MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel

zoeken in:
Alle soultopics liggen op hun gat.

Reijersen schreef:
Alle soultopics liggen op hun gat.

Ik ben zelf een heel onregelmatige bezoeker. Sommige periodes intensief, en dan weer maanden (wegens andere bezigheden) niet. Maar ik had wel wat meer enthousiasme verwacht n.a.v. alle nummers die we hier hebben gedeeld (Mb. ook). Zelfde geldt voor jouw topics. Zelf zal ik ze later dit jaar middels Spotify in grotere happen doornemen.

Jammer want het motiveert alleen niet om in de toekomst weer een serie nummers te delen. En uiteraard zou ik ook meer willen ontdekken. Maar goed, het zij zo.

Tijd is ook voor mij een dingetje.

Ga het toch nog even proberen hier:

Womack: leuke versie van hem moet ik zeggen. Die stem blijft cool met die rasp.
Gaye: die alternate versies zijn inderdaad leuk. Voor mij is Here, My Dear dan ook het beste album van Marvin Gaye.

Had zelf nog wat "Vergeten Soul" in de pocket:
Vergeten Soul: Ollie Baba – Something Special (1978)
Ollie Baba, dat is dus één van de helft van Ollie and Jerry. Die andere, die Jerry dus, is Jerry Knight. Maar Ollie Baba maakt ook een solo-album. Dat bracht hij uit in 1978 en had dezelfde titel als zijn (artiesten)naam. Ook voor mij is zijn namelijk een redelijk nieuwe, daarom een kort stukje hierover in dit artikel. Ollie Baba it is.
De zangeres die je hoort zou René Moore moeten zijn.

Mb.
Ollie is mij iets te gezapig. Zowel instrumentatie als zang had wat meer overtuiging mogen hebben wat mij betreft.

Even terugkomend op de opmerkingen van Minneapolis..

Toen ik pas op MuMe zat was er nog een actief groepje dat zich bezighield met soul- en funkmuziek. En er waren ook een paar topics (e.g. Funky 45) die zeker de moeite waard waren! Heden ten dag lijkt dat kleine maar actieve groepje verdwenen, of zijn de interesses van bepaalde leden verschoven. Dat is heel jammer! Maar an sich is het een beweging die niet te stoppen valt. Kijk je naar het grotere plaatje en je ziet dat er weinig animo is voor bepaalde muziekstromingen. Het verdwijnen van Radio 6 is daar een voorbeeld van.

Ik denk dat Nederlandse soulliefhebbers tegenwoordig beter hun ei kwijt kunnen op Engelstalige sites.

Mocht je leuke sites weten dan houd ik mij aanbevolen

Misschien bevalt deze van Bessie Smith je beter?

Bessie Banks is een dame die vooral in de jaren ’60 haar nummers op nam. Dat deed ze voor uiteenlopende labels, waaronder het label Red Bird. Op dit label kwam in 1963 ook haar meest succesvolle album uit. Dit album heet Go Now en bevatte kleine hits als Baby You Sure Know How To Get ot Me en Try to Leave Me If You Can.
Sporaisch kwam er iets uit in de jaren ’70. Daaronder wel dit nummer.

Leuk dat je weer wat nummers post Reijersen! Ollie Baba vond ik wel leuk klinken tot het refrein en Bessie Banks klinkt lekker, maar heeft als song niet zoveel om het lijf.

In de zomer luister ik minder, maar daarna zal ik ongetwijfeld weer nieuws te melden hebben (indien interesse).
Tot die tijd.. Net als bij Womack (maar ik Mb. nog niet over heb gehoord) hoor ik soms nog wel een wat minder bekend nummer van een grote bekende langskomen.
Zoals deze "This bitter earth" van Dinah Washington:

Of anders is deze (in diverse films gebruikte) bewerkte versie misschien interessant.

Mb.
Wat betreft Bessie sluit ik aan bij de mening van Minneapolis. De nummers van Dinah zijn ook heel mooi. Ik ben niet zo bekend met die grote jazz-mevrouwen, misschien eens de moeite waard om er in te duiken. Toch wel vaak melancholisch spul. Moet er net even zin in hebben. Overigens zit het met mij en Bobby wel goed, Minneapolis. Lekker nummertje!

Reijersen schreef:
Mocht je leuke sites weten dan houd ik mij aanbevolen

Ik maak meestal gebruik van verschillende blogs die ik tegenkom bij het zoeken naar een bepaalde artiest. Dan kom je toch verrassend vaak leuke informatie tegen. Een blog die ik steevast bezoek is Soul-Sides, al kom je daar ook Hip-Hop en Bossa Nova-achtige dingetjes tegen.

Mb.
Overigens kwam ik het volgende nog tegen: een zelfgeschreven stukje over de obscure funkzanger Jessie Anderson. Geen idee waarom ik het niet eerder gepost heb. Leesvoer voor jullie allen in ieder geval!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het verhaal: Jesse Anderson en de brutale Funk uit Chicago
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jesse Anderson verliet in 1960 het ouderlijk huis - op zoek naar avontuur. Een zwarte man met zijn ambitie had destijds weinig te zoeken in het Zuiden van de Verenigde Staten. En dus trok hij naar het Noorden. Hij kwam uiteindelijk terecht in Ohio waar hij met vrienden uit Oklahoma onder de groepsnaam Willie Wright & His Sparklers enkele singletjes opnam voor Federal Records. De singles Your Letter en I'm Gonna Leave You Baby And I'm Goin' Away To Stay werden respectievelijk in 1960 en 1961 uitgebracht. Jesse was echter niet tevreden. Onenigheid in de groep zorgde er voor dat de groep uit elkaar viel. De zanger kreeg evenwel de kans om als soloartiest een single uit te brengen op dat zusterlabeltje van het grote King (lees: Federal). En dus nam Jesse in 1962 de single You'd Better Think Twice op. Het werd vervolgens - met How Long Has It Been op de B-kant - uitgebracht. De doorbraak bleef uit. De zanger besloot om zijn geluk ergens ander te zoeken. Op zoek naar nieuw avontuur. Jesse trok naar de grote stad. Chicago - ja, daar zou hij geluk vinden.

Het geluk liet echter lang op zich wachten. De zanger werd in 1966 opgevangen door de bekende arrangeur Gene Barge die hem bij het lokale Cadet Records wist te plaatsen. Het resulteerde ook in een nieuw geluid: Jesse omarmde de Funk. De single True Love Express werd nog in hetzelfde jaar (lees: 1966) uitgebracht. In samenwerking met Gene bracht de zanger in 1967 de single Swing Too High tezamen met Get Loose When You Get Loose uit. De zanger werd steeds bekender in de grote stad - en ja, het succes zou komen. De baas van Thomas Records contracteerde Jesse in 1969. De zanger bracht vervolgens I Got A Problem uit. Zinnen als "My wife is number one, my woman is number two, but my woman would do things for me that my wife wouldn't do" en "Well, ....., I started to fool around with number three. She calls up my wife and tells on my woman and me!" werden legendarisch. Later nog gebezigd door de net zo legendarische Buddy Guy. Enfin, het werd een lokale hit. Mighty Mighty stond op de B-kant. Een instrumentaal nummer met Jesse op gitaar.

De zanger had naam gemaakt in de grote stad. De platenmaatschappij wilde inspelen op het succes en dus kwam in 1970 de single Let Me Back In. De escapades van Jesse lieten hem absoluut niet onbewogen: "You know, that other woman, she just messed up my mind. // She really didn't want me. // She was just wasting time. // I was just a fool to leave you alone. // She was jealous of you and that's the break of our home." Het werd niet de hit waar men op hoopte. Was I Got A Problem (lees: de hit) dan een gelukstreffer? Readings In Astrology is vergelijkbaar - het wordt gekenmerkt door de Funk waar de zanger bekend om stond. Maar zat het publiek in Chicago hier nog op te wachten? Jesse wilde geen concessies doen om een breed publiek aan te spreken. Help Wanted werd in 1972 het laatste wapenfeit. De zanger hield het voor gezien. Hij liet echter weer van zich horen in 2009 met een verzamelplaat. En, zoals hij zelf uitlegt, "the legendary entertainer has been known to lift people up in spirit and shake off that bad feeling the blahs bring on." Dat je het weet.

Losse opmerkingen: de link naar Willie Wright en Curtis Mayfield

Even ter verduidelijking: Willie Wright was de drummer van de groep. Zover ik heb kunnen achterhalen is het niet de Willie Wright die bekend is van het album Telling The Truth. De link met Curtis Mayfield is wel duidelijk. Mighty Mighty is gearrangeerd door Curtis. Jesse speelt waarschijnlijk de gitaar, maar het kan ook zijn dat de baas van Thomas dit nummer slechts als filler op de B-kant van de plaat heeft gezet. Readings in Astrology is ook door Curtis gearrangeerd die het later zelf ook heeft opgenomen. Het is wat rommeliger.

Mb.: ik reageer gelijk maar even.
Super post. Beide nummers vind ik erg goed, maar vooral die eerste (Swing too high). De rest van de linkjes zal ik later checken.

Deze zal wel bekend zijn denk ik (?)
The James hunter six - One way love

En absoluut geen soul, maar dit disco nummertje is funky genoeg (die groove) om mee te mogen vind ik. Venus gang - Love to fly

Ik gooi er weer eens een plaatje in.

Leroy Hutson - Let's Be Lonely Together:

En deze is "Butterfat":

Maar ik had het hele album kunnen kiezen. Aanradertje net als het wat anders klinkende "Hutson" als is die wat bekender volgens mij.

Van de funky soul dames kan ik nog een hele rits posten, want ik heb er een hele fijne verzamelaar van aangeschaft.

Ik vind dat er een lekkere drive in deze "A day in the life of a working man" van David Ruffin zit.

En dat nummer bracht mij op Youtube bij Dj Reverend P die hier ook een remix van heeft gemaakt.
Ik kende hem verder niet, maar ik ben wel gecharmeerd van een aantal van die remixen (vloeken in de soul-kerk?).

"Go away dream" van Chi-Lites vond ik altijd al een charmant nummer, maar deze midtempo mix geeft het een soort late 70's Michael jackson vibe (al kun je de eerste 40 seconden overslaan):
Go away dream

Mooi zo. En welkom.
Helaas is dit topic volgens mij ter ziele.

Deze mellow gem kon ik niet in mijn funk lijstje kwijt.

Wildflower - Knock me out

Improvision
Hersey Taylor bracht enkele single'tjes uit in de jaren '70. Jammer dat het daarbij gebleven is.

Het Future Stars label is trouwens in zijn geheel een dikke aanrader.

Improvision schreef:
Hersey Taylor bracht enkele single'tjes uit in de jaren '70. Jammer dat het daarbij gebleven is.

(embed)

(embed)

Het Future Stars label is trouwens in zijn geheel een dikke aanrader.

Inderdaad heel sterk. Dank!

Nu wil ik graag ook wat bijdragen, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Er is zoveel prachtige soul haast volledig in de vergetelheid geraakt. Verschillende verzamelaars bestrijden dit gelukkig door de digitale ontsluiting van hun privéarchieven, maar zoals bekend houden de meeste muziekliefhebbers zich vooral bezig met wat er nieuw uitkomt. Kwestie van het makkelijker ergens over kunnen hebben met elkaar, lijkt me. Hoe dan ook is er een gigantische poel waaruit ik graag vis en waarvan ik hier wat kan laten spartelen. Bij gebrek aan criteria bij het kiezen presenteer ik bij dezen het nummer dat me vandaag het meest in het oog sprong:

Robert Harris - Want to Thank You

Heerlijk kabbelende instrumentatie, verrijkt met een pakkende riff, mooie zangmelodie, prachtige stem en zeker niet onbelangrijk: eens geen sukkelige liefdestekst in een soulnummer.

^ Tony McKay van Exuma

Arnold Blair - Trying To Get Next To You

Een lekker oud plaatje dacht ik zo.. Hoewel het nog net wat ouder klinkt dan het is (uit '75) en het is echt een man die je hier hoort.
Geproduceerd en mede geschreven door Leroy Hutson.
Verder weet ik niks van deze Arnold, al vond wel een artikel waaruit bleek dat hij is vermoord in 1996 in een een hotelkamer in Dallas (onopgelost, maar waarschijnlijk door een serie moordenaar), en dat zijn muziek carrière bleef bij deze single en "I finally made it home". Ook geen verkeerd nummer..

Gelijk nog maar eentje.

The Emotions zijn waarschijnlijk wel bekend met nummers als Best of my love en Blind alley.
Deze "I don't wanna loose your love", opener van het '76 album Flowers, zal minder bekend zijn.

Lekkere funky dico soul geproduceerd door Maurice White, wat in de eerste 20 seconden al te horen is.

Tekenen van leven in dit topic worden gewaardeerd.

Prima nummers. Die Arnold Blair had een interessante artiest kunnen worden.

Walter Hawkins - Metropolis:

Ik ben heel benieuwd wat je hier van vindt principal2000, en mogelijk ander publiek (Mb., Reijersen)

In eerste instantie vond ik die wind (of metro?) in de intro een beetje vervelend, maar na het nummer meerdere keren beluisterd te hebben is het precies passend bij de zweverige en relaxte sfeer die dit nummer kenmerkt. Dat herhalend luisteren heeft ertoe geleid dat ik dit toch wel een redelijk topnummer vind. Het is heerlijk chill. De zang is misschien niet uitmuntend, maar zeker ruim voldoende. Heel in de verte doet hij me denken aan Donnie Hathaway. Muzikaal is het lekker laidback en daar hou ik wel van. Niet te soft of te zoet (kan ik vaak ook wel hebben), maar precies goed.

Prachtig nummer!

Goed en leuk te horen dat Metropolis ook bij jullie in de smaak viel.

Nu heb ik nog iets totaal anders.
Exotische (Trinidad), sexy, disco funk uit 1980.

Mavis John - Use My Body

En omdat de link van Arnold Blair het na een paar dagen al niet meer doet plaats ik 'm nogmaals.
Wie weet doe ik er nog iemand een plezier mee.

Het deuntje is wel tropisch, maar als geheel vind ik het toch te karig. De zang is niet zo bijzonder; misschien zelfs matig.

Even wat mensen taggen aangezien reanimatie van dit topic heeft plaatsgevonden.
thelion; Rijsttafel; jeroentjuhh; zaaf; kemm; Poeha.
Het is volgens mij het enige soul topic wat nu nog leeft op MuMe.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:34 uur

geplaatst: vandaag om 12:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.