MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
.....OK duidelijk, en wie kent bar. sax. Leo Parker?

Lol, waarom post jij altijd dingen op de foute plek

LeRoi schreef:
.....OK duidelijk, en wie kent bar. sax. Leo Parker?

Voeg 'm even toe en vraag het daar, NIET NOGMAALS HIER, blijft verkeerde forumtopic.

eazyfan
NOGMAALS:
HIER!!!

Alvast bedankt .

Social_Mask
Ik luister al best lang Jazz. Maar het is meer dat ik 1 album luister, dan een lange tijd geen Jazz en dan weer wel. Ik wil daar verandering in brengen.

Free Jazz/Bebop is niet (altijd) mijn ding. Meer cooljazz. Jazz met een sfeer, swingend maar ook emotioneel. Tegen dat drukke kan ik niet altijd. Sonny Rollins kan je laten dansen met zjin geweldige manier van spelen! Miles Davis op Kind of Blue, Silent way is geweldig rustgevend (Bitches Brew moet ik nog luisteren). Cannonball Adderley vind ik ook geweldig. John op Love Supreme en My Favourite Things is erg goed. Maar Interstellar Space vind ik dan toch net iets té.

Ik ben op zoek naar Jazz dat dus niet al te druk is, maar wat intiem of swingend. Vandaar dat ik jullie hulp nodig heb...

Kunnen jullie misschien artiesten aanraden (of albums) waar ik naar op zoek ben ?

Ik dank u

eazyfan
Bill Evans Trio - Waltz for Debby

Rustig maar toch erg mooi, het "swingt" er bij momenten ook op los. Die plaat bevat hoop ik alles wat je zoekt in Jazz .

Dat is nou de laatste die ik zou aanraden

Ik zou zeggen: Moanin' van Art Blakey & the Jazz Messengers of The Quintet - Jazz at Massey Hall

eazyfan
Waarom de laatste?

Cool Jazz is het niet, maar toch wat in die richting, sfeervol allesinds vind ik (Detour Ahead). Emotioneel (My Romance, Waltz for Debby, My Foolish Heart), echt druk is het nooit, swingvol (Milestones), rustig (Some Other Time), wel allemaal mijn mening, zo'n slechte tip?

Nee geen slechte tip man, ik lul maar wat raak.

http://www.musicmeter.nl/album/76136 Is wel een lekkere cool jazz plaat.

eazyfan
Social_Mask schreef:
Maar Interstellar Space vind ik dan toch net iets té.
Probeer jij maar eens 'Das Maschinengewehr' .
Hill schreef:
Dat is nou de laatste die ik zou aanraden
Hill schreef:
ik lul maar wat raak.
Nu mijn beurt .

Ziet er angstaanjagend uit, althans het eerste bericht van fred. Zal niets voor mij zijn vrees ik

Maar wel erg leuk om eens te horen. Altijd nuttig om de grenzen van muziek te verkennen.

eazyfan
HiLL schreef:
Ziet er angstaanjagend uit, althans het eerste bericht van fred. Zal niets voor mij zijn vrees ik
Nee hoor, klinkt poeslief: alsof K3 zingt en tegelijk v*rk**cht wordt.

Social_Mask
Moanin' heb ik toevallig vandaag nog beluisterd en Waltz for Debby heb ik ook vandaag gedownload. Nu dus The Quintet - Jazz at Massey gaan zoeken. Bedankt voor de tip(s)!
Andere aanraders zijn natuurlijk welkom.

Gary Peacock/Keith Jarrett/Jack DeJohnette - Tales of Another

fredpit
Social_Mask schreef:

Ik ben op zoek naar Jazz dat dus niet al te druk is, maar wat intiem of swingend. Vandaar dat ik jullie hulp nodig heb...

Kunnen jullie misschien artiesten aanraden (of albums) waar ik naar op zoek ben ?

Ik dank u

kijk eens bij het subgenre souljazz, zo te zien echt iets voor jou. De user J.J. Wever heeft een hele hoop van dat soort soulvolle swingjazz uit de jaren 60 in zijn 4,5 en 5* lijst staan.

Grant green, Ike Quebec, Joe Henderson, Kenny Dorham en dat soort Blue Note artiesten.

probeer ook eens z.g. cooljazz van Art Pepper en Chet Baker.

Ik heb hem Playboys al aangeraden.

aslan (crew)
Ik ben op zoek naar Jazz dat dus niet al te druk is, maar wat intiem of swingend

keep that groove going

fredpit
Ik ben op zoek naar (echt) oude swingjazz.

Swingjazz zoals je die in gangsterfilms die zich in de jaren 30 afspelen kunt horen. Geen zwoele zang, maar heftige dansbare jazz.. Niet de truttige blanke big band variant maar de ransige illegaale drankholen variant...

Bij voorbaat dank

Social_Mask
Iedereen bedankt!

Naar dat swing Jazz ben ikzelf ook wel benieuwd naar...

HiLL schreef:
Ik heb hem Playboys al aangeraden.

Dat klinkt wat... fout

Fout hoezo?

Kan iemand mij vertellen of het album van Kenny Burrell met John Coltrane de moeite waard is om op te snorren?
(Er staan nog geen berichten bij het betreffende album).

eazyfan
1958, nouja voor zover ik weet was Coltrane toen nog aan het opkomen en niet zo briljant.

Wikipedia
Allmusic

Allebei betrouwbare bronnen, misschien dat jouw stem ook hoogstens 4* zou gaan worden. Ik zou het album alvast luisteren.

Het ziet er wat mij betreft interessant genoeg uit om op zoek te gaan, bedankt!

Nicci
Bij Keith Jarrett - The Köln Concert (1975):

eazyfan schreef:
Jazz kent trouwens sowieso erg veel invloeden uit de klassieke muziek, het verschil zit bijna alleen dat er in Jazz geïmpoviseerd wordt.

het eerste klopt, maar dat het enige verschil is dat er in Jazz geimproviseerd wordt gaat me te ver. Pianoconcerten van bijvoorbeeld Mozart, zijn in grote lijnen op papier gezet. Mozart improviseerde ter plekke.
Jazz heeft, naast klassieke invoeden, veel opgepikt uit de blues. het is dan ook veel ritmischer dan klassieke muziek.

eazyfan
Altijd tof om iemand als Nicci in de buurt te hebben Dat van Klassieke Muziek wist ik dus niet, bedankt. En dat Jazz veel uitgepikt heeft van Blues lijkt me maar normaal aangezien Jazz daaruit grotendeels ontstaan is.

fredpit
Nicci schreef:
het is dan ook veel ritmischer dan klassieke muziek.

swing en syncope...zijn naast improvisatie basiskenmerken van jazz..

Mozart heeft inderdaad een aantal jazzachtige pianostukken gecomponeerd en laat tevens in een aantal van zijn werken ruimte voor improvisatie.

Veel jazzpianisten zijn klassiek geschoold.

Tip: liefhebber van jazzpiano? Probeer Glen Gould - Bach's Goldberg variations, en pianowerken van de Satie en Debussy

eazyfan
of Bill Evans natuurlijk .

Gast
geplaatst: vandaag om 22:57 uur

geplaatst: vandaag om 22:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.