MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel

zoeken in:
Mb.
Lekker niks-aan-de-hand nummertje. Vooral fijn als de zon straalt.

Dat dacht ik ook.

Misschien heel gek, maar de plaat waar Yes it's you mij aan deed denken is:
Alice Clark - Never Did I Stop Loving You

Niet heel onbekend denk ik.
Ik gooi 'm er gelijk maar in. Het hoeft geen belemmering voor anderen te zijn om ook iets te posten lijkt mij.

Dee Sharp bevalt mij altijd wel. Nooit echt tijd in haar oeuvre gestoken. Die Della Reese kan ook zingen zeggen, prachtige stem.
Met Diana Brown is inderdaad niet zoveel aan de hand, wat niet erg is. Ik heb dan toch wel iets liever de muziek van Alice Clark. Lekkere song.

Sorry voor het snelle plaatsen, maar zoals ik al aangaf ga ik een drukke tijd tegemoet, en wil deze laatste nog even kwijt voordien.

En dat is deze i.m.o. fijne Mellow mellow right on van Lowrell met een hele bekende groove (die ik wel al eerder ergens anders dropte, maar hier ook niet misstaat).
Het zal gezien de afelopen 9 pagina's duidelijk zijn dat ik mijn inzendingen voor een eventuele volgende Soul ladder klaar heb staan.

Bedankt voor het over en weer uitwisselen, het was leuk, en het heeft een paar leuke ontdekkingen opgeleverd.
Ik blijf lezen, en misschien tot later.

Lowrell heeft fijne directe drums en groove. Vocaal wellicht iets te soft en zoetjes.

Mb.
Lekker nummertje hoor. Ik vind het vocaal ook prima in orde.

Blijf vooral reageren, Minneapolis. Als de tijd dat toelaat uiteraard!

Mb. schreef:
Lekker nummertje hoor. Ik vind het vocaal ook prima in orde.

Blijf vooral reageren, Minneapolis. Als de tijd dat toelaat uiteraard!

Oke, ik ga m'n best doen , en ik zal zeker blijven opletten of er nog iets leuks gepost wordt.
Ondanks dat ik niet op zoek was, liep ik vandaag toch nog tegen deze aan.

Ellipsis - People

Mb.
Ik vind 'm een beetje rommelig, maar dat heeft ook zo zijn charme. Dat geldt ook voor het volgende:

Ellipsis is wel leuk. Dat rommelige klopt wel.
Die van de Ghetto Brothers kende ik al. Erg fijn nummer.

Heb zelf ook wat "vergeten" soul gevonden:
Vergeten Soul: Colonel Abrams – Trapped (1985) | Opusdesoul

Mb.
Eigenlijk heeft het me nooit zo weten te raken als één van de groten overleed. Je kent de beste mannen en dames niet persoonlijk. Maar soms is de muziek die zij gemaakt hebben wel persoonlijk. En dat had ik toch zeker met enkele nummers van Percy Sledge. Als kleine jongen hoorde ik When A Man Loves A Woman. Zo had ik stiekem het singletje uit mijn vaders platenkast getrokken. Hoewel ik te jong was - wat zou het zijn; 6 jaar? - om te beseffen waar Percy eigenlijk over zong, heeft die soulsound mij nooit meer losgelaten. Dus bij deze een kleine ode aan een zanger die mij wist te betoveren..
http://images.coveralia.com/autores/fotos/percy-sledge54458.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Één van de allerbekendste soulnummers allertijden: Percy Sledge - When A Man Loves A Woman (1966)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Percy Sledge werd in 1966 wereldberoemd met het nummer When A Man Loves A Woman. De zanger had het nummer opgenomen nadat zijn vriendin hem had verlaten. Liefde maakt blind, en Percy wilde het licht nooit meer zien. Zo zingt hij: "Well, this man loves a woman. // I gave you everything I had. // Tryin' to hold on to your high-class love. // Baby, please don't treat me bad." De soulman, met dat kenmerkende spleetje tussen de voortanden, leek mij allerminst de casanova en toch had ik nog nooit zoiets romantisch gehoord. De intensiteit waarmee Percy zingt is ontwapenend. Nummers als I Stand Accused en I'm Hanging Up My Heart For You zijn ook bijzonder mooi. Percy Sledge zou maar liefst 5 albums opnemen voor Atlantic.

Reijersen: de van de colonel kende ik, en ik vind 'm ook prima. Hoewel ik haast allergisch ben voor house, vond ik die garage sound (wat dit nummer in zekere mate ook heeft) juist wel leuk. Ik wist niet dat hij in 94 East zat. Weer wat geleerd.

Mb.: Mooi dat je even stil staat bij Percy Sledge's overlijden.
Ik heb ook wel wat met hem, terwijl zijn muziek volgens mij behoorlijk "uit de mode is". Zijn nummers klinken misschien ook wat oubollig, en zijn stem wat geknepen, maar ik vind zijn songs een uniek sfeertje hebben.

Toevallig heb ik afgelopen weekend net 3 oude singletjes op de kop getikt van Percy. I'm Hanging Up My Heart For You was ik eigenlijk vergeten, en dat ik zeker een mooie.
Nast de bekende nummers als Cover me, My special prayer, You're al around me, Take time to know her en Dark end op the street is het uptempo Baby help me een favoriet.

Mb.
De muziek van Percy is zeker oubollig, maar dat heeft ook zijn charme. Baby, Help Me is een leuk singletje, laat iets anders zien dan die stroperige zoetigheid (en dat bedoel ik positief!) die we gewend zijn van Percy.

Ik had nog niet gereageerd op Ghetto brothers. Daar krijg ik inderdaad een happy feeling van. Het wordt op ene gegeven moment ook lekker funky (met name de bas en gitaartje).
Het doet mij een klein beetje denken aan Freak Off van Orchestra Harlow die je eerder hier plaatste.

Laatst heb ik wat nummers terug geluisterd, en die Freak off vind ik inmiddels echt super. Als je nog meer van dit soort spul (swingend, energiek met een 60's latin vibe) hebt, dan hoor ik het graag.

Mb.
Larry Harlow was wel een vreemde eend in de bijt aangezien hij de enigste componist binnen de boogaloo - tip: dat is je zoekterm! - was die geen Latijnse roots had. Ik wil nog een topic te starten over dit alles, maar ik moet nog de zin vinden om me daar op te zetten. De ultieme klassieker binnen dit subgenre is overigens afkomstig van Joe Cuba:

Het werd in 1966 een grote hit in Amerika. Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt.

Ik was inderdaad al een beetje aan het zoeken geslagen op de term Boogaloo, maar ik kwam niets tegen met de kracht van Freak off. Ook Bang bang blijkt voor mij geen schot in de roos. Maar ik zal er wat meer induiken al ik weer wat tijd heb.
Bedankt!, en als je inderdaad ene topic start zal ik het met interesse volgen.

Overigens is mijn verzameling niet helemaal verstoken van Latin soul, want van dezelfde Joe Cuba had ik al wel (het volgens mij wel bekende) Do you feel it.

En deze vind ik ook erg cool. Hoewel het meer Latin-jazz (met wat funk) is.
Pucho & His Latin Soul Brothers - Chitterling con carne

Dat einde...

Even een risicootje nemen. Ik vraag het me zeer af of het gewaardeerd wordt.

Meer exotische soul, maar dan uit een heel andere hoek. Bella Bellow geldt in haar geboorteland Togo als een legendarische zangeres. Ze heeft veel samengewerkt met Manu Dibango, maar helaas kwam haar carrière (op 27 jarige leeftijd) door een auto ongeluk vroeg ten einde.

Ik denk dat dit Afro-soul mag heten of iets dergelijks.

Ik meen dat dit ook singles waren:
Dasi ko
Rockia
Vinden jullie niet dat ze een prachtige stem heeft?

En als Tarantino ooit nog eens een Afrikaans thema aansnijdt, dan kan dit perfect in zijn soundtrack:
O Senya

Maar waarschijnlijk vinden jullie dat ik nu te veel afdwaal.

The St. Vincent Latinaires - Broasted or fried

Mb.
Zo, je deelt wel veel opeens! Ik moest even de tijd vinden om het allemaal te beluisteren. Het nummer van Joe Cuba is wel aardig, komt duidelijk uit een latere periode. Met Pucho zit je bijna altijd wel goed. Heerlijk! De Afrikaanse wereldmuziek is niet voor mij weggelegd. Het nummer van St. Vincent Latinaires ligt meer in mij straatje, al vind ik 'm wel een beetje hectisch. Het had wat strakker gemogen. Dat vind ik toch wel fijn..

Ik moest na Pucho opeens weer denken aan deze. De fluit is toch een ondergewaardeerd instrument, vind je niet? 'Sho nuff' is funky.

Mb.
Tijd voor iets anders, iets meer... in het spirituele? Ach, waarom ook niet.

Improvision
De intro is veelbelovend, daarna is het net wat te laks.

Mb.
Het is weer een stille boel hier! Even een kort nummertje van soul sister Ann Robinson dan maar:

Ann is zeker een sister. Prettig stem en ook een fijne swing in het nummer.

Mb.
Nog een nummertje doen? Ik denk dat jij dit wel kunt waarderen, Reijersen.

Mooie stem. Er bestaan echt veel versies van dit nummer zeg! En ik heb betere gehoord.

Mb.
En die houd je allemaal voor je? Deel er is eentje!

Jammer dat je zo weinig reacties hebt gekregen op je nummers Mb.

-Janko Nilovic - Drug Song lekkere sound zeg! Klinkt als een film tune, maar dat is niet erg.
-The McCrary trok ik niet zo.
-Ann Robinson - You did it was bekend, en erg lekker. Ook bekend van Fat boy slim's Gangster trippin'
-Lil Bob & the Lollipops was een "sweet surprise". Bedankt!

Ik heb net Relatos Salvajes (Wild tales) gekeken. Deze redelijk waanzinnige film (aanrader) eindigde met deze voor mij onbekende Bobby Womack uitvoering van Fly me to the moon.
Die wilde ik even delen met de vele bezoekers van dit mooie topic.

FRIPI
Reijersen schreef:
Mooie stem. Er bestaan echt veel versies van dit nummer zeg! En ik heb betere gehoord.

Het is juist zijn stem dat het minder mooi maakt. Vrij standaard voor soul/r&b zangers. Beetje vergelijkbaar met Aloe Blacc van deze tijd al was die wel geniaal op zijn debut album maar zakte daarna af naar vrij middelmatig niveau.

FRIPI
Minneapolis schreef:
Jammer dat je zo weinig reacties hebt gekregen op je nummers Mb.

-Janko Nilovic - Drug Song lekkere sound zeg! Klinkt als een film tune, maar dat is niet erg.
-The McCrary trok ik niet zo.
-Ann Robinson - You did it was bekend, en erg lekker. Ook bekend van Fat boy slim's Gangster trippin'
-Lil Bob & the Lollipops was een "sweet surprise". Bedankt!

Ik heb net Relatos Salvajes (Wild tales) gekeken. Deze redelijk waanzinnige film (aanrader) eindigde met deze voor mij onbekende Bobby Womack uitvoering van Fly me to the moon.
Die wilde ik even delen met de vele bezoekers van dit mooie topic.
(embed)

Jammer dat Womack met zijn niveau veel hoger scoort dan de matige begeleiding van de band die mij het gevoel geven dat ze er niet zoveel zin in hadden.

Ben het wel eens dat dit een leuke topic is en je altijd wel pareltjes leert kennen.

FRIPI schreef:
(quote)

Jammer dat Womack met zijn niveau veel hoger scoort dan de matige begeleiding van de band die mij het gevoel geven dat ze er niet zoveel zin in hadden.

Hmm.. mij stoort het niet. Ik vind de instrumentatie juist wel charmant. Het intro ook.

In principe ben ik niet zo'n voorstander van remixen, maar omdat het zo stil is hier wil ik nogmaals (na eerdere pogingen in het soulladder topic en het album topic) een lans breken voor de fantastische heruitgave van Here my dear, 8 jaar geleden al weer. Van alle opnieuw uitgebrachte MG albums vond ik dit met afstand de meest waardevolle. Niet alleen omdat ik het originele album heel hoog heb zitten, maar ook omdat deze extended edition eigenlijk een totaal nieuwe kennismaking was met de 2e cd met daarop van elk nummer een alternatieve versie.

Dus.. voor diegenen die alleen het origineel kennen. Hierbij 2 funky voorbeelden:

De alternatieve en extra spacy versie van A funky space reincarnation is ook erg lekker.
Ik moet altijd lachen bij:
"Come on baby let's go peace loving, and check out this new smoke.
No this thing I got it ain't classified as dope.
This smoke I got from Venus.. I have had it all week, it's getting old."

Het topic kan opgeheven worden.
Soul en funk is totaal uit de mode, en de paar Nederlanders die het wel waarderen blijken alles al te kennen en het schijnbaar inmiddels zeer exotische onbekendere spul niet te willen delen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:42 uur

geplaatst: vandaag om 14:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.