MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
We zullen nog maar een weekje wachten met een nieuwe denk ik zo?
Zowiezo maar per 2 weken van maken toch?

Ja dat lijkt mij ook het beste, aangezien het hier niet zo storm loopt en de meesten (waaronder ik) het niet geregeld lijken te krijgen om een album binnen een week te beluisteren en te beoordelen.

Nog weinig reacties bij Spacek, maar wel al 2 weken over. Iemand een nieuwe suggestie?

Of zullen we anders een nieuw deelnemersschema maken en een nieuwe frisse start proberen te maken?

Dat laatste lijkt mij een goed idee.

sq
Ik wil wel een nieuw album verspreiden. Ik ben echter op dit moment aan t werk. Ergens vanavond of morgen heb ik wel gelegenheid.

Oké, bij deze gereserveerd door SQ, voor vanavond. We wachten af.

Ik weet nog niet echt wat ik met Spacek moet. Nou ja, met zijn stem wel, maar met de productie niet. (Zie nu dat het ook een kernpunt van Lizzy is.) Stem + korte review volgt daar nog deze week, want heb wel wat tijd.

Ook benieuwd naar sq's choice. Hij heeft nog mijn persoonlijke SAvdW-topper achter zijn naam staan (Millie Jackson).

sq
Ik was wel weer eens aan de beurt voor een nieuw album. Als andere keren heb ik gekozen voor een album dat uit ´mijn eigen tijd´ komt. Niet omdat dat beter is maar simpelweg omdat ik daar meer van weet, en omdat het tevens door de meeste deelnemers het hier dan juist wat minder wordt gekend. Wederom heb ik twee albums gevonden die niet of nauwelijks gestemd zijn.

Dit is het soul-album van de week:

(afbeelding)

Rufus & Chaka Khan - Ask Rufus (1977)

Natuurlijk vanwege Chaka Khan, een van mijn favoriete artiesten. Dit is een album in de periode dat Chaka en Rufus uit elkaar groeiden; Chaka werd steeds belangrijker, maar paste zich ook steeds minder in de groep (nog iets met drugs of drank ook voor zover ik dat nog weet, ik zou t moeten nazoeken). Een jaar later ging ze solo. Eigenlijk zie ik nu pas dat de hoes zo wel heel symbolisch is met Chaka voorop en de band zo klein op de achtergrond.

Een beetje in navolging van Rhythm & Poetry heb ik er een bonus-album bij bedacht. Ik draai deze laatste tijd regelmatig weer, maar het is niet echt soul. Maar omdat er ook funkliefhebbers zijn dus deze bonus:

(afbeelding)

Instant Funk - Witch Doctor (1979)

Dit album bevat mooie moddervette discofunk. Volledig uit de tijd qua sound, maar het zal menigeen toch ook zeker niet als ´seventies´ klinken durf ik wel te wedden. En dan heb je dit toch maar eens gehoord.
Voor wie de hele band niet kent: Instant funk had een wereldhit met I´ve Got My Mind Made Up. Met name in ´Body-shine´ hoor je dat duidelijk terug. Op dit album is de sound wat ruiger geworden.

Ik heb een paar linken verstuurd aan de vaste groep of wat ik denk dat de vaste groep is nog op dit moment. Ik heb dat een beetje zuinig gedaan, want rapidshare gaat niet verder dan 10. Laat anderen die nog willen meedoen zich vooral laten horen via pm, want ik ben zelf de laatste tijd ook niet zo ´bij´ geweest in dit topic.

Ik ben ten zeerste benieuwd. Ken beide albums niet, dus lijkt me leuk!

Ik ken beide albums ook niet, de eerste probeer ik zo spoedig mogelijk een draai te geven en ik kijk daar ook naar uit, altijd leuk om ook wat 'oudere'* muziek te beluisteren. Als ik tijd heb (en dat heb ik) dan beluister ik ook dat funk album.

*Ik ben nog niet zo bekend met muziek eerder dan eind jaren '80, maar wat ik er van ken is me allemaal erg goed bevallen.

Het loopt nog niet storm bij beide albums van SQ. Jammer, dit topic lijkt toch een beetje in een slop te komen.

Jaaah, maar ik vind ze wel allebei geweldig (Ask Rufus draait as we speak). Ik probeer snel tijd te maken voor wat soul'recensies', want ook die Don Covay is echt te gek.

Alleen Spacek was het niet voor mij, maar niet slecht hoor. Zal nog checken of ik nog Soul heb waar jullie nog niet naar geluisterd hebben. Geen makkelijke taak zeg, pfff....

sq
Reijersen schreef:
dit topic lijkt toch een beetje in een slop te komen.
Komkom niet zo somber! Ik heb aan de persoonlijke reacties gezien dat die belangstelling er wel degelijk is. Omdat misschien niet iedereen bij de champagne met ' Slap Slap Lickedy Lap ' (een nummer van het Instant Funk album) het nieuwe jaar in gaat, moeten we misschien nog even geduld hebben.

Ik maak zelf ook pas soms na een week of 2, 3 een tekstje voor bij het album.

Met belangstelling heeft het in mijn geval niets te maken. Ik moet een album gewoon best wel vaak beluisteren voordat ik het kan beoordelen, maar ik zal proberen vandaag nog bij Rufus & Chaka Khan een beoordeling te plaatsen.

sq
Inmiddels zijn ook de eerste reacties bij Instant Funk geplaatst . Ik ben ook wel hebberig om met twee albums tegelijk te komen nartuurlijk. Maar ik wilde als gezegd de funk niet vergeten, maar vond het teveel eer als soul-album van de week, omdat het dat toch niet helemaal is. Voor wie het proberen wil, dus.

Op de een of andere manier ben ik wel op zoek geweest naar extremiteiten in de funk. Ik zou graag ook nog Vaughan Mason & Crew aanraden, maar dat heeft werkelijk niets meer met soul te maken. Wel een ´must´ voor de Hiphop en Funkliefhebber van nu. Was inspiratie voor Daft Punk.

Dan zal ik die plaat ook maar eens beluisteren, ik ben nieuwschierig.

sq
Wel dat is dus dit album. De plaat heeft het hoogst denkbare stemgemiddelde. Is dat een aanbeveling of niet? .

Maar helaas ik heb deze alleen op plaat. Enkele nummers zijn op Youtube wel te vinden.

Maar goed, ik heb wel weer even genoeg ingebracht en aandacht gevraagd. ik stel voor dat we nog een weekje wachten ofzo voor een volgend album. Ik heb trouwens niemand aangewezen omdat dat al een tijdje niet gebeurt.

Ik heb voor het gemak het nummer even beluisterd, klinkt meer dan aardig; een feestelijk nummer. En ik had het album inderdaad al op musicmeter zien staan.

En weer 2 weken voorbij. Who's next?!

Tja, ook ik probeer tijd vrij te maken voor het beluisteren van al dat moois, maar toch sta ik ook nu weer wat achter. Ik post overigens liever een gefundeerde kritiek dan een eerste oppervlakkige reactie.

Het gaat vaak sneller dan je mee kan luisteren inderdaad. Dat is ook de reden dat we er een twee-wekelijks album van de week van gemaakt hebben.

Misschien tijd om deelnemers te inventariseren. Dan kunnen we misschien weer een schemaatje samenstellen:

Ja, ik doe (nog) mee met het 2-wekelijks Soul Album van de Week:
- Reijersen

sq
- Reijersen
- sq

(afbeelding)

Soul Portrait (1969) is het debuutalbum van singer/songwriter/producer Willie Hutch, die in het begin van de jaren 70 bij Motown terecht kwam en daar (volgens mij) pas enigszins succesvol werd. (zie biografie)

Ik zal iedereen die zijn naam op dit lijstje zet een link sturen.

- Reijersen
- sq
- Lizzy89

Willie Hutch! Wat een topkeuze! Ken veel losse nummers van deze fantastische zanger, ben benieuwd naar een geheel album van deze man

Ook een goed album van hem is de soundtrack van 'The Mack'

Reijersen schreef:
Ook een goed album van hem is de soundtrack van 'The Mack'

Inderdaad, maar het zijn toch wel heel verschillende albums.

RedLightCityBoy
- Reijersen
- sq
- Lizzy89
- RedLightCityBoy

Een nieuwkomer! Altijd leuk

RedLightCityBoy
Ik heb al een album (soul/funk, mag dat ook?) in gedachten.
Ik moet het album alleen nog wel even toevoegen op Musicmeter.
Wanneer mag ik het dan plaatsen?

RedLightCityBoy schreef:
Ik heb al een album (soul/funk, mag dat ook?) in gedachten.
Ik moet het album alleen nog wel even toevoegen op Musicmeter.
Wanneer mag ik het dan plaatsen?

Over een kleine twee weken (op zondag)

- Reijersen
- sq
- Lizzy89
- RedLightCityBoy
- Pooiertje

ik weet nog niet precies wat dit topic inhoud, maar daar zal ik wel snel achterkomen

Gast
geplaatst: vandaag om 10:20 uur

geplaatst: vandaag om 10:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.