MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
fredpit
Bach, Satie en Debussy zijn klassieke componisten Eazy...als je Evans of Jarrett weet te waarderen dan zou hun pianocomposities ook eens kunnen proberen..

eazyfan
Excuseer me Er stond 'Jazzpiano', dan heb ik zo'n automatisme waar ik direct Evans erin gooi. Dus sorry En ik luister ze wel nog eens.

thejazzscène
Ja, Glen Goulds' Goldberg variaties zijn een erg goede stap om van Jazz richting klassiek te treden. Er zitten jazz-elementen in maar toch blijft het zwaartepunt wel op de klassieke uitvoering ervan liggen.
Het ligt hem hier wel aan de uitvoering natuurlijk. Klassieke muziek heeft buiten een aantal instrumenten weinig met jazz gemeen.

fredpit
eazyfan schreef:
Excuseer me En ik luister ze wel nog eens.

jaja...tegen je pensioen zeker (net als jazz...... )

Nicci
debussy heeft ook een aantal pianostukken, waar je na de eerste openingsakkoorden eigenlijk john coltrane op de sax verwacht.

Glenn Gould is natuurlijk een pianomeester van het zuiverste water. Pas nog een schitterende docu over hem gezien bij vrije geluiden. Muziek in elke vezel van zijn lichaam...

Grappig dat in jazz-kringen Gould hoog wordt aangeslagen, ik vermoed dat iemand als Keith Jarrett erg naar Gould heeft geluisterd (al was het maar naar het meezingen).
Wat Gould (voor mij) aantrekkelijk maakt is z'n "schone" aanslag; geen gekkigheid met erg veel dynamiek of pedaalkunsten.

The Penguin Cafe Orchestra van jouw avatar kan me trouwens ook wel bekoren!

Zijn er hier op Mume ook jazz liefhebbers, die Charlie Parker luisteren? Ik zie namelijk bij veel albums geen reacties en meestal geen stemmen.Terwijl ik hem toch een geniale saxofonist vind.

Datzelfde vind ik ook en dat geldt ook voor Louis Armstrong.

Maar luister je wel Charlie parker?

thejazzscène
HiLL schreef:
Datzelfde vind ik ook en dat geldt ook voor Louis Armstrong.

Ja, inderdaad. Ik moet trouwens binnenkort nog eens een album van de man toevoegen. Ik heb er hier een erg goed liggen die boven de meeste anderen uitsteken. Maar ik merk nu dat er geen afbeeldingen te vinden zijn en de Lp fotograferen lijkt me een slecht plan vermits deze uit '38 komt geloof ik. Hij ziet er niet uit. Maar een vermelding mag natuurlijk wel op het forum:

De plaat heet "Swing Low sweet Satchmo" en er is volgens mij ook een recentere uitgave onder de titel: "Louis and the good book" gezien.

Het zijn covers van sprituals, parodiën en bijbelverhalen. Werkelijk briljant. De warme stem van Satchmo in combinatie met vroege gospel endus koorgezangen van man en vrouw. Af en toe komt de trompet van Satchmo er eens in maar het interessante ligt hem in het simpele, de teksten, de stemmen en dan dat klein beetje jazz dat erin voorkomt. Als je eraan kan geraken moet je deze zeker kopen.
Maar het is eerder een collectors item en dus zullen weinigen onder jullie het kennen. Wat spijtig.

Ik heb ook de indruk dat hier weinig Big Band plaatjes op de site komen.
Daarbij; hoe komt het eigenlijk dat er geen klassieke muziek op de site mag? Is dat meerderwaardig?

misorabi schreef:
Zijn er hier op Mume ook jazz liefhebbers, die Charlie Parker luisteren? Ik zie namelijk bij veel albums geen reacties en meestal geen stemmen.Terwijl ik hem toch een geniale saxofonist vind.

Charlie Parker
Tja, de reden waarom Charlie Parker minder lijkt te worden beluisterd op deze site is omdat hij geen albumklassiekers heeft denk ik. Zelf ken ik ook nog niet zoveel van de man, maar de compilatie 'Yardbird Suite' is wel erg goed

Hetzelfde voor Louis Armstrong denk ik. Zijn 'Hot Five & Seven Recordings' behoort toch wel tot mijn favoriete jazz platen, maar hij heeft ook maar drie stemmen op deze site. Het zijn opnames uit de jaren '20, en ik heb al begrepen dat dat soort jazz door de meeste liefhebbers op deze site niet gesmaakt wordt, wat ik wel jammer vind .

fredpit
fredpit schreef:
Ik ben op zoek naar (echt) oude swingjazz.

Swingjazz zoals je die in gangsterfilms die zich in de jaren 30 afspelen kunt horen. Geen zwoele zang, maar heftige dansbare jazz.. Niet de truttige blanke big band variant maar de ransige illegaale drankholen variant...

Bij voorbaat dank

Armstrongs Hot Five & Seven?

thejazzscène
Fred: je hebt de reeks "Ken Burns Jazz". Een compilatiereeks van allerlei verschillende jazzartiesten. Daartussen kom je die typische jaren '30 amerikaanse jazz tegen. Heel liefdevolle, warme en gruizige klanken. Moet je eens in gaan neuzen zou ik zeggen want ik denk dat dat de muziek is dat je zoekt.

was ook een hele mooie documentairereeks op tv!

Heemskerktollie
misorabi schreef:

Charlie Parker, heeft een heel hoop uitgevonden waar latere stromingen zich op gevestigd hebben. Bird's technieken zijn onaanraakbaar. Bird is één van de belangrijkste personen uit de jazz-geschiedenis. Zijn gebruik van de nieuwe bebop-ladders enz....

En ik luister veel naar onze meester Bird ja. Zulke pure jazz tref je zelden aan. Vooral z'n werken met trompettisten als Dizzy Gillespie en Howard McGhee zijn niet te versmaden.

Ik ben al een tijdje van plan om me een naslagwerk rond de jazz (Engelstalig / Nederlandstalig) aan te schaffen. In feite wil ik een (dik) boek dat de stijlperiodes chronologisch bespreekt, en daaraan gekoppeld ook de belangrijkste figuren (men mag in detail treden en tot minder gekende individuen doordringen - graag zelfs). Alles vóór de jaren '50 hoeft voor mij niet (uitgebreid) besproken, maar een verslag van pakweg de vernieuwingen van Miles Davis (vanaf '58) en de brede waaier stromingen in de sixties moeten aan bod komen.
Kunnen jullie me iets aanraden, of wat gebruiken jullie?

JJ_D schreef:
Ik ben al een tijdje van plan om me een naslagwerk rond de jazz (Engelstalig / Nederlandstalig) aan te schaffen. In feite wil ik een (dik) boek dat de stijlperiodes chronologisch bespreekt, en daaraan gekoppeld ook de belangrijkste figuren (men mag in detail treden en tot minder gekende individuen doordringen - graag zelfs). Alles vóór de jaren '50 hoeft voor mij niet (uitgebreid) besproken, maar een verslag van pakweg de vernieuwingen van Miles Davis (vanaf '58) en de brede waaier stromingen in de sixties moeten aan bod komen.

Okay, een boek is het niet, maar er is een geweldige serie die ik ooit bij de NPS heb gezien. De officiële naam is volgens mij 'Jazz, a film by Ken Burns'. Iets van 12 delen ofzo, werd altijd na middernacht uitgezonden. Wil die serie echt graag op dvd hebben.

Kijk ook maar eens op de bijbehorende, overzichtelijke, maar beperkte website: http://www.pbs.org/jazz/

thejazzscène
Verder zal er wel in de bibliotheek van jou stad of dorp of grotere stad in de buurt, een boek of encyclopedie te vinden zijn over de geschiedenis van de jazz.
Die Ken Burns' lijkt mij al een erg goed overzicht en als je die dan aanvult met de verzamelcd reeks die hij heeft uitgegeven (Ken Burns jazz), zal je de vroege wortels reeds uitgespit hebben.

JJ_D schreef:

Ted Gioia - The history of jazz

thejazzscène schreef:
Verder zal er wel in de bibliotheek van jou stad of dorp of grotere stad in de buurt, een boek of encyclopedie te vinden zijn over de geschiedenis van de jazz.

Klopt, maar dan kan ik nog steeds geen aantekeningen maken in de kantlijn of aanduiden wat ik al dan niet beluisterd heb.

Die Ken Burns' lijkt mij al een erg goed overzicht en als je die dan aanvult met de verzamelcd reeks die hij heeft uitgegeven (Ken Burns jazz), zal je de vroege wortels reeds uitgespit hebben.

Ken Burns heeft de naam van minder belangrijke individuen totaal te negeren, en dat kan de bedoeling niet zijn. Zijn reeks kan een goede opstap zijn naar de grootheden, maar ik zoek een werk dat mijn honger daarna ook nog stillen kan. Ook weet ik niet in welke mate ik via Ken Burns een goed overzicht kan krijgen wat op welk moment gangbaar was en wie waar op reageerde...

Paalhaas schreef:
(quote)

Ted Gioia - The history of jazz

Dit standaardwerk ken ik al (van in de plaatselijke bib), maar ik lees op het net dat Gioia vanaf het midden van de jaren '60 wat steken laat vallen... Kan je dat beamen of tegenspreken?

fredpit
JJ_D schreef:

Penguin guide to jazz: Jazzbijbel waarin 14000 albums besproken worden. Als je echt wil ontdekken dan raad ik je die aan. Het is wel voer voor gevorderden want je wordt niet aan het handje meegenomen. Er wordt uitgegaan van een basiskennis wat stijlen/stromingen betreft. Het hele boek is geschreven door twee personen met een brede smaak. weinig tot geen fusion/pop jazz (geen Kenny G en dat soort drek) Veel onbekende artiesten en je bent de komende jaren zoet. Iedere keer als je het boek doorbladert ontdek je weer wat nieuws.

Allmusic guide to jazz: De allmusic site rechtstreeks overgezet op papier Geeft voorin een beknopte geschiedenis en wat sumiere info over albums die je zeker moet gaan luisteren. Daarnaast worden er dus een 20.000 albums besproken maar helaas wel door een stuk of 20 recensenten waarbij je soms het idee hebt dat ze per besproken album betaalt zijn. ook ben je bij de ratings overgeleverd aan de willekeur (smaak) van de recensent....leuk maar niet echt serieus en een beetje verwarend omdat je dus met zoveel auteurs met allemaal verschillende muzikale ideeen te maken hebt

Qua prijs ontloopt het elkaar weinig (40 euro) voor een ieder die werkelijk jazz wil gaan ontdekken een goede investering

Daarnaast heb je nog de Rough guide to jazz Ik denk dat je daar als beginneling nog het meest aan hebt. Alleen zul je na een tijdje waarschijnlijk gaan verlangen naar een van de bovenstaande boekwerken.

MAARRR!!.... Laten vooral ook JAZZ FOR DUMMIES niet vergeten. je wordt aan het handje meegenomen door de jazzgeschiedenis en je krijgt volop tips mee. voor 90% van de "jazzliefhebbers" hier op mume het ultieme boekwerk Er staan massa's jazzgrootheden en klassiekers in die hier op mume met moeite 3 stemmen hebben gekregen...

Allemaal aanschaffen dus..kletsen we daarna weer verder

Edit: ben overigens zelf ook met Jazz for Dummies begonnen..prima basis.

fredpit
JJ_D schreef:
(quote)

Dit standaardwerk ken ik al (van in de plaatselijke bib), maar ik lees op het net dat Gioia vanaf het midden van de jaren '60 wat steken laat vallen... Kan je dat beamen of tegenspreken?

klopt..beetje oubollig boek.

Eerst en vooral hartelijk dank voor je vele aanraders!

fredpit schreef:
(quote)

...

Daarnaast heb je nog de Rough guide to jazz Ik denk dat je daar als beginneling nog het meest aan hebt. Alleen zul je na een tijdje waarschijnlijk gaan verlangen naar een van de bovenstaande boekwerken.

Ook hierop viel mijn oog in de plaatselijke bib, moet ik dus tevens maar eens ontlenen...

MAARRR!!.... Laten vooral ook JAZZ FOR DUMMIES niet vergeten. je wordt aan het handje meegenomen door de jazzgeschiedenis en je krijgt volop tips mee. voor 90% van de "jazzliefhebbers" hier op mume het ultieme boekwerk Er staan massa's jazzgrootheden en klassiekers in die hier op mume met moeite 3 stemmen hebben gekregen...

Wat ik me hierbij afvroeg is of men ook de harmonische ontwikkeling aan bod laat komen (van oudere jazz, over Miles naar de totale vrijheid)? In elk geval een waardevolle tip, die ik bij mijn aankoop indachtig zal zijn...

En weet iemand iets over de kwaliteit van "Jazz 101: A Complete Guide to Learning and Loving Jazz" (John F. Szwed) Hierover zijn de kritieken nog het meest lovend, maar is het wel volledig?

(afbeelding)

fredpit
Wat ik me hierbij afvroeg is of men ook de harmonische ontwikkeling aan bod laat komen (van oudere jazz, over Miles naar de totale vrijheid)? In elk geval een waardevolle tip, die ik bij mijn aankoop indachtig zal zijn...

Jazeker

Edit: Over Miles naar totale vrijheid

Miles was er altijd als de kippen bij en had de meest vooruitstrevende spelers in zijn gezelschap.

Parker, Monk, Tristano Giuffre en zo nog wat eigenwijze spelers hebben de voorzet gegeven.....Miles kopte slechts de bal in het net.

thejazzscène
JJ_D schreef:

Ken Burns heeft de naam van minder belangrijke individuen totaal te negeren, en dat kan de bedoeling niet zijn. Zijn reeks kan een goede opstap zijn naar de grootheden, maar ik zoek een werk dat mijn honger daarna ook nog stillen kan. Ook weet ik niet in welke mate ik via Ken Burns een goed overzicht kan krijgen wat op welk moment gangbaar was en wie waar op reageerde...

Ik veronderstel dat je muziek via cd's beluisterd. Dus als je ook nog wat auditief materiaal naast al die letterkunde over eerste helft vd 20ste eeuw wil leggen, waar Amerika leidende rol was, denk ik dat Ken Burns jazz je het juiste materiaal voorschotelt.
Muziek van King Oliver, Louis Armstrongs Hot Five, The original Dixieland, James Johnson, Jelly Roll Morton,... Allemaal bekendere figuren in de geschiedenis (daar valt volgens mij wel de interessantste zaken te ontdekken). Als je al deze artiesten eens te horen wil krijgen denk ik dat deze serie wel (een van de enige is) die je die kans biedt.

fredpit schreef:
(quote)

Edit: Over Miles naar totale vrijheid

Miles was er altijd als de kippen bij en had de meest vooruitstrevende spelers in zijn gezelschap.

Parker, Monk, Tristano Giuffre en zo nog wat eigenwijze spelers hebben de voorzet gegeven.....Miles kopte slechts de bal in het net.

Dus de "modale akkoordenstructuur" werd niet uitgevonden op 'Kind of Blue'?

thejazzscène schreef:
(quote)

... Dus als je ook nog wat auditief materiaal naast al die letterkunde over eerste helft vd 20ste eeuw wil leggen, ..., denk ik dat Ken Burns jazz je het juiste materiaal voorschotelt.
...

Voorlopig gaat mijn interesse vooral uit naar de meer recente muziek, daarom wacht ik nog even met de Ken Burns-serie. Immers, van de groten uit de jaren '60 wil ik meteen alle belangrijkste werken uit hun discografie, en geen verzamelschijfje - hoe goed dat ook moge zijn als opstap.

Desondanks, bedankt voor je tip.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:38 uur

geplaatst: vandaag om 00:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.