Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 14 maart 2013, 23:17 uur
Ik zou het je niet kunnen vertellen. Het zou een instap kunnen zijn en de praktijk leert hoe goed die oplossing is.
Mijn hifidealer haalt bij zijn neus al op bij die Furutech - maar dat zegt mij niets en Oldfart is er tevreden over, zie hierboven.
Het belangrijkste bepaal je zelf: wat zoek je, wat is je budget. Heb je ca 200 euro, moet je zeker niet naar een Moon (van 1300) gaan kijken. IK ga tzt voor een StreamMagic (streaming en Dac in één), of - als het financieel meezit - voor een Naim NAC N 172 XS voorversterker-netwerkspeler.
Mochten gaandeweg je wensen/behoeften veranderen, kan je beter met goedkope oplossing starten.
Ik heb zelf ook wel gedraaid met een kabel van geluidskaart naar versterker - om in mijn werkkamer downloads af te kunnen spelen, in redelijke kwaliteit.
Mijn hifidealer haalt bij zijn neus al op bij die Furutech - maar dat zegt mij niets en Oldfart is er tevreden over, zie hierboven.
Het belangrijkste bepaal je zelf: wat zoek je, wat is je budget. Heb je ca 200 euro, moet je zeker niet naar een Moon (van 1300) gaan kijken. IK ga tzt voor een StreamMagic (streaming en Dac in één), of - als het financieel meezit - voor een Naim NAC N 172 XS voorversterker-netwerkspeler.
Mochten gaandeweg je wensen/behoeften veranderen, kan je beter met goedkope oplossing starten.
Ik heb zelf ook wel gedraaid met een kabel van geluidskaart naar versterker - om in mijn werkkamer downloads af te kunnen spelen, in redelijke kwaliteit.
0
geplaatst: 15 maart 2013, 00:37 uur
Ik zal nog even verder kijken en het eventueel proberen. Bedankt voor de moeite! 

0
geplaatst: 15 maart 2013, 02:30 uur
Heb je een berichtje gestuurd Louis; mij bevalt de GT40 uitstekend in ieder geval.
0
geplaatst: 15 maart 2013, 21:12 uur
Idem hier. Prachtig apparaat. Gebruik m als hoofdtelefoonversterker en rip er op 24 bit vinyl om te kunnen streamen. Perfecte kwaliteit en leuk om te doen.De GT 40 heeft de What hifi waard in 2012 gewonnen. Vette aanrader. Wel een goeie usb kabel bij kopen. Haal je het maximale eruit.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 09:04 uur
0
geplaatst: 17 maart 2013, 00:23 uur
Ik heb vandaag heel wat opzoekingswerk gedaan en de volgende apparaten ga ik een dezer dagen intensief beluisteren in de hi-fi winkel:
- Arcam Rdac
- Micromega MydAC
- Furutech ADL GT40 USB DAC
- Musical Fidelity V-DAC II
- Arcam Rdac
- Micromega MydAC
- Furutech ADL GT40 USB DAC
- Musical Fidelity V-DAC II
0
geplaatst: 17 maart 2013, 09:24 uur
Musical Fidelity V DAC is wb prijs kwaliteit een beauty. Luister wel heel bewust naar de V DAC met en zonder PSU voeding. De PSU betreft een opgewaardeerde voeding voor de V DAC die veel meer rust en stabiliteit geeft. Wereld van verschil en prijstechnisch een absolute aanrader. Uiteraard in verhouding met de apparatuur die je gaat gebruiken en de centjes in je portemonnee. Veel luisterplezier.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 10:44 uur
Om me ook maar even in de discussie te mengen. Ik weet niet in welke prijsklasse jouw lijstje zich bevind maar Ik kan je van harte de Dacmagic van Cambridge Audio aan bevelen. Heb het apparaat zelf in gebruik en bevalt mij erg goed.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 14:18 uur
Hier USB audio - Synchronous/Asynchronous - hifi-advice.com is ook nog wat technische achtergrondinfo te vinden.
M.n. over de impact van verschillende systemen/merken voor DAC en mediaplayer (streamer). Synching van clock(speed) schijnt een reëel issue te zijn - en dat is voor mij een van de redenen om te kiezen voor een 2-in-1 oplossing zoals bij de Cambridge Audio Streammagic (mediastreaming en DAC ineen).
Edoch elke oplossing/kwaliteit heeft een prijs. Via die link is ook veel nuttige info te vinden - er is op zich niets tegen om goedkoop te starten en dan laten te upgraden. Zelf zou ik dat geval wel gaan voor de betere opslagsystemen en daar NIET op besparen.
M.n. over de impact van verschillende systemen/merken voor DAC en mediaplayer (streamer). Synching van clock(speed) schijnt een reëel issue te zijn - en dat is voor mij een van de redenen om te kiezen voor een 2-in-1 oplossing zoals bij de Cambridge Audio Streammagic (mediastreaming en DAC ineen).
Edoch elke oplossing/kwaliteit heeft een prijs. Via die link is ook veel nuttige info te vinden - er is op zich niets tegen om goedkoop te starten en dan laten te upgraden. Zelf zou ik dat geval wel gaan voor de betere opslagsystemen en daar NIET op besparen.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 15:08 uur
Mjuman schreef:
Dat ik alleen maar onderschrijven. Mocht je bv een nas gaan gebruiken voor opslag is de aanschaf een moment van nadenken. Zeker bij grotere bestanden (Flac, WAV en 24 bit) is het van belang dat de processor de nodige snelheid heeft. Hoe meer rips op de harde schijf hoe meer tijd er nodig om door de grote hoeveelheid bestanden te gaan. Een beetje snelheid is dan wel makkelijk. Er is zoveel moois op de markt. Om te gaan streamen kun je met een leuk budget erg leuke dingen doen.
0
geplaatst: 7 mei 2013, 15:19 uur
0
geplaatst: 12 mei 2013, 20:53 uur
Mijn eerste stereo bestond uit de -deels kapotte- 2-in-1 stereo van mijn broer, waar ik met een losse pre-amp de DUAL platenspeler van mijn ouders op aangesloten had. Die platenspeler had een saffiernaald die je om kon draaien, en had een los dekseltje dat er niet op kon als ik een lp draaide, want lp's staken uit het ding.
Na veel ge-vervang heb ik nu een NAD-set, met Paradigm monitor-9 speakers, en heb mijn cd-speler vervangen door een Synology-NAS die in mijn meterkast draait, en die aangesloten staat op mijn Squeezebox, die via een DacMagic op mijn versterker is aangesloten. Ik koop nog el CD's, maar die knal ik gelijk op de NAS (met back up mogelijkheid)
Sedert 2 weken heb ik weer een platenspeler, en ga over een tijdje maar eens kijken naar een upgrade voor mijn stereo. Ik denk dat ik eerst maar eens naar de combinatie van pre amp en platenspeler ga kijken, ik heb hier via het forum begrepen dat daar behoorlijk wat te verbeteren valt...
Na veel ge-vervang heb ik nu een NAD-set, met Paradigm monitor-9 speakers, en heb mijn cd-speler vervangen door een Synology-NAS die in mijn meterkast draait, en die aangesloten staat op mijn Squeezebox, die via een DacMagic op mijn versterker is aangesloten. Ik koop nog el CD's, maar die knal ik gelijk op de NAS (met back up mogelijkheid)
Sedert 2 weken heb ik weer een platenspeler, en ga over een tijdje maar eens kijken naar een upgrade voor mijn stereo. Ik denk dat ik eerst maar eens naar de combinatie van pre amp en platenspeler ga kijken, ik heb hier via het forum begrepen dat daar behoorlijk wat te verbeteren valt...
0
geplaatst: 15 mei 2013, 09:10 uur
... ik was gisteren bij 'mijn' Audiozaak, en daar vertelde men mij dat de preamp inderdaad de eerste goede update zou zijn. Omdat ik een NAD-setje heb, dacht ik eerst aan een PP2 als upgrade, maar de verkoper adviseerde me toch de Pro-ject phono box aan, waar ik al goede reviews over gelezen had, en die ik dan ook maar besteld heb...
Als tweede upgrade-mogelijkheid, heb ik de draaitafel. Hierin stelde de adviseur dan de Pro-ject Debut Carbon Esprit een mooie update zou zijn, echter ik lees hier op het forum dat je zelf nog erg veel moet tweaken aan die draaitafel, en daar heb ik eigenlijk geen trek in... De vraag is dus: Is de pro-ject echt zo'n verbetering t.o.v. mijn Technics DD22 en hoe zit het met dat tweaken?
Als tweede upgrade-mogelijkheid, heb ik de draaitafel. Hierin stelde de adviseur dan de Pro-ject Debut Carbon Esprit een mooie update zou zijn, echter ik lees hier op het forum dat je zelf nog erg veel moet tweaken aan die draaitafel, en daar heb ik eigenlijk geen trek in... De vraag is dus: Is de pro-ject echt zo'n verbetering t.o.v. mijn Technics DD22 en hoe zit het met dat tweaken?
0
geplaatst: 15 mei 2013, 10:17 uur
Geen idee hoe je bij dat "tweaken" komt, maar daar is absoluut geen sprake van.
Bij Pro-Ject vind je op hun site Pro-Ject Audio Systems - project-audio.com pdf's met de specs van alle types en hun kenmerken. Afhankelijk van je behoeften:
* kleur en afwerking
* pre-amp ingebouwd of niet
* automatische afslag of niet
* instelling van 33 en 45 toeren (als los accessoire is er de speedbox - die heb ik ook)
* element - sommige komen met een element ingebouwd (veelal Ortofon - niet mijn keuze) - je kunt bedingen bij aankoop dat een (ander) element wordt ingebouwd - zelf een element inbouwen is een optie, maar dat vergt een template ervoor en twee rechterhanden
Zelfs een relatief goedkope Pro-Ject of Rega is al een fikse verbetering - horen = weten!
Bij Pro-Ject vind je op hun site Pro-Ject Audio Systems - project-audio.com pdf's met de specs van alle types en hun kenmerken. Afhankelijk van je behoeften:
* kleur en afwerking
* pre-amp ingebouwd of niet
* automatische afslag of niet
* instelling van 33 en 45 toeren (als los accessoire is er de speedbox - die heb ik ook)
* element - sommige komen met een element ingebouwd (veelal Ortofon - niet mijn keuze) - je kunt bedingen bij aankoop dat een (ander) element wordt ingebouwd - zelf een element inbouwen is een optie, maar dat vergt een template ervoor en twee rechterhanden
Zelfs een relatief goedkope Pro-Ject of Rega is al een fikse verbetering - horen = weten!
0
geplaatst: 15 mei 2013, 10:21 uur
...wat ik bedoel, is dat ik hier lees dat je nog van alles moet instellen voordat je kunt genieten...
0
geplaatst: 15 mei 2013, 10:49 uur
m@rcus schreef:
...wat ik bedoel, is dat ik hier lees dat je nog van alles moet instellen voordat je kunt genieten...
Welnee - een goede hifi-zaak komt het ding afleveren en afstellen bij je thuis: dat is de meerwaarde ven een REtailer. Desnoods doen ze het voor je in de winkel (als je op de Waddeneilanden woont). Koop je bij een Etailer( internet), dan moet je het zelf doen- dat verklaart het prijsverschil tussen RE en E.
En een (ander) element, kunnen/moeten zij voor je inbouwen.
0
geplaatst: 15 mei 2013, 11:10 uur
Top. Dank. Waarom was/ben je ontevreden over Ortofon en heb je welke element laten inbouwen? Ik heb er hier wel iets over gelezen, maar kan het niet zo 1-2-3 vinden...
0
geplaatst: 15 mei 2013, 11:21 uur
m@rcus schreef:
Top. Dank. Waarom was/ben je ontevreden over Ortofon en heb je welke element laten inbouwen? Ik heb er hier wel iets over gelezen, maar kan het niet zo 1-2-3 vinden...
Het Ortofon M5 (oid) vind ik erg schel en hard klinken. Grado heeft meer diepte en warmte; moet je alleen met meer volume draaien.
(je kunt zoeken mbv de knop rechtsboven (Zoek bericht), bericht aanvinken en dan daarachter "Ortofon" typen. Vind je de gewenste info.
0
geplaatst: 27 april 2014, 12:58 uur
Beste mensen,
Wil graag wat meer informatie mbt het streamen.
Momenteel stream ik mijn downloads met een sonos connect die is aangesloten op een arcam A38, daar hangt ook nog een Arcam rDac tussen.
Over de geluidsweergave en het gebruikersgemak ben ik zeer tevreden.
Hetgene waar de schoen wringt, is het niet kunnen weergeven van 24/96 en 24/192.
Nu heb ik meerdere streamers uitgeprobeerd te weten : Pioneer n50, CA stream magic en Marantz.
Helaas hebben ze allemaal hetzelfde euvel; een slechte communicatie met mijn NAS (WDMycloud) en een barslechte user-interface. Vastlopende Apps, dubbele bibliotheek enz enz. Het proces bij de Sonos verloopt wel vlekkeloos.
Nu ben ik dus best wel een beetje een audiofiel en wil dus graag upgraden.
Mijn vraag is dus...... wie heeft ervaring met een high-end streamer, die hetzelfde gebruikersgemak heeft als de Sonos.
Zelf kwam ik bij Naim uit maar de dealer(Wilbert) wil hem niet uitlenen.
Wil graag wat meer informatie mbt het streamen.
Momenteel stream ik mijn downloads met een sonos connect die is aangesloten op een arcam A38, daar hangt ook nog een Arcam rDac tussen.
Over de geluidsweergave en het gebruikersgemak ben ik zeer tevreden.
Hetgene waar de schoen wringt, is het niet kunnen weergeven van 24/96 en 24/192.
Nu heb ik meerdere streamers uitgeprobeerd te weten : Pioneer n50, CA stream magic en Marantz.
Helaas hebben ze allemaal hetzelfde euvel; een slechte communicatie met mijn NAS (WDMycloud) en een barslechte user-interface. Vastlopende Apps, dubbele bibliotheek enz enz. Het proces bij de Sonos verloopt wel vlekkeloos.
Nu ben ik dus best wel een beetje een audiofiel en wil dus graag upgraden.
Mijn vraag is dus...... wie heeft ervaring met een high-end streamer, die hetzelfde gebruikersgemak heeft als de Sonos.
Zelf kwam ik bij Naim uit maar de dealer(Wilbert) wil hem niet uitlenen.
0
geplaatst: 27 april 2014, 15:00 uur
wexxel99 - ik zie dat je het topic inmiddels hebt gevonden; was vanochtend online via mijn android-tablet en is kopiëren van links minder eenvoudig, vandaar 
Die Naim-oplossing is een DAC, streamer en pre-amp ineen - prijs is ca 2400. Geen idee of je al klant bent van Wilbert; ik zou ik je het volgende aanraden: leg je behoeften aan hen, vraag advies voor en ga luisteren. Vervolgens vraag je of je het apparaat mag lenen en als het bevalt wil je het kopen; alternatief: je vraagt hen garantie af te geven dat het met jouw NAS integreert zoals jij wilt. Beide lijkt me een optie.

Die Naim-oplossing is een DAC, streamer en pre-amp ineen - prijs is ca 2400. Geen idee of je al klant bent van Wilbert; ik zou ik je het volgende aanraden: leg je behoeften aan hen, vraag advies voor en ga luisteren. Vervolgens vraag je of je het apparaat mag lenen en als het bevalt wil je het kopen; alternatief: je vraagt hen garantie af te geven dat het met jouw NAS integreert zoals jij wilt. Beide lijkt me een optie.
0
geplaatst: 27 april 2014, 19:11 uur
Ja die had ik al op het oog, de Naim NAC-172XS. Was alleen benieuwd of andere mensen ervaring hadden met de app van Naim. Had bij Wilbert gevraagd of ie te combineren is met mijn Arcam P38 eindversterker en daar werd verkondigd dat hij het beste met een Naim eindversterker te combineren is(uiteraard). Ze waren trouwens wel de perfecte combinatie met mijn Sonus Fabers, daarom ben ik zo benieuwd 

0
geplaatst: 2 mei 2014, 14:39 uur
Ok inmiddels gekocht... en wat een muzikale pracht!!! App is ook meer dan ok, zeer goed zelfs komt zeer dicht in de buurt v/d GUI van Sonos. Al met al een enorme aanrader dus
0
Ace
geplaatst: 8 mei 2014, 11:57 uur
Ik heb ook naar Naim gekeken, maar ben uiteindelijk voor Linn gegaan. Naim werkt prima, maar Linn is op streaming gebied echt het allerbeste jongetje uit de klas. Qua klank zijn beiden heel verschillend. Overigens vind ik de combi Naim met Sonus Faber ook erg mooi. Mooie aankoop, veel plezier ermee!
Apart trouwens dat een dealer zo'n apparaat bij concrete interesse niet als demo mee naar huis wil geven.
Apart trouwens dat een dealer zo'n apparaat bij concrete interesse niet als demo mee naar huis wil geven.
0
buizen
geplaatst: 3 juni 2014, 11:03 uur
Is er ook iemand bekend met de Yarland buizenversterker(tje)s?
Voor amper 300euro(!) heb je al een ontzettend goed klinkende echte buizenversterker.
Heb zelf hier de FV34BSA staan (die was zo'n 500,-)die het vinyl versterkt en prachtig laat klinken uit de Boston-luidsprekers. Overigens getipt door Wilbrand acoustics in Nordhorn, en daar ook besteld (spul is moeilijk aan te komen en niet op voorraad). Vaklui.
Yarland FV34BSA versterker - hifi.nl
(wel een enorme gemiste kans dat de review van 5 pagina's nergens over een combi met platenspeler/vinyl gaat).
Dit geinige warme buizenversterktje komt met een stel Boston HS450 luidspreker'zuilen'. Vanwege het vermeende verouderde 'model' of het niet meer zo hippe uiterlijk sterk afgeprijsd van 400,- p stuk tot 400,- per set.
Eigenlijk wil ik nog eens een stel echt supergoede zuilen hebben, en ook hele mooie.
Heel graag draai ik vinyl en wat heb ik een plezier van e Pro-ject RPM grammafoonplatenspeler!
Buizenversterkertje en draaitafel staan samen op een prachtig Art-Deco-tafeltje, om het genot compleet te maken.
(kwa CD's heb ik gewoon zo'n vederlicht goedkoop ding van een paar tientjes bij de MediaMarkt).
Voor amper 300euro(!) heb je al een ontzettend goed klinkende echte buizenversterker.
Heb zelf hier de FV34BSA staan (die was zo'n 500,-)die het vinyl versterkt en prachtig laat klinken uit de Boston-luidsprekers. Overigens getipt door Wilbrand acoustics in Nordhorn, en daar ook besteld (spul is moeilijk aan te komen en niet op voorraad). Vaklui.
Yarland FV34BSA versterker - hifi.nl
(wel een enorme gemiste kans dat de review van 5 pagina's nergens over een combi met platenspeler/vinyl gaat).
Dit geinige warme buizenversterktje komt met een stel Boston HS450 luidspreker'zuilen'. Vanwege het vermeende verouderde 'model' of het niet meer zo hippe uiterlijk sterk afgeprijsd van 400,- p stuk tot 400,- per set.
Eigenlijk wil ik nog eens een stel echt supergoede zuilen hebben, en ook hele mooie.
Heel graag draai ik vinyl en wat heb ik een plezier van e Pro-ject RPM grammafoonplatenspeler!
Buizenversterkertje en draaitafel staan samen op een prachtig Art-Deco-tafeltje, om het genot compleet te maken.
(kwa CD's heb ik gewoon zo'n vederlicht goedkoop ding van een paar tientjes bij de MediaMarkt).
0
geplaatst: 8 juli 2014, 18:29 uur
Ik heb een vraag over microsetjes.
Sinds een paar maanden staat hier de Pioneer HM71, en hij wordt vrij snel warm. Binnen amper drie kwartier al. Is dat normaal, wat zou de oorzaak kunnen zijn (hem te krap plaatsen is het alvast níet, er zit best wat ruimte rondom), en is dat schadelijk voor zo'n apparaat?
Overigens hangen er níet de boxen aan die er van origine bijgeleverd zijn, maar passen de boxen qua eigenschappen wel precies bij de set. Dus dat is het ook niet. Bovendien leverde een test, het setje drie kwartier op 'mute' laten staan, precies hetzelfde resultaat op.
Z'n voorganger, een Sony Mhc-Rg222-miniset, werd een stuk minder snel warm. En bij die ik ervóór had, een Philips in dezelfde stijl als die Sony, is het me ook niet opgevallen.
Sinds een paar maanden staat hier de Pioneer HM71, en hij wordt vrij snel warm. Binnen amper drie kwartier al. Is dat normaal, wat zou de oorzaak kunnen zijn (hem te krap plaatsen is het alvast níet, er zit best wat ruimte rondom), en is dat schadelijk voor zo'n apparaat?
Overigens hangen er níet de boxen aan die er van origine bijgeleverd zijn, maar passen de boxen qua eigenschappen wel precies bij de set. Dus dat is het ook niet. Bovendien leverde een test, het setje drie kwartier op 'mute' laten staan, precies hetzelfde resultaat op.
Z'n voorganger, een Sony Mhc-Rg222-miniset, werd een stuk minder snel warm. En bij die ik ervóór had, een Philips in dezelfde stijl als die Sony, is het me ook niet opgevallen.
0
geplaatst: 23 juli 2014, 18:37 uur
Mijn nieuwe speeltjes (binnenkort).
http://www.hobo.nl/images/50192/3/paradigm-studio-60-(zwart-hoogglans).jpg
Paradigm Studio 60 (Zwart Hoogglans)
http://www.hi-fi.ru/upload/resize_cache/iblock/4a1/800_800_1/4a157517716115b6c674303cc321e39a.JPG
Denon DCD-CX3 cd-speler + Denon DRA-CX3 reciever
http://i.testfreaks.nl/images/products/600x400/181/denon-dp-300f.21812917.jpg
Denon DP-300F platenspeler
En dat was mijn vakantiegeld.
http://www.hobo.nl/images/50192/3/paradigm-studio-60-(zwart-hoogglans).jpg
Paradigm Studio 60 (Zwart Hoogglans)
http://www.hi-fi.ru/upload/resize_cache/iblock/4a1/800_800_1/4a157517716115b6c674303cc321e39a.JPG
Denon DCD-CX3 cd-speler + Denon DRA-CX3 reciever
http://i.testfreaks.nl/images/products/600x400/181/denon-dp-300f.21812917.jpg
Denon DP-300F platenspeler
En dat was mijn vakantiegeld.

0
geplaatst: 23 juli 2014, 20:43 uur
Leuk spul - ik hoop dat je wel leuke draadjes erbij hebt gekregen, want anders wordt het een stil gebeuren 
Zeker die Paradigms verdienen wel goede kabels. Die DCD- CX3 nieuw - type is ca 3,5 jaar oud of tweedehands?

Zeker die Paradigms verdienen wel goede kabels. Die DCD- CX3 nieuw - type is ca 3,5 jaar oud of tweedehands?
0
geplaatst: 23 juli 2014, 21:42 uur
Mjuman schreef:
Leuk spul - ik hoop dat je wel leuke draadjes erbij hebt gekregen, want anders wordt het een stil gebeuren

Mjuman schreef:
Ze zijn niet nieuw nee. Dat is voor mij niet te betalen. Dan zou het totaal op meer dan € 5k uitkomen.
0
buizen
geplaatst: 23 juli 2014, 21:48 uur
Gaaf dat je een platenspeler in het hart van je muziekcentrum hebt, L_T_B. Daar kun je heel wat uurtjes plezier mee verdrijven.
* denotes required fields.