MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel

zoeken in:
Laat ik ook iets posten. Niet zo onbekend (denk ik), maar wel een artiest waar ik veel potentie in zie. De kant die hij met zijn 2 laatste albums opgaat, bevalt mij minder, maar vooral zijn debuutalbum koester ik voor altijd. Hopelijk gaat hij weer wat meer toegankelijkere nummers / albums uitbrengen. Zijn laatste album en het album waar dit nummer op staat, bezit ik (nog) niet. Het is wel in zijn volledigheid te beluisteren op o.a. YouTube. Het album is bij mij nog niet helemaal geland, maar ik vind dit wel een van de mooiere nummers.
Van Hunt - A Woman Never Changes

Goed bezig Principal. En leuk dat je zelf ook met een nummer komt. Hopelijk doet goed voorbeeld volgen. Ik geloof niet dat de soul/funk liefhebbers nooit meer iets leuks (oud of nieuw) tegenkomen.

Ik weet het niet zo met Van Hunt. Een aantal nummers On The Jungle Floor vond ik vrij sterk (Being a girl, Hot stage lights, I'll take you home) en Highlights van het debuut vind ik ook nog steeds leuk. Daarna heb ik de volgende albums wel geluisterd zonder echt enthousiast te worden.
Maar misschien moet ik het laatste album nog eens een keer luisteren. Deze A Woman Never Changes klinkt in elk geval niet verkeerd.

Check ook zijn niet uitgebrachte album Popular (voor zover je dat nog niet gedaan hebt). Die vind ik qua niveau in de buurt van zijn debuut komen.

Ben alvast ingecheckt...want soul.
Nu nog zien of ik hier tijd voor kan vrijmaken. Bedankt voor de tag, Principal.

Nog een van mijn kant:
Junior Parker - The Outside Man

Mogelijk ook wel bekend van De La Soul - Betta Listen (voor mij in ieder geval wel) vanaf 01:19.

Deze gast is (blijkbaar) meer van de blues. Dat hoor je ook wel terug in het gitaartje. Maar dit nummer vind ik tegelijkertijd ook soulvol (en aangenaam).

Taxman vind ik ook wel een redelijk nummer, maar die komt bijna als een soort demo over.

Cool nummer! Zeker ook wel door dat dat gitaartje vind ik. Mooie ontdekking.
Blijkbaar heb ik niet goed genoeg geluisterd naar De La Soul, want ik herende het niet direct.
Was je trouwens ook zo blij verrast dat er ineens een nieuwe Tribe called Quest aankwam?

Over hiphop samples gesproken.
Deze zal je wellicht ook bekend in de oren klinken.

Barbara Mason - Another Man

Grappig, Ik luister nu pas voor het eerst naar de verassende lyrics. Ik dacht altijd dat het om een andere liefde voor haar ging.
Hoe dan ook, fijne beat. Gebruikt door The Notorious B.I.G. feat. Lil' Kim met Another.

En gelijk nog eentje nu ik toch bezig ben. Om aan te haken bij de bluesy soul.
Geater Davis - My Love Is So Strong For You

Reijersen kent hem in elk geval, gezien het album topic van Lost soul. Origineel komt het van Sweet Woman's Love uit 1971 (staat niet op de Musicmeter). Ik twijfelde of ik het album zou kopen. Uiteindelijk vind ik 'm iets te veel geïnspireerd te lijken daar Bobby Blands Two Steps from the Blues waarvan hij ok 2 nummers covert (Cry, Cry, Cry en St. James Infirmary) en die zijn bijna heilig bij mij. De prijs speelt ook mee.
Maar lekker klinkt het wel.

Deze I Can Hold My Own had ook gekund.

Minneapolis schreef:
Over hiphop samples gesproken.
Deze zal je wellicht ook bekend in de oren klinken.

Barbara Mason - Another Man
(embed)

Grappig, Ik luister nu pas voor het eerst naar de verassende lyrics. Ik dacht altijd dat het om een andere liefde voor haar ging.
Hoe dan ook, fijne beat. Gebruikt door The Notorious B.I.G. feat. Lil' Kim met Another.
En dus was ik heel erg benieuwd naar die van Barbara, want Another vind ik een van de lekkerste tracks op Life After Death.
En nog wel in 12" versie. Vanavond nog eens aandachtig gaan beluisteren.

De soultopics blijven stuiptrekkingen hebben

Geater en Van Hunt ken ik al en bevallen mij altijd wel goed. Barbara Mason kende ik eveneens en is een erg fijn nummer.

Vind die verre blues bij Junior Parker inderdaad ook wel fijn. Leuk nummer om mee kennis te maken.

Reijersen schreef:
De soultopics blijven stuiptrekkingen hebben

Welcome back. We doen onze best.

De wellicht zelfs voor jou onbekende nummers heb ik vorige week op de vorige pagina geplaatst.

Arnold Blair - Trying To Get Next To You
The Emotions - I don't wanna loose your love
Walter Hawkins - Metropolis
Mavis John - Use My Body

Aangezien er toch verder weinig gebeurt hier in de soul hoek van Mume ben ik benieuwd wat je er van vindt. En als je zelfs nog wat leuks weet ben ik (en de anderen vast ook) benieuwd natuurlijk.

Minneapolis schreef:
Was je trouwens ook zo blij verrast dat er ineens een nieuwe Tribe called Quest aankwam?

Ja, al heb ik hem nog niet beluisterd. Ga ik dit weekend proberen te doen. Ik dacht dat hij nog uit moest komen.

2 prima nummers van Geater Davis. My Love Is So Strong For You zou je zelfs voorzichtig een klassieker kunnen noemen. I Can Hold My Own is vooral muzikaal uitstekend. Ik denk dat ik een heel album van deze man minder zou trekken. Zijn stem(gebruik) zal me dan gaan tegenstaan.

Wat een klotejaar. Nu is Sharon Jones ook al overleden.
MuMu RIP link

Inderdaad wat een jaar.. Ook van haar wist ik niet dat ze ziek was (hoewel dit wel al lang bekend was lees ik). Triest nieuws weer. Één van de leukere oude soul artiesten die nog actief waren. Met alle (jongere) Sharon Jones clones die volgden was ik minder blij.

Raar.. Net vorige week had ik deze remix ontdekt en denk ik wel een keer of 10 gedraaid.
Keep on looking - remix

Nieuw spul.

Durand Jones & The Indications - Make A Change (2016)
Ondanks de boodschap ervaar ik het als een leuk plaatje. Misschien door die lekkere drum.

Maar zo kun je ook je bed uit komen. Beetje vreemd (zoals het hele album) maar het kan wel wat worden met deze artiest denk ik.
Us Blonde - Brand new

Deze singel van Blood Orange zal misschien wel bekend zijn, maar past wel mooi in het 2016 rijtje (als het niet te veel R&B is).
Blood Orange - Augustine

En tenslotte omdat afrobeat ook een soort van funk is en er geen andere plek voor lijkt te zijn dit zeer vrolijk makende Le vie c'est bon van Vaudou game, ook uit dit jaar.

Un Blonde kende ik nog niet, maar heeft inderdaad wel wat.

Leuke moderne nummers. Vooral La Vie C'est Bon bevalt mij.

Wat vinden jullie van Amber Gomaa - Who's Loving You?
Ik vind het wel een aanstekelijk nummer.

Ik vind het niet slecht maar voor mij is het wat te poppy (zang en sound). Nederlands begrijp ik. Ik had nog nooit van haar gehoord.

Het is inderdaad poppy. Maar op z'n tijd vind ik dat prima.

Mb.
Make A Change van Durand Jones is een fijne ontdekking moet ik zeggen. De knipoog naar het verleden is zeker daar, maar de stevige drumsound houdt het lekker fris. De R&B nummers die volgen liggen mij wat minder. Dan moet je bij mij maar net de juiste snaar weten te raken, zoals bij het laatste werk van Solange.

Zal ik ook nog een suggestie plaatsen dan? Om nog even in te haken op die retrosoul beweging:

Single van het nieuwe album (waar ik overigens nog aan moet beginnen) van St. Paul & The Broken Bones. Ik heb ze enkele maanden geleden live gezien en de zanger weet wel een feestje te bouwen hoor!

Album van St. Paul inmiddels gehoord en er staan inderdaad een paar zeer aardige songs op.

St. Paul & The Broken Bones leveren hier een knetterende soultrack af.

Dan weer terug naar oldies:
George Scott - I'm A Fool For You

Ik had hier nooit van gehoord en kwam dit surfend op youtube tegen. Het hele album klinkt eigenlijk wel lekker. Dit was een leuke voor het Soul Album van de Week / Maand geweest, als dit topic nog leefde. Opvallend is dat Jimi Hendrix nog op Sweet Thing meespeelt.

Oej principal2000 dit klinkt inderdaad lekker

Reijersen schreef:
Oej principal2000 dit klinkt inderdaad lekker

Leuk dat je het ook goed vindt Reijersen.
Dit album ga ik ooit nog eens een keer aanschaffen.

Ok. Dan nu een echte guilty pleasure. Ik wist dat dit bestond, maar heb er jaren over gedaan om te ontdekken wie dit is. Het is dus Precious Wilson met het overbekende Don't You Feel Like Crying. Ik heb altijd een zwak gehad voor deze disco versie.

Precious Wilson beter bekend als de front singer van de band Eruption (t/m 1979) met het overbekende

Ik ken haar dan weer voornamelijk van haar bijdrage aan de soundtrack van de film: The Jewel of the Nile met de erg lekkere titeltrack

Deze mag er ook wel wezen. Voor mijn gevoel hun grootste hit, maar volgens wikipedia is dat toch echt I Can't Stand The Rain. Anyway, hun andere grote hit; One Way Ticket.

Ik heb vaak gedacht dat dit Boney M was. Toevallig is Eruption ook de achtergrondband en support-act voor Boney M geweest op hun eerste Europese toer.

Dat Boney M gevoel krijg ik ook als ik, zeker One Way Ticket, Eruption hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:27 uur

geplaatst: vandaag om 10:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.