MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
Overigens voor mij niet de voornaamste reden om hem weer terug te sturen. Dat ligt vooral in het feit dat ik nu wel echt definitief heb vastgesteld dat ik niet ben gemaakt voor over-ear koptelefoons wegens het veroorzaken van een claustrofobisch gevoel dat na een uur gebruik tot depressie lijdt.

Die Sony lijkt mij dan ook gesloten klankkasten te hebben. Geeft meer druk op je oren (en uiteindelijk je hoofd). Wel nuttig als er omgevingslawaai is en/of je omgeving best zo weinig mogelijk van de muziek hoort. Als dat geen rol speelt is een open systeem aan te raden. Mijn Sennheiser HD 595 klinkt heel ruimtelijk en voel ik na enkele minuten nog maar amper op staan.

Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

Die Sony lijkt mij dan ook gesloten klankkasten te hebben. Geeft meer druk op je oren (en uiteindelijk je hoofd). Wel nuttig als er omgevingslawaai is en/of je omgeving best zo weinig mogelijk van de muziek hoort. Als dat geen rol speelt is een open systeem aan te raden. Mijn Sennheiser HD 595 klinkt heel ruimtelijk en voel ik na enkele minuten nog maar amper op staan.

Ik heb ook een Sennheiser HD 350BT geprobeerd en daar had ik dezelfde ervaring bij. Vond het geluid van de Sennheiser wel beter trouwens maar dezelfde druk helaas.

Dagelijks heb ik mijn Fidelio X3 meerdere uren op mijn hoofd zonder dat het
niet prettig gaat zitten.
Daarvoor had ik de X2 ook geen probleem met dragen.
Het geluid van de X3 is anders dan van de X2, meer spreiding tussen links en rechts,
meer detail. Heeft een paar maanden geduurd voor ik aan het geluid gewend was.

Onweerwolf, als ik op foto's kijk lijkt die ook gesloten klankkasten te hebben. Dat is de oorzaak van je ervaring denk ik. Een open systeem geeft minder druk. Sennheiser HD 595 Hoofdtelefoon

Onweerwolf
Kronos schreef:
Onweerwolf, als ik op foto's kijk lijkt die ook gesloten klankkasten te hebben. Dat is de oorzaak van je ervaring denk ik. Een open systeem geeft minder druk. Sennheiser HD 595 Hoofdtelefoon

'Gesloten klankkast' is toch hetzelfde als 'noice cancelling'? Want dat heeft die Sennheiser dus niet en de Sony wel en beide geven druk.

Dat is nog iets anders. Een koptelefoon met noice-canceling zal wel altijd gesloten zijn om geluiden van buitenaf maximaal tegen te houden. Maar niet elke gesloten koptelefoon hoeft noice-canceling te hebben. Het verschil tussen gesloten en open zie je meestal meteen doordat er wel of geen perforatie in de rug van de klankkasten zit.

Onweerwolf
Okay, dat zou ik nog eens kunnen proberen dan.

Soledad schreef:
Voor mijn verjaardag in december mag ik van mijn vrouw een nieuwe koptelefoon uitzoeken. Voordat iemand een lofzang afsteekt over mijn vrouw: wij hebben een gedeelde rekening dus het is een sigaar uit eigen doos....

Ik zit erg te dubben of ik voor draadloos ga of gewoon ouderwets met snoer. Ik luister altijd binnen 2 meter van mijn versterker dus opzich is een snoer niet echt een probleem. Maar draadloos lijkt me wel prettig bewegen: dat je even op je rug kunt krabben zonder dat je het snoer lostrekt en je zoontje wakker wordt van de 120 decibel Coltrane die plots door het huis schalt.

Vraag is: is er een duidelijk kwaliteitsverschil tussen draadloos en met draad? Ik kan mij voorstellen dat een snoer de meest zekere overgang van het signaal brengt en dat er bij draadloos kwaliteit ‘verloren’ kan gaan? Of is dit onzin?

Mijn vriendin heeft de Bose Quietcomfort 35 (Serie II). Geluid is heel diep en ze zitten erg goed. De kussens zijn bijzonder zacht waardoor je ze langdurig kan dragen. Denk dat dat bij die Sony MK3 wat te hard drukt en zich beter leent voor korte luisterbeurten. Die MK4 heb ik nog niet getest, maar is ook een stuk (150 euro) duurder. Wellicht is die wel beter. Ben niet echt een Bose fan maar voor dat geld (+/-200 euro) vind ik dat ze een geslaagd product hebben gemaakt. Je kan wireless luisteren of een kabeltje (kabeltje is wel vrij dun vind ik) insteken. Er zit ook een goede noisecancelling op. Ik ga ze zelf ook aanschaffen deze week denkik. Nog even profiteren van de Black Friday kortingen.

Soledad
Keuze is al gemaakt.... Als het goed is verblijd mijn vrouw mij met de Sennheiser HD650. Er werd wel meteen bij vermeld dat het ook voor kerst is en dat het het enige cadeau is dat ik krijg dit jaar voor m’n verjaardag. En ik straks wel weer braaf een half maandsalaris aan de juwelier geven . Rare wereld dit.

Soledad schreef:
Keuze is al gemaakt.... Als het goed is verblijd mijn vrouw mij met de Sennheiser HD650. Er werd wel meteen bij vermeld dat het ook voor kerst is en dat het het enige cadeau is dat ik krijg dit jaar voor m’n verjaardag. En ik straks wel weer braaf een half maandsalaris aan de juwelier geven . Rare wereld dit.

Misschien moet je toch eens bij LinkedIn - ze hebben een partnership met Lynda - een online training over onderhandelen volgen. Mij lijkt het een tamelijk scheve deal tenzij jouw doekoe heel snel devalueert.

Soledad schreef:

Prima keuze. Hier ook lang in gebruik geweest en 2 jaar geleden ingeruild tegen een Sennheiser HD700. Weet uiteraard niet hoe (waarop) je ‘m gaat gebruiken maar een mooi hoofdtelefoonversterker benut het volle potentieel. Veel plezier ermee.

Hallo,

Voor mijn werk moet ik een koptelefoon kiezen voor het thuiswerk. Graag zou ik deze aankoop combineren met een koptelefoon die een goede audiokwaliteit heeft om muziek te beluisteren en waarmee ik kan bellen. Het probleem is dat ik hier helemaal niets van ken. Ik ben op een website terecht gekomen met een tamelijk groot aanbod. Kunnen jullie mij helpen om een keuze te maken:
Professionele headsets voor vaste telefonie en draadloze telefonie - officeeasy.nl

Alvast bedankt!

Groetjes,
Walter

Ik heb geen verstand van headsets, maar ik heb mijn twijfels of je die twee doelen moet willen combineren. Volgens mij heb je én meer keuze als je ze los koopt én ze kunnen allebei doen waar ze goed in zijn.

Eens met Brunniepoo. Op kantoor gebruiken we eenvoudige Plantronics headsets (ik meen PLANTRONICS BLACKWIRE 3220; er is ook een USB-C uitvoering). Die zijn eigenlijk wel prima, muziek luisteren is ook best te doen (niet blikkerig of zo). Bedenk verder ook dat je PC qua geluidskwaliteit wel eens de beperkende factor zou kunnen blijken.

Tijdens thuiswerken gebruik ik gewoon mijn eigen geluidsinstallatie/koptelefoon, als zich een call aandient dan is switchen van koptelefoon snel geregeld.

Brunniepoo schreef:
Ik heb geen verstand van headsets, maar ik heb mijn twijfels of je die twee doelen moet willen combineren. Volgens mij heb je én meer keuze als je ze los koopt én ze kunnen allebei doen waar ze goed in zijn.
Volgens mij heeft iedere bluetooth koptelefoon tegenwoordig ook een ingebouwde microfoon. Dan kies je je koptelefoon gewoon op goed geluid. Tenzij je professionele opnames moet maken voldoet zo'n ingebouwde microfoon meestal prima.

Ik ben ook langzaam aan het kijken naar een vervangende koptelefoon.

Momenteel heb ik een Plantronics Backbeat Pro, maar die is nu 5 jaar oud en zowel de oorschelpen als de hoofband zijn inmiddels wel kapot en ook de draad stoort inmiddels af en toe. Natuurlijk vervangbare onderdelen, maar dan ben ik ook alweer minimaal 30 euro verder. Ik ben eigenlijk altijd tevreden geweest over het geluid, maar voor lange luistersessies is hij minder comfortabel (hij drukt dan net te hard op de bovenste uiteindes van mijn oren). Nu zoek ik dus een vervanger. Iemand in het verleden toevallig ook een Backbeat Pro gehad en deze inmiddels naar tevredenheid ingeruild?

Inmiddels een Sony MK3 gekocht. Veel goede dingen over gelezen en nu scherp geprijsd. Hopen dat hij niet tegen gaat vallen.

Ik heb hier nog nooit iets gepost, zonde eigenlijk, want ik ben best een koptelefoon gek.

Net zoals zovelen ooit begonnen (nadat ik meer wilde dan dopjes of die on-ears met schuimrubber die net je oor bedekten) met een fatsoenlijke Sennheiser van een paar honderd gulden, waar ik jaren met veel plezier naar geluisterd heb en uiteindelijk weg heb gemikt toen de kussen en kabels gaar waren. Jaren later kwam ik erachter dat dat allemaal vervangbaar was . En los van alle goedkope tijdelijke oortjes en on-ears ben ik via AKG-701, Denon, B&W P5, Cocoon headphones, Audeze Mobius aanbeland waar ik nu naar luister:

Terwijl ik dit type op de iPad:
-Shure SE846 CL via Ztella USB-C dac
-Op de pc Audeze LCD-2 Classic (Fazor) via Denon PMA-1600NE, afgespeeld door Roon.
-pre-corona in de trein naar werk MDR-1000X, de oervader van de immens populaire Sony WH-1000XM2 en XM3 (precies de headphone die ik bas2204 aangeraden zou hebben, hoe bevalt hij?), en die wissel ik nu af tijdens mijn thuiswerk wandelingen met QCY oortjes om even snel podcast te luisteren of als het wat regent. Zijn makkelijk en werken heel behoorlijk, voor effe vlug redelijk geluid hebben zonder draden en dan weer opbergen.

Dan heb ik nog wat spul in de la liggen zoals KZ oortjes van ALI (verbazingwekkend goed) en oude Philips meuk.

Als ik vooruit kijk naar wat ik de komende jaren zou willen, vind ik de LCD-2 wel zwaar, ik lonk naar een Focal Celestee die net uit is, of misschien iets besparen en een Sennheiser 650 (of hoger wellicht). En ik zou graag een koptelefoon hebben die echt fijn is om mee in slaap te vallen en die ook echt muziek kan spelen, veel sleep buds doen dat niet.

Blijft een fascinerende hobby, tot er maandag weer een plantronics usb-headset in de laptop gaat voor de conference calls

Tip: koptelefoon versterkers zijn waardevast. Ik heb toen ik mijn K701 kocht een Heed Canamp gekocht op Marktplaats voor 150 euro en die jaren en jaren later weer doorverkocht voor hetzelfde bedrag. Dat was echt wel een eye-opener dat ik al die jaren in feite gewoon gratis naar fatsoenlijke versterking luisterde in plaats van de crappy koptelefoon uitgang die mijn instap versterker toen had. Voor de beginner: check Schitt en Anne, maar er is een hele wereld aan mooi en betaalbaar spul.

Goed hoeft niet duur te zijn.

Ponty Mython
Ik heb mijn headphones (Sennheiser HD 565 Ovation) voor €15,- gekocht van een failliete muziekstudio. Beste koop ooit. Wat. Een. Geluid. De meest neutrale sound, welke perfect is voor muziekproductie. Jammer dat ze niet meer worden gemaakt, anders had ik er nog 3 gekocht, al waren ze destijds wel een paar honderd euro. Ik heb inmiddels wel de headband, oorkussens en kabel moeten vervangen, die waren helemaal op(gelost). Gelukkig was dit nog wel te bestellen voor een vriendelijke prijs bij Sennheiser zelf, al zijn ze wel voor een ander model (met gelukkig dezelfde maat).

https://i.imgur.com/wfaW68W.jpg

Het is bijna niet te geloven, maar dat zou nog wel eens mijn eerste kunnen zijn die ik hierboven beschrijf. Ik denk het wel, anders sowieso een broertje ervan. Inderdaad een heerlijke koptelefoon en dat je die voor 15 euro hebt kunnen scoren is geweldig.

Na dat berichtje getypt te hebben heb ik gelijk op Ali maar even nieuwe oorkussens voor de AKG K701 gekocht. Leuk spul.

Dat is nog wel een tip als je het in NL bij Sennheiser zelf niet meer kan krijgen, het is vaak op Ali nog wel te vinden.

Ik gebruik thuis nooit een koptelefoon omdat ik dat ding regelmatig op moet hebben in de radio
studio.

Door de coronatijd heb ik de koptelefoon leren herwaarderen. Mijn vrouw werkt nu ook thuis, dus kan mijn speakers nauwelijks meer gebruiken. De koptelefoon is nu de ideale manier om tussen het werk door lekker op te zetten en naar muziek te luisteren. Heb hierdoor zelfs een hele goede koptelefoonversterker gekocht en heb ik hierdoor mijn albums opnieuw leren beluisteren. Onder een koptelefoon (in mijn geval: een Audeze LCD-X) hoor je toch altijd nieuwe geluidjes en herontdek je dus je oude cd's...

John Milton schreef:
...
-pre-corona in de trein naar werk MDR-1000X, de oervader van de immens populaire Sony WH-1000XM2 en XM3 (precies de headphone die ik bas2204 aangeraden zou hebben, hoe bevalt hij?), en die wissel ik nu af tijdens mijn thuiswerk wandelingen met QCY oortjes om even snel podcast te luisteren of als het wat regent. Zijn makkelijk en werken heel behoorlijk, voor effe vlug redelijk geluid hebben zonder draden en dan weer opbergen.
...

De koptelefoon bevalt erg goed. Is een stuk lichter dan mijn oude Plantronics en mede daardoor ook een stuk geschikter voor lange luistersessies. Hij zit heel comfortabel (wat een verademing deze oorschelpen ten opzichte van de Plantronics) en zowel draadloos als bedraad een erg goed geluid! Bovendien is de onderdrukking van omgevingsgeluid indrukwekkend moet ik zeggen. Zijn geld dubbel en dwars waard

Echo01 schreef:
Door de coronatijd heb ik de koptelefoon leren herwaarderen. Mijn vrouw werkt nu ook thuis, dus kan mijn speakers nauwelijks meer gebruiken. De koptelefoon is nu de ideale manier om tussen het werk door lekker op te zetten en naar muziek te luisteren. Heb hierdoor zelfs een hele goede koptelefoonversterker gekocht en heb ik hierdoor mijn albums opnieuw leren beluisteren. Onder een koptelefoon (in mijn geval: een Audeze LCD-X) hoor je toch altijd nieuwe geluidjes en herontdek je dus je oude cd's...

Da’s een serieus mooie hoofdtelefoon. Welke hoofdtelefoonversterker gebruik je?

Een Cavalli Liquid Fire (google maar eens), een Amerikaans model koptelefoonversterker die niet meer wordt gemaakt. Ik las niettemin zoveel positieve reacties over de synergie met Audeze dat ik deze speciaal zocht. Kon nog een gebruikt exemplaar importeren uit Singapore, een land dat hetzelfde voltage kent als de EU, dus dat kwam goed uit.

Mooi setje Echo01, heel mooi.

Jup, Cavalli is prachtig spul. Acht het niet uitgesloten dat ik daar ook nog eens de investering voor doe. Maar voor mijn Audeze LCD-2 vind ik het nu nog niet nodig.

Hier oordopjes van een paar euri van de a. c. tion wanneer nodig, anders speakertjes van m'n M - a - c.
Working like a charm.

Als het werkt, dan werkt het ZAP!.

Ik schakel morgen probleemloos terug naar mijn cheapies tijdens de lunch wandeling, en terwijl ik werk gebruik ik nu uit energie overwegingen ook de speakers van de laptop die toch al aanstaat, in plaats van daar de hele dag de versterker voor aan moeten hebben terwijl hij toch niet hard kan. Het hoeft niet altijd high end te zijn, zeker niet met een pianoriedeltje op de achtergrond. Terwijl ik dit type terwijl ik eigenlijk al had moeten slapen, haal ik ook niet het maximale uit die Shure SE846.

Maar: dat je er niet veel aan uit wil geven betekent niet dat je genoegen moet nemen met action bagger. Als het niks mag kosten, probeer dan eerder iets van wat aartjan test. Goede bang for your buck in plaats van plastic geluid.

Ik vergelijk het altijd met mijn vriendin die eerst in de keuken altijd muziek luisterde uit de crappy speakers van haar telefoon, nu staan daar mijn ouwe SoundSticks die eerst bij de pc stonden, met een Bluetooth ontvanger eraan. Ze heeft 3 dagen volgehouden dat het weinig verschil maakte, voor ze moest toegeven hoe blij ze ermee was. Het vult de keuken alsnog niet, maar het verschil is immens. En dan heb ik het echt over muziek meer beleven, zonder schelle kutklank en de afwezigheid van bas.

Je hoeft echt geen oortjes van 100 euro of meer te hebben, maar onder de 10 euro loop je wel risico op bagger tenzij je selectief shopt. Deze zijn legendarisch voor het geld: Venture Electronics - Monk, maar er is meer leuks voor heel weinig geld. Maar koop alsjeblieft geen action oortjes, zo zonde
En pc speakers zijn een van de leukste investeringen, al zijn ze cheap. Bijna alles is beter dan de ingebouwde speakers, net zoals bij de tv’s van tegenwoordig. Edifier heeft leuk betaalbaar spul, maar ook een Logitech setje van een paar tientjes scheelt al enorm.

Al moet je dat als muziekliefhebber niet te lang willen..

John Milton schreef:
Als het werkt, dan werkt het ZAP!
Amen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:52 uur

geplaatst: vandaag om 22:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.