Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand
zoeken in:
0
geplaatst: 19 januari 2009, 20:29 uur
Ik heb trouwens ook al een heel leuk soulalbum in gedachte (en het is een album wat je niet 1,2,3 van mij verwacht).
0
geplaatst: 19 januari 2009, 20:34 uur
Hoe breed interpreteren we soul eigenlijk? Tot op welke hoogte is funk ook soul?
0
geplaatst: 19 januari 2009, 20:36 uur
Ja is het toegestaan om gewoon een funk album te plaatsen, of moet het wel echt duidelijk met soul te maken hebben?
als je snapt wat ik bedoel.
0
Dj2Jelle
geplaatst: 19 januari 2009, 20:38 uur
Als het aan mij ligt (ligt het niet), dan is funk ook goed. Het lijkt me leuk om het zo breed mogelijk te houden.
0
geplaatst: 19 januari 2009, 20:41 uur
Pooiertje schreef:
Ja is het toegestaan om gewoon een funk album te plaatsen, of moet het wel echt duidelijk met soul te maken hebben?
Funk en soul hebben natuurlijk altijd heel veel met elkaar te maken en vaak zijn albums ook niet slechts in het hokje 'soul' of 'funk' te stoppen. Als je naar Hot Buttered Soul van Isaac Hayes luistert, snap je wat ik bedoel.
0
geplaatst: 19 januari 2009, 20:44 uur
Ik snap wat je bedoeld, maar als je nou naar The Mohawks luistert, dat is toch wel echt duidelijke funk, met niet zoveel soul, en George Clinton en de hele reutemeteut ook 

0
geplaatst: 19 januari 2009, 20:53 uur
Dat hangt er maar net weer vanaf welke reutemeteut van George Clinton je aanzet. Z'n latere werk met Parliament hangt voornamelijk tegen discofunk aan (en is bij mij minder geliefd), het oude werk van Funkadelic is veel psychedelischer en heeft raakvlakken met de (hard)rock uit die tijd (Maggot Brain!) maar als je naar Osmium luistert, min of meer het debuut van Parliament, dan zul je zeker ook soul tegenkomen - plus een boel gospel en zelfs country 

0
geplaatst: 19 januari 2009, 21:06 uur
Funk, jazz, R&B, Soul, 80's, 90's, Motown, Stax, Hi. Maak er maar wat leuks van. Als het maar een hang naar soul heeft. Dus de raakvlakken met soul moeten er wel zijn.
Dus Bertus, met funk, Maggot Brain zou er niet echt inpassen, maar een Osmium inderdaad wel.
Dus Bertus, met funk, Maggot Brain zou er niet echt inpassen, maar een Osmium inderdaad wel.
0
geplaatst: 19 januari 2009, 21:09 uur
Bertus schreef:
Dat hangt er maar net weer vanaf welke reutemeteut van George Clinton je aanzet. Z'n latere werk met Parliament hangt voornamelijk tegen discofunk aan (en is bij mij minder geliefd), het oude werk van Funkadelic is veel psychedelischer en heeft raakvlakken met de (hard)rock uit die tijd (Maggot Brain!) maar als je naar Osmium luistert, min of meer het debuut van Parliament, dan zul je zeker ook soul tegenkomen - plus een boel gospel en zelfs country

Ja oke maar zo ver ben ik (nog) niet

0
geplaatst: 19 januari 2009, 21:11 uur
Ter overzicht en indicatie voor de nieuwkomers, een overzicht van alle albums die al geweest zijn:
#01 - Corey - Movin' On (2005) - Reijersen
#02 - The Genius of Ray Charles (1959): eazyfan
#03 - Lee Moses - Time and Placec (1971) - psychonaatje
#04 - Ashford & Simpson's Street Opera (1982) - sq
#05 - Joy Denalane - Born & Raised (2006) - Lizzy89
#06 - Donny Hathaway - Extension of a Man (1973) - Social_Mask
#07 - Bettye LaVette - The Scene of the Crime (2007) - Reijersen
#08 - Smokey Robinson - A Quiet Storm (1975) - Tondeman
#09 - Roberta Flack - First Take (1969) - lebowski
#10 - Willie Hightower - Willie Hightower - kArIzMa_TuRk
#11 - Millie Jackson - Caught Up (1974) - sq
#12 - The Meters - Rejuvenation (1974) - musicfreak
#13 - Sam Cooke - Twistin' the Night Away (1962) - eazyfan
#14 - William Bell - The Soul of a Bell (1967) - Reijersen
#15 - Betty Davis - Betty Davis (1973) - GrafGantz
#16 - Jackie Wilson - He's So Fine (1958) - Jelmer19
#17 - Lyn Collins - Think (About It) (1972) - Osiris Apis
#18 - Swamp Dogg - Total Destruction to Your Mind (1970) - zinulzki
#19 - Carla Thomas - The Queen Alone (1967) - psychonaatje
#20 - Wilson Pickett - The Exciting Wilson Pickett (1966) - Lizzy89
#21 - The Main Ingredient - Spinning Around(2007) - raffael77
#22 - Jimmy Ruffin - Ruff 'n Ready(1969) - jelmer19
#23 - Bobby Womack - Understanding (1972) - karizma_turk
#24 - Sam Moore - Plenty Good Lovin' (2002) - thelion
#25 - Sandra Phillips - Too Many People in One Bed (1970) - psychonaatje
#26 - Sam Dees - The Show Must Go On (1975) - Reijersen
#27 - Shaun Escoffery - Move Into Soul (2007) %u2013 tondeman
#28 - Eugene Wilde - Eugene Wilde (1984) %u2013 sq
#29 - J. Rawls & Middle Child - Rawls & Middle (2008) - Rhythm & Poetry
#30 - Jimmy & David Ruffin - I Am My Brother's Keeper (1971) - jelmer19
#31 - Alice Russell - My Favourite Letters (2005) - Reijersen
#32 - Baby Huey - The Baby Huey Story : The Living Legend (1971) - klaezman
#33 - Bettye Swann - BettyeSwann (2004) - Reijersen
#34 - 100% Pure Poison - Coming Right at You (1974) - unaej
#35 - Quincy Jones - The Dude (1981) - sq
#36 - Lyfe Jennings - Lyfe Change (2008) - reijersen
#37 - Moussa Doumbia - Keleya (2007) - raffael77
#38 - Ellis Hooks - Up Your Mind (2003) - reijersen
#39 - Doris Duke - I am a Loser (1970) - lizzy 89
#40 - Mavis Staples - Live: Hope at the Hideout (2008) - klaezman
#41 - Ayo - Joyful (2007) - Rhythm & Poetry
#42 - Steve Spacek - Shape Shift (2005) - Reijersen
#43 - Rufus & Chaka Khan - Ask Rufus (1977) - sq
#44 - Willie Hutch - Soul Portrait (1969) - Lizzy89
#01 - Corey - Movin' On (2005) - Reijersen
#02 - The Genius of Ray Charles (1959): eazyfan
#03 - Lee Moses - Time and Placec (1971) - psychonaatje
#04 - Ashford & Simpson's Street Opera (1982) - sq
#05 - Joy Denalane - Born & Raised (2006) - Lizzy89
#06 - Donny Hathaway - Extension of a Man (1973) - Social_Mask
#07 - Bettye LaVette - The Scene of the Crime (2007) - Reijersen
#08 - Smokey Robinson - A Quiet Storm (1975) - Tondeman
#09 - Roberta Flack - First Take (1969) - lebowski
#10 - Willie Hightower - Willie Hightower - kArIzMa_TuRk
#11 - Millie Jackson - Caught Up (1974) - sq
#12 - The Meters - Rejuvenation (1974) - musicfreak
#13 - Sam Cooke - Twistin' the Night Away (1962) - eazyfan
#14 - William Bell - The Soul of a Bell (1967) - Reijersen
#15 - Betty Davis - Betty Davis (1973) - GrafGantz
#16 - Jackie Wilson - He's So Fine (1958) - Jelmer19
#17 - Lyn Collins - Think (About It) (1972) - Osiris Apis
#18 - Swamp Dogg - Total Destruction to Your Mind (1970) - zinulzki
#19 - Carla Thomas - The Queen Alone (1967) - psychonaatje
#20 - Wilson Pickett - The Exciting Wilson Pickett (1966) - Lizzy89
#21 - The Main Ingredient - Spinning Around(2007) - raffael77
#22 - Jimmy Ruffin - Ruff 'n Ready(1969) - jelmer19
#23 - Bobby Womack - Understanding (1972) - karizma_turk
#24 - Sam Moore - Plenty Good Lovin' (2002) - thelion
#25 - Sandra Phillips - Too Many People in One Bed (1970) - psychonaatje
#26 - Sam Dees - The Show Must Go On (1975) - Reijersen
#27 - Shaun Escoffery - Move Into Soul (2007) %u2013 tondeman
#28 - Eugene Wilde - Eugene Wilde (1984) %u2013 sq
#29 - J. Rawls & Middle Child - Rawls & Middle (2008) - Rhythm & Poetry
#30 - Jimmy & David Ruffin - I Am My Brother's Keeper (1971) - jelmer19
#31 - Alice Russell - My Favourite Letters (2005) - Reijersen
#32 - Baby Huey - The Baby Huey Story : The Living Legend (1971) - klaezman
#33 - Bettye Swann - BettyeSwann (2004) - Reijersen
#34 - 100% Pure Poison - Coming Right at You (1974) - unaej
#35 - Quincy Jones - The Dude (1981) - sq
#36 - Lyfe Jennings - Lyfe Change (2008) - reijersen
#37 - Moussa Doumbia - Keleya (2007) - raffael77
#38 - Ellis Hooks - Up Your Mind (2003) - reijersen
#39 - Doris Duke - I am a Loser (1970) - lizzy 89
#40 - Mavis Staples - Live: Hope at the Hideout (2008) - klaezman
#41 - Ayo - Joyful (2007) - Rhythm & Poetry
#42 - Steve Spacek - Shape Shift (2005) - Reijersen
#43 - Rufus & Chaka Khan - Ask Rufus (1977) - sq
#44 - Willie Hutch - Soul Portrait (1969) - Lizzy89
0
geplaatst: 19 januari 2009, 21:12 uur
Pooiertje schreef:
Is er trouwens al een nieuw soulalbum van de week?
Is er trouwens al een nieuw soulalbum van de week?
Elke 2 weken, dus Bertus is aankomende zondag met de nieuwste aan de beurt.
0
geplaatst: 19 januari 2009, 21:14 uur
Oh oke.
Jammer, ik had graag ook William Bell - The Soul of a Bell (1967)
willen doen
Jammer, ik had graag ook William Bell - The Soul of a Bell (1967)
willen doen

0
geplaatst: 19 januari 2009, 21:17 uur
Precies al heel wat misgelopen, maar diegene die ik wel ken zijn inderdaad de moeite waard. Dat belooft...
0
geplaatst: 19 januari 2009, 22:04 uur
Eazyfan heeft zich een tijd geleden uitgeschreven. hij is vast en zeker gereincarneerd in een ander profiel 

0
geplaatst: 19 januari 2009, 22:10 uur
Reijersen schreef:
Funk, jazz, R&B, Soul, 80's, 90's, Motown, Stax, Hi. Maak er maar wat leuks van. Als het maar een hang naar soul heeft. Dus de raakvlakken met soul moeten er wel zijn.
Ok, het komt in orde!
0
raffael77
geplaatst: 19 januari 2009, 22:59 uur
Reijersen schreef:
Wat is soul dan Reijersen. Ik wil niet vervelend doen maar iedereen heeft een andere kijk op soul.
Soul is een groot ding die veel takken heeft, maar daarom is Funk deels soul omdat het soulvolle muziek is.
Ook R&B van vroeger is een vertakking van soul alleen persoonlijk vind ik dat softe gedoe niets aan, maar ook dat is soul.
Maar zo ff met natte vinger zeggen dat Funk geen soul is natuurlijk onzin.
Vergeet niet dat er meer soul artiesten daar ook thuis horen zonder jij dat weet. Dus ik vind dat mensen het ertussen mogen zetten.
Of het nou Parliament is of Marvin Gaye, Funkadelic of Archie Bell is het moet gewoon allemaal kunnen.
0
geplaatst: 19 januari 2009, 23:10 uur
raffael77 schreef:
Wat is soul dan Reijersen. Ik wil niet vervelend doen maar iedereen heeft een andere kijk op soul.
Soul is een groot ding die veel takken heeft, maar daarom is Funk deels soul omdat het soulvolle muziek is.
Ook R&B van vroeger is een vertakking van soul alleen persoonlijk vind ik dat softe gedoe niets aan, maar ook dat is soul.
Vergeet niet dat er meer soul artiesten daar ook thuis horen zonder jij dat weet. Dus ik vind dat mensen het ertussen mogen zetten.
Of het nou Parliament is of Marvin Gaye, Funkadelic of Archie Bell is het moet gewoon allemaal kunnen.
(quote)
Een genre is ook niet specifiek te definiëren. Daarom dat we het in dit topic ook altijd erg breed hebben genomen.
Nu nam ik Maggot Brain als voorbeeld, een album dat ik minder richting mijn idee van soul vindt hangen als vele andere funk albums. Maar ja, het is inderdaad de keuze aan de user zelf.
0
raffael77
geplaatst: 20 januari 2009, 08:05 uur
Ik was wel verrast dat mijn albums die ik dropte toch in de lijst staat met album die zijn geweest. Had ik niet verwacht juist omdat ik vind(Niet om aan te vallen) dat jij toch een vrij kleine smaak binnen de Soul hebt. Je hebt welliswaar oude albums gedropt maar ook een aantal waar ik echt vraagtekens bij heb over het soul gehalte wat erin zou zitten. Neem nou dat album Corey of Jill Scott.
Zij klinken meer R&B van nu en dat is heel erg anders dan dat van vroeger, maar ook toen was R&B erg softe muziek alleen de zangers en zangeressen waren beter.
Niet omdat ik onwijs fan ben van Sharon Jones maar zij mag toch wel veel meer credits krijgen dan ze nu heeft.
Immers is zij en haar Daptone vrienden de echte nieuwe soul generatie van nu en niet een Jill Scott of Jamie Lydell. Ook het label Vampi dropt behoorlijk wat goede soul platen.
Zo zie je maar weer dat iedereen er een andere kijk op heeft.
PS The Mohawks er niet bij laten is een schande aangezien zij alleen maar classics zijn. UK dropte ook wat goede platen destijds maar werden vaak onder gesneewd vanwege de arrogantie van de amerikanen. Zo ook gebeurde dat met hiphop maar zal in alle genres wel gebeuren.
Zij klinken meer R&B van nu en dat is heel erg anders dan dat van vroeger, maar ook toen was R&B erg softe muziek alleen de zangers en zangeressen waren beter.
Niet omdat ik onwijs fan ben van Sharon Jones maar zij mag toch wel veel meer credits krijgen dan ze nu heeft.
Immers is zij en haar Daptone vrienden de echte nieuwe soul generatie van nu en niet een Jill Scott of Jamie Lydell. Ook het label Vampi dropt behoorlijk wat goede soul platen.
Zo zie je maar weer dat iedereen er een andere kijk op heeft.
PS The Mohawks er niet bij laten is een schande aangezien zij alleen maar classics zijn. UK dropte ook wat goede platen destijds maar werden vaak onder gesneewd vanwege de arrogantie van de amerikanen. Zo ook gebeurde dat met hiphop maar zal in alle genres wel gebeuren.
0
geplaatst: 20 januari 2009, 08:27 uur
Ik vind ook dat de mensen het zelf mogen weten. Naar het voorbeeld zou ik ook niet snel Maggot Brain voordragen als album van de week; een gitaarlsolo van een minuut op 10 is misschien niet wat je wil brengen als soulalbum. Overigens is het wel een gitaarsolo met soul, ik vind m erg mooi. Osmium is een voorbeeld van een album dat ik zelf ook al eens overwogen heb om in te brengen. Mooie gospel én rock staat er op, maar toch is het soul. Een heel bijzonder album.
Maar het is de kiezer die bepaalt. raffael77 heeft een zeer brede kijk op het genre, en dat kan af en toe tot discussie leiden, maar dat levert ook leuke platen op. Moussa Doumbia vond ik een van de leukste ontdekkingen in het topic, ik draai m nog best wel eens.
Als iets teveel afwijkt zal het forum dat zelf wel herstellen. Maar het mag van mij ook bewegen. Er zijn een paar R&B albums langsgekomen en dat vind ik prima. Ik was zelf wat terughoudend met funk, maar als daar meer liefhebbers voor zijn dan heb ik nog wel wat moooie dingen staan waar nog helemaal niemand van gehoord heeft. Kent iemand deze: http://www.musicmeter.nl/album/79959/votes/
Maar het is de kiezer die bepaalt. raffael77 heeft een zeer brede kijk op het genre, en dat kan af en toe tot discussie leiden, maar dat levert ook leuke platen op. Moussa Doumbia vond ik een van de leukste ontdekkingen in het topic, ik draai m nog best wel eens.
Als iets teveel afwijkt zal het forum dat zelf wel herstellen. Maar het mag van mij ook bewegen. Er zijn een paar R&B albums langsgekomen en dat vind ik prima. Ik was zelf wat terughoudend met funk, maar als daar meer liefhebbers voor zijn dan heb ik nog wel wat moooie dingen staan waar nog helemaal niemand van gehoord heeft. Kent iemand deze: http://www.musicmeter.nl/album/79959/votes/
0
geplaatst: 20 januari 2009, 10:35 uur
sq schreef:
Ik ken de Bar-Kays zeker wel, als 'begeleidingsband' van Otis Redding, Isaac Hayes en Sam & Dave, maar eigen albums van ze heb ik nog niet gehoord, nee. Kennelijk de moeite waard?
0
geplaatst: 20 januari 2009, 10:52 uur
The Bar-Kays ken ik zeker. Heb ze leren kennen door die fantastische Stax/Volt Singles box en heb daarna nog het album Soul Finger op toegepast.
@ raffael77, ik denk dat we de soul gewoon breed moeten zien. Want muziek zonder soul/ziel zal niet zo snel iemand interesseren
In elk genre en artiest zit wel soul, al is het dan in de letterlijke zin van het woord.
Natuurlijk staan de door jou ingebrachte albums erin. Moet zeggen dat die plaat van Moussa Doumbia mij bijvoorbeeld ook steeds meer weet te pakken.
Jij komt met afrofunk, R&P kwam met een meer hiphopgerelateerd album en ik dan met een R&B/Neo-Soul-achtig album. (al heb ik een hekel aan de term neo-soul).
Maar op deze manier wordt het een breed topic en verbreed het meerdere wegen.
Zoals ook de mijne, want ik heb nooit echt geïnteresseerd in afrofunk a la Doumbia en dat doe ik me nu wel meer.
@ raffael77, ik denk dat we de soul gewoon breed moeten zien. Want muziek zonder soul/ziel zal niet zo snel iemand interesseren
In elk genre en artiest zit wel soul, al is het dan in de letterlijke zin van het woord.Natuurlijk staan de door jou ingebrachte albums erin. Moet zeggen dat die plaat van Moussa Doumbia mij bijvoorbeeld ook steeds meer weet te pakken.
Jij komt met afrofunk, R&P kwam met een meer hiphopgerelateerd album en ik dan met een R&B/Neo-Soul-achtig album. (al heb ik een hekel aan de term neo-soul).
Maar op deze manier wordt het een breed topic en verbreed het meerdere wegen.
Zoals ook de mijne, want ik heb nooit echt geïnteresseerd in afrofunk a la Doumbia en dat doe ik me nu wel meer.
0
geplaatst: 20 januari 2009, 11:00 uur
En dat is nu precies waar ik in dit topic naar op zoek ben
Het klassieke werk van Stax en Motown ken ik wel zo'n beetje, en al het goede uit de p-funkhoek ook wel, maar ik weet zeker dat daarbuiten nog een boel moois ligt te wachten...
Het klassieke werk van Stax en Motown ken ik wel zo'n beetje, en al het goede uit de p-funkhoek ook wel, maar ik weet zeker dat daarbuiten nog een boel moois ligt te wachten...
0
geplaatst: 20 januari 2009, 16:22 uur
- Bertus
- zinulzki
- R&P
- lebowski
- raffael77
- Osiris Apis
- klaezman
- RedLightBoy
- Pooiertje
- sq
- reijersen
- Lizzy89
- Jelle
- kemm
Misschien een idee dat degene die het album kiest ook dit lijstje steeds nog eens post. Of hij moet het aan degene die de keer erna aan de beurt is even melden. Anders gaan een aantal mensen het misschien vergeten (zoals het eerst ook zo moeilijk was om een volgende aan te wijzen (is geen verwijt hoor)) en dan krijg je weer van die vervelende vertragingen.
- zinulzki
- R&P
- lebowski
- raffael77
- Osiris Apis
- klaezman
- RedLightBoy
- Pooiertje
- sq
- reijersen
- Lizzy89
- Jelle
- kemm
Misschien een idee dat degene die het album kiest ook dit lijstje steeds nog eens post. Of hij moet het aan degene die de keer erna aan de beurt is even melden. Anders gaan een aantal mensen het misschien vergeten (zoals het eerst ook zo moeilijk was om een volgende aan te wijzen (is geen verwijt hoor)) en dan krijg je weer van die vervelende vertragingen.
0
geplaatst: 20 januari 2009, 19:27 uur
Uhmm, ik dacht dat je aangaf om eerst te luisteren en het lastiger zou vinden er zelf eentje te verzorgen. Of had ik dat verkeerd begrepen?
0
geplaatst: 21 januari 2009, 17:05 uur
Neenee, het viel me gewoon op en vond het wel grappig. Neem het vooral niet te serieus op (zie je het dansende smiley'tje niet?).
Ik ben hier inderdaad vooral om nieuwe dingen te leren kennen en wil er zeker ook wel eens eentje voorstellen, wanneer maakt echt niet uit. Eerst nog wat meer musicmeter-ervaring opdoen.
Ik ben hier inderdaad vooral om nieuwe dingen te leren kennen en wil er zeker ook wel eens eentje voorstellen, wanneer maakt echt niet uit. Eerst nog wat meer musicmeter-ervaring opdoen.

* denotes required fields.