net als MicroMega, bij de productie van Philips onderdelen zelf bijv het CD-loopwerk - de CDM12 - te mogen selecteren obv hun specificaties.
Verder, de vormgeving wellicht?

Dit was iig een unieke speler, met zijn tangetiële arm:

spelend

Ziegler
B&O heeft ontwerp altijd voor een goed geluid laten gaan. Ik ken natuurlijk niet alle ontwerpen die er ooit gemaakt zijn, maar ik heb zo'n vermoeden dat Bose gemiddeld genomen beter klinkt dan B&O.
Maar goed, Bordeaux koop ik ook niet. Ik houd meer van Spaanse wijn.

Ziegler schreef:
maar ik heb zo'n vermoeden dat Bose gemiddeld genomen beter klinkt dan B&O. Maar goed, Bordeaux koop ik ook niet. Ik houd meer van Spaanse wijn.

Een vermoeden is nooit de basis voor een gefundeerde uitspraak, hoogstens de aanzet tot proefondervindelijk ervaren. En "gemiddeld" doet me denken aan de statisticus die verdronk in water van gemiddeld 0,40 m diep.

Gemiddeld bestaat niet - er bestaan waarnemingen. Vergelijking leerde me destijds dat als je prijs kwaliteit afzet tegen prijs B&O veelal 1,5 - 2 zo duur was als technisch vergelijkbare apparaten. Dat was dan de meerprijs voor het design. B&O werd ook veelal in speciaalzaken verkocht en vond over het algemeen ook geen entry in het (top)hifi-segement.

Verder ben ik geen fan van Bose.

Ziegler
Is wel een heel ingewikkelde manier om te zeggen dat je het met me eens bent.

Ziegler schreef:
Is wel een heel ingewikkelde manier om te zeggen dat je het met me eens bent.

Dat is een te kort door de bocht. Beovision (tv) vond ik altijd wel erg mooi en die platenspeler vond ik ook erg mooi. Had ik geen beperkt budget, was het een andere kwestie geweest - ook met een beperkt budget heb ik nooit Bose overwogen. Overigens zijn andere Scandinavische merken zoals Densen en Primare ook verantwoord qua design.

Gek genoeg had Bose vroeger wel een heel goed naam op het R&D gebied inzake equalizing: zorgen dat je in rare ruimtes (kerken met veel galm en zo) toch een goed geluid kon krijgen.

Kijk bijvoorbeeld naar de portable audio lijn van beide merken. De airplay speakers van Bose zijn duur en zeer matig. Die van B&O (Ik heb de Beolit 12) zijn nog duurder, maar wel erg goed.
Wonderbaarlijk hoeveel "body" zo'n kleine speaker kan hebben. Na 1 luisterbeurt, was €659,- opeens een koopje voor een product waar ik tot dan niets van moest weten. Knap hoe ze dat doen.

Voor mijn "woonkamer-audio" denk ik er niet over om dit soort merken te overwegen, hiervoor hecht ik teveel waarde aan mijn portemonnee Sonus Faber is ook niet goedkoop, maar bij dat merk wordt je €5000,- beter besteed aan geluidsweergave en minder aan marketing.

Ik gebruik tegenwoordig:

- een Quad 405 voor en eindversterker
- Epos speakers

en heb sinds zeer kort een Micro Seiki BL51 gekocht met SME IIIs arm en een nieuwe Denon DL-110 elementje.
Nu ben ik alleen al een paar dagen aan het klooien om mijn platenspeler goed af te stellen. Kom er niet echt uit. Iemand een tip voor een goed adresje in de buurt van Amsterdam wie mij zou kunnen helpen?

Woody schreef:
Ik gebruik tegenwoordig:

- een Quad 405 voor en eindversterker
- Epos speakers

en heb sinds zeer kort een Micro Seiki BL51 gekocht met SME IIIs arm en een nieuwe Denon DL-110 elementje.
Nu ben ik alleen al een paar dagen aan het klooien om mijn platenspeler goed af te stellen. Kom er niet echt uit. Iemand een tip voor een goed adresje in de buurt van Amsterdam wie mij zou kunnen helpen?

Een Quad 405 als voorversterker , dat snap ik niet.
Toffe platenplatenspeler met een nog toffere arm, trouwens.

TecnoDec schreef:
Een Quad 405 als voorversterker , dat snap ik niet.
Toffe platenplatenspeler met een nog toffere arm, trouwens.

Woody is nog niet zo thuis in de type-aanduidingen van Quad denk ik zo; heb het vermoeden dat ie hier een voor-/eind combinatie heeft gekocht; eind is dan de 405, vóór zijn er meerdere mogelijkheden:

Revisie klassieke Quad apparatuur - quadrevisie.nl

Ik vond het altijd erg lelijk spul - zo lelijk dat het bijna hip is. Als ie er ook nog de speakers bij heeft, ter grootte van een radiator (en net zo dik) is ie helemaal retro

(afbeelding)

Jullie hebben gelijk. Was vooral beetje slordig

Het gaat om de Quad 44 voorversterker en 405 eindversterker.

Die electrostaten schijnen echt fantastisch te klinken in combinatie. En ondanks ze inderdaad zo lelijk zijn dat ze ook wel weer heel gaaf zijn, heb ik daar simpelweg de ruimte niet voor.

lebowski schreef:
(quote)

tuner
amplifier
cd-speler
boxen

met speling; € 1500

En vooral de 2e hands markt scannen. Er staat zoveel mooi en goed spul te koop voor een prikkie van de nieuwwaarde. Liefhebbers van goeie audioapparatuur zijn (vaak) uitermate zorgzaam voor hun spullen. Dat heb je vlug genoeg in de gaten. Ik heb een topset en nog nooit (op mijn inmiddels 20 jaar oude Linn draaitafel na) iets nieuw gekocht. Risico minimaal opbrengst maximaal.

Woody schreef:
Jullie hebben gelijk. Was vooral beetje slordig

Het gaat om de Quad 44 voorversterker en 405 eindversterker.

Die electrostaten schijnen echt fantastisch te klinken in combinatie. En ondanks ze inderdaad zo lelijk zijn dat ze ook wel weer heel gaaf zijn, heb ik daar simpelweg de ruimte niet voor.

Electrostaten hebben één groot probleem : dat zijn de membranen die nogal eens moeten vervangen worden. En dat is een dure grap. Mijn ex-schoonbroer heeft zo ooit Martin Logans (ik denk...Sequel) gehad die hij aanstuurde met een Quad 34 + 606 (rare combinatie, ik weet het) .Welnu, nadat hij de tweede keer in twee jaar zijn membranen had kapot gespeeld , is hij overgeschakeld naar een set B&W Matrix 705. waar hij nu al jaren tot zijn tevredenheid mee speelt.

Heb zelf jarenlang gedraaid met magnetostaten - ook daarin zitten membranen - zonder enig probleem; degene die ze overnam (een metalist ) had binnen een half jaar problemen!

Edoch - durf te luisteren: niets geeft de subtiliteiten van de menselijke stem en snaarmuziek zo fraai weer als magneto- of electrostaten. Voor midden- en hoge tonen zijn ze nauwelijks te overtreffen. Nadeel: laag is minder geprononceerd en ze hebben een echte versterker nodig, mét power.

Op de site van Rhapsody.nl staan bijv Martin Logans, Quads, maar ook een paar Finals te koop tegen een zachte prijs Occasions « Rhapsody + Sound + Vision

't is dat ik erg tevreden ben met m'n AudioPhysic Tempo4 ...

Kijk bij de aankoop van electrostaten of magnostaten ook naar de hybride uitvoeringen. De Quad heeft een met ESL serie een versie met sub uitgebracht die THE best of both worlds is. Blijft overeind dat dit soort speakers niet de makkelijkste zijn om aan te sturen en bij bv rock muziek (met een mix van veel en vaak gelaagde instrumenten) snel vollopen. Plaatsing wordt dan minder. Dat vind ik het jammerlijke aan electrostaten. Ik heb nog niet veel sets gehoord waarin dat goed blijft klinken. Wel de (semi) akoestische muziek...prachtig.

Mjuman schreef:
Heb zelf jarenlang gedraaid met magnetostaten - ook daarin zitten membranen - zonder enig probleem; degene die ze overnam (een metalist ) had binnen een half jaar problemen!

Edoch - durf te luisteren: niets geeft de subtiliteiten van de menselijke stem en snaarmuziek zo fraai weer als magneto- of electrostaten. Voor midden- en hoge tonen zijn ze nauwelijks te overtreffen. Nadeel: laag is minder geprononceerd en ze hebben een echte versterker nodig, mét power.

Op de site van Rhapsody.nl staan bijv Martin Logans, Quads, maar ook een paar Finals te koop tegen een zachte prijs Occasions « Rhapsody + Sound + Vision

't is dat ik erg tevreden ben met m'n AudioPhysic Tempo4 ...

Ahaa, dàt zal het geweest zijn. Mijn schoonbroer loopt namelijk op zijn 47ste in zijn vrije tijd nog rond met een Motörhead T-shirt.

Vandaag heb ik enkele meters MDF besteld en ik hoop zo snel mogelijk mijn apparatuur te hebben om te beginnen met het maken van mijn eigen subwoofer. Ik ga de Hypex DS4.0 nemen als versterker en de Dayton RSS315 als driver. Al ben ik niet zeker van dat laatste, want ik ben nog steeds aan het kijken om wat lager te kunnen gaan. Het gaat trouwens om een gesloten ontwerp, omdat zoiets toch enkel gaat gebruikt worden als een stereo subwoofer.

Voor iedereen een gelukkig nieuwjaar met een goede gezondheid gewenst.
Een tijdje geleden ben ik mijn zoektocht begonnen naar een vervanger voor mijn Primare I-20 die mijn Dynaudio Focus 140 niet goed aanstuurden. Na veel luisteren en centen tellen is dit de winnaar geworden :
De Lyngdorf SDAI2175

Aan iedereen die me hier advies gegeven heeft : 1 dikke dankuwel !

TecnoDec schreef:
De Lyngdorf SDAI2175

Aan iedereen die me hier advies gegeven heeft : 1 dikke dankuwel !

Als ik dit lees http://www.lyngdorf.com/images/stories/Reviews/sdai-2175/70-71_lyngdorf_sdai2175.pdf snap ik ook meteen waarom je ervoor gekozen hebt

Vandaag mijn magnepans vervangen (jawel Mjuman ook die van mij gaan binnenkort richting marktplaats) door Dynaudio Focus 160. Ben begonnen met Dead can Dance.........wow!
Aangestuurd door Marantz PM 15S1 is dit een heel fijne combi

perrospicados schreef:
Vandaag mijn magnepans vervangen (jawel Mjuman ook die van mij gaan binnenkort richting marktplaats) door Dynaudio Focus 160. Ben begonnen met Dead can Dance.........wow!
Aangestuurd door Marantz PM 15S1 is dit een heel fijne combi

Zeker weten . En dan zijn je speakers nog niet ingespeeld ! Dat is bij elke speaker belangrijk, maar bij die van jou maakt het een enorm verschil. De 160 is nog een fractie beter dan mijn Focus 140. En naar 't schijnt ook minder moeilijk aan te sturen. Veel plezier er mee !

Mjuman schreef:
(quote)

Als ik dit lees http://www.lyngdorf.com/images/stories/Reviews/sdai-2175/70-71_lyngdorf_sdai2175.pdf snap ik ook meteen waarom je ervoor gekozen hebt

Inderdaad een mooi ding. Ik heb trouwens een zwarte. Maar de klank is nog veel mooier. Eindelijk komen mijn Dyns tot leven. Ik wist niet dat de bas er van zo goed was. Ofschoon dit een (semi-)digitale versterker is , ondervind ik de grootste verbetering bij het afspelen van LP's.Wow ! 2 nadelen : de afstandsbediening vind ik maar zozo en het feit dat er geen draaiknop op het toestel staat om het volume te regelen. Maar voor de rest . Let wel op : de SDAI2175 wordt niet meer geproduceerd. Er zijn er nog wel op voorraad die ze echter niet "braderen" (ik kan 't weten) wegens reeds "te goedkoop" . Er zou een (duurdere) opvolger komen, maar dat was nog niet zeker. Lyngdorf houdt zich ook bezig met een samenwerking met pianofabrikant Steinway & Sons, onder het merk Steinway Lyngdorf.
Naar 't schijnt geweldig , maar de prijzen van deze toestellen verwijzen Accuphase en Nagra naar de categorie "budget".

Dat van die recensie was een grapje; ik ben de Portugese taal niet machtig - helaas, want het klinkt vaak prachtig zoals bijv Cristina Branco - Ulisses (2005).

Ik ben nog steeds uiterst tevreden met m'n Primare I31 en m'n Audio Physics Tempo (5 dacht ik). Het enige waarvan ik nu een beetje spijt heb, is de Marantz CD 6004 - klankmatig is ie redelijk tot ok, afspeelformaten (ook mp3 via usb) ok, maar het ding heeft gewoon een heel lage fouttolerantie: itt eerdere spelers blijft ie bijv hangen op vingerafdrukken, ook de andere cd/dvd-spelers in huis zijn een stuk toleranter. Dat vind ik een fikse minus, gevoegd bij het klankbeeld dat niet helemaal is wat ik zoek, maakt dat ervoor dat ik wellicht toch ga uitkijken naar een Primare CD21 of Cambridge Audio CD651.

Mjuman schreef:
Dat van die recensie was een grapje; ik ben de Portugese taal niet machtig - helaas, want het klinkt vaak prachtig zoals bijv Cristina Branco - Ulisses (2005).

Ik ben nog steeds uiterst tevreden met m'n Primare I31 en m'n Audio Physics Tempo (5 dacht ik). Het enige waarvan ik nu een beetje spijt heb, is de Marantz CD 6004 - klankmatig is ie redelijk tot ok, afspeelformaten (ook mp3 via usb) ok, maar het ding heeft gewoon een heel lage fouttolerantie: itt eerdere spelers blijft ie bijv hangen op vingerafdrukken, ook de andere cd/dvd-spelers in huis zijn een stuk toleranter. Dat vind ik een fikse minus, gevoegd bij het klankbeeld dat niet helemaal is wat ik zoek, maakt dat ervoor dat ik wellicht toch ga uitkijken naar een Primare CD21 of Cambridge Audio CD651.

Start streaming...nooit geen last meer van fouttoleranties e.d. (Mits goed geript) Ook daar natuurlijk de nodige kwaliteitsverschillen. Met een redelijk budget kom je erg ver. Ik ben in het gelukkige bezit van een mooie Linn Majik cd speler maar beleef erg veel plezier aan een Logitech Squeezebox (wel met alle upgrades w.b. Voeding) en een Musical Fidelity DAC. In verhouding tot de nieuwprijs van de Linn een schijntje maar kwalitatief komt deze combi erg dicht in de buurt. Stream on

Gast
geplaatst: vandaag om 15:38 uur

geplaatst: vandaag om 15:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.