menu

Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic

zoeken in:
avatar van horizon
Sinds kort eindelijk nieuwe koptelefoon. Oude Sennheiser heel lang mee gedaan maar begon uit elkaar te vallen. Nu een Beyerdynamic DT770. En via versterker klinkt dat ding geweldig. Maar via laptop is het volume nog wel goed en luid genoeg maar mist me iets teveel. Dus nodig om DAC te zoeken en dat is echt... nog nieuw terrein haha. En ik wil geen kapitaal uitgeven.

Iemand hier die mij in de goede richting kan wijzen. (Als het kan onder de 100)?

Is bijvoorbeeld zoiets als de fiio e10k goed genoeg? Of een Olympus 2 voor 40 2e hands?

avatar van Leptop
Als ik de recensie op Alpha lees, kun je je aan de fiio geen buil vallen.

avatar van Joren999
Afgelopen week eens gek gedaan: ik heb een Sennheiser HD800s gekocht, aangedreven door een Burson Playmate 2. Prachtig, wijd geluid!

Voor onderweg/kantoor heb ik een Momentum 2.0 on-ear. Verder ligt er ook nog een Grado SR225e. Om aan te sturen, een Audioquest Dragonfly Red en Black.

Ik heb gisteren dus ook een Sennheiser HD800S aangeschaft, en heb een groot deel van de avond muziek zitten luisteren. Ik moet er nog een beetje aan wennen, want de soundscape en dynamiek is soms zo wijd en gedetailleerd dat mijn hersens er van in de war raken, maar voor nu is het voornamelijk opvallend dat sommige albums (bijv. 'Harvest' van Neil Yong, 'Selling England by the Pound' van Genesis) klinken zoals ze echt nog nooit geklonken hebben, en sommige albums (David Bowie's 'Blackstar en 2Pac) 'gewoon zichzelf' blijven, en soms gewoon VLAK blijven. Bijzonder. Maar de gregoriaanse zang van de Talis scholars klinkt zo hemels als het bedoeld is.

bennerd
Joren999 schreef:
Om aan te sturen, een Audioquest Dragonfly Red en Black.
Daar heb ik al meerdere goede dingen over gehoord (no pun intended). Rekening houdend met mijn algehele noobheid op audiovlak: is dat gewoon inpluggen en dat verbetert magischerwijze de geluidskwaliteit? Ook mooie verbetering bij Spotify-streams, als ik wat rondlees?

avatar van Broem
m@rcus schreef:
Ik heb gisteren dus ook een Sennheiser HD800S aangeschaft, en heb een groot deel van de avond muziek zitten luisteren. Ik moet er nog een beetje aan wennen, want de soundscape en dynamiek is soms zo wijd en gedetailleerd dat mijn hersens er van in de war raken, maar voor nu is het voornamelijk opvallend dat sommige albums (bijv. 'Harvest' van Neil Yong, 'Selling England by the Pound' van Genesis) klinken zoals ze echt nog nooit geklonken hebben, en sommige albums (David Bowie's 'Blackstar en 2Pac) 'gewoon zichzelf' blijven, en soms gewoon VLAK blijven. Bijzonder. Maar de gregoriaanse zang van de Talis scholars klinkt zo hemels als het bedoeld is.


Dat is een gave hoofdtelefoon. Gefeliciteerd. Waar heb je 'm op aangesloten? Aparte versterker? Zomaar nieuwsgierig Njoy

avatar van schizodeclown
bennerd schreef:
(quote)
is dat gewoon inpluggen en dat verbetert magischerwijze de geluidskwaliteit?

Ik had vorig jaar een Dragonfly Red, en die gebruikte ik in combinatie met een Sennheiser HD 599, hij moest wel even inspelen volgens mij, want in het begin hoorde ik geen verschil met en zonder de Dragonfly, maar op gegeven moment wel, en het gaf een veel mooier helder geluid aan de HD 599, dus het voegt heelveel toe als je het mij vraagt .

avatar van Broem
bennerd schreef:
(quote)
Daar heb ik al meerdere goede dingen over gehoord (no pun intended). Rekening houdend met mijn algehele noobheid op audiovlak: is dat gewoon inpluggen en dat verbetert magischerwijze de geluidskwaliteit? Ook mooie verbetering bij Spotify-streams, als ik wat rondlees?

Ligt eraan waarvoor en waarmee je zo'n Dragonfly gaat gebruiken. Het is een aparte DAC (zet je digitale bestanden om naar analoog) en komt bij een smartphone of computer in de plaats van de ingebouwde dac die vaak van inferieure kwaliteit is. Dragonfly wordt vaak gebruikt voor smartphones. Is klein en handzaam. Vergeet overigens de kwaliteit van je hoofdtelefoon of ear plugs niet. De ketting is zo sterk enz... Prijs-kwaliteit van Audioquest is over het algemeen erg goed.

avatar van Joren999
bennerd schreef:
(quote)
Daar heb ik al meerdere goede dingen over gehoord (no pun intended). Rekening houdend met mijn algehele noobheid op audiovlak: is dat gewoon inpluggen en dat verbetert magischerwijze de geluidskwaliteit? Ook mooie verbetering bij Spotify-streams, als ik wat rondlees?
Wat hierboven gezegd wordt, het is dus inderdaad een DAC en een koptelefoonversterker in één in een handzaam formaat. Ik ben er wel tevreden over, het klinkt naar mijn idee zeker beter dan wat er direct uit mijn laptop/pc komt (op mobiel gebruik ik hem nu niet, vanwege altijd kapot gaande USB-C adapters, daarnaast gebruik ik mijn mobiel vrijwel alleen in de auto). Het is dus wel afhankelijk van je koptelefoon, 5 euro oortjes gaan niet opeens fantastisch klinken.

Wat betreft het gebruik, het is gewoon inpluggen in de pc en Windows zal hem herkennen als geluidskaart en zal al het geluid via de Dragonfly sturen (geen ervaring met Apple, maar dat zal hetzelfde werken).

Broem schreef:
(quote)


Dat is een gave hoofdtelefoon. Gefeliciteerd. Waar heb je 'm op aangesloten? Aparte versterker? Zomaar nieuwsgierig Njoy


Ik heb hem aangesloten op mijn Heed CanAmp koptelefoonversterker.

Jeve
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.SNptLPMN7yuzuj9h9PxGaQHaHa%26pid%3DApi&f=1

Ik luister sinds vorig jaar muziek met koptelefoon, had ik veel eerder moeten doen... Mooiere luisterervaring dan via speakers in de woonkamer.

Ik heb laatst jabra elite hoofdtelefoon gekocht. Heeft 50 uur batterij en is niet al te duur. Soms houdt deze winkel wel grote promoties.

MYEARBUDS | Wireless and Bluetooth Headphones

avatar van ZAP!
Ik zal straks even kijken, want ik heb 'm nu op m'n kop.

-edit- Sony mdr xd100

avatar van Mssr Renard
Ik heb een fairphone, en die heeft net als andere modernere telefoons geen jack-aansluiting. Omdat ik erg ongerust was om met bluetooth te werken, heb ik een tijdlang met een adapter gewerkt. Een klein tussenstuk waarmee je een hoofdtelefoon met jackaansluiting toch in de USB-C(?) kunt steken. Dat ging lang goed, maar die kleine adaptertjes zijn erg fagiel, en ik heb er al twee versleten (zonde van de grondstoffen).

Nu kwam ik van samsung een setje tegen die van zichzelf al een USB-aansluiting had. Dit ging maar heel kort goed, want deze verloren al snel contact waarop de muziek (heel lelijk en overlastgevend) plotseling via mijn telefoonspeaker ging afspelen met alle gêne en irritatie die daarmee komt.

Een medewerker van mij zei mij eens dat Bluetooth helemaal niet (meer) zo gevaarlijk is. Hij verzekerde mij dat bluetooth veilig genoeg is voor een setje draadloze oortjes.

Nu heb ik voor een flinke prijs (best duur, want ik wil graag siliconen in mijn oor, anders krijg ik pijnlijke last) een set JBL-earbuds aangeschaft. Maar ik voel me echt een oude zak, want ik snap er niet veel van.

Ik moet een app downloaden, wat ik vervelend vind, want ik wil niet dat een apparaat alleen werkt met een app. Dus dat heb ik nog niet gedaan. Een extra vervelend iets is dat je op de earbuds moet 'tappen' om allerlei functies te gebruiken (pauze, afspelen, doorspoelen, volume) etc., maar ik krijg alleen de pauze werkend. Ik heb echt geen idee hoe ik nu een nummer moet skippen.

In feite allemaal niet erg, want toen ik nog een walkman had, draaide ik een cassettebandje ook van begin tot eind.

Overigens is de reden dat ik echt een in-ear-hoofdtelefoon moet dragen, dat ik een fietshelm draag. Dus een hoofdtelefoon met hoofdband (die ik stiekem toch fijner vind) gaat niet. Overigens zit ik dan alsnog met het probleem van de jack-aansluiting die niet goed werkt.

Iemand die ervaring heeft met earbuds en hoe je moet 'tappen' en of dat nou fijn werkt of dat je beter de fiets aan de kant kunt zetten en dan een nummer skippen of het volume bedienen?
Andere optie is natuurlijk muziekloos door de stad fietsen, maar dat vind ik zo ontzettend overprikkelend dat ik makkelijker in paniek raak, en dat is eigenlijk gevaarlijker.

avatar van Onweerwolf
Ik vind die taps ook extreem tergend kut en vervelend. Wat een dom design is dat. Mijn 'oplossing' is om tijdens het fietsen mijn telefoon op het stuur te monteren zodat ik volune met de slider van mijn telefoon kan doen. Pauze/play doe ik wel met tappen maar dat gaat inderdaad vaak niet goed. Skippen enzo doe ik uiteraard ook nooit want dat is voor kinderen in een feestcafé.

Een mogelijk voordeel van de app is dat je de tapfuncties kunt aanpassen. Verschilt per apparaat echter.

Ik ben wel benieuwd wat er onveilig is of was aan Bluetooth.

avatar van vivalamusica
Heb Sennheiser PXC 550 II draadloos/ruisonderdrukking en een grado 325x met IFY go link adapter voor USB-C/usb. Ik prefereer toch de Sennheiser bluetooth, vanwege aangenaam geluid/draagcomfort. De Grado geeft iets meer detail, maar is (nog) niet mijn ding. Muziek op de fiets niet zo prettig, leidt me teveel af, m.n. in de stad.

avatar van Mssr Renard
Onweerwolf schreef:

Ik ben wel benieuwd wat er onveilig is of was aan Bluetooth.


Dat komt omdat ik nogal wat paniekerig ben aangelegd. Ik dacht dat er dan in je telefoon ingebroken kon worden. Maar dat schijnt voornamelijk met open wifi-netwerken te maken, dus ik zat er al die tijd helemaal naast.

avatar van Mssr Renard
vivalamusica schreef:
Heb Sennheiser PXC 550 II noise draadloos/ruisonderdrukking en een grado 325x met IFY go link adapter voor USB-C/usb. Ik prefereer toch de Sennheiser bluetooth, vanwege aangenaam geluid/draagcomfort. De Grado geeft iets meer detail, maar is (nog) niet mijn ding. Muziek op de fiets niet zo prettig, leidt me teveel af, m.n. in de stad.


Sennheiser is gewoon erg goed, weet ik toevallig. Als drummer gebruikte ik eigenlijk alleen maar Sennheiser. Want ik wilde eigenlijk alleen clicktrack of de backingtrack horen en niet de zang bijvoorbeeld, omdat dat afleidt. Maar je hoort dan ook echt helemaal niets meer om je heen (gevaarlijk) en op kantoor staat het wel heel erg of ik niets met mensen te maken wil hebben.

Wat is jouw ervaring met die adapters, vind je zo ook zo fragiel? Sennheiser met bluetooth trekt ook wel mijn aandacht, maar ik heb mijn geld nu al uitgegeven, dus zal ik met deze JBL-dingetjes moeten doen.

Eerst nog uitvinden hoe ik die geluidjes uitzet als ik ze per ongeluk aanraak of aanraak omdat ik ze wat steviger wil aandrukken.

Fietsen met/zonder hoofdtelefoon is persoonlijk. Ik word echt krankjorum van alle stadsgeluiden en muziek geeft mij rust. Verder ben ik belachelijk braaf in het verkeer, dus creëer zelf geen vreemde en gevaarlijke situaties. Ook kies ik liever een omweg dan een snelle weg, ook voor de rust.

avatar van Onweerwolf
De combinatie koptelefoon (zonder dat vreselijke (A)NC natuurlijk) met spiegel(s) aan je stuur is fantastisch. Geen afleiding, wel focus en overzicht.

avatar van Mssr Renard
Oh, heet dat zo (ik moest het even opzoeken). Ik 'tapte' mijn linker-earbud en de muziek werd ineens heel lelijk en ik hoorde vreemde echo's van geluiden om mij heen door mijn ear-buds. Dat bleek dus de noise-cancelling te zijn. Ik vind het lelijk en zie het nut en de noodzaak niet.

Spiegeltjes op de fiets, denk ik ook aan. Een telefoonhouder had ik, maar is gestolen (Amsterdam).

'Geen afleiding, wel focus en overzicht'. duimpje!

avatar van Onweerwolf
Ik luister sowieso vooral naar ruis dus als ik die ga laten onderdrukken dan blijft er niets van over.

avatar van Mssr Renard
Oh ja, witte ruis. Daar heb ik over gelezen. Moeilijk om meet te playbacken of mee te trommelen op het stuur.

avatar van MarkS73
Bij De Site > Gebruikers > 3 fijne gebeurtenissen:

Mssr Renard schreef:
1. Nieuwe hoofdtelefoon gekocht van The House of Marley: Positive Vibration Frequency (de bedoeling is dat deze vooral van recycled en duurzaam materiaal is gemaakt). Het geluid is fantastisch, en ik ben begin langzamerhand vertrouwd te raken met Bluetooth.


Ik heb oortjes van dit merk, inderdaad een fantastisch geluid en ze gaan ook nog eens heel lang mee. Ik gebruik ze dagelijks en was eigenlijk gewend aan oortjes waarvan een kant het na een paar maanden begeeft maar deze houden het nu al twee jaar vol.

avatar van Mssr Renard
MarkS73 schreef:
(quote)


Ik heb oortjes van dit merk, inderdaad een fantastisch geluid en ze gaan ook nog eens heel lang mee. Ik gebruik ze dagelijks en was eigenlijk gewend aan oortjes waarvan een kant het na een paar maanden begeeft maar deze houden het nu al twee jaar vol.


Ik kan niet tegen oortjes, helaas. Dat gaat pijn doen. Ik heb ze nog wel ergens (met snoer), en ze doen het volgens mij ook nog (heb ze al meer dan 6 jaar). Maar ze hebben een snoertje en mijn telefoon dan weer niet. Dus moest ik een bluetooth headphone, dus maar gelijk een voor over de oren. Dat doet dan geen zeer.

Ik heb ook bluetooth earbuds van JBL, en die zijn in minder dan een half jaar kapot. Al binnen een week laadde één kant al niet meer op. En nu komt er uit de ander ook al geen geluid meer. Waardeloos merk en niet eens klimaat- en mensvriendelijk.

Nu blijkt mijn privé- en mijn werklaptop allebei geen bluetooth te hebben, of ik weet niet hoe het werkt. Gelukkig heb ik nog een oude Shure met snoer (die gebruikte ik in de studio als drummer).

Maar goed om te horen dat je ook House of Marley gebruikt, en ook nog tevreden bent. Hopelijk kloppen de claims, en is het ook klimaatneutraal.

avatar van MarkS73
Mssr Renard

Ik heb deze week een nieuwe telefoon gekocht, nadat alles geïnstalleerd was bleken mijn oortjes er niet in te passen, blijkbaar is Samsung daar mee gestopt en moet ineens alles via Bluetooth. Belachelijk...
Gelukkig na wat googelen net een verloopstekkertje gevonden zodat ik toch mijn oortjes nog kan gebruiken. Dit vind ik altijd zo irritant aan telefoons, ten eerste dat je om de zoveel tijd wordt gedwongen om een nieuwe aan te schaffen omdat dingen niet meer worden ondersteund. Als er iets moet worden gerepareerd (en er gaat nogal een iets kapot bij die dingen) kost het vaak zoveel dat ik maar een nieuwe koop en dan ineens besluit zo'n fabrikant dat ze het gebruik van oortjes met een stekker maar afschaffen.

Smartphones geven een hoop gemak en plezier maar zijn ook een bron van ergenis. Dan heb ik ook nog drie pubers met een telefoon, bij de Samsungstore kennen ze ons al bij de voornaam:)

Zo, even een ergernis van vandaag tussen alle fijne gebeurtenissen, het zat mij hoog...pfew, lucht op zeg...

avatar van Mssr Renard
MarkS73,

Ik snap de frustratie. Ik heb 3 of 4 jaar geleden een Fairphone gekocht (want klimaatvriendelijk etc.), kon ik opeens zonder snoertje geen muziek meer luisteren. Toen heb ik ook gehannest met verlengstukjes, maar die gingen heel snel stuk, waardoor ik toch weer afval aan het genereren was en de klimaatneutraliteit teniet deed. Dus overgestapt op bluetooth alsnog, maar dat was dus ook nog een heel gevecht tot ik dus deze nieuwe Marley kocht.

Met recht een fijne gebeurtenis dus. (nu zit ik wel met JBL earbuds die niets waard zijn, en me 100 euro kostten).

avatar van herman
Bij mij werkte Bluetooth op de een of andere manier ook nooit, maar 2 jaar geleden draadloze dopjes gekocht en die werkten wel goed en ben daar nog steeds erg blij mee (inmiddels wel toe aan een tweede setje die met twee apparaten tegelijk verbonden kunnen zijn). Beste uitvinding sinds gesneden brood wat mij betreft.

Toch lukte het ook niet ze te verbinden met mijn werklaptop, maar na een paar maanden (toen ik het allang had opgegeven) was er ineens wel een connectie.

Kan trouwens wel aanraden je Marley goed op te bergen, want ik had een soort gelijk model en na een paar jaar begon de stoffen omlijsting wel uit elkaar te vallen. Verder een fijn merk, ik heb er ook een platenspeler van (ook van gerecycled materiaal).

avatar van Mssr Renard
herman schreef:

Kan trouwens wel aanraden je Marley goed op te bergen, want ik had een soort gelijk model en na een paar jaar begon de stoffen omlijsting wel uit elkaar te vallen. Verder een fijn merk, ik heb er ook een platenspeler van (ook van gerecycled materiaal).


Dat klopt, ik heb een andere Marley hoofdtelefoon van een lagere prijs (was van mijn vrouw) en na veel door de regen fietsen is alles losgelaten. Er zit trouwens een mooi opbergtasje bij, maar de regen blijft de regen, maar soit.

Ik heb trouwens ook een lp-speler van Marley, en dat is toch ook wel een ontzettend fijn ding (en inderdaad ook redelijk kimaatneutraal). Maar die staat op mijn kamer, en gebruikte tijdens de lockdowns dagelijks, en nu bijna niet meer.

Ik zal blijven proberen de bluetooth van mijn werk- en privé-laptop aan de praat te krijgen. Maar het is ook geen ramp, want ik speel maar 1 game op mijn laptop en dan vind ik het ook fijn om een album te spelen tijdens het spelen. Maar ik ben geen fervent gamer, dus ik kan ook zonder. Maar niet zonder muziek.

avatar van Onweerwolf
Bij werkt bluetooth fantastisch en als ik mensen op straat zie met een kabeltje dat hun jas inloopt vraag ik me altijd af of ze nog in de jaren '00 leven. Zodra draadloze oortjes een ding waren ben ik overgestapt. #nooitweerkabeltjes

avatar van Poles Apart
Onweerwolf schreef:
als ik mensen op straat zie met een kabeltje dat hun jas inloopt vraag ik me altijd af of ze nog in de jaren '00 leven.



Ben nog altijd, Fall fans let op, totally wired

Gast
geplaatst: vandaag om 16:48 uur

geplaatst: vandaag om 16:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.