Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 4 januari 2013, 12:12 uur
Streaming: in 2006 ooit mee begonnen met de toen peperdure Yamaha MusicCast MCX1000 (60 hele Ligabyten), client en bijbehorende speakers. Was geen succes. Daarom weer verkocht.
Inmiddels vanuit andere hoek - centrale opslag van data - toch behoefte ontstaan voor een NAS. Dat is dus ook te gebruiken voor mediafiles. Probleem meerdere protocollen, meerdere soorten verbindingen (wireless, via electriciteitsnet, ethernet/router) - reeds her en der gekeken. Stuur me anders wat tips/overwegingen (budget) in een pm.
Wat ik begrijp is, je hebt nodig: storage (NAS), mediaplayer en software/device om mediaplayer aan te sturen, verbindingen - heb geen iPad/iPhone en die gaan er ook niet komen
Inmiddels vanuit andere hoek - centrale opslag van data - toch behoefte ontstaan voor een NAS. Dat is dus ook te gebruiken voor mediafiles. Probleem meerdere protocollen, meerdere soorten verbindingen (wireless, via electriciteitsnet, ethernet/router) - reeds her en der gekeken. Stuur me anders wat tips/overwegingen (budget) in een pm.
Wat ik begrijp is, je hebt nodig: storage (NAS), mediaplayer en software/device om mediaplayer aan te sturen, verbindingen - heb geen iPad/iPhone en die gaan er ook niet komen

0
geplaatst: 4 januari 2013, 14:58 uur
Mjuman schreef:
Dat van die recensie was een grapje; ik ben de Portugese taal niet machtig - helaas, want het klinkt vaak prachtig zoals bijv Cristina Branco - Ulisses (2005).
Ik ben nog steeds uiterst tevreden met m'n Primare I31 en m'n Audio Physics Tempo (5 dacht ik). Het enige waarvan ik nu een beetje spijt heb, is de Marantz CD 6004 - klankmatig is ie redelijk tot ok, afspeelformaten (ook mp3 via usb) ok, maar het ding heeft gewoon een heel lage fouttolerantie: itt eerdere spelers blijft ie bijv hangen op vingerafdrukken, ook de andere cd/dvd-spelers in huis zijn een stuk toleranter. Dat vind ik een fikse minus, gevoegd bij het klankbeeld dat niet helemaal is wat ik zoek, maakt dat ervoor dat ik wellicht toch ga uitkijken naar een Primare CD21 of Cambridge Audio CD651.
Dat van die recensie was een grapje; ik ben de Portugese taal niet machtig - helaas, want het klinkt vaak prachtig zoals bijv Cristina Branco - Ulisses (2005).
Ik ben nog steeds uiterst tevreden met m'n Primare I31 en m'n Audio Physics Tempo (5 dacht ik). Het enige waarvan ik nu een beetje spijt heb, is de Marantz CD 6004 - klankmatig is ie redelijk tot ok, afspeelformaten (ook mp3 via usb) ok, maar het ding heeft gewoon een heel lage fouttolerantie: itt eerdere spelers blijft ie bijv hangen op vingerafdrukken, ook de andere cd/dvd-spelers in huis zijn een stuk toleranter. Dat vind ik een fikse minus, gevoegd bij het klankbeeld dat niet helemaal is wat ik zoek, maakt dat ervoor dat ik wellicht toch ga uitkijken naar een Primare CD21 of Cambridge Audio CD651.
Zozo, meneer maakt grapjes
De CD6004 lijkt me nogal substandaard tegenover de rest van je set. De 651C lijkt me een goed , zeer betaalbaar alternatief. Maar de hifiboer waar ik ging luisteren naar de 851A versterker, vertelde me dat hun CD-spelers het soms mechanisch laten af weten. Een CD21 is natuurlijk prachtig compromis tussen je Marantz en de dure CD32 van Primare.Zijn die nog nieuw te krijgen , nu de CD22 er is ?
0
geplaatst: 4 januari 2013, 17:19 uur
TecnoDec schreef:
Een CD21 is natuurlijk prachtig compromis tussen je Marantz en de dure CD32 van Primare.Zijn die nog nieuw te krijgen , nu de CD22 er is ?
Een CD21 is natuurlijk prachtig compromis tussen je Marantz en de dure CD32 van Primare.Zijn die nog nieuw te krijgen , nu de CD22 er is ?
Jazeker, er zitten er nog wat 'in het kanaal' en dat betekent dat je die met 25 - 30% korting kunt kopen, soms als demo (met nog iets meer) en volledige garantie.
Overigens heeft die post van Broem me wel aan het denken gezet. Alleen moet ik nnog even wennen aan het idee om niet meer cd's visueel te kunnen selecteren door naar de kast te lopen en het alfabet langs te gaan. Maar goed dat was ook niet meer helemaal mogelijk omdat 70% toch niet meer in de woonkamer staat - waardoor je dus het proces krijgt dat je eigenlijk continue stapels krijgt van te draaien of gedraaid en weer op te ruimen.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 17:46 uur
Het streamen heeft echt een plaatsje naast mijn cd's en lp's gekregen. Ook het WAF (woman acceptance factor) gehalte van mijn echtgenote werd/wordt kleiner wb het grote aantal fysieke muziekdragers in onze woonkamer. Streamen is dan een uitkomst (en houdt 'r even rustig
) Met een leuke app als afstandsbediening op je iPad om je streamer aan te sturen, ontsluit je het hele web w.b info over artiest, band, zanger enz. Heeft mij weer een schat aan nieuwe info opgeleverd. Het gevoel als ik een nieuwe lp (of 2e hands uiteraard) thuis krijg blijft bijzonder. Dat hoef ik de gebruikers van deze topic geloof ik niet uit te leggen. De kwaliteit van streamen is voor mij van wezenlijk belang geweest. Ik ben, binnen financiële kaders, een audiofiel die extra geniet van kwalitatieve weergave van muziek. Dat heeft mij met streamen positief verrast. Had nooit gedacht iets van Logitech aan mijn amp te pluggen...totdat. Zeker mooie 24 bit opnamen. Weergaloos. Stream on....
) Met een leuke app als afstandsbediening op je iPad om je streamer aan te sturen, ontsluit je het hele web w.b info over artiest, band, zanger enz. Heeft mij weer een schat aan nieuwe info opgeleverd. Het gevoel als ik een nieuwe lp (of 2e hands uiteraard) thuis krijg blijft bijzonder. Dat hoef ik de gebruikers van deze topic geloof ik niet uit te leggen. De kwaliteit van streamen is voor mij van wezenlijk belang geweest. Ik ben, binnen financiële kaders, een audiofiel die extra geniet van kwalitatieve weergave van muziek. Dat heeft mij met streamen positief verrast. Had nooit gedacht iets van Logitech aan mijn amp te pluggen...totdat. Zeker mooie 24 bit opnamen. Weergaloos. Stream on....
0
Ziegler
geplaatst: 4 januari 2013, 19:10 uur
Streamen kan een betere kwaliteit opleveren dan een CD. Ik stream al een kleine 10 jaar en dat gaat prima. CD's en LP's zijn of weg of staan op zolder te verstoffen.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 12:24 uur
Ziegler schreef:
CD's en LP's zijn of weg of staan op zolder te verstoffen.
CD's en LP's zijn of weg of staan op zolder te verstoffen.
Heb je nog vinyl op zolder staan? En zo ja; wil je er vanaf? Ben benieuwd of er nog iets interessants tussen zit.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 01:53 uur
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat streamen een betere kwaliteit oplevert dan de originele cd, tenslotte heb je altijd kwaliteitsverlies. Niets is beter dan origineel vinyl en daarna cd.
0
Ziegler
geplaatst: 6 januari 2013, 10:39 uur
Je laatste stelling vind ik sowieso zeer discutabel.
Als ik goede bestanden stream naar een goede DAC/versterker hoeft er geen kwaliteitsverlies op te treden. Waarom zou het?
@Michel
Nee, staat prima op zolder.
Als ik goede bestanden stream naar een goede DAC/versterker hoeft er geen kwaliteitsverlies op te treden. Waarom zou het?
@Michel
Nee, staat prima op zolder.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 15:28 uur
Ik waag me niet meer aan deze discussie. Vinyl vind ik het mooist (qua uiterlijk) en inmiddels heb ik zoveel mensen in mijn omgeving die streamen (ook hifi-guys) dat ik even wacht tot ik zelf ervaring heb opgedaan.
Verder is het natuurlijk ook een kwestie van eerlijke vergelijkingen maken: niet mp3 met de cd, wel FLAC of WAV + goede DAC.
Verder is het natuurlijk ook een kwestie van eerlijke vergelijkingen maken: niet mp3 met de cd, wel FLAC of WAV + goede DAC.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 15:51 uur
Ziegler schreef:
Even googelen en de meetgegevens vergelijken en je zult zien dat Ziegler gelijk heeft.
Veel van die Hifi jongens (High End) testen liefst op niveau's die niet eens hoorbaar zijn.
Vanaf de introductie van de CD / digitale opnames is er discussie over het feit dat LP's dan weer warmer etc klinken.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 16:03 uur
Rudi S schreef:
Even googelen en de meetgegevens vergelijken en je zult zien dat Ziegler gelijk heeft.Veel van die Hifi jongens (High End) testen liefst op niveau's die niet eens hoorbaar zijn.
Vanaf de introductie van de CD / digitale opnames is er discussie over het feit dat LP's dan weer warmer etc klinken.
Even googelen en de meetgegevens vergelijken en je zult zien dat Ziegler gelijk heeft.Veel van die Hifi jongens (High End) testen liefst op niveau's die niet eens hoorbaar zijn.
Heb deze discussie al eens gevoerd en wil 'em het liefste niet herhalen. Maar voor alle duidelijkheid: ik heb op mijn eigen set (ca 11 k) en op set van 35 - 40 k lp's en cd's vergeleken en ik hoorde verschillen.
Joe Jackson - Body and Soul: lp mooier (warmer) dan cd
Talk Talk - Colour of Spring: HDCD vs lp - gemengde bevindingen, zeg maar gelijk spel (cd-speler ca 6 k en platenspeler ca 1,5). Tussen cd en lp kun je verschillen horen, maar soms is de remastering of de productie zo klote ...
0
Ziegler
geplaatst: 6 januari 2013, 16:20 uur
Rudi S schreef:
Ik heb dat altijd een wat onzinnige discussie gevonden. Een goede digitale opname van de bron lijkt mij altijd te verkiezen boven een LP. Al was het maar omdat de digitale opname keer op keer exact hetzelfde klinkt.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 16:20 uur
Ach ja, die LP van Joe J werd een van de paradepaardjes (Linn hadden dan weer een eigen label met folkies) van de draaitafelboeren op audiobeurzen.
De CD heeft het nooit zo ver kunnen schoppen, ik heb dan weer de cd en de grote hoes, die had ik al van Sonny Rollins
De CD heeft het nooit zo ver kunnen schoppen, ik heb dan weer de cd en de grote hoes, die had ik al van Sonny Rollins

0
Ziegler
geplaatst: 6 januari 2013, 16:53 uur
Die van Sonny klinkt misschien slechter, maar is beter . . . . 

0
geplaatst: 6 januari 2013, 17:10 uur
Die van Joe klinkt goed, en die van Rollins moet ik weer kopen op lp, maar heel veel oude jazzopnames uit de 50s zijn - waarschijnlijk door hun simplisme in opname/productie - verbluffend goed. De remasters van Miles door Rudy van Gelder zijn een een mooi voorbeeld.
0
Ziegler
geplaatst: 6 januari 2013, 18:14 uur
Kleine ensembles klinken sowieso beter in een opname dan een groot orkest. Strijkkwartetten klinken hier thuis op vrij kleine speakers al geweldig.
Overigens konden de studio's in de jaren 50 al vrij veel. Onderschat dat niet.
Overigens konden de studio's in de jaren 50 al vrij veel. Onderschat dat niet.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 januari 2013, 18:23 uur
Mjuman schreef:
De remasters van Miles door Rudy van Gelder zijn een een mooi voorbeeld.
De remasters van Miles door Rudy van Gelder zijn een een mooi voorbeeld.
Mee eens. Nog geen slechte uit die serie tegengekomen.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 21:51 uur
Stijn_Slayer schreef:
(quote)
Soultrane van John Coltrane is wel zijn bekendste. Van Gelder mastert momenteel oude mono opnames uit de 50's naar 24 bit stereo. Te downloaden als hi res bestanden. Zijn we weer terug bij streaming audio. Waanzinnig. De mooiste jaren 60 opname die ik ken is overigens van The Weavers - Live at Carnegie Hall. Niet de hele cd is spannend maar de kwaliteit is verbluffend. 50 jaar oud.
0
geplaatst: 6 januari 2013, 23:20 uur
Die van The Weavers heb ik ooit eens gehoord bij Rhapsody op een topinstallatie - tja.
Op dezelfde set hoorde ik even later The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991) dat was voor mij een mind-blowing experience, veel meer dan Dark Side of The Wall.
Ik heb een Japanse 24K versie van Love Supreme - heel fijn.
Op dezelfde set hoorde ik even later The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991) dat was voor mij een mind-blowing experience, veel meer dan Dark Side of The Wall.
Ik heb een Japanse 24K versie van Love Supreme - heel fijn.
0
geplaatst: 9 februari 2013, 23:27 uur
De grote ooievaar doet blijkbaar ook iets anders dan baby's versturen.

En nu is mijn nieuwe muziekinstallatie af en klaar om gebruik te worden.

Nu nog even die naald juist zetten, want hij gaat direct naar het midden.

En nu is mijn nieuwe muziekinstallatie af en klaar om gebruik te worden.

Nu nog even die naald juist zetten, want hij gaat direct naar het midden.
0
geplaatst: 10 februari 2013, 09:31 uur
Nette set Illumsphere. Las op de andere topic je probleem met je Technics draaitafel. De 1200 wordt ook wel de DJ turntable genoemd. Pitch control, snel starten enz. Als ik je probleem lees ben ik bang dat het een elektronische storing betreft. Voor zover mij bekend is dit niet af te regelen. Vorige eigenaar herkent het probleem (waarschijnlijk) niet (meer)? Succes met je vinyl. Altijd leuk om te lezen dat de jeugd in is voor deze revival.
0
geplaatst: 20 februari 2013, 14:00 uur
Inmiddels heb ik - vanwege overtolligheid - deze cd-speler te koop staan:

Fijne cd-speler, met zeer goede reviews - zie o.a Recensie Recensie Marantz CD6004 - hifi.nl en Marantz CD6004 review from the experts at whathifi.com - is nu jaar oud; prijs 225 euro.
Bij interesse stuur me een pm.

Fijne cd-speler, met zeer goede reviews - zie o.a Recensie Recensie Marantz CD6004 - hifi.nl en Marantz CD6004 review from the experts at whathifi.com - is nu jaar oud; prijs 225 euro.
Bij interesse stuur me een pm.
0
geplaatst: 6 maart 2013, 03:21 uur

Dat.
Met een setje Magneplanar Magnepan SMGa luidsprekers.
Ook nog een hobbyhok vol ander spul, daar kan ik jullie later wel eens mee lastigvallen
.Spul is in elk geval gebaseerd op soundcraft mengpaneeltjes, Tannoy SRM10B's en een Philips DFA888.
Hierboven in elk geval een Audio Analogue Bellini & Donizetti voor- en eindversterker.
De platenspeler was ooit een Thorens TD-166 II, maar die is verbouwd.
Dikke bodemplaat, mooie volhouten plinth en een LX-V arm van Linn. Elementje is een Goldring 1022GX. Phono pre zit in de voorversterker, die is prima!
De CD speler is een Myryad T-10. Digitale geweld gebeurt met een Logitech Squeezebox Classic.
Dan is er nog wat analoog spul, bestaande uit een Teac A-3440 bandrecorder en Yamaha TC-720 cassettedeck.
Interlinks zijn homebrew fake-WBT rca's met prefer kabel, presteert zwaar boven de prijsrange.
Verdeeldoos van Supra, met daaraan een homebrew LAPP kabel, net als aan de voorversterker. Aan de eindversterker een XTC netkabel. Platenspeler heeft 'n Klotz kabel met Neutrik pro plugjes. Luidsprekerkabels zijn helaas nog simpel Monitor audio spul. Tijd voor een upgrade daar!
Slaapkamerset is oud luxman spul (L-309V met bijbehorende Tuner) met B&W DM6jes.
Platenspeler is een Micro Seiki DQX500. Is een beetje work in progress allemaal, heeft nog liefde nodig.
Smul!
Die italianen maken fantastisch spul.
0
geplaatst: 6 maart 2013, 05:45 uur
Erg leuke set. Heeft het verbouwen van de console bij de thorens veel verbetering gebracht?
0
geplaatst: 6 maart 2013, 11:56 uur
Ik heb het nooit kunnen vergelijken. Ik had een Rega P25. Een mede-audiogek-vriend van me kwam langs met zijn verbouwde Thorens TD-160B en dat stond me wel aan. Stukje minder analytisch, stukje muzikaler dan de Rega. Hij heeft toen voor mij op basis van een TD-166 II mijn 'bouwsel' gebouwd. En dat klinkt zondermeer beter dan de Rega, voor veel minder geld.
Dat 't dus een upgrade is die 'm op een behoorlijk hoog niveau tilt, lijkt me duidelijk. Maar wat nou precies wat heeft gedaan? Ik durf 't niet te zeggen.
Wel ben ik van plan een keer een tweede TD-166 II te kopen en die origineel te laten (mogelijk een ander armbuisje). Kan ik ze eens vergelijken.
Nog een plaatje bij 't praatje:

Dat 't dus een upgrade is die 'm op een behoorlijk hoog niveau tilt, lijkt me duidelijk. Maar wat nou precies wat heeft gedaan? Ik durf 't niet te zeggen.
Wel ben ik van plan een keer een tweede TD-166 II te kopen en die origineel te laten (mogelijk een ander armbuisje). Kan ik ze eens vergelijken.
Nog een plaatje bij 't praatje:

0
geplaatst: 14 maart 2013, 19:37 uur
Omdat ik mijn computer wil aansluiten op mijn Marantz (7004), ben ik op zoek naar een DAC of een externe geluidskaart die ik tussen de computer en de versterker kan plaatsen. Ik heb namelijk geen digitale ingangen of uitgangen op mijn versterker en ik wil geen storingen op mijn lijn hebben. Weet er iemand een goedkoop en kwalitatieve losse DAC of externe geluidskaart die ik kan gebruiken voor wat ik wil bereiken? Ik heb zelf al het één en ander gezocht en ik kom dan op de Arcam rDAC, maar aan die oplossing hangt er wel een duur kantje.
0
geplaatst: 14 maart 2013, 20:09 uur
Zoek even op dit topic naar de Furutech GT40 - dac/koptelefoon/voorversterker (platenspeler) in een, die Oldfart heeft aangeschaft - die is goedkoper. Ik heb vorig jaar mijn MicroMega Dac verkocht voor 125 euro
0
geplaatst: 14 maart 2013, 21:26 uur
'Bedenk net dat er nog meerdere zijn, maar dan moet je even zoeken. Je kunt ook kijken voor een tweedehandse op hifi.nl of marktplaats.
Nog een tip: let goed op hoeveel ingangen een DAC heeft; en van welk soort: usb, toslink (optisch), coax, en of audio (line-in). Kan je meerdere apparaten aansluiten - die Furutech steltje bijv in staat of via die DAC (met usb) vinyl te rippen naar je pc (mbv Audacity) - mocht je dat willen.
Nog een tip: let goed op hoeveel ingangen een DAC heeft; en van welk soort: usb, toslink (optisch), coax, en of audio (line-in). Kan je meerdere apparaten aansluiten - die Furutech steltje bijv in staat of via die DAC (met usb) vinyl te rippen naar je pc (mbv Audacity) - mocht je dat willen.
0
geplaatst: 14 maart 2013, 21:47 uur
En wat zijn de meningen over de HRT Music Streamer II? Op Head-fi (computer audio gedeelte dan) en htforum.nl zijn ze bijvoorbeeld lyrisch over deze DAC. Natuurlijk zijn de mogelijkheden beperkter dan de DAC's dat jij voorstelde, maar daartegenover staat er wel een goedkope DAC die ook nog eens positieve meningen heeft.
* denotes required fields.