Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic
zoeken in:
0
geplaatst: 7 januari 2016, 17:42 uur
Er zijn wel degelijk cd's om dat proces te versnellen. Gewoon inspelen met met muziek duurt aanmerkelijk langer als een cd met daarop alle verschillende toonsoorten (extremen) om dat proces te versnellen. Hetzelfde geldt voor kabels (luidspreker- en cinch kabels) Ik heb thuis eens cd van XL Reference Recordings - Burn in & Test cd. Een andere beproefde methode (makkelijk met hoofdtelefoons) is een nachtje 'roze ruis'. Vroeger bekend als geluid tussen 2 radiokanalen. Het varieert maar in de audiowereld wordt een gemiddelde van 168 uur gehanteerd eer apparatuur op z'n best is. Proces is, zoals gezegd, te bespoedigen met zo'n burn in cd.
http://nota.ru.opt-images.1c-bitrix-cdn.ru/upload/iblock/553/xlo_reference_recordings_test_burn_in_cd_2.jpg?1412691797163706
http://nota.ru.opt-images.1c-bitrix-cdn.ru/upload/iblock/553/xlo_reference_recordings_test_burn_in_cd_2.jpg?1412691797163706
0
Ziegler
geplaatst: 7 januari 2016, 21:17 uur
Wat stoort is de suggestie dat apparatuur beter wordt als het ingespeeld is.
Nog erger is het als men trucjes verzint voor iets dat vanzelf plaatsvindt en waarvan het nut om het te bespoedigen op geen enkele manier te achterhalen is behalve door er twee te kopen, er 1 niet in te spelen en ze vervolgens te vergelijken. Ik ken niemand die dat gedaan heeft.
Nog erger is het als men trucjes verzint voor iets dat vanzelf plaatsvindt en waarvan het nut om het te bespoedigen op geen enkele manier te achterhalen is behalve door er twee te kopen, er 1 niet in te spelen en ze vervolgens te vergelijken. Ik ken niemand die dat gedaan heeft.
0
geplaatst: 7 januari 2016, 21:41 uur
Dat beweer ik in ieder geval niet. Wel dat apparatuur beter klinkt als deze is ingespeeld. Een proces dat idd vanzelf gaat maar geduld is een schone zaak. Ken genoeg (gerenommeerde) audiozaken waar de verkochte apparatuur eerst leven wordt ingeblazen met een soortgelijke cd op repeat voordat de set bij de klant wordt geïnstalleerd. Vaak om een teleurstelling te voorkomen omdat de klant de set heeft gekocht na het beluisteren van ingespeelde demo apparatuur.
0
Ziegler
geplaatst: 7 januari 2016, 22:36 uur
Hoe weet je dat? Dat jouw apparatuur beter is gaan klinken nu je hebt ingespeeld? Er is geen enkele manier om dat aan te tonen.
0
geplaatst: 7 januari 2016, 23:07 uur
Heb zojuist de bovenstaande cd gedownload (in lossless format). Die zou ik op repeat kunnen zetten, maar een nachtje pink noise is ook wel makkelijk. Is dat trouwens wel veilig Broem? Ik lees op sommige forums dat het je speakers/koptelefoon kan beschadigen. Of is het gewoon een kwestie van niet te luid zetten?
0
geplaatst: 8 januari 2016, 07:59 uur
Ziegler schreef:
Hoe weet je dat? Dat jouw apparatuur beter is gaan klinken nu je hebt ingespeeld? Er is geen enkele manier om dat aan te tonen.
Natuurlijk wel. Mijn nieuwe apparatuur (en die heb ik aardig wat gekocht afgelopen jaren) gaat na verloop van tijd echt beter klinken.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 08:17 uur
makaveli2 schreef:
Heb zojuist de bovenstaande cd gedownload (in lossless format). Die zou ik op repeat kunnen zetten, maar een nachtje pink noise is ook wel makkelijk. Is dat trouwens wel veilig Broem? Ik lees op sommige forums dat het je speakers/koptelefoon kan beschadigen. Of is het gewoon een kwestie van niet te luid zetten?
Mooi. Zet gewoon die cd op een normaal volume een nacht op repeat. Begin is gemaakt en daarna gewoon veel muziek luisteren.Heb zojuist de bovenstaande cd gedownload (in lossless format). Die zou ik op repeat kunnen zetten, maar een nachtje pink noise is ook wel makkelijk. Is dat trouwens wel veilig Broem? Ik lees op sommige forums dat het je speakers/koptelefoon kan beschadigen. Of is het gewoon een kwestie van niet te luid zetten?
0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 08:29 uur
@Broem
Moet je me toch eens uitleggen waarom inspelen alleen positieve effecten heeft.
Moet je me toch eens uitleggen waarom inspelen alleen positieve effecten heeft.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 11:45 uur
Je schreef zelf:
Dus wat er nou zo storend aan is als iemand schrijft dat nieuwe apparatuur na een tijdje gespeeld te hebben beter gaat klinken weet ik niet. Met de nodige meetapparatuur zal overigens wel vastgesteld kunnen worden dat er enige verandering in de geluidsweergave optreedt. Een verandering die als verbetering wordt ervaren.
Bij oortjes, waar het gaat om superlichte materialen, maakt het geen verschil volgens mij. Speciale cd's om in te spelen lijken me ook niet nodig. Gewoon meteen lekker veel muziek draaien en op een weekje tijd komen je nieuwe speakers dan wel tot hun recht.
Ziegler schreef:
Bij dat formaat maakt het nog wel verschil of het materiaal nieuw is of niet meer, maar oortjes?
Bij dat formaat maakt het nog wel verschil of het materiaal nieuw is of niet meer, maar oortjes?
Dus wat er nou zo storend aan is als iemand schrijft dat nieuwe apparatuur na een tijdje gespeeld te hebben beter gaat klinken weet ik niet. Met de nodige meetapparatuur zal overigens wel vastgesteld kunnen worden dat er enige verandering in de geluidsweergave optreedt. Een verandering die als verbetering wordt ervaren.
Bij oortjes, waar het gaat om superlichte materialen, maakt het geen verschil volgens mij. Speciale cd's om in te spelen lijken me ook niet nodig. Gewoon meteen lekker veel muziek draaien en op een weekje tijd komen je nieuwe speakers dan wel tot hun recht.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 14:09 uur
Misschien wordt het geluid niet beter, maar wen je meer aan het geluid van de installatie.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 15:09 uur
Ik heb een tijdje geleden de Philips Fidelio X2 gekocht en heb hier allerminst spijt van. Wat een geweldig geluid!
http://www.philips.nl/c-p/X2_00/fidelio-fidelio-hoofdtelefoon
http://www.philips.nl/c-p/X2_00/fidelio-fidelio-hoofdtelefoon
0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 15:38 uur
@kronos
Verschil is wat anders dan een verbetering.
Een 12 inch speaker wordt losser. En op dat formaat klinkt dat naar verloop van tijd minder strak. Of dat mooier is, is de vraag. Hoe kleiner het materiaal, hoe kleiner het verschil.
Ik ben overigens bang dat broem ook gelooft in het inspelen van kabels.
Verschil is wat anders dan een verbetering.
Een 12 inch speaker wordt losser. En op dat formaat klinkt dat naar verloop van tijd minder strak. Of dat mooier is, is de vraag. Hoe kleiner het materiaal, hoe kleiner het verschil.
Ik ben overigens bang dat broem ook gelooft in het inspelen van kabels.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 15:48 uur
Ik had al een klein vermoeden dat je met je vraag op een vorm van slijtage doelde. Dat het bij zo'n grote speaker, die meestal ook op hoog volume gebruikt wordt, op langere termijn geen verbetering meer inhoudt kan ik me voorstellen.
Het inspelen van gewone speakers in je huiskamer ligt een beetje anders denk ik. Het materiaal moet gewoon even wat soepel worden zodat de geluidsweergave diepte en warmte krijgt. Na een honderdtal speeluren klinken je speakers zoals ze zijn bedoeld en zo blijven ze mits normaal gebruik nog hééél lang klinken.
0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 15:58 uur
Nee. Dat bedoel ik niet.
Het doek van een speaker wordt soepeler en zal daardoor anders gaan reageren. Precies wat jij zegt. Ik vind het bijzonder dat jullie het er zo over eens zijn dat ze door inspelen beter gaan klinken.
Speakers klinken naar verloop van tijd anders.
Of dat beter is, is een kwestie van smaak.
Ik had twee gitaarversterkers: één met 12 inch en één met meerdere 10 inch. Die laatste heeft een strakker geluid. Dat past soms beter. Het klinkt ongeveer net zoals een gloednieuwe 12 inch.
Het doek van een speaker wordt soepeler en zal daardoor anders gaan reageren. Precies wat jij zegt. Ik vind het bijzonder dat jullie het er zo over eens zijn dat ze door inspelen beter gaan klinken.
Ik had twee gitaarversterkers: één met 12 inch en één met meerdere 10 inch. Die laatste heeft een strakker geluid. Dat past soms beter. Het klinkt ongeveer net zoals een gloednieuwe 12 inch.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 16:15 uur
Ziegler schreef:
Ik vind het bijzonder dat jullie het er zo over eens zijn dat ze door inspelen beter gaan klinken.
Ik vind het bijzonder dat jullie het er zo over eens zijn dat ze door inspelen beter gaan klinken.
Blijkbaar heb jij dan niet de ervaring die ik heb gehad. De eerste dagen klonken mijn speakers (Mordaunt Short) echt als shit. Gewoon slecht. Vlak en koud. Niet zoals ik ze gehoord had in de winkel (daarbij rekening gehouden met een andere akoestische omgeving). Na een goeie week begonnen ze geweldig te klinken. Ze klinken vandaag nog steeds geweldig.
Het doek van de speaker heeft er weinig mee te maken. Dat zit er gewoon voor. Maar je bedoelt waarschijnlijk het materiaal van de speakers zelf. Uiteraard zal dat met de jaren slapper worden en is dat van invloed op de weergave. Maar mits normaal gebruik is deze verandering bij de speakers waar het hier over gaat zeer langzaam, nauwelijks hoorbaar en blijven ze dus nog lang 'hetzelfde' klinken.
0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 16:20 uur
Met doek bedoel ik het materiaal dat trilt. Niet het frontje.
0
buizen
geplaatst: 8 januari 2016, 16:23 uur
Dat zelfs, according to Broem, kabels (!) 'ingespeeld' ' moeten' worden lijkt me een enigszins kras verhaal maar dat speakers (luidsprekerboxen) ingespeeld moeten worden heb ik wel degelijk ondervonden. Nu dit onderwerp zo ter sprake is hier kan ik me opeens ook weer heel goed herinneren hoe bij verkoop dit me nog op het hart werd gedrukt. Door die fijne verkoper met groot verstand van zaken in die Hififielenshop.
En het klopt dat de speakers hier aanzienlijk beter zijn gaan klinken.
Hoofdtelefoons zijn ook luidsprekers.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 16:25 uur
Ziegler schreef:
Het conusmateriaal dus. Volgens wiki kan dat geperst papier zijn, maar ook kunststof, piepschuim, aluminium, titanium, glasvezel, kevlar of koolstof vezel. Het ene materiaal zal sneller 'slijten' dan het andere.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 16:27 uur
buizen schreef:
Mijn Sennheiser HD 595 ging na wat luisteruurtjes inderdaad ook beter klinken. Zoals ik 'm in de winkel had ervaren.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 16:57 uur
buizen schreef:
Dat zelfs, according to Broem, kabels (!) 'ingespeeld' ' moeten' worden lijkt me een enigszins kras verhaal maar dat speakers (luidsprekerboxen) ingespeeld moeten worden heb ik wel degelijk ondervonden. Nu dit onderwerp zo ter sprake is hier kan ik me opeens ook weer heel goed herinneren hoe bij verkoop dit me nog op het hart werd gedrukt. Door die fijne verkoper met groot verstand van zaken in die Hififielenshop.
Yep, en die discussie is op het grote audio topic al eens gevoerd; ik werd toen een beetje van de non-argumentatie van sommigen. Zie: Overigen >> Apparatuur >> Het Grote Audio-topic
0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 16:59 uur
Ik moet een wc-pot altijd inplassen. Naar verloop van een week klinkt hij beter. Geen grap. Net zoals hij in de winkel klonk.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 17:01 uur
Ziegler schreef:
Ik moet een wc-pot altijd inplassen. Naar verloop van een week klinkt hij beter. Geen grap. Net zoals hij in de winkel klonk.
Niet alleen met pissen verlies je de goede context wel eens uit het oog

0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 17:02 uur
In dit draadje ben ik de enige die z'n volle verstand nog heeft. 

0
geplaatst: 8 januari 2016, 17:04 uur
Tuurlijk net zoals jij in Engeland die enige bent die aan de juiste kant van de weg rijdt, rechts

Voor audio-adviezen ben jij ongeveer de les 1 of toetsteen

0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 17:07 uur
Voor audio-adviezen ben je bij mij goedkoop uit. Ik bespaar je duizenden euro's.
Een toiletpot daarentegen mag wat kosten. Dat hoor je direct.
Edit: de beste audio-aankoop doe je als je een huis koopt. Akoestiek is alles. Dan een setje goede speakers. De rest is onzin.
Edit: de beste audio-aankoop doe je als je een huis koopt. Akoestiek is alles. Dan een setje goede speakers. De rest is onzin.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 17:16 uur
Ziegler schreef:
Voor audio-adviezen ben je bij mij goedkoop uit. Ik bespaar je duizenden euro's.
Edit: de beste audio-aankoop doe je zoals je een huis koopt.
Edit: de beste audio-aankoop doe je zoals je een huis koopt.
Omdat "als" ambigue is - het betekent nl ook "op het moment dat", vandaar een kleine modificatie. Tot hier ga ik me je mee. Alleen koop ik niet een huis obv akoestiek.
Ziegler schreef:
De rest is onzin.
Leuk geprobeerd, maar mis. Het begint met een goede planning en inventarisatie (wat, hoeveel, wanneer) en dat is weer identiek aan het huis - en da's allemaal voorwerk vóór het feitelijke luisteren / inspectie van het huis.De rest is onzin.
0
buizen
geplaatst: 8 januari 2016, 17:18 uur
Er is absoluut verschil in kwaliteit van kabels, dat weet iedereen. En dat lees ik - vlugvlug - ook veel in pdf's die Mjuman zond in het grote audiotopic, over de ideale kabel etc. Maar 'inspelen'?
Ga het later uitgebreid lezen, ook die andere pdf's. Wel interessant.
Ga het later uitgebreid lezen, ook die andere pdf's. Wel interessant.
0
Ziegler
geplaatst: 8 januari 2016, 17:23 uur
Ik hoor het je zeggen, buizen. Zullen we morgen een blinde test doen? Dan hoor jij het verschil tussen gamma-draad en gouden bekabeling.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 17:31 uur
Ziegler schreef:
Als je het conusmateriaal doek noemt kan je het beter bij toiletpotten houden waarschijnlijk.

Dat het ene kabeltje beter is dan het andere lijkt me logisch. Al denk ik niet dat het voor de hand ligt het verschil te horen als enkel een goed kabeltje door een uitstekend kabeltje wordt vervangen. Je installatie is een keten. De onderdelen horen wat kwaliteit betreft op elkaar afgestemd te zijn.
Over kabeltjes inspelen weet ik niks dus daar zwijg ik over. Maar als iemand beweert dat goede speakers recht uit de doos, na een honderdtal speeluren niet beter gaan klinken, dan zal ik diens adviezen verder ook niet erg serieus nemen.
0
buizen
geplaatst: 8 januari 2016, 17:33 uur
Ziegler schreef:
Ik hoor het je zeggen, buizen. Zullen we morgen een blinde test doen? Dan hoor jij het verschil tussen gamma-draad en gouden bekabeling.
Overdrijven is ook een vak en jij vliegt wat dat betreft nu gierend uit de bocht om te beweren dat er niet eens kwaliteitsverschil in kabels is. Die is er absoluut.
Maar dat 'inspelen' van kabels blijf ik wel moeite mee houden. Je komt er alleen achter als je bij je bestaande set een andere soort, nieuwe, kabels aansluit en dan goed geconcentreerd luisteren en als het goed is moet je installatie dankzij die kabels na zo'n 100 uur 'ingespeeld' zijn een stuk beter klinken.
Als iemand even een topkwaliteit 15 meter kabel wil doneren wil buizen wel zo genegen zijn om zich al die moeite voor een kabelinspeelluistertest te getroosten. En er een mooi verslag van te maken.
Over de uitslag kan dan niet worden gecorrespondeerd: het is zo zoals uit de test is geconcludeerd.
* denotes required fields.