menu

Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic

zoeken in:
Ziegler
buizen, opmerkingen als 'die is er absoluut' overtuigen mij niet.
Ik heb enige luisterervaring en ben me ervan bewust hoe graag mensen zichzelf wijsmaken dat ze van alles horen. Zeker nadat ze veel geld hebben besteed aan kabels. Zodra een kabel voldoende dik is en voldoende geleidt, lees gamma, maakt het niets uit. Daar brengen de pdf-jes van Mjuman geen verandering in.
Het verhaal van de zwakste schakel, zoals verwoord door Kronos, is het beste verkooppraatje dat een hifi- winkel heeft, want niemand controleert dat.

buizen
Laat ik het wat overdreven stellen: stel je neemt van die ielige ptt tweedraads (of hoe noem je ze) dunne grijze kabeltjes en je neemt dikke hifi 'Gold Label' kabels. Ik hoor verschil, heb die situatie meegemaakt.
Als het tussen die twee ver van elkaar liggende kwaliteiten kabels hoorbaar is dan is het verschil er ook in dichter bij elkaar liggende kwaliteiten van kabels.
Waar blijft Broem! Hij is de man van de hififilie.

Ziegler
Als jij verschil hoort prima. Wel weer opvallend dat het dure materiaal kennelijk beter klinkt. En niet gewoon anders. Of klinkt het alleen maar anders?

buizen schreef:
Er is absoluut verschil in kwaliteit van kabels, dat weet iedereen. En dat lees ik - vlugvlug - ook veel in pdf's die Mjuman zond in het grote audiotopic, over de ideale kabel etc. Maar 'inspelen'?
Ga het later uitgebreid lezen, ook die andere pdf's. Wel interessant.

http://www.nordost.com/faqs.php Toch een hele grote speler op kabelgebied. Volg de discussie met interesse maar geloof gewoon mijn eigen oren. Dat is voor mij voldoende.

Ziegler schreef:
Het verhaal van de zwakste schakel, zoals verwoord door Kronos, is het beste verkooppraatje dat een hifi- winkel heeft, want niemand controleert dat.

Wat een wonderlijke uitspraak weer: 'niemand controleert dat.'

Controleert wat?

Je koopt een keten. Die bestaat dus uit verschillende onderdelen. Het begint bij het aflezen van het bronmateriaal en vooraleer het geluid in je oortjes komt legt het signaal een weg af. Als die weg ergens van inferieure kwaliteit is, heeft dat een negatief effect op het eindresultaat.

buizen
Broem schreef:
(quote)

...maar geloof gewoon mijn eigen oren. Dat is voor mij voldoende.

Sterker nog: dat is natuurlijk de enige maatstaf.
En ook al zou er een stukje 'verbeelding' in mee spelen, het is wel hoe jij hoort en het gelooft en beleefd.

Lijkt me wel tof als iemand langs komt en wil gaan zitten en dat je dan zegt "Pas op! trap niet op die kabel! Die moet nog ingespeeld! Koffie?"

Inspelen van mijn kabel werd altijd door mijn kinderen gedaan buizen Heel de buurt had er plezier van. Werd door de buurt ook wel geringschattend 'touwtje springen' genoemd. Zoveel dommigheid in de wereld.

buizen

Broem schreef:
Inspelen van mijn kabel werd altijd door mijn kinderen gedaan buizen Heel de buurt had er plezier van. Werd door de buurt ook wel geringschattend 'touwtje springen' genoemd. Zoveel dommigheid in de wereld.

Als je hier vertelt hoe je je lp's laat schoonmaken en antistatisch (door dezelfde kinderen, als frisbee - geen Knosti nodig) schrikt iedereen.

Mjuman schreef:
(quote)

Als je hier vertelt hoe je je lp's laat schoonmaken en antistatisch (door dezelfde kinderen, als frisbee - geen Knosti nodig) schrikt iedereen.

Alleen bij een lage luchtdruk en milde vochtigheidsgraad. Hoor dan veel meer 'nat' in de sound. Vinyl he

De waarheid is echter dat mensen geen enkele nuance horen, laat staan enige geluidskwaliteit zouden kunnen onderscheiden. Het menselijk gehoor herkent slechts twee uitersten:

Geluid of geen geluid.

De rest maken ze zichzelf wijs, laten ze zich aanpraten door een verkoper in de hifi-zaak.

Kronos schreef:
De waarheid is echter dat mensen geen enkele nuance horen, laat staan enige geluidskwaliteit zouden kunnen onderscheiden. Het menselijk gehoor herkent slechts twee uitersten:

Geluid of geen geluid.

De rest maken ze zichzelf wijs, laten ze zich aanpraten door een verkoper in de hifi-zaak.

Vandaar dat er in een concertzaal geen enkele aandacht voor akoestiek is Geluid of geen geluid

Geluid of geen geluid. Dat is de vraag.

Ziegler
Goedgelovig zijn is duur!

Dez is ook leuk! Voor elke toepassing volstaat een gewoon degelijk usb kabeltje. No worries, maar als je het over high end audio hebt . . . . .

duur grapje.

En ongelovigen komen in de hel Maar, goed er is één muzikale troost:

Curtis Mayfield - If There's a Hell Below We're All Going to Go - YouTube

Al hoop ik wel op gescheiden afdelingen

Ziegler heeft me overtuigd. Ik ruil alles in voor deze.

Ziegler
Lees voor de grap die teksten eens die Siltech gebruikt om hun peperdure (de meeste auto's zijn goedkoper) kabeltjes aan te prijzen. Eerst schetsen ze een situatie waaruit moet blijken dat het een wonder is dat je überhaupt nog geluid uit een doorsnee kabeltje kan horen om vervolgens met veel bla bla te beloven dat hun kabeltjes dat 10.000 (geen grap) keer beter doen.
Maar goed, je wil natuurlijk niet dat je kabeltje de zwakke schakel is . . . . . . . . Want dan heb je voor niets duizenden euro's uitgegeven aan speakers.
Overigens is dat laatste nu iets waar je wel geld aan moet uitgeven: goede speakers. Niet overdrijven, natuurlijk.

Ziegler
Kronos schreef:
Ziegler heeft me overtuigd. Ik ruil alles in voor deze.

Die is wat mager, maar je zou voor de grap deze eens moeten proberen:

http://www.technologytell.com/hometech/files/2013/02/bowers-wilkins-A7_laptop.jpg

Ziegler schreef:
Die is wat mager,...

Ik zet er gewoon een ander extreem tegenover, omdat jij alle redelijke argumenten in het belachelijke trekt.

Als je duizenden euro's aan speakers hebt uitgegeven waarom zou je dan gaan beknibbelen op een kabeltje? Je speaker bevat duurdere materialen die beter geleiden en die speaker ga je dan aan je peperdure installatie koppelen met het goedkoopste kabeltje?

Nee, je koopt gewoon de verschillende onderdelen in verhouding natuurlijk.

Ziegler
Kronos schreef:

Als je duizenden euro's aan speakers hebt uitgegeven waarom zou je dan gaan beknibbelen op een kabeltje?.

Een verkoper wil graag toegevoegde waarde te genereren.
Een gewoon gamma-kabeltje voldoet prima voor de functie waar jij hem voor wil gebruiken. Mits voldoende dik en goed bevestigd.
Die heeft alleen geen toegevoegde waarde.
Siltech wel.

Dus het antwoord op je vraag is: omdat een simpel en dus goedkoop kabeltje exact hetzelfde doet als de dure variant. De drogreden die jij aanhaalt "als je net duizenden euro's hebt uitgegeven waarom zou je dan beknibbelen op een kabeltje, je speaker bevat . . . " klinkt als muziek in de oren van de verkoper. Daar heeft hij geen kabeltje voor nodig.

Ziegler schreef:
Dus het antwoord op je vraag is: omdat een simpel en dus goedkoop kabeltje exact hetzelfde doet als de dure variant.

Ja, en je dure installatie doet ook exact hetzelfde als de goedkope variant: muziek afspelen.

Ziegler
Je begint het langzaam te begrijpen. Blijf dit draadje volgen en je begrijpt straks dat je eigenlijk alleen goede speakers moet uitzoeken en dat de overige apparatuur redelijk basic kan blijven.

Kronos schreef:
(quote)

Ja, en je dure installatie doet ook exact hetzelfde als de goedkope variant: muziek afspelen.

Begin hier eens mee beste Kronos

http://i64.tinypic.com/ye1iw.jpg

Ziegler schreef:
goede speakers moet uitzoeken en dat de overige apparatuur redelijk basic kan blijven.

'Goede speakers'?

Haha, je denkt toch niet dat een verkoper mij 'goede speakers' gaat aansmeren.

Broem schreef:
Begin hier eens mee beste Kronos

Als jij hier mee begint.

Ziegler schreef:
je zou voor de grap deze eens moeten proberen:

Lijkt me inderdaad een grap. Ik beleef te veel lol aan deze:

http://i.imgur.com/RGg6eaI.jpg

Ziegler
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik zou niet weten waarom dat slecht zou moeten klinken.

Kronos schreef:
(quote)

Als jij hier mee begint.

Zucht. prettig weekend. Lekker muziek luisteren op welke manier dan ook. Daar gaat het op deze site immers om.

Ziegler schreef:
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik zou niet weten waarom dat slecht zou moeten klinken.

Klinkt ook niet slecht. Ik zou zelfs zeggen dat het goed klinkt. Al heb ik me door de verkoper natuurlijk wel in 't zak laten zetten met de Atmos Air 195. 5,60 euro per meter, terwijl ik bij de Gamma voor 7,79 euro maar liefst 25 meter krijg. Jammer dat ik dit topic toen nog niet kende. Dat had me al snel 10 euro gescheeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:29 uur

geplaatst: vandaag om 04:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.