Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juni 2008, 13:01 uur
Heel interessant: Chris Potter, Bill Frisell en vooral Uri Caine, dat kan niet anders of een uitstekende samenwerking zijn! Ben benieuwd (- heb wel nog wat luisterachterstand goed te maken)! 

0
eazyfan
geplaatst: 16 juni 2008, 14:39 uur
Deze en het bonusalbum voor deze maand lijken me érg leuk - 

0
geplaatst: 18 juni 2008, 08:33 uur
Bonusalbum is puik. Ik heb nog geen reactie neer gezet, maar ik luister er al een tijd naar met veel plezier. Voor het weekalbum zal mijn reactie nog wel even duren, want door het format kan ik het alleen op de computer beluisteren en dat doe ik gewoon niet vaak.
0
geplaatst: 21 juni 2008, 19:16 uur
Misschien nu al eens beginnen kijken voor een nieuwe kandidaat? 

0
geplaatst: 22 juni 2008, 09:43 uur
Vince Vega weet er al van en zal ons heden vreugdig stemmen in de hoop dat wij op zijn album zullen stemmen.
0
geplaatst: 22 juni 2008, 11:04 uur
Het nieuwe album van de week wordt:
Charles Lloyd - Rabo de Nube

Bezetting:
Charles Lloyd - tenor saxophone, alto flute, tarogato
Jason Moran - piano
Reuben Rogers - double-bass
Eric Harland - drums, percussion
Een live plaat van het ECM-label uit 2008. Komende editie staat hij op North Sea Jazz in deze bezetting.
Enkele nederlandstalige recensies:
De Morgen
Jazzenzo
Jazzpodium
Voor een link graag een pm.
Charles Lloyd - Rabo de Nube

Bezetting:
Charles Lloyd - tenor saxophone, alto flute, tarogato
Jason Moran - piano
Reuben Rogers - double-bass
Eric Harland - drums, percussion
Een live plaat van het ECM-label uit 2008. Komende editie staat hij op North Sea Jazz in deze bezetting.
Enkele nederlandstalige recensies:
De Morgen
Jazzenzo
Jazzpodium
Voor een link graag een pm.
0
geplaatst: 22 juni 2008, 11:08 uur
Na dat debacle van gisteren, kunnen we wel iets moois uit Basel gebruiken. Ben heel benieuwd hoe dit gaat klinken. De afgelopen week stond al in het teken van double-bassist JF J-C en ECM (Keith Jarrett in Köln). Nu twee in één, hoezee!
0
geplaatst: 22 juni 2008, 12:09 uur
Charles Lloyd komt met deze bezetting naar Middelheim midden augustus. Was sowieso van plan om deze op te zoeken. En dan met Jason Moran aan de piano... 

0
geplaatst: 22 juni 2008, 18:27 uur
Een eerste "bladerbeurt" door dit album heeft mij al positief gestemd! Dit kon wel eens hoge ogen gaan gooien (in ieder geval bij mij dan
)
)
0
geplaatst: 28 juni 2008, 17:12 uur
Nog eens een overzicht:
# 1: eazyfan: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
# 2: Jesse: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
# 3: The Scientist: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
# 4: blabla: Baseline - The Guitar Album (2006)
# 5: We Tigers: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
# 6: Paalhaas: Charles Earland – Black Talk! (1969)
# 7: fredpit: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
# 8: Paap_Floyd: The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
# 9: Wouter8: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: korenbloem: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
#14: Heemskerktollie: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
#15: sq: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1980)
#16: JJ_D / unaej: Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
#17: klaezman: Mingus Big Band - The Essential (2001)
#18: Edski: Benjamin Herman - The Itch (2005)
#19: bawimeko: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
#20: itchy: Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
#21: edris.: Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
#22: Toon1: Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
#23: Vince vega: Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
#24: eazyfan: Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
#25: The Scientist: Jimmy Giuffre - Free Fall (1962)
#26: sq: Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
#27: blabla: Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)
#28: Jesse: Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky (1996)
#29: Paalhaas: The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra
#30: Heemskerktollie: Archie Shepp - Fire Music (1965)
#31: Korenbloem: Joe McPhee Po Music - Topology (1981)
#32: We Tigers: Fred Anderson & Hamid Drake - From the River to the Ocean (2007)
#33: itchy: Getatchew Mekuria, the Ex & Guests - Moa Anbessa (2007)
#34: wouter8: Count Basie - The Atomic Mr. Basie (1957)
#35: klaezman: Dave Douglas - Strange Liberation (2003)
#36: Vince Vega: Charles Lloyd - Rabo de Nube (2008)
# 1: eazyfan: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
# 2: Jesse: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
# 3: The Scientist: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
# 4: blabla: Baseline - The Guitar Album (2006)
# 5: We Tigers: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
# 6: Paalhaas: Charles Earland – Black Talk! (1969)
# 7: fredpit: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
# 8: Paap_Floyd: The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
# 9: Wouter8: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: korenbloem: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
#14: Heemskerktollie: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
#15: sq: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1980)
#16: JJ_D / unaej: Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
#17: klaezman: Mingus Big Band - The Essential (2001)
#18: Edski: Benjamin Herman - The Itch (2005)
#19: bawimeko: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
#20: itchy: Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
#21: edris.: Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
#22: Toon1: Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
#23: Vince vega: Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
#24: eazyfan: Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
#25: The Scientist: Jimmy Giuffre - Free Fall (1962)
#26: sq: Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
#27: blabla: Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)
#28: Jesse: Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky (1996)
#29: Paalhaas: The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra
#30: Heemskerktollie: Archie Shepp - Fire Music (1965)
#31: Korenbloem: Joe McPhee Po Music - Topology (1981)
#32: We Tigers: Fred Anderson & Hamid Drake - From the River to the Ocean (2007)
#33: itchy: Getatchew Mekuria, the Ex & Guests - Moa Anbessa (2007)
#34: wouter8: Count Basie - The Atomic Mr. Basie (1957)
#35: klaezman: Dave Douglas - Strange Liberation (2003)
#36: Vince Vega: Charles Lloyd - Rabo de Nube (2008)
0
geplaatst: 28 juni 2008, 17:14 uur
Weinig enthousiasme voor het huidige album overigens, het komt dat? Het lijkt of de getrouwen het de laatste tijd wel vaker laten afweten? (verwijtend vingertje) 
Tijd trouwens ook om een nieuwe kandidaat aan te wijzen!

Tijd trouwens ook om een nieuwe kandidaat aan te wijzen!

0
geplaatst: 29 juni 2008, 13:28 uur
Wat mij betreft ben ik op dit moment ook veel aan het luisteren naar goede albums die net zijn uitgekomen of die ik net heb ontdekt. Ik kan me bijvoorbeeld erg goed vermaken met de nieuwe Bill Frisell. En aangezien dat een dubbelaar is, neemt 'ie stiekem veel itjd in beslag.
Zodoende ben ik minder bezig met de jazzalbums van de week. Hoewel ik ze wel elke keer meepak en beluister.
Zodoende ben ik minder bezig met de jazzalbums van de week. Hoewel ik ze wel elke keer meepak en beluister.
0
geplaatst: 29 juni 2008, 13:36 uur
Dat komt bij bekend voor, ook ik red het wel eens niet het in de betreffende week te beluisteren, maar ze worden wel altijd beluisterd.
Overigens doet JJ_D de volgende, ben benieuwd wat we krijgen.
Overigens doet JJ_D de volgende, ben benieuwd wat we krijgen.

0
geplaatst: 29 juni 2008, 17:16 uur
unaej plaatst hem zo meteen. 
Ik ga trouwens op een lange forumpauze (reis ed). Jullie horen wel nog van me.

Ik ga trouwens op een lange forumpauze (reis ed). Jullie horen wel nog van me.

0
geplaatst: 29 juni 2008, 18:07 uur
Zie hier wat ik beschouw als een „gewaagde“ keuze:

Artiest: The Bad Plus (Ethan Iverson, piano - Reid Anderson, contrabas - David King, drums)
Titel: Prog
Opname: 2007
Gewaagd, want de mensen van ‘The Bad Plus’ staan er bekend om gretig uit de popcultuur te boren om hun eigen idioom te ontwikkelen. Dientengevolge heeft deze plaat weinig complexiteit te bieden, maar liggen de emoties eenvoudig voor het grijpen. Of zoals het ooit in een concertrecensie stond: “Weinig subtiel, maar erg indrukwekkend.”
Wat spreekt mij dan aan in deze muziek? Ten eerste de zakelijkheid waarmee de musici achter hun instrumenten plaatsnemen: ze willen niet rond de pot draaien, maar de emotionele essentie puren uit gelijk wat ze spelen. De factor bombast valt hier dan ook weer niet te versmaden, een element dat mij ook naar Neve deed grijpen. Al verwacht ik dat ‘The Bad Plus’ als minder “gekuist” zal worden beschouwd, want deze mensen tasten meer ‘grenzen’ af. Maar ook daarin zou men een soort terughoudendheid kunnen bespeuren.
Openingsnummer ‘Everybody wants to rule the world’ geldt wat mij betreft als een goeie maatstaf voor het verdere werk: beknopt, snel en op een bepaalde sentimentele manier ook opdringerig. Ik weerhoud mezelf er echter van in ellenlange analyses te vervallen. Dat helpt deze muziek immers geen stap verder.
Om al bovenstaande redenen denk ik dat de meesten onder jullie er quasi niets aan zullen hebben, maar ik ben te nieuwsgierig om de kans te laten liggen. Laat maar komen, die reacties.
AllAboutJazz schrijft:

Artiest: The Bad Plus (Ethan Iverson, piano - Reid Anderson, contrabas - David King, drums)
Titel: Prog
Opname: 2007
Gewaagd, want de mensen van ‘The Bad Plus’ staan er bekend om gretig uit de popcultuur te boren om hun eigen idioom te ontwikkelen. Dientengevolge heeft deze plaat weinig complexiteit te bieden, maar liggen de emoties eenvoudig voor het grijpen. Of zoals het ooit in een concertrecensie stond: “Weinig subtiel, maar erg indrukwekkend.”
Wat spreekt mij dan aan in deze muziek? Ten eerste de zakelijkheid waarmee de musici achter hun instrumenten plaatsnemen: ze willen niet rond de pot draaien, maar de emotionele essentie puren uit gelijk wat ze spelen. De factor bombast valt hier dan ook weer niet te versmaden, een element dat mij ook naar Neve deed grijpen. Al verwacht ik dat ‘The Bad Plus’ als minder “gekuist” zal worden beschouwd, want deze mensen tasten meer ‘grenzen’ af. Maar ook daarin zou men een soort terughoudendheid kunnen bespeuren.
Openingsnummer ‘Everybody wants to rule the world’ geldt wat mij betreft als een goeie maatstaf voor het verdere werk: beknopt, snel en op een bepaalde sentimentele manier ook opdringerig. Ik weerhoud mezelf er echter van in ellenlange analyses te vervallen. Dat helpt deze muziek immers geen stap verder.

Om al bovenstaande redenen denk ik dat de meesten onder jullie er quasi niets aan zullen hebben, maar ik ben te nieuwsgierig om de kans te laten liggen. Laat maar komen, die reacties.

AllAboutJazz schrijft:
What was once a mark of distinction has become ubiquitous, as numerous jazz artists now mine the same contemporary pop landscape for inspiration. More than just masterful improvisers with a penchant for recasting unlikely populist material into ripe frameworks for improvisation, The Bad Plus delivers some of its finest writing to date. The infectious originals (mostly penned by bassist Reid Anderson) easily hold their own to the selected cover tunes, no easy feat considering their iconoclastic nature...
Focusing on piano-driven tunes, the trio digs deeper, securing a tangible connection with the material, no matter how far out they take it…
Coming into their own as both deft interpreters and singular writers, the members of The Bad Plus stand tall among their peers. With muscular conviction and steely focus, Prog is the sound of a much heralded ensemble rising to the occasion and fulfilling the hype.
Focusing on piano-driven tunes, the trio digs deeper, securing a tangible connection with the material, no matter how far out they take it…
Coming into their own as both deft interpreters and singular writers, the members of The Bad Plus stand tall among their peers. With muscular conviction and steely focus, Prog is the sound of a much heralded ensemble rising to the occasion and fulfilling the hype.
0
geplaatst: 29 juni 2008, 18:33 uur
Wie nu nog geen link heeft, PM't me maar. Veel plezier iedereen!
0
geplaatst: 29 juni 2008, 19:35 uur
1e zapbeurt belooft een leuke plaat.
doet sterk denken aan de Gonzalo Rubalcaba, Michel Camilo en Bill Evans trios, lekker intiem samenspel.
doet sterk denken aan de Gonzalo Rubalcaba, Michel Camilo en Bill Evans trios, lekker intiem samenspel.
0
geplaatst: 2 juli 2008, 18:10 uur
Bonus album voor Juli.
Archie Shepp - Three for a Quarter, One for a Dime

Heerlijke hardcore toeter plaat, fantastisch scheuren op saxofoon en trombone, en de rest van de band doet lekker mee.
ARCHIE SHEPP; tenor sax and piano
DONALD GARRETT; bass
BEAVER HARRIS; drums
ROSWELL RUDD; trombone
LEWIS WORRELL; bass
Bespreking op The Daily Jazz.
pm me voor een linkje.
Archie Shepp - Three for a Quarter, One for a Dime

Heerlijke hardcore toeter plaat, fantastisch scheuren op saxofoon en trombone, en de rest van de band doet lekker mee.
ARCHIE SHEPP; tenor sax and piano
DONALD GARRETT; bass
BEAVER HARRIS; drums
ROSWELL RUDD; trombone
LEWIS WORRELL; bass
Bespreking op The Daily Jazz.
pm me voor een linkje.
0
geplaatst: 3 juli 2008, 18:56 uur
Eén lange compositie, daar hou ik meestal wel van... Dit moet ik eens luisteren.
0
geplaatst: 5 juli 2008, 23:13 uur
Nog geen nieuwe stemmen en slechts 3 reacties voor het huidge weekalbum. Wekt het album zo weinig interesse op?
Ik hoop dat Edski volgende week wat meer succes kent...
Ik hoop dat Edski volgende week wat meer succes kent...
0
geplaatst: 6 juli 2008, 10:25 uur
Mijn stem staat inmiddels, erg fijn album, ben benieuwd waar Edski mee komt 
Overigens moet ik vaststellen dat het album van vorige week ook niet al te veel stemmen heeft losgemaakt.

Overigens moet ik vaststellen dat het album van vorige week ook niet al te veel stemmen heeft losgemaakt.
0
geplaatst: 6 juli 2008, 13:53 uur
Het nieuwe jazzalbum van de week gaat deze worden.

Tenor sax: Gato Barbieri
Piano, cello: Dollar Brand (Abdullah Ibrahim)
Een leuke aanprijzende review kon ik niet vinden, dus ik zou zeggen: laat jezelf verrassen door dit jazztoeterfeest van een ruim half uurtje!
(Ik heb links verstuurd, wie niets heeft ontvangen maar wel interesse heeft PM-t me maar.)

Tenor sax: Gato Barbieri
Piano, cello: Dollar Brand (Abdullah Ibrahim)
Een leuke aanprijzende review kon ik niet vinden, dus ik zou zeggen: laat jezelf verrassen door dit jazztoeterfeest van een ruim half uurtje!
(Ik heb links verstuurd, wie niets heeft ontvangen maar wel interesse heeft PM-t me maar.)
0
geplaatst: 6 juli 2008, 15:40 uur
Een eerste reactie (na een keer luisteren): Dat eerste nummer gaat een beetje van de hak op de tak en de solo stukken van de sax zijn nogal schreeuwerig (ben ook nog niet zo'n fan van die Cello). Gelukkig niet representatief voor de rest van het album, maar Hamba Khale lijkt daarentegen wel een happy birthday-deuntje en de piano op To Elsa is me iets te nerveus. Nog niet al te positief over het album tot nu toe, maar het beste moet nog komen. 81st Street klinkt erg goed. Barbieri begint eerst solo, waardoor hij het nummer langzaam weet op te bouwen. Wanneer de piano en percussie spelen houdt Barbieri nog iets in, maar valt de percussie weg, dan gaat de sax er vol tegenaan. Waarna de piano op het moment supreme de piano zowat de lead speelt. Verder word er goed samengespeelt, vooral aan het einde als die percussie weer mee doet.
0
eazyfan
geplaatst: 6 juli 2008, 21:25 uur
Ik ben benieuwd, van Gato wil ik al een tijdje iets luisteren, deze zal ik spoedig proberen te luisteren, bedankt voor de interessante keuze.
0
geplaatst: 7 juli 2008, 18:31 uur
eazyfan schreef:
Ik ben benieuwd, van Gato wil ik al een tijdje iets luisteren, deze zal ik spoedig proberen te luisteren, bedankt voor de interessante keuze.
hey! hij is terug van weg geweest. Ik mis je uitgebreide recensies Eazyfan!
0
eazyfan
geplaatst: 7 juli 2008, 18:54 uur
Haha
Bedankt -
Ik heb dit album net geluisterd, gewoon omdat het zo kort is en ik benieuwd ben
De rest haal ik later wel eens in, album van deze week is gewoon érg sterk. Enjoy.
Bedankt -
Ik heb dit album net geluisterd, gewoon omdat het zo kort is en ik benieuwd ben
De rest haal ik later wel eens in, album van deze week is gewoon érg sterk. Enjoy.
0
Gish
geplaatst: 8 juli 2008, 12:07 uur
Ben zojuist begonnen aan de Archie Shepp toeterplaat van blabla.
Een lang stuk van 33,34 minuten, en inderdaad... de blazers scheuren momenteel door mijn kamer. Geen muziek voor gevoelige zielen en ook niet voor een verjaardagsfeestje zullen we maar zeggen. Wel intens.
Een lang stuk van 33,34 minuten, en inderdaad... de blazers scheuren momenteel door mijn kamer. Geen muziek voor gevoelige zielen en ook niet voor een verjaardagsfeestje zullen we maar zeggen. Wel intens.

0
geplaatst: 13 juli 2008, 11:23 uur
Namens HiLL, die vandaag beperkt aanwezig is:
Jazzalbum van de week!

Oliver Nelson - The Blues a...
Links zijn verstuurd!
(Overigens heeft "mijn" plaat oftewel Gato Barbieri nog steeds een erg hoog stemgemiddelde
)
Jazzalbum van de week!

Oliver Nelson - The Blues a...
Links zijn verstuurd!
(Overigens heeft "mijn" plaat oftewel Gato Barbieri nog steeds een erg hoog stemgemiddelde
)
0
geplaatst: 13 juli 2008, 12:33 uur
Edski schreef:
)
)Ik heb 'm pas een maal kunnen luisteren, dat is te weinig om 'm de grond in te boren

Die Ollie Nelson ken ik al, kan ik dus mischien komende week wat meer tijd aan Gato Barbaar besteden.
* denotes required fields.