Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2011, 10:41 uur

De afgelopen maanden zijn er nogal opmerkelijke albums in dit topic voorbijgekomen die niet voldoen aan het stereotype soul. We herinneren ons allemaal nog Soopasoul, Joi, Fertile Ground en ook Byard Lancaster? Aangezien deze verruiming van keuzes automatisch een weg vrijmaakt voor (soul-)albums met weer een andere inslag, heb ik voor één keer gekozen voor een, wat mij betreft, zeer geslaagd jazz-soul-funk-hop album dat pasgeleden is uitgebracht. Ik heb het over een mash-up album van Fela Kuti en De La Soul. Ik kan me de bij voorbaat sceptische gedachten indenken, gooi deze gerust overboord, want die zijn nergens voor nodig. Het is een tof project geworden die ik jullie zeker niet wil onthouden en waarvan ik hoop dat ‘ie jullie net zo goed bevalt als mij. Het zal ongetwijfeld geen klassieker worden als een aantal albums van de afzonderlijke acts wel zijn, maar het is in ieder geval eens wat anders.
Let op: jullie krijgen van mij deze week geen PM, het album is hier gratis en legaal te downloaden. Je hoeft alleen maar je e-mailadres in te vullen, en je krijgt automatisch een downloadlink toegestuurd. Ik heb geprobeerd om achter de directe link te komen, maar ik weet niet of jullie hem kunnen openen, probeer anders deze link om direct toegang te krijgen tot het album (laat even weten of ‘ie werkt a.u.b.).
Mochten jullie, net als ik, ook overwegend enthousiast zijn over dit album, dan is hij reeds te bestellen op vinyl bij onder andere hhv.de. Mijn cijfer volgt overigens nog. Ik twijfel tussen de 3,5 en de 4,0.

0
geplaatst: 27 november 2011, 15:26 uur
Ik ben vier nummers ver en ben op zijn minst gezegd laaiend enthousiast. Het was om dit soort albums te kunnen ontdekken dat ik me aansloot bij SAVDW. Ik ga verder luisteren.
0
geplaatst: 4 december 2011, 17:50 uur
Ik was al klaar om de boeken van het magere souljaar 2011 toe te klappen, tot er plots vanuit het niets nog een pareltje uit de lucht kwam vallen:
Adrian Younge Presents Venice Dawn - Something About April (2011)

Het album is een soundtrack voor een film die niet bestaat, maar wel de nodige sixties en seventies blaxploitation elementen bevat. Die feel heeft het ook, met korte instrumentale intermezzo's en mooie uitgewerkte soulnummers. Adrian Younge heeft alles grotendeels zelf geproduceerd en ingespeeld. De vocalen zijn voornamelijk van Loren Oden en Rebecca Jordan.
Hopelijk beleven jullie er evenveel plezier aan als ik.
En laat ik de Ladder-deelnemers er even aan herinneren dat je nog tot 23u de kans hebt om zowel Nina Simone als Marvin Gaye naar de grote finale te stemmen!
Adrian Younge Presents Venice Dawn - Something About April (2011)

Het album is een soundtrack voor een film die niet bestaat, maar wel de nodige sixties en seventies blaxploitation elementen bevat. Die feel heeft het ook, met korte instrumentale intermezzo's en mooie uitgewerkte soulnummers. Adrian Younge heeft alles grotendeels zelf geproduceerd en ingespeeld. De vocalen zijn voornamelijk van Loren Oden en Rebecca Jordan.
Hopelijk beleven jullie er evenveel plezier aan als ik.

En laat ik de Ladder-deelnemers er even aan herinneren dat je nog tot 23u de kans hebt om zowel Nina Simone als Marvin Gaye naar de grote finale te stemmen!

0
geplaatst: 16 december 2011, 15:58 uur
Ik stel voor de weekenden van de feestdagen (Kerst en oud&nieuw) een korte pauze te nemen. Dit weekend de laatste van 2011 dus en die kans gaat, in return, naar principal.
0
geplaatst: 18 december 2011, 11:18 uur
Oops, ik was uiteraard weer vergeten in deze hectische tijden om een SAvdW aan te dragen. Ik vind het wel steeds moeilijker om een album te vinden, maar daar heb ik het al een paar keer over gehad.
Ik kies nu -zoals vaker- voor een wat gladder album. Ik denk zelfs dat deze band meer succes had gehad als ze sterker voor een bepaald publiek hadden gekozen. Nu valt hun muziek te typeren als funk, r&b, pop en dat alles met een klein vleugje soul. De band heeft in mijn ogen eind jaren '70 / begin jaren '80 redelijk consistent materiaal afgeleverd. Op de albums vind je bijna altijd een mix van funky, uptempo tracks en rustige, gladde ballades. Ik hou wel van beide stijlen, maar meestal worden de rustigere nummers verguisd. Het was moeilijk kiezen wélk album ik precies zou aandragen, maar ik heb gekozen voor:

Cameo - Ugly Ego
Ik verwacht weinig positieve reacties, maar goed...Linkjes volgen zo direct.
Ik kies nu -zoals vaker- voor een wat gladder album. Ik denk zelfs dat deze band meer succes had gehad als ze sterker voor een bepaald publiek hadden gekozen. Nu valt hun muziek te typeren als funk, r&b, pop en dat alles met een klein vleugje soul. De band heeft in mijn ogen eind jaren '70 / begin jaren '80 redelijk consistent materiaal afgeleverd. Op de albums vind je bijna altijd een mix van funky, uptempo tracks en rustige, gladde ballades. Ik hou wel van beide stijlen, maar meestal worden de rustigere nummers verguisd. Het was moeilijk kiezen wélk album ik precies zou aandragen, maar ik heb gekozen voor:

Cameo - Ugly Ego
Ik verwacht weinig positieve reacties, maar goed...Linkjes volgen zo direct.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 13:16 uur
Ik ben inmiddels weer bijna bij (heb het album van Kemm al een keer goed genoeg beluisterd voor een eerste voorzichtige indruk).
Wel valt het me op dat de berichtjes bij de SAvdW steeds meer achterwege blijven of korter worden. Dat vind ik wel jammer.
Wel valt het me op dat de berichtjes bij de SAvdW steeds meer achterwege blijven of korter worden. Dat vind ik wel jammer.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 17:35 uur
Ik ben de laatste tijd een beetje druk, maar ik ben zeker nog van plan wat berichtjes te schrijven. Sowieso ben ik niet zo van de lange berichten, het spijt me.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 23:45 uur
Ik lig (helaas) een behoorlijk aantal albums achter. Op mijn werk is het de laatste 2 maanden belachelijk druk geweest en ik heb (te)veel cd's gekocht en die gaan dan toch een beetje voor.
Ik zal mijn best doen binnenkort wat in te lopen en mijn stem (en eventueel bericht) te plaatsen.
Ik zal mijn best doen binnenkort wat in te lopen en mijn stem (en eventueel bericht) te plaatsen.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 13:32 uur
Ik heb tot nog toe haast alleen albums becijferd, berichten moeten zeker volgen.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 12:56 uur
Ja, liever niet natuurlijk, loopt niet helemaal goed met dit topic.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 17:50 uur
Misschien moeten we dit topic voor onbepaalde duur even invriezen, want zoals het de laatste maanden aan de gang gaat heeft het natuurlijk weinig zin.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 18:26 uur
Is misschien wel een goed plan.
Ik kom er gewoon niet aan toe om de albums goed te beluisteren, wat natuurlijk ook niet leuk is voor degene die het album heeft uitgezocht.
Ben benieuwd hoe de rest erover denkt.
Ik kom er gewoon niet aan toe om de albums goed te beluisteren, wat natuurlijk ook niet leuk is voor degene die het album heeft uitgezocht.
Ben benieuwd hoe de rest erover denkt.
0
Mb.
geplaatst: 10 januari 2012, 18:48 uur
Ik kom er de laatste tijd prima aan toe, maar ik raak wel gedemotiveerd om te blijven reageren wanneer anderen dit niet doen. Verder is het zo dat ik bij bepaalde platen niet zoveel te melden heb. 

0
geplaatst: 10 januari 2012, 19:34 uur
Excuses, excuses!! Er gaat zeker deze week nog wat komen, ik had het het weekend en het begin van de week alleen druk. Ik hoop morgen iets te plaatsen.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 19:50 uur
Iedereen is volgens mij gedemotiveerd momenteel. 
Ik heb m'n achterstand overigens redelijk weggewerkt. Alleen het album van Adrian Younge moet ik becijferen en daarbij een berichtje achterlaten, maar aangezien ik het album al een paar keer goed heb beluisterd zal dat snel gebeuren. Voor mij hoeft het topic niet te worden stilgelegd, maar als er deelnemers zijn die weinig tijd (of zin) hebben dan blijft er geen ander alternatief over.

Ik heb m'n achterstand overigens redelijk weggewerkt. Alleen het album van Adrian Younge moet ik becijferen en daarbij een berichtje achterlaten, maar aangezien ik het album al een paar keer goed heb beluisterd zal dat snel gebeuren. Voor mij hoeft het topic niet te worden stilgelegd, maar als er deelnemers zijn die weinig tijd (of zin) hebben dan blijft er geen ander alternatief over.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 19:58 uur
Ondanks twijfel aan mijn kant, plaats ik toch deze in de hoop dat jullie naar aanleiding van dit topic deze nog niet geluisterd hebben (is al eens door mij genoemd namelijk):

Het lijkt wel of ik iets heb met 1974, want ook dit album is weer uit 1974. Dit album is alleen uitgekomen (en opgenomen) in Italië en is daarom een gewild verzamelobject, met hoge prijzen tot gevolg. Dit funk-album is opgenomen door twee Brazilianen. Mijn mening volgt nog.

Het lijkt wel of ik iets heb met 1974, want ook dit album is weer uit 1974. Dit album is alleen uitgekomen (en opgenomen) in Italië en is daarom een gewild verzamelobject, met hoge prijzen tot gevolg. Dit funk-album is opgenomen door twee Brazilianen. Mijn mening volgt nog.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 20:10 uur
Ik vind het altijd leuk om nieuwe muziek te ontdekken en doe ook mijn best om bij te blijven (lukt aardig). Helaas kan ik zelf niet echt vaak (meer) met originele of onontdekte soulalbums op de proppen. Daarvoor is de albumkennis binnen het genre van een aantal deelnemers te groot.
Ik ben dus eigenlijk voor doorgaan, maar ik weet niet hoe vaak ik zelf nog een (leuke) bijdrage kan leveren als actief deelnemer.
Misschien moeten we iets wijzigen in de regels of doelstelling van het spel? Er zijn in mijn ogen 2 punten die het geheel lastig maken:
1. Er zit veel verschil in soulkennis (het aantal albums wat users kennen).
2. Niet iedereen heeft evenveel tijd om wekelijks een album te beluisteren, score te geven en een stukje te schrijven.
Daarnaast verschillen onze smaken best redelijk binnen het gezamenlijk geliefde soulgenre. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Misschien kunnen wel iets meer richting persoonlijke tips gaan? Dus een beetje richting dit topic (ik ben een beetje out-off the box aan het denken)....
Ik ben dus eigenlijk voor doorgaan, maar ik weet niet hoe vaak ik zelf nog een (leuke) bijdrage kan leveren als actief deelnemer.
Misschien moeten we iets wijzigen in de regels of doelstelling van het spel? Er zijn in mijn ogen 2 punten die het geheel lastig maken:
1. Er zit veel verschil in soulkennis (het aantal albums wat users kennen).
2. Niet iedereen heeft evenveel tijd om wekelijks een album te beluisteren, score te geven en een stukje te schrijven.
Daarnaast verschillen onze smaken best redelijk binnen het gezamenlijk geliefde soulgenre. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Misschien kunnen wel iets meer richting persoonlijke tips gaan? Dus een beetje richting dit topic (ik ben een beetje out-off the box aan het denken)....
0
geplaatst: 10 januari 2012, 20:42 uur
principal2000 schreef:
(...)Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Misschien kunnen wel iets meer richting persoonlijke tips gaan? Dus een beetje richting dit topic (ik ben een beetje out-off the box aan het denken)....
(...)Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Misschien kunnen wel iets meer richting persoonlijke tips gaan? Dus een beetje richting dit topic (ik ben een beetje out-off the box aan het denken)....
Maar dit functioneert ook niet, lijkt mij? Ik ben niet bekend met het topic, maar als ik het goed begrijp komt het er dus op neer dat je voor iedere user een persoonlijke keuze moet maken (?). Dat betekent dat de oorspronkelijke gedachtegang achter dit topic komt te vervallen en het leuke vind ik zelf juist om te vernemen hoe meerdere users over hetzelfde album denken, maar dat is persoonlijk natuurlijk. De huidige opzet vind ik zelf prima zo. Misschien dat iemand anders wel voorstander is van dit voorstel?
Dan over de keuze(s) voor wat betreft SAvdW:
Ik heb er overigens geen problemen mee als er een niet-standaard soulalbum wordt aangedragen, zolang het maar ongeveer (ofwel: een gerelateerd genre) in het verlengde ligt. Dat betekent als het bijvoorbeeld richting genres als jazz, hip-hop of 'wereld' gaat mits er elementen van soul en / of funk waarneembaar zijn. Combinaties van soul en pop vind ik bijvoorbeeld ook geen probleem.
Dat staat natuurlijk wel geheel los van het achterwege blijven van de reacties en beoordelingen, want daar zit het echte probleem. Nietwaar?
0
geplaatst: 11 januari 2012, 09:33 uur
Angelo schreef:
Dat staat natuurlijk wel geheel los van het achterwege blijven van de reacties en beoordelingen, want daar zit het echte probleem. Nietwaar?
Ja, maar mogelijk is dit een tijdelijk probleem voor de huidige users. Een tijd terug was er een andere "vaste groep" users waarvan er ook een flink aantal zijn afgehaakt om - volgens mij- dezelfde reden.
Misschien is een tijdelijke stop dus de oplossing. Jammer, want ik kijk altijd wel uit naar een nieuwe soul-"ontdekking" via dit topic.
0
Mb.
geplaatst: 11 januari 2012, 16:30 uur
Misschien is een minder drastische oplossing om het soulalbum v/d week om de 2 weken te doen?
Ik ben het eens met Angelo wat betreft de opzet van dit topic. Het is juist leuk om een album te plaatsen dan anderen normaliter niet zouden beluisteren. Bij de keuze van Byard wist ik van tevoren dat jij - principal2000 - het waarschijnlijk niet zou waarderen, en kemm juist weer wel. De volgende keer plezier ik jou weer en stel ik kemm teleur. Of juist niet; want in tegenstelling tot mijn verwachting had je Byard misschien best leuk gevonden. Dat is de gok!
Ik ben het eens met Angelo wat betreft de opzet van dit topic. Het is juist leuk om een album te plaatsen dan anderen normaliter niet zouden beluisteren. Bij de keuze van Byard wist ik van tevoren dat jij - principal2000 - het waarschijnlijk niet zou waarderen, en kemm juist weer wel. De volgende keer plezier ik jou weer en stel ik kemm teleur. Of juist niet; want in tegenstelling tot mijn verwachting had je Byard misschien best leuk gevonden. Dat is de gok!

0
geplaatst: 11 januari 2012, 18:06 uur
Ik hecht ook wel waarde aan de verschillen in smaken binnen het genre. Alleen ik kan nu gewoon heel moeilijk of geen albums vinden die 1 of meer hier waarschijnlijk zullen waarderen EN niet kennen.
Eigenlijk zou ik passief deelnemer moeten worden, maar dan wordt de spoeling nog dunner.
Eigenlijk zou ik passief deelnemer moeten worden, maar dan wordt de spoeling nog dunner.
0
Mb.
geplaatst: 11 januari 2012, 19:13 uur
Het is heus niet erg als iemand het album toevallig wel kent en het is ook niet erg als niemand het album zal waarderen - en dat kan je overigens ook niet stellen, want dat weet je pas na de reacties. Smaak is niet iets solide; hoe hardnekkig het ook kan zijn. 

0
geplaatst: 11 januari 2012, 19:56 uur
Ik zit ook al een tijdje te denken over een andere opzet (bv. 2 wekelijks/maandelijks). Zal eens kijken wat het best kan werken. Alle inbreng is welkom 

0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:47 uur
principal2000 schreef:
Jammer, want ik kijk altijd wel uit naar een nieuwe soul-"ontdekking" via dit topic.
Jammer, want ik kijk altijd wel uit naar een nieuwe soul-"ontdekking" via dit topic.
Reijersen schreef:
Alle inbreng is welkom
Alle inbreng is welkom
Mijn persoonlijke mening: mijn voorstel is om gewoon op dezelfde voet door te gaan.

Ik heb de berichten net allemaal nog eens gelezen (ook van voormalige users), maar ik snap in eerste instantie al niet waarom er überhaupt een discussie bestaat om het topic te beëindigen. Ik ben bewust van het feit dat acht deelnemers al bijzonder weinig is, laat staan vijf, maar volgens mij zijn er minstens vijf deelnemers die hierboven hebben laten weten nog actief te willen deelnemen aan het topic (P2000, Max, Daniël, Kevin (toch?) en ik). Ik spreek niet graag voor anderen, dus corrigeer me gerust als ik het niet bij het juiste eind heb of onjuiste conclusies trek.
De interesse van Jeroen, Jasper en Steven is me niet geheel duidelijk geworden, dus namens hen zal ik niet spreken, maar niemand heeft expliciet aangegeven te willen stoppen met het topic. Althans, dat kon ik uit geen enkel bericht opmaken (behalve een voorstel tot invriezen van het topic).
Vergeet niet: niemand wordt gedwongen om aan het topic deel te nemen. Je kan te allen tijde stoppen en je kan je te allen tijde weer aanmelden voor een deelname aan het topic. Mijn punt is dat niet het topic gestopt hoeft te worden als één of meerdere deelnemers om wat voor reden dan ook voor een (on)bepaalde tijd niet mee kunnen doen. Hoewel meer deelnemers natuurlijk wel leuker is (vind ik tenminste), gaat het erom of er nog genoeg albums zijn om te beoordelen. En ja, die zijn er nog in overvloed. Kijk alleen al eens voor de grap bij alle albums op de site van het Motown label om maar eens één voorbeeld te noemen. Talloze albums hebben geen 20 stemmen (meer dan de helft haalt nog geen 10 stemmen en zo) Dus Principal2000... misschien kan je daar eens een ideetje opdoen als je bang bent dat je geen inspiratie meer hebt voor een nieuwe keuze.

En ik wil nogmaals benadrukken: ik heb er geen problemen mee als er een SAvdW wordt gekozen die ik al ken. Ik heb nog zoveel albums die ik wil checken, dus daar hoeft niemand zich druk over te maken.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 17:04 uur
Ik vind de huidige opzet ook prima, het is (naar mijn mening) geen ramp als er eens een week overgeslagen wordt. Het kan niet altijd een keer even niet uitkomen. Toevallig had ik het deze en vorige week nogal druk, dus was ik ook wat minder actief. Dit verschilt eigenlijk gewoon bij mij: soms heb ik alle tijd, soms heb ik het gewoon druk. Dat betekent dus zeker niet dat ik niet geïnteresseerd ben. Zoals Angelo ook zegt, er zijn nog een heleboel albums te beluisteren.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 00:33 uur
Ik wil zaker niet stoppen met dit topic, maar de tijd om er serieus aandacht aan te besteden heeft me de laatste tijd helaas ontbroken.
Ik heb al meerdere interessante albums langs zien komen, die ik graag een keer ga beluisteren als ik er wat meer tijd voor heb.
Met een beetje geluk kan ik de schade de komende maanden weer inlopen, ik ga het in ieder geval zeker proberen.
Ik heb al meerdere interessante albums langs zien komen, die ik graag een keer ga beluisteren als ik er wat meer tijd voor heb.
Met een beetje geluk kan ik de schade de komende maanden weer inlopen, ik ga het in ieder geval zeker proberen.
* denotes required fields.