MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel

zoeken in:
Skull snaps - It's a new day

Als het nummer niet bekend is dan is het ritme het wel.

Mb.
Niks op aan te merken. Lekker nummertje!

Bij sommige platen heb ik geen idee of ze "algemeen bekend" zijn. Ik dacht van wel in dit geval (ik heb sinds de jaren 90 een verzamelaar waar het op staat) maar aangezien er opvallend genoeg geen berichten bij het album staan post ik het toch maar.

Pleasure - Joyous

Zuinig hoor. Die sax alleen al krijgt een 8 van mij.

Aangezien er geen kip komt hier (jammer..) neem ik het voor een keer iets minder ruim met die 24 uurs regel.

Ik wil even een lans breken voor Alton Ellis, die een totaal onbekende lijkt op MM. Als je het mij vraagt de beste Rocksteady (periode tussen de Ska en Reggae) artiest. Ik noemde hem al eerder in het zwarte lijst topic van Thelion.
Mag het in een soul topic? Ik vind van wel. Denk de Reggae beats weg, en je hoort een nostalgisch klinkende soul geluid.

Ter kennismaking post ik er een keer 3. Morgen weer netjes één nieuw nummer, tenzij iemand anders iets leuks te delen heeft.

Alton Ellis - Ain't that loving you

Alton Ellis - Why Birds Follow Spring (mijn favoriet: check die koortjes.. )

Alton Ellis - All my tears

Alton Ellis zeker bekend hier iconisch artiest of ik het onder soul schaar zou kunnen, maar het is natuurlijk een mengeling van Reggae, Ska, Rocksteady, Funk en Caribbean Original/Traditional en die beats zijn natuurlijk van een heel andere orde.......

7.25, 7.75, 7.5

thelion schreef:
Alton Ellis zeker bekend hier iconisch artiest of ik het onder soul schaar zou kunnen, maar het is natuurlijk een mengeling van Reggae, Ska, Rocksteady, Funk en Caribbean Original/Traditional en die beats zijn natuurlijk van een heel andere orde.......

7.25, 7.75, 7.5

Dan ligt het aan mij dat ik hem niet kende tot een maand geleden. Of iemand had mij moeten inlichten.
Dat bedoel ik ook met moeilijk kunnen inschatten wat bekend is onder de liefhebbers. Het is ook vaak precies andersom (dat ik denk dat iedereen het wel kent). Veel albums hebben ook weinig stemmen en daarom ook moeilijk vindbaar in zoek acties. Dit soort muziek blijft ondergeschoven.

Een soort soul ladder zonder de bekendste artiesten (of i.i.g. hun bekendste nummers) zou heel leuk zijn.

Nog even over Alton Ellis: vind je niet dat "Why birds follow spring" geen vroege 60's soul sound heeft? Het klikt ook ouder dan het is. Met een beetje fantasie zie ik zo'n typisch strak in het pak koortje voor me. Maar de melodie van de hoofdzang vind ik ook heel mooi.

Mb.
De muziek van Alton Ellis ligt mij niet zo. Ik heb ooit eens geprobeerd om mijzelf te verdiepen in de Reggae, maar ik kwam er al snel achter dat ik het niet zo mooi vind. Dat betekent niet dat er niets te ontdekken viel. Er zijn nummers binnen dit genre die ik wel mooi vind. Dingen van Bob Marley en Ini Kamoze bijvoorbeeld.

Toch heb ik niet veel met dit genre. Ik vind dat de sound van Alton Ellis niet vergelijkbaar is met het typische soulgeluid uit de jaren 60' - ik hoor toch vooral Reggae riddims. Maar misschien ligt het aan mij. Ik juich jouw poging om dit topic tot leven te brengen sowieso toe. Ik zal morgen ook weer 'n nummertje plaatsen.

Minneapolis schreef:
Dat bedoel ik ook met moeilijk kunnen inschatten wat bekend is onder de liefhebbers. Het is ook vaak precies andersom (dat ik denk dat iedereen het wel kent). Veel albums hebben ook weinig stemmen en daarom ook moeilijk vindbaar in zoek acties. Dit soort muziek blijft ondergeschoven.

Is het dan erg om iets te plaatsen wat bekend is? Ik vind van niet hoor!

Leuk Mb. Ik ben benieuwd. Mijn volgende zal meer tussen jazz/funk en soul in zitten verklap ik alvast.
Kende je Pleasure - Joyous ook al? Hoog EWF gehalte dacht ik.

Mb.
Heerlijke funktrack van een mysterieuze band die dit nummer nogmaals uitbracht onder de naam Black Gorilla met de titel Funky Jungle. De oorsprong is nogal onduidelijk. Maar dat doet er op zich niet toe.

Niet zo'n voltreffer als je vorige, maar dat kan ook niet altijd. Wel geinig, maar iets te weinig muzikaal wat mij betreft.

Zet je schrap voor... Afro-Desiaaaaaaa!!!

Mb. schreef:
Ik zie M. Dibango staan in het clipje. Dat zal ongetwijfeld voor Manu Dibango staan. Bekend van o.a. Soul Mokossa en al bezig sinds de 60s, dus misschien is deze track heruitgebracht? Goed nummer, dat zeker.

Dat zag ik ook staan, en nu ben ik er achter. Het gaat om Manu Dibango - The panther (1973)

Ik ga lekker door.. What'em Doing Is My Business.

Jungle Fever 7.25
Afro Desia 7.75
What'em Doing Is My Business 7.5

Voor Fela Kuti was er al Orlando Julius..........

Orlando Julius & His Modern Aces - Super Afro Soul (1966) is een van de vroegste afro-beat albums en zeer sterk. (iets met mosters en Fela Kuti)
benieuwd naar het album klik

AstuteWonder
Italiaanse zanger die mij deed denken aan een mix tussen Gil Scott-Heron en Terry Callier

Mb.
Het nummer van Lonnie Smith herkende ik. Niet voor mij weggelegd. Ik word over het algemeen een beetje zenuwachtig van deze vorm van afrobeat. Het is te veel. De saxofonist blaast als een gek. Ik heb 't nummer dan ook niet afgeluisterd. Waarschijnlijk geen slecht nummer, maar niet voor mij. Gelukkig ligt die van Gregory Jolly wel in mijn straatje. Strak ritme, sterke zang, en de nodige "swag". Mooie ontdekking!

Bij het horen van Mario dacht ik eerder aan Barry White. En hij klinkt meer als een Duitser dan een Italiaan. Niet bijzonder allemaal. Ik vind het een beetje slapjes eigenlijk. Ik zet snel Gil Scott-Heron maar eens op!

Afgaand op het leeuwendeel - no offense Lion - der posts hierboven concludeer ik gemakshalve dat soul en funk helemaal niets voor mij is

Mb.
Mjuman schreef:
Afgaand op het leeuwendeel - no offense Lion - der posts hierboven concludeer ik gemakshalve dat soul en funk helemaal niets voor mij is

En waarom niet? Je maakt mij wel nieuwsgierig zo.

Mb. schreef:

En waarom niet? Je maakt mij wel nieuwsgierig zo.

Het is Mjumans manier om te zeggen dat hij best wel van soul / funk houd, maar dat de geposte nummers niets voor hem zijn.

Ik kan me goed vinden in Mb.'s beschrijving van de Mario Biondi plaat.

thelion: ik ben geen kenner van afrobeat (maar wel een liefhebber) dus bedankt voor de tip. Het klinkt op het eerste gehoor wel wat kaal vind ik, maar ik ben wel benieuwd naar het album.

Mb.: Ik kan me voorstellen dat het wat heftig klinkt (het andere uiterste van wat ik net schets ). Ik heb het van Pulp fusion. Een jazz funk fusion verzamelaar waar ik toen (18 jaar geleden alweer zie ik) erg in moest komen, maar uiteindelijk te gek vond.

Misschien is opener Shifting Gears van Johnny Hammond meer jouw smaak (hoewel het nog wel dat blaxpolitation achtige sausje heeft, waar die Gregory Jolly meer een disco funk plaatje is). Zelf vind ik 'm eigenlijk over de helft leuker worden vanwege de instrumentatie.

Als iemand vind dat ik te snel ga met posten hoor ik het wel..
Mijn volgende zal (voor de balans) weer een echte soul plaat worden.

Mjuman schreef:

Iets specifieker zou handig zijn, want de afgelopen 2 pagina's gaat het alle kanten op.

Minneapolis schreef:
(quote)

Iets specifieker zou handig zijn, want de afgelopen 2 pagina's gaat het alle kanten op.

Juist daarom luidt da message: Don't Fake the Funk en in muziek:

of:

Mb.
Ik heb Lynn Collins altijd de minste JB-diva gevonden. Geef mij maar Marva.

Wil je 't weten? Een stem om vis te verkopen en verschrikkelijk klinkende toeters om de ratten van diezelfde markt te blazen.

Zoas noe goat, kum ik nog wel 'ns kiek'n moar mien ploatjes benn'n 't nait.

Mjuman: om te beginnen, leuk dat je ook met wat nummers komt en blijf dat vooral doen, maar om eerlijk te zijn vind ik deze 2 niet al te spannend.
De eerste is van de categorie melige funk waar ik altijd snel moe van wordt, en no.2 is nogal grijs gedraaid al blijft het een goed nummer natuurlijk.

"Pure funk" komt ook in verschillende vormen. Volgens mij heb ik deze wel eens eerder ergens gedropt:
6Ix - Just like you

Persoonlijk houd ik ook erg van de mengeling en crossover van stijlen in zwarte muziek (Acid jazz, Triphop, Jazz/funk fusion, hiphop a la Guru etc., electro met zwarte invloeden) en ik dacht er zelfs over om er een topic aan te gaan wijden, maar ik vraag me af er er behoefte aan is.

Wat jij daar net noemt vind ik vreselijk; de hopeloze crossover zoals die bijv op de Break 'n Bossa-serie is te vinden, die verloungde jazz (type Gare du Nord).

Nee, dan heb ik veel meer met de Blue Note Brazil verzamelaars (3 in totaal voorzover ik weet); ook op de Earth-serie (LTJ Bukem) blinken de laatste 3 veelal uit door kattenbrokmuziek (hap-slik-weg). DJ Maestrro maakt ook van die vreselijke compilaties - veelal vlees nog vis.

Jazzdance/Acid jazz is trouwens ook een vrij blank fenomeen (Galliano, Jamiroquai). DJ Krush is dan wel weer ok. RH factor zit een beetje in die funkende jazz-hoek, net als Heliocentrics.

Mjuman schreef:
Wat jij daar net noemt vind ik vreselijk; de hopeloze crossover zoals die bijv op de Break 'n Bossa-serie is te vinden, die verloungde jazz (type Gare du Nord).

Nee, dan heb ik veel meer met de Blue Note Brazil verzamelaars (3 in totaal voorzover ik weet); ook op de Earth-serie (LTJ Bukem) blinken de laatste 3 veelal uit door kattenbrokmuziek (hap-slik-weg). DJ Maestrro maakt ook van die vreselijke compilaties - veelal vlees nog vis.

Jazzdance/Acid jazz is trouwens ook een vrij blank fenomeen (Galliano, Jamiroquai). DJ Krush is dan wel weer ok. RH factor zit een beetje in die funkende jazz-hoek, net als Heliocentrics.

Volgens mij noem ik niet zo veel, en zeker geen Break n Bossa. Ik heb het meer over dingen als waarvan ik er net 2 heb gepost van de Pulp fusion serie.
Qua hiphop dacht ik meer aan A tribe called Quest, Jungle Brothers, The herbaliser, DJ Shadow, BADBADNOTGOOD, en de hedendaagse instrumentale hiphop vol elektronische invloeden. Skalpel mag daar in de uiterste hoek ook nog bij van mij, of wordt dit als pure jazz gezien?

En over Acid jazz: Jay Kay is misschien blank, maar deze Acid jazz (als dat het al is) is zeker funky.
Bij Acid Jazz denk ik ook aan:

Behoorlijk zwart volgens mij.. Mooi eind aan de plaat ook.
Sowieso vind ik het gros van de Acid jazz zeker niet blank klinken, en ook het aandeel zwarte muzikanten (indien relevant) was groot.

Over Marva Whitney gesproken, niks mis mee:

Deze (wat brakke) remix is ook zo'n mix van stijlen trouwens. Noodgedwongen deze versie, want ze hebben flink huis gehouden met het origineel (overal geblokkeerd).
Als je het allemaal vreselijk vindt dan zitten we wat dat betreft niet op 1 lijn, maar dat is dan ook prima.

Wat vond je van 6Ix?

Minneapolis schreef:

Persoonlijk houd ik ook erg van de mengeling en crossover van stijlen in zwarte muziek (Acid jazz, Triphop, Jazz/funk fusion, hiphop a la Guru etc., electro met zwarte invloeden) en ik dacht er zelfs over om er een topic aan te gaan wijden, maar ik vraag me af er er behoefte aan is.

Tuurlijk

Mb.
Ik heb niet zo veel met acid jazz en triphop, maar jazz-funk en hiphop a la Guru (alle delen van Jazzmattaz staan in de kast!) vind ik best leuk. Dus lezen doe ik sowieso. Verder vind ik de discussie of iets blank of zwart klinkt een tamelijk belachelijke, maar enfin, ik heb mij daarover al eens eerder uitgelaten.

Mjuman schreef:
Wil je 't weten? Een stem om vis te verkopen en verschrikkelijk klinkende toeters om de ratten van diezelfde markt te blazen.

Wel nee joh', eerder een stoeipoes die niet zomaar met zich laat stoeien, maar de toeters alleen laat blazen als zij dat wil. Dat is inderdaad wat anders dan die brave bedoeling van Lynn die wel wil doorzetten maar er toch nog even over moet nadenken.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:38 uur

geplaatst: vandaag om 18:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.