MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic

zoeken in:
Mijn oude Philips in-ears hebben het na 5 jaar trouwe dienst begeven. Nu moet ik dus nieuwe kopen. Iemand nog tips waar ik op moet letten? Ik wil sowieso weer in-ears en max zo'n 40 euro uitgeven.

Heb er by the way een paar gezien. Zal die nog even posten:
Sennheiser CX300 II
Denon AH C260
Philips SHE9000
Panasonic RP HJE350E
Philips SHE8000

De CX300 heeft een vreselijk aangedikte basslaag, alleen kopen als je graag heel veel bass in je muziek hebt.

Ynoskire schreef:
De CX300 heeft een vreselijk aangedikte basslaag, alleen kopen als je graag heel veel bass in je muziek hebt.

Dank. Dat wordt 'm dus niet.

Misschien een 'domme'vraag:

Ik zit er aan te denken om een koptelefoon te kopen. Deze gebruik ik dan in combinatie met de muziek die op mijn mobiele telefoon staat (Samsung Galaxy S) Maar nu had ik ergens gelezen dat een goede/dure hoofdtelefoon voor de kwaliteit van de muziek niet uitmaakt als je het luistert met een audioapparaat wat het 'beste, meest tot zijn recht komende, geluid van de koptelefoon niet aankan.. klopt dit? Anders is het natuurlijk een beetje zonde geld. Wat ik inhoudelijk zoek is het volgende (aangezien ik niet erg veel verstand heb van frequenties ed zal ik het op de volgende manier omschrijven)

Hoofdtelefoon
- Voor onderweg en thuis
-Goed draagcomfort
- Redelijk lang snoer
- Budget: 100-150€

Nu heb ik de In ears van Sennheiser gekocht voor 70€ (type: CX870) Maar daar ben ik niet tevreden over. Bass is prima maar ik luister voornamelijk ambient muziek (Celer,Stars Of The Lid,Chubby Wolf etc) en zelfs als ik het geluid op zijn hardst zet hoor ik nog omgeving geluid+ af en toe wat 'crackling'

Dus wat ik zoek is dus een allround koptelefoon. Kan iemand mij van goed advies voorzien?

Bvd,

Een audio technica M50.

En als je wat comfort wilt inleveren voor wat meer isolatie, dan is een Sennheiser HD25 II ook een mogelijkheid. Je zult met een samsung galaxy S niet het maximale uit je koptelefoon halen (tenminste, ik heb een HD 25 II en een samsung galaxy s plus en het klinkt toch een stukje beter uit mijn mp3 speler, een cowon J3), maar wel een verbetering merken.

Ynoskire schreef:
Een audio technica M50.

En als je wat comfort wilt inleveren voor wat meer isolatie, dan is een Sennheiser HD25 II ook een mogelijkheid. Je zult met een samsung galaxy S niet het maximale uit je koptelefoon halen (tenminste, ik heb een HD 25 II en een samsung galaxy s plus en het klinkt toch een stukje beter uit mijn mp3 speler, een cowon J3), maar wel een verbetering merken.

Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik weten met welke hoofdtelefoon ik het maximale geluid uit mijn speler haal?

Mijn koptelefoon is voor de zoveelste keer kapot. Wederom gaat het om een breukje in de kabel. Mijn koptelefoons gaan doorgaans niet langer dan een half of driekwart jaar mee. Heb er al een stuk of vier versleten op die manier. Steeds met garantie een nieuwe kunnen krijgen, maar de vorige keer heb ik er geen bonnetje bij gekregen en heb ik daar ook niet aan gedacht, dus nu heb ik geen garantie. Op zich geen ramp, want ik heb de afgelopen 2/3 jaar geen extra geld uit hoeven geven omdat ik elke keer gewoon een nieuwe kreeg.

Maar goed, ik moet dus maar weer een nieuwe kopen aangezien het toch wel handig is, daarnaast is er gewoon muziek die beter klinkt door een koptelefoon. Ik ben van plan niet meer uit te geven dan ongeveer 40 euro. Ik had een Sennheiser HD205-II, maar is er iemand die misschien een tip heeft voor een betere toevallig, met name wat betreft het snoer? Anders koop ik gewoon weer zoiets

Daarnaast over het breken van die snoertjes, dat is namelijk nogal vervelend: iemand tips om dat te voorkomen? Ik zorg er sowieso al voor dat ik hem nooit dubbel vouw bij de plug-in (waar hij altijd breekt) en doe er op zich wel voorzichtig mee, de reden dat hij zo snel kapot gaat is volgens mij gewoon overmatig gebruik

niels94 schreef:
Mijn koptelefoon is voor de zoveelste keer kapot. Wederom gaat het om een breukje in de kabel. Mijn koptelefoons gaan doorgaans niet langer dan een half of driekwart jaar mee. Heb er al een stuk of vier versleten op die manier. Steeds met garantie een nieuwe kunnen krijgen, maar de vorige keer heb ik er geen bonnetje bij gekregen en heb ik daar ook niet aan gedacht, dus nu heb ik geen garantie. Op zich geen ramp, want ik heb de afgelopen 2/3 jaar geen extra geld uit hoeven geven omdat ik elke keer gewoon een nieuwe kreeg.

Maar goed, ik moet dus maar weer een nieuwe kopen aangezien het toch wel handig is, daarnaast is er gewoon muziek die beter klinkt door een koptelefoon. Ik ben van plan niet meer uit te geven dan ongeveer 40 euro. Ik had een Sennheiser HD205-II, maar is er iemand die misschien een tip heeft voor een betere toevallig, met name wat betreft het snoer? Anders koop ik gewoon weer zoiets

Daarnaast over het breken van die snoertjes, dat is namelijk nogal vervelend: iemand tips om dat te voorkomen? Ik zorg er sowieso al voor dat ik hem nooit dubbel vouw bij de plug-in (waar hij altijd breekt) en doe er op zich wel voorzichtig mee, de reden dat hij zo snel kapot gaat is volgens mij gewoon overmatig gebruik

Ik heb me onlangs een Sennheiser HD439 gekocht om op kantoor te gebruiken. Deze heeft een verwisselbaar snoer dmv een piepklein jack-plugje. Dit model wordt trouwens geleverd met een lang en een kort snoer. Hij is evenals je HD205 van het gesloten type. Hij is zeer comfortabel en klinkt voor een gesloten koptelefoon zeer goed voor zijn geld. Misschien iets voor u ? Kost wel het dubbele van €40.Maar af en toe en snoer vervangen kost immers minder dan altijd van koptelefoon te moeten veranderen. Op termijn win je die investering dus terug.

Bedankt! Zit erover te denken. Luister toch erg veel muziek en heb ook een dikke 200 euro aan een mp3 speler uitgegeven, dus een wat duurdere koptelefoon is op zich niet heel gek... Zijn die snoertjes ook apart te koop dan voor een normale prijs?

Volstaan Jack kabels in dat geval? Gewoon wat ik als eerste tegenkwam bij google, weet iemand er meer van (welke kabels ik kan gebruiken)? Bedankt Denk dat ik hem in dat geval maar koop.

Gek dat jouw Sennheiser zo snel kapot is gegaan. Heb dezelfde, maar ik vind het een geweldig ding en heb er nog nooit problemen mee gehad. En dat terwijl ik hem al bijna een jaar heb.

Ik geef hem nog een maand

niels94 schreef:
Bedankt! Zit erover te denken. Luister toch erg veel muziek en heb ook een dikke 200 euro aan een mp3 speler uitgegeven, dus een wat duurdere koptelefoon is op zich niet heel gek... Zijn die snoertjes ook apart te koop dan voor een normale prijs?

Ik heb nog niet veel tijd gehad om te zoek, maar er bestaan zeker al vervangkabels voor de quasi identieke HD438- de voorganger van de zeer recent gelanceerde HD439. De 438 en de 439 zijn volgens mij de enige van de serie HD418/428/438/448 en opvolgers HD419/429/439/449 die dat afneembaar snoer hebben. Ik heb een prijs van €6,53 gevonden ergens. Da's niet zo goedkoop , maar voor dat geld vind je langs de andere kant niet veel nieuwe hoofdtelefoons, laat staan hoofdtelefoons die de naam "hoofdtelefoon" waard zijn.

Goedkoop zat voor me Bovendien heb ik al gelezen dat je zelfs op die kabels garantie hebt. Maar toch, heb je toevallig een linkje? Dan weet ik toch wat ik moet hebben. Heb hem namelijk zojuist besteld toevallig

panjoe (moderator)
Ik heb de met de HD205 vergelijkbare HD215 en die heeft ook een snoer dat je los kan koppelen. Hij sluit geweldig af van de omgeving en geeft zelf ook prima geluid. Ondertussen is het snoer overigens wel eens kapot gegaan maar die heb ik in een winkeltje in Amsterdam laten maken voor €7,50. Het ding zelf kostte me 40 euro via Marktplaats, in de winkel is ie wel een stukje duurder.

Ik heb hem binnen hoor Schitterend ding, draagcomfort is al direct drie keer beter dan de vorige die ik had en het geluid klinkt ook helemaal top. Goede aankoop geweest dus! Nu kan ik weer écht van mijn metal genieten

Iemand hier ervaring met het merk WeSC?

Momeneel gebruik ik deze

Thuis

(afbeelding)
Sennheiser HDR 120 II

Onderweg

(afbeelding)
Sennheiser CX300 II

iemand ervaring met Bowers & Wilkens P5?

Raffael1977
Daar heb ik ervaring mee Timmie en valt vies tegen en zeker gezien de prijs wat hij kost. Schiet zwaar te kort in het laag. Het midden en hoog was redelijk, niet beter ten opzichte van gelijkwaardige prijzen in andere merken. Ik vond zelfs bose beter klinken maar die was ook 200 euro goedkoper. De verkoper zei dat het geschikt was voor oude rock, klassiek en jazz maar ik liet nummers horen van dit soort stijlen en hij was direct stil. Geen commentaar zei hij.

Ik heb hem zelf inmiddels ook beluisterd en vond inderdaad de bass te weinig aanwezig...
Nou ben ik op het spoor van grado gekomen, kan iemand mij vertellen of de grado's een goede bass hebben? en dan heb ik het over de SR60i, 80i, 125i.

Alvast bedankt!

Op welk soort apparaat moet die Grado aangesloten worden dan?
Aan die Grado koptelfoon zal het niet snel liggen of er wel of geen goede basweergave is, die is prima in orde.
Eerder zal de kwaliteit van het apparaat waarop de koptelefoon wordt aangesloten een rol spelen, naast de manier waarop de muziek is 'opgeslagen' .

Wel is het zo dat de Grado's niet geheel zijn afgesloten, en bij hoog volume dus veel geluid aan de omgeving doorgeven.

Als je verder het niet erg vindt om er bij te lopen alsof je een headset draagt van een piloot uit de tweede wereldoorlog, dan is een Grado zeker een zeer goede keuze.

Muzikaler komen koptelefoons bijna niet , en zeker niet in die prijsklasse.

Grado zijn qua basweergave top. Maar ze lekken inderdaad geluid dat het geen naam heeft.
De vraag van Oldfart "Op welk soort apparaat moet die Grado aangesloten worden ?" is wel degelijk van belang.
Want de SR60i en SR80i hebben standaard een 3,5 mm jack met adaptor naar 6,3 mm, waar de 125i standaard alleen een 6,3 mm jack heeft (en ook een veel betere kabel). Een adaptor is niet bijgeleverd en die van Grado zelf kost €15 . En alle andere adaptors (Hama e.d) zijn echt waardeloze rommel en aldus zonde om op een SR125i te gebruken.Bottom line : in het geval van portable audio (mp3 ed) : ga voor een SR60i of 80i.Niet voor een 125i. Da's zonde van het geld. Die moet je gebruiken op je huiskamer stereo . Of nog beter : op een aparte koptelefoonversterker.

Zoals ik al eerder in dit topic schreef: ik ben ontzettend blij met mijn SR80i! Echt het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat lekken van geluid - daardoor is deze koptelefoon niet zo geschikt voor in de trein. Maar verder sluit ik me helemaal bij Oldfart aan: in deze prijsklasse absoluut het meest muzikale dat er is. Wat een helder en vol geluid!

Bedankt!
Ik denk dat de SR80i dan het best bij mijn wensen aansluit, ik ga hem binnenkort is eens even ergens beluisteren!

Dutchy schreef:
Misschien een 'domme'vraag:

Ik zit er aan te denken om een koptelefoon te kopen. Deze gebruik ik dan in combinatie met de muziek die op mijn mobiele telefoon staat (Samsung Galaxy S) Maar nu had ik ergens gelezen dat een goede/dure hoofdtelefoon voor de kwaliteit van de muziek niet uitmaakt als je het luistert met een audioapparaat wat het 'beste, meest tot zijn recht komende, geluid van de koptelefoon niet aankan.. klopt dit? Anders is het natuurlijk een beetje zonde geld. Wat ik inhoudelijk zoek is het volgende (aangezien ik niet erg veel verstand heb van frequenties ed zal ik het op de volgende manier omschrijven)

Hoofdtelefoon
- Voor onderweg en thuis
-Goed draagcomfort
- Redelijk lang snoer
- Budget: 100-150€

Nu heb ik de In ears van Sennheiser gekocht voor 70€ (type: CX870) Maar daar ben ik niet tevreden over. Bass is prima maar ik luister voornamelijk ambient muziek (Celer,Stars Of The Lid,Chubby Wolf etc) en zelfs als ik het geluid op zijn hardst zet hoor ik nog omgeving geluid+ af en toe wat 'crackling'

Dus wat ik zoek is dus een allround koptelefoon. Kan iemand mij van goed advies voorzien?

Bvd,
Beetje laat natuurlijk, maar helemaal geen domme vraag.

Speur zelf al erg lang regelmatig voor dit soort zaken en ben altijd geïnteresseerd in sterke prijs/kwaliteit verhoudingen.

Ben met name gericht op het middenklasse segment (wordt veelal gezien als tussen de 100-300 euro).

Als je goed onderzoek doet naar koptelefoons merk je dat echte allrounders nauwelijks bestaan. Koptelefoons passen bij bepaalde soorten muziek, sommige zijn wel meer allrounders dan anderen uiteraard.. Voor een relatief echt goede allrounder betaal je heel veel geld (teveel naar mijn mening, maar naar verhouding nog zeker 10x minder dan voor een 1e klasse speaker installatie).

Goede startpagina: InnerFidelity's "Wall of Fame" | InnerFidelity

Voor wat jou betreft worden bij gesloten (omgevingsgeluid afschermende) koptelefoons inderdaad de ATH M50 aangeraden, maar ook de Shure 840. Overigens vond ik bij kort testen de Shure 940 een stuk beter klinken, vooral gedetailleerder, maar de hoofdband daarvan schijnt over het algemeen snel barstjes te krijgen en hij is best een stuk duurder.

De Ultrasone HFI-580 is wellicht een tip voor je als je electronische muziek met sterke bass luistert (veel in je hoge stemmen) en een draagbaar/opvouwbaar gesloten design wilt in de prijsklasse die je noemt. Tegenwoordig erg onbekend (staat gek genoeg niet in de grote lijst van Head-fi) maar als je speurt zie je veel positieve geluiden: HFI 580 vs Audio Technica M50s - head-fi.org & Review: ATH-M50 vs. HFI-580 (vs. SR-80) - head-fi.org & http://www.head-fi.org/t/534029/fight-the-beats-hype-ultrasone-hfi-580-hfi-580-appreciation-thread.

Wat betreft draagcomfort zijn velour pads fijn voor de oren. Beyerdynamic velour pads worden door mensen vaak los gekocht en op koptelefoons gezet om ze zachter te maken en het geluid iets bassiger te krijgen. Wellicht voor buiten gebruikt zijn ze alleen minder geschikt want ze nemen denk ik wat meer water op.

Als je geen losse koptelefoonversterker wilt gebruiken kun je het beste een koptelefoon met een lage impedantie nemen (liever niet veel hoger dan 32 ohm). (Draagbare) koptelefoonversterkers kunnen echter het geluid verbeteren en kunnen goedkoop voor een relatief goed product zijn (zie Fiio E6 bijvoorbeeld).

Bij de meest bekende koptelefoonsite 'head-fi.org' moet men overigens uitkijken niet op een verkeerd been gezet te worden gezien de site flink gesponsord wordt, grondig speuren is nodig om strak afgewogen keuzes te maken.

Taktisch is trouwens om te kijken naar prijsverschillen over landen op basis van waar de maker gevestigd is. Het hoog aangeslagen merk Audio-technica is bijvoorbeeld duur om te krijgen hier waardoor het voor mij minder aantrekkelijk wordt dan veel andere merken.

Mijn tip tot slot -voor iedereen eigenlijk- als je je wil verdiepen in het beste geluid halen uit koptelefoons voor een relatief lage prijs is deze site/blog te checken: NwAvGuy: April 2012 - nwavguy.blogspot.nl

De schrijver van die blog is een held als het gaat om de lat hoger leggen wat betreft prijs/kwaliteit voor koptelefoonversterkers en externe geluidskaarten (dac's) en schrijft er erg goed over. Hij zet veel mensen aan het denken over wat echt belangrijk is om goede kwaliteit te bereiken en werpt een licht op de illusies van veel audiofielen. Een paar jaar geleden heeft hij als doel gesteld om een relatief hoogwaardige ongekleurde (= zonder distortie/vervorming van het geluid) koptelefoonversterker en een externe geluidskaart te ontwikkelen voor een zo laag mogelijke prijs met als doel betaalbare producten te leveren waarmee men koptelefoons ongekleurd kan horen en waardoor je niet met combinatie problemen komt te zitten (: deze gekleurde versterker sluit goed aan bij dit type koptelefoon en niet bij andere typen (een erg kostbaar probleem waar je als consument snel tegenaan loopt)).
De prijs van de twee door hem ontworpen producten die op dit moment op de markt zijn is naar mijn schatting ongeveer 5 keer lager dan je gemiddeld betaald voor producten met dezelfde prestaties. Een erg intelligente gast naar mijn mening. Een door hem ontworpen koptelefoonversterker heb ik zelf onlangs aangeschaft (de O2). Overigens is hij geband van Head-fi doordat hij van sponsorende fabrikanten van die site problemen blootlegde van hun apparaten.

Tot slot een handige pagina om snel frequentie diagrammen te bezichtigen van koptelefoons, welke een kleine indruk kunnen geven over bijvoorbeeld de verhoudingen van lage en hoge frequenties bij een koptelefoon: http://www.headphone.com/buildAGraph.php

@John Doe - zeker de laatste link die je post is een heel interessante. Dat ondersteunt maar weer eens mijn diep gekoesterde wens om bepaalde info in een statische rubriek onder te brengen - uitermate handige informatie die niet snel zijn waarde verliest, net als die over de aanschaf van platenspelers, de Thorens-info site etc.

Die gast van de blog is ook al een tijdje bezig statische info te verzamelen met z'n meetapparatuur en biedt per product dat gereviewed wordt nog gedetailleerdere statistieken dan via die laatste link te vinden is. Innerfidelity is sinds kort aan het volgen geïnspireerd erdoor. Mooie ontwikkelingen inderdaad voor de keuzes van consumenten. Statistieken worden vaak expres weggelaten door fabrikanten.

Ik zal ook even die link bekijken, want een koptelefoon zal waarschijnlijk het volgende zijn dat ik wil kopen voor mijn nieuwe audio set-up.

Heeft hier iemand ervaring met de Sennheiser RS 160?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:54 uur

geplaatst: vandaag om 02:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.