MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel

zoeken in:
En wat vinden jullie hier van? Good old Isaac Hayes in een Reggae versie van the Chosen Few

Vrijwel dezelfde track, maar dan met zo'n reggaeriddimpje eronder gegooid. Voegt weinig toe, maar het blijft wel een goed nummer natuurlijk: een 7.

Ik vind het niet veel aan eigenlijk, het klinkt zo goedkoop of zo. De vocalen zijn op zich wel oké, maar ik vind de reggae-sfeer niet echt gepast. The Chosen Few hebben wel meer bekende soul en / of funk nummers gecovered, maar geen overtreft de (vaak) originele versie, en het is allemaal vrij overbodig.

Een 5+

Ik beoordeel dan puur hun versie, en reken het feit dat ik het wel een mooi liedje vind niet mee.

Doet me helemaal niks: 4,0

aardig, maar niet voldoende 5.25

Mb.
Het nummer doet me helemaal niks, maar ik ben de strengste niet. Het klinkt me verder prima in de oren en dan vind ik het ook gewoon een voldoende waard. 6'je dan.

Ik ken het origineel, maar ik vind het niet heel verkeerd klinken! Erg leuk is ook weer anders, maar ach.

6,5*

De titel verraadt al dat dit een hele vette track is! Big Black Funky Slave Eddie Simpson is een obscure soulzanger die bijzonder weinig materiaal heeft opgenomen. Hij heeft in de jaren ’80 een A-kant van een LP mogen vullen (de B-kant is verzorgd door een andere zanger). Behalve die LP en wat singles die daarvan geplukt zijn, zijn drie andere “losse” singles waaronder deze uit 1972 bekend. Echt jammer, want wat had ik graag een heel album met nummers van dit kaliber willen horen. (Eindelijk) een nummer waar de man niet de boosdoener is, maar de vrouw. Een korte blik op eBay toont aan dat deze single nogal wat mag kosten: er zijn twee exemplaren te koop, waarvan de goedkoopste 72 euro moet opbrengen. Wil je hem in de betere staat, dan mag je er 112 euro voor neertellen. Trouwens, dat riffje rond 2:10 is toch van Glory, Glory, Hallelujah? Hoe dan ook: dit moet wel cult zijn! Fantastisch lied.

Eén van de reacties op YouTube bij dit nummer:
bryngOneOn schreef:
if i ever built a time machine, travelled back to the early seventies, got behind the wheel of a huge cadillac and went cruising around the ghetto picking up hookers, then this is the song i would play on my eight track while doing it

Amen.

Lekker nasty: een 8!

Klinkt tof!

7.5!

Chosen Few: 5.5
Eddie Simpson: 8

Erg cool.

8

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Van de zeer obscure lp Soul Rock uit Italie, op discogs voor 300,- te koop.

Lekker nummer van Ezy & Isaac : Wat mij betreft een dikke 8

Eindelijk een verzamelaar van deze Funkheld uit de jaren 70 met heel veel nooit eereder uitgebracht werk.

Een van zijn "bekendere" nummers maar eens hier proberen.

Ezy & Isaac: 7
Darondo: 7,5

Mb.
Ik dacht dat hij geen extra materiaal meer had liggen en dat het album Let My People Go al bestond uit enkele demo-nummers en verdere 45"s? Ik ga maar snel achter die verzamelaar aan: ik ben erg gecharmeerd van Darondo's stem. Didn't I is sowieso één van de mooiste nummers die ik ken. De beste man kan ook prima funken trouwens, dus een dikke 9 voor Legs!

Het nummer van Ezy & Isaac geef ik trouwens een 7. Een beetje rommelig, maar dat werkt in voordeel van het nummer. Het nummer van Eddie Simpson straalt verder inderdaad veel cult uit en laat ik nu net een liefhebber zijn van culthelden. Tekstueel had ik met zo'n titel iets meer verwacht, maar dat moet de plezier niet drukken. Ja, een 8 voor dit nummer lijkt me wel gepast!

Mb. schreef:
Ik dacht dat hij geen extra materiaal meer had liggen en dat het album Let My People Go al bestond uit enkele demo-nummers en verdere 45"s?

Dat was ook het enige bekende werk van de man tot dat de Dames en Heren van Ace Records zijn gaan graven in allerlij stoffige kelders van kleine platenlabels uit California met als rezultaat een geweldige verzamelaar met 14 nooit eerder uitgebrachte nummers. Listen To My Songs is een aanrader voor een ieder die van Funk en Soul houd je moet echter wel van zijn stemgeluid houden dat is nogal karakterestiek zeg maar, je trekt het wel of niet.

8 voor Ezy & Isaac, dat klinkt echt vet. Ik haal 't album maar 'ns binnen (maar niet in tastbare versie, neen, die 300,- leek me weer iets teveel van het goede..)

7 voor Darondo. Klinkt goed. Vooral die lage stem er bij vind ik wel tof. Dm, dm. Yeeeeeah!

Mb.
thelion schreef:
(quote)

Dat was ook het enige bekende werk van de man tot dat de Dames en Heren van Ace Records zijn gaan graven in allerlij stoffige kelders van kleine platenlabels uit California met als rezultaat een geweldige verzamelaar met 14 nooit eerder uitgebrachte nummers. Listen To My Songs is een aanrader voor een ieder die van Funk en Soul houd je moet echter wel van zijn stemgeluid houden dat is nogal karakterestiek zeg maar, je trekt het wel of niet.

Mb. schreef:
Ik ga maar snel achter die verzamelaar aan: ik ben erg gecharmeerd van Darondo's stem. Didn't I is sowieso één van de mooiste nummers die ik ken.

Ezy & Isaac: leuk! Ik dacht dat Jasper het album van deze heren twee weken geleden ging kiezen als SAvdW, omdat eigenlijk het hele album wel ontzettend leuk is. Vocalen zijn op zich niet echt bijzonder, instrumentatie is lekker groovend, en de vrolijkheid van het liedje en de enthousiasme van de heren maken de vocalen goed. 7.5

Darondo: ja, fijn liedje – maar wel één van de mindere nummers van Let My People Go. Wel erg lekker ritmisch, en ach Darondo is gewoon een held. Check alleen eens die foto uit de jaren ’70 met z’n witte Rolls Royce die enige tijd geleden op het internet is opgedoken! Geeft gelijk meer verbeelding aan z'n achtergrond. 7.5

(afbeelding)

Ezy & Isaac: geinige, maar sterke funk: een 7,5.

Darondo: een van z'n lekkerste: een 8.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:10 uur

geplaatst: vandaag om 00:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.