MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel

zoeken in:
Mb.
Beide heren heb ik toentertijd geïntroduceerd in het Funky 45 topic. Frederick is een baas. Dat sowieso. 7,5 voor deze, want hij heeft betere nummers geleverd. Het zelfde geldt voor Dr. Rubberfunk. Dit is zelfs een van de minste nummers die ik van hem ken. Het haalt het absoluut niet bij de lichtelijke genialiteit van een Step On It. 6'je voor deze. De wederopstanding van dit topic heeft trouwens niet lang geduurd. Jammer!

Frederick: niet al te avontuurlijk, maar mooi gebracht: een 7.

Dr. Rubberfunk: heel anders dan Step On It, maar tevens erg goed te pruimen: een 7,5.

Frederick 7.25
Dr. Rubberfunk 7

Dikkop
Ik ken totaal niets van Soul, maar dit vind ik bijzonder goed.

Behoorlijk indrukwekkend: een 8.

Dr Rubberfunk ken ik al lang. ook op My Life at 33 staan goede nummers. Northern comfort krijgt van mij 7,5. Ik draai dit nummer soms een een van mijn sets.

Wat een lekker nummer van de voor mij onbekende Frederick Knight een dikke 8

Marques Tolliver ook wel goed: 7,5

Mb.
Ik ken deze man al een tijdje. Prettige stem, en leuk met die viool. Ik vind het eerder Pop dan Soul, maar enfin. Weg met dat hokjesdenken: een 7,5.

Dikkop
Kan zeer goed zijn hoor.
Zoals ik zei is mijn kennis over soulmuziek zeer beperkt.
Dit topic wat meer volgen is mss geen slecht idee .

Improvision
Dee Dee Sharp, net ontdekt, enkele prachtige nummers zoals onderstaande (dat overigens tot sample diende voor een Madlib-beat).

Ziegler
Lekker nummer. 7.

7.5 leuk nummer.

Mb.
Ja, Dee Dee is wel leuk, maar echt meer dan leuk wordt het zelden. Een 7'tje is wel zo gepast.

Mb. schreef:

Mooi nummer van deze eigenaardige zanger. Zijn oeuvre is moeilijk door te spitten, want er zit ook veel troep tussen, maar deze en Let's Straighten It Out maken het toch een poging waard. Wat vinden jullie?

Damn die versie is van Let's Straighten it out is wel echt goed, kende alleen die van Gwen McCrae welke overigens ook helemaal niet verkeerd is. Die Miami soul mag er best wel wezen!

Ik vind het ook leuk: een 7.

Die Dee Dee Sharp is wel ok, 7.5. In welk nummer van Madlib zit ie?

Mb.

Wat vinden we hier van?

Ik heb alweer veel gemist, zie ik. Kleine inhaalslag dan maar.

Lefties Soul Connection - She's Not Answering
Beetje amateuristisch nummer, nietwaar? Coupletten zijn wel aardig, maar het “refrein” (lees: continu het herhalen van de titel) vind ik zeer irritant. Redelijke zangeres, maar weinig bijzonder. Doorsnee. Daar hebben we er genoeg van in Nederland. Cijfer: 6

Johnny Adams – I Won’t Cry
Fenomenale zanger, inderdaad, al blijkt dat niet uit dit nummer. Maar dat is persoonlijk. Mijn favoriet is met afstand After All the Good is Gone, één van de mooiste soulnummers die ik ooit heb gehoord. Mijn tweede favoriet is Hell Yes, I Cheated, al is dat meer blues dan soul. Het gaat me bij die laatste vooral om de tekst waarin overspel wordt verheerlijk. “Hell yes, I cheated / Even though it was wrong / But she gave me something, I’ve been missing at home / You know I love you, but I can’t pretend / Hell yes, I cheated / And I’ll do it again” Geweldig gewoon! Cijfer: 7

Frederick Knight – Uphill Peace of Mind
Knight goes disco. Beetje nietszeggend liedje, vooral in dit genre, maar ach… het is wel oké voor eens in de zoveel tijd. Vocalen hadden wat enthousiaster gebracht mogen worden, vind ik. Cijfer: 7

Dr Rubberfunk – Northern Confort
Zelfde als bij het liedje van Lefties Soul Connection. Sinds de vernieuwde opkomst van soul en funk vind je zoveel van dit soort albums / nummers dat het eerder afgezaagd dan lekker klinkt. Dit kabbelt ook veel te veel voort naar mijn smaak. Vocalen kunnen mij eveneens niet bekoren. Cijfer: 6

Marques Toliver – White Sails
Tof nummer! Ook zeer origineel, vergelijk het maar eens met de vorige nummers hierboven en / of hieronder. Het komt niet eens een klein beetje in de buurt van de andere liedjes. Echt soulvol zonder daadwerkelijk het soul genre ten gehore te brengen = altijd goed. Ja, dit vind ik echt goed. Mooie stem heeft hij ook. Cijfer: 8,5!

Dee Dee Sharp – I Really Love You
Ik ga mee met de eerdere berichten: leuk nummer. Niets meer, niets minder. Madlib’s nummer vind ik overigens leuker dan het origineel, eigenlijk. Zijn bewerking komt Dee Dee’s stem niet misschien helemaal ten goede (als ‘ie zo wordt “versnipperd”, maar het klinkt wel tof of zo…). Cijfer: 7

Jeanie Greene – Sure As Sin
Fantastisch nummer. Zowel het arrangement als de tekst zijn een beetje donker van aard, en dat mis ik een klein beetje in Jeanie haar stem. Hoewel het nummer bijna perfect is, bijna inderdaad, zou hij nóg beter zijn als hij gezongen zou zijn door iemand als bijvoorbeeld Candi Staton. Ze brengt de booschap van de tekst veel overtuigender. Candi (be)leeft wat ze zingt! Toch een hoog cijfer. Cijfer: 8,5

Ziegler
Dat 'sure as sin' heeft wel iets van Portishead. Ik kan er alleen even niet op komen wel nummer.

Ik geef het een 7,5!

Improvision
Pfunky75 schreef:
Die Dee Dee Sharp is wel ok, 7.5. In welk nummer van Madlib zit ie?

Het eerste nummer van Movie Scenes uit de Beat Konducta series.

Mb.
Angelo schreef:

Jeanie Greene – Sure As Sin
Fantastisch nummer. Zowel het arrangement als de tekst zijn een beetje donker van aard, en dat mis ik een klein beetje in Jeanie haar stem. Hoewel het nummer bijna perfect is, bijna inderdaad, zou hij nóg beter zijn als hij gezongen zou zijn door iemand als bijvoorbeeld Candi Staton. Ze brengt de booschap van de tekst veel overtuigender. Candi (be)leeft wat ze zingt! Toch een hoog cijfer. Cijfer: 8,5

Opvallend hoe je zoiets anders ervaart. Ik snap dat je iets 'donkers' mist in de stem van Jeanie, maar ik vind haar wel met meer overtuiging de tekst overbrengen (dan Candi). Er sluipt meer paniek en trilling in de stem van Jeanie (en dat vind ik zelf een meerwaarde tot het nummer). Begrijp me niet verkeerd, want de versie van Candi vind ik ook mooi, maar die van Jeanie vind ik net iets beter. Smaken verschillen. Dat is maar goed ook, want nu ken ik weer een andere versie erbij!

Vorige jaar een zeer streke verzamelaar van deze vergeten soul zanger uitgekomen

Mb.
Aaaw! Die wilde ik nog posten.
8,5 voor deze. Geweldige zanger!

Eigenlijk had je Macking On You moeten plaatsen, maar vooruit, ik vergeef het je. *knipoog*

Twee mooie nominaties!

Jeanie Greene: aangename kennismaking, vind haar labiele stemmetje ook veel treffender dan Candi's: een 8,5!

George Jackson: klinkt erg interessant, hij kon een zangeres zijn. Het nummer is lekker to the point: een 8!

thelion schreef:
Vorige jaar een zeer streke verzamelaar van deze vergeten soul zanger uitgekomen

We hebben iets om naar uit te kijken, naar het schijnt komen er nog minstens (!) vier verzamelaars van George Jackson uit op het Kent-label (en dat terwijl er al vier of vijf verschillende verzamelaars van hem rond deze tijd - jaren '70 - zijn verschenen!). De man schijnt honderden demo's te hebben opgenomen in of naarbij Muscle Shoals indertijd, terwijl hij vooral juist bekendheid verwierf als tekstschrijver. Na al die jaren wordt het dan eindelijk vooralsnog uitgebracht. Ik verwacht nog heel wat moois van hem in de toekomst. Al die nummrers van hem die ik ken rond die tijd zijn een schot in de roos. Heb hem nog niet op één slecht liedje kunnen betrappen (van die honderd+ die er tot dusver zijn verschenen). Voor deze een dikke 8 trouwens!

8.25

Angelo schreef:
We hebben iets om naar uit te kijken, naar het schijnt komen er nog minstens (!) vier verzamelaars van George Jackson uit op het Kent-label

Dat had ik ook al bergrepen dit is de eerste , ja daar bij kent weten ze hoe het hoort en vooral waar ze het moeten zoeken.

thelion schreef:
Dat had ik ook al bergrepen dit is de eerste , ja daar bij kent weten ze hoe het hoort en vooral waar ze het moeten zoeken.

Eerder verschenen o.a. deze, deze, deze, en nog een andere die ik zo snel niet kan vinden. Alle vier, drie in dit geval (zie de links), zijn ook dik de moeite waard voor het geval je ze nog niet bezit!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:49 uur

geplaatst: vandaag om 11:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.